Door Koos Post Vredespark" in het centrum van moderne Japanse stad herinnert aan gruwelijke primeur ZATERDAG 19 FEBRUARI 1977 Dit slanke monument met het meisje op de top is opgerich t ter nagedachtenis aan de kinderendie slachtoffer werden van de atoombom, op Hirosjima. Die vooral werden aeverso- nificeerd in dat ene meisje, dat nog twaalf jaar heeft geleefd, terwijl ze alleen haar handen nog kon bewegen. Zeshonderd meter boven dit zwaar ge havende handelsgebouw ontplofte de bom op die zonnige zesde augustus 1945. Mer kwaardig genoeg werd het kolossale ge bouw voor een deel gespaard, terwijl alles erom heen met de grond gelijk werd ge maakt. Door de schokgolf en de daa'nia ge volgde brand. De Japanners hebben de ruïne laten staan. Vlak naast het Vredes park. Een dankbaar fotografisch object. Er brandt een vlam in Hiros jima. Een eeuwige vlam? Dat mogen we niet hopen, want het zou betekenen dat de mensheid voor eeuwig met kernbommen opgescheept zou zitten. Zolang de laatste atoombom nog niet is opgeruimd zal' die vlam in Hirosjima blij: ven branden. Op de plek waar de mensheid zich voor de eerste maal aan zo'n atoombom verwond de. Ernstig verwondde. Hoe groot het aantal slach toffers van deze gruwe lijke primeur precies is zal men wel nooit te weten komen. Maar zelfs voor zichtige schattingen gaan het aantal van 200.000 te boven. Meer dan twee honderd duizend doden door één bom. En dan te bedenken dat dat gezien de huidige "reserves" nog maar een kleintje was Hirosjima zal de catastrofe van die zesde autustus 1945 nooit verge ten. Hoe kan het ook? Eén enkel projectiel van maar lut tele meters lengte - met bittere ironie "Little Boy" genoemd - vaagde het hart van de stad in één keer finaal weg, een onblusbaar inferno brandde nog grotere de len volledig plat en de toen nog vrij onbekende gruwel van de ra dioactiviteit reduceerde de toe nmalige bevolking van vierhon derdduizend zielen tot minder dan de helft. De stad is inmiddels vrijwel geheel herbouwd, zij heeft een hoogst modern aanzien gekregen met grote en ruime winkelstraten en immens hoge gebouwen. Het be volkingsaantal is alweer gegroeid tot ver over de achthonderddui zend. De welvaart ligt er duimen- dik bovenop. Het nachtleven bloeit er als nooit tevoren. Maar men kan in Hirosjima bijna geen gesprek met een Japanner voeren of ergens komt "de bom" weer ter sprake. Die explosie van meer dan dertig jaar geleden heeft zo'n diep stempel op de stad gedrukt dat ook nu nog de afdruk bijna overal te herkennen is. En midden in de stad, vlak onder de plaats waar de bom op zo'n zes honderd meter ontplofte heeft men een zogenaamd "Vredes park" ingericht, waarin de stand beelden staan ter nagedachtenis aan de vele slachtoffers en waarin een museum is gebouwd, dat een indrukwekkend beeld geeft van de onmetelijke ellende, waarin één zo'n bom de mensheid kan dompelen. Zonnige dag Het gebeurt op een zonnige och tend. De zon staat die zesde au gustus 1945 al hoog aan de hemel, als drie Amrikaanse bom menwerpers komen aanvlie gen. Tot op dat moment is Hi rosjima om onbekende redenen nagenoeg gespaard gebleven van de intense bombardementen, die vele Japanse steden moesten on dergaan. het hele centrum van de stad in brand. Velen, die de aan de ver nietigende kracht van de ontplof fing zijn ontkomen vinden de dood in een hel van vuur. Afdrukken Nieuwe straten met torenhoge gebouwen geven de voortvarendheid aan, waarmee Hirosjima zich uiterlijk heeft hersteld van de geslagen wonden. De bevolking groeide tot over de achthonderdduizend. Het verkeer heejt gigantische vormen aangenomen. Maar die fatale dag kan en --- Toch heeft men