Eminentie
en de
abortus
i v*s
Kunstaas-vissen:
fascinerend werk
I sport
fijne
De enige wet waar
het om gaat is
9Gij zult niet doden
SPINNERTJE IS GEEN KLEIN WONDER
ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1976
Nu de openbare discussies omtrent de abortus
provocatus weer dreigen op te laaien heeft de
KRO het zwaarst denkbare geschut in stelling
gebracht: de pas benoemde kardinaal
aartsbisschop Willebrands, de plaatsbekleder in
Nederland van de Paus van Rome. Hij beant
woordde simpelweg en met een welwillende,
medelijdende glimlach de eerbiedig gestelde
vragen van de vrome, wat gekweld ogende, mis
dienaar Langebent. Ik citeer uit mijn geheugen:
"Maar, Eminentie, een tweede beginsel is toch,
dat elk mens recht heeft op een menswaardig
bestaan"? "Beginsel"? zei de kardinaal, "dat is
geen beginsel. De enige wet waar het om gaat is:
Gij zult niet doden", 't Menswaardig bestaan was
iets waar we met z'n allen voor moesten zorgen.
Door
Piet Wesseling
"Maar ieder mens moet toch zijn ei
gen geweten gehoorzamen"?
waagde het Brandpunthoofd. "Ze-
medisch verantwoord gebeuren.
Wordt de abortus zonder meer ver
boden bij de wet dan kan i
ker", klonk het minzaam, "maar dat zeker van zijn. dat de ingreep zal
geweten moet goed gevormd zijn verhuizen naar obscure, misdadige
verder. De kardinaal werd hartelijk De katholieke kerk houdt vast
studio, nog wel op zijn verjaardag.
"Graag gedaan", zei zijne eminen
tie. Hij moet toen hals over kop in
supersnelle auto zijn gestapt
de zal altijd vast blijven houden, aldu
kardinaal Willebrands, aan de leer
die ik hier even kort samenvat
Als een rechtstreeks doden van een
onschuldig mens is de abortus pro-
ieder euvel, dat i
Maastricht. Een druk leventje. Dus abortus provocatus zou verwijzen
eindelijk weer eens iemand in ons als naar het middel waardoor het
midden die het allemaal zeker weet. verholpen kan worden, als onvol-
Toch dacht ik met wat heimwee te- doende moet worden afgewezen;
Kardinaal Willebrands
anderzijds". Om maar niet te spre- zwangerschap het leven of de ge-
ken van die andere bisschop, mgr. zondheid van de moeder ernstig
Bekkers, die ook eens voor de KRO bedreigt of zal schaden, als de eu-
over het geweten sprak in verband genetische indicatie d.i. de ver
met het gebruik van voorbehoeds- wachting van een geestelijk of li-
middelen, maar die was dan ook tot chamelijk minder volwaardig kind,
aan zijn bisschopsbenoeming pas- de ethische of juridische indicatie,
wanneer de vrucht door verkrach
ting is verwekt en de sociale indica
tie m.a.w. sociale en economische
bezwaren tegen gezinsvermeerder-
Kardinaal Willebrands: Het geweten moet goed gevormd zijn en dus gehoorza
de goddelijke wet.
Onfeilbare leer
Om elk misverstand te voorkomen:
natuurlijk is de abortus provocatus hier
een kwaad, een afschuwelijke in- gesteld
Voor de duidelijkheid moet ik er
op wijzen dat het anders
het gaat
vrouw die aan kakker van de baar
moeder lijdt deze operatief mogen
wegnemen, wanneer uitstel van de
operatie tot de tijd dat het kind ook
buiten de moederschoot kan leven,
ernstig gevaar oplevert voor het le
ven van de moeder.
De dood aandoen
Aan deze leer houdt de katholieke
kerk dus onverkort vast. Het cen
trale punt is volgens de kardinaal
het goddelijk gebod: Gij zult niet
doden. Daar viel niet aan te tornen.
Toch zou ik er een vraagteken bij
willen zetten. Ik bedien me van een
vrij actueel voorbeeld. Eeuwenlang
was echtscheiding voor de katho
lieke kerk taboe. In 't uiterste geval
kon men toestemming krijgen voor
scheiding van "tafel en bed". Maar
't huwelijk tussen twee gedoopten
was eeuwig, tot de dood. De laatste
tientallen jaren is men o.a. door
ontwikkeling van de psychologie
gaan inzien dat er nog een andere
dood kan optreden dan de fysieke
dood. Mensen kunnen door ge
dwongen samen te blijven leven el
kaar "de dood aandoen". Als een
huwelijk zo onhoudbaar is gewor
den dan erkent men ook in enkele
officiële bisdommen van de kerk
dat een scheiding gewettigd kan
zijn en een nieuw huwelijk moge
lijk. Zou men nu niet mogen zeggen
dat men een kind dat geboren
wordt tegen de wens van de moe
der, een kind dat derhalve niet ge
wenst is, een kind dat de allereerste
en meest essentiële opvang mist
zoals ook de geringste kans op een
menswaardig leven, de dood aan
doet? Is het reëel om te betogen dat
de maatschappij zo'n kind dan
maar moet opvangen? Er bestaat
geen Utopia.
