Taak voor het
gewestelijk
Orkest weggelegd
SABA|
Sterke Hamlet in te
verdeelde opvatting
LIGTVOET
GANGETJE
Verrukkelijke Figaro
Kips'QilD
specialiteiten
DINSDAG 14 DECEMBER 1976
Volgens
Beleidsnota
Orkestbestel
van minister
Van Doorn
DEN HAAG - Voor het Ge
westelijk Orkest voor
Zuid-Holland is een taak
weggelegd. Het orkest zal
zijn taak voornamelijk moe
ten blijven vinden in de sa
menwerking met amateurs
en in educatief opzicht ook
samen met de andere orkes
ten. Het Gewestelijk Orkest
zal hierin een duidelijke
ontwikkelingsfunctie kun
nen vervullen, juist voor de
methodische aanpak van
het educatieve werk. Dit
staat in de Beleidsnota Or
kestbestel, die minister Van
Doorn van CRM de Tweede
Kamer heeft aangeboden.
Volgens deze nota moet echter het
Nederlands Kamerorkest worden
opgeheven. De regering meent ech
ter dat een definitief besluit slechts
kan worden genomen nadat de dis*
cussie met de Tweede Kamer heeft
plaats gehad.
Het beleid dat in de nota wordt
voorgesteld beoogt herstructure
ring van het bestel. Het is gericht op
uitbreiding van het aanbod, ver
breding van de diversiteit, andere
manieren van functioneren, meer
samenwerking en grotere doelma
tigheid alsmede op handhaving en
verbetering van de kwaliteit.
Daarom is gekozen voor aanslui
ting bij de huidige situatie en een
geleidelijke ontwikkeling. Een ge
leidelijke taakverbreding van de
muziekinstellingen is wenselijk en
mogelijk. Zo zal het grote artistieke
potentieel dat in de huidige orkes
ten voorhanden is, ten volle kun
nen worden ingezet, aldus de nota.
Zolang niet blijkt, dat deze ontwik
keling onmogelijk is, moet er van
uitgegaan worden dat de muziekin
stellingen in de toekomst een ge
heel andere rol zullen gaan spelen
in het muziekleven.
Op de eerste plaats is daarvoor een
grotere samenwerking noodzake
lijk tussen orkesteénheden, muzie
kinstellingen en andere regionale
organisaties. Deze samenwerking
zal de muziekinstellingen meer
ontsluiten en in staat stellen tot
meer uitwisseling.
De nota beperkt zich tot de her
structurering van het orkestbestel.
De muziekinstellingen van de toe
komst worden gepresenteerd als
een van de sleutelpunten in de ge
hele miiziékvöorziening.
In de nota wordt de huidige stand
van zaken globaal beschreven.
Voorts worden knelpunten opge
somd. De overheid zal in haar be
leid nastreven dat de muziekinstel
lingen een verscheidenheid aan
muziekaanbod tot stand brengen.
Het lijkt verantwoord de uitslui
tende nadruk op symfonische mu
ziek af te remmen. Hierdoor kan
meer tijd en aandacht vrijkomen
voor andere zaken als ensemble-
muziek, educatief gerichte activi
teiten, -experimenten, samenwer
king met amateuristische kunst
beoefening en het bedienen van
opera en ballet, aldus de nota.
Het muziekaanbod van de muzie
kinstellingen zal gespreid beschik
baar en toegankelijk moeten zijn,
aldus de nota. Nu is er tussen de
orkesten soms een onbevredigende
vorm- van concurrentie die uitwis
seling eerder afhoudt dan stimu
leert. Voor de distributie van het
aanbod moet gezocht worden naar
uitbreiding, naar het bredere cir
cuit van de sociaal-culturele ac
commodaties, waarmee ook de
wisselwerking tussen publiek en
muziekinstellingen gediend kan
zijn.
In de nota wórdt voor de uitvoering
van het beleid de schaal gekozen"
van verscheidene provincies te za-
men, de grote regio. Gedacht wordt
aan vijf van deze gebieden: noord,
oost, midden, zuid en west. Daar
naast is er ruimte voor drie groot
stedelijke orkesten in Amsterdam,
Den Haag en Rotterdam. Per regio
ontstaan dan samenwerkingsver
banden met als vertrekpunt de
huidige orkesten. Definitieve ver
anderingen kunnen, naar in de nota
wordt uiteengezet, niet worden
verwezenlijkt voor het seizoen
'79-80.
