Aafje Heynis:
Mooie stem is
niet voldoende
...e/7 atsteren l
Meuw:F!fMi!
de keelpijnstiller.
toegelicht
Lichte kost in
Kleintje Kunst
Macabere sfeer in
Engels toneelstuk r/il\m9fMmm
regenïaeWf walféï »Öor
rsgJIl Per week 'plaatSZTT
Tv-woensdag
DINSDAG 11 JANUARI 1977
Aafje Heynis
treedt op in
de Kapelzaal
Het koffieconcert aanstaande zondag .waar de alt Aafje Heynis en de
pianist Rudolf Jansen aan meewerken, zal niet in de Stadsgehoor
zaal plaatsvindendoch in de Kapelzaal van K. en O., ingang Haze-
windsteeg. Verwacht wordt namelijk dat het zo drUk wordt dat een
goed concert wordt belemmerd. De aanvangstijd blijft ongewijzigd:
'11.30 uur.
Door Bcp Rijnders
Dat wij Aafje Heynis in haar mooie
villa in Blaricum zijn gaan op
zoeken, heeft niet alleen te ma
ken met haar optreden op zondag
16 januari voor het koffieconcert
van K. en O. Deze in letterlijk en
figuurlijke zin grote altzangeres
heeft vooral bekendheid gekre
gen door haar optreden in orato
ria. Als vertolkster van het lied
kent men haar wel in de grote
steden en in het buitenland, maar
in Leiden heeft zij zich op dit ge
bied nog niet laten horen.
Aafje Heynis, lang en slank, een
charmante gastvrouw, neemt
geen blad voor haar mond, als ze
vertelt over de brieven die zij
kreeg toen ze het geijkte patroon,
waarin ze vast gebakken leek,
ging verlaten.
Hellend
"Jarenlang vroeg men mij alleen
voor het Oratorium. Dat ik ook
liederen zong, wist bijna nie
mand. En toen ik in 1969 naar de
Nederlandse Opera ging, was het
hek helemaal van de dam. Ik
kreeg brieven, waarin ze me ver
telden, dat ik mij nu op het hel
lende vlak bevond." Algemene
vrolijkheid in de kamer. Toch
klinkt een ondertoon van ge
raaktheid in haar stem, als ze ver
der gaat: "Ze zijn hier grootmees
ters in het opplakken van etike
tjes. Je zit in die hoek en daar
moet je blijven. Calvinistische
opvattingen zijn nog niet weg te
denken."
Levendig vertelt ze over haar con
tacten met de groten op het ge
bied van de liedkunst: Elisabeth
Schwarzkopf, "die het totale vlak
heeft bestreken, liederen, ope
ra's, operettes, oratoria, och
noem maar op. dat is overal in het
buitenland gewoon. Alleen hier
niet."
Laurens Bogtman, bij wie zij inter
pretatie heeft gedaan, en.de grote
Aaltje Noordewier-Redingius,
die haar heeft opgeleid. "Zij
maakte nooit modelstemmen
volgens het voorgeschreven re
cept. Maar zij luisterde naar het
eigene, naar het persoonlijke in
een stem, en dat ontwikkelde zij.
Ik probeer dat nu ook met mijn
leerlingen op het Conservato
rium in Arnhem te doen."
Hoe ik zelf een lied instudeer? Het
tekstbegrip verklaar ik uit de par
tituur, uit het notenbeeld en dan
moet je die tekst natuurlijk wel
goed gelezen hebben. Zo leer ik
ook dat mijn leerlingen. Voor de
afgestudeerden, met wie ik nog
steeds contact heb, en ook voor
de vergevorderden geef ik elke
maandag een interpretatiecursus
op het Conservatorium."
Raadsel
Dan bedachtzaam: "Weet je wat
voor mij een raadsel is? Hoe zou
het komen dat er in ons land
steeds minder belangstelling be
staat voor de liedkunst. Voor de
meesterserie bijvoorbeeld in
Amsterdam liep het vroeger
storm. Nu is die serie opgeheven.
Soms denk ik wel eens dat we
hier te materialistisch zijn ge
worden. Voor de geestelijke kant
heeft men geen aandacht meer,
men wordt onverschillig. Ik ge
loof niet dat het alleen de televisie
is, of de toenemende onveiligheid
Ik denk veel meer aan iets anders
nog: de achteruitgang van ons
onderwijs, van onze cultuur. Die
keuzepakketten - wat weten kin
deren van 14 of 15 jaar van hun
toekomst.? Talen als Frans en
Duits worden overboord ge
gooid. En dat in een tijd van toe
nemend internationaal verkeer.
