Don Juan in
de Leidse
Schouwburg
Honderd jaar geleden:
DON JUAN,
CULTUUR IN
HET HART
VAN LEIDEN
P.v.d.Veen:
Leidens
trouwste
theater
bezoeker
DINSDAG 12 OKTOBER 1976
EXTRA
PAGINA 17
De toenmalige muziekrecensent
van deze krant vond de voorstelling
best de moeite waard, hoewel hij
ook enkele bedenkingen had. Hij
schreef o.m. het volgende:
'Opnieuw zijn de deuren van den
schouwburg geopend, en gistera
vond wel op een wijze, die ons bijna
voor dit seizoen grootsche dingen
zou doen verwachten. Het Rotter-
damsche Hoogduitsche Opera
gezelschap toch trad vorige jaren
hier zoo zelden op, dat de opening
van ons toneel op deze wijze een
bijzonderheid is, die niet onopge
merkt kan voorbijgaan.
De verwachtingen, die men van de
uitvoering van de Don Juan koes
terde, zijn gewis in menig opzicht
niet teleurgesteld. De heer Fischer,
van vroeger hier zoo goed bekend,
wist .als Leporello de vergadering
den geheelen avond en door
schoonen zang én door actie te
boeien en zijne gaven te doen be
wonderen. Niet het minst was dit
het geval in de aria, waarin hij het
zondenregister van zijn meester
Don Juan ophangt Hij oogstte als
het ware den geheelen avond lau
weren. De heer Polard toonde als
Don Octavo een in vele opzichten
goed tenorgeluid te bezitten, doch
van het spel niet veel werk te ma
ken.
Hiermede konden wij ons althans
niet vereenigen, en nog minder met
dat van den heer Fichberger als
Masetto, dat bijna naar niets geleek
en evenals zijn zang niet zeer aan
genaam was. Van de rol van Don
Juan scheen de heer Cabisius een
bijzondere opvatting te hebben. Wij
althans hadden ons dien avonturier
zoo nu en dan wel anders voorge
steld en ook zijne partij zong hij o.i.
niet geheel overeenkomstig de
schoone compositie. Aan geluk
kige en schoone momenten, vooral
in de tweede afdeeling, ontbrak het
echter geenszins, hetgeen 't pu
bliek ook niet naliet op prijs te stel
len.
Dat Leiden in een heleboel op
zichten een centrumfunctie
vervult, mag zo zoetjes aan be
kend worden verondersteld.
Met onze centrumfunctie op
cultureel gebied hebben we
het helaas de laatste jaren wat
moeilijk gehad omdat een be
langrijk onderdeel daarvan,
nl. een goed geoutilleerde
schouwburg, geruime tijd bui
ten gebruik is geweest.
Maar nu is het dan zover dat
theaterliefhebbers uit Leiden
en verre omgeving weer te
recht kunnen in het intieme
gebouw aan de Oude Vest. On
danks de ingrijpende restaura
tie en verbetering van het ge
bouw, is het toch hetzelfde
theater gebleven. De architec
tuur, de aankleding en de sfeer
sluiten volkomen aan bij wat
de oude bekenden zich nog van
de vroegere schouwburg her
inneren. Zij zullen zich er on
getwijfeld direct weer thuis
voelen.
Maar ook de jongere generatie,
die jarenlang niet eens de kans
heeft gehad kennis te maken
met dit Leidse juweel zal er
spoedig de bekoring van on
dergaan.
De schouwburg, die we deze
week feestelijk gaan openen,
staat echter niet op zichzelf.
Tijdens de verbouwing ervan
is een integratie tot stand ge
bracht met het ernaast gelegen
gebouw van de Leidse Volksu
niversiteit K. en O.
Samen vormen deze gebouwen
nu een uniek cultureel cen
trum in het hart van de stad.
Een centrum waar 1000 men
sen tegelijk in aktieve of meer
passieve zin hun vrije tijd
kunnen doorbrengen.
