Samen op weg" niet te keren Antwoord TE GEK OM 'LOS'TE LOPEN ZATERDAG 18 DECEMBER 1976 Ir. Van der Graaf van de Geref. Bond in de Her vormde Kerk: - "verbijsterende ervaring" Forumvoorzitter ds. Blenk uit Woubrugge: - kansel toegankelijk - UTRECHT - De barometer van de oecumene in ons land staat op veranderlijk. Niet van zonnig naar buiig, maar wel afkoeling aanduidend. "Er is hier en daar nog wel wat gaande, maar veel dingen zijn doodgebloed", constateert pater Amatus van Straaten, die onlangs opstapte als direc teur van het rk vormingscentrum in Witmarsum. Toch is er in de tuin van de Neder landse oecumene één gewas dat tegen alle verdrukking in met kracht uit de grond schiet Het draagt de veelbelovende naam "Samen op weg" en is een stek van de moederplant waaraan de toena dering tussen hervormd en gere formeerd is ontbloeid. De grootste protestantse kerken onder ons, die tientallen jaren hun onderlinge af stand almaar groter zagen worden, hebben het spoor naar elkaar toe hervonden. Een oecumenisch feit van vérstrekkende betekenis. Wind van voren Nu zal het niemand verbazen, dat deze loot in ons soms zo gure kerke lijke klimaat de wind stevig van vo ren krijgt. En dat is dan geen wind uit de niet-kerkelijke hoek, maar uit uiteenlopende kerkelijke rich tingen, waarbij een paar stromin gen zich in kracht duidelijk onder scheiden. De ironie is, dat juist die geen twijfel toestaan aan de on weerstaanbare kracht van de Geest, en dat de kerken die, ondanks hun waarschuwingen, tóch samen op weg zijn gegaan zich op diezelfde Geest beroepen. "Hoe zou je het dan nog kunnen keren!", riep professor Klaas Ru- nia, rector van de Kamper gerefor meerde theologische hogeschool, uit op een landelijkeforumavond van de gereformeerde gezindte over dit samen-op-weg-zijn. Het fo- j rum (in het Congrescentrum van de Utrechtse Jaarbeurs) ging uit van de reünistenorganisatie van een calvinistische studentenvereni- I ging. Een grote zaal zat mudvol. i Het valt niet te ontkennen, dat. "Samen op weg" zelf ook de be kende stuipjes vertoont. Dat brengt de zelfstandigheid van de plaatse lijke kerken nu eenmaal mee. De één gaat met gezwinde pas op weg, de ander schoorvoetend, en er zijn er ook die het isolement nog altijd belijden als de hoeder van de waar heid. Federatie Een paar plaatselijke voorbeelden. In Lemele (Ov.) is een hervormde kerkeraad die de hervormde en ge reformeerde kerkeraden van Le- melerveld voorstelt, met z'n drieèn tot kanselruil over te gaan. Her vormd Lemelerveld reageert spon taan positief, maar de gerefor meerde kerkeraad stelt, op aan drang van een gemeentevergader ing, bepaalde voorwaarden: kan selruil voorlopig twee keer per jaar met een proeftijd van een jaar en ondertekening door de beide her vormde predikanten van een "acte van verbintenis" waarbij zij verkla ren in te stemmen met de "drie formulieren van enigheid". En dat terwijl in deze plaatselijke verhou dingen de tegenstelling vrijzinnig- rechtzinnig helemaal niet aan de orde is. In diezelfde regio (Ommen, Den Ham, Beerzerveld enz.) wordt kanselruil zonder voorwaarden ge- praktizeerd. In het Friese Hoornsterzwaag doen ze het anders. Daar zeggen ze: we mogen naar buiten geen geschei denheid meer laten zien als duide lijk is, dat de Heer ons bij elkaar heeft gebracht. En zo wordt de her vormde dominee Lammertsma met ingang van 1 januari ook predikant van de gereformeerde kerk. Na Hindelopen en Oldeboorn is dat de derde federatie in Friesland. Een gebied waar de kerkelijke tegen- der Graaf via zijn hoofdredacteur schap van het weekblad "De Waar heidsvriend" een invloedrijk woordvoerder is. Iemand heeft hem