JHol- mgnmwm
'Ik sta er op
dat elk liedje
met mij wordt
doorgesproken'
toegelicht
CPN-grappen van Frits Lambrechts
ZATERDAG 4 DECEMBER 1976
RADIO - TV - KUNST
Er zullen maar weinig men
sen in Nederland zijn, die
nog nooit hebben gehoord
van de zangeres Conny
Vandenbos. Haar nieuwe
elpee 'Zo wil ik leven' is kort
geleden uitgekomen en het
ziet er naar uit dat een aantal
van de liedjes, die Conny
daarop zingt potentiële hit
kansen hebben. Behalve
nummers als 'Ome Arie' en
'De Noorderzon scheen'
zingt ze op de elpee ook ge
voelige nummers als 'Dro
mers', 'Zo wil ik leven' en 'Ik
blijf je vrouw'. Eerder ver
scheen van haar de elpee
'Een vrouw van deze tijd',
die een aanzet vormde tot
het huidige succes. Dat suc
ces een grillig verschijnsel is
in deze tijd van opkomende
en snel verdwijnende zan
geresjes blijkt uit het vol
gende gesprek met Conny
Vandenbos.
niet helemaal regel
matig verlopen. Dat wordt weer
spiegeld door je contacten met de
verschillende platenmaatschap
pijen. Kun je daar iets over zeg
gen?
Conny: Ik heb van 1960 tot 1971 on
der contract gestaan bij Phonog
ram. In dat jaar heb ik mijn contract
opgezegd, omdat de artistieke sa
menwerking nu niet bepaald ideaal
te noemen was. Bovendien maakte
ik in die tijd weinig hits en daar zijn
platenmaatschappijen erg gevoelig
voor. Van 1971 tot 1974 heb ik geen
plaatopnamen gemaakt. Ik ben in
1973 gaan onderhandelen met Ba-
sart Records.
Nadat ik met deze maatschappij
een principe-afspraak had gemaakt
zijn we gaan zoeken naar de men
sen om samen een produktie mee te
maken. Uiteindelijk ben ik toen
gaan samenwerken met Eric Boom,
waar ik erg veel aan heb gehad en
met Gerrit den Braber, die een paar
hele mooie teksten voor me heeft
geschreven. De resultaten van die
samenwerking zijn je bekend: een
elpee in 1974 die goud werd; een
elpee in 1975, die zelfs boven de
Conny Vandenbos:
100.000 verkochte exemplaren öp-
leverde en dit jaar is dus de elpee
'Zo wil ik leven' uitgebracht, die
veel belooft te gaan doen.
Ik heb overigens wel veel moeite
gehad met de elpee, die Phonogram
later van mijn oude repertoire heeft
uitgebracht, toen ik weer enorm in
de belangstelling stond. Nu reali
seer ik me heel goed, dat een maat
schappij nu eenmaal voor de op
namen de rechten heeft verworven
en ze straffeloos mag uitbrengen.
Maar ik heb bezwaar gemaakt
tegen de vorm, waarin het ging. Op
de binnenkant van de hoes stond
een naar mijn mening zeer tenden
tieuze tekst, die pretendeerde, dat
men met „een andere" Conny Van
denbos moest kennismaken, als
men haar alleen maar kende van
nummers als 'Roosje m'n Roosje'
en 'Sjakie van de hoek'. Er kwam
op de hoes dus helemaal niet tot
uitdrukking dat hier sprake was
van een aantal oudere opnamen.
Daar heb ik me erg kwaad over ge
maakt Bovendien stond op de hoes
een zeer recente foto van mij. Ach
terop stonden heel onduidelijk in
een kadertje een paar jaartallen,
waaruit zou moeten blijken, dat het
een album met oudere opnamen
betrof. De plaat was uitgebracht
onder de naam 'Conny Vandenbos
Liedjesalbum'. Ik heb daarna een
gesprek gehad met de directie van
Phonogram, die wel begrip had
voor mijn kritiek. Op de hoes komt
nu een sticker met de tekst 'Liedje
salbum 1961-1971' en de tekst op de
binnenhoes zal worden aangepast.
