Chronisch geldgebrek bij streekvervoer Egyptische volk wil el-Sadat yVe storten ons welgemoed weer in de problemen' DONDERDAG 6 JANUARI 1977 PAGINA 17 ROTTERDAM - Het openbaar ver voer is in Nederland de laatste tien, vijftien jaar geworden tot een kost baar zorgenkindje. Jaarlijks is de overheid verplicht steeds grotere bedragen uit te trekken om de fi nanciële tekorten bij de openbaar vervoersbedrijven te dekken. Op de begroting voor verkeer en wa terstaat voor dit jaar heeft minister Westerterp voor het te verwachten negatieve saldo van het openbaar vervoer (NS, gemeentelijke ver voersbedrijven en het streekver voer) 1776,5 miljoen gulden uitge trokken. Door Paul Sneijder Het noemen van dit soort astrono mische bedragen wekt bij velen vaak de indruk, dat het openbaar vervoer kost wat kost in stand wordt gehouden, terwijl het ge bruik ervan als gevolg van de auto steeds meer keldert. Een onjuiste veronderstelling. Want de afgelo pen vijftien jaar is het gebruik van het openbaar vervoer vrijwel con stant gebleven. Van de groei van het autobezit heeft het wel een lichte tik gekregen, maar het ge bruik van trein-tram-bus uitge drukt in" reizigerskilometers (de vermenigvuldiging van het aantal reizigers met het aantal afgelegde kilometers) is wisselend met een paar procent afgenomen dan wel toegenomen. Dat getal ligt al sinds 1960 tegen de 20 miljard reizigerski lometers. Dat het openbaar vervoer toch zo sterk verlieslijdend is geworden is vooral het gevolg van de loonex plosie, die aan het begin van de ja ren zestig inzette en die tevens de sterke groei van het autobezit mo gelijk maakte. Zeker zestig procent van de kosten bij het openbaar ver voer zijn personeelslasten, die on mogelijk geheel in de prijs van een kaartje kunnen worden doorbere kend. De laatste twee jaar echter kruipen de openbaar vervoersondernemin gen in Nederland steeds dichter bij elkaar om gezamenlijk het hoofd te kunnen bieden aan de problemen, waarvoor zij zich zien gesteld. Zo besloten de verkeerswethouders van de negen grote steden met een eigen vervoersbedrijf nauwer te gaan samenwerken in het Beleid sorgaan Openbaar Vervoer (BOV). Ook de veertig kleinere en grotere busondernemingen, die in Neder land het streekvervoer verzorgen, besloten twee jaar geleden de kop pen bij elkaar te steken en tilden het management-team Exploita- tieve Samenwerking Openbaar vervoerbedrijven, kortweg ESO, van de grond. De NS, het BOV en de ESO vormen samen de Coördi natiecommissie Openbaar Vervoer (COCOV), die voortdurend overlegt met minister Westerterp. Bijl Het streekvervoer - dat hele scala aan deels zelfstandige en deels in NS handen zijnde autobusonder nemingen - is de laatste tijd sterk het onderwerp van discussie ge weest Niet in de laatste plaats dankzij minister Westerterp, die niet overal even goed ontvangen bezuinigingsplannen voor het streekvervoer ontvouwde. Een botte bijl noemde men zijn tienper- sonennorm, die inhield dat bus diensten waar minder dan tien rei zigers gebruik van maakten op- de helling moesten. Drs. Chris G. de Kogel, voorzitter van het planbureau van de ESO, kan deze maatregel niet zo gelukkig vinden. ,,Met alle begrip voor Wes terterp, kunnen wij niet zeggen dat deze bezuinigingsmaatregel in goed samenspel is genomen. Want die maatregel doorkruist een an dere ontwikkeling, die net op gang is gezet: harmonisering van het voorzieningenniveau". Anders ge zegd: de veertig busondernemin gen in den lande hebben nogal uit eenlopende dienstregelingen. De ESO tracht nu normen vast te stel len, waaraan het openbaar vervoer in een bepaald gebied moet vol doen. In februari hoopt de ESO de studie klaar te hebben en voor te schotelen aan minister Westerterp. Hoewel