Pa Pinkelman, te ja of te nee?
Wim Wama: kans
bij het toneel
fgêgë/jcht
tf^\/wognamma\
ZATERDAG 30 OKTOBER 1976
Stel iemand komt op de lumi
neuze gedachte om de avontu
ren van Pa Pinkelman en Tante
Pollewop in zes delen op de
televisie te brengen. Wat is dan
het eerste wat hij moet doen? U
zult misschien zeggen: de uit
gever van Godfried Bomans'
onvergankelijke Volkskrant-
strip waarschuwen zodat die
bijtijds de Pa Pinkelman-
verhalen in twee verschillende
formaten in de boekhandel kan
hebben, maar mijn eerste ge
dachte zou zijn: doe ik er ver
standig aan dit lumineuze idee
te verwezenlijken? Dus 1) het
idee, en 2) moet idee worden
uitgevoerd?"
Laten we even met z'n allen na
denkend over het probleem of
Pa Pinkelman wel of niet ge
schikt is voor hefthuisscherm.
Om te beginnen moeten we dan
nagaan of er precedenten zijn.
Nederlandse bijvoorbeeld. Tom
Poes, Kick Wilstra, Kapitein
Rob, zij zijn, behalve in kinder
voorstellingen nooit tot leven
gebracht in tv-series. Paulus de
Boskabouter wel, maar dan met
poppen. De enige strip die in
Nederland „vermenselijkt" op
het scherm is gebracht is „Va
deren zoon" van Peter van Stra
ten, de dagelijkse Parool-strip.
Hoofdrollen Guus Hermus als
de vaderen Gees Linnebank als
de zoon, met Ko van Dijk als
buurman - om er maar een paar
te Roemen. De tv-serie was spe
ciaal geschreven, de serie was
met veel zorg gemaakt, maar
meer dan een „succes d'estime"
werd het toch niet.
Buitenlandse strips, zijn die
dan wel eens tot tv-serie ver
werkt? Charlie Brown, maar
weer als tekenfilm, Lucky Luke
idem dito, en zo zijn er meer
voorbeelden. De enige strip
tekenaar-schrijver die een soort
toneelstrip maakte was bij mijn
weten Jules Feiffer, wiens se
rietekening elke week in Vrij
Nederland staat. En dan zijn er
inderdaad een vrij groot aantal
stripfiguren geweest die door
Hollywood in vermenselijkte
filmseries werden gebruikt,
met Batman, Flash Gordon en
Superman als de bekendsten,
terwijl Batman, Modesty Blaise
en Barbarella het ook tot enkel
voudige bioscoopfilms hebben
gebracht. Conclusie: het kan
dus blijkbaar wel.
Moed verloren, al verloren, wat
anderen kunnen moeten wij
ook kunnen, dus nu ging Nico
Hiltrop allereerst op zoek naar
zijn hoofdrolspelers. Ik zoek
niet, ik vind, zei Picasso al, en je
krijgt de indruk dat dit ook bij
Hiltrop het geval was: Ton van
Duinhoven is Pa Pinkelman
(zoals hij in het allereerste shot
aan zijn sigaartje trok en op zijn
tenen wiebelde), en Tante Pol
lewop is Maya Bouma. Carol
Voges, die de strip in het verre
verleden tekende, stond ver
volgens aan de grond genageld
toen hij Ton en Maya als pa en
tante zijn decors zag binnen
rukken, dus dat zegt genoeg.
Het probleem van de hoofdper
sonen was dus snel opgelost, de
rest volgde vermoedelijk als
vanzelf: Kareltje, Flppje, de drie
knechten, en al die anderen.
Het volgende probleem dat zich
nu aandiende was de vormge
ving. Hoe werk je een stripver
haal om tot een tv-serie met be
houd van het stripkarakter?
Zoals gezegd werd Carol Voges
zelf geëngageerd voor de de
cors, dus dat zat wel snor. Pink
en Pol (ik hou het maar even
simplisties) moesten voorts als
stripfiguren rondlopen in een
getekende stripwereld, om op
die manier de navelstreng met
het oorspronkelijke idee zoveel
mogelijk in tact te laten. So far,
so good. Restte alleen nog het
probleem van de tekst.