Aandacht voor literatuur, spe
ciaal de dichtkunst - is die er
nog? Hebben de jonge mensen
dit overdacht als ze naar het Con
servatorium komen? Een mooie
stem is niet voldoende. Intelli
gentie, belangstelling, eruditie,
doorzettingsvermogen, zelfdis
cipline en esprit allemaal facto
ren die bepalend zijn of ze iets
zullen bereiken. Anderszijds -
bestaat er nog een klankbord hier
als ze na een jarenlange studie
klaar zijn? Degenen met een uit
gesproken talent voor de opera
raad ik aan, na hun eindexamen,
direct over de grens te gaan. Daar
bereiken ze wat en dan kunnen ze
later als gast misschien weer te
rug komen. Ik geloof overigens
ook, dat in Nederland dat gemis
aan zelfdiscipline zich veel erger
doet gelden dan in de ons omrin
gende landen. Een teveel aan
vrijheid wekt onzekerheid bij
jonge mensen. En degenen die in
dit opzicht een zelfoverwinning
behalen, die bereiken wat."
Aafje Heynis komt dus zondag a.s.
naar Leiden. Kort daarna ver
trekt zij naar Londen, waar ze met
het Londens Philharmonisch
Orkest de "Kindertotenlieder"
van Mahler zal vertolken. Ze is
overal in Europa nog steeds een
graag gehoorde zangeres.
NEDERLAND I
18.45 - Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Plem Plem Brothers, tekenfilm (VARA)
19.20 - Voorwaarts en niet vergeten, documentaire (VARA)
20.00 - 2 voor 12. kwis (VARA)
20.45 - Concert Georges Moustaki (VARA)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - De commissaris, misdaadserie (VARA)
22.50 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 - Kortweg. Kunst op komst in de komende week (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade
(AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Het Moskouse Staatscircus (AVRO)
21.25 - De Gebroeders Hammond, tv-serie (AVRO)
22.15 - Televizier-Magazine (AVRO)
23.00 - Journaal (NOS)
Jan van Hillo's rubriek ,.De tijd
stond even stil", waarvoor
Ramses Shaffy nog altij zo'n
cryptische introductie zingt, is
al lang een rekbaar begrip ge
worden. Was het aanvankelijk
kennelijk de bedoeling terug te
grijpen op de historische ge
beurtenissen en daarover in het
heden nog eens na te praten, nu
wordt er regelmatig van die ge
dragslijn en daarmee tevens
van de titel van het programma
afgeweken. Gisteravond (in al
weer de zestiende aflevering;
het wordt natuurlijk ook wel
zoeken naar onderwerpen) had
Van Hillo zich voor het propa-
gandakarretje van de vindin
grijke Hollywood-magnaat Joe
Levine laten spannen.
Al heeft deze handige filmpro
ducent van de tachtig miljoen
guldens, waarop hij zijn oor
logsepos (volgens regisseur Ri
chard Atten borough anti-
oorlog; tot schrik van de advise
rende generaal Frost) heeft be
groot, er een slordige vijftien
miljoen in Deventer uitgege
ven, dan is dat nog geen reden
om zijn spektakel zoveel publi
citeit te gunnen
Natuurlijk heeft een handje vol
middenstanders er aan ver
diend. En Deventer is geruime
tijd in het wereldnieuws ge
weest dankzij de overvloedige
berichtgeving van Levine's on
vermoeibare voorlichters.
Maar afgezien van nog wat
openstaande rekeningen en
viereneenhalve ton BTW die
Levine nog even aan onze
schatkist moet afdragen, is wat
Deventer betreft nu alles achter
de rug. Behalve dan de officiële
wereldpremiere, die de koek-
stad hovaardig heeft bedongen
en waarvoor Levine de plaatse
lijke schouwburg zou laten op
knappen. We moeten het nog
zien. Ook de met sterren be
zaaide mammmoetfilm van Ri
chard Attenborough.
Dr. L. de Jong, gast bij Van Hil
lo, toonde zich weinig nieuws
gierig naar het resultaat. Hij
heeft geen behoefte aan oor
logsfilms, en was voor „Een
brug te ver" ook niet geraad
pleegd. En wat generaal Frost
zei over een einde van de
Tweede Wereldoorlog als de
slag bij Arnhem was gewonnen,
bestempelde hij als onzin. In
tegendeel, zei De Jong, dan was
de ramp voor ons land nog gro
ter geweest
J. A. FRENKEL
In AVRO's Televizier vanavond (22.15 uurNederland II) een re
portage te zien over de maatregelendie minister Van Agt heeft
voorgesteld tegen het vertonen van harde pornofilms in gewone bio
scopen.
