FILMS DEZE WEEK LEIDEN - Als er mensen zijn, die denken dat het maken van een film een aaneengesloten reeks van opwindende gebeurtenissen is, dan moeten zij na de afgelopen week voorgoed van deze hallucinatie genezen zijn. Niets is mistroostiger en saaier dan een paar dagen meelopen op de "set", dat clubje bloemrijke figu ren, dat zich inspant om een aantal fragmenen bij elkaar te krijgen, dat later een film met kop en staart zal worden. Deze week werd het oude Rapen burg opgeschrikt door dit bedrijvig volkje van technici, décormakers, regisseurs, opnameleiders, acteurs en anderen, die zich een grote mate van belangrijkheid aanmeten. Als bijen om de honing kleefde een groot deel van de Sleutelstad bevo ling deze week dan ook aan de dranghekken, belust op sensatie en aangenaam vermaak. centratie, zelfs als een in dit vak doorgewinterd jongleur als Rutger Hauer daarin een rol speelt. Weg dus met het volk, dat bij de buite nopnamen zich echter steeds van zijn beste kant liet zien. Boek Had de opnameleiding immers al les bijna voorelkaar, was de belich ting goed en kwamen de acteurs op tijd naar buiten om hun ongetwij feld spitsvondige zinsneden te plaatsen, dan waren er altijd wel een paar jongetjes die nodig langs de camera moesten scheren omdat moe met het eten zat te wachten. Door Sterk Tijdens dergelijke ongewone ge- beurtenissen doen trouwens de sterkste verhalen de ronde. Zo zou de jongen, die zijn kamer deze week voor de opnamen afstond, hierdoor al zo'n beetje miljonair zijn gewor den. Niets is minder waar, al is het bedrag dat Rob Houwer en zijn ploeg heeft betaald voor het schie ten van een paar plaatjes daar niet gering. Daar zijn ettelijke biertjes op Minerva voor te halen. De meeste Rapenburgers hebben zich echter van hun al te goede kant la ten zien en lieten de ploeg onbe kommerd haar werkzaamheden verrichten met alle ongemakken van dien. Helaas speelde een groot deel van de scènes zich binnenshuis af, dus werden deze geneugten het nieuwsgierige gepeupel niet deel achtig. Liefdesscènes vergen nu eenmaal een zekere vorm van con- De grote regisseur Paul Annemiek Ruygrok Om het er warm van te krijgen, ook al was het nog zo koud. Natuurlijk ging de scène over en de opname leider moest het inmiddels weer opgedrongen publiek maar weer achter de dranghekken zien te krij gen. "Jullie kunnen beter naar huis gaan om een boek te lezen, dat is veel spannender dan dit", was zijn zoveelste wanhopige poging. En gelijk had hij Immers met veel moeite waren de decorateurs erin geslaagd om nos talgische bistro's te veranderen in kaaswinkeltjes en plantenrijke studentenkamers om te toveren tot tabakswinkel. En dan zou een on betamelijk, in spijkerbroek of rib gekleed schellinkje dat even in de war komen sturen? Waren niet mensen, die toevallig het ongeluk hebben op het Rapen burg te wonen, ondergeschikten geworden in hun eigen woonstede, die, het zij bezwangerd werd van hedendaagse techniek als spots en geluidsapparatuur, hetzij een paar dagen lang met afgeplakte ramen werd gesierd? Neen, niets vermocht de filmploeg te hinderen in het werk, dat nu eenmaal was aangvangerr een schets uit het leven van een Leids corpsstudent, die middels een oor log wat huzarenstukjes kon plegen. Corpsbal Zo werden gisteravond en van nacht opnamen gemaakt voor een groot bevrijdingsfeest. Een groot aantal figuranten, onder wie schrijfster dezes, had zich laten ver leiden tot de rol van uitgelaten feestganger. En een feest werd het, al was de vochtige koude nog zo bijtend. Want niet alleen Leidens gewone bevolking was komen opdraven, doch een groot deel van Minerva, die burchtachtige sociëteit voor bepaalde studenten aan de Brees- traat, had zich bereid getoond het feestgedruis op te luisteren. Dit had tot gevolg, dat zich taferelen voor deden, die reeds lang geschiedenis waren gewaand. Er werd lustig op "losgebrast", een ludiek vermaak, waarbij de ene student de andere met een glimlach op het gelaat ste vig bij de hals vat, een bloeddor stige blik in de ogen, en hem even duidelijk doch zeer intellectueel zegt, waar het op staat. Een en ander gebeurt weliswaar onder invloed van een rijkelijke hoeveelheid alcoholica, maar het is er toch maar ween dat vertrouwde beeld van dat elitaire clubje corps ballen, zoals zij spottend doch niet onterecht worden genoemd, dat zich even duidelijk manifesteert aan het gewone volk. Dat af en toe enkele van deze heren zich al te zeer te buiten gaan, zodat de regisseur moet ingrijpen, wordt goedmoedig en toegevend opgevat een heer kan zich immers niet al te zeer beheer sen. Het kapsel is voor deze gele Het knippen van de figuranten. genheid toch al tot behoudende lengte gekortwiekt, dus het mag weer even: dat studentikoos en toch grappig vermaak. Oranje boven Het "gewone volk" staat intussen te blauwbekken van de kou, maar ste rallures zijn slechts voorbehouden aan de echt groten als Rutger Hauer en zijn mede-acteurs, die tussen re petities en opnamen door in een ca ravan op verhaal mogen komen. De figuranten mogen af en toe hun hedendaagse jas over de kleding anno 1945 aantrekken, omdat de weersomstandigheden als te bar zijn. En dat om filmopnamen te maken over een periode, die zich in mei 1945 moet afspelen. Terwijl de bladeren nauwelijks meer aan de bomen zitten, terwijl de regenach tige mist als een koude deken over dit bizarre Rapenburg hangt, neemt