de buurt De laatste vrouw" te leeg om over te praten SABA Dood van wel boeiend maar loodzwaar Genadeloos 99strijd tegen corrupte macht LIGTVOET Films deze week LEIDEN - Onder het motto "Film in de buurt" organiseert het Leids Filmhuis in samen werking met Troef, de Zeven sprong, de Vroolijcke Arke en de Klinker, de volgende week een filmfestival in Leiden. Gedraaid zullen worden "Themroc" van Claud Faraldo, "La Salamandre" van Alain Tanner, "het zout der aarde" van Herman Bibberman en "Alice in dem Stadchen" van Wim Wenders. Themroc De Franse regisseur Claude Fa raldo maakte in 1973 "TTiem- roc", met Michel Piccoli in de titelrol. Themroc is de arbeider, die volkomen indut in het door de maatschappij opgelegde pa troon. Zich plotseling bewust van de onlogische gang van za ken komt hij in opstand en be vrijdt zich van alle taboes. Een film met veel humor, maar ook vol grimmige beelden. 14 De cember in de Zevensprong, Prins Bernhardkade 35, 17 de cember in de Vroolijcke Arke, Pieterskerkchoorsteeg 15. "Zout der aarde" "Het zout der zarde" is een film van Herman Bibberman, die dateert uit 1952. De geschiedenis speelt zich af ten tijde van de mijnwerkers staking in Nieuw-Mexico (1950). Uit protest tegen de on menselijke toestanden in de mijnen, komen de arbeiders in opstand. Hun vrouwen spelen een belangrijke rol bij de sta king. De vakbonden zijn echter niet genegen de eisen van de i. Dan worden de vrouwen in hechte nis genomen en begrijpen de mannen, die nu ook zelf het huishouden moeten doen, hun grieven. De hoofdrolspeelster Espe- ranza (de actrice Rosaura Re- vueltas) is tevens vertelster in de film. In het begin twijfelt ze aan de toekomst van haar dan nog ongeboren kind. Aan het slot komt ze tot de conclusie, dat ze nu iets geleerd heeft, dat ze aan haar kinderen (het zout der aarde) mee kan geven. (16 december in Troef, Noordeinde 2, 17 december in de Zeven sprong, 18 december in de Klinker, Berlagestraat 2). "Alice" De in 1974 door Wim Wenders gemaakte film "Alice in den Stadten" vertelt het verhaal van een Westduitse journalist, die op het Amerikaanse Kennedy Airport door een jonge Duitse vrouw, een meisje onder zijn hoede krijgt. Hij moet het kind meenemen naar de Bondsre publiek, en daar de oma van Alice opzoeken. Tijdens de speurtocht blijkt, hoe moeilijk het voor Philip (de journalist) is om zijn passiviteit te doorbre ken (16 december in de Vroolijcke Arke, 17 december in Troef, 19 december in de Klinker). "La Salamandre" In "la Salamandre" van Alain Taneer uit 1971 komen twee vrienden, de journalist Pierre en de schrijver Paul, in aanra king met het meisje Rosamun- de, dat wordt verdacht van de moord op haar oom. Schrijver Paul komt met zijn fantasie dicht bij de werkelijke toedracht, maar ontraadselen kan hij het meisje niet. Rosa- munde ontvlucht elk schema- zoals ze uit elk baantje wegloopt omdat ze alleen in vrijheid kan ademen, zo vervluchtigt telkens haar beeld als het vaste vorm lijkt aan te nemen. Zij is als de legendarische salamander en ontspringt de dans. Stadsjoumaals Behalve deze films zullen nog de stadsjoumaals over wonen, grond- en huizenspeculatie en militaire dienst worden ver toond. De aanvang van de films is tel kens 's avonds om acht uur, de toegangsprijs bedraagt een rijksdaalder. Aaneenschakeling van platvloersheden Gérard Depardieu treft voorbereidingen voor zijn vernietigende daad. LEIDEN - Macht maakt corrupt, tot die ontdekking komt de succes volle nachtclubeigenaar en gokker Ron Lewis. Iedereen die ook maar iets in de melk te brokkelen heeft, van sheriff tot senator, zit in een complot om de onschuldige Lewis op te laten draaien voor de misda den die het zoontje van de senator heeft begaan. Maar Lewis is een stevige jongen die niet zomaar met zich laat sollen. Als hij na vier jaar weer uit de gevangenis komt, zint hij op wraak en met de hulp van een machtig onderwereld-figuur die hij in het gevang heeft leren kennen beslist hij de strijd in zijn voordeel. Ondertussen vloeit er wel het no dige bloed en zijn de nodige gangs ters rochelend en kreunend door de knieën gegaan. Wie behoefte heeft aan een stevige film zal in "Genade loos" (framed) niet teleurgesteld worden. Joe Don Baker geeft goed gestalte aan de wat domme Ron Lewis die echter stevig en bijde hand genoeg blijkt om zijn gelijk te bevechten. Alles bij elkaar een vlotte vechtfilm. Ergens tegen het eind van de film barst de vrouw van Ron Lewis in tranen uit en klaagt over het gedrag van haar man Ron dat verworden zou zijn tot een "dierlijk niveau". De vechtpartijen van