Nou gaat Maartje de mist in, dacht iedereen RADIO\/yocramma Operaconcours op televisie Nieuw: Floxtt de keelpijnstiller. ...en gisteren i toegelicht hBBQBEDBHÜZBI" dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! DINSDAG 12 OKTOBER 1976 NIEUW-LOOSDRECHT - Maartje van Weegen. Presenta trice van "Studio Vrij" en sinds vorige week kwislady van het nieuwe KRO-programma "Cijfers en Letters". Een knus huisje in Nieuw-Loosdrecht. Wandbekleding en meubilair zijn van licht hout, het plafond is groen geschil derd, boven de eettafel hangt een ouderwetse lamp en de televisie staat in de boekenkast achter een deurtje. Maartje. Waar komt ze vandaan, hoe is ze in het wereldje terecht gekomen, wat vindt ze ervan, hoe oud is ze, zit haar man ook in het vak? Maartje van Weegen: "Ik kom nooit op feestjes en ik ben er nog steeds Maartje draagt een geruite sport- blouse, een corduroy pantalon en stevige molières met een gesp. "Ik kom uit Bussum en ik ben 26 jaar. Aanvankelijke opleiding mulo, maar nu zit ik in het laatste jaar van het avond-atheneum. Solliciteerde op de advertentie van een grammo foonplatenmaatschappij en werd aangenomen. Die maatschappij heette IRAMAC, je weet wel van Willem Duys en Pim Jacobs. Wat deed d ik daar? De administratie verzorgen van de verkoop en de debiteuren, de telefoon aannemen en brieven tikken. Maakte ik in die tijd al kennis met artiesten van de televisie. Erg veel geleerd. Na de li quidatie stapte ik over naar Con certdirectie De Koos, een impres- sariaat, waar ik twee jaar als secre taresse heb gewerkt. Contracten opstellen, hotels be spreken, bloemen bestellen. Toen kwam de film. Een baantje bij Ciné- team, waar ik o.a. Hans Bik ont moette, de presentator van "Studio Vrij". Hij vroeg of ik een screentest wilde doen. Dat deed ik en toen mocht ik blijven". Een nederlands hervormd meisje bij een r.-katholieke omroep. "Leve de oecumene", roept Maartje, die elke zondagmorgen de eucharistie- HILVERSUM - De NOS-radio brengt woensdag 13 oktober van 20.00 tot 21.45 uur in het sportpro gramma Langs de lijn via Hilver sum 3 rechtstreeks een integrale reportage van de voetbalwedstrijd Nederland-Noord-Ierland, die in het Feyenoord-stadion in Rotter dam wordt gespeeld in de voor ronde voor het wereldkampioen schap. viering aankondigt. "Ik wilde ei genlijk naar de toneelschool. Thuis werd ik daar niet van teruggehou den. Mijn moeder had veel belang stelling voor toneel, voor muziek en voor lezen. Ik volgde een oriënte ringscursus aan de Amsterdamse Toneelschool, maar het was geen heilig moeten. Als ze me niet wil den hebben, ook goed". In oktober 1971 begonnen de eerste program ma's van "Studio Vrij". Aanvanke lijk elke maand, daarna minder fre quent. Sinds kort weer eens in de vijf weken op zaterdagmiddag. "Ik heb nu een stuk of veertig aflever ingen gemaakt. Ik was niet bang en ook niet zenuwachtig toen ik de eerste keer op het scherm kwam". "En omroepen?" "Dat doe ik al vrij lang, maar sinds vorig jaar ben ik vaste dame. Dat is geen gemakkelijk vak. Ik doe alles suit mijn hoofd. Ik houd er niet van om iets van een papiertje te lezen. Toen met die gijzeling heb ik vrij veel moeten improviseren. Pro gramma's die niet doorgingen, pro gramma's die verschoven werden. "Ah, ah, nou gaat Maartje de mist in" dacht iedereen, maar dat is niet gebeurd. Ik wissel dus met Antoin ette van Brink en Hans van Willi- genburg. "Studio Vrij" was trouwens niet de eerste keer dat ik op de televisie kwam. Ik zat nog bij Duys die in zijn Vuist een gesprek had met de fotograaf Han Dukkers. Hij liet hem op het podium modellen foto graferen en om aan te tonen hoe moeilijk het is voor model te spelen moest een meisje uit de zaal voor Han Dukkers poseren. Duys had met mij een afspraak gemaakt, maar ik dacht niet dat het zou ge beuren. Wat wil je, ik was de knie kousen net ontgroeid. Enfin, ik toch het toneel op. Ik moest achte reenvolgens expressies uitbeelden als blij, verdrietig. Toen riep Duys plotseling: "omhels je zelf'. Ik wist wat hij daarmee bedoelde. Armen