Vervolgens: is de vrouw in ver
wachting niet de eerste en zeker de
meest gezaghebbende bij de vraag
wat er moet gebeuren? De vrouw
met haar eigen geweten. Ieder
mens moet zijn eigen geweten ge
hoorzamen. Ook zijn of haar even
tueel foutief gevormd geweten. Ze
ker, het geweten moet goed ge
vormd worden. Door wie? Door wie
beter zou ik denken in de geest van
kardinaal Willebrands dan door ka
tholieke bisschoppen en priesters.
Italië met veruit de meeste bis
schoppen en priesters moet dan
wel ook in dit opzicht 't best ge
slaagde land ter wereld zijn. Welnu:
nergens ter wereld is 't aantal on
wettige abortieve ingrepen zo hoog
als in Italië. In dat voor 98 pet. ka
tholieke land is de corruptie onder
de katholieke politici groter dan
waar ook. Nergens zijn de arbeids
voorwaarden zo slecht en nergens
is 't aantal misdaden zo groot. D;t
maar even terzijde, 't Heeft wel met
het geweten te maken.
Ten kwade geneigd
Kardinale uitspraken doen het niet
meer zo best. Het geweten van de
mensen laat zich niet meer zo ge
makkelijk dwingen in het keurslijf
van geweldige uitspraken. Buiten
het officiële gezag zijn de katholie
ken dank zij hun geweten hun ei
gen weg gegaan. Zo werd de biecht
praktisch en geruisloos afgeschaft.
De zondagsplicht is niet meer.
Ruim 20 jaren na het beruchte
anti-PvdA mandement zitten er ka
tholieke priesters in de PvdA-
fractie van de Tweede Kamer. Het
gebruik van voorbehoedsmidde
len, evenzeer nog verboden als de
abortus, wordt zelfs door KVP-
fractieleden toegejuicht. Kardinaal
Willebrands verdedigde als de rots
in de branding het verbod omtrent
anti-conceptiva. De enige uitweg is
volgens hem nog steeds de perio
dieke onthouding. Dat alle psycho
logen deze methode als menson
waardig hebben verworpen laat
hem kennelijk koud.
Het schijnt moeilijk voor sommige
mensen om hun medemensen het
recht van een eigen geweten toe te
kennen. Tot mijn verbazing hoorde
ik iemand van gereformeerde huize
het argument hanteren, dat de
mens nu eenmaal ten kwade ge
neigd is. Hoe zo, zou je dan willen
vragen, iedereen behalve u? Er
moet dan wel sprake zijn van een
onbegriipeliike arroeantie.
Tijdens het aangehaalde vraagge
sprek werd ook nog door de heer
Ad Langebent de houding van de
KVP naar voren gebracht. De KVP
verdedigt niet meer de onfeilbare
goddelijke leer van kardinaal Wil
lebrands. Zijn eminentie zei toen
ongeveer dat de katholieke politic
het kwade verdedigden om erger te
voorkomen. Op deze kolossale uit
spraak durf ik geen commentaar te
geven, 't Is me te bar.
De kwestie van de abortus is weer
Elke straatactie al is zij nog zc
"waardig" moet achterwege blij
ven. Maar zij die op grond van hun
geloof menen een hard standpunt
in te moeten nemen en zweren bij
"Gij zult niet doden" verplichten
zich dan wel om ook op grond van
datzelfde gebod felle acties te voe
ren tegen 't feit dat
- dagelijks honderdduizenden
sterven van honger;
- miljoenen negers in Zuid-Afrika
geen menswaardig leven heb
ben;
- in bijna alle katholieke landen in
Zuid-Amerika mensonwaardige
gevangenis- en martelpraktijken
plaatsvinden;
- in ons land per weekend gemid
deld 20 doden te betreuren zijn
ten gevolge van het woeste ver
keer.
Als we zo ruw omspringen met le
vende mensen is 't wel een tikje
schijnheilig om het land op stelten
te zetten voor het behoud van nog
ongeboren levens.
Vissen met kunstaas is een fascinerende bezig
heid. De aantrekkelijkheid van deze vorm van
sportvisserij schuilt - dacht ik - in een tweetal
feiten.
In de eerste plaats: dat je als kunstaasvisser actief bezig
bent. Gezeten op een vouwstoel maak je niets klaar. Nee, er
moet gelopen, uitgegooid en binnengedraaid worden.
