Cinemanifestatie in 10 jaar steeds ernstiger r/ii\pjogrmim UWmtm E25C323 vandaag... I ...en gisteren ïïëgêjicht ssarans»- Overzichtsexpositie Piet Herfst Vanavond Voorde I IvnistwegJ dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Kips'SEi] specialiteiten Jacques Pet (Ramblers) overleden DINSDAG 2 NOVEMBER 1976 De Toneelgroep "Theater" bracht gisteravond in de Leid se Schouwburg het stuk "Moeder ik ga trouwen" van Colin Hig- gins in een vertaling van Elise Hoomans. Pierre Laroche te kent voor de regie; de decors zyn van Jean-Marie Fiévez en de muziek is van Mary Boduin. Opvallend zijn de rolletjes van Sjoukje Hooymaayer, die steeds andere meisjes als resul taat van de keuze van de "Com puter Dating Service" neerzet. Zo verschillen bijvoorbeeld de studente politicologie Sylvie en de nerveuze secretaresse Nancy hemelsbreed van elkaar. Niet alleen visueel (Sylvie is een tof fe, vermoedelijk links georiën teerde, meid met jeans en op blote voeten, terwijl Nancy haar jurk steeds over de knieën trekt, een tuttig kapsel heeft en slechts over haar werk kan pra ten), maar ook wat betreft men taliteit en opstelling. Harold, gespeeld door Porgy Franssen doet zijn uiterste best om zo rea listisch mogelijk steeds weer andere zelfmoordpogingen in scène te zetten. Zo hangt hij zich op, schiet zich een kogel door de mond, hakt zijn hand af en steekt zijn hand in het elek- trisch gedeelte van een straat lantaarn. Als Nancy op bezoek komt weet hij haar op deze ma nier binnen drie seconden defi nitief van zich te vervreemden. Zwarte humor bij Theater Harold heeft een uiterst' eige naardige en bizarre verhouding met Maude (Elise Hoomans). De bejaarde vriendin van H'a- rold onderbreekt op een gege ven ogenblik een begrafeni splechtigheid om iets te vragen aan de priester (Jan Verhoeven) over het planten van een boom pje op het kerkhof. Harold houdt zich inmiddels onledig met het spelen met miniatuur- lijkkistjes. Er kan het stuk een bepaalde sfeertekening beslist niet ontzegd worden. Dit wordt mede bereikt door de draai schijf in het midden, waardoor een situatie op het toneel snel in een andere kan overgaan. Maar toch blijf je als toeschouwer na afloop met veel vragen zitten. Bijvoorbeeld de vraag de toneelmatige realiteit vaak (bewust?) geweld wordt aangedaan. De afwikkeling van de verjaarspartij waarbij de ge liefde van Harold er de voor keur aan geeft het eeuwige voor het tijdelijke te verwisselen lijkt wat al te voor de hand liggend. Er zijn ook wel enige bezwaren aan te voeren tegen de wals van Harold en Maude en de daar slecht in passende "gestolen zeehond". Meude zegt tegen Harold in het stuk: "Leef, leef, leef, anders heb je. als je later in je kist ligt. niets meer om over te praten". Dat is nu "zwarte hu mor". Het is maar dat u het weet.Bert Koekebakker De Utrechtse Cinemanifestatie bestaat tien jaar. Polygoon heeft daar een herdenkingsjournaal van gemaakt, met flitsen van de vijf voorafgaande festijnen. Onthullend, want het lijkt erop of er steeds minder aardige franje aan het evenement aan de Oudegracht te ervaren is. Maar in een filmweek gaat het om de films. Daartoe was de 46-jarige Zweed Bo Widerberg ook met zijn fon kelnieuwe film "De verschrikkelijke man uit Saf fie" naar ons land gekomen. Hij zat er zelf kennelijk een beetje mee in zijn maag. Toen men hem -met de pers wilde confronteren, •bleek hij zoek. Cinemanifestatie- officials schoten haastig Hoog- 'Catharijne binnen en vonden hem .daar winkelend met zijn vrouw. -Widerberg heeft enkele