"Erg veel
mensen
zijn zich
zelf niet"
SABA
toegelicht
Tv-woensdag
Te keurige Roulette
van Haagse Comedie
tg) vandaag.
1 ...en q/stere/71
[[ïï^programma i
Marlous Fluitsma:
LIGTVOET
GANGETJE
DINSDAG 25 JANUARI 1977
LEIDEN - Donderdagavond 27 januari staat Mar
lous Fluitsma met een aantal andere acteurs en
actrices onder wie Cor Witschge, die Bram v.d.
Vlugt wegens ziekte vervangt) in de Leidse
Schouwburg met het door haar man Herman van
Veen geschreven stuk 'Jukebox 2008'. Wie is Mar
lous Fluitsma?
Marlous Fluitsma, actrice, ooit ver
bonden aan het Groot Limburgs
Toneel en de Haagsche Comedie;
getrouwd met cabaretier Herman
van Veen. Ze stond in het door haar
man geschreven 'spel in vier ver
wevingen' De Spinse. Staat nu in
het land met o.a. Trudy Labij en
Hetty Blok in het stuk 'Jukebox
2008'. Ook dat stuk is geschreven
door Herman van Veen. Hierin
grijpt Van Veen terug naar herinne
ringen uit zijn eigen jeugd. Daar
naast is ze vaak op de televisie te
zien in de door Annie M.G. Schmidt
geschreven serie 'Pleisterkade',
met o.a. Jan Blaaser, Nel Koppen,
Trudy Labij (ook hier) en Willem
Nijholt. 'De Spinse' werd in de pers
zeer gemengd ontvangen. In Lei
den werd het stuk weggeschreven.
"Men wil, dat er iets op het toneel
gebeurt, dat er initiatieven worden
ontplooid. Als iemand dan een to
neelstuk schrijft en het zelfs nog re
liëf geeft door het tegen een klas
siek thema af te zetten, moeten jul-
Door
Bert Koekebakker
lie recensenten het zo nodig kapot
schrijven. Dat begrijp ik niet'.Veel
dingen kwamen die avond in dat
café in Gouda ter sprake. De eige
naar, die het gesprek letterlijk kon
volgen, deed al om half elf de deur
op slot, omdat wij de enige gasten
waren. Natuurlijk spraken we over
haar toneelcarrière, haar moeilijk
heden gedurende de tijd, dat ze in
'De Spinse' stond en het maar nau
welijks kon verwerken, dat het to
neelstuk, waar ze bovendien qua
inhoud helemaal achter stond,
zulke slechte recensies kreeg over
Jukebox 2008, dat momenteel
zulke volle zalen trekt, maar ook
over de ontplooiing van haar carriè
re, naast een getalenteerde vakman
als Van Veen. Praat ze met Herman
veel over 'het vak'? stimuleert hij
haar? Het kwam allemaal ter spra
ke.
Ik heb twee jaargangen 'Harlekijn'
(maandblad van Harlekijn-Holland
bv- B.K.) doorgelezen, om jouw ar
tistieke activiteiten te traceren. Al
lereerst stuitte ik op een toneelvol
in een stuk met Jerome Reehuis.
Marlous: Ik speelde met Jeröme en
Ed Bollman in het stuk 'Kaptein
Bada' van de auteur Jean Vauthier,
in een vertaling van Dolf Verspoor
voor de 'Theaterunie'. Dat stuk had
een erg goede pers, maar de pu
blieke belangstelling was wat ge
ring. Vauthier is een absurdist, een
beetje in de lijn van Beckett en Io-
neco, maar hier minder bekend. 'La
Cantatrice Chauve"
Marlous: Ja, in die traditie bevindt
het stuk zich, het is alleen veel ba
rokker van taal.
Wat heb je nog meer op het toneel
gedaan?
Marlous: "Ik heb eerst gespeeld bij
het G.L.T. (Groot Limburgs To
neel), nog voor de splitsing in 'I' en
'II' bestond. Toen vroeg men mij of
ik bij de Haagse Comedie wilde
werken. En daar heb in natuurlijk
ja op gezegd, omdat ik begreep, dat
ik daar veel kon leren. Tenslotte
hebben veel geronomeerde acteurs
en actrices zich in het verleden aan
de Haagse Comedie verbonden. Ik
heb in stukken van Shakespeare,
Molière, Anouilh en Gorki gestaan.
