Zegetocht van
Scott Joplins
'Treemonisha'
Geen plaats meer voor Ned. Kamerorkest
toegelicht
f/ RflPIQ \programma\
BHEKEZem»
inderdaad
prima
stofzuigers
TOP
DERTIG
©CITIZEN
DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1976
Protesten tegen saneringsplannen van Minister Van Doorn
AMSTERDAM - Het plan
van CRM-minister Van
Doorn om de Nederlandse
orkesten te saneren en als
gevolg daarvan het Neder
lands Kamerorkest op te
heffen, heeft gisteren geleid
tot felle protesten vanuit de
orkestwereld. Het Neder
lands Kamerorkest toonde
zich tijdens een persconfe
rentie in Concertgebouw
Concertgebouworkest in
Amsterdam zeer "geschokt
en teleurgesteld" over de
mededeling van minister
Van Doorn, dat het orkest
niet meer hoeft te rekenen
op de jaarlijkse rijkssubsi
die van twee miljoen gul
den. De Algemene Neder
landse Organisatie van Uit
voerende Kunstenaars
(ANOUK) noemdede minis
teriële plannen "onaan
vaardbaar", terwijl volgens
de directie van het Amster
damse Concertgebouw de
minister "onjuist en onvol
ledig" geïnformeerd blijkt.
Minister Van Doorn heeft zijn sane
ringsplannen deze week bekend
gemaakt in een brief aan de ver
schillende bonden van orkesten
en musici. Uit die brief blijkt, dat
de minister - er van uitgaande dat
in veel gevallen te veel dezelfde
soort muziek wordt gespeeld - op
de subsidies aan Nederlandse or
kesten wil bezuinigen door ze in
te delen in vijf regio's noord, oost,
zuid, midden en west. Een en an
der zou betekenen dat de orkes
ten samenwerkingsverbanden
zullen moeten aangaan.
In het noorden zal het Noordelijk
Filharmonisch Orkest moeten
samengaan met het Frysk Orkest,
waarbij het rijk de salariëring ga
randeert van 136 musici (2 x 68).
In het oosten des lands stelt Van
Doom zich een samenwerkings
verband voor tussen het Overijs
sels Philharmonisch Orkest en
het Gelders Orkest (2 x 68 musi
ci). In de regio zuid zou het Bra
bants Orkest dienen samen te
werken met het Limburgs Sym
fonie Orkest (2 x 69 musici). In
midden-Nederland dient het
Utrechts Symfonie Orkest naar
de mening van minister Van
Doom samen te werken met de
daarvoor in aanmerking ko
mende NOS-orkesten. Hier ga
randeert het rijk de salariëring
In het westen van ons land stelt de
minister twee samenwerkings
verbanden voor één verband
tussen het Concertgebouwor
kest, het Residentie-Orkest en
het Rotterdams Philharmonisch
Orkest (gegarandeerd salaris
voor 106, 95 en 95 musici) en een
tweede samenwerkingsverband
tussen Amsterdams Philharmo
nisch Orkest, het Noordhollands
Philharmonisch Orkest en het
Gewestelijk Orkest voor Zuid-
Holland. Het rijk garandeert in
dit laatste verband de salarissen
Minister Van Doom streeft naar
een gelijk salaris voor alle or
kestmusici. Alleen de leden van
het Rotterdams Philharmonisch
Orkest en het Concertgebouwor
kest zouden respectievelijk tien
en twintig procent meer mogen
verdienen. Voor het Nederlands
Kamerorkest ziet de minister in
het nieuwe orkestbestel geen
plaats meer. Hij belooft een uit
stekende afvloeiingsregeling
voor de 30 musici en zeven stafle
den van het Nederlands Kame
rorkest, dat al ruim twintig jaar
bestaat.
Het Nederlands Kamerorkest - met
zeven buitenlandse musici -
heeft een vol programma tot en
met juni 1978, terwijl voor de pe
riode tot 1980 reeds contracten
zijn gesloten met verschillende
gastdirigenten en solisten.