Uit dit alles blijkt duidelijk, dat
men als zanger of zangeres ervoor
moet zorgen, dat impulsen uit een
tweede gedeelte van een carrière
niet gebruikt worden om de start
Door
Bert Koekebakker
van de carrière weer onder de aan
dacht van het (veelal nietsvermoe
dende) publiek te brengen.
Heeft je terugkeer je eigenlijk ver
rast?
Conny: Je kunt het nooit helemaal
voorzien. Vanaf 1960 heb ik onon
derbroken als zangeres gewerkt.
Tijdens die periode heb ik met een
zekere regelmaat platen gemaakt.
Maakte ik platen dan kwam ik in de
publiciteit, maakte ik die een tijdje
niet, dan werd het meteen een stuk
stiller om me heen. Die paar jaar uit
de publiciteit zijn voor mij niet zo
ongunstig geweest, omdat ik in die
periode heb kunnen nadenken over
de fouten, die ik in het verleden heb
gemaakt. Ik heb altijd wel het ge
voel gehad, dat mijn platen beter te
verkopen waren dan tot dan het ge-
Conny Vandenbos
val was, maar ik heb me nooit ge
realiseerd, dat de verkoop zo'n
vlucht zou kunnen nemen. Wantje
moet je wel realiseren, dat mijn
liedjes toch in het chanson-achtige
genre liggen. En dat verkoopt nu
eenmaal niet zo gemakkelijk. Bo
vendien is ook erg belangrijk, dat
mijn hele instelling zich, vergele
ken met vroeger, heeft gewijzigd.
Vroeger dook ik overal in en was ik
veel serieuzer. Nu heb ik een aantal
dingen binnen en buiten het vak
meegemaakt en ik ben overal veel
opener tegenover gaan staan. Ik ge
loof, dat die veranderde leven
shouding wel belangrijk is geweest
voor de heropleving van mijn car
rière. Vroeger had ik het in mijn
liedjes altijd over 'Ik dit en ik
dat', maar nu vind ik het ook erg
leuk om eens een verhaaltje over
andere mensen te vertellen. Denk
maar aan 'Sjakie van de hoek' en,
Ome Arie'.
Betrokkenheid
Conny: Ja beslist. Op mijn
elpee komen geen nummers voor,
waar ik niet zelf erg sterk bij be
trokken ben geweest. Elk i
is met de tekstschrijver (ik maak op
de laatste elpee veel gebruik van de
teksten van Kees van Kooten en
Herman Pieter de Boer) en de pro
ducer Eric Boom helemaal doorge
nomen. Ik geef nu bijvoorbeeld be
paalde suggesties voor tekston-
derwerpen en praat met de tekst
schrijver de herzieningen in de
tèkst door. In de jaren '60 hoefde ik
daaraan niet te denken. De betrok
kenheid bij mijn werk is door deze
aanpak enorm vergroot. Ik geloof,
dat het heel belangrijk is voor een
zanger of zangeres, dat hij of zij het
genre, waarin wordt gezongen als
iets van zichzelf herkent. Gebeurt
dat niet, dan kan er beter mee ge
stopt worden. Als ik mijn liedjes
zing over 'Sjakie van de hoek' of
'Zomeravond' dan weet ik, dat ik
een aantal mensen daarmee geluk
kig maak. Ik vind het zelf erg fijn
om te zingen, dus wat kan ik me nog
meer wensen? Maar dat heeft zich
allemaal alleen zo kunnen ontwik
kelen, omdat ik tijdens het tweede
gedeelte van mijn carrière er steeds
op heb toegezien, dat elk liedje op
tekst en muziek met mij werd
doorgesproken. Dat is, geloof ik, de
belangrijkste reden van mijn sue-
Vorige week heb ik geschreven
dat ik televisie alleen nog maar
interessant vind als de affaire-
Menten er in ter sprake komt
(ook als hij maar één keer op een
avond genoemd wordt, zodat ik
weet hoe of wat, ben ik bereid
de rest van de programma's een
stuk beter te vinden dan ze wa
ren), dus u begrijpt dat ik de
neiging had meteen naar mijn
jovenste toestel te snellen toen
ik daarop maandagavond in het
journaal de kop van Menten zag
verschijnen. Het geluid van dat
tweede toestel stond niet aan,
want ik keek en luisterde naar
de andere zenders. Ik verdrong
mijn eerste impuls echter en
dacht: straks komt het journaal
ook op deze zender (het eerste
toestel), dan hoor ik het dan
wel
Maar in het volgende journaal
werd niet meer gerept van Men
ten. Ik had over het hoofd ge
zien, dat hij in het journaal van
21.35 uur ter sprake kwam, en
dat de beide afsluitende pro
gramma's die als Laatste
Nieuws op het scherm komen,
niet automatisch zo'n eerder
bericht opnieuw meenemen.