over elkaar en handen laten strelen over je eigen rug. Nico Scheepma ker schreef de volgende dag dat het een doorgestoken kaart was. Want omhels je zelf is een vakkreet, dus kwam ik uit het vak. Willem Duys belde hem toen op en zei: "dat meisje werkt bij mij op de admini stratie. "De volgende dag schreef Scheepmaker dat het dus toch een doorgestoken kaart was". komen zijn over het algemeen zeer veelzijdig. In de sector handvaar digheid zijn nog zoveel zijpaden dat praten met hen erg plezierig is. Ik zoek ze eerst op, dan maak ik een opzetje, dat geef ik aan regisseur Nico Holtrop, dan ga ik weer naar die mensen toe en dan volgt de uit zending. Er zijn recensenten die zich ergeren aan het feit dat ik in de uitzending de boekjes noem waarin de kijkers nog meer over een be paald onderwerp kunnen terug vinden. Natuurlijk doe ik dat, want je kunt niet verwachten dat die mensen na een uitzending van tien minuten bijvoorbeeld weven kun nen. Ik geef geen Teleaccursus". "Reacties?" "Dat kleedje daar, aan de wand. En wat brieven. Eén brief van een me vrouw die emotioneel reageerde op een opmerking die ik had gemaakt over een film op het andere net. Ik had gezegd dat er stellig veel men sen naar mijn programma zouden kijken die dag omdat er op het an dere net toch een rotfilm was. Speuren in huis naar uitingen van vrije expressie of bewijzen van grote handvaardigheid leert dat Maartje van Weegen zich zelf nooit op dat gebied heeft bewogen. Er staan wel wat boekjes over mer klappen, poppen maken, kralen, glas, spinnen, weven en het bewer ken van leer, maar die heeft ze al leen doorgelezen om een klein beetje van de hoed en de rand te weten. Dat bleek een schitterende film te Veelzijdig zijn. Die mevrouw schreef dat ze me altijd zo aardig vond en dat ik de voorpret van haar vakantie finaal had bedorven. Ik heb haar toen snel een briefje geschreven. Een hele opluchting voor haar". "Het wereldje?" "De die in mijn uitzending Twee miljoen "Ach, ik trek me er weinig van aan. In het begin zeiden ze: "Maartje is geen blijvertje. Als je geen revolu tionair programma maakt dan kun je nooit goed zijn. Toch kijken er per keer twee miljoen i "Studio Vrij" en zij hebben een waardering van zeventig. Ik ben daar allemaal erg nuchter onder. Je hebt van die mensen die zeggen: "dat timmerprogramma van je" of "Vrij uit, zelf doen, kom hoe heet het ook weer?" Net doen of ze het niet weten. Ik kon ook nooit op feestjes en recepties en ik ben er nog steeds". Maartje van Weegen, die ook in de redactie zit van "Schoolradio" en dat programma presenteert en die vorig jaar de regiecursus heeft ge volgd, leidt verder een huiselijk le- "Ik kom nooit in kroegen, ik schnabbel niet, al zou ik als free lance best drama kunnen gaan doen bij de TROS, maar ik vind het gezellig om gewoon stom te zitten kaarten, stom naar de televisie te kijken of naar mijn moeder te gaan. Mijn man koopt en D, heeft niets met mijn vak te maken. Maar ik hecht aan zijn oor deel veel waarde. Als omroepster probeer ik heel huiselijk te vertel len wat de mensen ook het pro grammablad kunnen lezen. Maarje bent natuurlijk toch anders. Je probeert voortdurend die spanning in je buik weg te werken". "De toekomst?" Handenwrijvend, schuddend met haar koppetje: "Geen "Maartje en Scène" en geen "Maartje 's avonds". Nee, ik heb het best naar mijn zin. Wat die kwis betreft, ik weet niet wat het worden gaat. Je hebt best kans dat ze volgende week zeggen: "het was aardig, maar we stoppen er mee". Toneel met temperament uit Mexico LEIDEN - Dat Mexicaanse ac trices wat temperament be treft wezenlijk verschillen van Nederlandse actrices werd duidelijk in het LAK-theater, waar vierdejaars studenten van het 'Drama Department' van de 'Universidad Nacional Autónoma' een opvoering ga ven van het door de Mexi caanse romancier uit het be gin van deze eeuw Frederico Gamboa geschreven stuk .Santa'. Het stuk wil een in zicht geven in de achtergron den van de collectieve en indi viduele Mexicaanse leven sopvattingen. Daartoe dragen de Mexicaanse