Ik hoop van harte dat de inwo
ners van Leiden en omgeving
vaak te gast zullen zijn in dit
centrum.
fi-Wf«T« iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 5 m
LEIDEN - De Leidse Schouwburg gaat weer open. Het
nieuwe seizoen begint met de door Watze Tiesema geschre
ven musical "Wie betaalt het gelach"?. Een gelegenheids
stuk met als thema de problemen van een moeilijk te bestu
ren provincieplaats. Ook honderd jaar geleden was er het
begin van een nieuw theaterseizoen in Leiden. Dat blijkt uit
een advertentie in het Leidsch Dagblad van oktober 1876.
Een advertentie, die een voorstelling van Mozarts "Don
Giovanni" door het Rotterdamsche Hoogduitsche Opera
gezelschap aankondigt. Voor drie kwartjes kon men deze
"Grosse Oper in zwei Acten" al gaan zien.
Damespersoneel
Het damespersoneel deed zich van
bijzonder gunstige zijde kennen,
hoewel volgens de strengste ei-
schen hier en daar wel wat viel af te
dingen. Fraulein Wagner was als
Donna Anna vooral in het slot der
aria "Du kennst den Verrather" en
in "Ueber alles bleibst Du theuer"
schoon en wegslepend, terwijl ook
Fraulein Schwenke, Donna Elvira,
met een fraai alt geluid schijnt be
giftigd te zijn en daarbij vele geluk
kige momenten had. Fraulein
Rasch was als Zerline een lieve ver
schijning en weet bij het zingen met
haar frisch en helder sopraangeluid
goed te acteren.
Indien zij evenwel wat minder vi
breert zal haar optreden er bij win
nen. Of zij in het slot der eerste af
deeling, waar Don Juan zich met
haar verwijderd heeft, den door
Mozart verlangden schreeuw,
waaraan de componist zooveel ge
wicht scheen te hechten, wel aan
gaf, durven wij niet te bevestigen.
Het decoratief van onzen schouw
burg schijnt nog altijd zoo nu en
dan te wenschen over te laten. Het
is trouwens geen onbekendheid dat
ons tooneel tot het opvoeren van
opera's niet buitengew. on ge
schikt is. Daaraan is 't dan ook
waarschijnlijk te wijten dat er, na 't
geen er in 't stuk reeds gecoupeerd
was, ook van het slot zoo goed als
niets kwam.
Ziehier in 't kort den indruk, dien
de eerste voorstelling alhier van het
Duitsche opera-gezelschap op ons
gemaakt heeft. Van harte hopen wij
spoedig in de gelegenheid gesteld
te worden nadere kennis er mede te
maken en nog menigmalen een in
vele opzichten schoon kunstgenot
te smaken. Ook het kunstminnend
publiek zal dan voorzeker niet nala
ten er tegenwoordig te zijn. Want
LEIDSCHE SCHOUWBURG.
1100(11 HJITSCIIE OPERA
onder Directie van JEAN PFLAG1NG.
nAANOAC 16 October 1876i
Grosse Oper in 2 Acten: Musik von VV. A Mozar
Bureau geopend te zes uren.
Aanvang te zeven uren.
O.ROOTB 1'AUZB NA 1IET l"1'" HEDIII.TK
PRIJZEN DER PLAATSEN
Loges 2.50, Baiguoires 2.Parterre ..Cf
Galerij f 0.75.
Plaatsen kunnen bij de Uureelisie of aan
den Schouwburg besproken worden a 111 cent,*
extra per plaats.
Zij die iets to vorderen heb
ben van of verschuldigd zijn
an den Hoer Th. JF. B. D. VAN
LIEROP, worden verzocht hunne gespecificeerde
rekeningen in te zenden of betaling to doen
vóór 1 November aaustaande bij den Heer F. J
H. DE WETSTEIN P FIST ER, Apothekersdijk
N°. 28.
Op een hef dorp nicht bij Leiden wordt «et
November verlangd eene flinke
Keultcnmeld
De schouwburg advertentie in het Leidsch Dagblad van honderd jaar
geleden, waarin een voorstelling van Mozarts opera "Don Giovanni"
wordt aangekondigd.
