„Dat was een toffe dienst..." GBBEsasna MAALTIJD-VIERING: DE MONOLOOG DOORBROKEN Wijlen prof. Han Fortmann heeft dikwijls gezegd, dat het maar zeer betrekkelijk is, als wij spreken over ontwikkelde en onderontwikkelde gebie den in de wereld. Want de\ vraag is, volgens welke maat staf je dan zo'n onderscheidt aanbrengt. Zijn wij hier dan zo ontwikkeld? Ligt het pro-1 bleem van de West-Europese I cultuur niet hierin, dat wij primitjevelingen zijn in de participatie, in de affectieve verbondenheid, in het déél hebben aan het leed van de s naaste dichtbij en ver weg? Een Joodse geschiedenis vertelt van een grootvader, Morde- chai.die het volgende gesprek met zijn kleinzoon voert. De kleine jongen is een "tsad- 1 dik", dat wil zeggen een rechtvaardige. En vanwege zesendertig rechtvaardigen, die in de tvereld leven, zal'de wereld, volgens een chassidis- che legende gered worden. De kleine jongen is één van hen. Hij heet Ernie. "Nou, luister dan eens goed naar me", zei Mordechai, na dat hij weer een tijdje had nagedacht, "zet allebei je oren open: als een man alleen lijdt, dan is het wel duidelijk dat zijn smart op hem blijft. "Gesnapt"? "Gesnapt", zei Ernie. "Maar als een ander naar hem kijkt en zegt: "Wat heb je een pijn, Joodse broederwat gebeurt er dan"? De dekens bewogen, en Ernie's smalle neuspuntje kivam te voorschijn. "Dat begrijp ik ook", zei hij on derdanig, "dan neemt hij de pijn van zijn vriend in zijn ogen op". Mordechai zuchtte, glimlachte en zuchtte weer: "En als hij blind is, denk je dat hij het dan óok op zich kan Natuurlijkmet zijn oren". "En als hij doof is"? "Nou, dan met zijn handen"yzei Ernie ernstig. "En als die ander heel ver weg is, als hij hem niet kan horen, niet kan zien en zelfs niet kan aanraken: denk je dat hij dan zijn lijden op zich kan ne- "Misschien kan hij het raden", zei Ernie voorzichtig. Morde chai raakte opgetogen. "Ja, zo is het, mijn lieve jongen, dat is nu precies wat een rechtvaardige moet zijnHij raadt al het lijden, dat er op de wereld is, hij neemt het op in zijn hart". Als wij mensen werkelijk in liefde onderweg blijven, wor den wij telkens "gestoord" door de naaste, die lijdt. Op de meest onverwachte mo menten in ons leven klinkt het appèl van daklozen en gas tarbeiders, uitgestotenen en vreemdelingen, armen en schobbejakken, eenzamen en weduwen, om hun lotgenoten te wordendichtbij en verweg Trouwens, is er nu nog zo'n on derscheid tussen "dichtbij" en "ver weg"? Het ongeluk én het geluk van de liefde bestaat hierin, dat wij innerlijk helemaal uit ons evenwicht kunnen geraken door het zien en horen van het leed van anderen. DR. HANS JANSEN LEIDEN - Herv. Gem. Hoogl. Kerk 10 ds. Vos Berkenwoudfe, 11.45 oec. stu dentend., Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Blenk Woubrugge, Maranthakerk 10 ds. Eekhof, Bethlehemkerk 10 ds. Steen stra, opendeur-dienst, medew. jeugd koor uit Voorschoten,1 Bevrijdingskerk 10.30 ds. Boogert, 5 zangd., Vredeskerk 10 dr. Lamping. Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad. Ziekenhuis 10 ds. Bakker, Diaconessenhuis 10.30 ds. Hemmes, jeugdkapel, Vredeskerk 10, Merenwyk 10 ds. Hortensius, oec. werkplaats. Plan tage 16, 10.30, Petrakerk, Suriname- straat 10.30 dhr. Haaring, Geref. Kerk Petrakelrk, Surinamestraat 10.30 dhr. Haaring, Zuiderkerk 10 ds. Vree Alphen, 5 dr. Vlijm, Petrakerk 10 ds. Sijtsma, 5 ds. Hortensius, Oude Vest 10 ds. De Zeeuw, Voorschoten, 5 ds. Sijtsma, Mar. kerk 10 ds. Eekhof. 