'Max Havelaar': sterk leerstuk ,Ik ben ch nerveusmaar werk gedisciplineerd Dore Smit in nienwe film René van Nie: Films deze week VRUDAG 10 SEPTEMBER 1976 FILM PAGINA 11 DEN HAAG - „Als Van Nie zegt: acteurs zijn voor mijn werk meestal verkeerd ingereden, dan is dat misschien ook wel zo. Ik begrijp wel wat hij .bedoelt. Als acteur werkje heel anders dan hij met zijn mensen in een film. Je hebt meer tijd, er is een duidelijk script, je repeteert en je groeit in een rol. Je rijdt na een repetitie naar huis en je denkt er over na, je hebt volop de tijd om afstand te nemen en te ont dekken hoe het het beste is. Bij film, en zeker bij René ligt dat an ders. Je improviseert veel, je werkt minder verstandelijk, minder doordacht misschien. Ik geloof wel dat ik bij hem erg naturel in de weer ben". Dore Smit zit afwisselend diep weggezonken en op het puntje van de bank in haar huis in het Haagse Statenkwartier. Praat beweeglijk, met gezicht en handen. Is actrice en televisieomroepster. Begon bij het amateurtoneel, kreeg een baantje op het kantoor van toneelgroep Studio, viel af en toe in een bijrol in en werd daarop opgenomen in de vaste spelerskern. Vertrok uit Am sterdam ging werken bij de Nieuwe Komedie. Verliet dit gezelschap met haar man acteur/regisseur Erik Plooyer op het moment dat het in moeilijkheden kwam en voor een nieuwe koers koos. Werkt als om- roepster bij het Ikon, deed hoorspe len en schooltelevisie, zit in het pa nel van de Willem Ruis Show en „Zo vader, zo zoon". Speelt in de nieuwste film van René van Nie. „Lang hangen" „Als ik het ergens naar mijn zin heb blijf ik lang hangen. Het pleit mis schien weinig voor mijn onderne mingslust. Die heb ik gewoon niet. We zijn met heibel bij de Nieuwe Komedie weg gegaan. Dat is voor mijn gevoel al weer lang geleden en ik heb geen zin om daar nog op te rug te komen, maar ik kan je wel zeggen dat ik zat was toen. Heerlijk niets doen, alleen omroepen. Ik vond het best, kwam toch al in moeilijkheden omdat mijn dochter meer aandacht nodig had." „Podium belde, de vrouw van Bob de Lange, en vroeg of ik wilde ko men spelen. Ik wilde wel. Ik dacht dat het voor één produktie was, maar het bleek voor een heel sei zoen. Dat vond ik teveel, dus heb ik het niet gedaan. - Podium deed wel iets anders dan je gewend was. „Daar had ik juist zin in. Iets totaal anders. Gewoon weer eens een rol, in een echt stuk. Misschien wat tra ditioneel, maar ik had er na al die toestanden behoefte aan om weer eens echt een deur op toneel dicht te slaan en niet alleen maar te hoe ven doen alsof. ben het type actrice die bereid is dat te doen". - Hoe lag dat bij de Nieuwe Kome die, bij Stedelink? t) oor Ton van Brussel "We hebben geïmproviseerd tot we er bij neer vielen. Over de vloer ge dweild, noem het maar op, we heb ben het gedaan. Het hoeft voor mij niet meer. Improvisatie kan niet anders dan op basis van goed ver trouwen. Nou, het is logisch dat die basis er niet altijd is. Ik ben chao tisch en nerveus, maar ik werk ge disciplineerd. Je kunt gediscipli neerd improviseren ja, maar ht ge beurt alleen erg weinig. Er zijn momenten, vlak voor een première, waSrop ik zeg: nee, ik ga nou niet weerde boel veranderen. Volgende week moet er een voorstelling zijn en daar ben ik ook verantwoorde lijk voor. Op een gegeven moment moet er uit die omprovisatie wel een duidelijk acceptabel eindpro duct komen". - Je zegt cynisch. "zo logt het waarschijnlijk ook wel. Je maakt steeds ontwikkelingen door. De een duurt een jaar, de an der een paar jaar. Het hangt er van af met wie je werkt, maar ook van jezelf. Ik zie echt wel de waarde van een bepaalde manier van improvi seren. Vijfenzeventig procent van watje doet is cliché, maar die over ige vijfentwintig, dat kan zo ver nieuwend zijn, daar kan erg veel goeds uit ontstaan". Cirkeltje "Je zit op een bepaalde manier na tuurlijk toch allemaal vast in je cir keltje. Ik werkte als actrice op emo