QflgflQQQOflQOP Q.O.g.fl flQOaOQQQOOOOOOOOOOOoooopoooaBonqq,
dat het hier ter stede niet ontbreekt,
daarvan zag men gisteravond een
duidelijk bewijs, hoewel men in
den laatsten tijd reden had er aan te
twijfelen.
De lijsten toch, die door den heer
Taverne zijn rond gezonden tot
teekening voor de in de Stadszaal
door het Amsterdamsche Park-
Orkest te geven vier concerten,
toonen, niettegenstaande de voor
waarden zoo billijk mogelijk zijn,
zulk een geringe deelneming aan,
dat men waarschijnlijk van deze
muziekuitvoeringen zal verstoken
blijven. Alvorens daartoe echter
het besluit gevallen is, mogen we
niet nalaten hen, die van hunne
deelneming wenschen te doen blij
ken, aan te sporen daaraan alsnog
gevolg te geven, opdat men 't later
niet aan zich zeiven zal te wijten
hebben, wanneer er "hier in Leiden
altijd zoo weinig te doen is".
LEIDEN - Hij is met zijn glad ach
terover gekamde, grijze haar en
zijn verbaasde, door dik brille-
glas nauwelijks verborgen blik
een bekende verschijning in de
schouwburgzaal. Een slepend
been vormt voor hem geen en
kele belemmering om met zelf
verzekerde tred zijn tevoren be
stelde plaats, meestal vooraan op
te zoeken. De meeste schouw
burgbezoekers kennen deze
"Einzelganger" alleen maar van
gezicht. Vandaar in dit feest
nummer een nadere kennisma
king met de man, die bijna elke
theatervoorstelling in Leiden ziet
en als collectief inschrijver van K.
en O. ook culturele evenementen
in andere plaatsen bezoekt.
P. van der Veen is de naam. Nege
nenveertig jaar geleden in Hoorn
geboren en kort voor de oorlog
naar Leiden verhuisd. Hij woont
in de Charlotte de Bourbonhof bij
zijn bejaarde ouders in en werkt
al geruime tijd bij Van Kempen
en Beeeer in Voorschoten.
In het winterseizoen betekent dat
voor hem 's avonds zo vlug moge
lijk met de bus naar huis om zich
wat op te frissen en op tijd in het
theater te zijn. Voor het komende
seizoen heeft theaterliefhebber
Van der Veen alvast een keuze
abonnement van vierentwintig
voorstellingen genomen. "Maar",
zegt de trouwe K. en O
inschrijver, "aangezien van
sommige gezelschappen een
maand geleden nog niet bekend
was met welke stukken ze naar
Leiden zouden komen heb ik een
voorlopige keuze gemaakt".
Het komt er op neer dat Van der
Veen straks ook nog een groot
aantal losse kaarten aan de kassa
zal kopen. "Ik ga daarbij wel een
beetje af op de recensies in de
krant. Wordt een stuk na de pre
mière gekraakt dan ga ik het
irK en O-inschrijver P. van der Veenop naar de schouwburg
Sommige cabaretiers zie en hoor
ik wel graag. Toon Hermans bij
voorbeeld en Wim Kan. Sieto en
Marijke Hoving kan ik ook waar
deren en die groep van Tekstpie
rement niet te vergeten.
Opera
Er korhen in de gerestaureerde
schouwburg ook voorstellingen
van de Nederlandse Operastich
ting. Is de op cultureel vertier be
luste Leidenaar van plan die ook
te bezoeken? Van der Veen geeft
op deze vraag een ontkennend
antwoord. "Wat ze hier straks
brengen zijn kleine kameropera's
en daar hou ik niet zo van. "Ik ga
wel met K. en O. mee naar de
grote operavoorstellingen in het
Circustheater in Scheveningen.
Verdi en al die andere Italiaanse
componisten, die hoor ik graag".
Naar het theater gaan is Van der
Vecns enige liefhebberij. Een
hobby, die overigens steeds gro
ter lijkt te worden. "Als jonge
jongen ging ik hei l vaak naar de
bioscoop, nu maar weinig. De
werkelijkheid van het theater
trekt me veel meer. En voor de
televisie blijf ik echt niet thuis.
