De middeleeuwen kun je proeven PALET Moeders leren van moeders Soja in vleeswaren Van Soeter Cokene Marietje v. Winter via een bank in het park Apicius Schooltijden voor Amerikaanse werkende moeders EXTRA "Als nieuwbakken moeder be schouwde ik mijn paperback met de adviezen van Spock als het enige en beste wapen tegen mijn onwetend heid. Maar al gauw ontdekte ik, toen ik met mijn kind in het park ging wandelen, de wérkelijke bron van informatie waar veel jonge moeders zich aan vastklampen: de bank in het park. Als ik praktische informatie nodig had over borst voeding, of behoefte had aan enig overzicht van de opwindende en af en toe uitputtende toestand die moederschap heet, wendde ik me om advies tot de andere moeders op de parkbank" Dit schrijft Geraldine Carro, redac trice van de rubriek voor moeders in het Amerikaanse maandblad Ladies' Home Journal, naar aanlei ding van een blijkbaar nieuw ver schijnsel in de Amerikaanse litera tuur over het onderwerp kinder verzorgingen -opvoeding: moeders schrijven voor moeders. Uit de stroom van uitgaven over dit on derwerp bespreekt ze vier door Amerikaanse moeders geschreven werkjes. Het zijn een gids voor ouders over de lichamelijke en emotionele fa cetten van het leven na de geboorte van een kind, een "almanak" voor moeders, geschreven door twee moeders die de opvoedkundige er varingen met hun kleuters aan an deren willen overdragen, een zelf portret van een jonge moeder die de specifieke problemen van het he dendaags moederschap tracht te ontleden, en een bundel inter views met alleenstaande moeders, bedoeld als ruggesteuntje voor vrouwen die hun kinderen alleen moeten opvoeden. Geraldine Carro vindt dat moeders die voor moeders schrijven, om de volgende redenen een streepje voor hebben op de vakmensen: "Ze pra ten verstandig en hebben begrip voor onze conditie. Ze delen hun iedeeën, gevoelens en nuttige in formatie met je. Ze schrijven soms humoristisch, soms somber, maar altijd met inzicht in de zaken waar het om gaat". Kunstvlees was indertijd een flop, maar het is nooit helemaal verdwenen en tegenwoordig treedt het zelfs weer meer op de voorgrond. Deze keer echter niet als een imitatie van vlees maar gewoon als soja. Dat is het produkt waarvan „kunstvlees" wordt gemaakt. Ze zijn al te koop, gehaktballen, die voor een kwart uit soja be staan. De supermarkt, onder meer AH., die ermep begon, maakt er nu ook al hamburgers mee en ander van dat soort din gen. En intussen werkt het mi nisterie van Volksgezondheid aan een officiële regeling, waarin wordt toegestaan dat er soja of andere „vleesvreemde" eiwitten (bijvoorbeeld uit melk) in vleeswaren worden verwerkt Want dat mocht nog niet. Die supermarkt die ermee begon, had ook speciaal toestemming nodig. Als soja straks (vermoedelijk eind van dit jaar) mag, dan kun je er wel op rekenen, dat er meer fabrikanten en slagers zijn, die het gaan gebruiken. Soja is na melijk goedkoper dan vlees en dat is aantrekkelijk. Daardoor hoort er niet bij. Die dingen he ten „kokswaren". De Warenwet stelt geen eisen aan de samen stelling daarvan en er hoeft dus geen vlees in. Dat gebeurt dan ook niet. In kroketten en derge lijke zit al vaak Soja. In ravioli ook. Als consument kom je dat niet te weten, want het staat er kan de prijs van de gehaktbal, hamburger enz. omlaag en raak je ze gemakkelijk aan de klan ten kwijt. Overigens, kroketten en saucij- cebroodjes vallen niet onder vleeswaren. Ook ravioli - een soort macaroni met vlees ge vuld, afkomstig uit Italië en in Nederland in blik te koop - niet op. Dat is niet verplicht. Bij Volksgezindheid voelt men er weinig voor om aan kroket ten en andere „kokswaren" ei sen te gaan stellen. „Kroketten worden wel veel gegeten, maar het is geen onmisbare voeding. Je eet ze voor het lekker. Moe ten wij dan zoiets moeilijks gaan regelen als de samenstel- We kondigen ze al aan als een van de "musts" voor deze winter. Daarom nog eens de schijnwerper gericht op de laarzen met naald hak. Dit paar werd getoond tijdens een internationale schoenenten toonstelling in Londen. De ontwer pers van deze cowboylaars met naaldhak - dus een wat sportievere uitvoering van het elegante laarsje met naaldhak - gaven hun