drs. De Kogel niet vooruit wil lopen op de resultaten, laat hij wel weten dat de harmonisering geen verkapte bezuinigingsmaat regel is en dat bepaalde gebieden van de stroomlijning zullen profite- Plan Voordat de ESO werd opgericht deden de meeste (vooral kleinere) busondernemingen de bedrijfs voering uit de losse pols. Nu maakt iedere onderneming een eigen be drijfsplan, die samengebundeld het bedrijfstakplan voor het streekver voer vormen. Een tweejarenplan, waarin de koers wordt gegeven waarop men wil sturen. Er is nu een plan voor 1976/77, terwijl de bij stelling voor de periode 1977/78 bijna is voltooid. Hoofduitgangs punt in het bedrijfstakplan: de rei ziger zo aangenaam mogelijk ver voer aanbieden voor een zo laag mogelijk tarief. Een mooi credo, dat echter aan handen en voeten gebonden is aan de financiële middelen, die de mi nister van verkeer erj waterstaat voor het streekvervoer uittrekt. Er zouden een hoop leuke dingen te doen zijn, maar het geld ontbreekt domweg. In de Randstad, waar over het algemeen het autoverkeer het snelst vastloopt, ziet het streek vervoer zijn beste kansen. De Kogel: „Er worden per jaar zo'n 140 miljard reizigerskilometers gemaakt. Twintig miljard daarvan komt voor rekening van het open baar vervoer. Van die resterende 120 miljard zou hooguit nog eens twintig miljard met het openbaar vervoer kunnen worden gemaakt, maar dan zouden we ons in het al gemeen belang een ietsje meer moeite moeten getroosten". Succes-verbindingen in het westen zijn de busdiensten Zoetermeer- Den Haag, waar enkele maanden terug gelede bussen (twee schar nierende bussen aan elkaar) wer den ingezet en de dienst Rotterdam-Krimpen a/d IJssel, waar de bus over een geheel vrije baan beschikt en zo de file auto's moeiteloos passeert. Een onder zoek wees laatst uit dat twintig pro cent van de passagiers op deze ver binding over een auto beschikt, maar de bus prettiger vond. Kritiek „Op het platteland is de situatie het kritiekst. De vervoersstromen zijn daar heel dun en beperken zich overwegend tot schoolkinderen en anderen, die niet over een auto kunnen beschikken. De maat schappelijke betekenis van het openbaar vervoer is in die gebieden zeer groot. Je kunt die mensen niet zomaar zonder vervoer stellen. Bij de ESO hebben we de opvatting dat een frequentie van twee uur het laagst is als je werkelijk over een openbaar vervoersysteem wilt be schikken". Heeft het streekvervoer op het plat teland de grootste moeite om het hoofd boven water te houden, in de randstad dreigt opheffing van bus verbindingen doordat de spoorwe gen het karwei overnemen. Zoals de Zoetermeerlijn bijvoorbeeld. „Het kost een beetje moeite om je mooiste en misschien zelfs winst gevende verbinding op te geven. Anderzijds moet je het openbaar vervoer als een geheel zien." Drs. De Kogel is daarom ook voor stander van een oud NS-plan om het streekvervoer en de NS onder te brengen in een holdingmaatschap pij met een aantal regionale werk maatschappijen. Om die eenheid in het openbaar vervoer nog duidelij ker te maken. Zo ook vindt men het bij het streekvervoer zinnig om een alge meen verkeers- en vervoersfonds in te stellen. Een apart rijkswegen fonds heeft geen nut. „Met een fonds kun je het gehele vervoers wezen makkelijker overzien en kun je veel optimalere beslissingen- Maar vooralsnog, zo oordeelt drs. De Kogel, bestaat de visie op het openbaar vervoer alleen nog maar op papier en komt er in de praktijk nog weinig van terecht. „Het Meer jarenplan Personenvervoer is een mooi stuk, zijn wij het helemaal mee eens, maar het geld ontbreekt om het mogelijk te maken". CAIRO (SP) - „Op die ochtend van de 6de oktober 1973 was president Sadat waarschijnlijk bij niet meer dan een