Een enkele keer, als er een goed
stuk op de teevee is en ik niet weg
hoef, ga ik er wel op m'n gemak
voor zitten".
Leidens trouwste theaterbezoeker
weet nog niet of hij de feestmu-
sical. "Wie betaalt het gelach"?,
die ter gelegenheid van de ope
ning van de gerestaureerde
schouwburg tien avonden achte
reen zal worden opgevoerd, gaat
zien. "Ik wacht dat nog maar even
af', zegt Van der Veen, die over
igens ook niet afkerig is van het
amateurtoneel. In tegendeel, de
Leidse toneelclub TIG (Tot Ie
ders Genoegen) mag hem al vele
jaren tot haar uitgebreide schare
donateurs rekenen. En als TIG in
het komende seizoen voor deze
donateurs een opvoering in de
Leidse schouwburg geeft, zal hij
zijn plaats op het pluche vast en
zeker weer weten te vinden
t in Leiden komt
meestal niet zien, tenzij het in m'n
abonnement zit. In dat geval vind
ik het namelijk zonde van het
geld om een voorstelling, ook al is
die slecht ontvangen, zomaar te
laten verlopen. Ik lees trouwens
ook altijd wat er na de voorstel
ling in Leiden over een bepaald
stuk wordt geschreven. Het blijft
toch altijd weer leuk om je eigen
mening te toetsen met die van de
recensent, ook al ben je het er
soms niet mee eens".
Nieuwsgierigheid
Van der Veen houdt van uitgaan,
bezoekt daarom veel toneel- en
cabaretvoorstellingen en heeft
bovendien belangstelling voor
opera en ballet. Wat voor toneel
ziet hij het liefst? Theatervriend
Van der Veen: "Ik ga naar de
schouwburg om me te amuseren
en zie dus graag een goed blijspel.
Maar een ernstig stuk tussen alle
komedies door is natuurlijk ook
nooit weg. De Mickery-
voorstellingen, daar ga ik meestal
uit nieuwsgierigheid naar toe.
Maar dan moet er geen Engels in
worden gesproken, want dat ver
sta ik niet. Ik heb een tijd geleden
wel een Japanse theatergroep in
het LAK gezien. Die voerden
daar meer een show op. Fantas
tisch was dat. Modern toneel
komt in het LAK-theater wel
goed tot zijn recht, vind ik. Ze
spelen daar altijd erg op het pu
bliek. En de sfeer is er intiem. Of
dat Mickery geschikt is voor de
schouwburg, ik weet het nog zo
net niet.
Het is natuurlijk wel fijn, dat de
schouwburg nu weer opengaat,
want elke keer opnieuw met de
bus naar het Levendaal of naar
Oegstgeest is ook niet alles". Fa
voriete acteurs? Van der Veen
schudt peinzend zijn hoofd.
"Nee, namen zeggen mij niet zo
heel veel. Ik ga bijna altijd op de
inhoud van een toneelstqk af.
LEIDEN - Het nieuwe Leidse theater
seizoen staat, door de restauratie van de
schouwburg wat verlaat, nu vlak voor de
deur. Op vrijdagavond 15 oktober be
ginnen de voorstellingen van de Leidse
musical "Wie betaalt het gelach"? Het
publiek heeft tot en met zondagavond 24
oktober de gelegenheid om het spekta
kel te gaan zien. De avond daarop,
maandag 25 oktober, gaat het doek op
voor de eerste van een lange reeks "ge
wone" voorstellingen.
Uit bijgaand overzicht blijkt, dat er de
komende maanden veel te doen zal zijn
in de Leidse schouwburg, zowel op het
gebied van het toneel, het cabaret, het
ballet en het muziek-dramatisch theater.
Het kan misschien nuttig zijn om deze
repertoirelijst uit te knippen en te bewa
ren. Het schema bevat overigens niet de
voorstellingen, die door amateurtoneel
verenigingen in het komende seizoen in
de schouwburg zullen worden gegeven.