Ik heb gespeeld met mensen als
Elisabeth Andersen, Ko van Dijk,
Paul Steenbergen, Myra Ward, Jo
ris Diels. Ida Wasserman was in de
tijd, dat ik kwam, net weg, dacht
ik".
Risico
Je bent weggegaan, wilde op eigen
benen staan en dat betekende in
jouw geval 'De Spinse'.
Marlous: Ja, dat was een zeker ri
sico voor mij. Het was tenslotte de
eerste serieuze poging om binnen
'Harlekijn' toneel te maken. Her
man was aanvankelijk met een
'toneel-spel' begonnen, gebaseerd
op het leven van de insecten, dat
hem mateloos boeide. Toen hij ging
schrijven, ontdekten we, dat er in
de mythologie een verhaal bestaat,
dat qua gegeven en strekking veel
overeenkomst vertoont met het
verhaal, zoals Herman dat in z'n
hoofd had. Dat was het verhaal van
Arachne, een Lydische prinses, die
door haar begaafde weefkunst de
jaloezie opwekte van de godin
Athene. Arachne wordt zo bang
voor Athenen, dat ze zichzelf op
hangt. Athene verandert haar ver
volgens in een spin. Als grond
thema had Herman de strijd om de
eigen identiteit gekozen. In wezen
Marlous Fluitsma
Ik zal Hermans
carrière nooit
gebruiken om
naam te maken
vind ik dat nog steeds een mooie
gedachte.
De kritieken waren soms vernieti
gend. Herman had het geschreven
en jij, z'n vrouw, speelde daarin één
van de belangrijkste rollen. Hoe
onderging je dat?
Marlous: Ik heb eigenlijk nog nooit
tegen iemand gezegd, dat ik mede
door dc regie van Herman, die er
werkelijk helemaal indook, m'n
stem op de juiste plek heb gekre
gen. Doordat ik daarvoor vaak
jonge-meisjesrollen speelde, had ik
de neiging op het toneel te 'hoog' te
praten. Je 'toneelpresentatie' wordt
door die gekunsteldheid ook wat
geforceerd. 'De Spinse' was voor
mij vooral een 'innerlijk succes' en
dat is ook heel belangrijk. De
slechte recensies heb ik me aan
vankelijk erg aangetrokken. Ik was
soms goed in de put en kon alles
maar slecht relativeren. Ik was er
tenslotte nauwer bij betrokken dan
de anderen; enerzijds door mijn
privé-relatie met Herman en ander
zijds omdat ik ook töèn al een deel
van 'Harlekijn' was. Nu zit ik er he
lemaal in, maar destijds voelde ik al
nauwe verwantschap. Herman
overzag die recensies wel, maar
vond het lullig, als hij zag, dat ze mij
beslist niet onberoerd lieten.
'Jukebox 2008',
jullie donderdag in de
Leidse Schouwburg staan, zijn, in
tegenstelling tot 'De Spinse' haast
allemaal positief.
Marlous: Ja, het blijkt, dat de re
censenten de ontwikkeling in op
gaande lijn aangevoeld hebben en
dit terecht in hun recensies signale
ren. Maar ik geloof, dat 'Jukebox'
ook veel dichter bij het publiek
staat. Het is herkenbaarder. Zonder
direct in details te willen treden, ge
loof ik, dat het thema van nozems
met vetkuiven, daarmee verwante
muziek en kleding een brok her
kenning voor het publiek betekent.
'De Spinse' stond veel verder van ze
af. Met 'Jukebox 2008' spelen we
steeds voor enthousiaste zalen. Ook
krijgen we veel brieven en persoon
lijke reacties. Op party's, perspre
sentaties, etc. zul je Herman en jou
nooit tegenkomen.
Marlous: Nee, we hebben daar geen
behoefte aan. Veel mensen zijn
zichzelf niet, komen alleen om be
keken te worden of om naar elkaar
te kijken. Als je die mensen wilt le
ren kennen moetje ze eigenlijk al
lemaal persoonlijk bij je thuis uit
nodigen. Wij willen in dat wereldje
gewoon liever niet meedraaien. Dat
hoeft niet zo voor ons.