procent van de bevolking populair. We geloofden hem niet meer. We hadden geen vertrouwen meer dat hij zijn eindeloos her haalde beloften zou waarmaken om een eind aan de Israëlische bezet ting te maken. Wij dachten dat de staat van geen-oorlog-en- geenvrede, die ons langzaam maar zeker dreigde te wurgen", voor altijd en eeuwig zou voortduren. Een ezel vonden wij el-Sadat, een onbedui dende, wauwelende, onpatriotti sche bedrieger die het land alleen maar verder naar de afgrond voer de". Door Michael Stein „Maar op de avond van diezelfde 6de oktober wisten we dat we onge lijk hadden gehad. De president was ons toen liever dan onze eigen vaders en moeders. Want dankzij hem waren wij weer mannen ge worden, dankzij hem hoefden wij ons eindelijk niet meer te schamen voor onszelf en voor de wereld, dankzij hem zouden wij eindelijk een betere toekomst tegemoet gaar „Wat ook de fouten en verkeerde beslissingen van Sadat nadien ge weest mogen zijn - en bij alle kri tiek die ik heb op de huidige gang van zaken geloof ik nu achteraf dat zijn besluiten in principe juist wa ren - hij, el-Sadat, en niemand an ders heeft ons die Doorbraak van de 6de oktober verschaft, die voor ons van even groot belang was als Nassers nationalisatie van het Suezkanaal. Dat was de reden waarom 99,93 procent van de kie zers onlangs Sadat opnieuw tot president benoemde". „Goed, misschien is er met een paar procent in de uitslag geknoeid. Maar het staat vast dat het volk na de Oktober-Doorbraak Sadat wil, ook al was er geen tegen-kandidaat gesteld en ook al was er geen an dere keus. Want ik ben ervan over tuigd dat er werkelijk geen andere keus is. Wij hebben geen wezenlijk alternatief voor de huidige poli tiek van de president". Deze linkse journalist, die - zoals zoVelen van zijn collega's - jaren lang eerst Nassers politiek en ver volgens de volstrekt andere poli tiek van Sadat tegen een ruime be zoldiging aan de lezers van zijn krant had verkocht, gaf zonder enige twijfel de gevoelens weer van het gros van de Egyptische bevol king. Vele mensen kun je dezer dagen in Egypte ontmoeten, die graag en heftig hun kritiek spuien. Nooit eerder had ik het in Cairo meege maakt dat regeringsambtenaren en journalisten zo vrijelijk hun scep sis, pessimisme en kritiek naar vo ren brachten, met de duidelijke be doeling dat die gepubliceerd zou worden en wellicht daardoor enige verandering in de door hen gewen ste richting zou brengen. Nooit tevoren heb ik in Kairo zo'n gevoel van politieke vrijheid ont moet. Vele kritici verzochten we liswaar om niet bij name te worden genoemd, maar ze durfden zich wel ongekend fel te uiten. Want de ge heime diensten die onder Nasser zo'n bloei hadden bereikt, zijn ge kortwiekt. Ze zijn zeker niet alle ontbonden. Maar er is niet meer die voortdurende angst afgeluisterd te worden, er is niet meer die vrees om voor de minste of geringste kritiek op de overheid in de gevangenis of in het concentratiekamp te belan den. Sterker nog, er zijn geen con centratiekampen op dit moment in Egypte, voor de eerste maal i tig jaar tijd. Liberalisatie Sadat heeft, al was het alleen maar om zich af te zetten tegen zijn roem ruchte voorganger Nasser, na de oktober-oorlog een politiek libera liseringsproces op gang gezet dat op het eerste gezicht een stuk de mocratischer lijkt dan het georga niseerde ja-knikken, waartoe de dankbare Egyptische massa's on der Nasser werden verplicht. Deze politieke liberalisatie, die de economische liberalisatie (de „open deur-politiek") moet bege leiden en die in eerste instantie be doeld is om de Amerikaanse pu blieke opinie en dus het Ameri kaanse Congres gunstig te stem men voor grootscheepse hulp programma's, heeft nog niet zo erg veel gemeen