KUNST TE LEEN IN LEIDSE WAAG
'De lamp hangt
scheef' een
turfstekersrevue
Mercury,
Schitterend
vrouwenportret
"SSSF
-rSs-nsL
...e/7 gisteren
toegelicht ...1
[[M^progr^mma
houdt'm
betrouwbaar!
'Van de koele meren des doods':
TülüÜ'lt-Watersport
'GENESIUS': LES IN SEKS
VRIJDAG 17 SEPTEMBER 1976
LEIDEN - Iedereen die er zin in
heeft kan tot 23 september een
keuze maken uit een grote hoe
veelheid kunstwerken en een er
van een half jaar lang gratis in zijn
bezit te hebben. Het is geen goed
kope stunt maar een aanbod dat
niet te negeren is. De Culturele
Raad Leiden heeft er voor gezorgd
dat we in Leiden kennis kunnen
maken met een artotheek die on
dergebracht is in het Waaggebou w
aan de Aalmarkt. Al gedurende
verscheidene jaren zijn er plannen
om ook in Leiden een artotheek
(uitleenwinkel van hedendaagse
kunst) te vestigen.
Om die reden is deze artotheek in
de Waag een goede poging om alle
partijen enthousiast te maken voor
dit idee. Hiermee is dan in de eerste
plaats het publiek bedoeld. Uitein
delijk is het publiek de enige garan
tie dat een artotheek een kans tot
slagen heeft. Nu lijkt me dat deze
artotheek in staat is een uitste
kende basis te kunnen leggen bij
een veel groter deel van het publiek
te meer daar er "grote" namen bij
zitten en omdat het overgrote deel
van de kunstwerken makkelijk be
grijpbaar is. De collectie is afkom
stig van de Nationale Nederlanden
1870 die deze verzameling destijds
heeft samengesteld bij gelegenheid
van het 100-jarig bestaan van deze
maatschappij. De uitleenexpositie
bestaat alléén uit grafische kunst
werken waaronder litho's, zeefd
rukken, houtsneden en metaald-
rukken van zeer veel bekende kun
stenaars als Dali, Zadkine, Karei
Appel, Man Ray, Corneilleen Lucio
Fontana. Dit betekent wel dat men
zich moet realiseren dat dit soort
kunstenaars niet of nauwelijks ver
tegenwoordigd zullen zijn in een
gewone artotheek. Beter is het dan
om van een uitleenexpositie te
spreken i.p.v. van een artotheek.
De artotheek zoals men die in Lei
den zou willen stichten zal voor het
grootste deel uit kunst bestaan die
via de BKR (Beeldende Kunstrege
ling) door de gemeente is aange
kocht. Nu zijn er verschillende sys
temen van artotheken te onder
scheiden. In de eerste plaats is er
het BKR-systeem. Zij wil de kunst
die via de Beeldende Kunstrege
ling in het bezit van de overheid is
gekomen uitlenen om zodoende dit
"gemeenschappelijk" bezit voorde
volle gemeenschap profijtelijk te
maken. De artotheek van Alkmaar
werkt sinds april '74 op deze basis.
In Den Haag werkt men ook op
deze basis maar daarnaast is het in
deze artotheek mogelijk om
kunstwerken uit de "vrye inbreng"
te huren. Dit zijn kunstwerken die
uit de ateliers van de kunstenaars
komen die wel of geen lid zijn van
de BKR. Nu kan men deze kunst
werken aankopen door middel van
een huur/koop abonnement. Dit
huur/koop abonnement kost 15,-
per maand waarvan 6,- gespaard
wordt. Met dit spaartegoed kan
men later een kunstwerk kopen. In
Leiden zou men volgens het
Haagse systeem te werk willen
gaan. Het ministerie van CRM geeft
echtr geen subsidie aan artotheken
die werken met het SBK-systeem.
Het Stichting Beeldende Kunst
(SBK) systeem wordt over het al
gemeen het meest nagevolgd.
De SBK-artotheken zijn verenigd
in de Federatie Uitlening Beel
dende Kunst. Bij dit SBK-systeem
wordt gewerkt met een collectie die
door een selectiecommissie wordt
samengesteld uit door de kunste
naars aangeboden werk. BKR-
t.
