Rijk en Ronnie lief in Amerikaanse komedie vandaag toegelicht [j fjfl[]|[)\programma Veronica zeker van aanhang Komisch dans- cabaret van Bart Stuif Lied- en hobokunst ïn Duivenvoorde9 GRATIS in rtie j 'Spiegels': vernuftig tweeluit van Dimitri ...e/7 g/stemn l VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1976 Dat had de Amerikaan Frank D. Gilroy ook niet kunnen denken: dat hij Rijk de Gooijer met zijn blijspel "The only game in town" nog eens een dienst zou bewijzen voor een toneelrentree. Fox zag in het stuk aan het eind van de jaren zestig al brood als film. George Stevens probeerde vergeefs er met Warren Beatty en Liz Taylor - toen al in vio let afslankende gewaadjes - iets van te maken. Het zal wel de oorzaak geweest zijn dat men aan de beste spits in de dialogen stekende komedie hier op het toneel niet heeft durven begin nen. Maar wie zoekt die vindt en zo ging gisteren in Rotterdam in Het Hofpleintheater als vrije produktic "Quitte of dubbel", dat goed bleek voor anderhalf uur ontspannend amusement al is de onderliggende basis ook wat sentimenteel: twee eenzamen in de stad van glitter en plezier, barpianist Bob als een gok ker, die het niet laten kan, en cho- rusdanseresje Francis als een vrouwtje dat in het aangezicht van alle echtscheidingen om haar heen beducht is voor een huwelijksrela tie. Ze hebben (en krijgen) elkaar. Bewerker Gerard van Lennep had de twee een Hollandse achtergrond gegeven en dat smaakte aanvanke lijk als poffertjes en een Hambur ger samen op een bord. Later werd dat toch wel gerechtvaardigd toen bleek dat Berend Boudewijn in zijn regie - met overigens aantrekke lijke vondsten rond een jenever kruik en een naaiboxje - het er om te doen geweest was Rijk in zijn waarde van Rijk te laten als een man gepantserd met sarcastische uitspraken en verder een lief klein hartje. Zijn entree was die van Sina tra (voor de film de gedoodverfde tegenspeler van Liz), vervolgens bleek de rol hem op het lijf ge schreven. vooral bij ht tegenspel van Ronnie Bierman, die haar dan seresje alle warmte gaf, die men aan een overschotje ver van haar vader land graag verbindt. Jan Vreekens rivaal moet nog wat meer soepelheid krijgen. De kwinkslagen van „Quitte of dub bel" zullen het zeker bij een breed publiek doen. PIET RUIVENKAMP De VOO (Veronicagelooft dat haar huidige aanhang haar door dik en dun" trouw zal blijven. De aspirant omroep voelt zich gesterkt door de resultaten van een enquêtewaar bij 87% van de leden-abonnees vér- klaarde sterke binding te hebben met het VOO-omroepblad dat vroe ger als Veronica Muziekblad ver scheen. Volgens het onderzoek be slaat driekwart van de abonnees uit mannen, van wie bijn 80tus sen 18 en 35 jaar oud is. Meer dan de helft heeft geen politieke voorkeur, een minderheid denkt in liberale richting. AMSTERDAM - Het Satie-effect slaat ook in de nieuwste produktie van de groep Bart Stuyf (broer van Koert) werkend onder de naam Multi-Media, onverbiddellijk en hard toe. Men brengt de toeschou wer in een staat van hypnose of in nerlijk schouwen of transcendente meditatie of duivelsbaarlijke verve ling door herhaling. Maar Bart Stuyf kan zijn gezicht niet in de plooi houden hij schiet halverwege - in de bewegingen van zijn groep - in de lach. soms in een zachte en ironische filmlach. en dat redt de zaak voor een toeschouwer, die niet zo schouwerig of Irancen- denterig is ingesteld En dat is goed