'Van Veen is groter dan Kan, Her
mans en Sonneveld samen', heeft
Duys eens gezegd. In het midden
latend of hij helemaal gelijk had,
geeft het wel het niveau aan,
waarop Herman cabaret maakt en
gewaardeerd wordt. Kan jouw to
neelcarrière zich daarnaast spon
taan ontwikkelen?
Marlous: Ja, natuurlijk, Herman en
ik doen twee totaal van elkaar ver
schillende dingen. We stimuleren
elkaar natuurlijk en praten vrij re
gelmatig over het vak, Harlekijn en
alles wat daaraan vastzit. Ik zal
Herman's carrière ook nooit ge
bruiken om naam te maken. Dat zit
nu eenmaal niet in me. Herman
weet dat en waardeert dat. Tens
lotte kun je je privéleven en datge
nen wat je in 't theater doet niet
scheiden.
Fanatiek
Uit ervaring weet ik, dat veel meis
jes en vrouwen Herman helemaal te
gek vinden. Hoe reageer je daarop?
Marlous: In het begin had ik daar,
eerlijk gezegd, wel een beetje
moeite mee. Niet met de manier,
waarop Herman die belangstelling
verwerkte, dat i§ nooit een pro
bleem geweest, maar door de fana
tieke nadrukkelijkheid van die in
teresse. Je moet overigens niet ver
geten, dat Herman geen "popster"
is. De interesse van zijn publiek is
anders gericht. Minder erotisch zou
ik haast zeggen. Het publiek rea
geert, geloof ik, in eerste instantie
op hetgeen Herman op het toneel
doet en pas daarna op z'n persoon.
Je bent dus artistiek volledig in
staat datgene te doen, watje graag
wilt?
Marlous: Ja, net zo goed, als ik al
leen maar teksten van Herman wil
lezen, als hij me het gevoel geeft er
met me over te willen praten, be
moeit Herman zich niet of nauwe
lijks met mijn activiteiten als to
neelactrice. Dat is geen afspraak.
Het is intuïtie. Afspraken scheppen
verplichtingen; intuïtie is geba
seerd op spontaniteit. Een betere
basis voor onze artistieke en privé-
relatie is nauwelijks denkbaar.
ADVERTENTIE
Jazzgala in
Den Haag
DEN HAAG - Jazz Gala '77
wordt deze keer in tien Euro
pese steden gepresenteerd en
komt in ons land in de nacht
van 29 op 30 januari een con
cert bieden in het Nederlands
Congresgebouw in Den Haag.
Volgens impressario Paul Ac-
ket heeft orkestleider Peter
Herbolzheimer zijn "Rhvthm
Combination and Brass" uit
gebreid tot een all star big
band. Dit gebeurde door Ame
rikaanse musici die in Europa
toeven, en de elite onder de
Europese jazzmusici er aan
toe te voegen.
automaterialen banden
gereedschappenremmenservicel
electro-service
hoge rijndijk 3281 leiden
telefoon 071114 2041*
LEIDEN - Een hoer spelen in de
maand januari valt om den drom
mel niet mee, maar daarmee is na
tuurlijk nog niet verklaard waarom
Marjon Brandsma (als de hoer Ijoe-
ba) een bh en een onderjurk draagt,
wanneer ze suggereert aan Alexej
haar borsten te laten zien. Ze draait
zich met de rug naar het publiek,
maar kan vervolgens niet verhinde
ren, dat het publiek deze "dubbele
bodem" doorziet. Ook de andere
meisjes komen als hoeren nauwe
lijks uit de verf. De huurprostituees
even buiten beschouwing latend,
lijkt Leiden niet de stad, waar de
actrices naar "voorbeelden uit het
leven" kunnen zoeken. Maar zij
moeten toch wel weten, dat hoeren,
zoals de op 20 juli 1928 in Praag ge
boren schrijver Pavel Kohout die
waarschijnlijk bedoeld moet heb
ben, veel ordinairder en genanter
zijn dan de zorgvuldig en uiterst
mooi geklede Elisa, Jeannette, Ju-
KOZAKKENKOOR - Het Don
Kozakkenkoor o.l.v. Serge Jarow
zal als onderdeel van een nieuwe
wereldtournee ook een aantal con
certen in Nederland geven. Op 3 fe
bruari treedt het 25 leden tellende
koor op in het Concertgebouw in
Amsterdam. Op het programma
staan voorts concerten in Rotter
dam en Den Haag.