jaren niet van zich kunnen laten horen. "Fimpen" haalde het grote publiek niet. In samenwerking met de Zweedse televisie kreeg hij goen licht voor het verfilmen van een misdaadro man van het paar Sjowall en Wah- loo. Een opdracht voor de Lyrisch- sociale filmdichter van Adalen 31 en "Elvira Madigann", die voor de toekomst dan ook weer denkt aan "Victoria" van Knut Hamsun. ADVERTENTIE flr (20.27- AVRO Ned. 2) Widerberg klaagde over ruimte toen hij aande tand werd gevoeld over deze plotselinge genrewisse ling. Anderen waren meer tevreden dan hijzelf over zijn film. Het 'schrijversechtpaar heeft de serie boeken om commissaris Beek heen gebruikt om de zelfkant van de Zweedse welvaartsstaat scherp voor ogen te stellen. Een ernstig zieke politiefunctiona ris wordt in een ziekenhuis ver moord. Uit het volgende onderzoek blijkt dat de titel op hem slaat, een harde meedogenloze man, die het met de ethiek niet zo nauw nam. De korpsgeest dekt zijn kwalijke prak tijken, het machtsmisbruik blijft onbewijsbaar. het onderzoek openbaart dat de moord een wraakaktie van een ex-politieman is, die verbitterd raakte. Het merkwaardige van de film - een erg goede, Widerberg behoeft zich niet te schamen - is dat de twee fei telijke hoofdfiguren nauwelijks in de film voor komen: de dader alleen in intrigerende close-ups. Een soort Hitchcock-truc naar de climax toe als de wreker de Zweedse hoofd stad in rep en roer brengt met een schietaktie van een hoog gebouw af. Levensklimaat Door de bank genomen wonen 's wereld beste filmmakers nog steeds in Amerika. Ze worden ge boren als begaafde, solide vertel lers. Als hun onderwerpen een beetje tegenvallen blijft er toch vaak de onontkoombare werking van een opgeroepen levensklimaat over. Dat was te ervaren met de prestaties van twee mannen, die zich al bewezen hebben. De maker van "The Candidate", Michael Rit chie, was present met "Smile". Een sappig-leuke kijk op wichtjes in de strijd om de "Young American Miss"-titel. Met veel flair en humor geregisseerd. Bruce Dern als een handelsman, die een keer per jaar zich dit buitenkansje niet laat ont gaan maar ook de verwikkelingen om een derderangs choreograaf: Ontwapenend geestig roept Ritchie meer op dan een microwereldje in "Smile", dat verwantschap toont met Formans "Taking-Off'. Mis schien behoeft men geen stand beeld voor deze film op te richten, maar dat "Smile" na Utrecht wordt teruggestuurd is iets wat ik vol strekt niet begrijp. Dat "Stay hungry" van Bob Rafel- son - bekend door zijn "Five easy pieces" - geen grote massa's naar de bioscopen zal lokken ligt wat meer voor de hand. Maar een mar kante thermometerstand van het Amerikaanse leven in 1976 treft men stellig om de jongeman van Jeff Bridges, die zijn carrière van welgestelde nader moet gaan bepa len en in de wereld van de body builders verzeild raakt. ADVERTENTIE Dat het in de States niet zonder meer van een leien dakje loopt slaagt onze Renee Daalder waar te maken met een zogenaamde "Ex- plotation movie", die de naam "Massacre at Central High" meek reeg. Wat zoveel wil zeggen als moord en doodslag op het lyceum. Een verhaal te mal c r te zijn. De microfoon kijkt af en toe slordig mee. Een lachertje kortom. Be halve voor de duiders, die ook in dit geval wel weer zullen opduiken. Hypnose In Utrecht lijkt het er wel op dat namen, die eerder vast aan Rotter dam verbonden waren riu in de Ci nemanifestatie opduiken. Zo ging ook Werner Herzorgs nieuwste "Herz aus Glas" zelfs in wereld première. In de bijna steeds statis tische