Er zijn genoeg andere dranken
Kerkdiensten
^assmaBB»
Uytterlinde: "Ik kan
me voorstellen
dat je gek wordt
Het zou de moeite waard zijn,
eens een enquete te houden
onder de mensen en hun de
vraag te stellen: wat verwacht
u van God? Ik stel me voor, dat
de antwoorden nogal ver
schillend zouden zijn.
Er zijn mensen die zeggen: Wat
ik verwacht van God? Ik ver
wacht van God helemaal
niets. Het is zelfs de vraag
voor mij. of Hij wel bestaat.
En als Hij bestaat, dan merk
ik niet veel van Hem.
Er zijn ook mensen die van God
heel veel verwachten. Ze ver
wachten van God vrede en
vrijheid, en voorspoed en ge
luk. Ze verwachten, dat God
mensen in nood te hulp komt
en dat Hij het kwaad dat boze
i beramen verijdelt.
Maar 1
schenen en onder de 1
rondgaat, voelt Johannes zich
voorgesteld. Bent u het nu?,zo
laat hij aan Jezus vragen. Of
hebben wij een ander te ver
wachten?
Zo kan ook ons de twijfel beslui
pen. We voelen ons in God
teleurgesteld. Hij blijkt an
ders te zijn dan we hebben
verwacht. We zouden meer
van Hem willen zien. We zou
den hem krachtdadiger wil
len zien optreden tegen aller
lei ellende. Maar we zien het
niet. Is ons geloof in Hem dan
wellicht zelfbedrog?
Jezus' antwoord aan Johannes
was: zie en luister en erger je
niet. Zie hoe God, juist omdat
Hij de wereld liefheeft,geduld
kan hebben en telkefis nieuwe
kansen biedt. Luister naar de
woorden waarmee God ons
verzekert dat al Zijn doen ge
richt is op ons heil.
Erger je niet, maar vertrouw
dat God volhardend door
bouwt aan Zijn toekomst.
VOORSCHOTEN - Toen Yvonne, èèn van de vier
dochters van Arie Uytterlinde (31 jaar, rijksamb
tenaar) en Hennie van der Laan (30 jaar, huis
vrouw), onlangs 8 jaar werd en de "gemeentepre
sident" haar, na het gebruikelijke vraaggesprek,
vroeg door wie zij gedoopt wilde worden, ant
woordde ze zonder aarzeling: "Door pappie".
En zo gebeurde het ook. Bij de "Heiligen der Laatste Da
gen", ook wel "Mormomen" genoemd, dopen ze geen zuige
lingen maar kinderen die verondersteld worden te kunnen
kiezen tussen goed en kwaad. Ze moeten in elk geval 8 zijn.
En de bevoegdheid tot dopen hangt niet af van een opleiding
en bevestiging, zoals bij predikanten, want ieder van het
mannelijke geslacht die 12 jaar of ouder is, mag het pries
terschap dragen, mits hij volgens de normen van deze kerk
leeft.
De maandagavond reserveren de "Heiligen" streng voor het gezin. De kerk gedetailleerde
richtlijnen uit voor deze "huisliturgie"die niet alleen ernstig maar ook plezierig moet zijn.
Elk gezinslid doet mee. In lied. muziek, gedicht, verhaal, gebed en gesprek. Hier Arie en
Hennie Uytterlinde met hun vier kinderen.
Sommige bijbelse waarheden zijn
nog steeds geldig, maar, zo redene
ren zij, het dagelijkse leven stelt ons
voor problemen die eeuwen gele
den niet bekend waren. Als God
vroeger heeft gesproken, kan Hij
dat ook nu. De mens kan Hem dat
recht niet ontzeggen. Hij openbaart
zich aan wie Hij wil.
In feite werpt het mormonisme zich
op als de openbaarder voor deze
tijd van Gods aloude beginselen.
Het pretendeert die volledig weer
te geven.
Mormonen vind je in vele landen.
Hun leer is overal hetzelfde. In
dichtbevolkte gebieden is de kerk
uit wijken opgebouwd. Waar min
der mensen wonen, zijn gemeen
ten. Een aantal wijken samen wordt
"ring" genoemd. Nederland is zo'n
schapen. De mens is vrij om zijn
eigen weg te kiezen. Maar hij moet
goddelijke beginselen naleven wil
hij aanspraak kunnen maken op
Gods zegeningen. De mens is een
eeuwig wezen. Als een persoon van
geest leefde hij al voordat hij naar
de aarde kwam. Het aardse leven is
een stapje vooruit op onze eeuwige
levensweg. Op basis van wat wij
hier geloven en doen zullen wij in
het hiernamaals vooruitgang ma
ken. We zullen elkaar daar ook
kennen, net als hier. Onze persoon
lijkheid blijft behouden. Wie daar
vertoeven? Die de geboden hebben
gehoorzaamd. Het mormonisme is
vooral een leefwijze.