produkt de naam Navajo, vanwege de wat Indiaans aandoende versiering. ling van een kfoket? We hebben er wel eens over gedacht om te eisen dat er echt vlees in moet zitten als er „vleeskroket" op staat. Die naam is nu niet be schermden je zou toch eigenlijk mogen verwachten dat er vlees in zit als een fabrikant of slager zijn produkt „vleeskroket" noemt I Kortom, u eet vaker soja dan u denkt en in de toekomst zal dat nog meer voorkomen. Je hoort om je heen ook steeds meer over soja praten, bijvoorbeeld door mensen die geen vlees wil len eten van beesten die op een onnatuurlijke manier (in de bio-industrie) worden opge fokt. Die grijpen naar soja- produkten omdat je, als je geen vlees eet, toch eiwit (dat erg veel in vlees zit) nodig hebt en het eiwit van soja net zo goed is. Is de Bereboot het favoriete tv- programma van uw kinderen? Dan kunt u ze, als nieuwe overgordijnen voor hun slaapkamer toch in de planning zaten, een geweldig ple zier doen met Bereboot-gordijnen. Deze gordijnen zijn bij de woning inrichter te koop - prijs per meter ongeveer f 14,-. De gordijnstof wordt op de markt gebracht door Wyers BV, Amsterdam. Ellen Betrix is op de markt ge komen met een serie haarverzor- gingsprodukten (Swinging Hair). Deze serie 4 shampo's, voor droog en normaal, voor zeer fijn, en voor vet haar, tevens een shampoo tegen roos. Alle produkten zijn verpakt in een bruine plastic flacon en voor zien van een labeltje met Neder landse beschrijving. Prijs f 5.95 (al leen de anti-roos shampoo is 2 gul den duurder). Naast deze shampo's zijn er in deze serie ook tal van an dere verzorgingsprodukten ver schenen voor alle haar-typen o.a. een creme-spoeling (f 6.95) verste viging (f 5.95) - voor een behande ling is er een flesje dat 1,95 kost in de handel - en haarlak voor droog en normaal haar en een voor vet haar f 9.95. Van de swinging hair 'zijn monstertjes te krijgen, dus even uitproberen voor de koop. Max Factor komt op de markt met een nieuwe parfum: Blasé genaamd. Blasé is geen geur die beperkt hoeft te blijven tot de avond, het is iets plezierigs voor de hele dag. De parfum-spray es sence kost f 14.95, de geparfu meerde, geconcentreerde eau de cologne f 12.95 en hetzelfde pro dukt maar dan in een spray f 14.95. In de ultralucent serie is een nieuwe crème uitgebracht de in- trinsica crème concentreted. De crème bestemd voor een droge huid kan overdag en 's nachts wor den gebruikt. Aansluitend op de levendige kleuren van de wintermode heeft Oliver, de stylist van het huis Har- riet Hubbart Ayer de make-up zachte maar uitdagende accenten meegegeven. Dit valt vooral op bij de opmaak van de ogen en de glan zend roze teint. De kleur van lippen en nagels is „shocking pink". Het oog is rondom omlijnd met een fijne scherpe contour met Tet nieuwe ogenpotlood in een blauwe kleur vanaf de iris tot aan de bin nenkant van de neus; in zwart vanaf de iris rondom de buitenkant. Op het beweeglijk deel van het ooglid, een witte,1 parelmoerachtige oog schaduw. In de holte van het oog lid, uitgewerkt in een puntige lijn tot aan de slapen: een pruimachtige mauve tint. Op de arcadeboog on der de wenkbrauwen een aureool tot onder het oog in een fluorise- rende roze oogschaduw. Wenk brauwen langgerekt en grijs of bruin geaccentueerd. Biotherm komt dit seizoen met een aantal promotiesetjes. Dit zijn drie tubes met produkten geschikt voor een vochtarme huid. Het zijn „hydrothermal", „antipeau sèche", twee crèmes en een masker „mas qué peau neuve". Deze drie pro dukten zitten in een kleine tube die f 9.95 kost. In 1965 begon Marietje van Winter met een klein groepje tweedejaars studenten te koken. Voor het ech ter zover was hadden ze eerst het handschrift ontcijferd, omgezet in duidelijk Nederlands, hadden be keken of alle ingrediënten hier in ons land Wel te verkrijgen waren en pas dan begon het eigenlijke kook- avontuur. Marietje en haar studen ten gebruikten daar niet het midde leeuwse gerief voor. Zij kookten, bakten en braadden op een een voudig driepitsgastoestelletje, ge bruikten twintigste eeuwse pannen en bereidden gerechten die in een oven thuishoren - maar daarover beschikte Marietje niet op haar zol derkamer - in een z.g. wonderpan. Enkele