5 ds. Koolstra. Bevr. kerk 9 dr. Vlijm, 5 ds. Boogert, Groenho ven 10 ds. Koolstra, De Mirt 10 dhr. Hui gen, Mierennest 10 dhr. Kroon, Dole rende Noodgem. Groot Leiden (Her- engr. 70) 8.30 en 7 ds. ds. Vreugdnehil, 's avonds openb. geloofsbelijdenis, Geref. K. Vrijg. (Herengr. 70) 10 en 5 ds. Goo tjes, Chr. Geref. Kerk (Steensch. 9) 10 ds. Rebel Sassenheim 5 ds. Carlier, Geref. Gem. (N. Ryn) 10 en 4.30 ds. Boogaard, Geref. Gem. in Ned. (Bethel, kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Happee, Remstr. Doopsgez. KGem. (Pieters- kerkstr.) 10.15 ds. Meijering, gez. dienst, Baptistengem. (O. Rijn 3) 10 ds. v. Mame ren, Evang. Chr. Gem. (Middelstrgr. 3) 10 dhr. Dikkes, Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw. singel 21) 5 nam. dhr. v.d. Keur, Evang. centrum Zylsiy- gel 2,10 Edgar Holdec, di. 8 bijbelstudie, vr. 8jeugdsamenkomst, Leger des Heils (Hooigr.) 10 dienst, 7.30 zangdienst in de Vredeskerk, Burggravenlaan, medew. muziekkorps A.dam-Overtooom, voorg. kap. Ruijsink, veel samenzang, Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4, woe. 8. Christian Science (Steensch. 6) 10.30, Kerk van J. Chr. van de Heil. der Laatste Dagen (Steenschuur 6) 10.15, Oud-Kath. Kerk (Zoeterwoudse Singel) 10 h. mis, Vrij-Kath. Kerk (Vreewijkstr.) 10.30 h. mis, RK Kerken Haagweg zat. 7, zo. 9.10.45,12 en 6.30, Steenschuur zat. 7, zo. 10,11.30, 6 en Lammenschansweg zat. 7, zo. 9, 10.30, 12 en 6, Haarlemmer straat zat. 7, zo. 9.30,10.45 en 12.15, Rijn dijk. 281 zat. 7, zo. 9.30 en 11.3(4 Boshui- zerlaan zat. 7, zo. 9.30,11 en 12.15, Heren singel zat. 7, zo. 8.30, 9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Den Harder AARLANDERVEEN - Herv. Gem 10 dhr. Nap Woerden, 7 dhr. Wolf Alphen, Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. Buitenhuis, Bodegraven, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst. 6.30 ds. Den Hartog, Veenendaal, RK Kerk zat. 7. zo. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Hanemaayer, 5 ds. Bogers, Kruiskerk 10 ds. Fokkema, Op- standingskerk 10 ds. Bogers, 6.30 ds. Fokkema, Nabij 10 dhr. Molenaar jeugdkapel, G.H. Kerk 9 dr. v. Saten, De Bron 1PM30 en 5 dr. v. Santen, Ouds- hoornseweg 10 ds. Oort, Sionskerk 9.30 ds. Verploeg, 6.30 ds. Droogers Bode graven, Geréf. Kerk Mar. kerk 10 ds. v. Harmeien, 6.30 ds. Swierts Koudekerk, Salvatorikerk 10 dhr. Teneyenhuis. 6.30 ds. v. Harmeien en dr. Gill (onderw.: "Alcoholgebruik en misbruik in deze tyd"), G.H. Kerk 10.30 ds. v.d. Ree. 6.3Ö ds. Verheul, De Bron 9 ds. v. Ree, 9.30 ds. Verheul, 6.30 ds. v.d. Ree, Geref. K. Vrijg. 8.45 dienst, 6.30 ds. Borgdorff, Ge ref. K. Vrijg. Buiten Verband 9.30 dhr. Wemmenhoven, 4.30 dhr. v.d. Hout, Ei kenlaan 233, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Bouw Scheveningen, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, Baptistengem. 10 en 6.30 •ds. Koekoek Noord (Sportlaan) 10 ds. ASgtereek, Leger des Heils 10 en 6.30 Corn, de Vlamingstr., Remstr. Kring 10 ds. Roos, Moluks Prot. Kerk 4 ds. Torna- soa Woerden, Moluks Evang. Kerk 11 ds. Sitanala, Volle Evang. Gem., geb. Kin dervreugd, 10 dhr. Bronsvéld Amers foort, RK Kerken Bonifaciuskerk zat. 9, Piuskerk zat. 7, zo. 9,10.30 en 11.45, De Bron zat. 6.30, zo. 8.30 en 11. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.3D en 6. BODEGRAVEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Droogers. 6.30 kand. Plante Utrecht, Salvatorkerk 10 ds. Koole Den Haag, 6.30 ds. De Vreugd, Bethlehem kerk 10 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Den Boer Wageningen, Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. 't Hart. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 en 6.30, Geref. Kerk 9.30 ds. Dijkstra, 6.30 ds. Dijkstra in Herv. Kerk, gez. jeugdienst, De Stek 9.30 ds. Stelwagen, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Toorman Den Haag, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (geb. Concordia) 9^30, Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5, RK Kerk zat. 7, zo. 8.45,10 en 11.30, Ontmoe ting zat. 5.30, zo. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Geertsema, Geref. Kerk 10 ds. Pouwels H.gom, 5 dhr. v.d. Land, jeugdd., RK Kerk Michaelkerk zat. 7, zo. 9, Bernarduskerk zat. 7, zo. 10.30, Haz.- dorp zat. 7, zo. 8, 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 ds. Van Bruggen, 7 ds. Carstens De Kaag, Geref. Kerk 10 en 5 ds. Hartkamp. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Kamp HA, RK Ker ken Martinuskerk zat. 7. zo. 8.30,10,11.30 en 12.45, Jozefkerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 ds. Knorth, Leiderdorp, RK Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG - Herv. Gem. 10 ds. Carstens, RK Kerk zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv.. Gem. Dorpskerk 10 ds. Makkenze Joure, 6 ds. Heymans 't Harde, Ontmoetings- kerk 10 ds. Heymans, 6.30 ds. Bouman Katwijk aan Zee, Geref. Kerk 9.30 ds. v. Halsema, 5 ds. De Vries, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. De Vos, Oude Kerk 10 ds. Boer, 6 ds. Vroegindewey, Ichthuskerk 10 ds. Teygeler. Katwijk aan den Rijn, 5 ds. Hovius, Pniêlkerk 9.30 ds. Vroegindewey, 6 ds. Boer, Gr. v. Pr.-school 10 ds. Vink, Overduin 2 ds. Baas, Geref. Kerk Vredeskerk 10 ds. Flinterman, 5 ds. v. Halsema, Triumfa- torkerk 10 ds. De Vries. 5 ds. v. Drie open-deur-dienst, Geref. K. Vrijg. 10.15 en 3.30 ds. Hofï, Geref. K. Vrijg. Buiten Verband 8.45 ds. Roukema, 7 ds. v.d. Brink Rotterdam, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Ent, Geref. Gem. 10 en 5, Volle-Evang. gem. (Voorstr. 100) 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. 10 ds. v.d. Linden, 7 dhr. Stroo, kerslooth 4.30 ds. Perdok, Geref. Kerk 10 ds. Heemskerk, Geref. K. Vrijg. Buiten Verband 8.45 en 4 ds. v.d. Berg, Volle- Evang. gem. gem. centr. 4 dhr. v.d. Brugge, RK Kerk Willibrordkerk zat. 7. zo. 9,10.30 en 12, Bonaventurakapel, zat. 6.30, zo, 9 en 11. OUD-ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman, Geref. Kerk 9.30 ds. Hoornstra Nieuw-Vennep, 6.30 ds. Damstra Rijnsburg, RK Kerk zat. 7, zo. 8.15, 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken P. Banden zat. 7, zo. 8,9.30,11 enl2.15, M. Presentatie zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem. 9.30 ds. De Kruyf, 7 ds. Bronsgeest. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 d6. Bouw Scheveningen. RIJNSBURG - Herv. Gem. grote kerk 9.30 dr. Bezemer Schevenjngen, 5 ds. v. Niel, Bethelkerk 9.30 ds. v. Niel. 5 ds. Gebraad Katwijk aan den Rijn, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Baayen, 5 ds. Damsma, Immanuelkerk 9.30 ds. Damsma, 7 ds. Huisman en ds. v.d. Bo- gerd, evang. dienst, Mar. kerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. Baayen, Geref. K. Vry- gem. 10 en 5.15 ds. Zomer, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. De Graaf Ede, evang. Christengem. (aula mavo) 10, RK Gem. schap (aula tuinbouwschool) zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING - RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem. 9 ds. Car stens De Kaag 10.30 ds. Lagerwey Den HKAAG 6.30 DS. De Jong Leiden, Ge ref. Kerk 10 en 5 ds. v. Santen HA, C.HR. Geref. Kerk 10 ds. Carlier Leiden, 5 ds. Rebel, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Beek huis Haarlem, Jul. laan 17, RK Kerk zat. 7, zo. 8.30, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem. 10 en 6.30: ds. Lindenburg, Geref. Kerk 10 ds. v.d. Hei den Zwammerdam, 6.30 ds. Bezemer, RK Kerk Langeraar zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, Ter Aar Dorp 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 ds. Overgaauw, 6.30 ds. Pannekoek Leiden, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Rooze, Geref. K. Vryg. 9.30 leesd., 5.15 ds. Hoff. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 dhr. Bak ker Sassenheim, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Meyering, 7 ds. Saraber Hulp en Heil 10 ds. Lentz, aula NH 9.30 vicaris Bijl, clubgebouw Molenlaan 10 jonge- rend., Geref. Kerk 10 ds. Dondorp Rot terdam, 5 dr. De Zwart, intrede na beves tiging door ds. Dondorp Dronten, Geref. K. Vrijgem. 10 leesd., 4 ds. Reijneveld Bilthoven, RK Kerken M. Godskerk zat. 7. zo. 8,10 en 11.30, Laurentius zat. 7, zo. 8.30, 10.30 en 12. aula NH 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 ds. Verboom, 6.30 ds. v.d. Heu vel, Hoeksteen 9.30 ds. v.d. Heuvel, 6.30 ds. Baas Fijnaart, Bethelkerk 9.30 ds. Trouwborst Benschop, 5 ds. Verboom, Immanuelkerk 10 en 5 ds. Flink, Geref. Kerk Kruiskerk 10 ds. Leene, 5 ds. Vegh Aalsmeer, Ontm. kerk 10 ds. Vegh 5 ds. Leene, Oud-Geref. Gem. 10 en 6.30, Chr. Afgescheiden Gem. 9.30 en 5 ds. Ver loop, Volle-Evang. gem. (Lindengaarde 17a) 9.30 dhr. v.d. Heijden, 4 jeugd- bijeenkomst.RK Kerk Ontm. kerk zat. 7, zo. 8.30,11.45 en 7, Viktorkerk zat. 7, zo. 10. WARMOND - Herv. Gem. 10 en 5 ds. Den Tonkelaar, RK Kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Meulen, Zuid ds. Omta Boskoop, 5 ds. Wiersma (Herv Ned. Prot. Bond 10.30 ds. v. Straaten Den Haag. WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9.30 kand. Zoutendijk Utrecht, 6.30 ds. Blenk, Ge ref. Kerk 9.30 ds. Huizebosch, 6.30 ds. Meynhardt Reeuwijk, RK Kerk zat. 7, zo. 10.* ZEVENHOVEN - Herv. Gem, 9.30 kand. Boelhouwer Linschoten, 7 ds. Nicolai, Geref. Kerk 9.30 dhr. Knotters Oudewa ter, 7 ds. De Ruiter, Alphen aan den Rijn, RK Kerk zat. 7. zp. 9 en 10.45- ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 ds. Schoch, RK Kerk Janskerk zat. 7.30, zo. 9.30, Chr. Dienaarkerk, zat. 7, zo. 10 en 11.30, Rijndijk Meerburg zat. 7, ZO. 10,12 ZWAMMERDAM - Herv. Gem. 10 en 6.30 ds. Mostert, Geref. Kerk 10 ds. Be zemer Ter Aar, 6.30 ds. v.d. Heiden. ZATERDAG 12 FEBRUARI 1977 Geref. Kerk 10 ds. Swierts, 7 kand. Te- nyenhuis, Alphen aan den Rijn. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpskerk 10 dr. v. Vliet Hoogma- de, 3 dienst met geestelijk gehandicap ten ds. Bovenberg Leiden, Hoofdstraat- kerk 10 ds: Van Steenis Rotterdam, 6.30 ds* Knorth, Scheppingskerk 9 en 10.30 óf. Geursen HA, 5 ds. v. Loenen HA, Baptistengem. (v.d. Valk Boumanweg) 10 Koekoek, Lourens, 6.30 gez. doop- dienst in Alphen aan den Rijn ds. Koe koek, RK Kerk zo. 9,10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. De Vree HA, 7 ds. v. Hoegee Alphen, Geref. Kerk 9.30 en 7 ds. Hasper Zwaneburg, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem. grote kerk 10 ds. Brokerhof Voorhout, Pauluskerk 10 ds. v.d. Velden, 7 ds. Overgaauw Valken burg, Geref. Kerk 10 ds. De Wit, 5 ds. Pouwels Hillegom, Geref. K. Vryg. 10 ds. Simpelaar, 5 leesd., Geref. K. Vrijg. Bui ten Verband 10.45 ds. Schuurman, 5 leesd., Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. Biesma HA, Geref. Gem. 10 en 4 leesd., woe. 7.30 ds. Hakkenberg, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 leesd., do. 7.30 leesd., RK Kerken Agathakerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Poelhuys zat. 7, zo. 9 en 11.30, Ma- riakerk zat 7, zo. 8.30, 10, 11.30, Engel- bew. zat. 7, zo. 7.30, 9^30. 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Bronsgeest, 6.30 ds. Bronsgeest Haar lem, Geref. Kerk 9.30 ds. Koers Den Haag, 6.30 ds. Boonstra Amstelveen, Chr. Geref. KSrk 9.30 dienst. 2.15 ds. v.d. Ent, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30,9,10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Ge braad Katwyk, 6.30 ds. Verploeg Alp hen, Geref. Kerk 9.30 dienst, 7 ds. Vrolijk Katwyk aan den Rijn, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem. 9.30 ds. Sybrandi Den Haag, 7 ds. Kryger Den Haag, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Wijn gaarden, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 ds. Vüetstra Bunschoten, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDEN - (Woerdense Verlaat) Herv. Gem. 9.30 kand. Klein Kranenburg Hoe velaken, 7 kand. Prosman Utrecht, Ge ref. Kerk 10 en 7 ds. Nooteboom, RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Binnen Voorstraat 10 ds. Hoekstra te Oegst- geest, 7 dr. Jansen zangdienst, Zee, Hoofdstraat 10 dr. Jansen, De Rank 10 kand. Kruimer Katwijk 5.30 ds. Van Bruggen Hillegom, 7 ds. Hovius Kat wyk, Geref. Kerk Hoofdstraat 10 ds. Warnink, 5 ds. Elgersma, Vinkenlaan- kerk, 9.30 ds. Elgersma, 5 ds. Warnink, Sole Mio 9 dhr. Van Duin, Van den Bergh-stichting 11 ds. Bosman, Ned. Prot. Bond (Oude Zeeweg) 10.30 ds. Wa genvoorde Leiden, RK Kerken Binnen zat. 7, zo. 8,10 en 11:30, Zee zat. 7, zo. 9,11 en 7, aula Boerenburg 11. NOORDWIJKERHOUT-Herv. Gem. 10 dhr. Geursen Haarlem, RK Kerken Jo zefkerk zat. 7, zo. 10, 11.30 en 6, Viktor kerk zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Groene Kerk 10.30 ds. Sasse, Pauluskerk 10 ds. Ter Linden HA, Gem. centr. 10.30 dr. Barnouw, 7 ds. Brokerhof, Gem. centr. 10.30. dhr. Nauta jeugdkerk, Van Wyc- De kerkgangers verenigen zich in kringen rond kleine tafels. Elke eenheid heeft een gespreksleider en een "notulist". LEIDERDORP - De kerkdienst. Hij was een logi sche, onbesproken en vanzelfsprekende zaak en is een voorwerp van kritiek, discussie en ver vreemding geworden. Een verzwakte traditie. En in onze cultuur over vrijwel de gehele linie. Het is toch niet niks als een pastor zelf zulke vragen opwerpt.In één van de Hilversumse wijken doet men nu maandelijks