Maandag 25 oktober:
Allemaal mensen, soloprogramma Caro
van Eyck (herhaling).
Dinsdag 26 en woensdag 27 oktober:
Der Vogelhandler, Hoofdstad Operette
met operette van Zeiler.
Donderdag 28 oktober:
Scherts, satire, songs en ander snoep
goed, satirisch programma met Robert
Long, Jenny Arean, Jéróme Reehuis en
Dimitri Frenkel Frank.
Vrijdag 29 oktober:
Hou jij nou van mij of ik van jou, huwe
lijkskomedie van Enid Rudd met Si-
mone Rooskens en Luc Lutz.
Zaterdag 30 oktober:
Mr. X door the Gay Sweet Shop uit Lon
den (Mickery-voorstelling).
Zondag 31 oktober:
De rotzak op de trap en begrafenisver-
maak, F-act met twee éénakters van
Dick Top.
Maandag 1 november:
Moeder, ik ga trouwen, toneelstuk van
Colin Higgins door toneelgroep Theater
met o.a. Elise Hoomans en Porgy Fran-
Dinsdag 2 november:
Butley, cynische komedie van Simon
Gray door Haagse Comedie met in de
hoofdrol Guido de Moor.
Woensdag 3, donderdag 4 en vrijdag 5
november:
Fons Jansen 5, cabaretprogramma met
Fons Jansen.
Zaterdag 6 november:
Noordzuid, oude Vlaamse en Neder
landse volksliedjes door Roel Slofstra en
't Kliekske (herhaling).
Maandag 8 hovember:
Van de koele meren des doods, toneel
bewerking van Fredenk van Eedens
roman door toneelgroep Centrum met
Ans Beentjes en Jules Hamel.
Dinsdag 9 november:
De lamp hangt scheef, toneelstuk van
Per Justesen door toneelgroep Centrum.
Woensdag 10 november:
Fiesta Gitana, Spaanse zang- en dans-
Donderdag 11 novembef:
Ekathrina Sobechanskaja and Gloxina
Trochadero ballet Company, balletpa
rodie uit New York (Mickery-
voorstelling).
Vrijdag 12 november:
Over Tsjechow gesproken, toneelvoor
dracht door Jules Croiset.
Zaterdag 13 november:
Louis van Dijk en Jules de Corte op twee
vleugels.
Maandag 15 november:
Spiegels, nieuwe komedie van Dimitri
Frenkel Frank met Ingeborg Elzevier en
Frans Vorstman.
Dinsdag 16 november:
Preparadise sorry now, toneelstuk van
Fassbinder door toneelgroep De Appel.
Woensdag 17 november:
Driekoningenavond, toneelstuk van
Shakespeare door toneelgroep Globe.
Donderdag 18 november:
Internationaal folkloristisch dansthea
ter met Europese volksdansen.
Vrijdag 19 november:
Quitte of dubbel, blijspel van Frank D.
Gilroy met Rijk de Gooyer en Ronnie
Bierman.
Zaterdag 20 november:
Cabaret vangrail, programma van de
winnaars van het Delftse Cameretten
Festival 1974.
Zondag 21 november:
I Colombaioni, theaterprogramma van
twee clowns.
Maandag 22 november:
Nu, noch, F-act met produktie van Rein
Edzard.
Dinsdag 23 november:
Niks aan de hand, groepsproduktie van
toneelgroep Sater in samenwerking met
de schrijvers Dick Walda en Gerrit Bus-
Donderdag 25 november:
Spelenderwijs, blijspel van Roger Hanin
met Mary Dresselhuys, Guus Hermus,
Henk van Ulsen en Carola Gijbers van
Wijk.
Vrijdag 26 november:
Zulke dingen vergeet je toch niet, Poëzie
Hardop met programma gebaseerd op
werk van Remco Campert.
Zaterdag 27 november:
Door dik en dun, theaterprogramma van
Marjol Flore en Sylvia Alberts.
Zondag 28 november:
Concertino Unisono, poppen- en pan
tomimetheater uit Bratislava.