Sterker nog, het feit dat de
journaals van acht uur die vroe
ger tegelijk op beide zenders
werden afgedraaid tegenwoor
dig anderhalf uur uit elkaar lig
gen, houdt in dat ook zij niet
meer aan elkaar gelijk zijn. In
die anderhalf uur (zei men mij
bij het journaal) kan er weer van
allerlei gebeurd zijn, bovendien
is het journaal van 21.35 uur
maar 15 minuten en dat van
acht uur 25 minuten lang. Iets
dergelijks geldt voor de beide
allerlaatste journaals, die niet
per definitie geheel aan elkaar
gelijk zijn.
Dat had ik alleen eerder ge
merkt, toen'op mijn "stille toe
stel" het voetbalfiguurtje ver
scheen en mijn Pavlov-reactie
om meteen naar dat toestel te
hollen en het geluid aan te zet
ten te laat kwam, waarna een
half uur later op het andere
Laatste Nieuws opeens geen
sprake meer was van het be
richt dat Johan Cruijff trainer
werd van het Nederlands elftal
of dat Frans Derks tot een zwij
gende kloosterorde was toege
treden. Want met die onrustige
gedachte, dat je juist dat we
reldnieuws hebt gemist, ga je
dan natuurlijk slapen! En de
moraal van dit verhaal? Kyk
naar alle nieuwsuitzendingen,
want anders maak je in 1978 in
gezelschap de losse opmerking
dat die Menten-je-weet-wel
toch nog maar steeds op vrije
voeten is, waarna dan blijkt dat
hij in december 1976 al gegre
pen is, maar dat je dat nieuws
gemist had, doordat je een jour
naaluitzending had overgesla
gen!
NW
Een tijdje geleden was er in
Amsterdam een grote manifes
tatie van alle kunstrichtingen
ter ondersteuning van de eis dat
er een opera in Amsterdam
moest komen. Een orkest
speelde, een balletgroep danste,
er werd toneel gespeeld, er
werd gezongen door een koor,
enfin, je kon geen tak van kunst
bedenken of vertegenwoordi
gers er van hadden belangeloos
hun medewerking verleend.
Berend Boude wijn praatte de
chaos aan elkaar, en Frits Lam
brechts zong een speciaal lied.
"Mag ik ook nog even iets tegen
het publiek zeggen"?, vroeg hij
aan Berend Boudewijn, en die
vond dat prima, want hoe meer
vurige oproepen om de opera
nu eindelijk eens te doen verrij
zen, hoe beter nietwaar? "Als je
het maar kort houdt", zei hij.
Frits Lambrechts maakte het
niet te lang, maar wat hij zei
kwam er wel op neer dat het de
CPN was geweest die altijd het
hardst voor de opera had ge
streden, en dat dat dus een
prima partij was!
Verontruste medewerkers
kwamen toen meteen bij Be
rend Boudewijn informeren of
zij in een CPN-manifestatie ver
zeild waren geraakt. Voor zijn
goede fatsoen moest hij toen
wel even op het podium gaan
melden dat er heus sprake was
van een manifestatie van en
voor alle gezindten. Voor zulke
streken deinst Frits Lam
brechts dus niet terug.