Minister Van Doom meent, dat par
lementaire behandeling van zijn
plannen niet langer uitgesteld
behoeft te worden. Dat wijst er
op, aldus woordvoerders van het
Ned. Kamerorkest en het Con
certgebouw, dat de-minister nog
voor zijn aftreden bij de kamer
verkiezingen in mei volgend jaar
de zaak rond wil hebben.
Het Nederlands Kamerorkest, dat
in 1955 op verzoek van CRM is
opgericht, maakt veel buiten
landse toemees. In Nederland
wordt 65 procent van de concer
ten uitgevoerd in het westen des
lands.
"Van ragtime naar opera is beslist
een grote sprong". Dit schreef het
dagblad New York Age op 5 maart
1908, toen melding werd gemaakt
van het feit dat de bekende
ragtime-componistScott Joplin -
wie kent hem niet van "The Enter
tainer"? - aan een opera werkte.
Wat Joplin tot deze "grote sprong"
heeft bewogen is nooit duidelijk
gewordenVeel plezier heeft hij er in
elk geval niet van gehad. Het
waanzinnige succes van al zijn
ragtimes woog voor hem niet op
tegen de teleurstellingen die hij met
de opera "Treemonisha" moest in-
Nu maakt "Treemonisha" een zege
tocht door de Amerikaanse thea
ters en sinds kort hebben we het
werk ook op de plaat, een uitgave
van twee lp's, die deze week op de
Nederlandse markt is gebracht.
Tot enkele jaren voor zijn dood
heeft Scott Joplin kosten noch
moeite gespaard om voor zijn opera
een uitgever te vinden en om het
stuk op het toneel te zien. In 1915
nam hij zelf de pianopartij voor zijn
rekening tijdens een provisorische
uitvoering van "Treemonisha" in
concertvorm. Op eigen kosten had
hij een pianopartituur latetl druk
ken en deze rommelige uitvoering
met een stel zangers en zangeressen
?r in een klein zaaltje van een
buurtbioscoop in New York met de
naar gooiden had hij ook zelf
bekostigd. Het publiek bestond uit
genodigden, voor een deel muzie
kuitgevers die met gespitste oren
luisterden om te ontdekken of er
misschien een nieuw succesnum-
van de koning van de ragtime
te halen was. Na afloop schuifelden
stil weg. Joplin was verbitterd.
Schetsen
Wanneer Joplin aan het werk is be
gonnen is niet bekend. Waarschijn
lijk werden de eerste schetsen rond
1906 op papier gezet. Dat is de ver
onderstelling van Vera Brodsky-
Lawrence, de Amerikaanse musi
cologe die de uitgave van de verza
melde werken .(1971) van Joplin
heeft verzorgd en die waarschijn
lijk meer van deze componist weet
dan wie ook ter wereld. In 1905 had
Joplin St. Louis verlaten na een
echtscheiding en de dood van zijn
dochtertje. Na twee jaren zwerven
vestigde hij zich in New York. Zijn
leven ging er toen rooskleuriger
uitzien. Hij trouwde opnieuw, hij
maakte concertreizen als pianist en
hij componeerde weer als een beze
tene. Maar enkele jaren later staat
het fiasco van "Treemonisha" het
geluk weer in de weg. Joplin laat
uiteindelijk het moede hoofd han
gen en zijn laatste jaren brengt hij
teruggetrokken door.
Alle door Joplin benaderde uitge
vers en operadirecteuren hebben
"Treemonisha" afgewezen. Dat kan
niet los worden gezien van de
huidskleur van de componist. Dat
een neger met ragtimes in de amu
sementsmuziek een waanzinnig
succes heeft kon geen kwaad. Maar
een opera van een negercomponist,
dat kon niet. Zelfs al zou het werk
geniaal zijn, zo dacht men ongetwij
feld, welke theaterdirecteur of ope
ramanager zou met een opvoering
van een opera van een negercom
ponist zijn blanke publiek het thea
ter in krijgen?
Betty Allen (l.) als Monisha en Carmen Balthrop als Treemonisha in een scène uit de herontdekte opera van Scott
Joplin.