Overzicht van de uitleenexpositie in de Waag
werk is niet in de collectie opgeno
men. Het ministerie van CRM geeft
subsidie aan zo'n artotheek mits
deze aaangesloten is bij de Feder
atie en werkt met een selectiecom
missie. Indien een kunstwerk
wordt verkocht ontvangt de arto
theek 30% van de verkoopprijs. Het
leentarief (abonnement) bedraagt
15,- per maand.
Uit bovenstaande blijkt welke kan
ten men op kan gaan. Er zijn veel
argumenten tegen een artotheek te
vinden die met een selectiecom
missie werkt. Het is nooit een ga
rantie dat er ook werkelijk voor ie
der acceptabele kunst te zien is en
daarbij houdt een selectie een be
perking in. De geselecteerde wer
ken kunnen daarom nooit repre
sentatief zijn voor het gehele (grote)
aanbod van beeldende kunst. Mak
kelijker is het daarom om alles toe
te laten. Bij de Haagse artotheek
heeft men gezien dat dit ook weer
niet tot een stortvloed van kunst
werken hoeft te leiden. Het publiek
selecteert zelf wel en eveneens in
Den Haag heeft men ervaren dat
het publiek langzamerhand ook de
"moeilijk begrijpbare" kunstwer
ken leert waarderen.
Dat er in Leiden en artotheek moet
komen is duidelyk. In zijn grote re
gio kent het bijzonder weinig gale
rieën of plaatsen waar hedendaagse
kunst te zien is. Ook kent de Leidse
regio een groot aantal beeldende
kunstenaars die voor het meren
deel niet bekend zijn maar van wie
wel een grote hoeveelheid kunst
nutteloos is opgeslagen. Het is ge-
meentegoed en dat wil zeggen dat
elke burger er recht op heeft om het
te zien.
De uitleenexpositie in de Waag,
waar men vast aan het idee van een
artotheek kan wennen, zal mis
schien velen stimuleren om daad
werkelijk met moderne kunst om te
gaan. In de Waag is er voldoende
informatiemateriaal te vinden over
andere artotheken, collecties e.d.
Het is bijzonder de moeite waard
om de Waag eens binnen te lopen
want zo'n kans om een halfjaar lang
van een Appel, Vasarély of een Ale-
chinsky te genieten krijgt men niet
zo snel meer.
JURRIAAN VAN
KRANEN-DONK.
Ben Hulsman als turfsteker in "De lamp hangt scheef'.
De toneelgroep Centrum speelt in
het Amsterdamse Bellevue-theater
op het ogenblik een tweeluik van
verschillende jonge Nederlandse
schrijvers. „Van de koele meren
des doods" - naar de roman van
Frederik van Eeden - en als oor
spronkelijk werk van Per Justesen
„De lamp hangt scheef'. Het één
een pschiatrisch portret van een
vrouw uit het laatst van de negen
tiende eeuw, het volgende „een ma
terialistisch portret" gebaseerd op
de turfstekersstaking van 1890 in
het Friese Beets. Hoewel in de tijd
te koppelen gaat het toch wel om
twee verschillend geaarde spelen.
Wat de schrijver van „De lamp
hangt scheef' tot zijn prestatie be
wogen zal hebben lijkt in de eerste
plaats de verwondering over een
mentaliteitskloof in de vorige
eeuw. De heersende klasse liet zich
weinig gelegen liggen aan de
schrijnende nood van de armzali
gen. Honger en gebrek waren „door
God gegeven om nederigheid te le
ren", zo predikten zelfs predikan
ten. In het ergste geval werd er met
zeer rechtschapen smoelen aan be
deling gedaan.
Dat moesten ook uitgebuite turf
stekers ondervinden tot zich moei
zaam een verzet ontwikkelde, al
nam dat niet echt de vorm aan van
een revolutie, want zo dramatisch
doen wij het in Nederland niet. Een
betrekkelijk rustig incident met
socialistische sprekers, politie en
huzaren, gevolg van een land
bouwcrisis, die toen heel West-
Europa trof.
Per Justesen heeft een en ander in
een revue-achtig vat gegoten, een
tikkeltje naar het model van Joan
Littlewoods „Oh what a lovely war"
in een mengeling van liedjes en al
lerlei taferelen, maar minder
scherp en cynisch dan dit Engelse
voorbeeld, dat daardoor meer kon-
takt kreeg m-^t onze tijd, terwijl
Justesens presutie een historisch
document op afstand bleef, -dat
overigens op vele momenten in le
vendige scènes zich kon laten her
kennen bij de spot naar de schijn
heiligheid, waarmee de hoger ge
stelden hun uitbuiting bedreven.