met de democratische gang van zaken zoals we die in- het Westen kennen. Dat bleek duidelijk uit de wijze, waarop de campagne voor „de eer ste vrije parlementsverkiezingen sinds 1952" (aldus de Egyptische pers) gevoerd werd. In maart had president Sadat de eenheidspartij van Egypte - de Arabische Socialis tische Unie (ASU) die slechts in naam een volkspartij was - in drie vleugels opgesplitst: rechts, cen trum en links. De rechtervleugel van de ASU (die minder overheidsingrijpen en meer ondernemersvrijheid eist) en de linkervleugel van de ASU (be staande uit een combinatie van „nasseristen", die Sadats politiek te pro-westers, te kapitalistisch en te weinig Pan-Arabisch vinden en van marxisten, die van Sadat geen aparte vleugel of partij mochten oprichten) werden niet in de gele genheid gesteld om in de pers, ra dio en televisie propaganda voor de verkiezingen te maken. Vroom Het centrum van de ASU dat in april nog door de president officieel werd uitgeroepen tot „de belang rijkste stroming van het Egypti sche politieke leven", kreeg daar entegen alle gelegenheid om links voor goddeloze communisten uit te maken en rechts voor staatsgevaar lijke elementen. Rechts bleek tij dens de verkiezingscampagne over aanzienlijke fondsen te beschikken die volgens velen door Saoedi- Arabie ter beschikking waren ge steld. De marxistische leider Cha- led Mohieddin wist geen andere uitweg om zich tegen de voortdu rende campagne van centrum en rechts te verdedigen, dan op zijn verkiezingsbijeenkomsten met een bidmat te verschijnen en uit te roe pen dat hij echt waar, een vrome minister van publieke werken, de multi-miljonair Osman Mahmoed Osman van oneerlijkheid beticht had. Sterker nog: verscheidene steunpi laren van Sadat, onder wie twee ministers, slaagden er niet in om in het parlement herkozen te worden. Een van de gewipte parlementsle den was Joussoef Makadi, die ver slagen werd door de broer van wij len maarschalk Hakim Amer, de minister van defensie onder Nasser die onmiddellijk na de juni-oorlog van 1967 werd vermoord. Als top man van het leger werd Hakim Amer door Nasser verantwoorde lijk gesteld voor de nederlaag. Toen leggen zich zelf censuur op als het om „gevoelige" kwesties op binnenlands-politiek gebied gaat (zoals verwijten wegens corruptie in de directe omgeving van de pre sident); en op buitenlands-politiek gebied volgen ze trouwhartig de aanwijzingen van de regering op. Zo schrijven alle kranten naar aan leiding van de Egyptisch-Syrische ruzie eensluidend maandenlang over „de misdaden die de fascisti sche Alawitische Baath-kliek van Syrië tegen de mensheid bedrijft". Maar toen president Sadat met zijn Syrische collega Assad een ak koord over Libanon had gesloten, was het van de ene dag op de andere President Sadat moslim was, die notabene als pel grim Mekka had bezocht. Ondanks al deze oneerlijke beïnvloeding een aantal onweerlegbare vervalste verkiezingsuitslagen (meer uitge brachte stemmen dan geregi streerde kiezers in enige districten, stembiljetten die opeens verbrand waren enzovoorts) bleken toch een paar afgevaardigden die een uiterst kritische houding tegenover Sa dats ministers hadden ingenomen gekozen te zijn. Onder hen bevond zich de als „onafhankelijke" optre dende Mahmoed el-Chadi die als pro-communistisch te boek staat en reeds in april van dit jaar de ex- hij op zijn beurt Nasser voor de ca tastrofe mede-verantwoordelijk stelde, werd hij uit de weg ge ruimd. „Gevoelig" Na de verkiezingen die een uiterst geruststellende meerderheid voor Sadats centrum opleverden, be sloot de president opeens, in strijd met zijn vroegere bezwaren en on der luide toejuichingen van de pers, om de vleugels alsnog tot aparte po litieke partijen te