eens getypeerd als de secretaris-generaal van een "scha duwkabinet", waarmee hij het hoofdbestuur van de Bond bedoel de, als tegenhanger van de her vormde synode. Vlak voor de onlangs gehouden ge combineerde synodevergadering gaf de Bond, als een schot voor de boeg, een verklaring uit waarin hij het samengaan van hervormden en gereformeerden moest ontraden om te voorkomen dat de restanten van het reformatorische karakter van de "kerk der vaderen" door de moderne gereformeerde theologie zouden worden overspoeld. We hebben aan onze eigen afwijkingen van de rechte leer de handen meer dan vol, zo redeneert de Bond die "de waarheid" binnen de Her vormde Kerk wenst te verdedigen eri te verbreiden. Ir. Van der Graaf was op de foru mavond in Utrecht, uiteraard met goedvinden van de forumpresi dent, de Woubrugse predikant C. Blenk, en met instemming van de gespannen luisterende zaal, veel vuldig aan het woord. wel tot de gereformeerde gezindte gerekend kunnen worden, wan t dié staat op een onverkorte hand having van de belijdenis. "De theo logische steun die wij als Geref. Bond van de Vrije Universiteit én van "Kampen" mochten verwach ten, is weggevallen. In de gerefor meerde theologie zijn leemten ge komen die tot ver over de grenzen merkbaar zijn. De handen en de voeten zijn belangrijker geworden dan het hart." Een, naar hij zei, "verbijsterende ervaring" deed Van der Graaf on langs aan de Vrije Universiteit op, toen hij, sprekend voor vierdejaars studenten theologie over de leer van zonde en genade, de hele dag geen enkele bijval kreeg. "Het gaat dan niet meer om nuanceringen maar om afstanden." "Ga wat meer in Marx lezen; daar kun je nog heel veel van leren", werd hem geadvi seerd. Teken van ontrouw In de ogen van drs. A. Vergunst, predikant van de kerk die zich met de verzamelnaam "Gereformeerde Gemeenten" tooit, is "Samen op weg" meer een teken van ontrouw dan van hoop. Ontrouw aan de drijfveren van de Afgescheidenen cepteert. Door die tweeslachtig heid kan een wezenlijke bijdrage moeilijk van die kant komen." Een positieve toon in het gezel schap der bezorgde critici kwam van de hervomd-confessionele dominee S. Kooistra uitMenaldum. Hij waardeert de synodale ontmoe ting als "een eerste stap". "Maar dan zullen we elkaar ook op de kan sel moeten erkennen. Met een lief desverklaring aan de drie formulie ren van enigheid komen we er niet. Veel kerken die deze erkennen hebben tóch geen weg kunnen vin den om samen te leven." Augiasstal Met de "bonder" Van der Graaf had de gereformeerde hoogleraar Ru- nia, afkomstig uit een volbloed "doleantie-nest", het grootste aan deel in de discussie. Toen hij de hervormer Calvijn had geschilderd als een man die niets van afschei ding moest hebben en alleen ij verde voor een zuivere prediking en bediening van de sacramenten, ontpopte Van der Graaf zich fluks als zijn opponeftt door te vragen hoe Runia dan de Afscheiding van 1834 en de Doleantie van 1886 kon rijmen. De Kamper theoloog bleef Ir. Van der Graaf kan nog veel leren van Marx.... ■sS5S. Handen en voeten zijn belangrijker geworden dan het hart..." stellingen diepe littekens hebben achter gelaten. Als ds. Lam mertsma in de toekomst weggaat, gaan ze gewoon een geschikte op volger zoeken, ongeacht of hij nou gereformeerd of hervormd is. Het ritselt op nog veel meer plaat sen. In Schiebroek beslissen vier kerkeraden deze maand over een gezamenlijk voorstel van hun be- stureh (moderamina) en een werk groep om ingaande januari alle kerkdiensten onder gemeenschap pelijke verantwoordelijkheid te houden. Meer dan vol Een van de groepen die deze on stuitbare ontwikkeling niet