De hand van Peter Oosthoek als re
gisseur bij het vrijwel identieke,
krachtige toneelbeeld van Paul van
den Berg was ook over „De lamp
hangt scheef' gegaan met een
soortgelijke stijlopvatting. Maar
zijn greep op de onregelmatige ti
ming van het stuk was minder
krachtig, zodat weieens het gevoel
ontstond van luisteren naar een
oude grammofoon, waarvan de
slinger soms een draai behoefde.
Bijna het hele gezelschap trad aan
vooreen reeks levendige portretten
van voorouders, armen en rijken.
De mise en scène toonde zich en
kele malen rommelig maar ook
fonkelend origineel. Het stuk heeft
vooral kwaliteiten als een stukje le
vendig geschiedonderwijs.
PIET RUIVENKAMP
inderdaad
prima
stofzuigers
AMSTERDAMILE1DEN - Bij de to
neelgroep Centrum zijn deze week
twee stukken in première gegaan,
die over enkele weken ook in de
Leidse schouwburg te zien zullen
zijn. 'Van de koele meren des doods'
is een toneelbewerking van Ton
Vorstenbosch naar de gelijknamige
roman van Frederik van Eeden,
waarin hij in korte scènes de zieke
lijke ontwikkelingen beschrijft in
de geest van een meisje uit deftige
kringen. Het stuk, dat op maanda
gavond 8 november in Leiden is te
zien, kan als een pendant worden
beschouwd van 'De lamp hangt
scheef van Per Justesen. Dit oor
spronkelijke werk, dat de armoe in
de veenkoloniën aan het eind van
de vorige eeuw behandeltwordt op
dinsdagavond 9 november in deze
stad opgevoerd. Op deze pagina
treft U alvast de recensie van beide
stukken aan.
t Ans Beentjes en Jules Hamel in "De koele meren des doods".
Ook de beste buiten
boordmotor vraagt
om jaarlijks onderhoud. U verlengt
daarmee de levensduur. Bel nu de
erkende Mercury Dealer, die haalt
Uw motor ook
graag even op
Goede vaart
in 1977.
Van 4 tot 175 pk.
0m K83 Zoete""^e
Frederik van Eeden is nu niet meer
de eerste schrijver, die je uit de
boekenkast pakt. Een merkwaar
dige man. Vele deskundigen heb
ben hem als een knap arts-
psychiater erkend, de letterkun
dige in hem komt tegenwoordig
over als een wat etherische aanstel
ler, die op een precieuze wijze met
zichzelf bezig was. Zijn bevlogen
tweede naamvallen spreken niet
Het is een verdienste van de jonge
toneelschrijver Ton Vorstenbosch
geweest, dat hij uit het oeuvre van
Frederik van Eeden diens roman
Van de koele meren des doods"
(1900) uit het stof heeft opgediept.
Een werk dat ik niet ken, maar
waarvan men mag aannemen, dat
Van Eedens kennis van de psychia
trie er een belangrijk element in het
ontstaan mee heeft bepaald. De te
kening van een ziekelijke, kwets
bare vrouw, sterk in zichzelf ver
deeld tot in het psychotische toe
moet wel erg diepgaand zijn ge
weest op een manier zoals Van Ee
dens collega Schnitzler dat in die
tijd ook kon.
Of de bewerker van de romanstof
zich moest ontdoen van veel half
zacht gefemel vermag ik niet te
beoordelen, alleen de melodrama
tische levensgang van Hedwig
Marga de Fontayne zou daar een
aanwijzing voor kunnen zijn. Feit is
dat er bij Centrum een schitterende
voorstelling is ontstaan. Door de
kwaliteit van de toneelvorm, de
heldere intelligente bouw van het
stuk, zowel als door de geleverde
i spelprestaties. Het is niet twijfe-
lachtig, dat er een nauwe samen
werking moet hebben bestaan tus
sen Vorstenbosch en regisseur Pe
ter Oosthoek in de opzet van deze
^roduktie, die geheel is ontwikkeld
l uit de meest oorspronkelijke to-
neelvorm, die in de laatste tien jaar
Nederland werd gecreèerd.
Want "Van de koele meren des
doods" bezit de kenmerken van het
succesvolle "Kees de jongen" en is
LEIDEN - "Mijn moeder zei altijd,
datje geen cake kon bakken, als je
ongesteld bent, want dan zakt ie in
elkaar". Deze en andere vooroorde
len tegen menstruatie, masturbatie
en coïtus werden gisteravond door
de uit Groningen afkomstige groep
'Genesius' in het LAK-theater aan
de kaak gesteld.