Van ragtime naar opera
Nostalgie
Nu is Joplin binnen het kader van
de nostalgie-golf in de Verenigde
Staten in de mode, vooral na de film
"The Sting" waarin zijn ragtimes
een belangrijke rol vervullen. En
wat de in de vergetelheid geraakte
vergeelde schetsen van "Treemon
isha" betreft, het moest er eens van
komen dat die opnieuw leven wer
den ingeblazen. Dat is ook gebeurd.
In 1972 werd de opera voor het eerst
in het theater opgevoerd. Men zegt
dat bij die gelegenheid sprake was
van een vrij slechte bewerking en
een nogal rommelige uitvoering.
Om het werk recht te laten weder
varen moest de door Joplin in vage
lijnen ontworpen orkestpartij eerst
grondig gereconstrueerd worden.
Wie kon deze taak beter op zich
nemen dan de Amerikaan Gunther
Schuller, zelf componist en diri
gent, die al veel voor de verbreiding
van Joplin's muziek (ook via de
grammofoonplaat) heeft gedaan en
die enkele jaren geleden ook met
een gelegenheidsorkest in Neder
land was om ragtimes van Joplin en
zijn tijdgenoten te spelen. In de re
constructie van Schuller en onder
zijn leiding ging "Treemonisha" in
mei 1975 in de Houston Grand
Opera in première.
Door
Aad van der Ven
De in de Verenigde Staten i
teel zeer actieve platenmaatschap
pij Deutsche Grammophon was er
snel bij om het werk met dezelfde
cast op te nemen. Zo kwamen Ame
rikaanse platenkopers enkele
maanden geleden verbaasd tot de
ontdekking dat een Duitse firma als
eerste had gezorgd vooreen realisa
tie van het werk dat wel de eerste
Amerikaanse opera van betekenis
wordt genoemd.
ADVERTENTIE
1. 1) Dancing Queen/Abba
2. 3) In Zaire/Johnny Wakelin
3. 2) Smile/Pussycat
4(10) Mon Amour/BZN
5 7) My Love/Rosie en Andres
6 6) Monza/Ferrari
7 4) Now is the time/Jimmy
James en Vagabonds
8 (12) Blue Brown Eyed la
dy/Jack Jersey
9 (15) Heaven must be missing an
angel/Tavares
10 9) Le matin sur la rivière/Eve
Brenner
ADVERTENTIE
PEPERZAK bdheerst
Ontmoet onze kollekties
waardeer onze
REPAREREN - MODERNISEREN
't vakl~\
e prijzen I
EN l
SFÜI 149-151 DEN-HAAG-CENTRUM TELEFOON 070 - 60 48 95 I
11 (17) You never find another
love like mine/Lou Rawls
12 5) Tango d'amor/Vicky
Leandros
13 8) 5.05 p.m./Lia Velasco
14 (24) Daddy Cool/Bonny M
15 (30) Teddybeer/Gerard de
Vries
16 (19) Ome Arie/Conny Vanden-
bos
Naïef
Hoe moeten we "Treemonisha"
beoordelen? Dat is geen eenvou
dige zaak. Het werk is interessant,
maar dan wel qp een totaal andere
manier dan het interessante van de
Europese muzikale ontwikkeling
tussen globaal 1900 en 1910, de pe
riode waarin het expressionisme
z'n hoogtepunt bereikte en tegelijk
uit z'n voegen barstte (Elektra van
Richard Strauss en Erwartung van
Schönberg). Het unieke van
"Treemonisha" ligt in de naïeve
vermenging van allerlei uiteenlo
pende muzikale genres: de roman
tische Europese opera, de popu
laire Amerikaanse muziek van rond
de eeuwwisseling en Afro-
Amerikaanse invloeden.
In zijn boek i ver Amerikaanse mu
ziek "Music in a new foundlanö"
besteedt Wilfrid Mellers niet meer
dan een regel aan hot werk. Hij
spreekt van een 'Tag-opera Die
term geeft niet meer dan een deel
van de waarheid aan. De ragtimes
zijn wel de amusantste delen van de
opera maar in het geheel van het
werk nemen ze slechts een be
scheiden plaats in.
Meer dan Gershwin's "Porgy and
Bess" kan "Treemonisha" aan-
spraak maken op de titel "nationale
opera van de Amerikaanse negers".