hand- klappend volgen is de Gerefor meerde Bond in de Hervormde Kerk, waarvan de Hüizer ir. J. van Steun is weg Hij zei: "Als wordt gezegd, dat wij eikaars fouten en gebreken moeten erkennen, dan vind ik dat. kerkelijk gesproken, te ondiep. Ons past slechts verootmoediging voor Gods aangezicht. We zijn allen af geweken. Tezamen zijn wij onnut geworden. Als dat besef er was ge weest, zou de eenheid meer bew aard zijn gebleven." Van der Graaf erkende de schuld van zijn kerk aan de Afscheiding van 1834. "Wij hebben in de kerk van toen de dwalingen getolereerd. Maar", zo liet hij er in één adem op volgen, "in de gereformeerde ker ken zijn nu dezelfde zaken aan de orde. Daarom ontbreekt aan het streven naar hereniging de basis van het ondubbelzinnige belijden." Het is voor Van der Graaf zelfs de vraag of de gereformeerden nog die terugkeer predikten tot de leer en de dienst der vaderen. "Als in de kerk het Woord niet meer aan het woord kan komen, is af scheiding geen eigenwillige daad meer. Hereniging kan alleen op de grondslag van het gereformeerd be lijden, en dat ontbreekt in de he dendaagse samensprekingen." Vergunst duidt de Afscheiding als een "wonder Gods waardoor het belijden der vaderen zichtbaar is gebleven". "De gereformeerden waren bijbelgetrouw; ze zijn het niet meer in die mate." Dé Apeldoornse hoogleraar J. P. Versteeg van de Chr. Gerefor meerde Kerken legde de Geref. Bond in de Hervormde Kerk maar eens op de weegschaal. Hij heeft namelijk het gevoel dat die in we zen niets heeft te zegen. "De bond verwijt de gereformeerden dingen die hij in eigen kerkelijk leven ac- vriendelijk maar zijn antwoord was onverbloemd: "Calvijn zag een au giasstalvan dwalingen. Ik denk dat mijn voorvaderen dat in hun situa tie ook zo beleefd hebben. Het ging ook in hun tijd niet om kleine din- Volgens Runia is een van de oorza ken van een sterker contact van de gereformeerden met de hervorm den dat de gereformeerden op hun toenaderingspogingen bij andere kerken van hun gezindte maar weinig reactie hebben gekregen. "De kerken van "Samen op weg" bevinden zich in een bepaalde si tuatie. Mijn kerken zijn nog altijd bezig de gereformeerde belijdenis te handhaven, maar van de Her vormde Kerk in haar geheel kun je dat niet zeggen. Vandaar dat het ge sprek moet gaan over de kernen van belijden. Met de geschiedenis en de idealen van de vorige eeuw moeten we voorzichtig omgaan. Als die situatie niet meer zo is, kun je er als kerken die samen op weg gaan ook niet zonder meer mee begin nen. Op z'n hoogst kun je zeggen: daar moeten we weer heen." Te veelvormig Runia is ook in zorg dat de Gere formeerde Kerken nog eens Her vormde Kerk worden. Maar hij heeft de indruk dat ze zover nu niet zijn. "er is bij ons heel wat veran derd, maar dat wil niet zeggen, dat we weinig meer aan de zaak van de belijdenis doen. Over de visie-van dr. wiersinga op de verzoening heeft de synode dan toch maar het "ontoelaatbaar" uitgesproken. Zulke geluiden worden in de Her vormde Kerk niet gehoord." Met die constatering stelt Runia zich allerminst gerust. "Verander ing heeft twee kanten: verrijking, maar ook kleurverlies. Het beeld van mijn kerk is te veelvormig ge worden." Runia ziet de oorsprong van de spanningen binnen de gerefor meerde gezindte echter niet alleen in de binding aan, maar ook in de beleving van de belijdenis (de "spi ritualiteit"). "Soms denk ik, dat dit nog het allermoeilijkste is." Geen aanvuringen Uit deze inter-gereformeerde con frontatie zijn een paar conclusies te trekken. De eerste is dat de gereformeerden op hun weg samen met de her vormden geen aanvuringen van de andere "afgescheidenen" hoeven