'I saw all bits of burning babies'
zegt de Engelse acteur Colen Marsh
als 'Art Clissold' in de Engelse thea
terproductie 'The many loves of
Madame Desirèe'. Het toneelpro-
jekt werd gisteravond in het LAK-
theater neergezet door de Engelse
groep 'Incubus'. Deze uitspraak
van Marsh, die behalve de rol van
Art Clissold ook rollen speelde als
'Marion' en 'Terry', tekent eigenlijk
al de macabere sfeer, waarbinnen
het stuk haar kracht zocht. 'Ma
dame Desirèe' werd gespeeld door
de mooie Engelse actrice Jay
Frankson, die een moordend cy
nisme aan de dag legde voor de van
haar aftiankelijken. Zo liet ze Ma
rion haar liefde voor haar bewijzen
door haar eerst een stroomstoot van
60.000 volt door de opvallend man
nelijke lendenden te stuwen. Ron
duit tragisch is het overigens, wan
neer de actrice Jay Frankson, die
haar dramatische klasse binnen
Omdat de uitzendbanden van een programma met Mireille Mathieu niet
tijdig beschikbaar waren, zendt de VAR A-televisie vanavondopnamen uit
van de Grieks/Franse zanger Georges Moustaki. Voor Mireille Mathieu
waren 55 minuten uitgetrokken, het programma met Moustaki duurt
slechts 40 minuten. Daar de kwis "2 voor 12" vijf minuten langer duurt dan
aangekondigd, begint Moustaki pas om 20.45. De resterende tien minuten
voor het tweede journaal worden gevuld met een pauzefilmpje
George Moustaki, begeleid door zijn eigen ensemble, zingt - natuurlijk -
zijn vaste succesnummer "Le meteque"En verder: "Pourquoi je chante"
"Le facteur""Les amis de Georges", Sans la nommer""Le tango de
demain", "Ma solitude". "Une petite chanson"Portugal""Humblement
il est venuen "La Philosophie-Batacuda"
Georges Moustaki tijdens een recent optreden in de Rotterdamse Doelen.
ADVERTENTIE
Floxil zuigtabletten helpen snel. vóórdat uw keelpijn
erger wordt. Twee krachtig werkende antiseptica bestrijden
uitbreiding van keel- en mondholte-infecties.
U kunt weer slikken en praten zonder pijn.
Floxil. Aangenaam zacht van smaak.
24 Zuigtabletten in handige
doordrukstrips. f 3.95
Uitsluitend bij uw
drogist en'apotheek
LEIDEN - Wisselvalligheid
kenmerkte een beetje het pro
gramma „Kleintje Kunst" dat
actrice Henny Orri en cabare
tier Fons Jansen gisteravond in
een goed gevulde Leidse
Schouwburg brachten. Ener
zijds waren er de spitsvondige
en geestige teksten die Jansen
bij met name de volksliedjes
van componist Johannes
Brahms bedacht. Aan de andere
kant waren echter de korte dia
logen tussen de muziek door,
gelardeerd met dermate flauwe
grappen (Vraag: „Waarom ben
jij eigenlijk getrouwd?". Ant
woord: „Dat vind ik één van de
beste ochtendbladen") dat
nauwelijks viel voor te stellen
dat deze moppen ook van de
hand van Fons Jansen waren.
De vergelijking met de Deense
potsenmaker Victor Borge
dringt dan ook op. Ook deze
kent die vreemde wisselvallig
heid. Centraal stond in ieder
geval de muziek en hoe Jansen,
met in zijn voetspoor Henny Or
ri, die er niet altijd in slaagde de
allure van het „grote" toneel
van zich af te schudden, va
rieerde van aardig tot zeer ge
slaagd. Niet alleen Bhrams
werd op mild spottende wijze
op de hak genomen, ook andere
klassieken als Rossine, Von
Beethoven en Mozart passeer
den de revue. Van de laatste
werd een duet uit de opera
„Don Giovanni" letterlijk ver
taald wat een prima parodie op
leverde. Henny Orri mocht kort
na de pauze nog een kort solo
optreden verzorgen. Het was
het minste van de hele avond.