want de echte tergende traagheid en herhaling vraagt haast absoluut meesterschap Ellen Edi- noff, schoonzusje van Bart Stuyf, heeft dat, en zij is dan ook fascine rend. "Eventails" heet het nieuwe pro gramma, gisteravond in het Am sterdamse Shaffv-theater in pre miere gegaan: waaiers in de Franse taal, en die spelen inderdaad een rol. Enorm grote waaiers, waarmee wordt gemanipuleerd veredeld vendelzwaaien. Bart Stuyf sugge reert dat misschien met opzet, want hij laat zijn vier danseressen ook iets uitvoeren dat op twee druppels water op de Taptoe Delft lijkt, en dat is geen toeval, en het werkt hoogst komisch. Hij gebruikt verder objecten (open cilinders bijvoorbeeld) die van bin nen uit worden bewogen: minder absoluut als broer Koert het inder tijd deed met bewegende eieren, waarin de danser onzichtbaar op gesloten was, maar toch spelen die objecten hun eigen spel. Veel meer dan spel wordt het nooit, ook niet in de bewegingen. De herhalingen van bewegingen gelden steeds uit erst simpel geconstrueerde ver plaatsingen, er wordt wat geexcer- ceerd op en rond een gigantisch boekenrek, vele varianten op het aloude koppieduikelen kortom dans-cabaret, verwant aan wat de Rotterdamse groep Penta doet, maar minder literair en met meer humor die uit de beweging zelf voorkomt. Er zit, vergeleken bij vo rige programma's, wel groei in de groep. JAAP JÜPPE. Sammy Davis jr. SCHIPHOL - De Amerikaanse showar- tiest Sammy Davis jr., die in Amsterdam een voorstelling zal geven, is gistermiddag op Schip hol aangekomen Sammy was nauwelijks uit het vliegtuig gestapt of de fans stormden a l op hem af. Een bewonder aarster kreeg van Sammy stevige kus. Van de brug af gezien HAARLEM - „Van de brug af ge zien" van Arthur Miller, een num mer van het moderne ijzeren to neelrepertoire, is een mengvorm van psychologisch drama (eroti sche spanningen tussen vader en stiefdochter) en sociale documen taire (verhoudingen binnen de Ita liaanse bevolkingsgroep van New York). De menselijke verhoudin gen zijn ingebed binnen die sociale sfeer primair, broeierig, ongecon troleerd emotioneel. Het is een sfeer die volslagen on-Nederlands is, en de enige figuur die en ratio neel karakter heeft is die van de verteller: alle anderen, ook en vooral de vrouw van de centrale fi guur Eddie Carbone, denken en handelen uit een hoogst primaire emotionaliteit, ook wanneer zij schijnbaar „verstandig" praten. In de voorstelling, die een „vrije productie" van Katrijn Theater producties geregisseerd door Joris Diels, van het stuk geeft - woensda gavond in première in de Haar lemse Stadsschouwburg - wordt gestreefd naar helderheid en door zichtigheid, een doorlichting in de sfeer van Heijermans. Dat levert een wat schriele voorstelling op. De kwaliteiten van acteurs als André van den Heuvel, Kitty Janssen en Joan Remmelts zijn onomstreden, en daaraan valt hier en daar zeker plezier te beleven. Maar Kitty Jans sen maakt een zorgelijk wijffie uit zy'n stuk van Heijermans, die het beste met haar man voor heeft, maar geen sexueel gefrustreerde Italiaanse vrouw, die haar man toch dierlijk trouw blijft. De „ogen als donkere tunnels" van André van den Heuvel zijn ook ver te zoeken, al doet hij veel briesende hartstocht in zijn spel, en Licsbeth van Sant voord, een debutante, is meer een product van Schroevers dan van een New Yorkse havenbuurt. Maar zo'n voorstelling moet nog inspelen en veel nadrukkelijkheid