De groep rekent genadeloos af met
vooroordelen, die op dit terrein be
staan en geeft daarnaast op aan
schouwelijke wijze seksuele voor-
lichting. Ook loopt ze alle stadia
van de 'kennismaking' tussen een
meisje en jongen door. Het overwe
gend uitjongerentussendel2en 16
jaar bestaande publiek was aan
vankelijk zeer rumoerig. Maar
naarmate de groep intieme pro
blemen steeds concreter aan de
orde stelde, werd het steeds stiller
in het theater. De jeugd zat zeer in
gespannen te luisteren naar een uit
leg over de legitieme liefde tussen
twee homofielen. Of er ook
dames-homofielen bestonden?
Geen vraag was de leden van 'Ge
nesius' te gek. Na afloop van het
stuk werd in drie groepen over de
strekking van het spel en de daarin
gebruikte motieven nagepraat. Pas
toen bleek hoe belangrijk verant
woorde voorlichting is en welke
misvattingen nog op dit gebied be
staan. 'Genesius' heeft duidelijk
een taak en een plaats tussen ou
ders en school. De groep moet zich
echter waken te direct de beeld
spraak te hanteren, die ook op scho
len en op speelplaatsen gehoord
wordt. De identificatie met het
thema wordt toch wel bereikt.
A.C. KOEKEBAKKER JR.
daar zelfs een verder reikende
voortzetting van. Onder een ken
merkend Oosthoek-licht (van bo
ven), met steun van achtergrond-
dia's en bij muziek van piano en
altviool plaatst hij heldere kleine
scènetjes in een keten. Zodanig dat
het strikt individuele geval van een
vrouw een eeuw geleden in een
klaar-klinische visie een daar ver
bovenuit stijgende geldigheid ver
werft.
Ansje Beentjes speelde Hedwig
van de periode van de dood van
haar moeder in 1869 tot haar eigen
overlijden in 1888 op een magistra
le, onvergetelijke manier. Zeld
zaam subtiel penseelde zij aan al die
trekjes van een vrouw, die in het
Victoriaans corset gedwongen zich
in onberekenbare bevliegingen uit.
Van het nukkige meisje tot de la
tere berusting bracht zy die moei
lijk samen te brengen stemmingen
en uitingen toch in een lijn. Het
drama gebruikt als een verdie
pende dimensie van de gebeurte
nissen een dubbelfiguur van Hed
wig met de kortere Parijse periode
als zij als morfiniste in een hospi
taal belandt. Yolly van Kan bleek
tot een goed supplement van de rol
van Ans Beentjes in staat. Op een
nuchtere golflengte was er boven
dien de markant door Jacques
Commandeur geprofileerde rol van
Joop. Mannen, die een rol speelden
in het leven van Hedwig werden
door Johnny Peters, Jules Hamel
en Rugter Weemhoff in een impo
sant totaal gevoegd.
PIET RUIVENKAMP
Ombudsman
HILVERSUM - De uitgevery "De
Toorts" in Haarlem heefteen klacht
ingediend bij de raad voor de jour
nalistiek tegen de VARA-
ombudsman. Dit naar aanleiding
van de televisie-uitzending over de
Doman-Delacto-therapie en het
rapport dat de ombudsman daar
over uitbracht en in de uitzending
verwerkte. De uitgeverij heeft dit
per brief aan de VARA-
ombudsman meegedeeld.
De uitgeverij noemt het rapport
van de ombudsman en de uitzen
ding eenzijdig, onzorgvuldig en
tendentieus. Ze zegt verder het on
gepast te vinden, dat op deze wijze
druk werd uitgeoefend om te ver
hinderen dat een Nederlandse ver
taling van het boek verschijnt.
NEDERLAND I
18.15 - Engels voor beginners (TELEAC)
18.45 - Kortweg (NOS).
18.55 - Journaal (NOS).
19.05 - Familieportret (VARA).
19.55 - McMillan en vrouw (VARA).
21.35 - Journaal (NOS).
21.50 - Haagsche kringen (VARA).
22.35 - Hammerfeld Jazz Festival (VARA).
23.05 - Ons dagelijks beeld (2) (VIKON).
23.45 - Journaal (NOS).
NEDERLAND II
18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS).