ties. Toen kwam ik bij Studio in contact met Kees van Iersel. Dat is een man die je alle sentimentalitei- ten afleert. Zijn stijl is echt zuiver. Hij doorbrak je cirkeltje. Hij ver wacht van je datje hem volgt en ik Cor is een regisseur die zijn acteurs laat gaan. Hij is erg op vormgeving, dat is zijn sterkste kant. Hij was ac teur, van oorsprong eigenlijk bal letdanser. Erik (was destijds artis tiek leider van de Nieuwe Kome die) heeft hem de kans gegeven om te gaan regisseren. Zijn eerste pro gramma over Paul van Ostayen sloeg in als een bom. Poëzie op to neel, in die vorm, dat was nog nooit gedaan. Ik ben ingevallen in dat stuk, maar heb pas later echt met Cor gewerkt. In "variaties op een Oedipous complex" van Cocteau. geen best stuk, maar hij heeft er een uitstekende voorstelling van ge maakt, waar ik me heerlijk in voel de". "Ik sta een ambivalent tegenover Stedelink. Je hebt veel aan hem, maar hij is ook onmogelijk. Het kanbij hem allemaal maar op één manier en dat is de zijne. Overleg is niet mogelijk". "Ik vond dat we goed bezig waren bij de Nieuwe Komedie. We speel den Nederlands toneel, zoals Cen trum nu doet. Erik heeft ook een jongen als Gerben Hellinga de kans gegeven een stuk te schrijven. Dat was toen niet zo best, maar hij heeft later met "Kees de Jonge" toch wel bewezen dat ie het kon, dat Erik zich daar niet op heeft verkeken". "Ik vond het zalig, de tijd dat ik weinig werkte. Het is zeker niet zo dat ik bij de telefoon heb zitten wachten totdat iemand me ergens voor vroeg. Ik heb ook steeds ge luk. Er is heel even een periode ge weest dat ik dacht nu moet er iets gebeuren. Toen gebeurde het ook. Ik heb bij de Haagse Comedie het afgelopen seizoen in "De Stok" ge speeld, fijn gewerkt. Het stuk is he laas niet zo goed ontvangen, dat vond ik jammer. De KRO belde of ik in het panel bij Willem Ruis wil de. Ze zeiden we hebben Rita Co- rita al en we willen nog een andere vrouw, liefst niet te dik. Ik heb vre selijk gelachen en gevraagd of ze wel de juiste voor zich hadden. Ze motiveerden het natuurlijk nogal Dore Smit:„Ondernemingslust? Die heb ik gewoon r mager. Erik kwam thuis en zei dat ik het moest doen, omdat ik daar door weer meer werk zou krijgen. Achteraf ben ik blij dat ik het ge daan heb. We hebben erg veel ple zier". "Wat dacht je. Ik vond het ook on gelofelijk dat iemand die een stuk gaat casten voor de televisie gaat zitten en gaat kijken wie ie nou eens zal uitzoeken. Maar het is uitgeko men. Het blijkt zo te gaan. Wat moet ik er meer van zeggen". Plezierig "Ik werk aan een serie, die dit na jaar of volgend jaar op tv komt. Ik zit ook in "Zo vader, zo zoon", dat vond ik als kijker al een leuke quiz". "Je wilt waarschijnlijk meer over de film weten, maar ik weet eigen lijk niet zo goed wat ik er meer van moet zeggen. We werken heel ple zierig. Ik heb veel vertrouwen in Van Nie. "Kind van de zon" vond ik een goede film. Het gaat om Cor van Rijn en dat jongetje. Ik speel de vriendin van Cor, maar het publiek zal vermoedelijk lang denken dat ik zijn vrouw ben. René werkt rustig. Ik heb me geen moment nerveus gevoeld en dat ben ik nogal snel. Je hebt natuurlijk bij film veel minder zicht op het eindproduct, maar het zotte is dat ik ook helemaal niet nieuwsgierig ben. Ik heb een rush gezien, die over moest, ik had toen meer opnamen kunnen zien, maar ik had er geen behoefte aan". "Ik sta liever op toneel. Oedipous- verveelde me niet, maar "The Moustrap" van Christie, daar heb ben we 250 voorstellingen van ge geven en daar was ik na tien keer al op uitgekeken". Ik vind een zaal fijn, de directheid met je publiek. Improvisatie is bij René zinning, zoals hij het doet. Ik deed laatst met Erik samen een hoorspel. We hadden een opname en die zou het worden. Toen werd er gezegd hij is goed en we nemen hem, maar doe het toch nog een keertje. Omdat we wisten dat het vrijblijvend was, deden we het an ders. de spanning was er af, het