Haar verrassend fraaie stem en
de muziek van Cor Lemaire
konden de sentimentele rijme
larij van tekstschrijver Theo
Kling niet verdoezelen. Onver
meld mag tenslotte niet blijven
de bijdrage van pianist Frans
van Dalen. Met zijn frivole en
sprankelende spel bewees hij
de ongecompliceerde sfeer van
„Kleintje Kunst" goed aan te
voelen.
BART JUNGMAN
deze kunstuiting ontleende aan
haar uiterst cynische en neerbui
gende opstelling t.o.v. haar perso
neel, door het simpel signaleren
van dat cynisme 'Madame Desirèe'
terugbrengt tot een gedeflatteerde,
in het verleden levende, vrouw.
Haar spel is te fel om zich niet he
lemaal met 'Madame Desirèe' ver
weven te voelen. Oók in de kleed
kamer. Gary G. Grant speelde een
met met nazi-invloeden besmette
Gestapo-commandant, die, gete
kend door de martelingen van de
geallieerden, zich naakt en devoot
aan de voeten van 'Madame' werpt.
Als chauffeur lijkt hij minder ge
slaagd. Daar speelt hij gewoon een
rol. terwijl aan de relatie als
Gestapo-commandant een
maitresse-verhouding ten gronds
lag ligt. Diana Goodhand speelde
een wat overmatig trillende Nanny,
terwijl de butler Ogoth (Tim Oliver)
na een tweede interval bleek te ver
anderen in een overvloedig manne
lijk aanbidder van Nanny.
De groep, die op tournee door Ne
derland is, zal in de komende dagen
nog voorstellingen geven in o.a.
Leeuwarden, Groningen, Rotter
dam en Maassluis. Paddy Fletcher
is de regisseur/auteur van het stuk
en Berend Lenstra haalde de groep
naar Nederland. De groep bestaat
sinds 1968 en vertelde hoogst ver
baasd te zijn door het nadrukkelijk
gesubsidieerde' karakter van het
Nederlands toneel. Dat is weer eens
een ander geluid.
BERT KOEKEBAKKER
Vijf miljoen
LONDEN (UPI) - Allen Klein uit
New York, voormalig manager van
de Beatles, krijgt ruim vijf miljoen
dollar volgens een regeling van di
verse eisen die hij tegen leden van
de beroemde popgroep had ge
steld. In een maandag uitgegeven
verklaring staat dat Allen Klein, de
Apple-group en Yoko Ono en John
Lennon zijn overeengekomen al
hun geschillen te regelen en dat
Klein daarvoor 5.009.200 dollar zal
ontvangen.
Dinsdag 11 januari
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitzending van de Partij van
de Arbeid. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per
Saldo: zakelijke bespiegelingen. 18.55
Kroniek van amateuristische muziek
beoefening. 20.00 (S) Metropole Orkest
met zangsolisten. 20.32 (S) Hoogtepun
ten uit operette's. 21.00 Jacht op 2 minia
turen, hoorspelserie. 21.33 Ratatonille,
lichte muziek. 22.30 Nws. 22.40 Radio
journaal. 23.00 (S) Dichter bij de muziek.
23.20 (S) Skymaster Show. 23.55-24.00
HILVERSUM II
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo (S) Op
Vleugels: lichte pianomuziek. 18.50
Verkenning: sociaal-maatschappelijk
programma. 19.00 (S) Zin in muziek:
klassieke en moderne muziek. 19.30
Voor de verandering, gezinskatechese-
programma. 19.45 Kerk in meervoud:
rubriek over liturgie kerkopbouw en
missie, 20.00 Nws. 20.05 Overweging.
20.15 (S) Gastigioni-Bussotti, klassieke
muziek. 21.30 Spektakel, cultureel pro
gramma. NOS: 23.00 (S) Met het oog op
morgen, met om 23.05 Aktualiteiteno-
verzicht. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52
Even ontspannen voor het slapen gaan.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Poprecon
structie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S)
Jazz en blues. 22.02 (S) (P)opdonder.
23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02
(S) Nacht driedraai. 2.02 (S) Help! Voor
•de medewerkers in de verzorgende en de
verplegende beroepen. 4.02 (S) De rode
dageraad (voor nachtwerkers). 5.02-7.00
(S) Truck - een programma voor vracht-
wagenchaffeurs.
