Joachim Stiller: een hoge gooi 'Ik haal niet teveel absurditeiten uit cJ2ua C/Hg\pmgrarnma_ toegelicht Dave (vanavond op de tv): v_ ZATERDAG 19 FEBRUARI 1977 „Lily met 'n L en een ypsilon", zei Willeke van Ammelrooy tegen Hugo Metsers, om haar voor- maam te verduidelijken. Ik pakte de programmabode om na te kij ken of mijn vermoeden juist was dat Lily in dit geval met één 1 in het midden geschreven werd, en jawel, dat klopte. De regisseur van „De komst van Joachim Stil ler", Harry Kummel, had met an dere woorden niet opgemerkt dat Willeke van Ammelrooy die zin niet begrepen had, want Lily of Lilly is altijd met 'n L, maar lang niet altijd met één L. Aanvankelijk nam ik aan dat dit scenetje een van de overge maakte scènes was die nodig wa ren omdat bij de verzending van 17 rollen filmmateriaal 10 rollen wel in Londen aankwamen en 7 rollen niet. Die 7 rollen bleven spoorloos, totdat zij in een Sabe- naloods werden teruggevonden, één dag nadat het derde em laat ste deel in België op de televisie was vertoond. Het feit dat ik naar verontschul digingen loop te zoeken, is tege lijk een goed en een slecht teken, ik begrijp namelijk uit een ver haal over het weinige wel en het vele wee dat deze produktie van de BRT begeleidde (in Televizier, het was de AVRO die de drie de len in een verorte versie in één adem uitzond), dat Kummel het materiaal op de zeven vermiste filmrollen niet heeft hoeven overmaken, omdat hij toevallig nog over een werkkopie op zes tien millimeter beschikte, wat dus een geluk bij een ongeluk was, al kostte het hem toch weer maanden extra werk. Maar dat betekent wel, dat de miszegging van Willeke er oorspronkelijk ook al in zat! En dat betekent weer, dat Kummel kennelijk meer oog gehad heeft voor de beelden die hij schiep, dan voor de woorden die gesproken wer den. Voor de schrijver van het be kroonde en veelgeprezen literaire werk, waarnaar de tv-serie werd gemaakt, zou dit een doodzonde moeten zijn, maar uit een inlei dend gesprek met Hubert Lampo bleek, dat hij zich tot de dood so lidair verklaarde met de verfil mer; hij toonde zich uiterst te vreden over het resultaat* Zelfs over het feit dat wij Nederlanders nu zo gelukkig waren zijn verhaal in een aaneengesloten (maar kor tere) aflevering te zien, en niet zoals de Belgen tot tweë keer toe met een afgebroken verhaal ble ven zitten. Typerend voor de „beeldende wellust" van Harry Kummel was bijvoorbeeld ook het beeld van de omhoogstarende massa, kij kend naar het gat in het dak waardoor dat vriendelijke oude baasje een doodsmak had ge maakt. Waarom keken die men sen „en masse" naar boven? Het Grote Gebeuren had zich inmid dels naar de begane grond ver plaatst, waar de op Paul Leau- taud gelijkende grijsaard al met een gebroken nek lag opgebaard. De enige reden waarom al die toch nog geboeid naar boven keken was het feit dat zich daar de camera bevond. Daarom moest iedereen nog even omhoog kijken, voor een „mooie" afron ding van deze scene, zoals Sow- jetrussische films altijd eindigen met een camera die in de berken omhoogklimt tot aan het plafond van de hemel (Door Nico Scheepmaker) Waarom is het een goed teken, dat ik naar verontschuldigingen loop te zoeken? Het betekent, dat ik Harry Kummel en al zijn me dewerkers graag een beter resul taat had gegund, omdat de gooi hoog was. „Goed geprobeerd tenminste" gromt het publiek waarderend op de tribune, als een speler van ver buiten het straf schopgebied een ziedend schot heeft afgevuurd dat helaas kans loos een meter over de 'lat in de tribune is verdwenen. Na afloop kampte ik met soortgelijke ge voelens als na afloop van „De vergaderzaal", ook