de hele nacht in de schuilkelders moeten doorbren gen. Voor alle zekerheid. Pas bij het ochtendgloren wordt het sein "alles veilig" gegeven. Voor de drie Amerikaanse toestel len, die omstreeks acht uur in de richting van Hirosjima vliegen worden de sirenes niet opnieuw in werking gezet. Dus wordt de bevolking van Hirosjima als het ware volledig onvoorbereid ge troffen door een bomexplosie, die op dat moment zijn weerga in de geschiedenis niet heeft. "8.15 uur - Atoombom losgelaten, 43 seconden later een steekvlam, een zware schok, het toestel schommelt. Enorme atoomwolk. 9 uur - Wolk in zicht: hoogte van meer dan 12.000 meter". Het is een gedeelte van het logboek van de vlucht, waarmee het nucleaire tijdperk wordt ingezet. De toestellen zwenken af, gaan huiswaarts. Hun taak is volbracht Maar de bemanning is nog niet op de hoogte van de onbeschrijfe lijke ellende, die zij hebben ach tergelaten. Effectief Waarom juist Hirosjima? Omdat de stad van de grootste le- gerbases was in het westen van Japan met tal van militaire instal laties, grote depots en aanzien lijke troepenconcentraties. Bo vendien wordt in Japan aange nomen, dat Hirosjima werd uit gekozen omdat de stad aan drie zijden is omgeven door bergen, zodat een atoomexplosie zeer ef fectief zou zijn. Hoe effectief kan men vandaag de dag nog zien en beleven in het atoommuseum, dat op hoge be tonnen palen staat aan het einde van het Vredespark. Bij binnen komst kan men een cassettere corder huren. Via een oorknopje volgt men de in Engels, Duits of Japans gesproken tekst. Het is de gids, die de bezoekers leidt langs de ontstellende, afgrijselijke en adembenemende beelden, die de gruwel van die dagen intens doen herbeleven. Catastrofaal Zoals gezegd ontketent een atoom bom drie op zichzelf al catastro fale reacties. Als eerste komt de explosie, waarvan de kracht elk menselijk bevattingsvermogen te boven gaat. Reeds aan het be gin van de rondleiding door het museum staat een grote ma quette van de stad vlak na die ex plosie. In een bak van naar schat ting drie meter doorsnede. Vlak onder de plek, waar de bom explodeerde, staat merkwaardig genoeg een groot handelsgebouw nog half overeind. Men heeft in werkelijkheid deze ruïne laten staan. Aan de rand van het Vre despark. De kale, half gehavende koepel vormt een expressief mo nument op zichzelf. Maar de ma quette laat zien, dat kilome ters rondom deze ruïne vrijwel geen huis of gebouw overeind is gebleven. Weggeblazen door de kracht van de schokgolf. Beton nen brugdekken als stukjes kar ton opgerold. Massieve daken als vloeitjes weggeduwd. De ravage lijkt volledig. Maar het is nog maar een begin. De atoombom produceert onmid dellijk na zijn ontploffing ee; lossale vuurbal, die temperatu ren van zeker 6000 graden Celcius loslaat op het al geteisterde ge bied. In weinige minuten staat Het meest aangrijpend in het mu seum is wellicht de foto gemaakt van het wegdek van een brug. Volledig verschroeid door de hitte van de vuurbal. Alleen op twee plekken niet. Daar waar een man achter zijn handkar liep. De afdrukken zijn achtergebleven, man en kar totaal gecremeerd. Tot op vier kilometer van de plek, waar de atoombom aan zijn desa streuze werk begon, worden slachtoffers dodelijk getroffen door het vuur. Aan blussen kan niet worden ge dacht. Wat kunnen nietige mens jes doen in deze woeste golven van totale vernietiging? Foto's in het museum geven een indruk van pogingen, hier en daar on dernomen. Zelfs zwaar gewonde militairen helpen nog ernstig ge wonden. Zoeken naar overleven den in deze diepe poel van el- lendeis een hopeloze taak. In het museum ziet men wat bezittin