te verwachten. Aan die kant is er op z'n hoogst een kritische interesse. Maar eerder een afwerende distan tie. Daarnaast blijft de Geref. Bond in de Hervormde Kerk beducht voor een infiltratie van "gereformeerde vrijzinnigheid". Forumpresident ds. Blenk, zelf van de Bond, stelde aan het slot van de avond nu wel royaal zijn Woubrugse kansel open voor de leden van het forum (uit vijf verschillende kerken), maar her vormd Woubrugge is geen "bonds- gemeente" in de strikte zin - die preekstoel geeft allang toegang aan anderen - en kan dus moeilijk een indicatie zijn voor een soepeler op stelling van de Bond in zijn geheel. En het derde is, dat veranderende kerkelijke verhoudingen pas wer kelijk zichtbaar worden op het plaatselijke vlak, waar gemeenten elkaar tegenkomen en met elkaar moeten leven. De oecumene begint aan de basis. Zo kan ze bevruchtend op de kerk als geheel inwerken. En bij synodes het besef versterken dat het getij niet meer is te keren. Synodes moe ten alleen een klimaat scheppen waarin het gewas "Samen op weg" tot wasdom kan komen. S. J. DE GROOT Het is veel waard, een goede vriend of vriendin te hebben. Iemand met wie je echt ver trouwelijk kunt praten. Aan wie je, vooral ook in moeilijke omstandigheden, de nodige steun hebt. Stel je voor, datje zo iemand verliest, door verhui zing of door de doodDan valt er heel wat weg in je leven. Dan is het net, of je je stuur hebt verlo ren. Dan voel je je diep ongeluk kig. Zo zijn er mensen die God zijn kwijtgeraakt.In Hem had je een geweldige steun. Bij Hem vond je gehoor. Maar God is voor hen een vreemde geworden. Hij mag er dan nog wel zijn, maar ze merken niet smeer van Hem. Het lijkt wel of Hij dood is. Waar is Hij anders? Vraag Die vraag kwam indertijd ook bij het volk Israél op, toen het in Babel in ballingschap verkeer de. Het was weggevoerd en vreemden haddenhet voor het zeggen. Van de vroegere heer lijkheid was niets overgebleven en de toekomst was zonder uit zicht. Hoe was dat nu mogelijk? Hoe had God dit kunnen laten ge beuren? Had Hij zijn volk in de steek gelaten? Was Hij zijn be loften vergeten? Of was Hij tegen zijn tegenstanders niet meer opgewassen? En had Hij zich daarom onvindbaar ge maakt. Zo hebben de mensen gevraagd, zich moe gevraagd. Velen heb ben het vragen daarom maar opgegeven, zich erbij neerge legd.- Moedeloos. Met slappe handen. Of opstandig. Met ge balde vuisten Gelijk Enkelen waren er die bleven vragen. Die op een antwoord bleven hopen en naar een ant woord uitzien Die enkelen hebben gelijk ge kregen. Hun vragen is niet on beantwoord gebleven. Opeens stond een profeet onder hen op die goed nieuws voor hen had. Zie,zei hijhier is uw God .Hij is niet weg en niet dood. Hij mag zich voor een ogenblik hebben teruggetrokken, maar Hij is niet voorgoed verdwenen. Hij komt terug. En als Hij terug komt, komt Hij niet als een vreemde God, maar als de be kende, als de reddende God. Altijd Zie, hier is uw God. Dat krijgen we op het kerstfeest te zien. Hij komt ons redden van de boze machten. Hij komt niet even on der ons logeren om dan weer weg te gaan. Niet maar even groeten en een paar goede kerstdagen toewen sen, nee. Hij komt tot ons om al tijd en overal bij ons te zijn. En zo leven wij in een wereld waarin we niet alleen met machten te maken hebben, maar ook God bij ons mogen we ten; waarin we ons gezegend mogen weten met zijn liefde, die 07is vasthoudt en voorthelpt, in alle omstandigheden. W.H. WALVAART, Leiderdorp. LEIDEN-Herv.Gem.Hoogl.kerk lOds. Wagenvoorde, 11.45 oec. studenten- dienst, 6.30 kerstfeest met zondags school, Marekerk 10 ds. Meijers, 5 prof dr. Graafland Gouda, Maranathakerk 10 ds. Koolstra, Bethl. kerk 10 ds. Panne- koek, Bevr. kerk 9 ds. Boogert, Vredes- kerk 10 ds. Steenstra. Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad. Ziekenhuis 10 ds. Bre- derveld, Diac. huis, 10.30 mevr. ds. Van Everdingen Leiderdorp, jeugdkapel, Vredeskerk 10 dienst, jeugdk. De Goede Herder, Oude Vest 13,10.30 hr. Los, Me- renwijk 10 ds. Hortensius, Geref. Kerk Zuiderkerk 10 ds. Hofman, 5 ds. Sijtsma, Petrakerk 10 hr. Van Loo Amsterdam, 5 ds. Versluys, Hazerswoude, Oude Vest 10 ds. Versluys. 5 ds. Koolstra, Mar. kerk 10 ds. Koolstra, 5 dr. Vlijm, Bevrijdings kerk 10.30 ds. Sijtsma, 5 hr. Van Loo, Groenhoven 10 dr. Vlijm, De Mirt 10 hr. Wielinga, Mierennest 10 hr. v.d. Velden, Merenwijk 10 ds. Hortensius, Petrakerk 10.30 dienst voor doven hr. Franken, Do lerende Noodgemeente Groot Leiden (Herengr. 70) 8.30 en 7 hr. Maaskant, Ens., Geref. K. Vrijg. (Herengr. 70) 10 en 5 ds. Gootjes, Chr. Geref. Kerk (Steensch. 9) 10 en 5 ds. Carlier, Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Boogaard, Geref Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 kinder kerstfeest, Remstr. Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstr.) 10.15 ds. Van Straten Den Haag, Baptistengem. (O. Rijn 3) 10 ds. v. Mameren, Evang. Chr. Gemeen schap (Middelstegr. 3) 10 hr. Dikkes, Zendingswerk Middemachtsroep (Zoe- terw. singel 21) 5 nam., Evangeliecen- trum Zijlsingel 2, zo. 10 en di. 8 hr. Zijl stra, Pinkstergem. (O. Rijn 3) 3 nam.. Le ger des Heils (Hooigr.) 10 half 8 advents- zangdienst in Vredeskerk Burggraven- laan, m.m.v. muziekkorps Rotterdam- Zuid, voorg. kap. Ruijsink, van 7.15 af inleidende muziek, Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4, woe. 8. Chris tian Science (Steensch. 6) 10.30, Kerk van J. Chr. van de Heil. der Laatste Da gen (Steenschuur 6) 10.15, Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel) 10 hoogmis. Vrij. Kath. Kerk (Vreewijkstr.) 10.30 h. mis. RK Kerken Haagweg zat. 7. zo. 9. 10.45, 12 en 6.30, Steenschuur zat. 7, zo. 10, 11.30, 6 en 7, Lammenschansweg zat. 7, zo. 9, 10.30, 12 en 6, Haarlemmerstraat zat. 7. zo. 9.10.30,12en 6 30. Rijndijk 281, zat. 7, zo. 9.30 en 11.30, Boshuizerlaan zat. 7, zo. 9.30,11 en 12.15, Herensingel zat. 7. zo. 8.30, 9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem. 9.30 ds. v. Bruggen Hillegom. AARLANDERVEEN - Herv. Gem. 10 hr. Christ Leiden, 7 kand. Van der Steen Waddinxveen, Geref. Kerk 10 ds. Van Es Zwanenburg, 6.30 ds. Huizebosch Wou brugge, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 3 ds. Roos Harderwijk, RK Kerk zat. 7. zo. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Hanemaayer, Kruis kerk 10 ds. Fokkema, Opstandingskerk 10 ds. Bogers, 6.30 ds. Fokkema, Marana thakerk 4.45 zang, 5 ds. Oliemans Dord recht opendeurdienst, nabij 10 jeugdka pel, Goede H. Kerk 9 ds. Hoogendijk, De Bron 10.30 ds. Hoogendijk, 5 ds. Ver- ploeg. Oudshoornseweg 10 ds. Oort, Sionskerk 9.30 ds. Van der Velden Reeuwijk, 6.30 ds. Verploeg, Geref. Kerk 10 ds. v. Harmeien, 5 zie Herv. Gem. Salv. kerk 10 hr. Tenyenhuis, 6.30 ds. v. Har- melen, G. Herderkerk 10.30 ds. De Rui ter, 6.30 ds. Verheul HA, De Bron, 9 ds. Verheul, 9.30 ds. Van der Ree, 6.30 ds. Van der Ree, Geref. K. Vrijg. 8.45 en 6.30, Geref. K. Vryg. Buiten Verband 9.30 hr. Kleingeld, ds. Moggré Rijswijk, Chr. Ge ref Kerk 9.30 dienst. 2.30 ds v.d. Ent Katwijk, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, Bap tistengem. 