omnium»)» Youth for Christ: beweging vol leven Warmond huldigt zondag koster Jan Van Damme begraven DINSDAG 4 JANUARI 1977 PAGINA 11 "Youth for Christ is een beweging met een beperkte opdracht en met beperkte mogelijkheden. Zij is zich daarvan bewust, maar probeert de eigen taak zo goed mogelijk te ver vullen". Dat zegt de 35-jarige Mar- kense predikant Pieter Boomsma, die dit jaar algemeen directeur van Youth for Christ Nederland wordt De beperking van Youth for Christ blijkt ook daarin, dat men niet alle jongerengroepen bereikt en niet alle leeftijdsgroepen kan dienen. Alleen al vanwege dit laatste is, volgens ds. Boomsma, samenwer king met de plaatselijke kerken nodig. Waar blijven de mensen met wie er enige tijd contact is geweest? Hoe ontstaat er een zo goed moge lijke doorstroming? Hoe kunnen de kerken gebruik maken van de training die jongeren hier hebben ontvangen? In het blad "Kerkinformatie" van de Geref. Kerken geeft ds. Boom sma antwoord op de vraag waarom hij directeur van Youth for Christ Nederland wilde worden. Hij leerde deze interkerkelijke evangelisatiebeweging van jonge ren kennen door zijn kerkelijke functie voor evangelisatie in de re gio Zaandam. De classis Zaandam van de Geref. Kerken schiep de ge legenheid tot een werkelijke ken nismaking door een gedeeltelijk dienstverband met de regioleider van Youth for Christ voor Noord- Holland. Vier jaar geleden had Pie ter Boomsma nog een "tamelijk kritische houding" tegenover Youth for Christ, maar dat was meer de aarzeling van iemand die op afstand bekeek wat anderen be- ploeterden. Groeiend Wat hij in Youth for Christ vond, was een groeiende groep, in het al gemeen toegewijde jongeren, bezig om te delen wat zij zelf hadden ont vangen. Jongeren die zochten naar wegen om zo verstaanbaar moge lijk leeftijdgenoten te bereiken. Di kwijls struikelend en strompelend, maar oprecht en enthousiast. Nogal eens met gebrek aan gerijpte wijs- V> "Youth for Christ is een beweging vol leven. Vol enthousiasme om Je zus Christus en zijn werk. Daarmee ook een beweging vol vragen. Zo wel het enthousiasme en de zegen als de zorgen wil zij graag delen. Laat daar ruimte voor zijn. Ik denk, dat daarmee allen gediend zijn. Dat zo nog beter de volheid van het le ven met onze Heer zichtbaar wordt". Het contact van Pieter Boomsma resulteerde bij het ontstaan van de vacature van ds. George Brucks, die directeur van Youth voor Christ in Europa wordt, in het verzoek van het bestuur om diens plaats in te nemen. Gezien zijn ervaringen en de betekenis die Youth for Christ kan hebben voor jongeren van deze tijd en ook voor de kerken, leek hem dat "alle moeite waard". Oog op kerken "Bij alles wat zij doet houdt Youth for Christ het oog op de kerken. Men twijfelt of men zich moet noe men "brug naar de kerken" of "arm van de kerken". In dit zoeken wordt in ieder geval duidelijk wat het ver langen is. Evangelisatiebeweging- zijn houdt in, dat men in een voort durend heen-en-weer bezig is met de opdrachten zoals Jezus die geeft gaat heen, maakt de volken Negentigjarige misdienaar maakt promotie WASHINGTON - Toen Frank Gross tien jaar oud was, zei hij tegen zijn vader, dat hij mis dienaar wilde worden. Ak- Dat was in 1896. Nu, tachtig jaar later, staat Frank Gross nog elke dag om vijf uur op om de mis van zes uur te dienen. Daags voor zijn negentigste verjaardag heeft hij