jaren later kon zij de uitge ver van het maandblad voor ge schiedenis en archeologie Spiegel Historial dan ook vertellen dat zij in staat was een rubriek met midde leeuwse recepturen te verzorgen. Niet een rubriek waarin zij sprak over grote geroosterde everzwij nen, kalveren of ossen maar een ru briek waarin zij aangaf hoe je van daag de dag nog die gerechten uit de middeleeuwen kon klaarmaken. Het zijn voornamelijk die - tamelijk eenvoudige - recepten voor gerech-* ten die zij thans presenteert in het bij Unieboek uitgegeven "Van Soe- ter Cokene". (f 19,50 - na 1 novem ber f27,50). Marietje van Winter stelt dat om de middeleeuwse keuken te begrijpen men eigenlijk met de Romeinse keuken moet beginnen. De invloed die van de Romeinse keuken uit ging heeft namelijk ook lang na de val van het Romeinse rijk nog stand kunnen houden. Pas in de Karolin gische tijd kan men spreken van de ontwikkeling van een typische middeleeuwse keuken. Duivelsdrek In de Romeinse tijd gebruikte men twee ingrediënten die ook nog lang in de middeleeuwen werden ge bruikt. In het Nederlands vertaald kan men ze het vloeibare zout en het duivelsdrek noemen. Het vloeibare zout had (en heeft nog) het voordeel dat de sappen van het vlees - zoals bij het gebruik van ons keukenzout - bij het bereiden niet naar buiten treden. Vloeibaar zout maakte men slechts zelden thuis. Men had er in het oude Rome al fabriekjes voor. Bij de opgravingen in Pompeji heeft men zo'n bedrijfje waar men het "liquamen" of "ga- rum" zoals men het vloeibare zout noemde, inderdaad aangetroffen. Vloeibaar zout - Marietje van Win ter maakt het nu thuis volgens een wat eenvoudiger methode - ver kreeg men door grote vaten te vul len met lagen vis, kruiden en grof zeezout. De vaten liet men dan een week in de zon staan en daarna roerde men er twintig dagen lang vele malen in. Vis en kruiden wer den door het zout volkomen ver pulverd. Het gefiltreerde vocht - het ruikt beslist niet lekker - werd in kleine potten verkocht. In com-, binatie met olijfolie en wijn smaakt het erg goed en doet ons twintigste-eeuwers denken aan de hedendaagse gerechten waarin men graag een gepekeld ansjovisje verwerkt. Het andere bijzondere ingrediënt is het duivelsdrek (asa foetida) dat nog altijd in de oosterse- hindoekeukens wordt gebruikt. In Nederland is bij sommige rijk ge sorteerde apothekers dit hars van een bremsoort te koop. "Oorspron kelijk gebruikten de Romeinen hiervoor een plant, silphium of las ter picium, uit Noord-Afrika. Roof bouw, door de enorme consumptie, was er de oorzaak van dat deze plant vrijwel onvindbaar werd, tenslotte uitstierf en de Romeinse koks noodzaakte uit te zien naar een redelijke vervanger van deze smaakstof leverende plant". Statussymbool Hoewel de Romeinen de meeste oosterse specerijen wel kenden en ze ook in geringe mate gebruikten is Jïg£ grote verschil met de midde leeuwse Keuken dat die midde leeuwers juist zulke enorme hoe veelheden specerijen tot zich na men. De specerij gold in de jaren na het Karolingische tijdperk als een statussymbool onder de weJgestel- den. Hun gebruik van specerijen komt ons dan vandaag de dag ook als sterk overdreven voor. "Echter weten we niet heel zeker hoeveel specerijen die middeleeuwers tot zich namen", zegt Marietje van Winter, "in de ons nagelaten recep turen komen namelijk nooit exact afgewogen hoeveelheden voor. Vandaar dat ik bij het toepassen van deze kruiderijen toch wel op onze hedendaagse smaak afga". In tegenstelling tot de Romeinse keuken waarin het vloeibare zout veel gebruikt wordt is men in de middeleeuwse keuken na het ver dwijnen van het Romeinse zout zo zuinig met het zout dat men eigen lijk wel kan spreken van een zeer zoutarme keuken. Behalve spece rijen kende men in de middeleeu wen veel groene kruiden. "Ik heb de tijd dan ook erg mee", zegt Ma rietje, "want vergeleken bij een aantal jaren terug kan ik nu alle voor mijn middeleeuwse keuken benodigde verse kruiden zo bij mijn groenteboer kopen". In de Haarlemse Peter Cuyper Ta verne liet de historicus ons een aan tal gerechten proeven die bereid waren op de wijze zoals ze in haar boek staan beschreven. De laat middeleeuwse appeltaart naar een recept van