Ik herinner mij nog goed dat ik
een grote liefhebber was van Pa
Pinkelman, het zou mij zelfs
niet verbazen als dat de enige
strip is geweest die ik in mijn
hele leven ooit echt heb gelezen.
Vermakelijk, dat was het
woord. Tongue in cheek mis
schien, een beetje, hoe was het
ook al weer? Ik heb de strip
dankzij de goede zorgen van de
uitgeverij, nu weer te hooi en te
gras even herlezen, en ja, hij had
wel iets aardigs en grappigs, zo
tussen de rest van de krant in.
Je las het in drie minuten. Nu
kijkje er naar in dertig minuten,
en je denkt: mijn hemel ben ik
zo oud geworden? Zo veelei
send de tekst is toch zo getrouw
mogelijk gehandhaafd, waarom
vind ik die dan opeens zo ont
zettend kinderachtig? Omdat je
vroeger vooral de tekst las en de
plaatjes op de koop toe nam
(heb ik ooit zo nauwkeurig naar
Door
Nico Scheepmaker
de tekeningen gekeken als naar
de tekst? Welnee toch), terwijl
je nu met je neus op de „bewe
gende beelden" wordt gedrukt,
zodat de tekst naar de achter
grond verdwijnt? Wat blijft er
dan over? Een grappig me
neertje dat in zijn bolhoed
blaast, en een gezellig me
vrouwtje dat broodjes uitdeelt,
typisch iets voor kinderen dus.
Maar stel dat je je ogen dicht
doet en alleen naar de tekst luis-
2ou dat dan verbetering
bmigen? Ik zal het de volgende
keei zeker proberen, maar ik
ben toch bang dat ook dan zal
blijken dat de tekst de tand des
tijds slechts in zoverre heeft
doorstaan, dat het vleugje nos
talgische herkenning nog wel
degelijk doel treft, maar dat pa
»en tante toch worden doodged
rukt in de omarming van het
zoveel pontificalere tv-
gebeuren. Dat is geloof ik nie-
mands schuld. Beter dan het nu
gebeurt kan het niet, getrouwer
aan de auteur kan men ook niet
zijn, de enige oplossing zou zijn
geweest dat Nico Hiltrop aan
Bomans gevraagd had: schrijf
voor mij een nieuw avontuur
van Pa Pinkelman en Tante Pol
lewop, anno 1976 en bestemd
voor de televisie. Maar dat kon
dus niet.
In Televizier Magazine inter
viewde Fons van Westerlo die
Brabantse jongen die in India
gearresteerd werd, tegelijk met
Ludwina in Israël. U weet wel,
op beschuldiging dat zij er door
de Palestijnen op uitgestuurd
waren de situatie op enkele
vliegvelden te verkennen, voor
een toekomstige kaping. Ik heb
er hoofdschuddend naar zitten
kijken, evenals trouwens eerder
naar de beelden uit Israël, waar
we Ludwina wat nerveus aan
haar haar frunnikend zagen zit
ten, belaagd door de pers. Uit
zo'n interview in Televizier Ma
gazine, en misschien nog meer
uit die enkele weinigzeggende
beelden uit Israël, kreeg je sterk
de indruk dat de Rode Hulp een
uit de hand gelopen Rode Hand
is, - de naam die je in mijn tijd in
je lagere-schooljaren aan een
geheimzinnige club gaf die
soms over een hut beschikte, en
soms over een autoped met
luchtbanden.
Rode Hulp, Rode Jeugd, het
komt allemaal uit het katho
lieke zuiden des lands, Nijme
gen heeft ook de naam de meest
linkse universiteit te zijn, De
Nieuwe Linie is als ex-
katholiek blad ook het meest
links-fervente weekblad in Ne
derland, kortom: afvallige ka
tholieken (ik neem gemaks
halve tenminste maar aan dat zij
afvallig zijn, en katholiek) voe
len zich blijkbaar meer gepor
teerd voor het links radicalisme
dan andere bevolkingsgroepen.