Onthouding
ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1976
Zestien rk congregaties van zus
ters, priesters en broeders in vier
Amerikaanse staten hebben samen
im brieven aan meer dan 35 grote
maatschappijen, waarin zij aande
len hebben, gevraagd om stopzet
ting van verdere handel met en in
vesteringen in Zuid-Afrika De
groep gelooft niet, dat buitenlandse
investeringen de zaak van de men
sen rechten in raciaal verscheurd
Zuid-Afrika bevorderen. Dat doet
alleen terugtrekking.
De voorzitter van de Zuidafri-
kaanse Raad van Kerken, John
Thonre, heeft de arrestatie door de
veiligheidsdienst van 170 mensen
(zoals verklaard: „uit voorzorg") als
„weerzinwekkend en gevaarlijk"
veroordeeld.
n een telegram aan de Zuidko-
reaanse president Lee heeft dr.
Philip Potter, secretaris-generaal
van de Wereldraad van Kerken,
vrijlating gevraagd voor 18 mensen
die vorige week tot celstraf werden
veroordeeld wegens hun kritiek op
het regime.
Nog wat nieuwtjes binnen onze
grenzen: de classis (regio) Zwolle
van de Chr. Geref. Kerken heeft de
dolerende Geref. Kerk van Urk tot
haar kerkverband toegelaten; ds. J.
Wolven te Almkerk, van 1945 tot
1951 geref. predikant in Koude
kerk, is met emeritaat gegaan; eens
in de veertien dagen, op donderda
gavond van half 8 tot 8 uur, wordt in
de Dorpskerk te Leiderdorp een
oecumenisch avondgebed gehou
den (donderdag was het eerste, op
16 september is het volgende);
Nanne de Vries is dirigent gewor
den van het hervormd kerkkoor in
Warmond, in de plaats van zijn
broer Job, die 19 jaar het stokje
heeft gehanteerd; Herv. kerk: be
roepen te Haaften H. Veldhuizen
Wapenveld; Geref. Kerken: aange
nomen naar Zaltbommel kand. J.
van Midden aldaar.
Leiderdorp
Morgenmiddag om 3 uur doet ds.
A. W. J. A. Knorth (foto) intrede in
de hervormde gemeente an Lei
derdorp, na in dezelfde dienst (in de
Dorpskerk) bevestigd te zijn door
de plaatselijke predikant J. Geur-
sen. Ds. Knorth, die in 1927 te Huis-
sen (bij Nijmegen) werd geboren, is
de opvolger van ds. J. P. Honnef,
die vorig jaar met emeritaat ging.
Na zijn studie in Utrecht werd hij
vicaris in Zwolle en later in Velp. In
1965 deed hij intrede in zijn eerste
gemeente. Diepenveen (regio De
venter). Die heeft hij ruim 11 jaar
gediend.
Ds. Knorth
Met de komst van ds. Knorth is een
van de twee predikantsvacatures
binnen de samenwerkende her
vormde gemeente en gerefor
meerde kerk in Leiderdorp ver
vuld. De gereformeerden zoeken
nog steeds ijverig naar een man die
ds. Van Netten wil opvolgen.
LEIDEN - Herv. Gemeente: 10 ds. Pan-
nekoek, medew. Leidse Cantory, 11.45
oec. stud, dienst: Marekerk 10 kand. Vos
Utrecht, 5 kand. van Harten Alphen;
Mar. kerk 10 ds. v. Achterberg: Be
th.kerk 10 ds. Geursen Leiderdorp;
Bevr. kerk 9 en 10.30 ds. Boogert en ds.
Bovenberg; Vredeskerk 10 ds. Steen
stra: Koningskerk 10 mej. ds. v. Geer,
Haarlem: Waalse kerk 10.30 ds. Ribs;
Acad. Ziekenhuis ds. Bakker; Diac. huis
10.30 ds. Baart; jeugdkapel Vredeskerk
10 mevr. Westera-Franken; jeugdkapel
G. Herder 10.30 hr. v.d. Ploeg; Meren-
wyk pastor Van Breukelen.
Geref. Kerk. Zuiderkerk 10 ds. Krone-
meijer Utrecht, 4.30 ds. Heule, Petrakerk
10 ds Hortensius: Oude Vest 10 ds.
Damsma Rijnsburg, 5 ds. Hortensius;
Mar. kerk 10 ds. v.Achterberg, 5 ds.
Rooze Valkenburg; Bevr. kerk 9 en 10.30
ds. Boogert en ds Bovenberg, 5 ds. Bo
venberg; Groenhoven 10 ds. Sytsma; De
Mirt 10 hr Kroon; Mierenest 10 hr Boe-
lee. Dolerende Noodgemeente Groot
Leiden (Herengr. 70): 8.30 ds. Hegger, 7
hr Kol.;Geref. Kerk Vrijgem.: 10 lees-
dienst, 3 prof. Kamphuis.: Chr. Geref.
Kerk: 10 en 5 ds. Carlier, HA.; Geref.
Gemeenten: 10 en 4.30 ds. Boogaard;
Ger Gemeente in Ned. 11.30 en
5.30;Evang.-Luth. Gemeente: 10.15 ds.