Magirus uit Antwerpen, kwam mij eigenlijk heel bekend voor. De ingrediënten verschillen niet veel van die welke wij er vandaag-de-dag voor gebruiken: appel, suiker, kaneel, gemberpoe der, venkel- en anijszaad en wat zoete witte wijn. Zes jaar lang heeft Johanna Maria van Winter met haar - steeds wisselende - studenten ge kookt. Lachend besluit ze: "Nooit werd er een ziek van het eten dat ik ze voorzette". Behalve de recepten en uitgebreide beschouwingen over de Romeinse en middeleeuwse kookkunst bei>at het boek ook een boodschappen lijst waarop de schrijfster aangeeft waar bepaalde ingrediënten te koop zijn. "De middeleeuwen kun je proeven", zegt jonkvrouwe dr. Johanna Maria van Winter. Voor veel geschiedenisstudenten zijn de middeleeuwen pas letterlijk gaan leven toen zij op een zolderkamer in Utrecht kennismaakten met de gerechten uit de middeleeuwen die "Marietje" van Winter er be reidde. Marietje van Winter studeerde geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de universiteit te Groningen en Gent. Zij komt veelvuldig in aanraking met manuscripten van kookboeken sinds zij verbonden werd aan de afdeling middeleeuwen van het Instituut voor Geschiedenis van de Rijksuniversi teit in Utrecht. "Eigenlijk zijn kookboeken door de eeuwen heen al bestsel lers geweest", vertelt ze bij de presentatie van haar boek "Van Soeter Cokene". Een boek dat qua inhoud sterk afsteekt bij al die kookboeken die de uitgevers dit najaar weer over de Nederlandse boekenmarkt strooien. "Kookboeken nemen bij de bestudering van de ons overgebleven manus cripten in de landstalen een zeer belangrijke plaats in. In de middeleeuwen communiceerde men bij voorkeur in het Latijn en slechts de wat eenvou diger burger - zo hij al lezen en schrijven kon - liet ons geschriften in de originele landstaal achter. Geen wonder dus dat het kookboek daarbij een belangrijke plaats inneemt, want koken deed men door alle eeuwen heen, en het verbreiden van recepturen is altijd zeer in trek geweest". Kr staan in "Van Soeter Cokene"" niet alleen middeleeuwse recep ten. Marietje van Winter heeft ook een aantal gerechten uit de Ro meinse keuken beschreven. Zij heeft daarbij gebruik gemaakt van de recepten van Marcus Ga- vius Apicius uit het kookboek "De re coquinaria". Apicius gold in zijn tijd als de grote keukenver nieuwer die vele miljoenen sester tiën uitgaf voor zijn culinaire ex perimenten. Men zou Apicius heel goed kunnen vergelijken met de Fransman Paul Bocuse die ook al jaren bezig is de huidige vastge roeste Franse keuken te vernieu wen. Apicius was een steenrijke patri ciër die leefde in de eerste eeuw na Christus. Hij maakte een eind aan zijn leven toen hij tot de ontdek king kwam dat hij met zijn bezig heden de helft van zijn kapitaal had verspeeld. Zijn recepturen werden slechts voor een deel door hemzelf vastge legd, voor een ander deel monde ling overgeleverd en door latere generaties gebundeld. In het begin van de 16e eeuw werd Apicius' "De re coquinaria" voor het eerst te Venetië gedrukt. Het werk werd in vele talen omgezet en beleefde tal loze herdrukken. De laatste uit gave dateert van 1965. Door Hans Belterman Eigenlijk is het kookboek door de eeuwen heen een "bestseller" ge weest. In de Verenigde Staten is een afdeling van het bedrijf Ho neywell vorig jaar begonnen met het instellen van speciale werktijden voor vrouwen met kinderen De werkende moe ders in het bedrijf kunnen werken van negen uur 's och tends tot drie uur 's middags zodat hun werkuren synch roon lopen met de schooltij den. Volgens een bericht in maandblad Ladies' Home Journal ondervindt het expe riment grote belangstelling van andere grote bedrijven die soortgelijke werkschema's voor vrouwen met kinderen willen opzetten. Sommige be drijven trachten het babysit- probleem op te lossen door het inrichten van dagcentra bij de bedrijven, waar de werkende ouders tijdens het lunchuur met hun kinderen kunnen eten. Ze betalen wel een weke lijks bedrag voor de verzor ging van baby of kleuter. "Da ling in het aantal verzuim- uren en vermenselijking van de werksituatie" worden als pluspunten voor de betref fende werkgevers genoemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 18