De opera van Joplin staat met z'n
eenvoud van uitdrukkingsmidde
len veel dichter bij het volk dan de
jpeer geraffineerde partituur van
Gershwin. Het verhaal gaat over
een te vondeling gelegd neger
meisje dat, eenmaal volwassen ge
worden, wil afrekenen met het bij
geloof van de mensen om haar
heen. Zij wordt daarom ontvoerd
door een negergroepering die haar
,als een bedreiging van de magische
taboe's ziet. Maar haar medestan
ders bevrijden haar, de schurken
worden aan de kaak i
het einde van de opera i
over eens dat het bijgeloof de ont
wikkeling van de negerbevolking
in de weg staat.
Recht
Voor een verhaal dat in wezen een
moraliteit is kan men moeilijk be
zwaar maken tegen het feit dat van
individuele karaktertypering geen
sprake is. Voor Mozarts "Zauber-
flöte" gele" tenslotte hetzelfde.
Frank Corsaro, regisseur van de
theaterproductie in Houston,
noemt "Treemonisha" trouwens
een "Magic Flute-American style"
en hij beschouwt beide werken als
"spiritual vaudevilles". Het is de
grote verdienste van Gunther
Schuller - als dirigent en als arran
geur - en van het gehele negeren
semble om hem heen in de recente
DGG-opname dat "Treemonisha"
op een volwassen manier eindelijk
recht is gedaan, zonder dat daarbij
iets van het naïeve karakter van het
stuk verloren is gegaan.
Scott Joplin: Treemonisha. Car
men Balthrop, Betty Allen, Curtis
Rayan, Willard White e.a. Koor en
orkest onder leiding van Gunther
Schuller. DGG 2707 083 (2 LP's),
f49,50.
ADVERTENTIE
een
miljoen gulden
aan prijzen
17 (27) Memory of life/Albert West
18 (11) Let's stick together/Brian
Ferry
19 (13) Don't tell me stories/Saskia
en Serge
20 (16) Rhiannon/Fleetwood Mac
21 (nieuw)Play that funky mu
sic/Wild Cherry
22 (nieuw)You can count on
me/Sammy Davis jr
23 (29) Ring et ding/Michel Fugain
et le Big Basart
24 (nieuw)Doctor kiss kiss/5000
Volts
25 (nieuw)Wings of an eagle/The
Classics
26 14) Playa Blanca/Afric Simone
27 (nieuw)Aunt Dinah has blown
thehorn/uit Tree-monisha
28 (18) Long may you run/Stills
Young Band
29 (22) Afternoon delight/Star-
land Vocal Band
30 (21) Fly like an eagle/Steve Mil
ler Band
Het ongelofelijke nieuws
van het elektronisch
wekker-horloge:
Citizen Quartz Crystron LC Alarm.
Absolute precisie Geeft kontinu de
uren, minuten en sekonden. Plus de
volledige funktie van een wekker
Ingebouwde verlichting voor s nachts.
Voor dit absolute spmmum van precisie-
techniek in deze zeer eigentijdse vorm
geving. is een prijs van f 596.50 eigenlijk
nog erg voordelig
Te winnen
in de Nationale Puzzelaktle t.b.v
Nationaal Fonds Beter Leven
ADVERTENTIE
NEDERLAND I
18.45 - Toeristische tips (NOS)
18.55 - Journaal (NOS).
19.05 - Monty Python (VPRO).
19.30 - Trends (VPRO).
20.05 - Zendtijd van het Simplisties Verbond (VPRO).
20.20 - Het wachten van de familie Van Helvert, tv-portret
(VPRO).
21.35 - Journaal (NOS).
21.50 - All in the family (VPRO).
22.15 - Hard roepen in het donker of een levensschets van
de laatsten der kolonialen (VPRO).
23.15-23.20 - Journaal (NOS).
NEDERLAND II
18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS).
18.55 - Journaal (NOS).
19.05 - Pipo en de piraten van toen (VARA).
19.30 - Dokter Hogg terug (VARA).
20.00 - Journaal (NOS).
20.25 - Beryls lot (VARA).