maken. Ook de pers kan zich nu aanzienlijk meer veroorloven dan onder Nas ser. Dat wil echter niet zeggen dat er persvrijheid bestaat. De kranten uit met deze perscampagne. Een jonge westerse diplomaat merkte verbluft op: „Het was alsof ik ge droomd had. Weken en maanden lees je dat de Syriers de ergste schoften ter wereld zijn. En dan opeens zijn ze als bij toverslag weer vrienden en broeders, alsof er nooit iets aan de hand is geweest". De journalist van het linkse week blad Rose el-Joussoef die onlangs Gadaffi interviewde en van hem te horen kreeg dat hij bereid was alle schulden van Egypte te betalen, als Sadat zich opnieuw met hem zou verzoenen, publiceerde zijn vraag gesprek pas nadat het eerst door zijn hoofdredacteur en vervolgens ioor president Sadat was nageke ken. Sadat zelf streepte aan wat van iet interview wel en wat niet gepu bliceerd mocht worden. Slechts sen derde van het vraaggesprek- verscheen uiteindelijk in druk. Winst Maar al deze tekortkomingen in een werkelijk democratisch proces kunnen niet beletten dat de Egyp- tenaren zelf wel degelijk het gevoel hebben dat er iets fundamenteel ten goede is veranderd. Zowel de aanhangers van rechts als die van links denken dat zij in de toekomst terreinwinst zullen behalen en dat hun ideeen meer invloed zullen gaan krijgen. En in het parlement heerste er op de dag dat de verschil lende commissies hun voorzitters kozen, een opgewekte en zeer ze nuwachtige stemming, omdat - zoals een vrouwelijke afgevaar digde die door president Sadat in haar functie benoemd was, het uit drukte - „wij nog niet zo gewend zijn om vrijelijk onze beslissingen- te nemen". De argwanende toeschouwer uit het Westen krijgt echter al gauw het gevoel dat al die liberaliserings maatregelen slechts versierselen zijn van een staatsbestel dat zich op grond van allerlei politieke en eco nomische overwegingen op de meest gunstige wijze aan het Wes ten, dat wil zeggen aan Amerika, wil presenteren. Kamal Moestafa Moerad, de leider van de rechtse partij, die zich ironisch genoeg „Liberaal-socialistische partij" noemt, gaf dat ook openlijk toe.Hij vertelde me: „Onze politiek tegen over de Verenigde Staten heeft in zoverre vruchten afgeworpen dat wij de Amerikanen er nu van over tuigd hebben dat Israel niet meer een waakhond in dit deel van de wereld kan zijn. En ook niet meer de enige democratie die er is". Maar propagandistische versiering van een doodernstige economische politiek of niet, in Cairo denken vele intellectuelen dat Sadat niet morgen - als het hem zo uitkomt - het liberaliseringsproces kan stop pen. Zoals Moestafa Amin, de ko- lumnist van het rechtse blad Al Akhbar het uitdrukte: „Er is geen familie in Egypte die niet door.de dictatuur van Nasser werd be proefd: hetzij omdat hun zoons sneuvelden in een van Nassers mi litaire avonturen, hetzij omdat een van hen gearresteerd, uit zijn baan gezet of van zijn bezittingen be roofd werd, omdat hij het waagde er een andere mening op na te- houden". Behoefte Het is echter de vraag of de Egypte- naren werkelijk zoveel behoefte hebben aan de democratie. Niet meer dan 25 tot dertig procent van de kiesgerechtigden - het aantal werd angstvallig geheim gehouden - nam deel aan de parlementsver kiezingen. Op het platteland is van politieke bewustwording nauwe lijks nog sprake. En de woordvoer ders van rechts en het midden zei den het roerend eens te zijn met het principe van Sadat dat de commu nisten onder geen beding een eigen partij mogen stichten omdat de klassestrijd die zij propageren een van de basis-principes van de grondwet aantast (volgens artikel 7 van de grondwet „ligt de sociale so lidariteit ten grondslag aan de ge meenschap"). Links, centrum en een deel van