Er is volgens de nota geen samen
werking mogelijk zonder dat wórdt
uitgegaan van een gezamenlijke
programmering.die in principe de
gehele regio moet bestrijken.
Noodzakelijk zal het ook zijn een
systeem te ontwikkelen de wensen
en behoeften te kunnen kennen.
Wensen, mogelijkheden, en ambi
ties kunnen leiden tot een
programma-opzet.De subsidië
rende overheden moeten op hun
beurt dit programma goedkeuren.
Nederlands
Kamerorkest
zou moeten
verdwijnen
Het rijk zal de verantwoordelijk
heid op zich nemen voor de conti
nuïteit en de samenhang van de
muziekvoorziening. Het doet dit
door de financiering van de salaris
lasten van een vastgesteld aantal
musici. Dit aantal wordt voldoende
geacht om in de regio de taken te
vervullen die samen als het nood
zakelijk minimum van de muziek
voorziening kunnen worden be
schouwd, aldus de nota.
Onder de regio 'West' vallen het
Nederlands Kamerorkest, het Am
sterdams Philharmonisch Orkest,
het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest en het Gewestelijk
Orkest voor Zuid-Holland, met
respectievelijk 30, 96, 72 en 37 mu
sici. Het laatste wordt niet door het
rijk gesubsidieerd. Het Amster
dams Philharmonisch hoort in de
groep regionale orkesten thuis of
schoon het driekwart van alle uit
voeringen in Amsterdam geeft, al
dus de nota.
Hoe het allemaal moet is nog niet
duidelijk. Gedacht wordt aan het
verschuiven van grenzen, meer
werk voor de opera-produkties,
duidelijker afbakening van taken.
Daarbij is er geen taak meer voor
het Nederlands Kamerorkest. Voor
het overige wordt voor de regionale
taken in "West" een totaal van 184
musici becijferd: 72, 72 en 40.
Zo kan het Amsterdams Philhar
monisch Orkest ook een deel van
Noord-Holland voor zijn rekening
nemen. Het Noordhollands Phil
harmonisch kan het werkterrein
meer verleggen naar de kop van
Zuid-Holland; Het Gewestelijk Or
kest voor Zuid-Holland zou de kern
van het werkgebied kunnen vinden
in het groene hart, zowel van
Zuid-Hólland als van Zeeland.
AMSTERDAM - Shakespeare's
tragedie „Hamlet" is het meest
fascinerende stuk uit de toneel
literatuur. Het is zo rijk en com
plex in al zijn polen, de figuren
zijn voor een groot deel zo intri
gerend in hun karaktermoge
lijkheden, dat er bibliotheken
vol geschreven zijn over de in
terpretatieverschillen. Maar
ook de speelpraktijk gaat in
zeer vele richtingen, die alle
maal wel een grond van bestaan
hebben en hadden.
In een filmische scene-
opvolging bedacht de Engelse
toneelmeester een veelvormige
ADVERTENTIE
HOREN, ZIEN
EN ZEKER ZIJN BIJ:
LEIDEN TEL. 071-140941
intrige, die niet kapot te krijgen,
is. De verleiding tot de meest
uiteenlopende interpretaties is
nog in de hand gewerkt door de
lengte van dit drama, dat ge
makkelijk een uur of vijf zou
kunnen vullen. De besnoeiin
gen naar keuze helpen in het
leggen van andere-accenten.
In onze dagen heeft lange tijd de
opvatting overheerst dat de te
ruggekeerde prins een onmach
tige twijfelaar was, die de weg
naar de daad niet kon yinden.
Maar daar lijkt de laatste jaren
wel een keer in gekomen. Ham
let schijnt meer de man, die tijd
zoekt te winnen om in een nete
lige situatie met zichzelf tot'
klaarheid te komen. Ondertus
sen houdt hij zich de tegenstre
vers van het lijf met voorge
wende waanzin en grimmige
sofismen. Enfin, daar is het
laatste woord nog niet over ge
sproken.