zo'n grote gooi die het niét haalde. Er zaten visionaire beelden in „De komst van Joachim Stiller", waarin je de filmer van „Mon sieur Hawarden" en „Malper- tuus" weer herkende, er werd uiterst acceptabel geacteerd door Hugo Metsers, Cox Habbema, Dora van der Groen, Gaston Vandermeulen, en Joan Rem- melts, maar de totaalindruk was toch te drabbig, te onhelder om de aandacht anders dan met „ge weld" erbij te houden. En dan ben ik natuurlijk toch nog een positieve kijker, niet alleen van nature, maar ook omdat ik weet dat ik erover zal gaan schrijven, nog afgezien van mijn waarder ing bij voorbaat voor mensen als Kummel, Blokker (een der sce narioschrijvers), Dora van der Groen, Willeke van Ammelrooy, Hubert Lampo en noem maar op. Aan de andere kant wil ik demo- gelojkheid niet uitsluiten dat mijn grotendeels negatieve oor deel te wijten is aan mijn per soonlijke voorkeur voor het „on apocalyptische", gewone, alle daagse, tastbare, ongeheimzinni ge, intelligente tv-spel, zoals dat een uur eerder op de andere zen der door de NOS werd uitgezon den: „Om wille van de liefde" van niemand minder dan Terence Rattigan (The Winslow Boy, The Browning Version, Separate Ta bles, The deep Blue Sea, succes volle toneelstukken die ook alle zeer succesvol werden verfilmd). Vier personen uitstekende rol bezetting, voortreffelijk geschre ven dialogen, goed van construc tie, gericht op kijkers naar een scherm van beperkte intelligen tie. Je moet wel van goeden huize komen om een uur later met een stuk vol duistere en ondoorzich tige zaken nog indruk op mij te kunnen maken, dus wie weet ligt het meer aan Terence Rattingan (en aan mij natuurlijk), dan aan Harry Kummel en Hubert Lam- Stakingen Op een gegeven ogenblik hoorde ik op de radio een opgewekte stem zeggen: „ER IS GOED NIEUWS VAN HET STA- KINGSFRONT9". Ha, dacht ik ouderwets, het lang verwachte akkoord is nu bereikt, maar de stem vervolgde: „De hele rijwie lindustrie ligt plat!". Me dunkt dat we van het journaal in de eer ster plaats, maar ook van de ac tualiteitenrubrieken, elk naar hun aard, de laatste week behoor lijk op de hoogte zijn gehouden van de ontwikkelingen aan het stakingstront. Je zou je alleen kunnen afvragen of onder de huidige omstandigheden geen extra vijf minuutjes per dag voor de gastarbeiders zouden kunnen worden uitgetrokken. Het waren meen ik de Turkse gastarbeiders, die er via het voor hen bestemde NOS-programma op werden gewezen dat zij niets van de werkgevers te duchten hadden zolang zij de aanwijzin gen van de vakbonden maar op volgden. Deze correcte informa tie deed me goed (bestaat er over igens ook een soortgelijk infor matief programma voor buiten landse gastwerkgevers?). Toch moeten de gastarbeiders in deze dagen behoorlijk gefrusteerd ra ken. Daarom zou incidentele uit breiding van de voor hen be stemde programma's niet meer dan logisch en fatsoenlijk zijn. Dave, de in Parijs wonende Nederlander, die voluit Dave Levenbach heet, was een dag in Nederland om televisie-opnamen te maken voor het pro gramma „Kwistig met muziek" van Eddy Becker. Vanavond is hij op het scherm te zien, samen met o.a. Albert West. Dave, die na een reeks mislukkingen in Nederland naar Frankrijk vertrok, heeft daar nu zeer veel succes. Hij ervaart dat succes zelf als bijzonder prettig, temeer omdat hij er hard voor heeft moeten knokken. IS T i ooit jaloers geweest op zijn Dave: Ik heb dat zelf niet zo erva ren. Wel weet ik nog, dat ik vroeger erg jaloes was op het succes van die andere Franse Nederlander, David Alexander Winter. Toen David in 1969 bij Barclay kwam en daarna kort de miljoenen verkopende hit „Oh