Happee;Rem. Doopsgez. Gemeente:
geen dienst buitendag Baptistenge
meente: 10 ds. v. Mameren; Evang.
Christengemeente (Middelstegracht 3)
10 hr Dikkes; Leger des Heils: 10 en 7.30
Hooigracht; Zendingswerk Midder-
nachtsroep (Zoeterw. singel): 6 nam.
Evangelieeentrum Zijlsingel 2: 10 en
dinsd 8 evang. Zijlstra; Pinksterge
meente (O. RIJN 3): 3EVANG. Schef-
fers. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd.
24):9.30 en 4, woensd. 8; Christ. Science
(Steenschuur 6): 10.30.Kerk van J.Chr.
Een kleine 800.000 van de 3 miljoen
mormonen ter wereld draagt dat
priesterschap. Het heeft twee or
den, een voor tijdelijke zaken (dia
ken, leraar, priester) en een voor
geestelijke zaken (ouderling, ze
ventiger en hogepriester). Omdat
vader Uytterlinde ouderling is -
geklommen tot de eerste tree van
het geestelijke ofwel Melchize-
dekse priesterschap - mag hij do
pen. Het lag voor de hand dat hij de
voltrekker van Yvonne's onder
dompeling zou zijn.
Hervormd
Toen de nu 5-jarige Annelies een
paar jaar geleden gedoopt zou wor
den, was zoiets onmogelijk. Maar
wat wil je, Arie en Hennie warep in
die tijd nog "Nederlands Her
vormd". En daar mag alleen de be
voegde predikant het sacrament
bedienen. Dat gebeurde in de aula
van de Voorschotense wijk
Noord-Hofland. Inmiddels hebben
de twee "heiligen" nog twee kinde
ren gekregen, Marina Petra 1 .12
jaar en Elisabeth Johanna 5 maan
den geleden. In afwachting van hun
afdaling in het doopwater zullen de
ouders hen voortleiden op de
"enige weg tot zaligheid", afkerig
van "menselijke methoden en
theorieën", opdat zij straks met
kinderlijke overgave ja kunnen
zeggen op de vraag van de presi
dent der gemeente of zij hun prille
leven willen inzetten voor de Heer.
v.d. Heiligen der Laatste Dagen (Steen-
schuurö): 10.15;Oud-Kath. Kerk: 10.30 h.
mis.;R.k. kerken: Haagweg zat. 7, zond.
9, 10.45, 12 en 6.30; Steenschuur zat. 7,
zond. 10,11.30,6en7; Lammeschansweg
zat. 7, zond. 9.10.30,12en 6. Haarl str. zat.
7, zond. 9.30, 10,45, 12 en 6.30; Ryndijk
281zat. 7, zond. 8.30 en 11.30; Boshuizer-
laan zat. 7, zond. 9.30,11 en 12.15; Heren
singel zat. 7, zond. 8.30, 9.30 en 11 uur.
ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds.Goverts.
AARLANDERVEEN: Herv. Gem.: 10 ds.
Wolthaus,7 ds. Hoogendijk Alphen; Ge
ref. Kerk: 10 hr. Tenijehuis, 6.30 ds Vree;
Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.30 ds.
Brons Veenendaal.Rk kerk: zat. 7, zond.
7.30 en 10.30.
ALPHEN AAN DEN RIJN- Herv. Ge
meente. Adventskerk: 9.30 ds. Gerssen
Utrecht, 6.30 ds. Oost, interk. dienst met
en voor geestel. gehandicapten; Kruis
kerk: 9.30 ds. Fokkema; Opst. kerk 9.30
ds. v.d. Broeck te Bodegraven, 6.30 ds.
Fokkema; Nabij 9.30 ds. Bogers G. Her
derkerk 9 en 10.30 ds. Verheul; De Bron 9
en 10.30 ds. Hoogendijk, 5 ds. Verploeg;
Driehoorne 7; Oudshoomseweg 10 ds.
Oort; Sionskerk 9.30 ds. v. Dyk, Leer
dam, 6.30 ds. Verploeg. Geref. Kerk:
Mar. kerk 9.30 ds. Vree, 6.30 dr. Vlym
Leiden; Salv.kerk 9.30 ds Gilhuis Soest,
6.30 ds. Tenyenhuis; G. Herderkerk 9 en
10.30 ds. Verheul. 6.30ds. v.d. Ree, De
Bron 9 en 10.30 ds. Hoogendijk, 6.30 ds.
Verheul. Geref. Kerk Vrijgem.: 8 45 ds.
Simpelaar. 6.30 dienst; Geref. Kerk Vry-
gem.buiten Verband: 10.30 en 4.30 hr. In
't Wout Beverwyk, kantine Binnenha
ven; Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30.