fotografie treft men een haast ongekend verfijnde beeldfi nesse. Schitterend in een woord. Een glasblazerskolonie enkele eeuwen geleden, het geheim van het robijnglas, een ziener. Herzog roept er in lang aangehouden beel den een magie voor op, die de beel den bovendien levenloos laat. Hij heeft gewerkt via een methode van hypnotiseren der spelers, wat op papier interessanter blijkt dan in werkelijkheid. "Herz aus Glas", de film, die pretendeert over de gren zen te kijken, zou men een Jos Stel ling in slow motion kunnen noe men. Curieus in elk geval wel. zijn belagers haast Moreau Jeanne Moreau is woensdag gaste van het Cinemanifestatie. Als zij tenminste komt, want haar actrice Caroline Cartier liet vrijdag het vliegtuig naar Schiphol gaan zon der in te stappen. Jeanne's eerste regie naar een eigen script, "Lu- mière" valt nogal tegen. Van de ac trice, die symbool werd voor de on afhankelijke vrouw die speelde bij Bunél, Losey, Antonioni, Welles, Truffaut, Malle en wie eigenlijk niet, zou men iets toewensen uit die ervaring voor eigen film. Maar er blijkt nog steeds een kloof tussen scheppende en uitvoerende kunst. Vier actrices worden in hun Parijse leventje gevólgd, waarbij Moreau zelf moet kiezen tussen haar vaste vriend, een zieke oude geleerde en een Duitse schrijver. ,In verband met "Lumière" is de naam van In- gmar Bergman gevallen. Zeker omdat het over vrouwelevens ging. Na een paar shots weetje het al: je moet door de nep-interessantheid van Claude Lelouch heenwaden. ADVERTENTIE „zottejll schotjes" In gebouw van 'Ars' droge cracker besmeren met roomboter dikke schijf Kips' leverworst daarop cocktailsaus daarop vierkant blokje kaas garneren met stukjes gember LEIDEN - Wanneer men een be zoek brengt aan de expositieruimte van Ars Aemula Naturae aan de Pieterskerkgracht, zal men zeker niet teleurgesteld worden door de tentoonstelling die daar tot 14 no vember te bezichtigen is. Er is na melijk werk geëxposeerd van Piet Herfst die, ofschoon hij altijd "ama- 'teur" is geweest, men zou kunnen plaatsen in de rijen van onbekende grote meesters uit het begin van deze eeuw. Hiermee bedoel ik dan mensen als A. J. van Driesten, C. van der Windt en C. Verkoren die geheel in de schaduw van de Haagse school een Leidse school vormden. Hun werk deed echter 'geenszins onder voor dat van Breitner c.s.. Het werk van Herfst nu moet gezien worden tegen de 'achtergrond van de Leidse school, en men zou zelfs kunnen zeggen dat 'Herfst de traditie van de Leidse school heeft doorgezet. Van van Driesten kreeg Herfst gedurende zyn HBS-tijd les, vooral in het schilderen van stillevens. Met de andere twee, van der Windt en Ver koren onderhield hij contacten, en samen met Willem Witjens schil derde hy portretten en modellen in diens atelier in Den Haag. Er is hierdoor een goede basis gelegd bij Herfst wat zich in al de tentoonges telde werken uit Na zijn schooltijd kwam Piet Herfst in de zaak van zijn vader (Verf- en Vernisfa'orie- ken van Herfst Helder) waar hij later directeur van werd. Deson danks heeft hij zich veel bezig ge houden met kunst en met zaken om de kunst heen. De tentoonstelling geeft een overzicht van wat Herst in de loop der jaren heeft vervaardigd. Niet alleen schilderijen en aquarel len zyn in ditoverzicht opgenomen, maar ook etsen, litho's en tekenin gen. Hiermee is de veelzijdige inte- het gebouw 'Ars' kan be won deren. resse van Herfst in de kunst aange geven. Bovendien weet hij al deze verschillende technieken uitste kend te beheersen. Uit de