21.15 - De Ombudsman (VARA).
21.40 - Reuben m'n jongen (VARA).
22.05 - Achter het nieuws (VARA).
22.55 - Den Haag vandaag (NOS).
Twee aangrijpende onderwerpen
waren er gisteravond op de tele
visie. Kenmerk had terecht het
gehele programma besteed aan
een reportage van een eigen
ploeg in Mozambique. Het blijkt,
dat de steeds verder in het nauw
gebrachte blanke minderheids
regering in Rhodesië af en toe een
legertje Mozambique instuurtom
de Rhodesië gevluchte negers
onder vuur te nemen. De Neder
landse cameraploeg was naar een
vluchtelingenkamp gegaan, dat
door de militairen van Smith was
bezocht. Een verrassingsaanval
had voor honderden onschuldige
en ongewapende mensen de
dood betekend. Wat op het ogen
blik in Rhodesië gebeurt en op
het punt staat te geuren in geheel
zuidelijk Afrika, toont aan waar
toe mensen in bepaalde situaties
in staat zijn. Maar ja, wie de avond
gezellig wil houden, is gauw ge
neigd een oogje dicht te doen, al
is het maar voor de werkelijk
heid.
Het tweede onderwerp betrof een
reportage in Panoramiek later op
de avond over West-Duitsland,
waar op 3 oktober verkiezingen
worden gehouden voor een
nieuwe bondsdag. Verbazing
wekkend eigenlijk, dat de politici
van de SPD, de Duitse socialisti
sche partij, hun maatschappe
lijke hervormingsdrang kwijt
bleken te zijn. Als schichtige we
zens - nog wel aan de macht,
maar hoe lang nog? - trekken zij
door de Duitse landen. Zij probe
ren de mensen duidelijk te ma
ken dat de internationale econo
mische recessie er nu eenmaal de
oorzaak van was dat Duitsland er
in de eerste plaats voor moest
zorgen te behouden wat bereikt
is. Nog verbazingwekkender
was, dat de CDU, die van haar
oppositierol af wil, de kennelijk
makke SPD in schallende kreten
afschilderd als een levensgevaar
lijke rode rakker, die zou niets
liever doen dan al die arme Duit
sers vandaag nog uit te leveren
aan een likkebaardende Russi
sche beer, waar die zich ook moge
bevinden.
In de rubriek „Ik spreek jou nog
wel" van de IKON sprak Wim
Neijman mat 15- en 16-jarigen
over roken, drinken en Drugs.
Wim stak er veel van op, want de
meeste van zijn gespreksgenoten
wisten van alle drie de onderwer
pen aardig wat af, terwijl Wim
duidelijk blij was niet helemaal
een leek te zijn. Sommige jon
gens bleken op een dag hele fles
sen leeg te drinken, en drugs
vormden natuurlijk een populair
onderwerp. Merkwaardig is, dat
je drinkt of drugs gebruiktl om
dat je wat hebt - een probleem
bijvoorbeeld - mmar dat nie
mand dat zegt als het over roken
gaat.
AI.
Op Nederland I om 19.30 uur „Trends" van de VPRO. Een geïllus
treerde causerie door Hans Ferrée over het fenomeen „trend", zijn
effect op onze samenleving en de rol van de mens in deze materie.
Om 22.15 uur (Nederland Ivia de VPRO de documentaire flard
roepen in het donker" over Rhodesië.
In VARA's échter het Nieuws" vanavond een gesprek met
Franse Frans e socialistenleider Frangois Mitterand.Er zal ook een
portret van de CDU worden gegeven. Verder nog informatie over
scholen voor kinderen met lichte hersenbeschadigingen, waardoor
motorische stoornissen of andere contactgebreken kunnen optre
den. Kijkers kunnen over dit onderwerp in de uitzending opbellen.
DONDERDAG 30 SEPTEMBER
Hilversum I
NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in
vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpano
rama. 18.53 De kerk vandaag. 19.10 (S)
Leger des Heilskwartier. 19.25 De we
reld zingt Gods lof, gewijde muziek.
20.05 De mens heet mens. 21.30 (S)
Stairway to the stars 22.25 Avondover-
denking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu.