Lady Mary" maakte, was ik, die toen al twee jaar een drietal vergeefse pogingen had gedaan om door te breken, groen en geel van jaloezie Ik herinner me bijvoorbeeld nog, dat in het Barclay-Bulletin, dat regelmatig in Frankrijk verschijnt, gevraagd werd suggesties te doen voor een „artiestennaam" voor David, die zelf natuurlijk een doodgewone Nederlandse naam draagt. Maar hij is nu helemaal verdwenen. Hij heeft het effect van één hit niet kunnen uitbuiten en continueren. Hij zit nu helemaal in zak en as. Dave bracht de Franse vertaling van het door „The Rubettes" naar een hit gezongen „Sugar Baby Lo ve" naar de bovenste regionen van het hitwezen, maar oogstte daar mee even zoveel kritiek, omdat The Rubettes hem deze cover beslist ADVERTENTIE HEROPENING Couture Riël vanaf 24 februari in het nieuw. Het interieur is mooier, groter en efficiënter geworden en daardoor kunt U nóg prettiger winkelen. De sfeer en presentatie van Bleyle, onze Rodier-shop, de Pierre Cardin hoek en de overige collecties zijn nog meer aan de laatste wensen aangepast. Tot ziens in onze nieuwe gezellige koffiebar. Couture^, Breestraat 135 - Leiden - telefoon 071-130489 niet in dank afnamen. Onder de ti tel „Trop Beau" werden van de Dave-interpretaties meer dan 600.000 exemplaren verkocht. Zijn de kritieken rond deze cover-versie terecht? David: Nee, dat vind ik beslist niet. In Spanje, Italië, Argentinië en Braziliè heeft mijn versie van „Su gar Baby Love" nummer één ge staan, om de doodeenvoudige re den dat die daar eerder werd uitge bracht. Zoiets is erg belangrijk. Het is overigens bijna tot vechten ge komen tussen leden van „The Ru bettes" en mijzelf. We kwamen el kaar een kper tegen in de gang van een televisiestudio en toen heeft het weinig gescheeld of we gingen op de vuist. Maar nu zijn we goede vrienden geworden. We hebben al les uitgepraat en bijgelegd. Wat die kritiek op mijn cover-versie betreft, moet mij het volgende van het hart het liedje is geschreven door de he ren Wellington en Paddington. Het liedje behoort derhalve toe aan de componist, de tekstschrijver en de muziekuitgever. Dat weten de mensen gewoon niet. Het liedje hoort niét toe aan de mensen, die het op de bühne naar een hit heb ben gezongen. De muziekuitgever doet met het liedje, wat hij wil. Dat is zijn goed recht. Als hij het door mij, in een Franse vertaling, in een groot aantal landen wil uitbrengen, waar hij meer gelooft in een Franse, dan in een Engelse versie, is dat zijn goed recht. Met die beslissing heb ben „The Rubettes" als groep he lemaal niets te maken. Een andere zaak is natuurlijk of het qau menta liteit helemaal verantwoord is. Want eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven, dat ik bijvoorbeeld in Spanje en Italië een topnotering van hen heb afgepikt. Maar dat is helemaal legaal gebeurd en ande ren voor en na mij hebben het ook gedaan of zullen dat nog gaan doen. Richard Anthony coverde bij voorbeeld „Mac Arthur Park" van Richard Harris. Dave: Ja, dat klopt. Maar in Frank rijk komt dat regelmatig voor. Veel hits in Frnakrijk zijn in het Frans vertaalde hits uit Engeland en Amerika. Veel Franse popsterren hebben hun hele carrière daarop ingesteld. Neemnou Barbara Strei sand. Die brengt regelmatig elpees uit met alleen maar „covers". Of om nog een extremer voorbeeld te noemen in het klassieke genre. Als iemand Bach of Chopin speelt, dan zal toch niemand zeggen: „Hé, je Rijk Ben je rijk? Dave: (enigzins verbaasd): Ja. Wat is de formule van je succes? Dave: Ik geloof, dat mijn stem, met in het verlengde daarvan mijn op treden op het podium en de zeer op de Franse platenmarkt afgestemde hits aanvankelijk voor mijn succes in Frankrijk hebben gezorgd. Door daarna de publiciteit rond mijn persoon constant te houden en niet teveel artistieke absurditeiten uit te halen, heb ik die carrière interna tionaal kunnen uitbouwen. Het is mijn bedoeling steeds zorgvuldig elke nieuw stap te overwegen. BERT KOEKEBAKKER ZATERDAG 19 FEBRUARI HILVERSUM I 18.30 Nws. 18.41 Proeflokaal: gen en koersen in de samenleving. 