promotie gemaakt mgr. Hermann, de bisschop van Columbus, Ohio, wijdde hem tot de eerste permanente akoliet in de Ver enigde Staten. Hij mag nu ook uitreiken en deze huis brengen bij zieken Een koster moet kunnen im proviseren. Ik noem een voor beeld. We verplaatsen ons even naar Warmond, waar in de Mat- thiaskerk zojuist een uitvaart dienst is geëindigd. Familiele den en priester begeleiden, langzaam lopend, de lijkkist met de overledene naar het kerkhof. Koster Jan van Ame- rongen luidt de klok. Dat is maar een deel van zijn taak. Er wordt van hem ook verwacht dat hij zo dadelijk het wf. .wa tervat naar het kerkhof brengt zodat de priester de laatste ze gen kan geven. Dat betekent haasten voor de koster. Terwijl de torenklok zijn laatste slagen produceert ver laat koster Jan de kerk en slaat snel de weg naar de begraaf plaats in. Maar dan struikelt hij. Het wij watervat valt om. Leeg. Dat is 'm nog nooit gebeurd. Wat nu? Een snelle blik in het rond. Zijn oog valt op een smal slootje vlak in de buurt. Een kort sprintje en koster Jan staat aan de waterkant. Gaat op zijn hurken zitten, schuift met zijn hand het deklaagje kroost opzij dompelt het lege wij watervat onder water, haalt 'm boven en kijkt achterom. De stoet is nu bijna op het kerkhof. Koster Koster Jan van Amerongen. A.s. zondag, na de plechtige hoogmis, wordt hij door de pa rochie in het zonnetje gezet. Want hij is nu 25 jaar in dienst. "Ik had liever geen feest ge had", zegt hij. "Van al die tam tam met een pot muziek voor de deur en een ereboog moet ik niets hebben. Het is onverant woord om voor mij iets te orga niseren. Die kwart eeuw is ge woon een sterretje in mijn le ven. Van een 25-jarig priester jubileum maken ze tegenwoor dig toch ook geen ophef meer. Moet het dan wel bij mij? In Warmond is men echter niet van plan het zilveren kosteiju- bileum zo maar voorbij te laten gaan. Zondag is het feest, of Jan wil of niet. Inzet Als koster is Van Amerongen niet te evenaren, vinden veel parochianen. Zo'n toewijding, zo'n inzet, dat kom je toch ner gens meer tegen. Toegegeven, als je hem voor het eerst ziet "optreden" maakt hij een wat Ds. Pieter Boomsma, de nieuwe directeur Wat in stad, dorp of streek door de plaatselijke jongeren zelf wordt georganiseerd, is de kern van het werk. Hoewel er duidelijke afspra ken worden gemaakt voordat men zich Youth for Christ-groep mag noemen, en er ook wordt gewerkt aan een nogal sterke centrale bepa ling van de inhoud van het werk, blijft de jongen of het meisje ter plaatse de sleutelfiguur. Zij beschikken gewoonlijk over een koffiebar als ontmoetings plaats. Hier zijn bijbelstudies en besprekingen met de medewer kers, worden werkende jongeren en studerenden uitgenodigd en wordt een programma geboden van muziek, korte toespraken en per soonlijk contact. Dat is de basis van het werk. Landelijk wordt die aan gevuld met een zo breed mogelijk service-pakket, zowel in het per soonlijke als in het organisatori sche vlak. Voor de zomer heeft Youth for Christ een breed aanbod van kam pen en in Utrecht beschikt de be weging over een opvangcentrum voor jongeren die, om welke reden dan ook, enige tijd hulp nodig heb ben. In juni vorig jaar opende Youth for Christ in Driebergen een nieuw trainingscentrum. Pieter Boomsma constateert, dat bij dit alles voortdurend wordt ge zocht naar andere wegen en naar verbetering