de filmploeg beelden van een "uitgelaten" volk, dat na een Een dixieland-band speelt enthou siast "Oranje boven", begeleid door een tweehonderdkoppige menigte die host en danst en blijheid veinst. Als een vloek klinkt dan een stem, die in onvervalst Duits door de luidspreker schalt "Joost, wir ma- chen noch einmal ein Probe", vreemde realiteit. Tientallen malen moet de scène over en tientallen malen klinkt het "Oranje boven" over Rapenburg. De band gaat steeds valser spelen, het uitgelaten pubhek is niet uitge laten meer, de sterallures zijn door kou en verveling in de kiem ge smoord. Filmopnamen spannend? „Het loon van verraad"; regie: Burt Reynolds; hoofdrollen: Burt Reynolds, Lauren Hutton en Jack Westen; theater: Lido; leeftijd: 14 jaar. Gator McKlusky, een heer schap dat al tweemaal de ge vangenisdeuren van binnen bekeek, wordt door een top functionaris van de Ameri kaanse justitie gedwongen mee te helpen aan de arrestatie van een zekere Barna McCall. Een onmogelijke opgave op het eer ste gezicht. De heer McCall is over de ruggen van corrupte ambtenaren en door afpersing van middenstanders opge klommen tot de machtigste man van het Amerikaanse pro vinciestadje Dunston. Maar Ga tor McKlusky zou niet door Burt Reynolds gespeeld wor den, wanneer hij er niet in slaagde vriend McCall pootje te lichten. Met twee stevige knuis tjes en een charmante tv- verslaggeefster aan zijn zijde vervult hij zijn opdracht en weet daardoor zijn vader, ook al geen lieve jongen, uit d gevan genis te houden. Niet bepaald een interessant gegeven maar met veel spectaculaire scènes weet Reynolds, die naast zijn hoofdrol ook nog de regie voert, van „Het loon van verraad" een nog best te pruimen film te ma ken. Ondanks het feit dat deze goed gebouwde klrenkast van acteren weinig haar heeft gege- B.J. Blijvers Kindermatinee LUXOR - "Barry Lyndon", een schilderachtige, maar wel lange film van Stanley Kubrick. STUDIO - "The Poseidon ad- venture", spanning op een om geslagen schip. TRIANON - "Max Havelaar", het trieste verslag van de strijd van een "nieuwlichter". Terug in Leiden CAMERA - "Dik Trom en zijn vrienden". REX - "Peppi en Kokki". Nachtfilms CAMERA - "Amarcord" van Federico Fellini. REX - "De sexsekte der zwarte Rex Goede films in an dere steden "1900" (Novecento), een uitste kende film van Bernardo Berto- lucci hield het in Leiden slechts één week uit. "Geen belangstel ling van het publiek", aldus de eigenaar van het Lidotheater. De liefhebbers van een échte goede film zullen derhalve ge noodzaakt zijn uit te wijken naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar men een mees terwerk kennelijk wél op zijn juiste waarde beoordeelt. Hoofdrollen in "1900" hebben Robert de Niro, Gérard Depar- dieu en Dominique Sanda. Cor so, Rotterdam, Tuschinski, Amsterdam, Passage, Den Haag. ASTA: "op de rand van alles", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. BIJOU: "Murder by death", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar. CALYPSO: "Barry Lyndon", dag. 8.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.00 uur. 14 jaar. APOLLO 1: "De geheimzinige karatevechter", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. 2.00,4.15,7.00 en 9.15 uur. 14 jaar. APOLLO 2: "Asterix verovert Rome", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur. zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 CAMERA "One flew over the Cuckoo's nest", dag. 2.00, 7.00 en 9.45 uur. zo. 1.30,4.15,7.00 en 9.45 uur. 18 jaar. CINEAC: "The French Connec tion 1", dag. 7.00 en 9.30 uur. 14 CORSO: "The Missouri breaks", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 DU MIDI: "20.000 mijlen onder zee", do. 8.15 uur, vr. 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 3.30, 7.00 en 9.30 uur, ma. en di. 8.15 uur, woe. 3.30 en 8.15 uur. AL. EURO: "Max Havelaar", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 jaar. METRPOLE: "Battle of mid way", dag. 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur. ODEON 1: "20.000 mijlen onder zee", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.oo uur. AL. ODEON 2: "Mysterie in triplo", dag. 6.45 en 9.15 uur, za. en woe. ook 2.00 uur, zo. ook 2.00 en 4.30 uur. 18 jaar. ODEON 3: "Death race 2000", do., vr., ma. en di. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, za.. zo. en woe. 7.15 en 9.45 uur. 18 jaar. ODEON/THE MOVIES: "l'Im- portant c'est d'aimer", dag. 2.15, 7.15en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. OLYMPIA: "The bridge over the river Kwai", 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. PASSAGE: "1900" (Novecen to), deel 1dag. 2.00 en 8.00 uur. REX: "Dr. No", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uuf. 14 jaar. ROYAL '70: "Porno feelings", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, za. ook 4.30 uur. 18 jaar. ROYAL: "The no mercy man", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur. do., vr., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. STUDIO: "Max Havelaar", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. DE UITKIJK: "A bigger splash", dag. 7.00 en 9.30 uur (beh. di do., ma. en di. ook 2.00 uur. 18 jaar. Nostalgische bistro's en studen tenhuizen worden met behangs elpapier écht gemaakt. PAGINA 17 Lampen en geluidsapparatuur, een ongekend beeld op het oude Rapenburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17