Ludwina c.s waren dus gepre
destineerd, zou je kunnen zeg
gen, ze zijn kennelijk van het
een in het ander gerold en heb
ben dit sneeuwbaleffect niet
meer kunnen stuiten, want ter
wijl je bij vleigtuigkapingen en
bomaanslagen aan goed ge
trainde, fanatieke jongens en
meisjes of mannen en vrouwen
denkt, vertonen de Rode Hulp
leden weinig overeenkomsten
met dit ideaalbeeld. Zitten die
Palestijen nu echt op hen te
wachten, vroeg ik me af?
Kan je je voorstellen dat zij in
Aden in een opleidingskamp
zijn opgeleid voor sabotage-
activiteiten en dergelijke? Ik
geloof het wel, daar niet van
maar kan ik het mij ook voor
stellen? Nauwelijks. Want wat
zagen we gebeuren in dat inter
view in Televizier Magazine?
Fons van Westerlo had in de
vrije natuur een rustig vraagge
sprek met Maris Nieuwburg, hij
deed het keurig, twee genera
tiegenoten onder elkaar, maar
hij stelde wel de voor de hand
liggende vragen. Je bent al
enige tijd werkloos, hoe kan je
dan toch per vliegtuig zulke we
reldreizen maken en je verblijf
in al die landen betalen?
Dat geld had hij nog van toen hij
nog werkte en later zei hij: geen
commentaar. Dat je er onder
door gaat tegen een uiterst ge
wiekste interviewer, - dat kan
de beste overkomen. Maar dat
je ook het antwoord schuldig
moet blijven op de meest voor
de hand liggende vragen, doet
erg knullig en „ongetraind"
aan. Al werd mijn mededogen
er wel sterk door aangewak
kerd. Maar als je dat van te vo
ren niet ziet aankomen en je dan
toch leent voor een tv-
interview, - dat is zo naief, zo
ontwapenend, dat je de Pales
tijnen bijna geharde medewer
kers zou gaan toewensen
HAARLEMMERMEER - Sinds anderhalf jaar
geniet Wim Wama (57) samen met zijn jonge
charmante vrouw van het wijdse uitzicht dat het
polderland hem biedt. Hij woont aan de rand van
Hoofddorp en kijkt uit op de Geniedijk, waarop
straks een molen (die wordt verplaatst van het
centrum van het dorp naar de rand) zal prijken.
„Ik ben een rasechte Amsterdammer, maar ik
houd van het platteland. Het is hier heerlijk wo
nen. Fijn rustig, wat wil je nog meer'
Een gelukkige Wim Wama dus.
Maar het is de afgelopen jaren wel
anders geweest.Tot voor een paar
jaar terug kwam er een breuk in het
befaamde duo de Wama's die 33
jaar lang aan de top van de vader
landse showbusiness stond. Part
ner Dick raakte in de vernieling en
derhalve in het ziekenhuis, Wim
moest maar zien ander werk te vin
den. Hij praat niet graag meer over
de tijd die is geweest. Hij blikt, be
halve over groene weiden, nu ook
in de toekomst, die er roosldeuriger
uitziet dan hij de laatste twee jaar is
gewend.
Wim Wama, hij voelt zich een jonge
meer bekenden. Dat was een ge
weldige tijd. Het variété heeft nu
afgedaan. De mensen komen niet
meer. Ze weten precies wat er
komt een conferencier, een accor
deonist, een cascadenummer. Je
krijgt ze er niet meer warm voor.
André van Duin. Dat is een nieuwe
formule met veel show. Dat is het
op het ogenblik.
Nu krijg ik dan de kans bij
het toneel. Ik wil af van het imago
dat ik een lachebek ben en alleen
maar gek kan doen. Serieuse rollen
wil ik spelen." Wim Wama zit er vol
van en hoopt dank zij het Volksto
neel van Beppie Nooy ontdekt te
zullen worden als tonelist,
dertig, heeft een kontract Het is overigens niet onwaarschijn-
vent
geaccepteerd bij het volkstoneel
van Beppie Nooy. Dit gezelschap
brengt namelijk binnenkort de mu
sical. Een vrouw als Beppie".
Daarin heeft Wim Wama drie rol
len." Ik ben ome Flippie, ik ben een
nachtclubeigenaar en een groot
impressario", aldus Wim Wama. Hij
heeft van jongsaf graag bij het to
neel gewild, maar kreeg de kans er
niet voor.