Maandag 29 november:
Nederlands danstheater, (programma
nog niet bekend).
Dinsdag 30 november:
The Fantasticks, kameropera van Tom
Jones en Harvey Schmidt door de Ne
derlandse Operastichting.
Woensdag 1 december:
Voorjaarsontwaken, toneelstuk van
Frans Wedekind door toneelgroep
Globe met o.a. Elisabeth Andersen, Mart
Gevers, Joost Prinsen en Siem Vroom.
Maandag 6, dinsdag 7 en woensdag 8
december:
Totenmetnu, cabaretprogramma Henk
Elsink (herhaling).
Donderdag 9 december:
England expects door Belt and Braces
Road Show Company uit Londen
(Mickery-voorstelling).
Vrijdag 10 en zaterdag 11 december:
Van de brug af gezien, toneelstuk van
Arthur Miller met o.a. Andre van den
Heuvel, Kitty Janssen en Joan Rem-
Dinsdag 14 december:
Het liefdesconcilie, toneelstuk van Os
kar Panizza met als plaats van handeling
het hof van paus Alexander VI, de hemel
en de hel, door Toneelraad Rotterdam.
Woensdag 15 december:
Een klein concert 2, nieuw programma
van Liselore Gerritsen.
Donderdag 16 december:
'n avondje Funhouse, satirisch show
programma met Rob van Houten.
Vrijdag 17 en zaterdag 18 december:
Achter de wolken is zonneschijn, caba
ret Ivo de Wijs.
Dinsdag 21 december:
Deze wereld is niet de echte", Poëzie
Hardop met programma gebaseerd op
werk van Paul van Ostayen en Lodeizen.
Woensdag 22 december:
Klss" Oresteia,een stuk Griekse toneel
geschiedenis door de toneelgroep Kiss.
Donderdag 23 december:
Scrooge en Marley, kerstverhaal van
Charles Dickens door mimetheater
Rob van Reijn l.s.m. theatergroep Per-
spekt.
Maandag 3 en dinsdag 4 januari:
Niet bereikbaar, toneelstuk van Simon
Gray met o.a. Ton van Duinhoven, Ina
van Faassen en Carol van Herwjjnen.
Zaterdag 8 januari:
De tuin van het paradijs, theaterstuk ge
baseerd op sprookjes van Hans Chris-
tiaan Andersen, gespeeld door Peter van
der Linden van toneelgroep De Appel.
Maandag 10 januari:
Kleinte kunst, programma van muziek,
poëzie, ernst en luim met Henny Orri en
Fons Jansen.
Dinsdag 11 januari:
Passie 1976, een persiflage op de muziek
van de Matthaeus Passion door Toneel
groep Baal met o.a. Kitty Courbois, Ru-
dolf Lucieer en Hans Dagelet.
Woensdag 12 en donderdag 13 januari:
Inpakken en wegwezen, klucht van Pe
ter Yeldham door Theater van de Lach
met o.a. John Lanting, Marjan Berk en
Carry Tefsen.
Vrijdag 14 januari:
Robert Kreis, nieuwe cabaretpro
gramma m.m.v. Peter Stoops.
Zaterdag 15 januari:
Mickery-circuit (voorstelling nog niet
bekend).
Maandag 17 januari:
Nat. zang- en dansgroep uit Liberië met
folklore uit de binnenlanden van Afrika.
Dinsdag 18 januari:
Een vrouw is ook een mens. Vrouwen-
cabaret van Natascha Emanuels.
Woensdag 19 januari:
Toneelgroep Camera Obscura (voorstel
ling nog niet bekend).
Donderdag 20 januari:
Verre vrienden, toneelstuk van Alan
Ayckbourn door toneelgroep Theater.
Vrijdag 21 januari:
Een doos vol kruimels, blijspel van Neil
Simon met o.a. Josephine van Gasteren,
Willem Nijholt en Hetty Verhoogt.
Zaterdag 22 januari:
Poëzie Hardop, programma nog niet be-
Maandag 24 januari:
Roulette, toneelstuk van Pavel Kohout
door de Haagse Comedie.