gen van mannen, vrouwen en kinderen, die zelf nooit meer zijn gevonden. Een totaal verwron gen horloge, dat op kwart over acht is blijven stilstaan. Een door de hitte misvormd sieraad, een verschroeid kledingstuk, een na genoeg onherkenbaar brok ge reedschap. Zwarte wolk En nog is de bittere kelk niet volle dig geleegd. Uit de pikzwarte atoomwolk beginnen zware re gens te vallen. Buien van dode lijke radioactiviteit. De foto's van slachtoffers spreken voor zich zelf. Een ziekte valt uit de hemel, waarvan men zelfs op die diep tragische momenten de draag wijdte op geen stukken na kon peilen. Vele jaren hebben sommige men sen geleden onder de gevolgen van die wrede radioactiviteit. In In 1589 bouwde Terumoto Mori het befaamde houten kasteel van Hiros jima. Een van Japans nationale monumentendat echter door de atoom bom werd weggevaagd. Het werd in 1958 in zijn originele staat herbouwd en doet nu dienst als kunstmuseum. ■k De Cenotaph ter herinnering aan de talrijke slachtoffers van de bom staat midden in het Vredespark. De inscriptie op de steen onder de boog: "Rust in vrede, want de fout zal niet worden herhaald" het vredespark staat een lang, slank monument met bovenop een meisjesfiguur. Ter nagedach tenis aan de kinderen onder de slachtoffers. Maar in het bijzon der ter nagedachtenis aan een meisje, dat deze atoomramp twaalf jaar heeft overleefd. Dat twaalf jaar een pijnlijk leven heeft geleden, terwijl zij niets an ders meer kon bewegen dan haar handen. Waarmee-zij namaakvo- geltjes op stokjes prikte Misschien is geen aanklacht in dit museum bitterder dan het ta bleau dat kunstenaars hebben gemaakt van een man, een vrouw en een kind die overdekt met brandwonden in gescheurde kle ren met onpeilbaar leed op het ge laat wegvluchten van een hels brandende stad. Een tableau, he laas authentiek. Gemaakt naar een onvoorstelbaar gruwelijke werkelijkheid. Waarom Waarom? Waarom dit alles? Deze vraag komt herhaaldelijk via het oorknopje naar boven. Hoe kan de ene mens de andere dit aandoen? Natuurlijk zouden wij in gesprek ken met Japanners Pearl Har bour, de Jappenkampen, de Birma-spoorweg, de onnoeme lijke hoeveelheid slachtoffers van de verbeten strijd om de vele atoleilandjes in de Stille Oceaan en andere bloedige feiten uit de oosterse helft van de tweede we reldoorlog kunnen noemen. We zouden begrip kunnen proberen te vinden voor de sombere visie op verder vechten, die de Amen- kanen deed besluiten naar dit af grijselijke atoomwapen te grij pen. Maar wij weten zeker, dat wij geen begrip zullen vinden. Want het wapen was inderdaad afgrijse lijk. Het leed was inderdaad on dragelijk. Er zijn diepe, heel diepe wonden geslagen, die ook vandaag de dag nog schrijnen. Stil Als wij eindelijk de cassetterecor- der hebben ingeleverd en het strakke betonnen gebouw heb ben verlaten voelen wij ons bijna schuldig dat we de frisse lucht kunnen inademen. Als wij in de bus stappen is het stil om ons heen. Niemand heeft zin om te praten. Een ieder heeft genoeg aan zijn gedachten. Maar de flexibele mens kan snel vergeten. Het leven gaat verder, 's Avonds willen 'enkelen van ons iets van de stad proeven. Iets be leven. Maar opnieuw moeten zij ervaren, dat Hirosjima "de bom" nog niet volledig heeft verwerkt. Als zij een nachtclub willen bin nengaan, worden zij tegenge houden. "Japanese only" is al het Engels, dat de portier weet te produceren. Maar het is duide lijk. Men is niet welkom. En niet alleen in de ene club. Ook in de andere. Steeds weer vinden zij een opgeheven hand: "Alleen voor Japanners". Hirosjima wil ook niet vergeten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 15