een poging om zo'n dienst van de grond te krijgen. Alleen over het thema is een duidelijke afspraak gemaakt. Verder staat er niets vast. De voorbereiding tot de dienst duurt van half 5 tot rond 5 uur en de "werkdienst" zelf vraagt een 40 minuten. Vóór zessen staat ieder weer buiten. "En", zegt Bouma, "we hebben dan een onvergetelijke dienst achter dé rug. Die we intens meemaak ten omdat we hem letterlijk méé maakten". In kringen Iets dergelijks gebeurde op zonda gavond 30 januari van half 7 tot 8 uur in de Dorpskerk van Leider dorp. Daar was een "agapè- viering" in het kader van een se rie diensten die mede door jonge ren worden voorbereid. (Met het Griekse woord "agapè" worden de voor ieder toegankelijke lief demalen bij de eerste christenen aangeduid). Voorganger was Hans van Dam, pastoraal mede werker in Velsen, nog studerend aan de Vrije Universiteit. Het thema; "Bid en werk". De mensen - van alle leeftijden - zaten nu eens niet in rijen achter elkaar (een opstelling die elke gemeenschapsbeleving wel móet belemmeren), maar in kringen rond kleine tafels. Ieder stelde Het is al te gemakkelijk om dat los jesweg aan geloofsafval of onver schilligheid toe te schrijven. Of als een welvaartsverschijnsel, alsof de kerk pas echt floreert in tijden van armoede en zij daarin dan ook tevreden zou moeten be rusten. Onder het probleem van de kerkdienst ligt een ingewik keld samenstel van oorzaken. Ge leerden hebben er een diep gaande studie voor over. Zo sim pel ligt het dus niet. Onwrikbaar Eén van de oorzaken - in allerlei toonaard is dat te horen - is het gemis aan contact en gemeen schapsbeleving tijdens dit zon dag aan zondag terugkerende ge beuren. Niet-weinigen zien dat zó; aan de ene kant een anonieme, passief toehorende verzameling van in dividuele mensen; tegenover hen een beroepsman of -vrouw die het voor het zeggen heeft. Elk ac tief aandeel van de groep, zowel in de voorbereiding als in de uit voering, ontbreekt en de mono loog blijft onwrikbaar overeind. Een lied wordt soms aangekon digd als een antwoord op wat men gehoord heeft, maar de voorganger kiest het. Zo gaat het althans op de meeste plaatsen. Buitenstaander Hans Bouma, gereformeerd predi kant in Hilversum, die (dit tussen haakjes) zich in woord en daad erg om ons leefmilieu bekom mert en (haakjes sluiten) in zijn kerk een "werkdienst" heeft geïntroduceerd om de mensen meer bij het gebeuren te betrek ken, schreef vorige week in een dagbladartikel dit "Het verloop van de "panklare" kerkdienst staat bij voorbaat vast. Over de liederen, de gebeden, de lezingen en de preek valt niet meer te praten. Als kerkgan gers heb je maar mee te doen. Maar wanneer je niet gekend bent in de vaststelling van het scenario, kun je met je rol erin wel eens moeite hebben. Er word je iets opgedrongen. Je voelt je gemanipuleerd. Waar blijf je als mondig gemeentelid? Wat zich hier afspeelt, is niet jouw dienst, maar de dienst van de dominee. Je bent buitenstaander. Is er nu een mogelijk heid om van die buiten staanders insiders te maken? Kunnen we een dienst zo organiseren, dat alle aanwezigen de touwtjes in handen hebben"? zich aan de anderen aan zijn tafel voor. Eindelijk hoorde je de naam van mensen, die je misschien al ettelijke keren anoniem in de kerk had gezien. Na een welkom en de liturgische groet werd een lied gezongen, en toen