Door
Nico Scheepmaker
Het was daarom nogal naïef van
de VARA om juist hem als zan
gervan het strijdlied en als con
ferencier voor de misdeelden in
de maatschappij te engageren
voor het programma "Negentig
jaar strijd", waarmee het 90-
jarig bestaan van de
Industriebond-NVV werd her
dacht. Niet alleen dat Frits
Lambrechts al deze brave socia
listen toesprak met "socialisten
en communisten", terwijl de
"soosies" bij mijn weten toch
ook een 90-jarige strijd tegen de
"commies" achter de rug heb
ben en zeker een oude socialist
niet graag op één hoop wil wor
den gegooid met de communis
ten, maar hij veroorloofde zich
ook allerlei platvoerse grappen
die mij er toevallig aan herin
nerden dat er eens een tijd is
geweest dat de VARA Johnny
Jordaan en Tante Leen niet
wilde uitzenden omdat ze te
"volks", of nee: te "platvloers"
waren met hun Jordaanliede-
ren. O.K., die misstap is sinds
lang teniet gedaan, maar houdt
dat ook in dat de VARA-leden
nu langzamerhand moeten
gaan wennen aan het soort
grappen dat Frits Lambrechts
in de nageaapte stijl van Sieto
Hoving maakte? Ik denk dan
.nog niet eens aan de "grappen"
die hij over politieke vijanden
als Van Veen en Drees jr.
maakte (die ontsnapten hem "in
het vuur van de strijd", zullen
we maar denken), maar aan de
CPN-grappen die hij over Den
Uyl debiteerde. Wist u dat Den
Uyl toen hij vier jaar was geen
rode wollen sokjes wilde dra
gen, omdat ze zo kriebelden?
Toen kon hij dus ook al niet
tegen rood!!! En wist u dat Joop
en Liesbeth zeven kinderen
hebben? Dat weten we, omdat
Henk van der Meyden van De
Telegraaf onder hun bed lag! En
nu alle kinderen de deur uit zijn,
wordt de kinderbijslag afge
schaft!! En Arie Groenevelt
maar lachen, en André Kloos
maar fronsen, op de eerste rij,
naar elkaar: de VARA herdenkt
90 jaar NW
Over de rest zult u van mij geen
kwaad woord horen. Zo maken
ze in China nog steeds televisie
en China ligt 90 jaar achter op
het Westen, dus dat klopt pre
cies. Ik kan me trouwens ook
wel in de gedachtengang van de
makers verplaatsen. We her
denken 90 jaar strijd van de ar
beiders, dan kan je populaire
zangers en komieken van nu
voor een feestprogramma laten
zorgen dat sprekend overeen
komt met het Tien Jaar TROS-
programma, maar dat doen we
natuurlijk niet. Nee, we laten
oude affiches zien over die ar-
beidersstrijd, en daar moet het
amusement mee corresponde
ren. Wel, wat had je vroeger?
Tableaux vivants, dus dat doen
we nu weer. En wat had je nog
meer? Zinnebeeldige opvoer
ingen waarin de slovende ar
beidersklasse ongenuanceerd
tegenover de heersende klasse
tentoongesteld werd, van dik
hout zaag je planken, want zo
ging dat 90 jaar geleden ook, en
terecht natuurlijk. Op die ma
nier laat je, binnen het amuse
mentskader van nu, de harde
werkelijkheid van toen zien.
Wat kan daar nu op tegen zijn?
Sherry
De denkfout was dat je onge
straft het heilig vuur van toen
zou kunnen vertalen in amuse
ment van nu. Wat nu een show
nummer was (arbeiders die als
slaven in het rad van de indus
trie gevangen zaten terwijl één
podium verder de generaal en
de kardinaal en de rijke dame
en de industrieël een sigaartje
rookten en een sherry dronken),
was de arbeiders vroeger uit het
hart gegrepen. Bovendien
"durfden" ze dan ook iets, als ze
zo de heersende klasse uitbeel
den. Vergeet niet dat mr. Harm
van Riel nog onlangs gezegd
heeft het nu nog steeds te be
treuren dat de muiters op de
Zevën Provinciën indertijd niet
geëxecuteerd zijn, voor zover zij
niet tot de 23 man behoorden
die bij de bom op het schip wer
den gedood (ik las dit bij Jan
Blokker in de Volkskrant). Je
kan de stempelaar van toen niet
nu in een glitterpak laten op
draven om met de stem van de
afgestudeerde gymnasiast
"Weg met het kapitalisme"! te
laten roepen, als ik mijn be
zwaar tegen het programma
ook even allegorisch mag uit
beelden. Je kan zo'n pro
gramma ook niet door uitgere
kend zulke lichte muzen als El-
les Berger en Herman Stok la
ten presenteren, tenzij je inder
daad van mening bent dat het
een goed idee is om de borden
met de strijdlustige Albert
Hahn-prenten in een vlotte cho
reografie door balletjongens en
meisjes te laten presenteren.