Daardoor onstaat meer dan bij het plaatsgebonden vissen
de indruk dat de activiteit van de hengelaar zelf de vangst
bepaalt. Ik sta bijvoorbeeld zelf altijd na een dagje "snoe
ken" in de polder weer versteld van de afstanden die je op
zo'n dag ongemerkt aflegt.
De tweede attractie van het kun
staasvissen is volgens mij, het di
rect contact met de vis. De aan
beet van een baars, snoek of
snoekbaars kan men voelen. Die
gewaarwording is vergelijkbaar
met het zien springen van een
voorn op een gepresenteerde
vlieg.
De kunstaasvisserij heeft ook zijn
schaduwkanten. Een heel be
langrijke is dat er op dit terrein zo
onnoemelijk veel materiaal in de
handel is, dat het vooral voor een
beginnende visser een onmoge
lijke zaak is om de juiste keuze te
doen. In de tweede plaats vereist
de kunstaasvisserij oefening.
Men moet leren aanvoelen hoe
een viswater met kunstaas het
best afgevist kan worden. Welke
viswijze de beste resultaten geeft.
Lepeltje
Vooral dat laatste is de oorzaak
van vele teleurstellingen. Er
zijn nogal wat hengelaars -
vooral jongere - die menen dat
een spinnert je of een lepeltje een
klein wondertje is en dat je het
maar in het water behoeft te
gooien om kanjers van vissen te
vangen. Als men na een paar
uurtje uitgooien en binnend-
raaien nog niets bijzonders ge
vangen heeft, wordt de heleboel
in de hoek gegooid. En een
nieuw vooroordeel is geboren:
kunstaasvissen is waardeloos.
In deze rubriek wil ik proberen zy
die belangstelling hebben voor
het kunstaasvissen enige infor
matie te verschaffen. Ik zeg met
opzet enige, want het kunstaas-
terrein is zo uitgestrekt, dat de
ruimte van deze rubriek daar lang
niet groot genoeg voor is. Ik zou
willen beginnen bij de aanschaf
van het materiaal. Eén van de be
langrijkste attributen is wel de
molen. De molen is namelijk het
instrument, dat bij het kunstaas
vissen het intensiefst gebruikt
wordt. Ga maar eens na hoeveel
maal u op een visdag de pickup
van uw molen open klapt en hoe
veel keer de slinger van de molen
wordt rondgedraaid. Eis is dan
ook dat de molen van een solide
makelij is. Kijk daarom of de
pick-up-constructie er degelijk
uitziet. Goed scharnierend en
onmiddellijk volledig dichtklap
pend wanneer aan de slinger
wordt gedraaid. Van groot belang
is ook dat de plaats waarlangs de
lijn loopt bij het opspoelen ge
maakt is van een materiaal dat
bijzonder slijtvast is.
Molen
Nu is dat vrijwel nooit aan de bui
tenkant te zien. Op dit punt moet
u dus afgaan op de adviezen van
de ter zake kundige hengel
sportwinkelier of de naam die
een bepaalde molen in de loop
der jaren heeft gemaakt. Vraag
ook eens aan uw visvrienden of
kennissen welke ervaringen zij
met een bepaald merk molen
hebben opgedaan. Het voordeel,
van bekende merken is dat even
tueel reserve-onderdelen voorra
dig zijn bij de winkelier of dat ze
besteld kunnen worden. Infor
meer bij de aanschaf van een
minder bekend merk altijd eyen
of dat het geval is. Er zijn molens
die ook bij het minste manke
ment rijp zijn voor de kraakwa
gen, omdat nergens vervangende
onderdelen te krijgen zijn.
Gewicht
Iets heel anders, waar u bij de aan
schaf op moet letten is, het ge
wicht van de molen. Op dat punt
Als kunstaas-visser ben je steeds actief bezig in de polder. Zittend op
zijn er grote verschillen. Het lijkt
een onbelangrijk detail maar
probeer steeds een zo licht moge
lijke molen te kopen. U houdt bij
het kunstaasvissen hengel en mo
len de hele dag in de hand, dus elk
overtollig gewicht moet
den worden. Tenslotte nog
tip voor de linkshand igen: var
meeste types molens zijn ook uit
voeringen die een slinger aan de
rechterkant van de molen heb
ben. De winkelier heeft ze lang
niet altijd in voorraad, maar als u
bij een goede zaak bent, is de man
achter de toonbank altijd bereid
zoln exemplaar voor u te bestel
len bij de importeur of produ-
wstoeltje maak je niets klaar.
cent.
Er zijn ook molens in de handel,
waarbij men de slinger zelf kan
demonteren en naar verkiezing
links of rechts kan plaatsen. De
ervaringen die ik met deze mo
lens heb opgedaan zijn niet on
verdeeld gunstig. In de praktijk
blijkt nogal eens, dat de schroef
de slinger wordt vast
gezet, losloopt. Als dat gebeurt in
een weiland langs de slootkant is
de kans groot dat u de schroef
nooit meer terugvindt.