verliezen wie weet hoe aardig dat allemaal nog kan worden. JAAP JOPPE ADVERTENTIE Lijmtips. fitJoèJ Met hindige - V? Geell opelke Verkrijgbaar of postbus 160, Goes. BISON LIJMEN produkten. Dat zit weI goed. ADVERTENTIE VOORSCHOTEN - In de volle Mal j-otzaal van het kasteel Duiven voorde gaven drie jonge kunste naars gisteravond een concert: {Margreet van Gunsteren zong en Ariane Kaares-Veelo en Maarten Karres speelden resp. piano en ho bo. De koffiepauze scheidde mu ziek van voor en na 1900. Margreet heeft een sympathieke, mooi getimbreerde mezzo-sopraan, die bij ogenblikken, wanneer dat past, tot een ongeforceerd groot vo lume kan aanzwellen, De voor dracht is prettig en soms verras send genuanceerd. Margreet let nauw op de tekst, past zich bij elke sfeer en situatie aan. Het werd dui delijk, dat zij voor het lied het meest begaafd is. Reeds in het begin viel dat op in een Handel-aria („Cara sposa", uit Rinaldo), die echter voor Margreets behandeling de intimi teit mist. Zij bereikt haar doel veel overtuigender in liederen van Mo zart en Brahms, waarin zij blijk gaf van muzikale intelligentie en fijn gevoel. Margreet hoeft niet met haar stem te showen om indruk te maken. Ze gebruikt haar goede techniek om het muzikale com mentaar van de tekst door te geven, al naar het uitkomt, luchthartig, diep ernstig of intensief gevoelig. De zes liederen die Hans Schouw man onder de titel „Oasen" ver enigde, worden vooral beheerst door de sfeervormende hobo-solo, die vaak de woorden in het onze kere laat. Men moet van dit impres sionisme houden, om er door ge boeid te raken. Een uitzondering vormde, wat mij betreft het uit springend suggestieve "Der Bein- ame der Gazelle". Dan vond ik de geestige liederen van Francis Pou- helderder. Ze heb ben lijn, vermoeien niet door vaag heid van melodie. De zangeres kon zich hierin ongestoord uitleven en haar publiek rechtstreeks aanspre ken. Ariane Karres begeleidde de zang kundig en vlot, nu en dan ook wat te luidruchtig, maar toch altijd van harte meelevend. Deze drie jonge mensen maken muziek, omdat ze het graag doen, een enthousiast be dreven spel Dit deed ook de be gaafde hoboïst met een mooie, niet opgesmukte toon en een oprechte musiceervreugde. Hij blies, door Ariane trouw ge volgd, een vrij korte Sonate (in e-klein) van de in zijn tijd (tot 1762) wijd vermaarde Francesco Gemi- niani en de heel anders geaarde „Ballade" var. Hendrik Andriesse (uit 1952), een stuk romantiek in de Johan van Wolfswinkel. Test voor omroepsters In het kader van haar tienjarig bestaan organiseert de TROS een screentest voor omroep- van 18 jaar af kunnen deelne men. Inzet is één avond - en misschien vaker - omroepen op een TROS-avond en wel op maandag 4 oktober. De audities worden tussen 16 en 19 september in vijf ver schillende plaatsen gehouden. Per auditie worden maximaal honderd kandidaten uitgeloot uit het totaal aantal opgaven. Uit deze voorselecties worden er twintig gekozen die op za- terdasg 25 september aan de finale mogen meedoen. Zij worden uitgenodigd op die dag naar Hilversum te komen band. De uiteindelijke keuze wordt bepaald door het pu bliek, dat op vrijdag 1 oktober - de jubileumuitzending van de TROS - telefonisch zal uit maken welke kandidate als beste uit de bus komt. Deze kandidate komt dan op 4 ok tober op het scherm. De test wordt gedeeltelijk uit gezonden in het jubileumpro gramma, waaraan ook mee