van de bestaande. Moeite Contact met anderen zal, naar de mening van de aanstaande nieuwe directeur, ten eerste plaatselijk moeten worden opgebouwd. "Te vaak komt men daar niet aan toe. De jongeren van Youth for Christ worden opgeslokt door hun bezigheden of zien om andere re denen geen kans contact te leggen met plaatselijke predikanten en kerkeraden. Maar de grootste rem is toch wel de moeite die een predi kant of kerkeraad heeft met het aanvaarden van deze jongeren en hun geloofsbeleving en activitei ten". Pieter Boomsma vraagt zich af, of dit een vooroordeel is. "Of ligt de zaak alleen maar nog buiten de ho rizon? Dat speelt uiteraard ook mee aan de kant van de jongeren. Het feit ligt er, dat vele jongeren intens betrokken zijn bij evangelisatie werk en bijbelstudie via het kanaal van Youth for Christ. Dat velen door dit werk worden geconfron teerd met het evangelie en de con sequenties daarvan". Het getuigt, volgens Boomsma, van werkelijkheidszin zowel als van goed bestuur om de mogelijkheden die hier liggen te benutten. Directieteam Ds. Brucks brengt op het ogenblik een verlofjaar ("sabbatsjaar") door bij zijn familie in Canada. Dit jaar hoopt hij wel in ons land terug te keren, maar niet in het Nederlandse werk. Ds. Boomsma, gereformeerd predikant te Marken, gaat nu met de adjunct-directeuren Arnold van Heusden en Johan Vink het direc tieteam vormen. Hij heeft de Geref. Kerken gevraagd, hem hiervoor vrij te stellen. Ervaring in Youth for Christ heeft hij al; hij is lid van de nationale raad van Youth for Christ en bestuurslid van het opvangcen trum in Utrecht. Het is de bedoeling, dat hij in juni van dit jaar zijn nieuwe werk be gint. LEUSDEN - Ongeveer 65 Neder landse bedrijven, die een vestiging hebben,in Brazi.ië hebben een brief ontvangen van de commissie Ont wikkelingssamenwerking van de Gereformeerde Kerken in Neder land, waarin zij vraagt bij de Brazi liaanse regering aan te dringen op beëindiging van de schending van de mensenrechten. Eerder schreef het bestuur van de Gereformeerde synode een brief naar Nederlandse bedrijven met belangen in Zuid-Afrika, waarin werd aangedrongen op erkenning van de zwarte vakbonden. De commissie Ontwikkelingssa menwerking zegt zeer bezorgd te Gereformeerde brief voor bedrijven in Brazilië zijn over de ontwikkelingen in Bra zilië, met name de martelingen van politieke gevangenen. De president lijkt niet in staat te zijn hieraan een einde te maken, aldus de brief. Ze meent dat de Braziliaanse overheid de buitenlandse ondernemingen begunstigt, terwijl de economische groei niet ten goede komt aan de armste bevolkingsgroepen. De commissie vraagt in haar brief een reaktie van de bedrijven, waarin het bedrijf zelf een visie geeft op de situatie in Brazilië en op zijn plaats in dat land. In de Lokhorstkerk inLeiden, Pieterskerkstraat 1, wordt in de komende maanden weer een serie godsdienstige lezingen gehouden, waarvoor de organisatoren ditmaal het motto "Leven we nu in de eind tijd"? hebben gekozen. Vrijdag is de eerste. Dan spreekt de Wasse- naarse evangelist D. Jan Bruijn (om 8 uur) over "Israël als teken van de eindtijd". De heer J. Ph. Fijnvandraat uit Sneek spreekt op 21 januari over de evolutieleer als over een "zinsbe goocheling van de eindtijd" en op 4 februari over "occulte machten in de laatste tijden". De heer J. G. Fijnvandraat te Leeuwarden komt