Blijkbaar meende men bij de
VARA dat dit wel degelijk kon,
en dat het echt niet nodig was
dat Frans Halsema en Gerard
Cox hun teksten uit het hoofd
leerden omdat zij niets minder
zijn dan Matthaus-
Passionzangers die tenslotte
ook van papier zingen. En ik
sluit niet uit dat de VARA-
leiding nog gelijk had in die op
vatting ook. Want Arie Groene
velt vond het kennelijk reuze
amusant, en hij is van de arbei
ders, ik niet.
NEDERLAND I
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Oog-Roos-Bolleboos, kijk mee in de kykdoos(NOS)
16.05 - Lappenkat (NOS)
16.20 - Om de Graafs Tombola (NOS)
16.50-17.20 - Het raadsel van het Silvercrona-kasteel (NOS)
18.15 - Sociale verzekeringen (11de her. voor slechthorenden)
(Teleac)
18.45 - De Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Mash (AVRO 19.30 - Wie van de drie (AVRO)
20.00 - Errol Flynn cyclus: Dodge Dity (AVRO)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - AVRO's Sportpanorama (AVRO)
22.30 - De Bob Dylan Special (AVRO)
23.30-23.25 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.40 - Het lied van de week (IKON/NCRV)
18.45 - TV-informatie voor Marokkanen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Bolke de Beer Ted's s.s.t.t. Show (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - TED'S S.S.T.T. Show, vervolg (NCRV)
21.30 - Vluchtroute, filmserie (NCRV)
22.35 - Hier en nu Studio' sport (NCRV)
23.00 - Met Bertus Aafjes naar kinderen in Afrika (dl. 1) (NCRV)
23.25 - 23.30 - Journaal (NOS).
ZONDAG 5 DECEMBER
11.00 Eucharistieviering (KRO)
14.00 - Sinterklaasprogr.: Dierenverzorging (TELEAC)
14.15 - Focus on English, les 12 (TELEAC)
14.30 - Wereldgodsdiensten, les 7 (hèrh.) (TELEAC)
15.00 - Moderne Elektronica, les 10 (herh.) (TELEAC)
15.30 - Sociale Verzekering, les 12 (TELEAC)
16.00 - Journaal (NOS)
16.02 - Een huis in een schoen, kinderfilm (NOS)
16.55 - Voetbal en toto-uitslagen (NOS)
17.00 - Oecumenische vesperviering (NOS)
17.30 - Wilde ganzen (NOS)
18.15 - Engels voor beginners, les 12 (TELEAC)
18.55 - Bereboot (NOS)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - McCloud politieserie (VARA)
20.40 - VAR A's Internationale, spelprogramma (VARA)
21.50 - 2 voor 12, kwis (VARA)
22.30 - Trouwen: wat is daarop uw antwoord (VARA)
23.00 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.30 - TV-informatie voor Turken (NOS)
18.35 - Rogier van ter Doest, jeugdserie (NOS)
19.00 - Fra Diavolo, film (NOS)
20.25 - Studio Sport (NOS)
21.35 - Journaal (NOS)
21.40 - Cinevisie. Over films en filmmakers (NOS)
22.05 - Papa Haydn, klassieke muziek (NOS)
22.25 - Beeldspraak, cultureel programma (NOS)
22.50 - Journaal (NOS)
De AVRO-tv presenteert vanavond van 22 30 tot 2320 uur via Ne
derland 1 een programma van de Amerikaanse zang er/tekstdichter
Bob Dylan, eerder dit jaar opgenomen in Fort Collins, Colorado
wordt vocaal en instrumentaal bijgestaan door zangeres Joan Baez
en de Rolling Thunder Revue.
Het programma omvat de volgende songs: "A hard rain's gonna
fall", "Blowing in the wind", "Railroad Boy", "Deportees", "I pity
the poor immigrant", "Shelter from the storm", Maggie's Farm",
"One too many mornings"Mozambique""Idiot wind",Knockin
on heavens door.