oorlogsjaren stammen en kele etsen. De beheersing van de etstechniek is zeer goed te zien in het kleine etsje "Boerderij aan de Wijde Aa". De landelijke rust en atmosfeer zijn op een knappe ma nier weergegeven. De litho "Oude Wilgen", eveneens in de oorlog ge maakt, is zo fijn dat men een teke ning voor ogen denkt te hebben. De grote kracht van Herfst ligt echter in zijn geschilderde portretten en aquarellen. Het portret van de heer J. B. en het portret van prof. dr. A. W. N. geven zo goed het innerlijke wezen van deze personen weer dat ze bijna tot karikaturen geworden zijn. Dit is niet zo vreemd want Herfst heeft ook enkele "echte" ka rikaturen gemaakt van bekende televisie-persoonlijkheden en mi nister. Ze zijn zeer humoristisch en meteen herkenbaar. De aquarellen, technisch op een hoog niveau, zijn stuk voor stuk heel bijzonder. Ze doen impressio nistisch aan maar bezitten toch een geheel eigen sfeer. "Witte pioenen" en "Regen in Frankrijk" zijn hier mooie voorbeelden van. Op de tentoonstelling, dïe door de familie Herfst zelf is ingericht, is een catalogus te verkrijgen die de titels van de geëxposeerde werken bevat alsmede enkele foto's. Het is even wennen om dit catalogusje goed te gebruiken, want de werken zijn op nummer gerangschikt maar op de verschillende technieken. Het is zeker de moeite waard om de expositie te gaan bezoeken. Men sen die het echter zoeken in heden daagse kunst (non-figuratieve composities of hyperrealistische voorstellingen) zullen zich afvra gen of dit soort kunst nu niet tot het verleden behoort. Herfst vergelij ken met hedendaagse kunst is niet op zijn plaats. Het werk van Herfst moet men los hiervan kunnen beoordelen. Men moet hem zien als een volgeling van de Leidse school (en Haagse school), en hem als zo danig waarderen. NEDERLAND I 18.15 18.45 18.55 19.05 19.55 20.30 21.20 21.35 21.50 22.40 20.00 07.30 Menselijk Lichaam (Teleac) De Bereboot (NOS) Journaal (NOS) Van nature (NCRV) Onder behandeling (NCRV) Kojak (NCRV) Filter furore (NCRV) Journaal (NOS) Filter Furore (NCRV) Wat bezielt je? (NCRV) Journaal WOENSDAG Ford of Carter (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Kortweg (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - AVRO's presenteert de Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 - Joernaal (NOS) 20.25 - Voor de vuist weg (AVRO) 21.40 - De gebroeders Hammond (AVRO) 22.30 - Televizier Magazine (AVRO) 23.15 - Den Haag vandaag (NOS) 23.30 - Journaal (NOS) 23.35 - Ford of Carter? (NOS) Nogal vreemd, dat een boeiende documentaire over Dordrecht uit België moet ko men en daar bovendien al bijna anderhalf jaar geleden uitge zonden is geweest. De aanlei ding was Dordts veelzijdigste ingezetene: de heer C. Bud- dinghVcricket-, voetbal- en kat tenliefhebber en daarnaast dagboekschrijver, bedrijver van kurkdroge, annecdotische poëzie en als gediplomeerd ang lofiel verbonden aan het Insti tuut voor Vertaalkunde en van daar gek op Engelse thee, tabak en cricket, waarmee de kring loop van deze geboren Dordte- naar is gesloten. Alle hulde aan onze zuiderburen, die niet al leen van de stad aan de.Mer- wede een visueel kleinood maakten alsof het Brugge was, maar op Buddingh" een aange past ondervrager hadden afge stuurd, die op Cees' golflengte mee kon praten. Zo kwam de man, die uit gemakzucht in Dordt blijft wonen, maar ook omdat hij er niet zoals in Am sterdam wordt afgeleid, even goed uit de verf als de stad, waar zijn DFC, zijn schaakclub, zijn tuintje, zijn 11.000 boeken en "al die