"Dick en ik vormden in 1940 het
duo de Wama's en vooral na de oor
log was het voor ons eem glorietijd.
Wij traden op in de grootste zalen
en schouwburgen. Zelfs in het
Concertgebouw in Amsterdam.
Met Cees de Lange, de Kilima Ha-
Lou Bandy en nog veel tegenaan...
lijk dat er in de toekomst een elpee
van Wim Wama op de markt komt.
Jos Brink heeft een aantal teksten
geschreven die op het lijf van Wim
zijn geschreven. Bij wijze van spre
ken dan. Gespeeld wordt nu met de
gedachte dat Wim Wama ze gaat
zingen en daarmeen een elpee vol-
"Het is vreemd en moeilijk. Dat
weL Als je 33 jaar lang gewend bent
met z'n tweeën op te treden en de
lachebek van het duo te zijn, dan is
dat toneelspelen héél wat anders.
Steeds leer ik weer wat nieuws.
Dingen die ik nooit gedaan heb, doe
ik nu. Maar 't is geweldig om te
doen en daarom ga ik er hard
Met dank aan de redaktie voor de
daartoe verkregen gelegenheid en
kele opmerkingen bij de "recensie"
van de heer Harms:
Wij hebben er bewust voor geko
zen niet te publiceren dat dit con
cert een eindexamendirektie van
onze dirigent, Bert Lassing betrof,
omdat het voor het publiek een
concert was en geen sensationeel
gebeuren. Wel werd, in overleg met
de heer Lassing, het in de zaal aan
wezige publiek gelegenheid gege
ven van de uitslag kennis te nemen.
De hommage van Con Amore een
in alle opzichten uitstekend ama
teurkoor is en dat Lassing er in ge
slaagd is de capaciteiten van het
koor te behouden en op enkele
punten te verbeteren vervult ort6
met vertrouwen voor de toekomst.
LEZERS
SCHRIJVEN
Con Amore
Dat Harms in zijn "recensie" op
de stoel van de examencommissie
plaats neemt en aan de direktie van
Lassing waarderingspunten meent
te moeten verbinden (welke varië
ren van 1 tot 9) en daarbij op sug
gestieve wijze concludeert dat Las
sing met de hakken over de sloot
zijn examen voltooide nemen wjj
hem zeer kwalijk, met name omdat
hij de lezer zou willen doen geloven
dat dit zo is.
De
heeft,
door het toekennen van het di
ploma uitgedrukt dat Bert Lassing
hééft bewezen in het openbaar en
zelfstandig een groot koor en een
orkest met succes te kunnen leiden
en daar feliciteren wij hem van
harte mee.
De grote waardering waarvan het
talrijke publiek op overtuigende
wijze blijk gaf vervult ons met
dankbaarheid.
1) Harms heeft
dirigent
lukgewenst.
2) Kwalijk of niet, de vraag blij ft of
Lassing nu met de hakken over
de sloot is geslaagd ja of nee.