Het drama blijft zich voordoen
als fascinerend treinemplace-
ment, waar de regisseur wissels
in kan omzetten met totaal an
dere uitkomsten voor de mee
gevoerde toeschouwers. Van
zelf is de opvoering van de
„Hamlet" altijd een wensdroom
van vele regisseurs. De kracht
van het stuk houdt ze wel ifn-
1 2jlf you leave me now I Chicago
2 (1) Money money money I Abba
3 (3) Upside down I Teach In
4 6) Somebody to love I Queen
5(4) Beautiful noise I Neil Diamond
6(10) Livin thing I Elo
7(5) Flip I Jesse Green
8 (9) Don't take away the music I Tavares
9 (7) Mana I George Baker Selection
10 (18) Bombay I Golden Earring
11 (22) Leo I Ria Valk
12 (13) Hurt I The Manhattans
13 (23) Rock and roll star I Champagne
14 11) You make me feel like dancing I Leo Sayer
15 (28) Sandokan I Oliver Onions
16 (21) Sorry seems to be the hardest word I Elton John
17 (14) I'm your puppet I James and Bobby Purify
18 (19) Leonie I Arjan Bras
19 8) Majoor Kees en de Sinterklaahaas I Paul van Vli
20 (27) The coffe song I Osibisa
21 (12) Besame mucho I Dennie Christian
22 (nieuw) Rock'n me I Steve Miller Band
23 (20) You're my number one I Liberation of Man
24 (15) Since I met you baby I Oscar Harris
25 (nieuw) Te last apache I Bolland en Bolland
26 (nieuw) Under the moon of love I Showaddywaddy
27 (16) I met you at midnight I Smokie
28 (nieuw) He'U have to go I Ry Cooder
29 (nieuw) Mooi Griekenland I Vader Abraham
30 (nieuw) This song I George Harrison.
mer in het zadel, maar een
krachtige visje op hele gebeu
ren blijft geboden.
Het is tegenwoordig al een daad
van moed „Hamlet" gewoon te
spelen, ongeveer in de tijd van
handeling met eventueel gesti
leerde kostuums en dekors.
Hoe gevaarlijk het is meer te
willen kwam uit de voorstelling
naar boven, die het Publieks-
theater gisteravond in de verta
ling van Bert Voeten in pre
miere presenteerde.
Regisseur Hans Croiset trachtte
ruim gemeten de laatste hon
derd jaar 'samen te bundelen
van de operettewereld van Sisi
tot de spijkerbroekers toe met
drie bewegende abstracte
muurkolossen van Frank Ra
ven als achtergrond. De spellei
der, die het niet aan intelligente
nieuwe visies ontbreekt,
maar die ze ook tè vaak incon
sequent verWerkt, slaagde er
niet in een welgeordend beeld
te scheppen, dat een duidelijk
inzicht gaf in de hele machine
rie van de strijd. Daartoe
voegde hij teveel ongelijksoor
tige en dus afleidende zaken
toe. Op zichzelf knap opgeloste
taferelen vloeiden niet sa
men met andere.
Wonderlijk genoeg kon in die
doolhof de centrale figuur van
Hamlet wel tot een aanspre
kend uitgewerkt karakter wor
den met alle tegenstellingen,
die in hem moeten blijven wer
ken. Dat te meer omdat Eric
Schneider bij Richard Flink al
een opvallende Hamlet had ge
speeld. Het was de pikante
vraag in hoeverre hij nu tot
nieuwe gezichtspunten in staat
zou zijn. De felle drift van toen
had nu plaats gemaakt voor gro
ter bezonkenheid. Van door
droefenis getekende Véronge-
lijktheid tot ironisch getinte
uitdaging. Die provocatie, ge
richt met name tot Gertrud 'zijn
moeder en tot Ophelia als een
waarlijk emancipeerder - hij
laakt dat zij zich passief in het
kwaad schikken - is indirect tot
zichzelf gesproken. Een inter
pretatie rijk aan nuances, alleen
in de grafscene niet helemaal
psychologisch verklaarbaar,
het masker van de waanzin is
dan al gevallen.
Bij de uitheemse muziekstoten
stond de uitmonstering ver van
de oorspronkelijke historische
mogelijkheden de ontplooiing
van vele rollen zichtbaar in de
weg. Het werden niet meer dan
tweedimensionale paladijnen.
De figuren, die Hamlet het
naast waren, Gertrud en Ophe
lia konden zich in de vertolkin
gen van Sigrid Koetse enJosee
Ruiter bij tijd en wijle daaruit
losmaken.
Piet Ruivenkamp
Opnieuw bij de Ned. Operastichting
DEN HAAG Den Haag - De
Nederlandse Operastichting
begon gisteravond in het Cir
custheater een nieuwe feeks
voorstellingen van Mozarts Le
Nozze di Figaro en greep daar
mee volledig terug op het Hol-
land Festival 1974, waarin deze
produktie van regisseur Gotz
Friedrich en dirigent Michael
Gielen groot s.uqces had.
