■sÜ^JI^lSiUisaii!* i
£i2j3JgfbiIl§ii!igli!II
c
0
2
09
D
73
O
_Q
£li sill 1 Him S.hïsÜ'M
III II illl li gilllls til
0
C
O)
?I6!I -Mil
0
LU
0
all *Jtil
ll PsSlfJIg
l!ii|jjp|l
l=cgc,p!ïl|ii|a
sslsJismif mi
jipililllül iiJjï IIIIII! |!j{ II!
ill Illsillli Illli llillll ?ltll pli
•oe
c«
T3
C
O
N
O
-d
°np
s E5: E £s!
|gp|||||||;|f jlpillj
ol
o>* Ss E»
cö
r men de eigen
i ontdekt. De ir-
lijke ruzies op
directe aanlei-
ng over te gaan:
de meeste echt-
tnd. Afleidings-
ht: uitstapjes.
voorschriften
praktijk van al-
yos wijst op de
:k voor een mens
nen: lichamelijk
:htige routine en
.Omdat de mens
üigieus wezen is
•If "goddelijke"
ijven.zegt Roos.
t hetzelfde over
bezint, zal van
nfronteerd wor-
igaard stelt het
od is er leegte.
o|£'DiSÊt= -êtt:05g,s^g-o|.s8oU
l-S>S2g|ï||l|l5|ï5g5?0|-
g&1 g i§i-s|gs-t'S„ie
"c c P c S*aSi,'C c C ~r!
||pl lil-
mmam
Wie op een zo
loopt bevindt zie
te. De twee, d
tegenkomt bij d
het Gerecht bei
vreemding
De zaterdag is
zijn afkomst aa
der economische
dag is verhever
afkomst.
De winkels zijn
geslotende dag
het werk en het
dige aanblik v
weeks is verdwe
de religie met a
omheen de zon
nieuwe routine
sport, visites) is
te. (Dit geldt
nauwelijks voor
steeds religieus
Anders dan de vrije zaterdag is de
vrije zondag geen resultaat van de
strijd van vakbewegingen. Terwijl
de vrije zaterdag een verworven
heid is van de laatste decennia, de
vette jaren in de economie, dateert
de zondagse rust van ettelijke eeu
wen her: sinds het moment dat Mo-
zes met de tien geboden de berg af
kwam om het Joodse volk op door
tocht in de woestijn in het gareel te
houden
De bijbelse oorsprong bepaalt nog
steeds het karakter van de zondag,
al is er sinds de Joodse uittocht uit
Egypte nogal het een en ander ver-
anderd
Karl Marx in Het Kapitaal: "In
Engeland wordt altijd nog hier en
daar op het land een arbeider tot
gevangenisstraf veroordeeld wa
gens ontheiliging van de sabbat
door arbeid in zijn tuintje voor zijn
huis. Dezelfde arbeider wordt we
gens een contractbreuk gestraft als
hij 's zondags,zelfs als het vanwege
een religieuze gril is, van metaal-,
papier- of glasfabriek wegblijft".
De terreur van de dubbele moraal
en het harnas van de vrije economi
sche krachten die zich niets laten
gezeggen (en evenzeer de decaden
tie en alle soorten goddeloosheid)
dat alles heeft niet kunnen verhin
deren dat de zondag nog steeds, on
vermijdelijk, beleefd wordt als een
rustdag met een zekere magie. De
magie van het zondagmiddagcon
cert.
Sunday mornin': (geldt eveneens voor plaatje)
Velvet Underground - Lou Reed
ss
S
S 15
2
e <o <o «o
- si
CO M -P CO
1 1 a s 1
Dodezondag: Paul van Ostayen; uit: Bezette Stad, fotografische
herdruk van eerste editie (1922) uitgave Bert Bakker (1973).
I;s£JË"3'S§
p«|Se|p 58
S 2 i 's
SSo=S|-5£M ncN
0*^00^56 3«»c«»S
e M—
1 C cl I M S 3 M«"° I
-g**-gis 1°
!-oï.«r
ï§Hi«c|
■f E e
-S o v>
c S c' M3
S-®! g I IJ I
•O.c O
C 9 I
S.S!
g?'a »"E
EiS-S I
I
CC
S>!|oi sf IJl g
aj ro aj t3 .5
gig-gl Eo|
siüi-«! s-g s
igg i
g-g-SS"2 s| c
de -O o 8
.2 2 2.*
9 u o r, c«r-o r- .2 S "O "O .J2 «- «2
5P.g:§Ji S.g I *<5'S
g! ®2l g|lëö
•- t N oó M I S* J? II «S c g SP c g '3>.g rt ai 5 '3 5
x a.Hf - >c;n3 --ca' -u -J2 'g i: T)
o S'Ï'S s c C{5 S^; .?C^ S 2 f,T3 3 C
w-affiK.* Mfl-sr >W££.*NW> OO
O
LU
cc
CD
O
°fs§S||§if|i
|a| 3-Sf| s||gi
g-a-o-g CC
mO g-g
00 „Q Sn "3 *0 2i h'nHf^: C W
s a -s *2 s^'c,
*\g a -S .tJ &!H fc c
w COW D O ^0T3 cjt:
gofi gs g
c"^ Uiu cë N
O c'v- T3 ra O)
s I o w g g g£ gQ
Q f, i®-? sSo^^'OC
P 3 ES2-S2 O
gS-sS^-s 2S|2 H
111*1 al 12!t|:'
P - - m o c .ti co S .22 - P-
sS|f^il's'Sls °*^s
x c .-0 oó-j'S S o:| g Pc'S® o'-j-c C
^üCcSC^1^^5^Pc W C U ci^ >3Ü,S ra's 1
CD
Z
-2L
M
LU
CQ
o
O
Q
Q