actrices Blanca Guerra (Santa), Marga rita Castillo (Quasimodo) Pa tricia Egvia (Quecho) en Ju- heta Egurrola (Sofia) veel bij. Zij beelden op zeer sugges tieve wijze de situaties in een bordeel uit waarin Santa te rechtkomt nadat zij door haar moeder op straat is gesmeten. Door haar uitzonderlijke schoonheid, welke ze ook voor de toeschouwers in het LAK- theater niet verborgen hield, weet ze zeer veel bordeelbe zoekers aan zich te binden. Haar hoererende activiteiten bepalen zich tenslotte tot een beroemde torero, een belang rijke politicus en de blinde pianist van het bordeel. De andere actrices weten op uit ermate suggestieve wijze waarbij zij sensuele symbo lieken op elke denkbare en ondenkbare wijze gestalte ge ven de andere hoeren in een kader te plaatsen. Dat gebeurt met zoveel fanatisme en gela denheid, dat zij alle Neder landse 'toneelhoeren' onmid dellijk tot goedwillende ani- meermeisjes degraderen. De groep heeft reeds tweemaal deelgenomen aan het Interna tionaal Theaterfestival in Bel grado en heeft in die stad, on der regie van Hector Mendoza, veel waardering bij het Oos- teuropese publiek geoogst. Veel toeschouwers bleken gis teravond moeilijkheden te hebben met de Spaanse taal. waaarin het stuk 'Santa' werd opgevoerd. Toch bleken hier de symbolieken, meer nog dan in de Italiaanse toneelstukken van enige dagen geleden, meer zeggingskracht te heb ben. Het resultaat was een emotioneel-chaotisch gebeu ren met nadrukkelijke hoog tepunten en onvermijdbare blamages. Resumerend kan gesteld worden, dat de groep Mexicaanse acteurs en actri ces functioneel toneel maakt. BERT KOEKEBAKKER De Nederlandse televisiekijkers zijn nog nauwelijks bekomen van de door de NCRV-televisie geor ganiseerde wedstrijd in bloem- sierkunst (zaterdagavond jl. uit gezonden vanuit het Nederlands Floxil zuigtabletten helpen snel, vóórdat uw keelpijn erger wordt. Twee krachtig werkende antiseptica bestrijden uitbreiding van keel- en mondholte infecties. U kunt weer slikken en praten zonder pijn. Jl. Aangenaam zacht van smaak. 14 Zuigtabletten in handige irdrukstrips. f 3.95. Uitsluitend bij uw drogist en apotheek Congresgebouw), of deze omroep treft eveneens in Den Haag al weer voorbereidingen voor een ander evenement met scorebord, spannende jurybeslissingen en charmante presentatie. In het Circustheater speelt vrijda gavond a.s. het eerste onderdeel van de openbare halve finale in het NCRV Internationaal Opera Televisie Concours. Twee zan gers en twee zangeressen treden op in een scènische uitvoering van enkele operafragmenten, be geleid door het promenadecon cert onder leiding van Jan Stulen en met medewerking van het koor van de Haagse Volksopera en de balletklas van het Brabants Conservatorium. Het program ma, dat men op 13 december via de televisie kan zien, wordt ge- presenmteerd door Rieke van Epen en Jan van der Waart. In de afgelopen maanden heeft zich onder de hoede van de NCRV en onopgemerkt door de buitenwe reld een ware slijtageslag op het terrein van de menselijke stem afgespeeld. Het begon al met niet minder dan 160 aanmeldingen voor het concours, dat, aldus de NCRV, wat betreft de combinatie opera-concours-televisie een wereld-primeur is. Op grond van de schriftelijke in formaties die de aspirant- kandidaten moesten verstrekken (en wie weet op grond van de pas foto die aan het inschrijvings formulier moest worden toege voegd) heeft de NCRV uit die 160 een selectie gemaakt van 80. Deze 80 zangers en zangeressen uit 19 landen zijn door een internatio nale jury met Hans de Roo, in tendant van de Nederlandse Ope rastichting, als voorzitter beluis terd. Van deze deelnemers wer den 24 tot de halve finale toegela ten. De halve finale bestaat uit zes ses sies met elk vier kandidaten. Die zes sessies worden gegoten in de vorm van televisieprogramma's die de NCRV met publiek op neemt in het Circustheater op 15 oktober, 15 december, 6 januari, 19 januari, 18 maart en 20 april. De finale, waarvoor vier kandida ten worden geselecteerd, heeft op 11 mei plaats, eveneens