op 18 februari en 4 maart naar Lei den. Hij spreekt dan respectievelijk over "Schrift-verloochening in de eindtijd" en "Anti-christelijke stromingen van het laatste uur". De heer J. van Stormbroek uit Beek bergen hoopt de serie op 18 maart te besluiten met een voordracht over "Het geloof, eenmaal aan de heili gen overgeleverd". Beroepingswerk: Hervormde kerk - beroepen te Oosterwolde (Geld.) A. Beens Wekerom, te Boven-Hardinxveld C. A. van der Sluijs Poederoijen, te Vlaardingen C. van Evert Steenbergen, Nieuw- Vossemeer en Halsteren, te Amers foort G. J. Wisterhof Bergschen- hoek; aangenomen naar Kesteren B. Haverkamp Monster; bedankt voor Hattem W. Kalkman Ameide en Tienhoven. Geref. Kerken: aan genomen naar Zevenhuizen- Moerkapelle kand. W. Davidse Groningen, naar Groningen- Helpman J. Geel Baarn. Hervormde Kerk - Bedankt voor Sassenheim H. Geurs Broek op Langedijk (die het beroep uit Oran jestad, Aruba, aannam). Opvoeding Zondag in alle rk kerken van Po len een bisschoppelijke brief voor gelezen waarin wordt gezegd, dat niet de staat maar de ouders de plicht en het recht hebben hun kin deren op te voeden. Tegelijk waar schuwen de bisschoppen de staat voor aanvallen op het gezin. "Een vergiftigd gezinsklimaat is schadelijker dan een vergiftigd bio logisch klimaat. Geen enkel sys teem kan de ouders vervangen of overbodig maken. Wie het gezin aantast, tast de wortels van de maatschappij aan. Wie het gezag van de ouders negeert, verstoort ie der besef van gezag. Wie de nieuwe generatie wil opvoeden buiten de traditie en de cultuur om, is een grotere barbaar dan iemand die kunstwerken vernielt". De bisschoppen wijzen er de ou ders op, dat zij de christelijke plicht hebben hun kinderen in liefde op te voeden. "Als u wilt dat zij het teken worden van een nieuwe wereld, dan zult u zelf alle egoïsme, haat, begeerte en verharding opzij moe ten zetten". Abortus Paus Paul us heeft in zijn nieuw jaarsboodschap zijn kritiek op ab ortus herhaald. Hij stelde de landen in gebreke die abortus legaal heb ben gemaakt, al noemde hij ze niet. De paus vroeg: "Is het leven dat di rect bij de bevruchting in de schoot van de moeder ontspringt niet we zenlijk en waarachtig menselijk le ven? En behoeft dat niet alle zorg en liefde? Welk medisch middel, welk legaal vergulsel kan ooit de wroeging wegnemen van een vrouw die vrijelijk en bewust de vrucht van haar schoot heeft ver moord"? Tips voor deze rubriek kunt U elke morgen tot 10.00 uur aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 38. U mag ook schrijven. Van Amerongen de boer o[_) voor Franse kerken „Als ik zie dat er iets mis gaat in mijn kerk spring ik er meteen boven op. Ik ben er één van hup met de hamer". zonderlinge indruk. Van de Ky rie tot en met de Agnus Dei zwiert hij over het altaar en, toekijkend vanuit de kerkbank ben je onwillekeurig steeds weer geneigd met je handen of voeten de maat aan te geven; een, twee, drie, hup, twee, drie. Je zou er zelfs niet gek van staan te kijken als koster Jan in vol ornaat, op een gegeven moment vleugels zou uitslaan om flad derend door het kerkgebouw met de collecteschaal rond te gaan. Koster Jan leest ook vaak het epistel voor en als de pastoor aan het woord is sluit hij de ogen en bidt, de handen zedig gevouwen. Als de dienst voorbij is en de parochianen huiswaarts keren daalt de koster af in zijn "heiligdom", de