Dinsdag 25 januari:
De onweerstaanbare opkomst van Ar-
thuro Ui, toneelstuk van Bertolt Brecht
door het Onafhankelijk Toneel.
Vrijdag 28 januari:
't Was de leeuwerik, kluchtige tragedie
van Ephraim Kishon met o.a. Lex
Goudsmit en Doris van Caneghem.
Zaterdag 29 januari:
Ramses Shaffy en Liesbeth List met
nieuw repertoire en sketches van Dimi
tri Frenkel Frank.
Maandag 31 januari:
Nederlands danstheater (programma
nog niet bekend).
Dinsdag I februari:
Shorts, Technische Theatergroep Per-
spekt met twee zelf gemaakte verhalen:
"Palais Mondo Bizarre", een kermis in
Vlaanderen anno 1958 en "Shit and die",
het Wilde Westen anno 1878.
Woensdag 2 februari:
Sieto en Marijke Hoving nieuwe caba
retshow m.m.v. Ciska Beaudoux.
Donderdag 3 februari:
Mickery-circuit (voorstelling nog niet
bekend).
Vrijdag 4 februari:
Liefde half om half, blijspel van Alan
Ayckbourn met Ko van Dijk, Lies Fran
ken, Pleuni Touw, Jeroen Krabbé, Hugo
Metsers en Edda Barends.
Donderdag 10 februari:
Salomé, theaterstuk door toneelgroep
Vrijdag 11 februari:
Als jij de bloemen vertrapt, zal ik jou
vertrappen, nieuwe thriller van Lode-
wijk de Boer met Henny Orri, Gees Lin-
nebank, Huib Broos, Wim Kouwenho-
ven en Martine Crefcoeur.
Zaterdag 12 februari:
Wacht u voor de hond, cabaret Tekstpie
rement met Jos Brink, Frank Sanders,
Lucie de Lange, Guuske Kotteen Henk
Bokkinga.
Maandag 14 februari:
Neerlands hoop interieur, cabaretvoor
stelling Freek de Jonge en Bram Ver
meulen.
Woensdag 16 februari:
Treats, toneelvoorstelling Globe met
Canci Geraedts, Joost Prinsen en Allard
van der Scheer.
Vrijdag 18 februari:
Ik, jij, zij, toneelvoordracht door Nel
Kars.
Zaterdag 19 februari:
De storm, toneelgroep De Appel speelt
William Shakespeare met o.a. Peter van
der Linden, Niek Pancras, Geertde Jong
en Sacha Bulthuis.
Dinsdag 22 februari:
Poëzie Hardop, (programma nog niet
bekend).
Donderdag 24 februari:
Ene misdadige, volkstoneelstuk van
Nestor de Thière door het Mechels Mi
niatuur Theater.
Vrijdag 25 februari:
Ketelshow 2, clownesk cabaretpro
gramma Jasper Postma en Fred van
Deth.
Zaterdag 26 februari:
Mi el Cools zingt eigen composities op
teksten van Nederlandse en Vlaamse
schrijvers.
Dinsdag 1 maart:
Naar het u lijkt, komedie van William
Shakespeare door toneelgroep Theater
met o.a. Sjoukje Hooymaayer, Bernhard
Droog en Carol Linssen.
Vrijdag 4 maart:
Opkomst en neergang van een familie
bedrijf, familiedrama door toneelgroep
Sater.
Zaterdag 5 maart:
Lied in de schemering, toneelstuk van
Noél Coward met Paul Steenbergen,
Myra Ward, Ellen Vogel en Jaap Wierin-
ga-
Woensdag 9 maart:
Ballet Espagnol, Spaanse dansen en
muziek uit verschillende tijdperken
door het gezelschap van Manolita en Ra
fael Aguillas.
Donderdag 10 maart:
II Matrimonio Segreto, komische opera
van Domenico Cimarosa door de Ned.
Operastichting.
Vrijdag 11 maart:
Amoroso, voorstelling door het Zwarte
Theater uit Praag.
Zaterdag 12 maart:
Mickery-circuit (programma nog niet
bekend).