redactie)
NEDERLAND - I
de kijkdoos. (NCRV)
15.32 - Oog, roos, bolleboos, kijk r
16.00 - Lappenkat (NCRV)
16.15 - Tom de Graaf s Tombola. (NCRV)
16.45 - Het raadsel van het Silvercrona-kasteel. (NCRV)
18.15 - Sociale Verzekeringen (TELEAC)
18.45 - Bereboot (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - De Tommy Coopershow. (VARA)
19.55 - Maigret komt te laat (VARA)
21.35 - Journaal. (NOS)
21.50 - Hoe bestaat het. (VARA)
22.30 - Terug naar de natuur. (VARA)
23.00 - Simon Carmiggelt leest uit eigen werk. (VARA)
23.10 - Journaal. (NOS)
NEDERLAND - II
18.40 - Lied van de week. (IKON-NCRV)
18.45 - TV-informatie voor Marokkanen. (NOS)
18.55 - Journaal. (NOS)
19.05 - Bolke de Beer. (NCRV)
19.15 - Tweekamp. (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Kwistig met muziek. (NCRV)
21.30 - Sil, de strandjutter. (NCRV)
22.20 - Hier en nu studio sport. (NCRV)
23.25 - Orgelbespeling door Feike Asma (NCRV)
23.40 - Journaal. (NOS)
NEDERLAND I
11.00 - Eucharistieviering (KRO/RKK)
14.00 - Focus on English )TELEAC)
14.30 - Wereldgodsdiensten (TELEAC)
15.00 - Moderne Elektronica (TELEAC)
15.30 - Sociale verzekeringen (TELEAC)
16.00 - Journaal (NOS)
16.02 - Sesamstraat (NOS)
16.27 - Studio Sport (NOS)
16.55 - Voetbal- en toto-uitslagen (NOS)
17.00 - Evenson te Zaandam (IKON)
17.30 - Een bericht van de wilde ganzen (IKON)
18.15 - Engels voor beginners (TELEAC)
18.55 - Bereboot (NOS)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - Wonder der natuur (AVRO)
19.30 - Jonge mensen op het concertpodium (AVRO)
20.30 - Hier Parijs, hier Jan Brusse (AVRO)
20.40 - Uw keuze van de maand (AVRO)
22.50 - Wat hebben we te bieden (HUMANISTISCH VER
BOND)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.30 - TV-informatie voor Turken (NOS)
18.35 - Rogier van ter Doest (NOS)
19.00 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.15 - Studio Sport (NOS)
20.00 - Trekking lotto (NOS)
20.30 - Frontaal (NOS)
21.35 - Journaal (NOS)
21.40 - Verdi Gala (NOS)
23.10 - Journaal (NOS)
Wie klaagt over de geluidskwaliteit van muziekprogramma's op
televisie kan morgenavond eindelijk zijn hart ophalen. Van 21.40
uur tot 23.10 uur wordt gelijktijdig via televisie (Nederland 2) en
radio (Hilversum 2) een uitvoering van het Requim van Verdi uit
gezonden ter gelegenheid van het feit dat deze componist 75 jaar
geleden is gestorven.
Alle voorwaarden zijn aanwezig om het werk grandioos tot z'n
recht te laten komen, als men het geluid van het tv-apparaat wegd
raait en men beschikt over een stereoradio of -tuner die de massale
klank van de uitvoering gelijkwaardig kan weergeven. De NOS-
opname werd op 16 oktober j.l. in het Concertgebouw gemaakt
onder regie van Wilhelmina Hoedeman. Riccardo Muti, chefdiri
gent van de Maggio Musicale in Florence en het New Philharmonia
Orchestra in Londen, stond voor het Groot Omroepkoor, het Neder
lands Vocaal Ensemble, het Concertgebouworkest en de vocale solis
ten lleana Cotrubas, Julia Hamari, Veriano Luchetti en Ruggiero
Rail
ndi.
Het publiek had voor de toegangskaarten vijftig gulden moeten
neertellenDaarmee was dit het duurste concert uit de geschiedenis
van het Concertgebouworkest.
Het is in Europa nog niet voorgekomen dat een tv-programma dat
van tevoren is opgenomen tegelijkertijd op het tv-schermen via de
radio stereofonisch wordt uitgezonden. Bij rechtstreekse uitzendin
gen is dit laatste wel enkele malen het geval geweest doordat zich
daarbij geen problemen wat betreft de synchronisatie van radioge
luid en tv-beeld voordoen.
Ook los gezien van de enorme winst aan geluidskwaliteit die op deze
manier tot stand kwam is de registratie van deze uitvoering als
pure televisie bijzonder fascinerend. De grote waarde van deze
NOS-registratie ligt in de nauwe relatie van beeld en muziek. Waar
de muziek zeer dynamisch is (in het tumultueuze Dies Irae bijvoor
beeld) is ook de beeldregie dynamisch. Waar de muziek een be
schouwelijk karakter heeft behouden de camerawisselingen een
rustig ritme. Het een is in volstrekte harmonie met het ander.
Centraal staat Riccardo Muti, het prototype van de opzwepende
dirigent-oude-stijl. Of is het geen oude stijl maar een tijdloze stijl
die nodig is om een dergelijk kolkend stuk muziek van Verdi werke
lijk gestalte te geven?