Oud-Ger. Gemeente: 9.30 en 4; Baptis
tengemeente: 10 hr. Kits, 6.30 ds. Post-
ma, Noord (sportlaan) 10 hr. Visser. Le
ger des Heils: 10 en 7.30 samenkomst;
Rem. Kring: 10 ds. Bongartz, streek-
zc af, dat Annelies gedoopt zou
worden. Arie daarover: "Die
kerkdienst werd een koude dou
che. Voor ons gevoel ging er geen
warmte van uit. Na afloop kwa
men van al die kerkgangers zegge
en schrijve twee bejaarde dames
ons feliciteren. Naderhand besef
ten we wel, dat we ook zelf fout
waren geweest. Bij de doop doe je
als ouders toch een belofte, maar
we gingen zelf nooit naar de kerk.
Stonden er dus niet achter. En dat
benauwde ons wel.
In die toestand kwamen de Jeho
va's aan de deur. Ik kocht een
Wachttoren en raakte met ze in ge
sprek. Het contact met hen heeft
een half jaar geduurd. Het was
goed, maar in hun studies kon ik
veel toch niet rijmen met m'n ei
gen achtergrond en ervaring. We
wilden er na een poosje vanaf
maar durfden eigenlijk niet zo
goed omdat de mensen zo vriende
lijk waren. Totdat op 25 april 1973
die twee jongemannen met Ame
rikaans accent voor de deur ston
den. Ze vroegen me of ik belang
stelling had voor een gezinsavond.
Eèn van de twee lachte me in dat
korte gesprek op een bepaald mo
ment zo toe, dat er in mij iets
knapte en ik op hun aanbod moest
ingaan. Ze hebben toen de film
"Mensen zoeken naar geluk" voor
ons vertoond. In juni 1973 zijn we
tot de Kerk van Jezus Christus van
de Heiligen der Laatste Dagen*
toegetreden".
dienst Nieuwkoop. Volle Evang. Ge-
Leeuwen, ha moiuks rroi. r.erK: y.ju
ds. Molle. Rk kerken: Bonifacius zat. 7,
zond.8.30, lOen 11.30; Piuszat. 7,zond. 9,
10.30 en 11.45; De Bron zat. 6.30, zond. 9
en zond. 9 en 11.
BENTHUIZEN - Herv. Gemeente: 9.30
en 6 Gwr. Gemeente: 9.30 en 6 ds. Els-
hout Slikkerveer.
BODEGRAVEN - Herv. Gemeente:
Dorpskerk 9.40 ds. Droogers, 6.30 hr.
Noordmans Benschop; salvatorkerk
9.30 ds. De Ermelo, 6.30 ds. De
Vreugd.Ger. Kerk: 9.30 en 5 ds. Buiten
huis.
BOSKOOP - Herv. Gemeente: 9.30 en
6 30. Ger. Kerk: 9.30 en 5 ds. Dijkstra; De
Stek 9.30 ds. Stelwagen; Chr. Geref.
Kerk: 9.30 en 4.30 ds. Maris De Bilt, HA.
Geref. Gemeente: 9.30 en 6 dienst. Op
wekkingsgemeente (geb. Concordia):
9.30 dienst. Vergadering van Gelovigen
(Nieuwstr 9.30 en 5. Rk kerk: zat. 7,
zond. 8.45, 10 en 11.30; Ontmoeting: zat.
5.30, zond. 10.30 uur.
HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 en
6.30 ds. Geertsema. Geref. Kerk: 9.30 rn 5
ds. Versluys. Rk. kerken: Michael zat. 7,
zond. 9; Bemardus zat. 7, zond. 10.30;
Ridderhof zond. 10.30; Haz. dorp zat. 7,
zond. 8,10 en 11.30.
HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds. Boon
stra, 7 ds. Van Bruggen. Geref. Kerk: 10
en 5 ds. Pouwels. Chr. Geref. Kerk: 10 en
5 ds. v. d. Kamp Rk kerk: Martinus zat. f,
zond. 8.30,10,11.30 en 12.45; Jozef zat. 7,
zond. 8.30, 10 en 11.30.
HOOGMADE-Herv. Gemeente: dr. Van
Vliet. Rk Kerk: zat. 7, zond. 8 en 10.30.
DE KAAG - Herv. Gemeente: 9.30 ds.
Brokerhof Voorhout. Rk Kerk: zat. 7,
zond. 8, 10 en 7.
KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv Ge
meente: Dorpskerk (voor het eerst na de
restauratie) 9.30 ds. Teygeler, 6 ds. Ge
braad; Ont. kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds.
v Niel Rijnsburg. Geref. Kerk: 9 ds. De
Vries, 6.30 ds. Heule Leiden. Rk Kerk:
zat. 7, zond. 9.30 en 11.15.
later vonden ze rust in het woes
tijngebied rond het Grote Zout
meer, waar ze de staat Utah met de
hoofdstad Salt Lake City stichtten,
die in 1896 officieel in de rij van de
Verenigde Staten van Noord -
Amerika werd opgenomen. Dat
was zes jaar nadat de mormonen
hun leerstelling van het meervou
dige huwelijk - een navolging van
de oudtestamentische patriarchen
- hadden ingetrokken.