23.00 Rondom het woord. 23.25 (S)
Stairway to the stars. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
P.P.: 18.20 Boerenpartij. IKON: 18.30
Kleur. AVRO: 19.00 (S) Hoogtepunten
uit operettes. 20.00 Nws. 20.05 Radio
journaal. 20.10 Programmaoverzicht.
20.15 (S) Het levend verleden. 21.15 (S)
Omroep Orkest en Groot Omroep Koor.
22.10 (S) Essay. 22.40 Fluit en piano.
NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum III
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.20
(S) Soul. 21.02 (S) Luister uit en thuis.
22.02 (S) Als dat zou kunnen. 23.02 (S)
Sesjun. 0.02 (S) Hugo van Gelderen.
1.02-7.02 (S) De Nachtwacht.
VRIJDAG 1 OKTOBER
Hilversum I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Hans van Willigenburg. (7.30
Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek v. d.
huisvrouw. NOS: 8.45 Spiegel van Bel
gië. KRO: 9.15 (S) Anne van Egmond.
(10.30 Nws.). 12.00 (S) Hans van Willi
genburg. (12.26 Med 12.30 Nws.). 14.00
(S) Anne van Egmond. (15.30 Nws.).
16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Anne van
Egmond voor kinderen. 17.30 Nws. 17.32
(S) Echo magazine.
tiek. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Her
kenning. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25
Rozegeur en prikkeldraad. NOS: 9.00
Want de bajes is zo groot. 9.35 Water-
groene linde. 14.00 Aspektén van de ka
mermuziek. 15.00 Zoeklicht op Neder
land. 16.30 Kijk op het buitenland.
VPRO: 17.00 Welingelichte kringen.
17.45 Symbiose.
Hilversum in
EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 (S) Tijd
sein. 9.03 (S) de muzikale fruitmand.
10 03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S)
'Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Hugo
van Gelderen. NCRV: 13.30 (S) Pop-
kontakt NOS: 16.03 (S) De Hitmeesters.
.03 Meer over minder. 12.30 Toe-
rismo. Overheidsvoorlichting: 12.49 Uit
zending voor de landbouw. 13.00 Nws.
NCRV. 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30
Vonken onder de as. 13.45 Onder de
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.30
(S) Vocalise. 12.00 (S) Recital. EO: 13.00
Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S)
Klankbord. 14 20 (S) Daar waar de mo
lens staan. 14.45 (S) Woord der waarheid.
VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek op vier.
DUITSE TV
DONDERDAG 30 SEPTEMBER
Duitsland I
16.15 Journaal 16.20 Informatief spel-
programma. 17.05 Dan tanze ich eben
mit einem anderen, verhaal. 17.55-18.00
Journaal. (Regionaal programma. NDR:
18.00 Die Assistenzarzte, serie. 18.30 AkL
18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-
magazine. 19.26 Die Assisentenzarzte.
19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.00
Nieuws uit Noordrijnland-Westfalen.
18.05 Intermezzo. 19.15 Aktualiteiten.
19.45 Tip urn 4tel vor 8). 20.00 Journaal
en weerber. 20.15 Politieke discussie.
22.15 Einsatz in Manhattan. 23.00-23.20
Journaal, kommentaar en weerbericht
Duitsland II
16.30 Reportage. 17.00 Journaal. 17.10
Die Biene M^ja. 17.40 Akt. en muz. 18.20
Wege ins leben, serie. 18.55 Geschichten
ausderGeschichte 19.00 Journaal. 19.30
Petrocelli, film. 20.15 Politieke discus
sie. 22.15 Muziekprogramma. 23.00
Journaal.
BELGISCHE TV
België Nederlands
18.00 De Oniksen, serie. 18 05 Pro
gramma voor mensen van de derde leef
tijd. 18.45 Vrijetijdsmagazine. 19.15 Vei
lig verkeer. 19.15 Focus on Wildlife. 19.40
Med. 19.45 Journaal. 20.15 Politieke tri
bune. 20 30 Coronation Street. 20.55 Pa
norama. 21.45 Filmmagazine. 22.30-22.40