Maandag 14 en dinsdag 15 maart:
Een vrouw als Beppie, toneelmusical
door het Amsterdams Volkstoneel met
o.a. Beppie Nooy, Milly Scott, Martin
Brozius, Loekie Knol.
Vrijdag 18 maart:
Moeder geef me nog eens raad, cabaret-
programma van Frits Lambrechts, Elsa
Lioni en Wim van de Meeberg.
Zaterdag 19 maart:
Mirandolina, blijspel van Carlo Goldoni
door de Noorder Compagnie met o.a.
Ton Lensink, Rick Nicolet, Diny de Neef
en Robert Sobels.
Dinsdag 22 maart:
Het 25ste uur. toneelstuk van Georges;
Tabori door toneelgroep Centrum.
Donderdag 24 en vrijdag 25 maart:
Don Quichotte, mimevoorsteUing door
Rob van Reijn.
Zaterdag 26 maart:
Turandot of der kongress der Weiswa-
scher, toneelstuk van Bertolt Brecht
door toneelgroep Globe met o.a. Mart
Gevers, Marieke van Leeuwen en Allard
van der Scheer.
Maandag 28, dinsdag 29en woensdag 30
maart:
Jasperina de Jong in een nieuwe show
met teksten van Lennaert Nijgh op mu
ziek van Joop Stokkermans,
Donderdag 31 maart:
Poëzie Hardop (programma nog niet be
kend).
Vrijdag 1 april:
Dorp in opstand, volksverhaal van Lope
de Vega door toneelgroep Theater met
o.a. Sjoukje Hooymaayer, Nettie Blan
ken en Peter Aryans.
Zaterdag 2 april:
Mickery-circuit (programma nog niet
bekend).
'Woensdag 13 en donderdag 14 april:
Tien jaar onderweg, cabaretprogramma
Paul van Vliet
Vrijdag 15 april:
Schreber, F-act met een produktie van
Paul Vermeulen- Windsant en Gerard
Jan Rijnders.
Zaterdag 16 april:
De nachtschei en The four note opera,
komische opera van Geatano Donizetti
en persiflage op de opera van Tom Jones
door de Nederlandse Operastichting.
Dinsdag 19 april:
Toneelgroep de Appel (voorstelling nog
niet bekend).
Donderdag 21 en vrijdag 22 april:
En dat is twee, cabaretshow Robert
Long en Nelleke Burg.
Zaterdag 23 april:
Bitter lemon, blijspel van Dimitri Fren
kel Frank met o.a. Jenny Arean en Lou
Maandag 25 april:
Toneelgroep Centrum (voorstelling nog
niet bekend).
Dinsdag 26 april:
Poëzie Hardop (programma nog niet be
kend).
Woensdag 27 en donderdag 28 april:
Afscheidstournee I, cabaret Don Quis-
hocking met Anke Groot, George Groot,
Jacques Kloters, Pieter van Empelen en
Fred Florusse.
Maandag 2 mei:
Medea, tragedie van Euripides door het
PubLiekstheater met o.a. Annet Nieu-
wenhuyzen en Eric Schneider.
Dinsdag 3 mei:
Een maatschappijkritisch stuk, F-act
meteen produktie van Leo Hogenboom.
Vrijdag 6 mei:
.In wankel evenwicht, toneelstuk van
Edward Albee door toneelgroep Thea-
Zaterdag 7 mei:
Mickery-circuit (programma nog niet
bekend).
Maandag 9 mei:
Nederlands danstheater (programma
nog niet bekend).
Dinsdag 10 mei:
Anatole, toneelspel van Arthur Schnitz-
ler met Karl-Heinz Böhm, Herbert Ku-
cera en Anna Tradi.
Zaterdag 14 mei:
Musicalprojekt, over de handel en wan
del van een bekend Nederlands poLiticus
op muziek van Willem Breuker door to
neelgroep Baal met aa. Elsje de Wijn en
Rudolf Lucieer.
Dinsdag 17 mei:
Toneelgroep Centrum (voorstelling nog
niet bekend).