voerden drie jongelui een kort spel op waarin het thema van de dienst, die door de groep met de voorganger grondig was voor bereid, werd aangegeven. De lie deren, het gedicht, de lezing uit de bijbel en de gebeden waren alle op dit thema afgestemd. Hans van Dam leidde de discussie in met een eenvoudige overden king. "Jesaja, de profeet", zei hij, "veroordeelt niet het bidden, maar wel de onechte godsdien stigheid. Ofwel: het christendom in een luie stoel. Godsdienst is ook: dienst aan mensen. Het cen trale woord van het leven is: die nen. Aan zondagsgeloof hebben de mensen niets. Onrecht en li turgie kunnen niet samengaan. God gaat pas weer naar ons luis teren als we in ons leven en in de wereld wat aan het onrecht doen". Heel stimulerend Van Dam's inleiding was bedoeld om het gesprek aan de tafeltjes over drie - op de liturgie afge drukte - discussiepunten op gang te brengen. Die punten waren: welke redenen kunnen mensen hebben om geloven en werken te Jongeren (hier Gerard van Zwieten) doen volop mee in de liturgie. scheiden; wat doe jij praktisch met je geloof en moéten bidden en werken, geloven en doen soms gescheiden worden (politiek)? Een half uur lang hebben de deel nemers daar in hun eigen kleine tafelkring met elkaar intens over gepraat. Elke tafel had een ge spreksleider en een "notulist". Dat gaf helemaal geen proble men. Voor een paar kringen was het halfuur veel te kort. Er ston den daar meer vragen dan ant woorden op papier toen de ver- slagjès ingeleverd moésten wor den. Hans van Hartingsveldt (35), één van de groepsleden, vindt dat niet erg. "Zolang er vragen zijn, is men ermee bezig, en je moet nogal streng op de tijd letten; als je zo'n dienst niet in de hand houdt, zou je mensen om die re den kunnen afstoten". Tijdens de maaltijd - boterhammen met kaas en worst, volle melk, karnemelk en fruit - nam Hans van Dam de verslagjes door, die hij na het eten verwerkte in zijn afrpnding van de discussie. Vele bleken vooral moeite te hebben met de vraag, hoe je je geloof in praktijk moet brengen. "Dat las tige kruis in het christelijke ge loof is voor een heleboel mensen een realiteit". Algemene regels kon Van Dam ook niet geven. "Maar", zei hij, "het mag voor ons geen vraag zijn, of geloven méér is dan het beamen van vast staande formuleringen en reli gieuze handelingen. We moeten maar gewoon beginnen met bid den en werken samen te laten gaan, ieder in zijn eigen situatie". Met het lied "Sjaloom, chaveriem" (Vrede zij met u, kameraden) gin gen de agapè-vierders welge moed huiswaarts. Een paar reacties: 't Was erg leuk". "Je zat er niet voor spek en bonen bij". "Als je zelf mee doet, is zelfs anderhalf uur niet te lang". "Dat was nou eens een toffe dienst". "Heel interessant en stimulerend". "Je hebt het gevoel dat je bij elkaar hoort". Ook de koster van de kerk mocht tevreden zijn. Hij hoefde er in deze extra dienst nauwelijks aan te pas te komen. Steeds anders De interkerkelijke groep die deze reeks mee voorbereidt is in het begin van de jaren '70 begonnen. Ze bestaat nu uit 9 leden en ver zorgt per jaar een achttal dien sten. Men probeert ze zoveel mogelijk te variëren: woord-, gespreks- en in formatiediensten en agapè- vieringen. De liturgie is steeds weer anders. In deze diensten is ook eens het avondmaal gevierd, de doop bediend en een huwelijk ingezegend. De