werken Marco Bakker, Mar- tine Bijl en Andre van Duin. De uitslag zal nog tijdens het programma bekend worden gemaakt. Dimitri Frenkel Frank wordt ook een jaartje ouder. Een veel belovend toneelschrijver mag groei van zijn oeuvre voor het theater zowel als het vorderen van zijn leeftijd wettigen dat stukken herkent men overigens een geroutineerde vakbe kwaamheid. Frenkel Frank schrijft een heel aanvaardbaar bekkende blijspeldialoog en zijn prestaties storten ook niet meer in na een knetterend be gin. De auteur weet van werk zame constellaties, zelfs als men beseft dat hij een gereed oog heeft voor wat over de grenzen als succesvol wordt uilgevon den. „Spiegels" dat in Utrecht in première ging, is een tweeluik van Frenkel Frank, bijna zo vernuftig als Ayckbourn het had kunnen bedenken. Eerst een onnozele journaliste van een damesweekblad, die door gisse r boe ii dig net nog niet helemaal wordt platgewalst. Na de pauze de- omkering: een alternatieve tan te. die een succesvolle kitschschrijver in zijn Ita liaanse landhuis onder schot neemt. Tweemaal de kans tot een Shaw-achtige steekspel met woorden, maar beide keren verknoeit Frenkel Frank de mogelijkheden met te voorop gezette typeringen: de beide NEDERLAND I 18.15 - Engels voor beginners (TELEAC) 18.45 - Kortweg (NOS) 19.05 - Spel zonder grenzen (NCRV) 20.40 - In het voetspoor der ontdekkers (NCRV) 21.35 - Vroomheid in hout (NCRV) 22.05 - The collaborators (NCRV) 22.55 - Ons dagelijks beeld (NCRV) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 - W.K. Wielrennen (NOS) 18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - De onzichtbare man (AVRO) 21.15 - Cannon (AVRO) 22.05 - Televizier magazine (AVRO) 22.50 - Help een klant (AVRO) 23.15 - Journaal (NOS) 23.20 - W.K. Wielrennen (NOS) Het was een nalatigheid van het Journaal dat niet vermeld werd dat de terugblik op het leven van de gisteren overleden Chi nese partijleider Mao Tse-toeng ingepast was in VARA's Achter het Nieuws. Je wist dat er ge zien het grote belang van Mao voor de wereldgeschiedenis ongetwijfeld zo'n necrologie zou worden uitgezonden. Maar wanneer? Aan de andere kant deed het Journaal nog de meeste pogingen de betekenis van het overlijden van de Chi nese leider enig perspectief te geven door in te gaan op zijn leven, de gevolgen van zijn dood en de mogelijke kandida ten voor de opvolging. Achter het Nieuws volstond met het verlenen van gastvrijheid aan de NOS en op het andere net beperkte de EO zich in Nader Bekeken tot een kort commen taar. Toegegeven moet worden dat je wagen aan diepgaande voorspellingen over wat er nu in China zal gebeuren na Mao's dood veel gissingen inhoudt, omdat in feite zo ontzettend weinig bekend is over wat zich in Peking achter de schermen afspeelt. De China-deskundige Schepel verwacht dat het moge lijk wel eens een jaar zal duren voor een opvolger voor Mao be noemd wordt en dat zal moge lijk net als de huidige premier een compromis-figuur zijn, zo verklaarde hij in het Journaal. In het Journaal van half tien was het gesprek met Schepel al weer flink ingekort. De volgens het geijkte recept gemaakte ne crologie van de NOS was even wichtig en helder, maar ook weinig diepgaand. Achter Het Nieuws had er best nog wat na dere en op de toekomst gerichte informatie aan toe mogen voe gen. Nu kwam een van de be langrijkste figuren in de recente wereldgeschiedenis er bij de Nederlandse televisie