19.30 De VARA feliciteert: verzoekplatenpro- gramma. 21.00 Voor wie niet kijken HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Aktua. 18.20 P.P.: Uit zending van de Anti Revolution in de Partij. TROS: 18.30 Toeraktua. 19.00 Tross-Country 20,00 Nws. 20.05 (S) Con cert a la carte: klassiek wensprogramma. 21.30 Woorden in de avond: Voordracht en muziek. EO: 22 00 (S) Laat ons de rustdag wijden: meditatie en gewijde muziek. 22.45 (S) Reflector informatie met het oog op de gemeente. 23.00 (S) Postludium rondom Schubert (slot). 23.50 (S) Leest u mee? Lezen uit de bij bel. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM UI NOS: 18.03 (S) De rock en roll methode. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. nieuwe grammofoonplaten. 20.02 (S) After eight (na het eten) 22.02 (S) Sportshow. 23.02 (S) Strictly country style. 23.30 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtexpress (1). 4.02 (S> Nachtexpress (2). 6.45-7.00 (S) Zondag morgen. unltse tv Zaterdag 19 februari DUITSLAND I 17.45 Journaal. 17 48-18.30 Sport. (Re gionaal programma. NDR: 18.30 Die Un- ternehmungen des Herrn Hans, WDR: 18.30 Intermezzo. 18.35 Mit en Bogen, tv-serie. 19.15 Aktualiteiten en muziek. 19.50 Amusementsprogramma. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Amusementsprogramma. 21.45 Trek king van de lottogetallen. Aansluitend: journaal en weerbericht. Daarna: Das WortzumSonntag. 22.05 EinMann wirdt gejagt, speelfilm. 0.05-0.10 Journaal. DUITSLAND II 17.05 Journaal. 17.05 Informaties en me ningen uit de Bondsrepubliek. Aanslui tend: Consumententips. 18.00 Magazine voor jongeren. 19.00 Journaal. 19.30 Hit parade. 20.15 reck nach Utah, speelfilm. 22.00 Journaal. 22.05 Sport. 23.20 Das Konzert, blijspel. 1.05 Journaal. Belgische tv zaterdag 19 februari 18.00 Kleuterprogramma. 18 05 Gevaar mynen!, jeugdfilm. 19.00 Boeken maga zine. 19 40 Mededelingen. 19 45 Jour naal. 20.15 Spelprogramma. 21.15 Showprogramma. 22.15 De Jordaches, tv-serie. 23.05-23.25 Journaal. ZONDAG 20 FEBRUARI Hilversum I VARA: 8.00 NWS. 8.10 Weer of geen met om 9.00 Sportmeded. HU IKON: 10.00 Kerkdienst vanuit Hilver sum. 10 45 Wilde Ganzen. 10 50 (S) De andere wereld van zondagmorgen. AVRO 12.00 (S) Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojournaal 13 30 Delta: com mentaar vanaf de basis naar de top en v.v. KRO: 14.00 Kruispunt: achtergron dinformatie over kerk en samenleving. 14.30 (S) Zin in muziek. 15.00 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 15.30 (S) Springplank: jong talent. 15.50 Schrij vers op zondag. 16.00 (S) Aan de lin: over eten en drinken gesproken. 16.45 Hoet gaat het?, progr. voor zieken. IKON: 17.00 17.00 Leerdienst. 17.58 Wilde Gan- IKON: (S) Van Klok en Klepel, kinder- progr. 18.15 Er is in en er isprogr. van mensen die zich druk maken over ande ren. NCRV: 18 30 Nws. 18.40 (S) Zonda gavondzang. 19.10 De dode god van het Westen, zondagavondlezing. 19.25 (S) Orgels van Gottfried Silbermann. 20.05 (S) Musica Sacra, gewijde muziek. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld. Klassiek verzoekplatenprogr. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 23.00 Vanavond laat sport. 23.55-24.00 Nws. adir.ene: klassieke muz. 