haar man zijn inderdaad van het wat ongezellige soort waarbij tegenstanders de ogen uit wordt gestoken met de vingers etc. Het publiek bleek dat gisteren in ieder geval te apprecië- Genadeloos, 18 jaar, Luxor. TOM MAAS Titel: „De laatste vrouw"; regie: Marco Ferreri; hoofdrollen: Ge rard Depardieu en Ornella Muti; theater: Camera; 18 jaar. Marco Ferreri heeft eens gezegd, •dat hij een filmer van de leegte is. Niets bewijst zijn bewering meer als „de laatste vrouw", een film die eigenlijke te leeg is om erover te praten. Met zijn opmerking in gedachten, zou men derhalve kunnen beweren dat deze film in allen opzichten ge slaagd is. En misschien is hij dat ook. De leegte is er van begin tot eind. Helaas is het wel een langdurige leegte waar de toeschouwer mee wordt geconfronteerd. En daarom is „de laatste vrouw" een ontzet tend saaie, misselijkmakende aan eenschakeling van onbehorkte platvloersheden. De kijker wordt in dit opzicht dan ook niets te raden overgelaten. Mijnheer versiert een juffrouw (het enige mooie in de hele film) en ge bruikt haar als voorwerp van zijn pretmakerij. Jammer genoeg is de juffrouw niet zo'n wassen pop als ze zich aanvan kelijk voorgaf te zijn. Ze heeft wel degelijk gevoel en dat komt Gérard niet best uit. Hij is immers de egoïst, die alles op zichzelf wil con centreren. De conflicten zijn op een ADVERTENTIE De hoofdpersoon is h fer" van een door de vakbond afge kondigde staking. Hij krijgt daar door een maand verplichte vakan tie en helaas is de man zo fantasie loos, dat hem niets anders overblijft dan zich te concentreren op zijn ge slachtsdeel. HOREN, ZIEN EN ZEKER ZIJN BIJ: Menselijke tekorten en angsten Titel: „De dood van een non" - een film van Paul Collet en Pierre Drouot - in de hoofdrollen Nellie Roziers, Josine van Dalsum, Jules van Dalsum, Jules Hamel, Elisa beth Andersen - Theater: TRIA NON. De „Dood van een non", naar het gelijknamige boek dat de Vlaamse Maria Rosseels in 1961 schreef, poogt hevige, diep wortelende menselijke problematiek en tra giek aan de oppervlakte te brengen. In de figuren van Sabine en Ge rtrude. dochters van een welgestel de, riant gehuisveste familie, ko men thema's aan de orde als geloof en genade, aanvaarding, zin en zin loosheid van het bestaan, de uit zichtloosheid van eenzaamheid en isolement. Tal van varianten op menselijk onvermogen, menselijk tekort, angst. Dat is een mondvol en daarmee is meteen de zwakte van de film aan gegeven. „De dood van een non" zit van de eerste tot de laatste centime ter vol loodzware kost; even daar gelaten de sex die met enig duw- en wringwerk ook nog een plaatsje heeft gekregen. Er bloeit geen en kel luchthartig bloempje in dit ver haal: in alle figuren gaat de doem van de voorbeschikking schuil; het zijn mensen met louter zuursto- farm bloed in de aderen. Het geheel krijgt daardoor nogal wat drake rigs. Wat de film redt zijn de indru kwekkende acteerprestaties van Nellie Roziers (Sabine) en Josine van Dalsum (Gertrude). En het feit dat je een draak toch nog boeiend en gedreven in beeld kunt brengen. Sabine valt als jong meisje uit een boom en raakt aan haar benen ver lamd. Jaren later ontmoet ze Joris (Jules Hamel), een vriend van haar broer, op wie ze verliefd raakt. In het bos, voor een kruisbeeld, doet ze de belofte haar verdere leven aan God te zullen wijden, als ze één jaar als gezonde, jonge vrouw met Joris zou mogen leven. Ze geneest inderdaad, dankzij een langskomende Amerikaanse arts, die ontdekt dat aan haar verlam ming wel wat te doen is. Maar na dat jaar wil ze Joris niet opgeven, ze vraagt zich af of God haar wel echt nodig heeft, krijgt wroeging en ge raakt in een crisis. Joris wordt doodgeschoten (de film is gesi tueerd in de oorlog) én Sabine vlucht, totaal uitgeblust, in het klooster. Daar bevindt zich al vele jaren Gertrude, haar zuster, die ernstig ziek blijkt. Op haar sterfbed vertelt ze aan Sabine hoe nutteloos haar bestaan is geweest en hoe ver ze van God vandaan is gebleven. Nadat aldus spanningsveld, neers lachtigheid en ontreddering breed zijn geëtaleerd wordt er een slot aan het verhaal geplakt dat, althans naar mijn gevoel, nogal gezwollen en gladjes is. RUUD PAAUW Film van Rolf Orthel wint prijs in Iran TEHERAN/DEN HAAG (AFP/ANP) - De Grand Prix van het vijfde internationale filmfesti val van Teheran is toegekend aan de korte film „Een schijn van twij fel" van de Nederlandse cineast Rolf Orthel. De prijs ging tevens naar de Amerikaanse film „The Front" van Martin Ritt. In „Een schijn van twijfel" heeft Orthel gepoogd via gespreksfrag- menten