Uytterlinde, een zacht sprekende
man, die in heel zijn voorkomen en
optreden een ingetogen indruk
maakt, zegt er dit van: "Wat de bij
bel is voor het oostelijke halfrond is
het boek van Mormon voor het wes
telijke. Als je gelooft wat er in de
bijbel staat, moet je ook geloven
wat er in dit boek staat. Beide ge
tuigen dat Jezus Christus de Zoon
van God is. Alleen, uit de bijbel zijn
in de loop der eeuwen waardevolle
dingen weggelaten. Als je de
tegenwoordige christelijke wereld
bekijkt, zijn er wel 1000 richtingen.
En ze zeggen allemaal: Wij hebben
de bijbel als basis. Het boek van
Mormon geeft mèèr, bijvoorbeeld
over het hiernamaals en de doop".
Bronnen
Ter aanvulling van de bijbel heb
ben de mormonen behalve het
boek van Mormon nog twee an
dere geloofsbronnen: "Leer en
Verbonden" en "Parel van Grote
Waarde".
KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gemeente:
N. Kerk 10 ds. Oost te Leiderdorp, 6 ds.
Vroegindewey: O. Kerk lOkand. Voets, 6
ds. Vink; Ichthuskerk 10 ds. Catsburg, 5
ds. Pannekoek Leiden; Pniëlkerk 9.30
ds. Pronk Marken, 6 ds. Hovius; Gr. v.
Pr. school 10 ds Hovius; De Hoeksteen
10 dovendienst; Overdiun 2 ds. Baas.
Geref. Kerk: Vredeskerk 9.30 ds. El-
gersma Noordwyk, 5 ds. De Vries;
Triumfatorkerk 9.30 ds. v. Halsema, 5 ds.
v. Santen Sassenheim. Geref. Kerk
Vryg.: 10.15 en 3.30 ds. Hoff. Geref. Kerk
Vrijg. Buiten Verband: 8.45 en 7 ds.
Roukema, HA Chr. Geref. Kerk: 10 en 5
leesdienst. Geref. Gemeente- 10 en 5
dienst, donderd. 7.30 ds. Stuyvenber.
Volle-Evangeliegemeente (Voorstraat
100):^ 9.45. Soefie-beweging: 4 nam
KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv.
Gem.: 10 ds. v. d. Linden, 7 idem in geref.
Kerk. Geref. Kerk. 10 ds. Swierts, 7 ds. v.
d. Linden.
LEIDERDORP -mHerv. Gemeente en
Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds. Bouman
te Katwyk aan Zee bevestiging en inte-
rede van ds. Knorth; Hoofdstraatkerk 10
ds. v. Loenen,6 30 kand. v. Dam Velsen;
Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. Verdonk
te o.geest, Oegstgeest, ds. v. Loenen.
Baptistengemeente: 10 br. Lourens, 5 br.
Stringer. Rk Kerk: zat. 7, zond. 8.30,10 en
11.30.
LEIMUIDEN-Herv. Gemeente: 9.30 ds.
De Vree. Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds. Oos
terhof Zuidlaren. Rk kerk: zat. zond.
7.30, 9.30 en 11.15.
LISSE - Herv. Gemeente: gr. kerk 10 ds.
v.d. Velden, HA; Pauluskerk 10 en 7 ds.
Oostinga Geref. Kerk: lOen 7 ds. De Wit,
HA. Geref. Kerk Vryg.: 10 dienst, 5 ds.
Simpelaar. Geref. Kerk Vnjg. Buiten
Verband: 9 en 5 ds. Verleur. Chr Geref.
Kerk: 10 dienst, ds. v.d. Kamp. Geref.
Gemeente: 10 en 4 ds. Hakkenberg.
Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 3 lees
dienst, dond. 7.30 ds. v.d. Poel. Aktie
Kruistochten: maand. 8 ds. Gravendeel.
Rk Kerken: Agatha zat. 7, zond. 8.30, 10
en 11.30; Poelhuis zat. 7, zond. 9 en 11.30;
ring. De afdeling Leiden omvat een
200 leden.
De "Heiligen" kennen voor hun
evangeliebediening geen be
roepsmensen. Betaald worden al
leen de 44 "algemene ambtenaren",
een aantal uitgezonden zendings
presidenten, een paar specialisten
en de administratieve staf. De ge
wone leden doen het meeste werk
en zij krijgen daarvoor geen ver
goeding. Elk actief kerklid heeft,
naar aard, leeftijd en toewijding,
een functie.
Mormonen zien God de Vader, Je
zus Christus de Zoon en de Heilige
Geest als de Godheid. Er is niets
belangrijkers dan de enkeling.
Voor de mens werd de wereld ge-
Mariakerk zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30 en
5.30; Engelbew. zat. zond. 7.30,9.30,11 en
5 45.
NIEUWKOOP - Herv Gemeente: 9.30
en 6 30 ds. Bronsgeest. Geref. Kerk: 9.30
en 6.30 ds. Nootemoom. Chr. Geref.
Kerk: 9.30 dienst, 2.15 ds. v.d. Ent. Rk
Kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9. 19.45 en 7.
NIEUWVEEN - Herv. Gemeente: 9.30
ds. Marseille A'DAM, 6.30 ZIE HERV.