lia, Martha en Sofie. Ze speelden in
Kohouts "Roulette" beslist niet
onverdienstelijk, Marjon
Brandsma bijvoorbeeld speelde,
bij de ontdekking en verdediging
van de identiteit van haar "cliënt"
zelfs bijzonder goed. Maar het was
allemaal te mooi. Te verzorgd, te
netjes, te overzichtelijk, te voor
spelbaar. Was dat ook de oorzaak,
dat de "Haagse Comedie" slechts in
staat bleek de Leidse Schouwburg
voor slechts tachtig mensen "be
speelbaar" te maken? Juist nu de
dood van de getalenteerde actrice
Ida Wasserman de ouderen doet
denken aan de volle zalen, welke de
Haagse Comedie in het verleden al
leen al door haar faam, welke haar
in alle steden vooruitsnelde, steeds
weer trok? Natuurlijk, Nell Koppen
(ooit een fijne karakterrol spelend
in "Peer Gynt" en Jules Royaards
speelden fantastisch. Maar zij ble
ken gisteravond toch niet in staat
het stuk, dat speelt in een bordeel in
een grote Russische stad omstreeks
1900 en dat gebaseerd is op motie
ven uit de novelle "Duisternis" van
Ljeonid Andrejev naar niveau te
spelen. Hoewel de televisie gistera
vond nauwelijks een noemensw
aard alternatief bood, werden de
thuisblijvers toch in het gelijk ge
steld. Een eenvoudig spelletje gan
zenbord was hier als alibi voldoen
de. Zelfs al zat men de hele avond in
de put.
BERT KOEKEBAKKER
LEIOEN TEL. 071-140941
Jaap Flier en
Willy de la
Bije terug
DEN HAAG - Willy de la Bije en
Jaap Flier, ex-dansers van het Ne
derlands Danstheater zijn uit Aus
tralië teruggekeerd in Nederland.
Zij gaan werken aan de opleiding
toneeldans van de Rotterdamse
dansacademie.
In Australië waren Willy de la Bije
en Jaap Flier anderhalf jaar ver
bonden aan een balletgezelschap in
Adelaide respectievelijk als bal
letmeesteres en -lerares en als artis
tiek mededirecteur. Daarna had
den ze twee jaar het eigen gezel
schap "The Dance of New South
Wales" in Sidney.
NEDERLAND I
18.15 - Inleiding tot de Ontwikk. Problematiek (1) (Teleac);
18.45Bereboot (NOS);
18.55 - Journaal (NOS);
19.05 - Van nature, over mens en natuur (NCRV);
19.55 - De muis die brulde, filmparodie (NCRV);
21.20 - Wat bezielt je?, doe. (NCRV);
21.35 - Journaal (NOS);
21.50 - NCR V-Springtrofee 1976-1977 (NCRV);
22.40 - Wel te rusten? inform, programfna (NCRV);
23.20 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 - Kortweg. Kunst op komst in de komende week (NOS);
18.55 - Journaal (NOS);
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO);
20.00 - Journaal (NOS);
20.25 - Voor de vuist weg (AVRO);
21.35 - Edward VII, tv-serie (AVRO);
22.27 - Televisier Magazine (AVRO);
23.12.12 - Den Haag vandaag (NOS);
23.27 - Journaal (NOS).