Misschien overdrijft Muti soms in zijn hang naar dramatiek. Maar
de manier waarop dit gebeurt is overweldigend. Wie het morgena
vond overigens allemaal fijn voor elkaar wil hebben dient er voor te
zorgen dat het tv-toestel ongeveer in het midden tussen de luidspre
kers staat.
ZATERDAG 30 OKTOBER
HILVERSUM I
VARA 18.30 Nws. 18.41 (S) Proeflokaal.
19.30 (S) De VARA feliciteert. 21.00 (S)
Voor wie niet kijken wil (22.30 Nws)
23 55-24 00 Nws.
HILVERSUM D
TROS: 18.00 Nws. 18 11 Aktua. 18.30
Toeraktua. 19.00 (S)Tross-country. 20.00
Nws. 20.05 (S) Concert a la carte. 21.30 (S)
Woorden in de avond. EO: 22.00 (S) Laat
ons de rustdag wijden. 22 45 (S) Reflec
tor. 23.00 (S) Postludium. 23.45 (S) Goed
nieuws. Programma in de Spaanse taal
t.b.v. buitenlandse werknemers. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM Hl
NOS: 18.03 De rock en roll methode.
NCRV: 19.02 (S) Persvers. 20.02 (S) Eddy
go round. 22.02 (S) Sportshow. 23.02
Strictly Country Style. 23.30 (S) Late Da
te. 2.02 (S) Nachtexpress. 6.45-7.00 (S)
Zondagmorgen.
ZONDAG 31 OKTOBER
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Weer of geen weer.
HUM. VERBOND. 9.30 Recht op zelf
moord. IKON: 10.00 Kerkdienst vanuit
de Adventskerk. 10.45 Wilde Ganzen.
10.50 (S) De andere wereld zondagmor
gen. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal.
13.00 Nws. 13.10 De toestand in de we
reld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 Delta.
KRO: 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) Zin in
muziek. 15.00 (S) De hutsgeklutste kin
derspelen. 15.20 (S) Springplank. 15.50
Schryvers op zondag. 16.00 (S) Aan de
lyn. Over eten en drinken gesproken.
16.45 Hoe gaat het?, programma voor
zieken. ZENDTIJD VOOR KERKEN:
17.00 Chr. Geref. Kerkdienst. IKON:
17.58 Wilde Ganzen. 18.00 (S) Van Klok
en Klepel. 18.15 (S) Zondagavondzang.
19.10 Amerika in de crisis. 19.25 (S) Ker
korgelconcert. 20.05 (S) Musica sacra.
AVRO: 20.30 (S) In de kaart 'gespeeld.
22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 23.00
Vanavond laat sport. 23.55 Nws.
HILVERSUM H
KRO: 8 00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15
Badinerie. 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden.
9.15 Laudate. 10.00 Eucharistieviering.
11.00 Da Capo. 11.50 Buitenlands kom-
mentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS:
12.20 Voor Surinamers in Nederland.
13.20 Programma voor buitenlandse
werknemers. VARA: 17.00 (S) Strijk
kwartet. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.15 Dingen van de dag. Aansluitend
Hoor nou 'ns. 18.30 Boemerang. 19.00 (S)
Het Bolsjoi - theater 1900-1925. IKON:
19.30 Brood en spelen. NOS: 20.00 (S)
Promenadeorkest. 20.30 Gastcollege.
21.15 (S) Solistenconcert. 21.40 Messa da
Requim. 23.00 (S) Hobbyscoop. 23.25 (S)
NOS-Jazz. 23.55 Nws.
HILVERSUM UI
Ieder heel uur nws. AVRO: 7.02 (S) Bos
wachtershow. 8.02 (S) Postbus 1964. 9.02
(S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mo-
zaiek. 11.02 (S) Sportpanorama. VARA
11.30 (S) Tekst en muziek. 12.02(S)Klink
Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Studio I. NOS
14.02 (S) Langs de lijn: sport en muziek.
18.02 (S) Jazz uit het historisch archief.