in het Circustheater. Indien mogelijk wordt de finale rechtstreeks uit gezonden. De NCRV wil de on derdelen van de halve finale on geveer een maand na het opne men uitzenden. De orkesten en dirigenten wisselen. De Engels man Edward Downes zal de fi nale dirigeren. De-kandidaten zingen in de halve finale en in de finale slechts één aria (naar eigen keus). Op grond hiervan worden de prestaties beoordeeld door een jury die a.s. vrijdag bestaat uit Magda Iancu- lescu (Roemenie), Cora Canne Meijer (Nederland), Antonio Bel trami (Italiè), Wolf-Diester Lud- wig (West-Duitsland), Hans de NEDERLAND I i8.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - KRO's Wereldcircus (KRO) 19.55 - Mira: De teleurstelling van de Waterhoek, tv-film (KRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - China van Antonioni (KRO) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Kortweg: kunst op komst in de komende week (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Wie-kent-kwis, kwis tussen a.s. echtparen (AVRO) 21.45 - De Gebroeders Hammond, tv-serie (AVRO) 22.35 - Televizier Magazine (AVRO) 23.20 - Den Haag vandaag (NOS) 23.35 - Journaal (NOS) Het FC Avondrood van de pop. Zo wordt bij de VARA het nieuwe programma voor de progressieve popliefhebber „Wonderland" gezien. Bert Jansen, een van de vier makers, zei dat het „in ieder geval een kritisch relativerend muziek programma" zou worden. Met hooggespannen verwach ting naar het eerste halfuurtje van de opvolger van VARA's Popzien en Neder Popzien ge keken (waar is overigens dat andere halfuur gebleven? Bij de eerste berichten over Wonder land sprak men over program ma's van eerst een uur per twee weken en later een uur per maand). Prima muziek. Dr. John en de Nighttrippers, Allen Toussaint, Prof. Longhair. Filmmateriaal dat in Montreux is opgenomen en dat inderdaad niet verdient om in de kast te blijven liggen. De daarbij behorende opnamen werden gemaakt in de haven stad New Orleans, in de delta van de Mississippi, smeltkroes van heel wat stromingen in de jazz- en blues-muziek. Wat we aan de uitzending moes ten overhouden van de pro grammamakers Bert Jansen, Harry Hardholt, Charles Leeu wenkamp en Mieps Suurhoff was dat „New Orleans" een we zenlijke invloed op de popmu ziek heeft gehad. Wie dat niet wist had waarschijnlijk ook de tv niet aanstaan. Maar onze rondleiders in het wonderland van de pop, verdienen het voor deel van de twijfel. Na januari, zo heeft Bert Jansen beloofd, verandert de opzet van het pro gramma deels. Het worden dan themaprogramma's met on derwerpen als bluesinvloeden in de popmuziek, agressiviteit in de pop. Er zullen meer eigen opnamen van studioconcerten worden verwerkt. Misschien is dan dat ander half uurtje ook teruggevonden. Een van de Nederlandse films die er de afgelopen jaren zijn gemaakt is Mira onder regie van Fons Rademakers. Mira, naar het boek "De teleurgang van den Waterhoek" van Stijn Streuvels, da teert uit 1971. De hoofdrollen worden vertolkt door Willeke van Ammelrooy en Jan Declair. De KRO zendt de film uit om 19.55 uur op Nederland I. ■k De actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de AVRO zal vanavond een interview uitzenden met de Nederlandse Ludwina Janssen. Gisteren werd Ludwina in Israel voorgeleid voor de justi tie, omdat zij een verkenningsvlucht zou hebben gemaakt voor een vliegtuigkaping Televizier brengt verder een reportage uit Transkei dat binnenkort onafhankelijk zal worden en een verslag van de bokswedstrijd om het,Europees kampioenschap zwaargewicht tussen de Engelse titel houder Richard Dunn en zijn landgenoot Joe Bugner. DINSDAG 12 OKTOBER HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitz. DS'70. 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. NOS: 19.15 (S) Acccord AVRO: 20.00 (S)Hoogtepunten uit ope- .21.15 (S) Lesuur. Moord. 