Kerk. Rk kerk: zat. 7, zond. 9 en 11.
NIEUW-VENNEP - Herv. Gemeente:
9.30 ds. Den Harder, 7 ds. Snijders Haar
lem. Geref. Kerk. 9.30 en 6.30 ds. Wy-
gaarden. Chr.Geref. Kerk: zat. 7, zond.
9.30 en 11.
NOORDEN - Herv. Gemeente: 9.30 en 7
ds. roelofsen Zeist. Geref. Kerk: 10 en 7
ds. Oostrum De Meern. Rk kerk: zat.
7.30, zond. 7.309 en 10.30.
NOORDWIJK - Herv. Gem. Binnen 10
en 7 dr. Jansen, Zee Hoofdstraat 10 ds.
Keuning, De Rank 5.30 nam., ds. Keu-
ning, 10 kand. Ten Klooster. Katwijk aan
Zee, 7 ds. Post Baarn, Geref. Kerk
Hoofdstraat 10 hr. Brouwer Katwijk, 7
ds. v.d. Klaauw Veendam, Vinkenlaan
9.30 ds. v.d. Klaauw, 7 ds. Rooze Valken
burg, Stichtingskerk 11 ds. v d. Klaauw,
Sole Mio 9 ds. Warnink, RK Kerken Bin
nen 8, 10 en 11.30, Zee 9, 11 en 7.
NOORDWIJKERHOUT-Herv. Gem. 10
ds. Streefland, RK Kerken Jozef zat. 7,
zo 8, 10, 11.30 en 6, Viktor zat. 7. zo. 8.
9.30,11 en 6. De Zilk zat. 7, zo. 8 30, 10 en
11 30, S. Maria zat. 7.15, zo. 10, S. Bavo zo.
9.30.
OEGSTGEEST - Herv. Gem. Gr. Kerk
10.30 ds. Sasse, Pauluskerk 10 dr. Van
Gennep Driebergen, Gem. centr. 10.30
ds. Wagenvoorde, Gem. centr. 10.30 ds.
Bons jeugdkerk, Geref. Kerk 10 ds.
Heemskerk, 7 ds. Brokerhof, Geref.
Kerk Vrijg. 9 30 leesdienst, 3 ds. Simpe
laar, Geref. Kerk Vryg. Buiten Verband
8.45 ds. Broek, 4 ds. v.d Berg, in Gem.
centr., Volle Evang. Gem. 4 hr. v.d.
Brugge, in Gem centrum, RK Kerk Wil-
librordkerk zat. 7, zo. 10 en 12, Bonaven-
turakapel zat. 6.30, zo. 9 en 11.
Uytterlinde: "Wij weten wat ont
houding is. Geen wijn, sterke
drank, hete dranken, zoals koffie
en thee, en tabak. Op 27 februari
1834 is dat Joseph Smith in een
openbaring bekendgemaakt. In al
les geldt matigheid. Alle dingen
die de mensen zijn gegeven om
hun karakter te vormen zijn goed.
Ze brengen je dichter bij God. Al
het andere is uit den boze. De kerk
verbiedt niets, zolang je maar
geen vijand van de kerk wordt".
Hennie komt in het gesprek wat vu
riger over dan haar man, maar dat is
vooral een uiting van temperament.
Soms zoekt Arie steun bij haar om
een bepaalde leerstelling expres
sief te formuleren. Zij kan dat. In
korte, vastomlijnde bewoordingen
die elke twijfel uitsluiten.
I,s deze leer geen zware last? "O
nee", zegt ze, "ik vind er heel veel
blijdschap in. En dat is bij de mees
ten zo. Wat niet goed is voor je li
chaam, moetje gewoon laten staan.
Wij hebben daar niet zoveel moeite
njee. Er zijn genoeg andere dran
ken. Kijk maar eens in het Reform-
huis".
En Arie: „De kerk moedigt de ont
wikkeling van lichaam en geest
aan. Ik fiets, wandel en tafeltennis.
Maar ze waarschuwt voor de toe
OUD-ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en
10.30.
OUDE EN NIEUWE WETERING -
Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman, Geref.
Kerk 9.30 hr. Schoenmaker 6 30 ds.
Meyer, RK Kerk zat. 7, zo. 8. 9.30 en 11.
ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken
P. Branden zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15,
M. Presentatie zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11.
RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem. 9.30
ds. Van Hoegge te Alphen, 7 ds. Linden-
burg Ter Aar, Chr. Geref. Kerk 9.30
dienst, 2.15 ds. Bouw Scheveningen.
RIJNSBURG - Herv. Gem. gr. kerk 9.30
ds v.d. Bogerd, 5 ds. v. Niel, Bethelkerk,
9.30 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Bogerd, Geref.
Kerk Petrakerk 9.30 dr. v. Oeveren, 5
idem, Immanuëlkerk 9 30 en 5 ds. Huis
man, Mar. kerk 9.30 en 5 ds. Baayen. In
alle diensten HA, Geref. Kerk Vrijg. 10
en 5 15 ds. Zemel, Evang. Christengem.