werd wat slordiger. Na afloop bleek die band beter en is die gebruikt. Dat bedoel ik met de manier van werken van René. Ik werk echt heel ontspannen met hem en dat levert nieuwe dingen op. Je bent sponta ner bezig. Het wordt een goeie film, dat weet je dan wel zeker". ?!yyf£S===_======« Camera - „Once upon a time in the West" Studio - „One flew over the cuckoo's nest" Rex - „André van Duins pret- film". Kinder m at inee_ Camera - „Aladdin en de wonderlamp". Nachtfilms^ Camera - "A gunfight". Rex - „Vrouwen waaraan je een puntje kunt zuigen." Haagse bioscopen Apollo 1 - „André van Duin's pretfilm", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo.2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Al. Apollo 2 - "The man from the organization", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo.2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur. 18 jaar. Asta - „Max Havelaar", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. Bijou - „Wan pipel", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uue. Al. Calypso - „Barry Lyndon", dag. 2.00 en 8.15 uur, zo. 1.15, 4.30 en 8.15 uur.14 jaar. Camera - "Monty Python", dag. 2.00, 7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.45 uur. 14 jaar. Cineac - "The party", dag. 7.00 en 9.30 uur. Al. Corso - "One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. Du Midi - "The sound of mu sic", dag. 8.15 uur, zo. 4.00 en 8.15 uur. Al. Euro - „De tien geboden", dag. 1.30 en 7.30 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.30 uur. Al. Metropole - "All the presi dent's men", dag. 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.00,3.45,6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. Odeon 1 - "The groofe tube", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur,18 jaar. Odeon 2 - "Aces high", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. Odeon 3 - „De 7e compagnie is weer boven water", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, Al. Odeon/the Movies - „Tarzzon, de schande van de jungle", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. Olympia - "Little big man", dag.2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. Passage - "Family plot", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. Rex - "The magnificent se ven", dag. 11.30,1.45,4.00,7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Royal '70 - „Meisjes die alles slikken", do., za, en zo. 2.00, 7.00en 9.30 uur. vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. Roval - „Oog om oog", rr. ,di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vr. en za. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Studio 2000 - "Once upon a time in the West", dag. 8.00 uur, do., vr., zo., ma. en di. ook 2.00 uur. 14 jaar. De Uitkijk - „Taxi driver", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Clint Eastwood is vrijbuiter 'Josey Wales' 'The outlaw, Josey Wales'; regie: Clint Eastwood; hoofdrollen: Clint Eastwood en Chief Dan George; theater: Luxor; leeftijd: 14 jaar. Het regisseren gaat Clint Eastwood steeds beter af. Was zijn vorige regie-produkt "Eiger Sanction" vooral fotografisch er mooi, in "Jo sey Wales" slaagt hij erin, naast de fraaie plaatjes, erg veel sfeer te scheppen. Daardoor stijgt "Josey Wales" uit boven de gemiddelde western, want het verhaal op zich is niet bijster origineel en aan de me lodramatische kant. Ook de acteurs die Eastwood om zich weet zijn weinig bijzonder. Enkel Eastwood zelf en de verrassend goede, 76- jarige Chief Dan George springen er wat dat betreft uit. BARTJUNGMAN Titel: Family Plot. Regisseur: Al fred Hitchcock. Hoofdrolspelers: Karen Black, Bruce Dern, Barbara Harris eh William Devane. Bio- scoop: Lido. Wie naar de film "Family Plot" gaat in de hoop, een thriller-achtige Hitchcock aan het werk te zien kan maar beter thuisblijven. Weliswaar zijn alle ingrediënten weer aanwe Wanneer Multatuli nog leefde, zou hij na het