Genoeg nu over de molen en over
naar de hengel. Bij de keuze
daarvan is het moeilijk adviezen
te geven omdat het van de soort
kunstaas (en niet te vergeten het
gewicht) afhangt, welke hengel
het best aan zijn doel beant
woordt. Zaak is in ieder geval dat
de hengel soepel is,- zodat men
vissend de bewegingen van het
kunstaas via de hengel kan voe
len. De meeste volglasstokken
die worden verkocht zijn welis
waar goedkoop, maar totaal on
geschikt voor de kunstaasvisse
rij.
Zoals voor de lijnrol van de molen
geldt ook voor de geleideogen op
de hengel, dat ze slijtvast moeten
zijn zodat de lijn niet inslijt.
Goedkoop is in dat geval duur
koop. Want nieuwe lijnen zijn
nogal kostbaar en u loopt boven
dien de kans dat u een pracht
exemplaar verspeelt, omdat juist
bij de dril de lijn het begeeft. Voor
de bevestiging van de delen van
een kunstaashengel zijn er twee
principes: de zogenaamde
glaspen-sluiting en de bus-in-
bus-sluiting. Welk principe de
voorkeur verdient kan ik u niet
zeggen, omdat er zowel goede als
slechte hengels met glas-pen-
sluiting in de handel zijn. Dat
zelfde geldt voor de hengels met
bus-in-bus-sluiting. Wat de be
vestiging van de molen op de
hengel betreft geef ik de voor
keur aan twee taps toelopende
ringen boven een vaste reelhou-
der. Zoals ik ook de voorkeur
geef aan een kurken handgreep
boven een houten of metalen.
Variaties
Begeven we ons nu in het woud
van het kunstaas. Het aantal va
riaties is schier oneindig. Het
kan variëren van een minuscuul
klein spinnertje tot een uit de
kluiten gewassen plug. Eerst
iets over de verschillende soor
ten.
Het meest bekende kunstaas is on
getwijfeld de spinner. Kenmerk
van de spinner is dat het een -
meestal ovaalvormig blad heeft
dat in het water rond een stan
getje draait. De lepel heeft zoals
de naam al zegt iets weg van een
stuk eetgerei. Dit kunstaas draait
niet rond in het water maar
"waggelt". Verder kennen we
nog de jig: een loden balletje of
blokje met daaraan een haak, die
verstopt zit in een plukje wit haar.
Bijnaam van dit kunstaas is "gei
tesik". Een plug is een imitatie
visje en verkrijgbaar in een groot
aantal variaties. Zo zijn er plug
gen die uit meerdere delen be
staan en daardoor kunnen "scha
ren". Er zijn bovendien zinkende
zwevende en drijvende pluggen
Sommige pluggen hebben aan de
voorzijde een klein plastic plaatje
dat zo instelbaar is, dat het visje
bij het binnenvissen met een be
paalde snelheid op een vaste
diepte blijft. Afhankelijk van de
vorm en de uitvoering worden
aan pluggen verschillende na
men gegeven. Om er een paar te
noemen: wobbler, darter, splas
her.
Fleurhaak
Tenslotte nog een paar algemene
richtlijnen voor de aanschaf van
kunstaas. Vraag steeds om spin
ners, lepels en pluggen met een
enkele haak. Kunstaas met dreg
gen is uit den boze. Het veroor
zaakt onnodige verwondingen bij
het onthaken van de vis. Als alle
hengelaars om kunstaas met en
kele haak zouden vragen, zullen
de producenten vanzelf stoppen,
met de montage van dreggen of
fleurhaken. In ons land worden
nog altijd vele verzwaarde spin
ners verkocht. Ze zijn ongetwij
feld van groot nut in landen waar
zich veel stromend water be
vindt, maar voor ons land zijn ze
nauwelijks bruikbaar.
Obstakel
Omdat kunstaas over het algemeen
nogal prijzig is, is het verstandig
om de haak aan het kunstaas te
bevestigen met nylon van een iets
geringere sterkte dan waarmee
wordt gevist. Komt het kunstaas
vast te zitten aan een of ander ob
stakel dan kunt u bij het lostrek
ken hoogstens de haak verspelen,
maar heeft u de spinner, lepel of
streamer terug.
De enige speciaalzaak vóór al uw
HENGEL
SPORTARTIKELEN
DE SPORT
Haarlemmerstraat 11, tel. 124020
ELAN VISBOTEN
Zeew. vis/tourboten mei riemen'
en certificaat va 1495.-
YAMAHA buitenboordmotoren
van 2 tot 55 pk v a 675.-
BOOT - CENTRUM B V.
Hoge Ri|ndi|k 93 - Zoeterwoude
tel 071-126966-146824