De NOS-televisie zendt morgenavond van 19.00 tot 2025 uur via
Nederland 2 "Fra Diavolo" uit, een speelfilm uit 1933 met Stan
Laurel en Olivier Hardy. Producent Hal Roach, die Laurel en
Hardy in 1927 als komisch duo lanceerde, koos voor deze film als
onderwerp een opera van Daniel Auber uit 1830: het verhaal over
een Italiaanse bandiet, met als schuilnaam Fra Diavolo, waarach
ter hij zijn adelijke afkomst verborg. Er werd een luchtige versie
van het libretto gemaakt, waarbij Laurel en Hardy als de buiten
gewoon domme knechten Stanlio en Olivero ingelast werden. Het
kon bijna niet anders of bij deze opzet moést de film wel in twee
delen uiteen vallen: een romantisch deel (geregisseerd door Hal
Roachmet de zanger Dennis King, die muziek van Auber ten
gehore brengt, en komische passages over de hele film verspreid,
waarin Laurel en Hardy en hun bekende tegenspeler, de driftige
James Finlayson, optreden. Charles Rogers voerde hierover de re
gie.
Koos Postema praat en speelt morgenavond in VARA's Internatio
nale (20.40 uur, Nederland 1) met buitenlandse kinderen die met
hun ouders in ons land wonen. Sinterklaas komt ook op het feestje,
waarvoor o.a. kinderen uit Marokko, Turkije, Spanje, Indonesië en
Suriname zijn uitgenodigd.
Met lapjes, ijzerdraadjes en heel veel liefde maakt Feike Boschma
poppen of liever marionetten. Met zijn handen brengt hij die ma
rionetten tot leven.
Zo vormt hij een theaterbedrijfje dat voorstellingen maakt. Voor
stellingen die ontroeren, doen lachen en vooral doen glimlachen.
In Beeldspraak-film van Fons Grasveld - die de NOS-televisie mor
genavond van 22 20 tot 22.45 uur via Nederland 2 uitzendt - ont
moet men Feike Boschma, de man die meestal alleen, maar ook in
samenwerking met toneelgezelschappen "theater maakt". In zijn
bewegingsspel is dat een spel tussen twee werkelijkheden. Die van
het dode materiaal en die van de levende illusie.
Zaterdag 4 december
HILVERSUM I
P.P. 18.19 Uitzending WD. VARA:
18.30 Nws. 18.41 (S) Proeflokaal. 19.30 (S)
De VARA feliciteert. 21.00 (S) Voor wie
niet kijken wil. (22.30 Nws.). 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. TROS: 18.11 Aktua III.
18.30 Toeraktua. 19.00 (S)Tross-country.
20.00 Nws. 20 05 (S) Concert a la carte.
21.30 (S) Woorden in de avond. EO: 22.00
(S) Laat ons de rustdag wijden. 22.45 (S)
Reflector. 23.00 (S) Postludium. 23.50 (S)
Bijbellezing. NOS: 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De rock and roll methode.
NCRV (19.02 (S) Nieuwe grammofoon
platen. 20.02 (S) Eddy go round. 22.02 (S)
Sportshow. 23.02 (S) Strictly country
style. 23.30 (S) Late date. 2.02 (S) Nach
texpress. 6.45-7.00 (S) Zondagmorgen.
Zondag 5 december
HILVERSUM
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Weer of geen weer
met om 9.00 Sportmed. HUM. VER
BOND: Akt. vanuit Human, oogpunt.
IKON: 10.00 Geref. kerkdienst. 10.45
Wilde Ganzen. 10.50 (S) De andere we
reld van zondagmorgen AVRO: 12.00
(S) Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10
De toestand in de wereld. 13.19 Radio-
journ. 13.30 Delta. KRO: 14.00 Kruis
punt. 14.30(S)Zin in muziek. 15.00(S)De
hutsgeklutste kinderspelen. 15.20 (S)
Springplank. 15.50 Schrijvers op zon
dag. 16.00 (S) Aan de lijn. 16.45 Hoe gaat
het? Zendtijd vooer kerken: 17.00 Kerk
dienst van de Babtisten Gemeente te
Winschoten. IKON: 17.58 Wilde Ganzen.
18.00 (S) De klok en Klepel. 18.15 Men
sen. NCRV: 18.30 Nws. 18.40 Zondaga
vondzang (S). 19.10 Ieder zingt zijn eigen
lied? 19.25 (S) Orgelconcert. 20.05 (S)
Vocaal ensemble. AVRO: (S) In de
Haard gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Radio-
joum. 23.00 Vanavond laat sport. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 18.10 Overweging. 8.15
Badinerie. 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden.