rechts zijn het bovendien roerend met elkaar eens dat de Moslim Broeders nooit een eigen politieke partij mogen hebben, omdat zij van Egypte een theocratische staat wil len maken waardoor eveneens de grondwet verkracht zou worden, die het over „de nationale eenheid" heeft. Er zijn immers miljoenen christenen in Egypte die door de Moslim Broeders automatisch tot vijfderangs burgers zouden wor den gemaakt, waardoor de natio nale eenheid geweld zou worden aangedaan Rampzalig Een politicoloog betwijfelde of Egypte zich wel een echte demo cratie kan veroorloven. „In feite hebben wij geen nationale over eenstemming over de belangrijkste zaken. Over de verhouding rëligie- staat, over de wijze waarop onseco- nomisch systeem moet functione ren (meer kapitalistisch of meer so cialistisch), over de vraag of wij meer Egyptisch of Arabisch moe ten zijn en over de rol van de vrouw bestaan er fundamentele tegenstel lingen in de maatschappij. Op sociaal-economisch gebied zijn we er zo rampzalig aan toe dat wij zeei snel tot veranderingen moeten ko men. Die snelle veranderingen zul len automatisch tot polarisatie lei den, omdat de mensen snelle so ciale veranderingen als een crisis ervaren in hun bestaan en van daaruit totale oplossingen zoeken. Jullie in het Westen kunnen prag matisch denken omdat jullie in een luxe-maatschappij leven. Maar wij kunnen ons dat niet veroorloven. Daarom zal een echte democratie voor ons op den duur alleen maar een groot gevaar betekenen. Daarom is president el-Sadat tot het uiterste gegaan waartoe hij kon gaan: een geketende democratie". De Alawieten zijn een Islamiti sche minderheidssecte in Syrië, die dankzij hun traditionele invloed in het leger sinds jaren de effectieve macht in dat land in handen heb ben en die macht via de Baathpartij tot uitdrukking brengen. Het ver wijzen naar deze religieuze min derheid was duidelijk een poging van de Egyptische pers om de Soenni-moslims, die m Syrië veruit in de meerderheid zijn, tegen hun regering op te stoken. Ondanks alle wensen zijn we toch wat bekommerd in het nieuwe jaar aangeland. Zelfs Wim Kan kon daar niets aan doen. We ge ven onze ijzeren standpunten zo maar niet prijs. Daar help geen lievemoederen aan. We storten ons dan ook welgemoed weer in de problemen. Zouden er veel mensen zijn die hun mening, hun opstelling, hun keuze zouden willen herzien? Een voorbeeld. Minister Van Agt trad op in 't programma van Wil lem Duys. 'n Weinig zeggend, vriendelijk, badinerend ge sprekje tussen twee mensen die elkaar best mogen. Kijkers die in Van Agt de redder van het vader land zien reageren er ongeveer zó op: "Wat 'n aardige man! Toch verschrikkelijk dat hij in de Tweede kamer bijna 12 uur lang gepest werd! Zelfs op de meest gemene kritiek zoals op zijn 'vrouwtje' reageert hij vriende lijk. Wel een man en vader om ja loers op te zijn! En hij is zo neder ig. Hij heeft helemaal geen pre tenties. En wat leeft zo'n man ei genlijk sober, de hele week op zo'n flatje in Scheveningen". Mensen daarentegen die Van Agt liever vandaag dan morgen zou den zien verdwijnen reageren ongeveer zó: „afschuwelijk zoals die man zich aanstelt! Je houdt het niet voor mogelijk. Hij mof felt al zijn gruwelijke blunders weg en verkoopt aperte leugens. Die opmerking van:„'s avonds is er altijd wel ergens een broodje te krijgen" doet 't natuurlijk goed maar toevallig weet ik dat meneer een vaste tafel heeft in een duur restaurant op het Voorhout". De eerste groep vindt dat Wim Kan veel te ver ging wat Van Agt be treft, niet leuk meer. De tweede groep vond de opmerkingen en liedjes, aan Van Agt gewijd, schitterend. NOSTALGIE Dit voorbeeld is niet willekeurig gekozen. Ik ben van mening dal we op het ogenblik in ons land