Regie, orkest (het Nederlands
Kamerorkest), decors en kos
tuums (van Günilia
Palmstierna-Weiss) en de voor
naamste hoofdrolspelers, dat al
les was ongewijzigd gebleven
en dat betekende een bijna let
terlijke herhaling met alle
voordelen vandien.
De voornaamste: een volledig
afgestofte, van alle ballast ont
dane versie van regisseur Fried
rich, die voor menselijke fel
heid en directheid opteert, in
plaats van aristocratische stile
ring, de medewerking van en
kele briljante solisten en een
orkest dat verfijnd, spits en le
vendig musiceerde, onder lei
ding van een dirigent, die de fi
nesses van Mozarts humor, le
venskracht en dramatiek feil
loos aanvoelt. De stroefheid bij
de première gisteravond soms
nog te bespeuren viel zal bij de
volgende voorstellingen (in
Amsterdam, Utrecht en vrijda
gavond a.s. opnieuw in het
Scheveningse Circustheater)
Utrecht) ongetwijfeld geheel
verdwijnen.
Onbetwiste ster van de avond
was Catherine Malfitano in de
rol van Suzanne. Een absoluut
natuurtalent, begiftigd met een
verrukkelijke, perfect beheer
ste stem. Zij stak bovendien het
hele gezelschap aan met haar
onweerstaanbare acteren.
Naast haar in de titelrol de al
even briljante Stafford Dean.
Ook nu weer droeg dit tweetal
de uitvoering in hoge mate.
Tegenspelers van allure hadden
zij in Richard Stilwell (graaf) en
Patricia Wells (gravin), hoewel
laatstgenoemde niet die
enorme stembeheersing heeft
als Catherine Malfitano, Een
vermakelijk type als Bartolo is
bij Pieter van den Berg altijd in
goede handen, Cherubino en
Marcellina werden door Ilse
Gramatzky en Nucci Condo op
hoog niveau vertolkt. De
kleinere rollen pasten zich bij
het algemene peil uitstekend
aan. Voor Gielen was dè uit
voering een welklinkend bewijs
van zijn vermogen om orkest en
scene tót geïnspireerd geconspi
reerde eenheid te brengen. En
wat nog de regie betreft bij
Friedrich is deze geheel aange
past aan de verrukkelijke, door
zichtige muziek. Alles blijft in
beweging en de vonken spatten
ei soms Dean
ADVERTENTIE
„Kips' kruiden tuintje"
ADVERTENTIE
schijf Kips' leverworst daarover
mengsel van bulgaarse yoghurt,
tuinkruiden (gesnipperd) en ietsje
knoflook,' garneren met kerriepoedèr
met o.a. O Tannenbaum, Es ist e
Ros entsprungen en Stille Nacht.
Reeds eerder verschenen: LP met
internationale Kerstliederen
„Christmas with Nana Mouskouri"
Per LP 21,25, musicassette 22,50
NEDERLAND I
18.15 - Introduktie Wetenschap in beweging (TELEAC)
18.45 - De Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - De multinationals (VARA)
19.55 - 2 voor 12 (VARA)
20.35 - Avondrood (VARA)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - A. Alberts (VARA)
22.20 - De commissaris (VARA)
23.20 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
n18.45 - Kortweg (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Perry Como (AVRO)
21.20 - De Gebroeders Hammond (AVRO)
22.10 - Televizier Magazine (AVRO)
22.55 - Den Haag vandaag (AVRO)
23.10 - Journaal (NOS)
...e/7 q/stere/? l
"De tijd stond even stil.0 Je
denkt er niet meer bij na, want
dit programma draait al twee
jaar en dan is zo'n titel dermate
ingeburgerd, dat niemand zich
meer afvraagt waar deze in feite
op slaat. Hoe schokkend of sen
sationeel sommige gebeurte
nissen ook zijn de tijd staat
nooit stil. In de ruimtevaart
heeft de tijd zeker niet stilges
taan. Uit de documentaire van
Jan van Hillo en Rudolf Spoor
over de landing van de eerste
mens op de maan kwam duide
lijk naar voren dat de Amerika
nen de tijd zelfs "inhaalden" die
zij op de Russen hadden verlo
ren. Daarmee werd nog eens
bevestigd dat de ruimtevaart tot
en met de maanreizen een pres-
tigeslag is geweest, een felle
concurrentiestrijd, en een
voortdurend pogen het macht
sevenwicht te herstellen. Het
wordt vaak als een ernstig ver
wijt aan de grootmachten ge
hanteerd, die het geld verslin
dende ruimte-avontuur hebben
ontketend. Maar zelfs al zou er
geen spfake van concurrentie
zijn geweest, dan had de weten
schap zich toch in die richting
ontwikkeld, al zouden resulta
ten misschien op een later tijd
stip zijn behaald. Veel interes
santer is de vraag welke voorde
len de ruimtereizen hebben op
geleverd en iri hoeverre de ex
ploratie van het universum nu
al uitzicht biedt op bijvoorbeeld
de oplossing van het energie
probleem op aarde. Daarop gaf
de documentaire geen ant
woord?