9.15 Laudamus. 10.00 Euchar. viering.
11.00 Da Capo. 11 50 Buit. comm. 12.00
Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.20 Voorde Su-
rinamers in Nederland. 13.20 Prog voor
de buitenl. werkn. VARA. 17.00 Spaans
concert (S) 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.15
(S) Hoor nou 'ns. 18.20 (S) 1,2,3,4,5, Sint
in Aktie. 19.00 Het Bolsjoi Theater
1925-1950. IKON: 19.30 Brood en spelen.
NOS: 20.00 (S) Promenade Orkest. 20.45
Journ. forum. 21.15 Het Noorden zoekt
zijn eigen weg. Pacificatie Van Gent.
21.50 Een liberaal politicus. 22.25 (S)
Over musici gesproken22.55 (S)
Hobbyscoop. 23.25 (S) NOS-Jazz. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 (S) Ko de boswachtershow.
8.02 (S) Postbus 1964. 9.02 (S) Juist op
zondag. 10.02 (s) Muziek Mozaïek. 11.02
(S) AVRO's Sportpanorama. VARA:
11.30 (S) Manders was de naam. 12.02 (S)
Klink Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Studio
I. NOS: 14.02 (S) Langs de L(jn. 18.02 (S)
Jazz uit het historisch archief. KRO:
18.30 (S) Souvenirs. 19.02 (S) Tombola.
23.02 (S) Voer voor vogels. 1.02 (S) De
HILVERSUM IV
VERONICA: 8.00 Nws. 8.02 (S) Populair
klass. muziek. NOS: (S) Für Elise (12.00
Wat is dat nou? Kwis.) 13.00 (S) Zon
dagmiddagouverture. 14.00 Nws. 14.02
(S) Klass. kamermuz. (In de pauze 14.47:
A. Sport in het kort. B. Praten over mu
ziek.) 16.00 (S) Musica Nova.
MAANDAG 6 DECEMBER
HILVERSUM I -
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36
Gymn. v. d. huiovrouw. 8 45 (S) Kom er
maar eens bij: klassieke muziek en ge
sprek. 10.00 (S) Sphinx: programma
voor haar en hem. (10.30 Nws. 10.33 Ka-
boutertijd). R.V.U.: 11.40 Welzgn .wel
zijn? Hoe kunnén we letterlijk en figuur
lijk gezond blijven in onze maatschappij
(1). VPRO: 12.00 Piet Ponskaart presen
teert: showprogramma over het kantoor
leven. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Piet Ponskaart
presenteert (vervolg). 13.30 (S) De we
reld van muziek en geluid op zijn kop en
andersom. 15.00 Permanent Wave: pro
gramma voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.03
Nova Zembla. EO: 16.15 (S) Eigen wijs.
OVERHEIDSVOORL.: 17.20 Musea op
de Ned. Antillen. EO: 17.30 Nws. 17.32
(S) Klankbord.
HILVERSUM II -
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Vandaag maandag. 8.30 Het le
vende woord. 8.35 Te Deum Laudamus.
9.00 Plein Publiek. 11.00 Nws. 11.03
Plein muziek. 12.00 Het nuttigen van
etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws.
13.11 Hier en nu met aansluitend Kunst
en Vliegwerk. 13.30 Onder schooltijd.
NOS: 14.30 Boeren bont. 14.50 Den Haag
deze week. 15.00 Kijk op buitenland.
NCRV: 14.30 NCRV-Leerhuis. 15.42 Een
goed kwartier, 16.00 Nws. 16.03 Roze-
geur en prikkeldraad: gevarieerd pro
gramma. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III -
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
AVRO: 9.03 (S) Pep-op-drie. 10.03 (S)
Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojournaal.
11.06 (S) Postbus 700. Drie draait op ver
zoek 12 03 (S) Drie .tussen de middag.
14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop-
kontakt. 15.03 (S) Pop-Kontakt. 16.03 (S)
De Hitmeester. (17.03-17.06 Radiojour
naal).
HILVERSUM IV -
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein.