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden. 9.15 Laudate. 10.00 Eu charistieviering. 11.00 Da Capo: Pablo Casals, cello (III). 11.50 Buitenlands kommentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.20 Voor de Surinamers in Ne derland. 13 20 Progr. voor de buiten landse werknemers. VARA: 17.00 (S) VARA-Klassiek. 17.55 Med en sos- benchten. VARA 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag, aansluiten- (S) Hoor nou 'ns: een nieuwe (of oude) LP. 18.30 Boemerang. 19 00 Het Bolsjoi Theater 1925-1950. IKON 19 30 Brood en spelen. NOS: 20 00 (S) Promenade Orkest. 20.30 Gast college 21.15 Een geheim bewaren is moeilijker dan u denkt 21.50 In focus: Georgette Hagendoorn. 22.25 (S) Over musici gesproken. 22 55 (S) Hobbv- scoop. 23.25 (S) NOS-Jazz. 23.55-24.00 Nw.s Hilversum III AVRO. 7.02 (S) Ko de boswachter show. 8.02 (S) Postbus 1965. 9.02 (S) Juist op zondag 10.02 (S) Muziek mozaiek. 11.02 (S) AVRO'S Sportpanorama. VARA: 11 30 (S) Muziek uit Studio I. NOS: 14.03 (S) Langs de lijn sport en muziek, na 18 uur NOS 18.02 (S) NOSjazz; uithet historisch archief. KRO: 18.30 Souven irs. 19.02(S)Tombola 23.02 (S) Voer voor vogels (1). 0.02 (S) Voer voor vogels (2). 1.02-7.00 (S) De week in. Hilversum IV VOO: 8.00 Nws. 8.02 (S) Veronica op vier Veronica klassiek. NOS: 9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica religiosa. 11.00 (S) Fuer Elise. 13.00 (S) Zondagmidda gouverture. 14.00 Nws 14.02 (S) Concer ten op de zondagmiddag: Het Gelders Orkest met solist, in de pauze: a. 15.02- 15 22 Sport in het kort, b Praten over muziek. 16.00-17 00 (S) Musica Nova. DUITSE TELEVISIEPROGRAMMA'S Duitsland 1 9.30 Programmaoverz. 9 55 Wetenschappelijk progr. 10 45 Kleuter- progr. 11.15 Amusementsprogr. 12.00 ge. 13.45 Regionaal journ. 14.45 Kinder- progr. 15.15 Der Bauerndiplomate, to neelstuk. 16.55 Unsere kleine Farm. 17.45 Reportage 18.30 Journ. 18.33 Sport. 19.20 Repor- tagds van buitenlandse corresponden ten. 20.00 Journ. en weerb. 20.15 Natuur serie. 21.05 Amüsementsprogr. 23.50- 23 55 Journ. en weerb. Duitsland 2 10.00 Programmaoverz. 10.30 ZDF-Matinee, aansluiten: Ballet. 12.00 Concert. 12.50 Wetenschappelijk progr. 13.00 Journ. 13.02 Weekkroniek. 13.45 Kleuterprogr. 14.15 Mond, Mond, Mond, tv-serie 14.40 Informatieve serie. 15.10 Journ. 15.15 Liefadigheidsprogr. 15.20 Reportage. 16.00 Kindercarnaval. 17 00 Journ. 17.02 Sportreportage 18.00 Religieus progr 18.15 Die Waltons. 19.00 Journ. 19.10 Bonner Perspektiven. 19.30 Geschmack made in Italy, film. 20.00 Komische verhalen. 21.00 Journ. en sport op zondag 21.15 Gesprek. 22.00 Persoonsbeschrijving. 22.30 Muzikaal progr. 22.55 Journ. BELGISCHE TELEVISIEPRO GRAMMA'S Belgie Ned. 9.00 Informa tief progr. 9.30 Open school. 10.00 Een voetreis naar Rome, film. 10.45 Muzikaal intermezzo. 11.00 Confrontatie. 12.00 Nws. voor gehoorgestoorden. 12.30- 13.00 Cultureel overz 14.30 Open school. 15.00 De schat op Malta, tv-serie. 15.15 Sesamstraat 15.40 Filmkwis. 16.25 Korte film. 16.35 Suske en Wiske, kin- derprogr. 17 00 SportreD. 17.45 Soortuit NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - Studio vrij, programma over vrijetijdsbesteding (KRO) 16.20 - Klassewerk, spelprogramma voor scholierèn (KRO) 17.30 - De avonturen van Konny en zijn vrienden, tv-serie (KRO) 17.55 - Lied van de week (IKON) 18.15 - Introductiecursus. Gesprekken met hulpverleners (Teleac) 18.30 - Introductie Cursus Parlement en Politiek (Teleac) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - McCloud. tv-serie (VARA) 20.40 - Hoe bestaat het! (VARA) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - De show van Sonja enshowprogramma (VARA) 23.20 - Simon Carmiggelt leest uit eigen werk (VARA) 23.30 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Tv-informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Bolke de Beer (NCRV) 19.14 - Tweekamp, kwis voor middelbare scholieren (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Kwistig met muziek, muzikaal spelprogramma (NCRV) 21.30 - Sam, tv-serie (NCRV) 22.20 - Hier en nu - actualiteiten (NCRV) 23.00 - Hier en nu - studio sport (NCRV) 23.25 - Orgelbespeling Feike Asma, klassieke muziek (NCRV) 23.40 - Journaal (NOS) Zondag (20 februari NEDERLAND II 1.00-12.00 Eucharistieviering in Amersfoort (KRO) 13.30 - Wij en het weer, les 3 (herh.) (TELEAC) 14.00 - Wetenschap in beweging II, les 7 (TELEAC) 14.30 - Wereldgodsdiensten, les 15 (herh. slot) (TELEAC) 15.00 - Moderne Elektronica, les 19 (herh.) (TELEAC) 15.30 - Dierenverzorging, les 4 (TELEAC) 16.00 - Journaal (NOS) 16.03 - Sesamstraat (NOS) 16.27 - Rugby Engeland-Frankrijk (NOS) 16.55 - Voetbal- en toto uitslagen (NOS) 17.00 - Kleine avonddienst vanuit Amsterdam (IKON) 17.30-17.32 Wilde ganzen (IKON) 1 18.15 - Engels voor beginners, les 20-A (TELEAC) 18.55 - Bereboot (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Het wonder der natuur, natuurserie (AVRO) 19.30 - Jonge mensen op het concertpodium (AVRO) 2.30 - Hier Parijs, hier Jan Brüsse (AVRO) 20.40 - De laatste brug, speelfilm (AVRO) 22.20 - Herman van Veen stelt aan u voor (AVRO) 23.00 - Spinoza, filmreportage (HUM. VERBOND) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 14.30 - Parlement en Politie, les 1 (TELEAC) 15.00-16.00 Carnavalsoptocht Maastricht (NOS) 18.30 - TV-informatie voor Turken (NOS) 18.35 - Westway, tv-serie (NOS) 19.00 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.15 - Studio Sport, ca. 20 uur Lotto-getallen (NOS) 20.30 - 58 miljoen Nederlanders en hun werk hunner handen (NOS) 21.10 - Soundtrack: filmmelodieèn (NOS) 21.40 - Journaal (NOS) 21.45 - Hebben en houwen van de Noordzee, documentaire (NOS) 22.35 - Beeldspraak (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) Het maandelijkse showprogramma van Sonja Barend draait vanavond (Ned. 1,21.50-23 20) om Kees Brusse. In de show van Sonja en Kees treden als gasten op: de Zuid-Amerikaanse variété-artiesten Orlanda en Celinas, het zigeunerensemble van Hanslche Weiss, zan geres Anita Meyer en zanger Hans Vermeulen. Voorts Adèle Bloe- mendaal, pianist Laurens van Rooyen en een jazzcombo o.l.v. Her man Schoonderwalt. Eddy Becker presenteert vanavond (2025 uur, Ned. II) weer een aflevering van het NCRV-programma "Kwistig met muziek". In dit muzikale spelprogramma worden teams uit drie verschillende be drijven getest op hun kennis van populaire muziek in woord en beeld. De deelnemers komen ditmaal van "Huis in de bocht" uit Goirle, Verenigde Touwfabrieken uit Leiderdorp en Speelman- Koopsterland uit Leeuwarden. Zij moeten zien de vijf ronden door te komen. Behalve de kwisdeelnemers introduceert Eddy Becker een aantal muzikale gasten: Saskia en Serge, Maggie Mcneal, Albert West, Dave en Frida Boccara. •kNaar schatting dertig- tot veertigduizend mensen zullen morgen middag in Maastricht meetrekken met de befaamde carnavaisop- tocht "Boonte Stórm", die zich door de oudste straten van het stads deel Wijck, over de Sint Servaasbrug naar het hart van de stad, het Vrijthof, begeeftDeNOS-televisiezendt hiervan van 15.00-16.00 uur via Ned. II een rechtstreekse reportage uit. Het betreft hier een extra uitzending van het programma "Van gewest tot gewest". De Maas trichtse optocht onderscheidt zich van soortgelijke