kelder van de sacrestie, waar hij zijn acolie tenkleed verwisselt voor een deftige toog, datje kramp in de vingers bezorgt vanwege al die dicht te knopen knopen. Dan nog het witte boordje en op zijn hoofd een klotje. En dan aan het werk. Het schoonhouden van de kerk neemt koster Van Amerongen helemaal voor eigen rekening. Daar heeft hij niemand bij no dig. Op zijn knietjes boent hij de kerkvloer, hij poetst de banken, stoft de heiligenbeelden. Elk vuiltje, elke veeg gaat hij per soonlijk te lijf. Zo wordt zijn kerk brandschoon. "Poetsen en boenen", heeft hij mij eens ge zegd", is mijn lust en mijn le ven. Heerlijk in je eentje in zo'n grote kerk. Die stilte, die sfeer. Dat trekt me. Je beleeft er heer lijke momenten. Vooral 's avonds, bij het zwakke schijn sel van de Godslamp. Dan ben ik in mijn element". "Maar dan moet niemand me storen. Ik heb hier eens een ka pelaan meegemaakt die door mijn verse boenwas liep te ban jeren. Ik heb hem toegeroepen dat hij met zijn poten niet door mijn was moest lopen. Maar toen had hij natuurlijk al een heel spoor achtergelaten. De hele zaak was verpest. De schoenen van de kapelaan trouwens ook. Ja, als ik zie dat er iets mis gaat in mijn kerk spring ik er gelijk boven op. Ik ben er een van hup met de ha mer. Met een stroopkannetje lopen kan ik niet. Als koster moet je niet over je heen laten lopen. Want voor je het weet wordt je opgeborgen bij het af gedankte kerkmeubilair. Men heeft wel eens de neiging je ach ter de pilaren te plaatsen. Daar kan ik nou met mijn pet niet bij. Dat de heiligen er voor moeten staan en wij er achter. Want la ten we eerlijk wezen; zelfs de grootste heilige is nog goed voor zo'n 200Q zonden per dag. Ze zijn geen haar beter". Huzarenstukje Zijn toegewijde energie be steedt koster Jan niet alleen aan zijn Warmondse parochie. Hij heeft ook nog een buitenlandse "missie". Op puur vrijwillige basis. Een jaar of wat geleden kwam dat aan het rollen. Ze kregen toen op de pastorie in Warmond een Franse pastoor op bezoek. Die vroeg om wat af gedankte spullen voor Franse parochies die slecht bij kas za ten. Koster Jan sloeg spontaan aan het verzamelen. Hij kreeg de kelder van de sacrestie tot aan de nok gevuld. En een jaar later herhaalde hij dat huzaren stukje. En elke keer kwam de Franse pastoor het spul met een vrachtwagen ophalen. Tot hij ziek werd en de rit naar War mond niet meer kon maken. Koster Jan wist wat hem te doen stond. Hij huurde een volkswagenbus en met een paar parochianen reisde hij een aan tal Nederlandse kloosters af op zoek naar "afdankertjes". Net zolang tot de wagen vol zat. En toen richting Frankrijk. Hij herinnert het zich nog: "We gingen naar Betancourt", zegt hij, "daar hebben we alles uitge laden. En terwijl de kerkklok ken voor ons werden geluid zijn we gaan uitdelen. Het leek wel een venduhuis". Zo staan er nu in kerkjes in en om Betancourt onder meer het oude harmo nium van de zusters van de Oude Vest, een sacrestiekist van de broeders uit Voorhout, een tabernakel en kaarsen op lusters uit Hazerswoude en fraaie kandelaars uit een kloos ter in Bodegraven. Zo hebben koster Jan en zijn helpers tien tallen Franse kerkjes in de spul len gestoken. En ze gaan er nog mee door. "Laatst hadden we hier weer een Franse pastoor op bezoek", zegt koster Van Ame rongen, die stopte ik een paar dekens toe. Een paar weken la ter ontving