9.00 Nws. 9.02 Kinderen een kwartje.
9.27 Wonen, verschil tussen huis en thus.
9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Feest der her
kenning: Frankrijk. 11.30 Zo klonk het
vroeger. 12.25 (S) Tussen de middag.
13.30 Klassieke klavecimbeïmuziek.
14 00 Nws. 14 02 Keuren en kiezen een
programma over ons koop- en leefged-
rag. 14.30 (S) Mensenwerk (2): over ar
beid en lediggang. 15.00 Schoolconcert.
15.35-17.00 (S) Muziek en formaat: Sym-
DUITSE TV
ZA. 4 DEC.
DUITSLAND I -
17.45 Journaal. 17.48-18.30 Sportjourn.
(Regionaal progr.: NDR: 18.30 Der
Fuchs mit dem goldenen Ohrring. 19.00
Aktualiteiten. 19.15 Amusementsprogr.
19.58 Program maoverz. WDR: 18.30
Omaruru. 19.15 Aktualiteiten. 19.50
Amusement en informatie). 20.00 Journ.
en weerb. 20.15 Circusfestival. 21.45
Trekking van de lottogetallen met aan
sluitend journ. en weerber. vervolgens
het woord voor de zondag. 22.05 Amu
sementsprogr. 23.50-23.55 Journ.
DUITSLAND II -
17.00 Journ. 17.05 Informaties en me
ningen uit de Bondsrepubliek. 18.00
S O.S. Charterboot. 19.00 Journ. 19.30
Disco'76. 20.15 Gezangen. 20.20 Bonjour
Tristesse. 21.50 Journ. 21.55 Sporten lot
togetallen. 23.10 Hotel Royal, misdaad-
spel. 0.40 Journaal.
ZO. 5 DEC.
DUITSLAND I -
9.30 Progr. overz. 9.55 Doe. serie. 10.45
Kinderprogr. 11.15 Amus. prog. 12.00
Journ.forum. 12.45 Journ aansl. Week-
journ. 13.15 Dokumentaire. 13.45 Reg.
prog. 14.55 Kinderprog. 15.25 Wedstrijd-
dansen 16 55 Frei geboren. 17.45 Rep.
18.30 Journ. 18.33 Sportjourn. 19.20 Ber.
van buit. korr. 20.00 Journ. en weerber.
20.15 Religieuze zang. 20.20 Tatort. 22.00
Rep. 22.45 inf. prog. 23.30 Journaal.
DUITSLAND II -
10.00 Progr. overz. 10.30 Toneelscenes.
12.00 Concert. 12.50 Inf. prog. 13.00
Journaal. 13.02 Akt., muz. en weekkro-
niek. 13.45 Kleuterprog 14.15 Strandpi-
raten. 14.40 Ruf der Wildganse. 15.25
Joum. 15.30 Liefdadigheidsprog. 15.35
Barcarole. 17.00 Journ. 17.02 Sportrep
18.00 dagboek. 18.15 Die Waltons. 19.00
Journaal. 19.10 Bonner Perspektiven.
19.30 Muziek-joumaal. 20 15 Ein Hauch
von Nerz, speelfilm. 21.50 Journ. en
sport. 22.05 Literaire uitz. 23,20 Journ.
ZA 4 DEC.
BELGIE NEDERLANDS -
18.00 Kleuterserie. 18.05 Jeugdfilmserie.
18 55 Rivalen voor een wedren, jeugd
film. 19.10 Documentaire. 19.40 Medede
lingen. 19.45 Journ. 20.15 Spelprogr.
21.10 Aktualiteiten. 21.55 trapped be
neath the sea, film. 23.25--23.35 Journ.
ZO. 5 DEC
BELGIE NEDERLANDS -
10.00 Euchar. viering. 11.00 Confronta
tie. 12.00 Nws.overz. voor gehoorges
toorden. 12.30 Open School. 15.00 Se-
samstrasse. 15.25 Project-Z. 15.40 Inf.
progr. 16.10 Escapade. 17.00 Sport 17.40
Sportuitslagen 17.45 Suske en Wiske.
18.10 Concert. 18.45 Kinderprog. 18.50
Inf. prog. 19.30 De Loodgieter. 19.40
Med. 19.45 Journ. 20.00 Sportweekend.
20.30 Tora, Tora, Tora, speelfilm. 22.50
Journ. en sportweekend 2.