(aula mavo) 10 dienst, RK Gemeenschap
(aula tuinbouwschool) zat. 7, zo. 10.30.
RIJPWETERING - RK Kerk zat. 7. zo.
7.30, 9 en 10 30.
SASSENHEIM - Herv. Gem. 10 en 6.30
ds. Sierat Oegstgeest, viering HA, Geref.
Kerk 9.30 ds. v. Santen, 7 ds. Damsma
Rynsburg, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds.
Rebel HA, Ned. Prot. Bond 10.30 ds.
Kuiper, Jul. laan 17, RK Kerk zat. 7, zo. 8,
9.30 en 11.
TER AAR - Herv. Gem. 9.30 ds. Linden-
burg, 6.30 drs. Kattenberg Voorschoten,
Geref. Kerk 9 30 ds. Langedyk 6.30 ds.
Bezemer, RK Kerk dorp 9 en 12, Lange-
raar zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15.
VALKENBURG - Herv. Gem. 10 en 6.30
ds. Overgaauw, Geref. Kerk 9.30 ds.
Rooze, 6.30 ds. Warnink Noordwyk, Ge
ref. Kerk Vrijg. 9.30 dienst, 5.15 ds. Hoff.
VOORHOUT-Herv. Gem. lOds.Gesink
Sassenheim HA, RK Kerk zat. 7, zo.- 9,
10.30 en 11.45.
VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorps
kerk 10 ds. v.d. Schoot, 7 ds. Meijering
HA, Hulp en Heil 10 ds. Verheule, aula
Noord-Hofland, 9 30 ds. Subana Am
sterdam, kapel Ryndyk 10 ds. Meyering,
nemende golven van zedeloosheid
en wetteloosheid. Geslachtsver
keer voor het huwelijk is niet toe
gestaan. Ook abortus en homosek
sualiteit wijst ze af. Met die plichten
zit het zo: als het lidmaatschap van
de kerk je wat doet, voel je die niet
meer als een last. Dat gaat niet zon
der strijd, maar door de beïnvloe
dingen van buitenaf heen vormen
zich eigen meningen die daarin re
sulteren dat je er helemaal achter
staat.
Met onze families lag het in het be
gin vrij moeilijk. Ze hebben zich er
nu wel mee verzoend, ook gezien de
veranderingen ten goede in ons ge
zin. Och, geloof is geloof. Je kunt er
eigenlijk niet over praten. Onze
profeet Spencer Kimball krijgt
openbaringen en richtlijnen om het
volk te leiden, zoals een Mozes zijn
aanwijzingen ontving. Om te voor
komen dat het volk in verwildering
ondergaat. Evolutie, occulte we
tenschappen en de God-is-dood-
theorie brengen ons alleen maar
van het grote doel af.
Wat ik nu allemaal vertel, is een
verworvenheid van drie jaar. U zult
er zo ineens wel moeite mee heb
ben. De Heilige Geest geeft zuiver
inzicht. Heb je dat niet, dan kan ik
me voorstellen dat je gek wordt".
Afschuwelijk
Ook deze kerk, die in veel be
schrijvingen als een sekte wordt
aangeduid, tobt met leden die in
toewijding tekortschieten.
Uytterlinde: "Wie het erbij laat zit
ten, krijgt bezoek. Daar zit geen
royement achter. Dat wordt alleen
toegepast krachtens onze zedelijk
heids wet. Naar onze opvatting
volgt overspel in afschuwelijkheid
direct op moord. Zedelijke reinheid
en een gelukkig huwelijk komen in
ons onderricht steeds terug. Je
moet als kerklid voortdurend aan je
getuigenis werken, anders zink je
weg in oude gewoonten, als koffie
en een borrel. Dan hebben sommi
gen het ook zwaar met de financiële
wet van de kerk, die van elk lid
verwacht dat hij een tiende van zijn
inkomen geeft voor het algemene
werk. Het geld voor liefdadigheid
wordt uitgespaard op de vasten
zondagen, de eerste van de maand.
Wij slaan dan twee maaltijden
Heeft Arie, die vroeger als her
vormde jongen in het jeugdwerk
zat en zich nu drie a vier avonden
per week uitslooft voor een uit
Amerika geïmporteerde leer, het
helemaal gevonden in dit voor het
oog zo ascetisch-wettische milieu?
"Ik zie nu duidelijker dan ooit het
doel van het leven: onsterfelijkheid
en eeuwig leven. Bij ons is de vol
heid van het evangelie. Daarom ook
kunnen wij niet tot een gemeen
schap van kerken toetreden; zij
hebben wel vele waarheden maar
die zijn vermengd met andere leer
stellingen. Vroeger had ik tiental
len vragen en haast geen antwoor
den. Nü is het voor mij zelfs moei
lijk, èèn vraag te bedenken. De
antwoorden vind je door studie en
gebed".
Zo is het
Hennie zit, als hij zo z'n belijdenis
onder woorden brengt, rechtop
naast hem op de bank. De handen
devoot bijeen op de schoot. De
ogen peinzend neergeslagen. In
het schaarse licht van de lamp
hebben haar tere trekken iets
geestelijks.