18.55 - Journaal (NOS).
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO).
20.00 - Journaal (NOS).
20.25 - Kinderen voeren oorlog (AVRO).
21.50 - .Televizier magazine (AVRO).
22.35 - Help een klant (AVRO).
23.00 - Journaal (NOS).
„Als je gaat twijfelen raak je he
lemaal van streek", zei een be
jaarde Brabantse boerin in het
immer boeiende en soms ont
roerende programma "Land
genoten" tegen interviewster
Netty Rosenveld in antwoord
op een vraag naar haar vastheid
in het R.-katholieke geloof. Het
lijkt een thema voor een avond
televisie maar uiteindelijk
bleek na afloop de zekerheid
nog meer van streek te kunnen
maken dan de twijfel. Met de
nieuwe VPRO-serie "Mary
Hartman, Mary Hartman" bleek
er nog niets aan de hand. Ge
woon, wat heet, fijne, agres
sieve Amerikaanse humor in de
trant van "er zijn vijf mensen
vermoord, acht kippen en twee
geiten".
Vraag: "waarom zou iemand
acht kippen en twee geiten
vermoorden?" Verder is er in
het leven van deze aardige
huisvrouw niets aan de hand.
Behalve dan dat haar man al vijf
weken niet met haar naar bed
wil, opa de neiging heeft zich
zonder broek aan nietsvermoe
dende vrouwen te tonen, een
massamoord in de buurt ge
beurt, een vriendin die zonder
stem een gevierd country-en-
westemzangeres wil worden en
een vloer die maar niet gelig wil
glimmen. Kortom, een aan
winst deze serie. De VPRO en
de producer van "AU in the fa
mily" en "Maud", Norman
Lear, waardig.
Een grimmiger en aanmerkelijk
minder humoristisch beeld van
de USA toonde dezelfde om
roep in het programma "Mac-
chiavelli". Want hoewel uit on
derzoek gebleken is dat slechts
50 procent van de kiezers zal
opkomen bij dé presidentsver
kiezingen in november werd
een aandoenlijk machteloze
presidentskandidaat voor de
socialistische partij het spreken
in het openbaar dan wel niet
onmogelijk, maar toch door de
politie moeilijk gemaakt.
Vrijheid van meningsuiting
blijkt zelfs met toestemming
van de gemeentelijke overheid
in Amerika geen vanzelfspre
kende zaak te zijn. Ook de ogen
schijnlijke verontwaardiging
van de burgemeester, ook in de
VS hoofd van de politie, kon
aan die indruk weinig verande-
goed aan het eind van Macchia-
velli. In een interview met de
Westduitse graficus en advo
caat Klaus Steack en de filmer
Reiner Fassbinder werd akelig
duidelijk hoe de sfeer in het
huidige vrije deel van Duitsland
A.I.
De VARA begint vanavond aan het tweede seizoen "In Haag
sche Kringen". Zo onparlementair was deze salon dat het de
aandacht heeft getrokken in televisiekringen van de ons omrin
gende landen. Er is weinig aan de formule veranderd. D. Philip
Freriks en Joop van Tijn doen de presentatie. Hans Jacobs zal
bijna niet meer in beeld verschijnen, maar blijft wel de eindre
dactie houden. De journalisten Harry Wijnen en W. L. Brugsma
zijn aan het redactie- en presentatieteam toegevoegd. Het Resi
dentie Orkest zorgt voor de muzikale omlijsting en de onderbre
king van de hoogst interessante gesprekken. Nederland I VARA
2150-2235 uur.
•k AVRO's Televizier-Magazine heeft het aardbevingsgebied in
Noord-Italië bezocht. Een reportage hierover wordt vanavond
om 21.50 uur op Hilversum II uitgezonden. Ook is er dan een
eigen reportage uit Zweden dat vlak voor de verkiezingen staat.
Nagegaan wordt, hoe het land er politiek en maatschappelijk
voor staat na 48 jaar sociaal-democratisch bewind.
VRIJ. 17 SEPT.
HILVERSUM I
18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 Sprong
in het heelal. 19.30 (S) Edwin, platen en
swingen. 20.00 (S) In antwoord op uw
schrijven. 22.00 Reisoogst. 22.25 Over
weging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal, prog.
vanuit en rondom sport. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Embargo (18.20 PP:
PPR) NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Eur.
concertpodium. 21.30 NOS-cultuur.
