Avond volksdansen in Ashram-college Koster had geen moed om de gong te luiden 'Voeg Hazerswoude-dorp en Benthuizen samen. "KRAAIENBOS"RUIG ONKRUID VELD Van Rossum nieuwe directeur van "Midden-Rijnland PAGINA 4 STREEK DINSDAG 22 FEBRUARI 1977 Markt verhuist SGP-raadslid Matze in brief aan commissaris Vrolijk: HAZERSWOUDE - ,£>e tijd is nu aangebroken om Hazerswoude- dorp bij Benthuizen en zonodig bij Moerkapelle te voegen. Dan hebben wij in helgroene hart van Zuid-Holland een driehoek van één geestelijke gezindte, met ge- wisselijk rust en vrede". Aldus het Hazerswoudse SGP- gemeenteraadslid L. J. Matze in een brief, die hij dezer dagen heeft gericht aan mr. Maarten Vrolijk, de commissaris van de koningin in de provincie Zuid-Holland. Volgens Matze moeten Hazerswoude-Rijndijk en Kou- dekerl^aan den Rijn op hun beurt worden samengevoegd. Matze; ,Deze groepen behoren geestelijk ook bij-.elkaar. Gelet op 10.000 in woners per regio is deze zaak op gelost ten goede en geef dan aan die driehoek een echte, zuivere re formatorische burgemeester. Matze verzekert mr. Vrolijk in zijn schrijven, dat „de import ons standpunt misschien niet ver staat. Dat begrijp ik wel." Matze herinnert de commissaris van de koningin aan wat hij in 1972 schreef in een ingezonden stuk over de niet meer in Benthui zen als burgemeester herbe noemde heer I. Keizer. Matze toen in het ingezonden stuk, dat hij speciaal richtte aan zijn SGP- partijgenoten in Benthuizen: „Wie weet, het kan ook de laatste vier jaar ivel eens zijn dat uw kei zer in Benthuizen regeert." Toen al zei Matze dat hij voor stander was van één gemeente (Benthuizen en Hazerswoude- dorp). Hij betreurde de verstedelijking van de twee dorpen. Matze toen: ,J0an ontvangt de jeugd van Ha zerswoude Deo Volente een warme jeugdvriend in mij en de SGP-ers in Benthuizen hebben geen keizer meer." Nu de) Keizer dus in Benthuizen niet meer regeert, acht Matze de tijd rijp, dat zijn ideeën bewaar-, heid worden. Hij heeft dat onom wonden aan de commissaris van de koningin kenbaar gemaakt. Dat zullen zijn collega gemeenteraadsleden (die aan staande donderdaa in ziin oven- bare bijeenkomst vergaderen) waarschijnlijk niet in dank af nemen. Immers, vier jaar geleden waren zij enorm gebelgd toen SGP-er Matze Hazerswoude-dorp met Benthuizen in één gemeente wilde doen opgaan. Overigens: Matze klom in januari 1972 in de pen,omdat de toenma lige burgemeester Keizer van Be nthuizen zou hebben verklaard dat de oudejaarsavondbrand op 31 december 1971 het werk was van jongelui van de Benthuizer actiegroep, afkomstig uit vrijwel allemaal religieuze en zeer prin cipiële gezinnen. Matze verstond hieronder; de jeugd uit SGP- gezinnen. Keizer Nero, aldus Matze toen, stak in het jaar 64 •Rome in brand, maar gaf de christenen de schuld. ,£ijn macht verloor hij in 68, dus vier jaar la ter." Waarna Matze tot de conclusie kwam dat het wel eens de laatste vier jaar van burgemeesterpkei- zer zouden kunnen zijn. En daarin heeft Matzq het gelijk aan zijn zijde gekregen. in Nieuwkoop NIEUWKOOP - De Nieuwkoopse markt zal verhuizen na^r het Reg- thuyspleyn bij de Nieuwkoopse to ren. De weekmarkt werd gehouden op de parkeerplaats naast het me disch centrum aan de Achterweg. De gemeente wees die plaats in april '75 aan als voorlopige markt plaats in afwachting van de resulta ten van een inspraakprocedure over de dorpskern. Het Regthuysplein wordt, zo is ge bleken, de meest gunstige plaats geacht voor de markt, die zaterdags van negen tot twee zal worden ge houden. De ligging is centraal en de parkeermogelijkheden zijn goed. De kerkvoogdij van de Nederlands hervormde kerk, eigenaar van het terrein, is bereid gevonden het ter