"Ja, zo is het", beaamt ze zachtjes.
S. J. DE GROOT
P. Johannesschool 10 jongeren dienst,
Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. De Zeeuw, Ge
ref. K. Vrijgem. 10 en 5 prof. Kamphuis,
RK Kerken M. Godskerk zat. 7, zo. 8, 10
en 11.30, Laurentius zat. 7, zo. 8.30,10.30
en 12, aula NH 11,
WADDINXVEEN - Herv. Gem. Brug-
kerk 9 30 ds. Verboom, 6.30 kand. v.d.
Valk, Hoeksteen 9.30 kand. v. Harten
Alphen, 6.30 kand. Gorissen, Bethel 9.30
kand. Zoutendijk 5 ds. Verboom, Imma-
nuël 9.30 ds. Diepersloot Rotterdam, 7
ds. Haitsma Woerden, Geref. Kerk 9.30
dr Vlym Leiden, 5 ds. Modderaar, Ont-
moetingskerk 10 ds. Modderaar, 5 dr.
Vlijm. Oud Geref. Gem. 10 en 6.30, Chr.
Afgescheiden Gem. 9.30 en 5 ds. Ver
loop, Rem. Gem. Volle Evang. gem.
(Lindengaarde 17a) 9.30 hr. v.d. Heijden,
RK Kerk Ontmoetingskerk oetingskerk
zat. 7, zo. 8.30,11.45 en 6.30, Viktor zat. 7,
zo. 10.
WARMOND-Herv. Gem. 10 ds. Van den
Broek en ds. Den Tonkelaar, RK Kerk
zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30.
WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk
10 dr. Frederikse, 4.30 ds. Hovius Kat
wijk aan Zee, 7 ds. v. Heerden Den Haag,
Kievietkerk 10 ds. Wiersma, Messias-
kerk 10 ds. Van Zanten, Dorpscentrum
9.30 ds. Stolk Scheveningen, Geref.
Kerk 10 en 7 ds. Zylstra Delfzijl, Zuid 10
en 7 ds. Bech, Ned. Prot. Bond 10.30 ds.
Smits Edam.
WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9.30en 6.30
ds. Blenk, Geref. Kerk 9.30 ds. Bezemer,
6.30 ds. Huizebosch, Ned. Prot. Bond, 7
nam. ds. Werner Wassenaar, RK Kerk
zat. 7, zo. 10.
ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9.30 ds.
Nicolai, 7 dr. Wind Leiden, Geref. Kerk
9.30 dr. Wind, 7 zie Herv. RK Kerk zat. 7,
zo. 9 en 10.45.
ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 ds.
Schoch, RK Kerken Janskerk zat. 7.30,
zo. 9.30, Chr. Dienaarkerk zat. 6, zo. 8.30
en 10, Rijndijk Meerburg zat. 7, zo. 10,12
en 6.
ZWAMMERDAM - Herv. Gem. 9.30 en
6.30 ds. Mostert.
Arie en Hennie Uyterlinde, twee
van de 7000 mormonen die ons
land telt, kwamen in 1970 van Den
Haag naar Voorschoten waar ze
een flat in Noord-Hofland kregen.
Ze waren allebei hervormd doop
lid. Zij was kerkelijk niet actief,
ging met haar moeder wel eens
mee naar de kerk, maar hij deed
enthousiast mee in het Haagse
CJV-werk, al had hij aan kerkgaan
een "enorme hekel". "Ik moest
mee, maar ik begreep er weinig
van".
In 1967 trouwden ze. Als eerste
kind diende Yvonne zich aan. An
nelies werd het tweede. Ze woon
den toen al in Voorschoten. Wel
prettig wat het huis betreft, maar
nogal geisoleerd. Ze geven toe, dat
dit ook aan hen gelegen heeft. De
een geeft zich in een vreemde om
geving nu eenmaal gemakkelijker
dan de ander.
Fout
Op een huisbezoek van een der
hervormde predikanten spraken
Uniek
De mormonen, die net zo min pro
testants als katholiek zijn en zich
onder de christelijke "genoot
schappen" een unieke plaats toe
kennen, gaan terug tot 1830, toen
de in 1805 geboren Joseph Smith
beweging stichtte. Dat
de buurt van New York.
Hij kreeg op z'n 18de
met aanwijzingen die, naar het ver
haal vertelt, leidden tot het vinden
van een boek van een zekere pro
feet Mormon. Dat zou de bijbel
completeren. Bij deze openbaring
werd Smith, wiens familie, reli
gieus gesproken, een mengsel was
van methodisten en presbyteria
nen, te verstaan gegeven, zich niet
bij een van de bestaande kerken
aan te sluiten, "omdat er", naar Arie
Uytterlinde eens heeft gelezen,
"niet èèn goed was in de ogen des
Heren".
Eerst werden de mormonen bloe
dig vervolgd - ook Smith moest zijn
ijver met de dood bekopen -, maai