plekjes waarvan geen toerist ooit een dia maakt' hem voor eeuwig aan vast hebben ge klonken. Terwijl de vier Nederlandse radiozenders alleen in hun vaste journaal- en nieuwsuitzendingen aandacht aan de Amerikaanse presidentsverkiezing wijden, is de televisie in speciale program ma's langdurig present. Vannacht op Nederland 2 van 2335 uur tot diep in de nacht in een schakelprogramma tussen de NOS-studio's in Hilversum.de Amerikaanse netten van ABC, CBS en NBC en het Hiltonhotel in Amsterdam, waar de in ons land wonende Ameri kaanse gemeenschap vertegenwoordigd is. Zowel in AVRO's Tele vizier Magazine als in Panoramiek zal vanavond uitvoerig aan dacht aan de verkiezing worden geschonken. De NOS komt morgenochtend vroeg terug op Nederland I tussen 7 30 en 8 uur met een samenvatting en een slotconclusie. Al vroeger kan men terecht bij de Duitse televisie, die op het tweede net om half 7 begint met reportages, analyses en commentaren. r mogelijkheden: paté, cervelaat, kookworst enz. Toneel en show in LAK-theater LEIDEN - Ook deze week weer ac tiviteit in het LAK-theater. Morge navond geven de Engelse Sadista Sisters - er een voorstelling. Deze vrouwelijke rockgroep keert met een nieuw programma terug naar Leiden, omdat zy met haar sexploitatie-show van het afgelo pen vooijaar veel succes heeft geoogst. Vrijdagavond is er een opvoering van "Sigismuno ceases to count". Het gaat hier om een produktie van de Stichting Theaterunie, met de spelers William Ward en Mieke Vis- scher uit de groep Camera Obscura. Het stuk is gebaseerd op een kran tenbericht "Patiënt 27 uur zoek in lift van Amerikaans ziekenhuis Zaterdagavond verschynt de Lon- dense groep "Ladies Genlemen" er met "The Sky Fleming Show". Het heet een cabaretachtige show te zijn, waarin "op onnavolgbare wijze" een sprookje wordt verteld. AMSTERDAM - Het Amster dams Fonds voor de Kunst heeft de Herman Gorterprijs 1976 - groot 7000 gulden - toegekend aan Rut- ger Kopland (pseudoniem van dr. R. H. van den Hoofdakker) voor zijn dichtbundel "Een lege plek om te blijven". P.P. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. AVRO 18.30 Nws. 18.41 Per saldo. 18.55 Dokumentaire. NOS 19.15 (S) Accoord. AVRO 20.00 (S) Hoogte punten uit oprettes. 21.15 (S) Le suurmoord. 21.35 (S) Ratatouille. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 23.00 (S) Dichter by muziek23.20 (S) Skymasters Show. 23.55 Nws. HILVERSUM H - 18 00 Nws KRO 18.11 Echo 18.30 (S) Op Vleugels. 18.50 Verkenning op sociaal maatschappelijk terrein. 19.00 (S) Zin in muziek. 19.30 Gezinskatechese pro gramma. 19.45 Kerk in meervoud. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) The London Symphonv Orchestra 21.45 Lady Margaret en de liefde. NOS 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspan nen voor het slapen gaan. 23.55 Nws. HILVERSUM III - NOS 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VARA 19 02 (S) Poprekon- struktie 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Jazz en blues. 22.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht drie-draait. 2.02 (S) Help. voor werkers in de verzorgende en verple gende beroepen. 4.02 (S) De rode dage raad. 5.02 (S) Truck - programma voor vrachtwagenchauffeurs. WOENSDAG 3 NOVEMBER HILVERSUM I - TROS 7 00 Nws. 7.02 (S) Aktua- ochtendeditie (7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8.38 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja Toernee, wekelijkse streek-in. 11.45 (S) Café-Chantant. 