10 hr. De Vries, 6.30 ds. Koe koek Noord (Sportlaan), Leger des Heils, 10 en 6.30 Corn, de Vlamingstr., Re- monstr. Kring 4.30 ds. Bongartz, kerst- gezinsdienst, Moluks Prot. Kerk 9.30 ds. Tomasoa Woerden, Moluks Evang. Kerk 11 ds. Sitanala, Volle Evang. Gem. (geb. Kindervreugd) 10 hr. v. Leeuwen, RK Kerken Bonifaciuskerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Piuskerk zat. 7, zo. 9.10.30.11.45 en 5.30, De Bron zat. 6.30, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Den Dikken, Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. BODEGRAVEN - Herv. Gem Dorps kerk 10 ds. Den Hoed Sliedrecht, 6.30 ds. Kalkman Amersfoort, Salvatorkerk 10 ds. Bronsgeest Nieuwkoop, 6.30 ds. De Vreugd, Bethl. kerk 10 ds. Schroten BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 en 6.30, Geref Kerk 9.30 en 5 ds. Omta, De Stek 9.30 ds. Dijkstra, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Geels, Haarlem, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (geb. Concordia) 9.30, Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5, RK Kerk zat. 7, zo. 8.45, 10 en 11.30, Ontmoetingskerk zat. 5.30, 10.30. HAZERSWOUDE-Herv. Gem.: 9.30 ds. Verboom Waddinxveen, 6.30 hr. Goed hart Nieuwkoop. Geref. Kerk: 10 en 5 dr. Wind Leiden. RK kerk: Michael zat. 7; zond. 9; Bernardus zat. 7, zond. 10.30; Ridderhof zo. 10.30; Haz.-dorp zat. 7. zond. 8,10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds. Boon stra, HA, 7 ds. v. Bruggen; Parkwijk 3 ds. Boonstra, HA. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. v. Andel A'dam. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Slofstra Broek op Langedijk. RK kerken: Martinus zat. 7, zond. 8 30, 10, 11.30 en 12.45; Jozefkerk zat. 7. zond. 8.30,10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 ds. Be- rgsma. R.K. kerk: zat. 7, zond. 8 en 10.30. DE KAAG - Herv. Gem.: 10 ds. v. Santen Sassenheim, 7 ds. Carstens. RK kerk: zat. 7, zond. 8, 10 en 7. KATWIJK AAN DEN RIJN - Hexv. Gem.: Dorpskerk 10 ds. Teygeler, 7 ds. Gebraad jeugddienst; Ontmoetingskerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Teygeler. Geref. Kerk: 9.30 ds. v. Halsema, 5 ds. De Vries. RK kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem.: N. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. De Vos; O. Kerk 10 ds. Boer, 6 ds. Vroegindewey; Ichtuskerk 10 hr. Vink, 5 ds. Hovius; Pnièlkerk 9.30 ds. Vroegindewey, 6 ds. Boer; Gr. van Pr.school 10 ds. v. d. Broeck te Bodegraven; Overduin 2 ds. Baas. Geref. Kerk: Vredeskerk 10 hr. Schouten, 5 ds. v. Halsema; Triumfator- kerk 10 ds. De Vries, 5 hr. Schouten. Ge ref. Keerk Vrijgem. 10.15 dienst, 3.30 ds. Hoff. Geref. K. Vrijg. Buiten Verband: 8.45 en 7 ds. Roukema. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Van den Ent. Volle- Evangeliegemeente (Voorstr. 100): 9.45. Soefi-beweging: wo. 8.30 nam. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: 10 ds. v. d. Linden, 7 ds. Van Niel Rynsburg. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. Swiérts. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds. Geursen; Hoofd- straatkerk 10 mr. Reugebrink, 6.30 ds. Geursen; Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. v. I/oenen, 5 ds. Huizebosch Woubrugge, 7.30 volkskerstzang mmv jongerenkoor en combo de Menswording, burg v. d. Have, pastoor Olsthoorn en ds. Meinesz. Baptistengemeente (v. d. Valk Bou- manweg): 10 ds. Koekkoek Alphen aan den Rijn, 5 br. De Vries, 's morgens HA. RK kerk: zat. 7. zond. 8.30, 10 en 11.30. LEIMUIDEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. De Vree, 7 volkskerstzang in Het Spant. Ge ref. Kerk: 9.30 ds. Oranje. Utrecht, 7 kerstzang in Het Spant. Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem.: grote kerk 10 ds. v.d. Velden, 7 jeugddienst; Pauluskerk 10 hr. Hoffenaar Voorhout. Geref. Kerk: 10 ds. De Vries Scheveningen. Geref. K. Vryg.: 10 en 5. Geref. K. Vrijg. Buiten Verband: 10.45 en 5 ds. Schuurman, tering, 7 ds. Arkeraats Zegveld. Geref. Kerk: 10 en 7 kand. v. Helden Amster dam. Rk kerk: zat. 7.30, zond. 7.30, 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem.: Voorstraat (Binnen) 10 ds. Keuning, 7 dr. Jansen; Sole Mio 9 ds. Keuning; Hoofdstraat (Zee) 10 kand. Da Costa O.geest, 5.30 ds. Carstens De Kaag; De Rank 10 ds. Van Eyk Gouda. 3.30 ds. Van Vliet Papend- recht. Wo. 22 dec. 7 u. in Jeroenskerk oec. zang- en muziekdienst. Geref. Kerk: Hoofdstraat 10 drs. Verschoor te Leider dorp, 5 ds. Elgersma; Vinkenlaan 9.30 ds. Elgersma, 5 drs. Verschoor; stichtings- kerk 11 ds. Elgersma; Noordwijkerhout gemeensch. dienst. Rk kerken: Binnen HA.Chr. Geref. Kerk: 10en4.30stud. v.d. Boogert Apeldoorn. Geref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg. Oud-Geref. Gem.: 9.30 en 3. Rk kerken: Agathakerk zat. 7, zond. 8.30 10 en 11.30; Poelhuys zat. 7, zond. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zond. 8.30,10, 11.30 en 5.30; Engelbew. zat. 7, zond. 7.30, 9.30, 11 en 5 45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 9.30 hr. Goedhart, 6.30 ds. Van Itterzon, Gouda. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Nooteboom. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Roos Harderwijk. Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30,9.' 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. Kaai, 6.30 kand. Van 't Kruis. Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds. De Wit Lisse. Rk kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem. 9.30 dr. Schram Abcoude, 7 ds. Vink, Katwijk, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. Wijn gaarden, 6.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 kand. Rietveld. Rk kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11. NOORDEN - (Woerdense Verlaat): Herv. Gem.: 9.30 ds. Lalleman Oude We NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem.:' hr. De Vries Vogelenzang, 4.30 kerstfeest zondagsschool. Rk kerken: Jozefkerk zat. 7. zond. 8,10, 11.30 en 6; Viktorkerk zat. 7, zond. 8, 9.30, 11 en 6. OEGSTGEEST - Herv. Gem Groene of Wil-kerk 10.30 ds. Ter Linden en pater Van Vliet, oec. dienst; Pauluskerk 10 ds. Irik Utrecht; gem. centrum 10.30 ds. mr. Mulder, Santpoort, 7 ds. Aalbers jeugd dienst; Van Wijckerslooth 4.30 ds. Per- dok. Geref. Kerk: 10 ds. Vegter; gem. centrum 7, ds. Aalbers jeugddienst. Ge ref Kerk Vrijg.: 10.15 ds. Hielding, 2.45 ds. Breen. Geref. K. Vrijg. Buiten Ver band 8.45 ds. v.d. Berg, 4 ds. Comelisse. R.K. kerk: WiUibrordkerk zat. 7,zond. 10 en 12; Bonaventurakapel zat. 6.30, zond. 9 en 11. OUD-ADF.- Rk kerk: zat. 7, zond. 8.30en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 ds. De Vos, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 9.30 hr. Schoenmaker, 5 hr. Van der Land. Rk kerk: zat. 7, zond. 8. 9.30 en 11. ROELOFARENDSVEEN - Rk kerken: P. Banden, zat. 7, zond. 8, 9.30, 11 en 12.15; M. Presentatie zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE-Herv. Gem.: 9.30 ds. Van Hoegee te Alphen, 7 ds. Kaai Nieuwveen. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 2.15 ds. Bouw Scheveningen, HA. RIJNSBURG - Herv. Gemeente: grote kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. Van den Bo- gerd; Bethelkerk 9.30 ds. Damsma, 5 ds. V. Niel. Geref. Kerk: Petrakerk 9.30 ds. Van den Bogerd, 5 ds. Baayen; Imma- nuelkerk 9.30 ds. Baayen, 5 ds. Damsma; Mar. kerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. Huis man. Geref. K. Vrijgemaakt: 10 en 5.15 ds. Blokland. Chr. Geref. Kerk: geen op gave. Evang. Geref. Kerk: geen opgave. Evang. Christengemeente (aula mavo): 10. Rk gemeenschap (aula tuinbouw school): zat. 7, zond. 10.30. RIJPWETERING - Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 en 10 ds. Bos Ter Heijde. 