Evenmin werd gesproken over
de. psychische problemen
waaronder vele astronauten nu
nog gebukt gaan, en de geruch
ten over geheime rapporten
waarin nimmer openbaar ge
maakte ervaringen van de
astronauten staan opgetekend.
Veel te lang kreeg Gene Cernan
het woord die een pasklaar, uit
erst sentimenteel verhaaltje
over het godsbestaan bij de
hand had.
In dat opzicht waren de opmer
kingen van dr. Aalders veel zin
niger, zeker met betrekking tot
de uitwerking van weten
schappelijke vooruitgang op de
mens als individu binnen het
kader van zijn aards bestaan.
PAUL VAN BECKUM
Het tweede programma over multinationals, dat de VARA van
avond (Ned. 119.05-19.55) uitzendt, gaat over de specifieke proble
men die zich voordoen bij de vestiging van een multinationale on
derneming in een ontwikkelingsland, in dit geval Mexico. Een onder
zoek daar toont aan, dat van de honderd nieuwe arbeidsplaatsen als
gevolg van een multinationaal bedrijf er slechts veertig echt nieuwe
zijn. De overige zestig vervangen de werkgelegenheid die als gevolg
van de komst van het grote buitenlandse bedrijf moest verdwijnen:
de kleine plaatselijke ondernemers die door de concurrentie van de
nieuwe grote broer zijn weggedrukt of overgenomen. Het scheppen
van werkgelegenheid op wat langere termijn blijkt nog kleiner. Want
ook in een ontwikkelingsland zijn de bedrijven met elkaar in een
hevige.concurrentieslag gewikkeld. Dus moet er goedkoop geprodu
ceerd worden, dus wordt er gemechaniseerd en dus is er minder
werkgelegenheid dan op een andere manier misschien wel mogelijk
was geweestVolgens het onderzoek in Mexico profiteert slechts een
kleine elite, ongeveer een kwart van de bevolking van die buiten
landse investeringen. De rest blijft even arm als vroeger en omdat het
bovenliggende kwart steeds rijker wordt, blijft het verschil tussen
arm en rijk steeds groeien. Had men vroeger over het gehele land nog
verspreide plaatselijke industrie, de komst van de grote buitenlandse
bedrijven heeft geleid tot de vorming van een paar economische
centra, waar de mensen op af komenOver de vraagwat de regering
van een ontwikkelingsland aan deze verontrustende gdng van zaken
kan doen, wordt in dit programma ingegaan door o.a. de minister
van Ontwikkelingssamenwerking drs.J. P. Pronk en Juan Somavia,
rapporteur van de speciale VN-commissie van Eminente Personen,
die belast zijn met het onderzoek naar multinationals
HILVERSUM I
DINSDAG 14 DECEMBER
P.P.: 18.19 Uitzending van de PvdA.
18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. Zakelijke be
spiegelingen. 18.55 Dreven op olie. Do
cumentaire. NOS: 19.15 (S) Accoord.
Kroniek van amateuristische muziek
beoefening. AVHQ 20.00 (S) Promenade
Orkest. Amusementsmuziek. 20.21 (S)
a uit operettes. 2115 Pleegt
,0
lond zelfmoord, hoorspel. 21.36 (S)
Ratatouille. Lichte muziek. 22.30 Nws.