12.26 Medede lingen over land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 41 Aktua II. 13.00 (S) Hoogte punten uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Keerpunt, gesprek. OVER HEIDSVOORLICHTING: 17.20 Uit zending van het Ministerie van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening. 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-magazine. HILVERSUM II - VARA 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen-Ombudsman. 11.15 Even "terug" draaien, oude grammo foonplaten. 12.00 Barneveld-Centraal: gesprekken. 13 00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een middagje Stoom radio. 16.00 Nws. 16.03 Neem nou deze vijf vrouwen, hoorspel. 16 50 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) Metro- pole Orkest. R V U. 17 35 Het Rode Pot lood is m aantocht, hoe werkt het parle ment. hoe werkt de verkiezing. VARA 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III - Ieder heel uur nws. KRO 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (StPep op drie 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Popkantakt 16.03 (S) Hitmeesters. HILVERSUM IV - NCRV 700 Nws. 7.02 Het levende woord. 7 08 (S)Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder schooltyd. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Zangportret. 13.00 (S) In de schaduw van de meesters. 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uur natuur. 15.00 (S) U Corsaro, opera van Veidi. DUITSE TV DINSDAG 2 NOVEMBER DUITSLAND I - 17.55 Journaal. (Regionaal programma NDR 9.30 Sesamstrasse. 18.00 Aktuali- teiten. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-magazine. 19.26 Untereinem Dach. 19.59 Programmaoverzicht WDR 8.05-11.50 Schooltelevisie. 9.30 Sesam strasse. 18 00 Regionaal Nws. 18.05 Die Falie des Herm Konstantin. 19.15 Aktua- liteiten. 19.45 Amusementsprogramma). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Spelprogramma. 21.00 Cyrano de Berge rac. 22.10 Eine Rose ist eine Rose ist eine Rose. 22.55 Journaal, kommentaar en weerbericht. DUITSLAND II - 16.30 Programma voor de oudere kij kers. 17.00 Journaal. 17.10 Informatief jeugdprogramma. 17.40 Aktualiteiten en muziek. 18.20 Tekenfilm. 18.35 Die En terprise. 19.00 Journaal 19 30 Wetter- leuchten um Maria. 21.00 J ournaal. 21.10 Politieke uitzehding. 21.25 Filmrepor tage 22.10 Filmforum. 23.10 Journaal. DINSDAG 2 NOVEMBER BELGIE NEDERLANDS - 18.00 Kinderserie. 18.05 Tekenfilmserie. 18.30 Open school. 19.00 Paling en Co. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Sil, de strandjutter, 21.05 Informa tief programma. 22.00 Joyrnaal. 22.15 Bobby's oorlog. LAREN - Eén van de oprichters van het dansorkest "The Ram blers", Jacques Pet, is op 73-jarige leeftijd in Laren overleden. Jac ques Pet was met Theo Uden Mas- man en Kees Kranenburg, pionier en trok als bassist-gitarist met het orkest heel Europa door. Na 1960 mocht hij om gezondheidsredenen de vermoeiende tournees niet meer meemaken, maar tot 1966 werkte Jacques Pet nog wel mee aan radio-uitzendingen. Jacques Pet verwierf ook bekendheid als een van de eerste en beste banjospelers van ons land. De twee documentaires over fGolda Meir, die de VARA verleden jaar uitzond ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan, zijn in Israël bekroond. Zij wonnen de "special award" van de internationale pers- jury tijdens het in de afgelopen week in Jeruzalem gehouden "First World Jewish Film and Televison Festival". De documentaires zijn Êemaakt door Ludi Boeken en Ben Jkerbout.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5