22.30 Gamma van Alpha en Beta. 23.00
(S) Met het oog op morgen met om 23.05
Akt. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even
ontspannen voor het slapen gaan. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS-
maal met Joost den Draayer. VERONI
CA Veronica op drie. VPRO: 20.02 (S)
VPRO-vry dag-op-d rie. 23.02 Radio Vry
België. 24.02 (S) Amigos de
ZAT. 18 SEPT.
HILVERSUM I
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) ZO. (7.30 Nws.
7.41 Dingen van de dag. 8.36 Gym. voor
de huisvrouwen). 10.30 Nws. 10.33 (S)
Z.I: Muziek en informatie. 12.26 Medede
lingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 In de rooie haan. 15.30 (S)
Lichte orkestmuziek en zang. 15.00 (S)
Het zout in de pap. (15.30 Nws 17.00 (S)
Zing zomaar simpel een melodie. 17.30
Nws. 17.32 Dingen van dé dag.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.11 Gym. 7.20
Ontbyt-soos. (8.00 Nws. 8.11 Aktua I.
9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Tien-om.
10.30 Aktua-sportcafe. (11.00 Nws).
11.30 Wegwezen. Overheidsvoorlich
ting: 12.49 Exportiviteiten. 13.00 Nws.
13.11 Aktua II. 13 30 Voorzichtig-
breekbaar. 14.30 Met een knipoog naar
het theater. 16.00 Nws. 16.03 De Europa-
rade. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Happy Sound. 7.55 Eer-
lijk gezegd. 8.03 (S) Pop Station. 10.03 (S)
Muziek bij de koffie. (11.03 Hollands
kwartiertje. 11.15 Strictly Country Sty
le). 12.03 (S) Los vast met Drie tussen de
middag 14.03 (S) By Barend. 16.03 (S)
Sportshow.
HILVERSUM IV
AVRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Reveille. 9 00
Nws. 9.02 (S) Progr. over historie. 9.20
Pierre Palla. 9 40 (S) AVRO-thema. 10.00
Bruno Walter 11.45 (S) Trad. 12.15 (S)
Opera galerij- 13.15 (SVOp haren en sna
ren. 13.40 (S) Collegium Musicum Arn
hem 14.00 Nws. 14.02(S) Weekkrantmet
en over muziek. 15.20 (S) Internationale
orgeldagen Rijnstreek te Njjmegen.
16.00 (S) Aspecten. 16.40-17.00 Radio
journaal.
DUITSE TV
VRIJ. 17 SEPT.
DUITSLAND I
17.55 Joum. 17.57 Verkiez. praatje. (Reg.
prog. WDR: 8.05 t/m 11.50 Schooltelevi
sie). (Reg. prog. NDR: 18.00 Sportschau
18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje 18.55
Nordschau magazine. 19.26 Die Unter-
nehmungen des Herrn Hans. WDR:
18.00 Nws. uit Noordrynland-Westfalen.
18.05 Die Wahrheit Hangt an einen Fa-
den. 18.45 Cafe Hangaria. 19.15 Akt. 19.45
Hit urn 4tel vor 8). 20.00 Joum. en weer-
ber. en weerber. voor het weekend. Aan-
sl. Verkiez. praatje. 20.15 Die Chefin.
21.45 Der U Sinn. 21.50 Rep. uit Bonrt.
22.15 Journ., weerber. en weerber. voor
het weekend. 22.30 Sport. 22 55 McCabe
eb Mrs. Miller, Amer. speelfilm. 0.50
Joum.
DUITSLAND II
17.00 Journ. 17.10 Spel en kunstprog.
17.40 Akt. en muz. 18.30 Vater der Kla-
motte. 19.00 JoUrn. en verkiez. praatje.
19.30 Buit. rep. 20.15 Der Opportunist,
oder Vom Urn gang mit Besatzem. 21.45
Joum. en verkiez. praatje. 22.00 Pink
Splash, truckagefilms. 22.30 Die Stras
sen von San Francisco. 23.15 Joum.
BELGISCHE TV
VRIJ. 17 SEPT.
BELGIE NED.
17.00 Schooltelevisie. 18.00 De oniksen.
18.05 Mumfie. 18.15 Open School, En
gelse les. 18.45 Dag aan dag. 19.10 Van
Eyck. 19.40 Med. en weerber. 19.45
Joum. 20.15 De Flintstones. 20.40 Box
ter. speelfilm. 22.20 Kath. Televisie en
Radio Centrum. 22.50 Journ.