22.40 Radiojournaal. 23.00 (S) Dichter bij
de muziek. 23.20 (S) Skymaster Show.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op
Vleugels. 18.50 Verkenning: nieuws fei
ten en achtergronden op sociaal
maatschappelijk terrein. 19.00 (S) Zin in
muziek. 19.30 Voor de verandering: ge-
zinskatecheseprogramma. 19.45 Kerk in
meervoud: rubriek over liturgie, ker
kopbouw en missie. 20.00 Nws. 20.05
Overweging. 20.15 (S) Klassieke en mo
derne kamermuziek. 21.30 El Camino de
Santiago, een pelgrimsreis. NOS: 23.00
(S) Met het oog op morgen. (23.05 Actua
liteitenoverzicht: 23.20 Den Haag van
daag; 23.52 Even ontspannen voor hen
slapen gaan....). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S)
Nos-maal. VARA: 19.02 (S) Poprekon-
struktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S)
Jazz Blues. 22.02 (S) (P)opdonder.
23.02 (S)Wachten op middernacht 0.02
(S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) Help! Voor
werkers in de verzorgende en de verple
gende beroepen. 4.02 (S) De rode dage--
raad. 5.02-7.00 (S) Truck. Programma
voor vrachtwagenchauffeurs.
WOENSDAG 15 DEC.
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-
ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymn.
voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar
eens bij. 10.00 (S) Een.oude hit in nieuwe
snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-toernee.
Streek-in. 11.45 (S) Café-chantant. 12.25
Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Aktua II. 13.00 (S) Hoogtepunten
uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport
14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00
(S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws.) 16.30
(S) Keerpunt OVERH.VOORL.: 17.20
NederL en de Derde Wereld'. 17.30 Nws.
17.32 Aktua Magazine.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 In de Roode Cirkel. 8.00 Nws. 8.11 In
de Roode Cirkel (vervolg) 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio
weekblad. 11.00 Nws. 11.03 Ombuds
man. 11.15 Even 'terug' draaien. 12.00
Groenlo - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 din
gen v.d. dag. 13.30 Een middagje Stoomr
radio. 16.00 Nws. 16.03 Kommer en
vreugd. 16.45 Lichte gramm. muz. 17.00
(S) Metropole Orkest. 17.45 RVU: Het
rode potlood wordt geslepen. 17.55 Med.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op
verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag.
14.03 (S) Popkontakt. De Theo
Stokkink-show. 16.03 (S) Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.30
(S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder
schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet. ca.
10.55 (S) Platennieuws. 11.30 (S) Concert
in de gerestaureerde Nieuwe Kerk in 's
Gravenhage. 13.00 (S) In de schaduw van
de meesters. 14.00Nws. 14.02 (S) Een uur
natuur. 15.00 (S) Vertolkers beluisterd.
16.00 (S) In kleine bezetting. 16.30 (S)
Muziek van eigen tijd.
Duitse TV
DINSDAG 14 DECEMBER
DUITSLAND I
17.55-18.00 Journaal. (Regionaal pro
gramma. NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 Informatief programma. 18.30 Ak-
tualiteiten. 18.45 Zandmannetje. 18.55
Nordschau-Magazin. 19.26 Unter einem
Dach, tv-serie. 19.59 Programmaover
zicht WDR- 8.05 tm. 11.50 Schooltelevi
sie. (9.30-10.15 Sesamstrasse.) 18.00 Re
gionaal nieuws. 1R05 Tv-fürn. 19.15 Ak-
tualiteiten. 19.45 Amusementspro
gramma.) 20.00 Journaal enweerbericht.
20.15 TV-quiz. 21.00 Documentaire.
22.20-22.40 Journaal, commentaar en
weerberichten.
DUITSLAND U
17.00 Journaal. 17.10 Informatie, amu
sement, sport en een quiz. 17.40 Aktuali-
teiten en muziek. 18.20 Die Schneekön-
igin, tekenfilmserie. 19.00 Journaal.
19.30 Sein gefahrlicher Auftrag. (As
signment to kill,), Amerikaanse speel-
22.30 Journaal.
Belgische TV
BELG IE NEDERLANDS
DINSDAG 14 DECEMBER
18.00 Kinderprogramma. ia05 Wickie,
de Viking, tekenfilmserie. 18.30 Open
school. 19.00 Gevarieerd jeugdpro
gramma 19.40 Mededelingen. 19.45
Journaal. 20.15 Show-programma. 21.10
Informatief programma 22.00 Gastpro-
gramma. 22.30-22.45 Journaal en Wet-