De TROS-omroeper sprak gis
teravond om kwart voor elf wel
een waar woord: de tegenstel
ling tussen „Duel at Diablo",
vol geweld, sadisme en nationa
lisme, en het culturele pro
gramma over leven en werk van
de balletdanser was groot. Niet
alleen door het duidelijk ander
onderwerp, maar vooral door
het verschil in klimaat: de
TROS-documentaire had de
grote verdienste de balletdan
ser te laten zien als mens. De
verleiding is groot om van dat
beroep vooral de schoonheid te
tonen, de glamour en het succes
bij het publiek. Daar schok de
documentaire ook wel aan
dacht aan, maar dat gebeurde
toch in het kader van het ge
heel: opleiding, training, voor
stelling. En er was door regis
seur Rene van Gijn veel zorg
besteed juist aan die vergelij
king: stukken voorstelling, die
overgingen in repetitiefrag
menten van de gefilmde stuk
ken, en weer terug. Dat was niet
alleen instructief, maar het
toonde vooral waar al die in
spanningen toe moeten leiden.
Het was ook een redelijk eer
lijke documentaire, dat wil zeg
gen dat de zwarte kanten van
opleiding, carrière, en het ^inde
daarvan goed aan bod kwamen.
Het probleem van de gebrek
kige aansluiting van opleiding
en theaterpraktijk kwam in ie
der geval ter sprake; in' de
hoogst ernstige waarschuwing
van Rudi van Dantzig dat de op
leiding in Nederland goed moet
beseffen welke verantwoorde
lijkheid men op zich laadt als
men kinderen als leerlingen ac
cepteert en hun voorspiegelt
dat zij, met die opleiding, zeker
werk zullen vinden in een
groep.
Het verweer van Rene Vincent,
directeur van de balletoplei
ding van het koninklijk conser
vatorium, dat dit probleem zijn
oorsprong vindt in de moeilijke
recrutering van jong ta
lent, snijdt onvoldoende hout.
Wat de begeleiding van de car
rière van de danser betreft: het
werd uit deze reportage over
duidelijk dat de danser een
voudig geen tijd heeft zich met
dat soort zaken bezig te houden
- anderen, die moeilijk zijn te
vinden, zullen dat voor hem
moeten doen.
Ook de andere, grotere en
kleinere problemen werden
behoorlijk ter spake gebracht:
de enorme eisen die aan het li
chaam worden gesteld, het
beeld dat het publiek nog altijd
heeft van danser en danseres,
en de groeiende belangstelling
van het publiek. Er was iets te
zien van de grote persoonlijke
inzet van dansers en danseres
sen - en misschien zelfs iets van
het resultaat van al die overga
ve, de schoonheid van het men
selijk lichaam in beweging.
JAAP JOPPE
De actrice Mary Dresselhuys zal ter gelegenheid van haar 70ste
verjaardag vanavond in Televizier Magazine verschijnen. Voorts
komt er een reportage over het zaterdag gehouden congres van een
zamen. In Londen wordt gesproken met Luis Rodrigues, die een re
portage maakte in Angola. Rodrigues toont in deze reportage aan
dat een groot deel van Angola niet meer onder controle van de MPLA
ressorteert, maar onder controle van de vrijheidsbeweging Unita.
Dinsdag 25 januari
Hilversum 1
PP: 18.19 PvdA. AVRO: 18.30 Nws 18 41
Per Saldo. 18.55 Spectrum Buitenland.
NOS: 19.15 (S) Accoord: Kroniek van
amateuristische muziekbeoefening.
AVRO: 20.00 (S) Hoogtepunten uit ope
rettes. 21.00 Jacht op miniaturen, hoor
spel. 21.30 Ratatouille: gevr. muz. prog.
22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 23.00 (S)
Dichter bij de muz. 23.20 (S) AVRO
Skymaster Show. 23.55 Nws.
Hilversum 2
NOS: 18 00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30
(S) Op vleugels: lichte pianomuz. 18.50
Verkenning: sociaal-maatschappelijk
prog. 19.00 (S) Zin in muziek. 19.30 Voor
de verandering, gezinskatecheseprog.
19.45 Kerk in meervoud. 20.00 Nws. 20.05
Overweging. 20.15 (S) Kodaly-Martinu-
Vieutemps: klass. muz. 21 30 Spektakel,
kult. (P) op donder. 23.00 (S) Met het oog
op morgen met om 23.05 Aktual. overz.
23.55 Nws.
Hilversum 3
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Poprecon
structie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S)
Jazz en Blues. 22.02 (S) (P)opdonderd.