rein beschikbaar te stellen. Met zigeunerorkest Csardas en dansensemble Achalay vens voor, dat de provincie Zuid-Holland zal moeten op draaien voor het eventueel uit te betalen wachtgeld aan hen die straks geen werk meer hebben als de polders zullen worden op geheven. Het strakke beleid van de provincie werd ook op de kor rel genomen door het statenlid Van den Berg uit Alblasserw- aard. ,,Diep teleurgesteld" was de heer Uitenbogaard uit Noordwyker- hout over de wijze waarop de provincie de concentratie van polders meent te moeten door drukken. Voor wat de bollen streek betreft toonde hij zich nogal huiverig in verband met de waterhuishouding. „Met grote zorg ziet men dit in de bollen streek tegemoet", zei hij. Dijkgraaf Van Knobelsdorff wees er op dat ook Rijnland zich al vroegtijdig met de eventuele toe komstige problemen heeft bezig gehouden. Met name het micro- beheer heeft de speciale zorg van het hoogheemraadschap. Het te rugbrengen van het aantal water schappen noemde Van Knobels dorff een „aanzienlijke kosten besparing". Kritiek op het provinciaal bestuur van Noord-Holland had statenlid Swinkels. Hij verzocht tevens dringend na te gaan of ook de polders van Delfland en Schie- land kunnen worden samenge voegd. „Er zal straks tevens aan kostenbewaking moeten worden gedaan willen er geen doublures ontstaan', was zijn mening. Van den Berg had kritiek op het dreigement van het provinciaal bestuur dat als men niet akkoord zou gaan met maximaal vijf wa terschappen, dit van hogerhand tot drie zal worden terugge bracht. Hij waarschuwde bij voorbaat al voor de verkiezingen van de wa- terschapbesturen. „Dit moet worden overgelaten", zei hij, ,aan de stemgerechtigde ingelanden. Als we niet uitkijken worden het politieke waterschappen met daarin allerlei mensen die niet bij de dagelijkse gang van zaken be trokken zijn". Voorzitter Noordland vertelde de ingelanden, dat de provincie Noord-Holland heeft besloten tot één polder, met als kern Haar lemmermeer, zonder inspraak of horen van de polderbesturen en de ingelanden. De Noordwijkerhouter Uitenbog aard drong tenslotte sterk aan om de geestgronden in de bollen streek niet te laten beheren door Rijnland, omdat het hoogheem raadschap het noodzakelijk mi crobeheer niet aan zou kunnen. Na deze opmerking werd beslo ten dat de herindeling van de polders tot stand kan worden ge bracht. Zigeunerorkest Csardas uit Leiden. bij het zoeken naar verantwoorde oplossingen". Net als de overige le den van de groep is overigens ook de choreograaf een pure amateur. Dit amateurisme wil overigens niet zeggen, dat de groep en het orkest maar zo een uitvoering brengen. De groep richt zich welbewust op optreden, in tegenstelling tot vele andere volksdansgroepen die het gewoon plezierig vinden om zelf lekker te kunnen dansen. Daaraan zijn kostbare en veel tijd vergende consequenties verbonden. Zowel het orkest als de volksdansgroep beschikken over honderd vijftig au thentieke kostuums. Daarvan zijn er enkele gekocht, de meeste wor den echter zelf gemaakt aan de hand van foto's, beschrijvingen en patronen. Het orkest beschikt daarenboven over een scala van in strumenten waaronder ook de cymbaal, panfluit, Balkan doedel zak en Turkse trom. Met dat alles is behalve veel werk (de meeste kostuums zijn zeer rijk geborduurd) ook veel geld ge moeid. Bij het optreden zaterdaga vond wordt naar schatting voor zo'n zestig- tot zeventigduizend gulden aan kostuums en twintig tot dertigduizend gulden aan in strumenten meegenomen. Achalay is erg blij zaterdagavond in het Ashram-college samen met het vaste orkest Csardas een avondvul lend programma te kunnen bren gen. "De mensen komen dan spe ciaal voor ons, voor