de ervaringen naast elkaar te zetten van mensen die onder het nazidom geleden hebben en van anderen die dit nazidom in de prak tijk ten uitvoer brachten. De film maker trachtte op die wijze een spoor terug te vinden van het hoe en waarom van de Tweede Werel doorlog. „The Front" behandelt het MacCarthvisme, en met name het lot van acteurs en regisseurs die in de jaren vijftig in het kader van deze stroming van communistische sympathieën werden verdacht. Zeven films kregen op het filmfes tival van Teheran een oorkonde en een eervolle vermelding. Zo kreeg „Max Havelaar" van Fons Rade makers de speciale prijs van de jury in de categorie lange films. De jury in de Iraanse hoofdstad be stond voornamelijk uit acteurs en regisseurs, onder wie de Nederlan der Bert Haanstra. Als slachtofferige derde is er dan nog het kind van de man, een jon getje, wiens geslachtsdeeltje in wording door Gérard grenzeloos wordt bewonderd. Arm kind. Pa wordt zelfs boos, als de juffrouw die hij in huis heeft gehaald, haar zor gen aan het kind geeft. Dan voelt hij zich gepasseerd. Het is immers zijn kind? En zij is toch de indringster, die alleen maar góed is om met Gé rard naar bed te gaan? Na veel verveling en verdwaasd gedoe komt Gérard dan eindelijk tot zijn daad, waar het publiek ken nelijk op heeft gewacht, gezien het herkennend gegiechel in de zaal: hij snijdt zijn geslachtsdeel af. Roets, radicaal met een elektrisch mes. „Als uw oog u hindert, ruk het dan uit", zal hij gedacht hebben, om dan meteen dit gegeven in vrije in terpretatie uit te Opgelucht haalt de toeschouwer, die nog de moed had Om te blijven, adem. De leegte is afgelopen, de film is uit. ANNEMIEK RUYGROK i Dalsum en Eüy Koot bij de opnamen i Blijvers Nachtfilms STUDIO - "Novecento", het eerste deel van dit meesterlijke werkstuk van regisseur Be rnardo Bertolucci. Terug in Leiden LIDO - "The von Ryan- express", een oorlogsfilm met Frank Sinatra. Kindermatinee. CAMERA - "Sjors en Sjimmie en de gorilla". REX - "Robin Hood". CAMERA - "Performance". REX - "Boetiek van de wel lust", naast broodboetieks, vlees- en wijnboetieks, nu ook wellustboetiekjes. Rex "Nobody is back". Goede films in andere steden "Jonas" van Alain Tanner, The movies, Amsterdam. "Kind van de zon" van Renée van Nie met Josée Ruiter in de hoofdrol, City 4, Amsterdam. Apollo - "Salon Kitty", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. Apollo - "Asterix verovert Ro me", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30,4.45,7.30 en 9.45 uur, a.l. Asta - "The killer is on the pho ne", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.00,7.15 en 9.30 uur, 14 jaar. Bijou - "Murder by death", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar. Calypso - "The Omen", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30. uur, 18 jaar. Camera - "One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.00,7.00 en' 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.45 uur, 18 jaar. Cineac - "The man from Hong kong", dag. 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. Corso - "The good, the bad and the ugly", 2.00 en 8.00 uur, 18 jaar. Du Midi - "20.000 mijlen onder zee", zat. en zo. 1.30 en 4.00 uur, woe. 2.00 uur, do., ma., di. en woe. 8.15 uur, vrij., zat. en zo. 7.00 en 9.30 uur, al. Euro - "55 dagen in Peking", dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, al. Metropole - "Anatevka", dag. 8.00 uur, zat. en zo. 2.00 en 8.00 uur. al. Oedeon 1 - "Inslikken en weg wezen", dag. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. Odeon 2 - "French blue", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. Odeon 3 - "The Omen", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. Odeon/The Movies Odëon/The - 'Tlmportant c'est d'aimer", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.30, 7.00 en 9.45 uur, 18 jaar. Olympia - "Voor een paar dol lars meer", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. Passage - "Operation day break", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. 1.30,4.00,7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. Royal'70- "Sassy Due", do., zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, 18 jaar. Royal - "In opdracht van de draak", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vrij., zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. ook 4.30 uur, 18 jaar. Studio 2000 - "Max Havelaar", dag. 2.00 en 8.00, 14 jaar. JDe Uitkijk - "Barry Lundon", dag. 7.30 uur, do., vrij., zat., ma. •en di. ook 2.00 uur, 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17