23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02
(S) Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Help! Voor
werkers in de verzorgende en verple
gende beroepen. 4.02 (S) De rode dage-
Woensdag 26 januari
Hilversum 1
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko-
tiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom i
maar eens bij: gesprek en klassieke mu
ziek, 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe
snit. 10.30 Nws. 10.33 (S)Toerja-Toernee:
Streek-in. 11.45 (S) Café-Chantant. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Aktuall. 13.00(S) Hoog
tepunten uit musicals. 13.30 (S) Sport na
sport magazine voor jongens en meis-
ies. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte.
Muzikaal wensprogramma. 15.00 (S) Als
dat zou kunnen: verzoekplaten. (15.30
Nws). 16.30 (S) Kernpunt. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 17 20 Mens
en samenwerking. TROS: 17.30 Nws.
17.32 (S) Aktua-magazine.
Hilversum 2
VARA: 7.00 Nws. 7.11 ochtendgymnas
tiek. 7.20 In de Roode Cirkel, nieuw
sportprogramma. (8.00 Nws). 9.35 Water
standen. 9.40 Nederlandse Schoolradio.
10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03
Johan van Minnen - ombudsman. 11.15
Even "terug" draaien: OUDE GRAM
MOFOONPLATEN. 12.00 Ossensiese -
Centraal: gesprekken. 13.00 Nws. 13.11
Dingen van de dag. 13.30 Een middagje
Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Drie epi
soden uit het leven der auto's', hoorspel.
16.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.00
(S) Metrpole Orkest: lichte muziek.
RVU-TELEAC: Wetenschap in bewe
ging II 3. Energie: het MHD-projekt.
VARA: 17.55 Mededelingen en SOS-
berichten.
ziek en informatie voor de werknemers.
9.03 (S) Pop-op-drie. 11.03 (S) Drie draait
op verzoek, met verzoekverhalen. 12.03
(S) Drie tussen de middag, om de KRO-
kiesschijf. 1.03 (S) Pop-kontakt de Theo
Stokkink-show. 16.03 (S) Hitmeesters.
Hilversum 4
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7 08 (S) Te Deum Laudamus, ge
wijde muziek. 7.30 (S) Preludium: klas
sieke muziek 9.00 Nws. 9.02 Onder
schooltijd. 10.00 (S) Orkcstpalet. 12.00
(Sj Lunchconcert. 13.00 (S) In de scha
duw van de meesters. 14.00 Nws. 14 02
(S) Een uur natuur; magazine over het
samstrasse. WDR: 8 05 Schooltelevisie.
9.30 Sesamstrasse. (Reg. prog. NDR:
18.00 Sport. 18.30 Aktual. 18.45 Zand
mannetje. 18.55 Aktual. magazine. 19.26
Notartzt-wagen 7. tv-serie. 19.59 Prog.
overz. 18.00 Region, nieuws. 18.05 In
spection Lauenstadt, tv-serie. 19.15 Ak
tual. 19.45 Amus. prog. 20.00 Journ. en
weerber. 20.15 Amus. prog. 21.00 Uber-
flug, tv-film. 22.05 Journ., comm. en
weerber. 22.25 Eurovisie: E.K. Kunstrij-
-18.20 Tekenfilm 18 45 Kin
derprog. 19 00 Journ. 19.30 Adoptiertes
Gluk, speelfilm. 21.00 Journ. 21.15 Ak
tual. 22.00 Sydney, tv-film. 22.40 Journ.
Belgische tv
Dinsdag 25 januari
18.00 Kleuterserie. 18.05 Wickie, de Vi
king, tekenfilm. 18.30 Open 18.55 Teken
film. 19.15 Het Vrije Woord. 19.40 Meded.
Meded. 19 45 Journ. 20 15 Klein
kunst. 20.45 Medische rubriek. 21.35
Scènes uit een huwelijk, tv-serie. 22.25
NEDERLAND I -
15.30 Kijkdoos, kinderprogramma
(NCRV)
16.15 Lappenkat, kinderserie
(NCRV)
16.30 De reizen van Kim, avontu-
renserie (NCRV)
16.55 De beren gaan verhuizen, na-
tuurdocumentaire (NCRV).