het folkloristi sche programma, dat wij brengen. En dat beschouwen we toch wel als de kroon op ons werk", aldus Hans Wortman. Het avond folklore in het Ashram- college begint zaterdagavond om - De Stichting Maatschappelijke Dienstverlening „Midden- Rijnland" in Hazerswoude heeft een nieuwe directeur. Op 1 mei dit jaar gaat de heer F. J. M. van Ros sum uit Waddinxveen als „eerste man" van deze instelling aan de slag. Van Rossum volgt Ter Laak op, die is vertrokken. Van Rossum. die is benoemd na overleg met de medewerkers van de Stichting, studeerde economie aan de Erasmus Universiteit in Rot terdam. Hij heeft een ruime erva ring opgedaan bij diverse organisa ties en het bedrijfleven. Thans bekleedt hij een staffunctie bij de in- en verkooporganisatie Hobo-Faam in Gouda. Tevens ver vulde hij diverse functies in het maatschappelijk werk en kerkelijk MANIAK NOORDWIJK - Bij de Noord- wijkse politie zijn verschillende klachten binnengekomen dat vrouwen en meisjes telefonisch werden lastig gevallen door een man die onzedelijke voorstellen deed. De recherche tracht achter de identiteit van de man te komen. Inmiddels is het een goede remedie gebleken om direct de hoorn op de haak te leggen zodra men bemerkt de maniak aan de lijn te hebben. leven. Zo is hij onder meer voorzit ter van de Stichting tot beheer van de Ontmoetingsvereniging in Waddinxveen. Van Rossum is ge trouwd en heeft drie dochters. In een bijeenkomst, die is vastges teld op 1 april (om acht uur in Het Anker aan de Chopinlaan in Ha zerswoude) is er gelegenheid ken nis te maken met Van Rossum en tevens afscheid te nemen van Ter Laak. Krielkippen gestolen uit hertenkamp KATWIJK - Boswachter Van Rijn van het Katwijkse bos "de Pan van Persijn" heeft bij de Katwijkse po litie aangifte gedaan van de diefstal van twintig krielkippen uit het her tenkamp. De kippen zijn eigendom van de gemeente Katwijk. De da dels) verschafte(n) zich de toegang tot het hertenkamp door de afraste ring ten westen van de schaapskooi te verbuigen. Dat wordt tenminste vermoed door de politie die de zaak in onderzoek heeft. Aan einde laatste dienst in St. Michaelkerk ALPHEN AAN DEN RIJN - Lief hebbers van volksdansen en fol klore kunnen zaterdagavond in de grote zaal van het Ashram-college aan het Marsdiep in Alphen hun hart ophalen. Dan treden namelijk het folkloristisch dansensemble "Achalay" en het zigeunerorkest Csardas op. Het zijn allebei Leid se groepen, die bestaan uit pure, hardwerkende amateurs. De groe pen brengen een avondvullend In gebied Rijnland Tachtig polders worden er vijf HAZERSWOUDE - Aan beide zij den van de Oude Rijn zullen in de toekomst in totaal vijf polders ontstaan als de „noodzakelijke" concentratie is doorgevoerd. Nu zijn er tachtig. Met deze mededeling kwam de heer Noordam uit Benthuizen tijdens een vergadering, gisteren in Hazerswoude gehouden, van de provinciale commissie voor waterschappen in Zuid-Holland. Noordam, die lid van de vertrou wenscommissie is, zei met klem, dat de ingelanden in het gebied van het hoogheemraadschap Rijnland stemgerechtigd willen blijven. „Dit is het meest demo cratisch", oordeelde hij. Noordam hield de commissie te- programma van dans, muziek en zang. Dat laatste niet alleen door de eigen leden, maar ook door de in Nederland wonende Roemeense zangeres Floricica Doinas. Achalay, de dansgroep bestaat uit 22 dansers en danseressen, het zi geunerorkest telt 16 musici. De dansgroep viert dit jaar het tweede lustrum, Csardas is ditzelfde jaar toe aan z'n eerste lustrum. Op het programma staan folkloristische zang, dans en muziek uit Holland, Hongarije, Israël, Joegoslavië, Roemenië en Rusland. In Alphen zal de groep, die jaarlijks