KRO: 18.30 (S) Souvenirs. 19.02 (S)
Tombola. 23.02 (S) Voer voor vogels. 0.02
(S) Voer voor vogels - oftewel meer mu
ziek. 1.02 (S) De week in.
HILVERSUM IV
VERONICA: 8.00 Nws. 8.02 (S) Populair
klassieke muziek. NOS: 9.00 <S) Vroeg
klassiek. 10.00 (S) Musica Religiosa.
11.00 (S) Für Elise. 13.00 (S) Zondagmid
dagouverture. 14.00 Nws. 14.02 (S)
Vioolduo. 14.15 (S) Concerten op de zon
dagmiddag. (15.15 Sport in het kort - pra
ten over muziek). 16.30 (S) Musica Nova.
MAANDAG 1 NOVEMBER
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men: lichte grammofoonmuziek. 7.30
Nws. 7.41 (S) Aktua-ochtendeditie. 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij:
klassieke muziek en gesprek. 10.00 (S)
Sphinx. Wekelijks radioblad voor haar
en hem. (10.30 Nws. 10.33-10.45 (S) Ka-
boutertijd.) R.V.U.: 11.40 Kinderen ja,
kinderen nee. VPRO: 12.00 Piet Pons
kaart Presenteert... showprogramma
over het kantoorleven. (12.26 Medede
lingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws.). 13.30 (S) Muziek. De wereld van
muziek en geluid op z'n kop en ander
som. 15.00 Permanent Wave, pro
gramma voor de vrouw. 15.33 Nova
Zembla. EO: 16.15 (S) De EO deze week,
programmaoverzicht. 16.20 (S) Licht en
uitzicht. Woord en lied met een thema.
17.05 (S) Eigen wijs, kleuterprogramma.
OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.20
Nederland en de derde wereld. 17.30
Nws. EO: 17.32 (S) Klankbord.
HILVERSUM D
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Vandaag... maandag. (8.00 Nws.
8.11 Hier en nu). 8.30 Het levende woord.
8.35 Te Deum Laudamus. 9.00 Plein Pu
bliek; Nergens thuis - over authistische
kinderen. 11.00 Nws. 11.03 Plein Muziek.
12.00 Het nuttigen van etenswaren is
toegestaan; lunchprogramma. 13.00
Nws. 13.11 Hier en nu. 13.30 Onder
schooltijd. NOS: 14.30 Boerenbont; ru
briek over boeren. 14.50 Den Haag deze
week. 15.00 Kyk op buitenland. NCRV:
15.30 Leerhuis: leesoefeningen in de
Bijbel. 15.42 Een goed kwartier. 16.00
Nws. 16.03 Rozegeur en prikkeldraad:
gevarieerd programma. 17.55 Medede
lingen.
HILVERSUM Dl
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham: mu
ziek en informatie voor werkende jonge
ren. AVRO: 9.03 (S) 'n Goed begin. 10.03
(S) Arbeidsvitaminen: verzoekplaten-
programma. 11.03 Radiojournaal. 11.06
(S) Drie draait op verzoek: Postbus 700.
12.03 (S) Drie tussen de middag: Joost
mag niet eten. 14.03 Radiojournaal. 14.06
(S) Pop-Kontakt I: de Hitvisser. 15.03 (S)
Pop-Kontakt II: Muziek met Meta. 16.03
(S) De Hitmeester met o.a. de telefoon-
HILVERSUM IV
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein:
kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws. 9.02
Kinderen een kwartje? - programma
over school en thuis. 9.27 Wonen, ver
schil tussen huis en thuis. 9.50 Schoolra
dio. 10.00 (S) Muziek van formaat Mo
zart 11.30 (S) Feest der herkenning:
Tsjaikofsky. 13.10 (S) Maak eens nader
kennis met Hendrik Andriessen. 14.00
Nws. 14.02 Keuren en kiezen: ons koop-
en leefgedrag. 14.30 Zeg maar Duinker
ken tegen Dunkerque: Bewijsvoering.
15.00-17.00 Zo klonk het vroeger Albert
Wolff dirigeert.