6.30 ds. De Vries Sche veningen. Geref. Kerk: 10 prof. Berkou- wer, Voorhout, 5 ds. Korenhoff, Heem stede. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Rebel. Ned. Prot. Baond: 4.30 hr. Blaauw, Lei den. Rk kerk: zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. TER AAR - herv. Gem.: 10 ds. Mostert, 6.30 ds. Lindenburg. Geref. Kerk: 10 hr. Wallinga, 6.30 hr. Schoenmaker Oude Wetering. Rk kerk: Langeraar zat. 7, zond. 8. 9.30, 11 en 12.15; Ter Aar dorp zond. 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem.: 10 ds. Rooze, 6.30 ds. Overgauw. Geref. Kerk: 9.30 ds. Overgauw, 6.30 ds. Rooze. Geref. K. vryg.; 9 30 en 5.15 ds. Hoff. VOORHOUT - Herv. Gem.: 10 ds. Bro kerhof. RK kerk: zat. 7, zond. 9,10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem.; dorps kerk 10 ds. Lentz, 5 zondags school-kerstfeest; Hulp en Heil 10 ds. Meijering; aula NH 9.30 ds. v. d. Schoot; clubgebouw Molenlaan 10 jongeren- dienst. Geref Kerk: 10 ds. Meynen Den Haag, 5 ds. Van der Schoot (herv aula NH $.30 ds. v. d. Schoot. Geref. K. Vrij gemaakt 10.15 en 4.30 ds. Boxman, Ede. RK kerken: M. Godskerk zat. 7, zond. 8. 10 en 11.30; Laurentiuskerk zat. 7, zond. 8.30, 10 30 en 12; aula NH 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem.: Brug- kerk 9.30 kand. v. d. Valk, Gouda. 6.30 ds. Kooien IJsselstein Hoeksteen 9.30 ds. Van den Heuvel, 6.30 ds. Ingberg, Moordrecht; Bethelkerk 9.30 ds. Fieren. Ede, 5 ds. v. d. Heuvel; Immanuelkerk 9.30 ds. Diepersloot Rotterdam, 5 ds. Flink. Geref. Kerk: Kruiskerk 10 ds. Koekkoek, 5 dr. v. Oeveren Rijnsburg; Ontmoetingskerk 10 dr. v. Oeveren, 5 ds. Koekkoek. Oud-Geref. Gemeente: 10 en 6.30. Chr. Afgescheiden Gemeente 9.30 en 5 ds. Verloop. Volle- Evangeliegemeente (Lindengaarde 17a); 9.30 hr. Van der Heyden. Remonstr. Gemeente: 10 ds. Duinker Rotterdam. RK kerk: Ontmoetingskerk zat. 7, zond. 8.30, 11.45 en 6.30; Viktor kerk zat. 7. zond. 10. WARMOND - Herv. Gemeente: 10 ds. Den Tonkelaar. RK kerk: zat. 7. zond. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gemeente: Dorpskerk 10 dr. Frederikse, HA, 7 ds. Blenk Woubrugge, HA; Kievietkerk 10 ds. Wiersma; Messiaskerk 10 ds. Van Zanten, HA; Dorpscentrum 9.30 ds. de Raad Stolwijk. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Van der Meulen; Zuid 10 ds. Heinen Utrecht, 5 ds. Landheer Zoetermeer. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds. Werner. WOUBRUGGE - Herv. Gem.: 9.30 ds. Blenk, 6.30 ds. Boogert Leiden. Geref. Kerk: 9.30 ds. Huizebosch, 6.30 ds. Vree Alphen. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds. Wer ner. RK kerk: zat. 7, zond. 10. ZEVENHOVEN-Herv. Gemeente: 9.30 ds. Nicolai. Geref. Kerk: 9.30 ds. 't Hart Bodegraven, 7 ds. De Ruiter Alphen. RK kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE-Herv. Gem.: 10 pater Weem. Van maandag tot en met donder dag 7.30 nam. getydedienst. RK kerk: Janskerk zat. 7.30, zond. 9.30; Chr. Die- naarkerk zat. 7, zond. 10 en 11.30: Rijn dijk Meerburg zat. 7, zond. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem.: 10 ds. Lindenburg Ter Aar, 6.30 ds. Mostert. Geref. Kerk: 10 ds. Boer Zoetermeer, 6.30 hr. Brouwer Katwijk aan Zee. (De kerkdienstopgaven voor de kerst moeten uiterlijk woensdagmorgen 9 uur in ons bezit zijn, willen ze In de lijst die wij vrijdagavond publiceren kun nen worden opgenomen- red. LD-AD).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4