twintig tot dertig keer optreedt, een prèmiere geven van een Israëlische "Debka", een Arabische mannendans. Choreograaf Achalay beschikt in de persoon van Hans Middelham over een eigen choreograaf. Hans Wortman, één van de negen dansers: "Een cho reograaf is onontbeerlijk. Veel volksdansen zijn rijdansen of kringdansen en vooral by dat laat ste zou het publiek de hele tijd al leen maar ruggen zien, als een goede choreograaf niet meehielp Ik kan het me best indenken als de lagere scholen in Ter Aar dit jaar zouden bedanken voor de eer om met hun leerlingen mee te doen aan de nationale boomplanting in hun gemeen te. Tot die overpeinzing kwam ik gisteren na een kijkje te hebben genomen op een lap grond achter de timmerfa briek van Hogervorst aan de Oostkanaal weg. Vorig jaar, om precies te zijn op 13 maart, werden daar in het kader van de nationale boomplantdag door een paar honderd leerlin gen van de hoogste klassen van de Ter Aarse basisscholen, jonge boompjes en heesters geplant. Het was een feestelijke dag met vlaggetjes en al. De burgemees ter was erbij, de gemeente secretaris, de leraren, het kon niet op. "Binnen een paar jaar staat dankzij jullie hier een mooi bos, jongens", zei de bur gemeester bij die gelegenheid joviaal. "En we hebben er ook al een mooie naam voor bedacht; Het Kraaienbos". Die naam bestaat nog steeds maar van het bos is weinig meer te bekennen. Van de paar dui zend boompjes en heesters die vorig jaar met zoveel zorg in de grond werden verankerd zijn er maar een stuk of wat volwassen kunnen worden. De rest is zo dood als een pier. "Het Kraaienbos" is momenteel niet meer en niet minder dan een ruig en modderig onkruidveld waar van alles op groeit, be halve bomen. Het trieste resul taat van Boomplanting 1976 bekeek ik gisteren samen met Wim Seysener en Herman van der Heyden, beiden leraar aan de Ter Aarse Aeresteijnschool. Seysener vertelde mij: "Kortge leden wilden een paar van myn leerlingen voor de schoolkrant een artikeltje gaan schrijven over "Het Kraaienbos". Daarin zouden ze omschrijven hoe de boompjes en heesters al ge groeid waren. Maar laten ze nou terugkomen met het verhaal dat het er een puinhoop was ge worden. Leraren en leerlingen voelden zich natuurlijk ge flest." De dure aanplant achter de timmerfabriek werd vorig jaar bekostigd door de gemeente Ter Aar, die er ook voor zorgde dat het stukje weiland voor de beplanting werd bewerkt. Nu blijkt dat alle kosten en moeite voor niets zijn geweest. Vol gens gemeente-directeur Blok heeft het weer tegen gezeten. "Die droge zomer heeft "Het Kraaienbos de das om ge daan", zei hij mij. Herman van der Heyden:"Dat is een op merking van niks. Aan beide zijden van "Het Kraaienbos" ligt een boomkwekerij, ook met jonge bomen en heesters. De grond daar is van precies dezelfde structuur. De waar heid is dat de gemeente er ge woon niet naar omgekeken heeft. Dat is het hele eieren eten. Zijn betoog wordt ondersteund door een van de medewerkers van de naastgelegen boom kwekerij. Die zei mij gisteren: "Ik heb het het afgelopen jaar een beetje in de gaten gehouden wat er met "Het Kraaienbos" is gebeurd. En dat is bar weinig. De parochianen die zondag de plechtige mis bijwoonden in de St. Michaelkerk in Ha zerswoude Rijndijk hebben aan het slot van die dienst te vergeefs gewacht op de gong, die aangeeft dat de dienst ten einde is. Voor de eerste maal in de 55 jaar dat hij er koster was kon Herman Akerboom er niet de moed voor opbren gen die gong te luiden. En niemand zal hem dat kwalijk hebben genomen. Want die plechtige mis was niet alleen de allerlaatste die in deze uit 1871 daterende kerk werd ge houden, het betekende ook het afscheid van Herman