groep heeft voor maart een beroep gedaan op de Utrechtse hervormde predikant Aan het gemeenschappelijke gesprek over "Bid en werk" - tijdens een agapè-viéring in Leiderdorp - gaat een kort rollenspel vooraf. Van links naar rechts Pe- trièlle Teyge ler, Kees Bu- lens en Helma Faber. Irik (voorheen te Oegstgeest), voor april op ds. Van Loenen (Leiderdorp) en voor mei op Sipke van der Land (Wassenaar). Het is mogelijk, dat één van deze een forumdienst wordt. Aan motivatie ontbreekt, het de groep niet. Hans van Hartings veldt "We willen een aantal an dere vormen van samenkomen proberen, die met name jongeren aanspreken. Eén van de redenen is het tekort aan gemeenschap en betrokkenheid in de kerk. Men kan dat moeilijk tegenspreken. Er zouden in het algemeen meer mensen bij de liturgievoorberei ding en de preek ingeschakeld kunnen worden en je zou toch ook wel eens kunnen napraten. Een agapé-viering heeft het voor deel dat in die kleine groepjes ie dereen op een ontspannen ma nier aan het woord kan komen. Je moet dat ook weer niet te vaak doen, maar de vorm op zichzelf is voor dit doel heel geschikt. Meer dan 100 mensen moetje er eigen lijk niet bij hebben". Oude traditie Mevrouw Sysling, pastoraal me dewerkster van de Geref. Kerk in Leiderdorp, vertelde mij dat de christelijke gemeente het sa menkomen aan tafel heeft over genomen van het Joodse volk dat het vriendschapsmaal kende aan de vooravond van sabbat en grote feesten. Het waren gewone bij eenkomsten, ter beoefening van de gemeenschap en ter onder steuning van de armen. Ze had den geen sacramentele beteke nis. Ter afsluiting van zo'n lief demaal werd bij bepaalde gele genheden nog het avondmaal ge vierd. Toen de gèmeenten te groot wer den, raakte de agapè-viering in onbruik. John Wesley, in de I8e eeuw één van de grondleggers van het Methodisme (een op wekkingsbeweging) in Enge land, is erop teruggekomen. En na de tweede wereldoorlog her stelde de oecumenische bewe ging de agapè-viering als een soort alternatief avondmaal, waarop de problemen rond de kwestie eucharistie-avondmaal niet van toepassing waren. Mevrouw Sysling: "Vooral onder jongeren kom je deze vorm nogal vaak tegen. Dat heeft vooral te maken met de behoefte aan gemeenschap. Zulke sa menkomsten zijn minder mono- logisch. Je hebt er je eigen in breng. Misschien speelt bij deze jongeren ook wel de gedachte mee dat ze daarmee hun eigen avondmaal hebben". "Als er behoefte aan is, moet er voof deze diensten een plaats blijven", vindt mevrouw Sysling. "Zeker in het kader van de jongeren- diensten". Ook de sfeer van de gesprekskringen en de varian tendiensten lijkt haar geschikt. "Het is de charme van deze groe pen dat ze niet zo groot zijn. In een volle zondagmorgendienst valt zoiets niet te realiseren. Het moet gewoon een mogelijkheid zijn naast de bestaande". Zo ziet Hans Bouma het met zijn werkdiensten ook. "Ze hebben alleen kans van slagen als de toe loop niet te groot is". Intensiteit De winst van een alternatieve kerkdienst als deze agapè-viering is niet dat hij "anders" is - het nieuwe is er o zo gauw af en de varianten zijn maar beperkt - maar dat ieder hem met meer in tensiteit meebeleeft. Daaraan ontlenen steeds meer groepen christenen - binnen en buiten de officiële kerken - hun kracht. s. J. DE GROOT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4