feestelijke omme gangen door andere carnavalssteden, niet alleen door het kolossale aantal deelnemers, maar ook door het "commercie-vrije" van de praalwagens. De schrijfster MargaMinco werd vooral bekend door haar voor het eerst in 1957 gepubliceerde boek "Het Bittere Kruid"een werk dat bij scholieren vooral populair is door zijn geringe omvang en daarom veel gekozen op de boekenlijsten voor het eindexamen. Daarnaast blijkt het boek, met als basisthema de oorlog, ook velen te boeien en zijn de lezingen die MargaMinco op scholen houdt,druk bezocht. Die lezingen vormen het uitgangspunt van de Beeldspraak-aflevering "Marga Minco en de Vragen", die morgenavond om 2235 uur op Ned. II op het scherm komt. Kees Hin en K. Schippers volgden de schrijfster op haar weg langs scholen en jeugdcentra, waar ze vragen van het publiek beantwoordt. slagen. 17.48-18.20 Concert. 18.30 Kleuterprogr. 18.35 Toeristische kwis. 1940 Med. 19.45 Journ. 20.00 Sport 20.39 Centraal Station, politiese rie 21 20 Licht-klassiek. muziekprogr. 22.15 Filmportret. 23.05-23.30 Journ. en MAANDAG 21 FEBRUARI Hilversum I TROS: 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Rustig bijkomen. 7.30 Nieuws. 7.41 (S) Aktua. 8.30 Nieuws. 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) KOM ER MAAR EENS BIJ. gesprek en klassieke muziek. 10.00 (S) Sphinx: programma voor haar en hem de heel kleintjes (10.30 Nieuws). R V.U.: 11.40 Werkelozen en de vakbond. VPRO: 12.00 Piet Ponskaart Presenteert. (12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12 30 Nieuws). 13.30 (S) Muziek. De wereld van muziek en geluid op zijn of andersom. 15.00 Per manent Wave, programma voor de vrouw. 15.30 Nieuws. 15.33 Nova Zem- bla EO: 16.15 (S) De EO deze week. 16.20 (S) Licht en uitzicht. 17.05 (S) Eigen wijs, kleuterprogramma. OVERHEIDS VOORLICHTING: 17 20 Een uitzending van het Ministerie van Financien. 17.30 Nieuws. EO: 17.32 (S) Klankbord. Hilvi II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 Vandaag,,,maandag, geva rieerd programma. (8.00 Nieuws. 8 11 Hier en nu). 8.30 Het levende woord. 8.35 Te Deum Laudamus: gewijde muziek 9 00 Plein Publiek. Gespreksthema: Aan tafel... Oversamen eten (9 35 Waterstan den). 11 00 Nieuws. 1103 Plein publiek. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan: lunchprogramma. 13.00 de school en daarbuiten. NOS: 14.30 Boerenbont. Programma over boeren en tuinders, voor burgers en buitenlui. 14.50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op buitenland. NCRV: 15.30 NCRV- leerhuis: leesoefeningen in de bybel. 15.42 Een goed kwartier. 16.00 Nieuws. 16.03 Rozegeur en prikkeldraad. Geva rieerd informatief programma. 17.55 Mededelingen. Hilversum III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 9.03 (S) Per-op-drie. 10.03 (S en M) Arbeidsvitaminen. 11.03 (S) Radio journaal. 11.06 (S) Postbus 700, verzoek- platenprogramma. 12.03 (S) Drie tussen de middag, Joost mag niet eten. 14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop-kontakt I: de hitvisser 15.03 (S) Oop-kontakt II: Muziek met Meta. 16.03 (S) De hitmees- ter met o.a. de telefoon top 5. (17.03-17.06 Radiojournaal). Hilversum IV VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Groot en klein: klassieke muziek. 9 00 Nieuws. 9 02 Kinderen een kwartje. Programma Schoolradio. 10.00 (S) Muziek gelse komponisten. 12.20 (S) Orgelmu ziek. 13.10 Arturo Toscanini (VII). 14.00 Nieuws. 14.02 Keuren en kiezen: pro gramma over ons koop- en leefgedrag. 14 30 Gesprek. 15.00 (S) Strijkkwartet van Mozart. 15.30-17.00 (S) Arturo To scanini (IX).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5