HILVERSUM I
Woensdag 12 januari
TROS: 7.00 Nws. 7 02 (S) Rustig bijko
men: lichte muziek. 7.30 Nws. 7.40 (S)
Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens
bij: klassieke muziek en gesprek. 10.00
(S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30
Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee. Weke
lijkse streek-in. 11.45 (S) Cafè-chantant.
12.26 Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00(S)
Hoogtepunten uit musicals. 13.30 Sport
na sport, jeugdprogramma. 14.00 (S)
Specialiteiten a la carte: muzikaal wen-
sprogramma. 15.00 (S) Als dat zou kun
nen kunnen, programma. (15.30 Nws.).
16.30 (S) Keerpunt. Overheidsvoorlich
ting. 17.20 Tekst en uitleg. Een
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham: mu
ziek en informatie voor de werknemers.
9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait
op verzoek, met verzoekverhalen. 12.03
(S) Drie tussen de middag, om de KRO-
Kiesschijf. 14.03(S) Pop-kontakt de
aktualiteiten.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 Te Deum Laudamus. 7.03
Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder
schooltijd. 10.00 (S) Orkestpakket 12.00
(S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30
(S) Zangersportret. 13.00 (S) In de scha
duw van de meesters. 14.00 Nws. 14.02
(S) Een uur natuur. 15.00 (S) Vertolkers
beluisterd. 16.00 (S) In kleine bezetting.
16.35-17.00 (S) Altvioolrecital moderne
muziek.
DUITSLAND I
Dinsdag 11 januari
17.55-18.00 Journaal (Regionaal pro
gramma. NDR: 9.30-10.00 Kinderpro
gramma. 18.00 Reportage. 18.30 Aktuali
teiten. 18.45 Kinderprogramma. 18.55
Reportage. 19.26 Notarztwagen 7, tv-
serie. 19.59 Programmaoverzicht. WDR:
8.20-8.35 v-cursus. 9.30-10.00 Kinder
programma. 18.00 Regionaal nieuws.
18.05 Inspektion Lauenstadt, tv-serie.
19.15 Aktualiteiten. 19.45 Amusement
sprogramma). 20.00 Journaal en weerbe
richt. 20.15 Muzikaal amusementspro
gramma. 21.15 Das Ende der Beherss-
chung, tv-spel. 23.19-23.30 Journaal,
commentaar en weerbericht.
17.40 Aktualiteiten en muziek. 18.20 Te
kenfilm. 18.45 Kinderprogramma. 19.00
Journaal. 19.30 Das Tal der Konige,
speelfilm. Aansluitend: Tips voor bio
scoopbezoekers. 21.00 Journaal. 21.15
Aktualiteiten. 22.00 Filmreportage. 22.45
Journaal.
Belgische tv
Dinsdag 11 januari
18.00 The Wombles, tv-serie. 18.05 Wie
kje de Viking, tv-serie voor de jeugd.
18 30 Open school. 19.00 Tienerklanken
19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal.
20.15 Liedjesprogramma. 20.45 Informa
tief programma. 21.35 Scènes uit een
huwelijk, tv-film in zes delen. 22.25 Het
Vrije woord. 22.55-23.10 Journaal en
Wetstraat.
i W.
17.32 (S) Aktua-
ADVERTENTIE
kalksteen?? LASTIG en DUUR!
SLECHTS 8 B SI BB S B SS S 8 0 0 8 I
T*i«>s»s Fl. 1.50 'NAAM
nhem- *TEL
antwoordnummer 711
ding
TROS: 17.30 N-
magazine.
HILVERSUM II
VARA- 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 In De Roode Cirkel. (8.00 Nws),
9.35 Waterstanden. 9.40 schoolradio.
10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03
Ombudsman. 11.15 Even "terugd
raaien", oude grammofoonplaten. 12.00
Ruinen - centraal - gesprekken. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een
middagje Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03
De dochter van de beroemde vader,
hoorspel. 16.30 Lichte grammofoonmu-
ziek. 17.00 (S) Metropoleorkest lichte
muziek. RVU-Teleac Wetenschap in
beweging II. Afl. 1. Het aanvaarden van
de risico's. VARA 17.55 Mededelingen.
NEDERLAND I
14.50 - De holle boom, kin
derprogramma (AVRO)
15.35 - Een bezoek aan het
geldeiland, documentaire
(AVRO)
16.05 - Supersonic, pop- en
rockmuziek (AVRO)
16.30 - Gitaarcursus, les 6
(AVRO)
17.00 - Popeye, tekenfilm
(VPRO)
17.06 - Laurel en Hardy,
slapstickfilm (VPRO)