Duitse TV
ZATERDAG 30 OKTOBER
DUITSLAND I
17.45 Journaal. 17.48-18.30 Sportjour
naal. (Regionaal programma: NDR:
18.30 Der Fuchs mit dem goldenen Ohr-
ring, tv-serie. 19.00 Akt. 19.15 Amuse-
mentsprogr. 19.58 Programmaoverzicht.
WDR: 18.30 Tanz auf dem Regenbogen.
Aansluitend kinderkoorzang. 19.15 Ak-
tualiteiten. 19.50 Amusement en infor
matie.). 20.00 Journaal en weerbericht.
20.15 The deadley affair, speelfilm. 22.00
Trekking van lottogetallen. Aanslui
tend: Journaal en weerbericht. Daarna:
Het woord voor de zondag. 22.20 Talk
show. 23.20 Liedjesprogramma. 00.05-
0.10 Journaal.
DUITSLAND II
17.00 Journaal. 17.05 Informaties en me
ningen uit de Bondsrepubliek. Aanslui
tend: Konsumententips. 18.00 SOS-
Charterboot, tv-film. 19.00 Journaal.
19.30 Das Haus am Eaton Place. 20.15
Concert met amusement en volksmu
ziek. 21.45 Journaal. 21.50 Sport, repor
tages, interviews en lottogetallen. 23.05
Jazz live. 0.05 Journaal.
ZONDAG 31 OKTOBER
DUITSLAND I
9.30 Programmaoverzicht. 9.55 Docu
mentaire serie. 10.45 Kinderprogramma.
11.15 Amusementsprogramma. 12.00
Joumalistenforum. 12.45 Journaal, aan
sluitend weekoverzicht. 13.15 Klassieke
muziek. 13.45 Regionaal journaal. 14.55
Lemmi und die Schmoker. 15.25 Wenn
die Ketten brechen. 16.55 Frei geboren.
17.45 Reportage. 18.30 Journaal. 18 33
Sportjournaal. 19.20 Reportages. 20.00
Strandpiraten. 14.40 Informatieve tv-
serie. 15.10 Journaal. 15.15 Aktion Sor-
genkind. 15.20 Informatieve serie. 16.00
Die kleine Strolche. 16.-15 Der Tiger ist
los. 17.00 Journaal. 17.02 Sportreporta-
ge. 18.00 Dagboek uit de katholieke we
reld. 18.15 Bonanza. 19.00 Journaal. 19.10
Bonner Perspektiven. 19.30 Informatief
programma. 20.00 Muziekprogramma.
21.30 Journaal en sport. 21.45 Interview.
22.25 Walsungenblut. 23.50 Journaal.
22.30 Journaal en weerbericht. 22.35
Dagsluiting.
DUITSLAND II
10.00 Programmaoverzicht. 10.30 Dia
loog. Aktualiteiten, muziek en week-
kroniek. Daarna Faust, Duitse stomme
füm. 12.25 Zondagconcert. 12.50 Weten
schappelijk programma. 13.00 Journaal.
13.02 Aktualiteiten, muziek en week-
kroniek. 13.45 Kleuterprogramma. 14.15
Belgische TV
ZATERDAG 30 OKTOBER
BELGIE NEDERLANDS
18.00 De avonturen van Peter Selie. 18.05
Gevaar Mynen, film. 19.00 Boekenma-
gazine. 19.40 Mededelingen. 19.45 Jour
naal. 20.15 Spelprogramma. 21.05 Amu
sementsprogramma. 21.55 De Jorda-
ches, tv-serie. 23.05-23.25 Journaal.
10.00 Protestantse kerkdienst. 11.00
Confrontatie. 12.00 Journaal voor ge
hoorgestoorden. 12.30 Kulturele agenda.
14.30 Open school. 15.00 Sesamstraat
15.25 Rangi's vangst. 15.40 Informatief
programma. 16.10 Filmreportage 16.35
Folkloristisch programma. 17.25 Suske
Wiske. 17.40 Klassiek concert. 18.45
Kinderfilm. 18 50 Toeristische informa
tie en kwis. 19.40 Mededelingen. 19.45
Journaal. 20.00 Sportweekend. 20 30 Af
fairs of the heart. 21.20 Licht muziekpro
gramma. 22.20 Documentaire. 23.25
Journaal en sportweekend.