ik een dankbrief. Hij had nog nooit zo lekker gesla pen". De paus sprak ook zijn afkeuring uit over de vele misdaden die tegen het leven worden begaan en die de wereldvrede bedreigen. "De vrede is geen hechte rots die het beuken van stormen doorstaat, maar eerder een drijvend schip dat voortdurend door zijn bemanning in de juiste koers moet worden gehouden". De paus noemde de formule "Wilt u vrede, bereidt u dan voor op oor log" wanhopig en rampzalig. "De leiders van de wereld zouden als motto moeten aannemen: "Als u vrede wilt, bereidt u dan voor op vrede". Armen De Braziliaanse bisschoppen heb ben een verklaring uitgegeven, waarin zij zeggen, dat er een eind moet komen aan de nu al maanden durende discussies over de ver houding tussen kerk en staat. In hun boodschap aan het volk van Brazilië spreken de bisschoppen van een hardnekkig en absurd vooroordeel, dat opkomen voor de armen, gelijkschakelt met c "Iedereen moet kunnen ken aan het tot stand komen van een goede gemeenschap. Als ieder een zich stil houdt uit vrees voor maatregelen, mag je dat geen vrede Sneldammen in Alphen en Katwijk LEIDEN - Op vrijdag 7 januari zul len in Rijnsburg en Alphen aan den Rijn de twee halve finales van het LDDB-sneldamkampioenschap gespeeld worden. Er wordt ge speeld in vier groepen. De eerste twee in iedere groep plaatsen zich automatisch voor het sneldam- kampioenschap van Zuid-Holland en de eerste vier voor de finale van de LDDB. Het gebeuren vindt plaats in de Rijnsburgse Imma- nuëlkerk en in het wijkcentrum van de Opstandingskerk te Alphen. Voorde halve finales zijn geplaatst Groep A: (Rijnsburg): R. Krom hout, Joh. Kromhout, T. Noort (al len Rijnsburg), H. vermin, J. Dek ker (Wassenaar), P. van Gorkum, P Kerkvliet, T. Bremmer (Hazers woude), J. Slingerland (Leiden), A. Kooloos (Oegstgeest). Groep B: J. Schijff, P. van Egmond, C. van den Bosch, W. Leeuwenburg (Rijns- burg), J. Burgerhout; J. Passchier (Katwijk), L. Smits, P. Bremmer, T. Stolwijk (Hazerswoude), F. Noord oven (Wassenaar), A. van der Zwam (Leiderdorp). Groep C (Alphen): C. Zijlstra, R. van Egmond, G. van Winkel, E. Vermeer, H. Brunt, G. van Muyswinkel, A. Stapper (Alp hen), C. van Eenennaam (Bodegra ven), J. Fase, L. Dorsman (Hazers woude), J. Uytterlinde (Zegveld). Groep D: A. Brunt, J. van der Pan ne, J. P. Baerveldt, K. Vergunst, P. Kalfshoven (Alphen), G. IJssel (Bodegraven), A. Huisman, J. Ra- fiek, R. Fase (Hazerswoude), K. Kuyer, A. Groenendijk (Zegveld). VELTEM-BEISEM - Onder over weldigende belangstelling is giste ren in Veltem-Beisem de vorige week bij een verkeersongeval in Zuid-Frankrijk omgekomen Belgi sche atleet Ivo van Damme begra ven. Gistermorgen brachten ruim 5000 mensen in het gemeentehuis van Veltem-Beisem, waar Ivo van Damme was opgebaard, een laatste groet. Duizenden mensen volgden buiten de kerk, die slechts plaats biedt aan 300 personen, de plechtigheid. Ver tegenwoordigers van de hoogste sportinstanties gaven blijk van hun belangstelling. Onder hen waren ir. Ad Paulen, de voorzitter van de in ternationale amateur atletiek fe deratie en de prins van Merode ver tegenwoordiger van het Interna tionaal Olympische Comité. Op het kerkhof werd de kist naar de groeve gedragen door Gaston Roe- lants, Fons Brijdenbach, Karei Lismont en Emiel Puttemans. - door Herman van Amsterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11