pos- thuum tamelijk bekaaid af. A.I. 9 Spel zonder grenzenDe zevende uitzending van dit seizoen komt uit Groningenwaar de ploeg uit die stad het opneemt tegen ploegen uit Edinburgh (Engeland), Ettlingen (Duitsland), Saint-Gaudens Frankrijk), Silvi Marina (Italië), Aalier (België) en Liechtenstein 'Het thema van de spelletjes is douane. NCRV Nederland I om 19.05 9 IKON vraagt om 2225 uur op Nederland I aandacht voor een serie van drie programma's, waarin het bestaan van televisie wordt bekeken door mensen die er veel, weinig of nooit naar kijken. De eerste aflevering heet "De overval", waarover u reeds uitvoerig werd bericht. Het programma kwam tot stand naar aanleiding van 25 jaar televisie in Nederland. 9 In Televizier-Magazine, zullen de fractieleiders Aantjes ARP) en Wiegel (VVD) vanavond debatteren over het verkiezingspro gramma van de VVD. Verder wordt een korte reportage verwacht over de wenselijkheid ouders te laten logeren in ziekenhuizen hun kleine kinderen zijn opgenomen VRIJDAG 10 SEPTEMBER HILVERSUM I PP: 18.19 Uitzending van de CPN 18 30 Nws 18 41 Marktber 18.44 Sprong in het heelal, hoorspel 19.30 (S) Edwin, platen en swingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven, 'verzoekplaten 22.00 Rei- soogst, toeristische magazine. 22.25 Overweging. 22.30 Nws 22 40 (S) Goal. HILVERSUM III Iedei programma va 23 55-24.00 Nu ondom de HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Embargo. NOS: Nws. 20.05 (S) Inleiding tot het uitu lingsprograi •den verslaggeefsters zijn zo mallotig stereotiep dat ze volkomen on geloofwaardig blijven. De idee achter "Spiegels" zal wel de re lativering van "door de hond of de kat gebeten" moeten inhou den, maar daar functioneert bij wat puntige grapjes de dialoog toch te vrijblijvend oppervlak kig voor. Het voornaamste ge mis bleek dat het tastende be gin van elk interview geen plaats kreeg m de schetsen. Re gisseur Eddy Habbema moest bij Centrum meteen .in de tou wen gaan hangen om iets in be weging te brengen, waar feite lijk geen dramatische ontwik keling in zat. Een rol werd een winner: die van Frans Vorst man als successchrijver, die een scala van middelen verfijnd uitgewerkt aanwendde om zijn tegenstreefster te ontdooien. Ingeborg Elzevier had de on dankbare taak iets te maken van twee onmogelijke wezens, onmogelijk in dramatische zin. kamerdebatten HILVERSUM - Dinsdag 14, woensdag 15 en donderdag 16 sep tember zal de NOS-televisie sa menvattingen uitzenden van de kamerdebatten over het wetsont werp abortus. De samenvattingen duren telkens een uur en komen dinsdag om 22.50 uur op Nederland 2, woensdag om 23.10 uur op Neder land 1 cn donderdag om 23 uur op Nederland 2. Lübeck. 20.20 (S) NOS- NDR: uitwisselingsprogramma- I De venter Orgelspél en Overijssels Phil- harmonisch Orkest en Omroep Kamer koor klass. en mod. muziek. II. Lübeck: Orgelspel, Kamerkoor en Kamerorkest van Luebeck: Lübeck: muziek. In de pauze: Reportage uit Luebeck. Lübeck. NOS-Cultuur 22.30 Gamma van Alpha en Beta: wetenschappelijk nieuws. 23.00 tS) Met het oog op morgen, met om 23.05 Akt.overzicht Radio-TV. Den Haag Haag vandaag en om 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan 23.55-24 00 Nws. HILVERSUM III 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS- maal met Joost den Draaver Veronica 19.02 (S) Veronica op 3. De Nederlandse top-40 VPRU: 20.02 (S) VPRO-vnjdag op drie. 23.02 <S) Radio Vrij België. 