21.37 (S) 23.55-24.00 Nw Roo (Nederland), Michael Scott (Groot-Brittannié) en André Turp (Canada). Voor de rest van het concours nemen Elisabeth Schwarzkopf en haar man Walter Legge (eens een belangrijk pla- tenproducer) de juryplaatsen van Cora Canne Meijer en Michael Scott in. De NCRV, die vijfhonderdduizend gulden in dit concours heeft ge stoken, overweegt van deze ma nifestatie in de toekomst een tra ditie te gaan maken. Het ideèle doel is, aldus initiatiefnemer Aart Nagelkerke, tweeledig: het be vorderen van de carrières van jonge vocalisten en het stimule ren van de operazang in Neder land. Elf kandidaten van de 24 zijn Nederlanders. Vrijdagavond a.s. treden op de mezzosopraan Doreen Cryer (Groot-Brittannié), de tenor Ro bert Bruins (Nederland), de sop raan Milica Buljabasic (Joegosla vië) en de bas Martijn Bresser (Nederland). Zij zingen aria's uit "Werther" van Massenet, "Aïda" van Verdi, "Madame Butterfly" van Puccini en "Boris Godoe- now" van Moessorgski, omlijst door koor- orkest- en balletfrag menten uit deze opera's. De tv- regie van dit concours berust bij Bob Lowenstein en de productie als geheel bij Piet Hooy. Toe gangskaarten en passepartouts zijn verkrijgbaar bij het Circus theater. vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00 (S) Zin in muziek. 19.30 Kerk in meervoud. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) 25e Int. Orgelweek Neurenberg 1976. 21.30 Het heilig huisgezin. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Akt.overz. Radio en TV. 23.20 Den Haag vandaag en om 23.52 Even ontspannen voor het sla pen gaan. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VARA 19.02 (S) Poprekon- struktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Jazz &c Blues. 22.02 (S) (P)opdonder. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 HILVERSUM III KRO- 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Dne draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Pop-Kontakt. 16.03 (S) De Hit- inn o.m. akt. HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S)Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder schooltijd. 10 00 (S) Orkestpalet Aansl.: (S) Platennieuws. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Moderne operamuziek. 13.00 (S) In de schaduw WOENSDAG 13 OKTOBER HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Bij de tijd "sein". 7.30 Nws 7.41 Aktua ochtendedi tie. 8.30 Nws. 8 36 Gym. voor de huis vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10 33(S)Toerja-toernee. 11.45 (S) Cafe-chantant. 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S) Specia liteiten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Keerpunt. OVERHEIDSVOORLICHTING: Uitz. D'66. 17.30 Nws. 17.32 Aktua magaz. 14 00 Nws. 14.02 (S) Een uur natuur. 15 00 Muziek voor Diaghilev (21). 16.00 (S) In kleine bezetting. 16.30- 17.00 (S) Muziek van eigen tijd. DINSDAG 12 OKTOBER DUITSLAND I 17.55-28.00 Journ. (Reg. progr. NDR. 9.30-1000 Sesamstrasse. WDR: 8.05- 11.50 Schooltelevisie 9.30-10.00 Sesam strasse). (Reg. progr.: NDR: 18 00 Treff- punkt Alaska. 18 30 Akt. 18.45 Zand mannetje. 18.55 Nordschau magaz. 19.25 Unter einem Dach. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.00 Nws uit Noordnjnl.-Westf 18.05 Intermezzo. 19.15 Akt. 19 45 Witz um 4tel vor 8). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Amusem. progr. 21.00 Die Schul digen mit den sauberen Handel. 22.30- 22.50 Journ., komment. en weerber. DUITSLAND II 17.00 Journ. 17.10 Bilder unser Erde. 18.20 Popevc. 18.35 D,ie Enterprise. 19.00 Journ. 19 30 Rosaura kam um zehn. 21.00 Journ. 21 15 Blickpunkt. 22.00 Kult. ma gaz. 22.45 Journ. In de Roode Cirkel. <8.00 Nws 9.35 Wa- BELGISCHE TV 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio- weekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen - Ombudsman. 11.15 Even "te rug" draaien. 12.00 Hendrik-Ido- Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Een hond van een leeuw in het bos. 17.00 Prome nade Orkest. RVU: 17.35 In de derde ver snelling. 17.55 Meded. en SOS- DINSDAG 12 OKTOBER Belgié Nederlands Kijk mensen. 21.55 Gli imbianchini nonhanno ncordo. 22.35-22.50 Journ. met o.a. Wetstraat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5