Akerboom als koster. De bouwvallige kerk is ver kocht aan een fotograaf die er waarschijnlijk zijn studio in onder gaat brengen. Voortaan zullen de diensten worden gegeven in een nieuw en mo dern gebouw, zonder Aker boom, die nu 75 jaar is en er daarvan 55 trouw als koster sleet. Het afscheid van zijn kerk viel hem zwaar. "Die laatste klap op de gong en het doven van de vlam in de gods lamp heb ik maar aan een an der overgelaten", zegt hij, "dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Gistermorgen vroeg waren de slopers er al om het interieur van de kerk onder handen te nemen. Herman Akerboom heeft dat niet aan willen zien". Ik heb alleen de deur van de kerk voor ze opengedaan", zegt hij, en toen ben ik er snel vandoor gegaan. Dat slopen stuit me tegen de borst. Daar ben ik teveel voor aan de kerk gehecht. Dat is toch niet zo vreemd? In die kerk ligt mijn levenswerk. Vijfenvijftig jaar, zeven dagen per week heb ik er in rondgestapt. Bijna zon der onderbreking. De dagen dat ik verstek moest laten gaan zijn op de vingers van één hand te tellen. Alleen voor mijn familie was dat niet zo leuk. Pa was altijd in de kerk. Ook op de feestdagen. Ze hebben er mee leren le- "Ik geloof dat ik het er wel rede lijk vanaf heb gebracht. Mis schien komt dat wel omdat ik als koster altijd gewoon heb gedaan. Ik realiseerde me dat kerkbezoekers echt niet zaten te wachten op een statig ge zicht. Al kun je het natuurlijk ook niet maken om by een begrafenis lachend op het kerkhof te staan. Ik zeg maar zo, als je in dit vak een bok- kum bent, hou je het niet vol. Ik was geen bokkum". Het levenswerk van Herman Akerboom zit er op. Alleen de herinneringep blijven. De kerk is nu van een ander. Er zal in de komende tijd veel in gesloopt worden. Bijvoor beeld ook die toegangsdeur achter in de kerk waarachter een steile trap omhoog voert naar een berghok, met daarin de groot uitgevallen beelden voor de kerstkribbe. Éénmaal per jaar, rond de kerst, moest Akerboom die naar beneden sjouwen. Onder meer ook een knots van een kameel. Onder aan die steile trap gekomen kostte het hem altijd veel moeite om het dier heelhuids door de erg lage deur te krijgen. Koster Aker boom vond daar toen iets op. Hij gaf, met toestemming van de pastoor, een timmerman opdracht die deur een stuk hoger te maken. Sedertdien ging het versjouwen van de kameel hem erg vlot af. De gemeente heeft er zéker een halfjaar niets aan gedaan en pas toen het gras en onkruid een maal zo hoog stond dat er hier schapen kwamen grazen, pro beerde men nog wat te redden. Met een kleine ploegmachine hebben ze geprobeerd dat vuil weg te krijgen, maar dat was vechten tegen de bierkaai. Na een half uur hadden ze het al weer gezien. Daarna heb ik ze niet meer teruggezien." Gemeente-directeur Blok: "We hebben aan het boomplantbos inderdaad niet het gewenste onderhoud kunnen plegen. Onder meer door gebrek aan voldoende mankracht. Maar dit jaar willen we het beter organi seren. En we willen weer de scholen erbij betrekken". Het is de vraag of die zin heb ben in een nieuw bos. Van der Heyden: "Het is duidelijk dat we zijn gemanipoleerd. We staan voor schut met dit bos. We hadden er met de leerlin gen regelmatig een kijkje wil len gaan nemen. Hadden we ze de natuur van dichtbij kunnen laten zien. In hun eigen "Kraaienbos". Nu kunnen we ze alleen maar een puinhoop voorschotelen. Ze zijn teleur gesteld. Deze week hebben ze vakantie. Maar ze willen met elkaar rond de tafel gaan zitten om aan het gemeentebestuur opheldering te vragen. En daar hebben ze recht op, vinden wij." Koster Herman Akerboom kon de gong voor de laatste mhal niet luiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4