0.02 (S) Amigos de musica. AVRO 1 02(S)Er noot een vogel in de wei. 2.02-7 00 (S) Continu de nacht door ZATERDAG 11 SEPTEMBER HILVERSUM I VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O., het zatt dagochtendprogr. voor iedereen. (7. Nws. 7 41 Dingen van de dag. 8.30 Nw 8 36-8 45 Gymn. voor de huisvrouv 10.30 Nws. '10.33 (S) Z.I. muziek en i formatie. 12.26 Med. voor land-en tui ij'Nws 12 41 (S) In de Roo Haan. z en akt i Lie irkest sen. 17.30 Nws 17.32 Dingen van de dag HILVERSUM II TROS: 7 00 Nws. 7 11 Ochtendgymn. 7 20 Ontbijt-soos: lichte- en populair klassieke muziek, met om 8.00 Nws. en i 8.11-8.30 Aktua I en om 9.35-9.40 Wa- •standen. 10.00 Tien-onr mim- jgazine voor jongens en meisjes. 10.30 NCRV: 7 02 (S) Happy sound, gospel- progr 7.55 Eerlijk gezegd, meditatie. 8 03 (S) Popstation. 10 03 (S) Muziek bij de koffie (11.03 Hollands kwartiertje 11.15 Strictlv country style). 12.03 (S) Los vast. met drie tussen de middag en Ta lentenjacht 14.03 (S) Bij Barend 16.03 (S) Sp<>rt>h<>w HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille: kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws. 9.02 (S) AVRO-thema. Progr. met een educa tief tintje. 9.20 (S) Alertop het vlak van muziek en maatschappij. 9.40 (S) 't Is his torisch. 10.00 (S) Orkestmuziek 10.28 (S) Omroeporkest en piano. 11.45 (S) Kort weg. 12.15 (S) Hoogtepunten uit operet tes 13 15 (S) Op haren en snaren 13.40 (S) Kinderen maken muziek. 14.00 Nws. 14.02 (S) Courant(e). Weekkrant met en over muziek 15 20 (S) 25e Internationale orgel week Nuerenberg 1976. 16.00 (S) Aspekten: kunstrubriek. 16.40-17.00L Radiojournaal DUITSE TV VRIJDAG 10 SEPTEMBER 17.55 Journaal. 17.57-18.00 Verkiezings praatje. (Regionaal programma: NDR: 18.00 Sportjournaal. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau- magazine. 18.26 Die Unternehmungen des Herrn Hans, tv-serie. 19.59 Pro grammaoverzicht. WDR: 8.05 t.m. 11.50 Schooltelevisie. 18.00 Nws. uit Noordrijnland-Westfalen. 18.05 Die Wahrheit hangt an einem Faden. 18.45 Cafe Hungaria, tv-serie. 19.15 Hier und Heute. 19.45 Hit urn Itel vor 8). 20.00 Journaal, weerbericht en weerbericht voor de vakantie. Aansluitend: Verkie zingspraatje. 20.15 Einegrosse Familie, film (1). 21.25 Der 7. Sonn, verkeerstips. 21.30 Bericht aus Bonn. 21.55 Journaal, weerbericht en weerbericht voor het weekend. 22.10 Eine grosse Familie, film deel 2. 23.05-23.10 Journaal. DUITSLAND II 17.00 Journaal. 17.10 Journaal voor jon gens en meisjes. 17.40 Akt. en muz. 18.20 Vater der Klamotte, tv-serie. 19.00 Journaal en verkiezingspraatje. 19.30 Buitenlands journaal. 20.15 Aktenzei- chen XY-ungelost. De recherche vraagt om hulp. 21.15 Journaal en verkie zingspraatje. 21.30 Zangers ën chan- 22.30 Sport op vrijda. 23.00 XY-i elost 1 de I Fran infor eids' irl: 12.49 drijfsleven TROS- 13.00 Nws. 13.11 Ak tua II 13.30 Voorzichtig, breekbaar oude grammofoonplaten. 14.30 Met een knipoog naar het theater caberetprogr. 16.00 Nws. 16.03 De Europarade. 17.55 Med BELGISCHE TV VRIJDAG 10 SEPTEMBER 18 00 Mumfie. jeugdserie. 18.12 Wereld kampioenschappen wielrennen. 18.45 Overzicht culturele aktiviteit in Vlaan deren 19.10 Trajekt, informatief pro gramma 19.40 Med. en weerbericht 19 45 Journaal 20.15 De Flintstones. 20.40 Bloedige aardbeien (The Straw- ■rry Statement), Amerikaanse speel- filn 23.10-23 40 /ereldkai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5