een zeer merkwaardig verschijn sel kunnen constateren. Onmid dellijk na de Tweede Wereldoor log kwam er weer een politieke situatie waarvan vele mensen tij dens de oorlog gehoopt hadden dat het onmogelijk zou zijn. De Partij van de Arbeid had gehoopt een "doorbraak-partij" te wor den. Maar men had de kracht van het politiek-confessionele den ken onderschat. In '54 werd die partij zelfs door het episcopaat voor katholieken verboden. Toch ging het daarna in steeds snel ler tempo met de confessionele partijen achteruit. Tegelijk met het leeglopen van de kerken bij alle confessionele groeperingen verminderde de vroeger zo van zelfsprekende aanhang van KVP en AR. De verbondenheid met de kerken werd steeds minder. Tal loze kloosters werden gesloten, vele kerken werden gesloopt, confessionele organisaties wer den opgeheven of gingen op in algemene organisaties. Katholie ken traden openlijk toe tot niet- katholieke partijen en we werden er zelfs de oprichters van, zoals van D'66 en PPR. Door Piet Wesseling Onlangs werd het CDA opgericht. Drie afgebrokkelde partijen voe gen zich samen. Volgens vele en quêtes trekt het CDA nu sterk de aandacht. De aanhang schijnt steeds te groeien. Zou het kun nen zijn, dat de geschiedenis voor veel christenen zich toch wat te snel voltrokken heeft? Ze hebben talloze vroeger zeer heilige zaken overboord geworpen. Maar nu breekt dat een beetje op. Misschien is er wat angst: kon dat eigenlijk allemaal zo wel? Heb ben ze zich niet te snel laten over halen? Was dat allemaal wel heel en al verantwoord? En wat moet dat nu met de kinderen? Naast angst is er wellicht ook nog sprake van een zekere nostalgie. Dat "ethisch reveil", hoe vaag ook en wat 't dan ook precies voor de heer Steenkamp mag beteke nen, geeft een veilig gevoel. Niet rechts, niet links, niet conserva tief, niet progressief. Deze laten te, sluimerige gevoelens worden door de leiders kundig bespeeld, 't Gaat niet om hogere lonen of prijsbeheersing, niet om vóór of tegen kernenergie, vóór of tegen de NAVO, vóór of tegen milieu veiligheid: 't gaat om iets veel ho gers waar te lang onzorgvuldig mee om werd gesprongen. Hoe dat in de politiek moet waar 't alleen maar gaat om uiterst con crete zaken is een kwestie van la ter zorg. Als ze eerst maar weer eens de macht hebben.. SEVESO Deze persoonlijke overpeinzing .brengt me op een andere zeer pijnlijke vraag. Dezer dagen zag ik een reportage over het dorp Seveso in Italië. Wat me het meest verbijsterde was te horen dat vrouwen die na de ramp abortus hadden laten plegen geen leven meer hadden. Ze werden met de nek aangeke ken en zoveel mogelijk verme den. Ze waren praktisch uitgesto ten uit de dorpsgemeenschap. Ten overvloede bevestigde een zeer gezond uitziende prelaat voor de ingang van zijn kerk, dat abortus nu eenmaal door de H. Kerk was verboden en dat die praktijk in druiste tegen de beginselen van het diepgewortelde geloof van de katholieken. Dan vraag ik me toch af welk christendom daar zo diepgeworteld en zo heilig is. Hoe kunnen ooit vrouwen op basis van het evangelie waarom dan ook uitgestoten worden uit de gemeenschap? Waar vind ik één woord van Chris tus dat deze haat en afkeer kan rechtvaardigen? Het "ziet hoe zij elkander liefhebben" wordt dan: "ziet hoe zij elkander haten en de dood aandoen". Maar de Rome- getrouwen in Seveso schijnen in hun ijver bevestigd te worden door de nieuwjaarsboodschap van de H. Vader, uitgesproken in de kerk toegewijd aan de allerhei ligste Rozenkrans, waarin 't al leen maar ging over de abortus en niet over de oeverloze ellende in b.v. Rhodesië en Zuid-Afrika, waar de moorden op de negerbe volking niet meer te tellen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 17