zien van de verfilming van zijn "Max Havelaar" wellicht gedacht hebben, dat zijn werk eindelijk eer is gedaan. Want de ploeg van Fons Rademakers heeft met de produktie van deze aanklacht laten zien, dat het werk van Multatuli nog niets aan kracht heeft ingeboet. een overtuigende Max Havelaar. branie-achtig, argeloos vaak, maar met een niet te stuiten gevoel voor rechtvaardigheid, dat hem helaas niet verder brengt dan zijn aan klacht aan het eind van de film, waarin hy de koning der Nederlan den verwyt, dat alles wat er wordt misdaan in zijn naam gebeurt. Ra demakers laat dan de beeltenis van de koning vervolgens overvloeien in het beeld van de calvinistische gemeente, die in de kerk eer brengt aan God, dezelfde God in wiens naam eveneens zoveel misdaden aan de mensheid werden en wor den begaan. Een schitterend document, dat ze ker internationale bekendheid ver dient, een leerstuk, dat door Multa tuli werd geschapen en nog steeds aanspreekt. Titel: "Max Havelaar"; regie: Fons Rademakers; hoofdrollen: Peter Faber, Sacha Bulthuis, Rima Melati, Krijn ter Braak; theater: Trianon; 14 jaar. nog niet verdwenen van deze aard bol. En zolang er nog Max Havelaars bestaan, die zich er tegen verzetten, zolang is er nog hoop, voor de in landers, die gebukt gaan onder knevelarij en angst voor repercus- Rademakers bewijst met deze prachtige produktie, dat hij er goed aan heeft gedaan dit moeilijke werkstuk ter hand te nemen. Bijna drie uur lang wordt de toeschouwer vastgehouden door een keiharde waarheid, die boeiender is dan éen met veel fantasie verzonnen intrige. Rademakers werd bijgestaan door een ploeg die haar verdiensten waarachtig wel heeft bewezen. Ge rard Soeteman herschreef de Max Havelaar tot een scenario, dat een evenwichtige handeling in de film bewerkstelligde. Niet te veel uitge sponnen, maar wat gezegd moet worden wordt gezegd. Jan de Bont laat ons Indonesië zien, zoals het werkelijk is: onvoorstelbaar groen, zoals hy zelf zegt. En Peter Faber, de Nederlandse ac teur, die de laatste tijd in geen Ne derlandse produktie ontbreekt, is zig: de knappe, mysterieuze licht- vlakverdeling, sobere teksten (nooit meer dan het hoognodige), spiritisme, noem maar op. Maar een "griezel'Tilin zoals je van Hitch cock bent gewend is het duidelijk niet geworden. Het gegeven is best aardig. Twee "paren" hoofdrolspelers leven elk hun eigen leven, maar krijgen in het verhaal steeds meer met elkaar te maken. Tijdens een spirituele bij eenkomst wil een gefortuneerde oude dame aan de weet komen, waar haar verdwenen neef en erf genaam zich bevindt. Ze looft zelfs een forse beloning uit aan het "me dium" als deze erin slaagt, haar neef te vinden. De spiritiste (een rol van Barbara Harris) doet, samen met haar vriend, alle pogingen in het werk om de betreffende figuur te vinden. De bewuste neef ontpopt zich echter als een exclusief kid napper, die als losprijs een van te voren bepaalde edelsteen eist. Dat neeflief dus helemaal niet zo ge lukkig is met al die belangstelling blijkt al snel. In het verloop van de film wordt ook duidelijk hoe twee geschiedenissen, die weinig met elkaar te maken lijken te hebben, in elkaar overvloeien. Misschien heeft Hitchcock - al durf je zoiets bij hem nauwelijks te vermoeden - door deze opzet het geheel wat al te doorzichtig gemaakt en zo heel wat van de verwachte spanning wegge nomen. Maar in ieder geval heeft het toch weer het voordeel, dat de mans andere kwaliteiten duidelij ker naar voren komen. MIEP DE GRAAFF Max Havelaar legt de ambtseed af als assistent-resident van Lebak. Hetzelfde trieste gebeuren zou zich hebben kunnen afspelen in Afrika of een ander Aziatisch land, dat het juk van de kolonisatie nog niet of nauwelijks van zich heeft af kun nen werpen. De bureaucratie, de lamlendige struisvogelpolitiek van de residenten, regenten en gouver neurs van "Nederlandsch Indië" is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 11