r/ïl\rtqcw™} Kan Op Echt Leer Veertig jaar in e koffertje „Kamerling" in luister hersteld PuurVo< toegelicht |~L« W M§> REMBRANDT HARMENSZOON LEYDENIUS Herman en Angie naar Nashville :i995rCP!IMMË USLAND- NEDERLAND ALLEEN OP DE RADIO 'De Pijp' pleit voor bouw opera Rustiger aan VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1976 PAGINA 5 UTRECHT - "Het schilderij is veel genialer dan we in het begin ge dacht hebben". Aldus de trotse "ontdekker" van Rembrandts schilderij "De doop van de kamer ling", drs. H.L.M. Defoer, gisteren bij de presentatie van dit nu vol ledig gerestaureerde jeugdwerk van Rembrandt. Nadat onomstotelijk was vastges teld dat het om een Rembrandt ging, is het schilderij dit vooijaar twee maanden te zien geweest in het Aartsbisschoppelijk Museum (inmiddels onderdeel van het Rijksmuseum Het Catharijnecon- vent') in Utrecht. Vervolgens heeft restaurateur J. Diepraam er, bege leid door een adviescommissie van deskundigen, ongeveer 250 werku ren aan besteed. Het schilderij is vanaf aanstaande zaterdag in al zijn oude glorie opnieuw voor het pu bliek te bezichtigen in een van de ruimten van het rijksmuseum in het gebouw van het Centraal Mu seum aan de Agnietenstraat in Utrecht. De restauratie was volgens drs. De foer, conservator van het museum, niet zo'n moeilijk karwei omdat de jonge Rembrandts vry "stevige" schilderijen zijn. Rembrandt werkte zeer degelijk en het schilde rij is in de loop der eeuwen goed bewaard. Het grootste probleem was het wegwerken van de naad tussen de twee delen van het pa neel. De twee delen pasten niet goed meer tegen elkaar en er was ook een zekere "golving" in ont staan. Dit probleem is opgelost door er een dun stripje eikenhout van 0,2 mm tussen aan te brengen en het gebruik van een lijmpers. Niet alle beschadigingen zijn weg gewerkt, alleen daar waar Rem brandts bedoeling volledig duide lijk was, zijn kale plekjes een beetje "bijgestipt". De naad in het paneel liep dwars door het gezicht van de kamerling en bovendien waren de twee delen ten opzichte van elkaar iets ver schoven, waardoor vervormingen waren ontstaan. Dat is allemaal bij de restauratie weer in orde geko men. Het gezicht van de kamerling is weer helemaal gaaf (en naar nu pas blijkt met open ogen). Om met drs. Defoer te spreken: "het is een prachtig negerportret". Een "vuile vlek" links boven in het schilderij is geïdentificeerd als een parasol, die Rembrandt zelf heeft weggehaald door hem over te schilderen en die door slijtage van de bovenlaag weer vaag tevoor schijn was gekomen. Na rijp beraad heeft de restaurateur hem opnieuw bedekt. Er zijn wel foto's gemaakt voor latere onderzoekers. Boven dien is de restauratie "omkeer baar", alles wat aan het paneel is toegevoegd kan ook weer worden verwijderd. De signatuur, die erg onduidelijk was, is nu ook uit de verf gekomen. Rembrandt heeft dit werk gete kend met "R H L" (Rembrandt Harmenszoon Leydenius). Het jaartal is 1626. Bij de restaratie zijn ook vuile vernislagen verwijderd, waardoor de contouren van de ver schillende figuren duidelijker zijn geworden en de dieptewerking is versterkt. Voor en tijdens de restauratie is het schilderij onderzocht door een team van het centraal laboratorium voor onderzoek van voorwerpen van Kunst en Wetenschap. Het ging daarbij vooral om de schildertech niek en het materiaalgebruik. De onderzoekers kregen unieke kan sen dank zij het feit dat het paneel uit twee delen bestond. Ze beschik ten daardoor over een dwarsdoor- snee met verschillende lagen verf en vernis, zodat ze konden zien waar Rembrandt zijn oorspronke lijke compositie heeft gewijzigd, bijvoorbeeld door van aanvanke lijk aangebrachte contouren af te wijken. Naar Leiden In Utrecht is "De kamerling" voor lopig tot begin november te zien, geflankeerd door drie foto's die duidelijk maken hoe de restaura tie is verlopen. Het museum is niet van plan het schilderij vaak uit te lenen, maar eind november gaat het zoals bekend naar de Lakenhal in Leiden waar het deel zal uitma ken van een expositie van schilde rijen die in het jaar 1626 in Leiden zijn gemaakt. NEDERLAND I 18.15 - Engels voor beginners (Teleac) 1845 - Kortweg, kunst op komst (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - De man van zes miljoen (TROS) 19.55 - George Baker Selection (TROS) 20.20 - The night of the Iguana, Amerikaanse speelfilm (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Vervolg speelfilm (TROS) 22.45 - De groep (IKON) 23.25 Journaal (NOS) NEDRELAND II 18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - De onzichtbare man (AVRO) 21.15 - AVRO's WIE-Kent-Kwis (AVRO) 22.25 - Televizier Magazine (AVRO) 23.15 - Help een klant (AVRO) 23.45 - Journaal. Van zelfverwijt blijkt de Westduitser geen last te heb ben. In VARA's Achter het Nieuws werd de vorige week wegens de kwestie-Bernhard uitgestelde film over de dood van Ulrike Meinhof uitgezon den. Keurig volgens de regels van hoor en wederhoor signa leerde de VARA-ploeg de le zingen over de "zelfmoord" en de "moord" op Ulrike Mein hof in haar cel in de gevange nis van Stuttgart. Er bleven inderdaad angstige vragen over. Zoals: van wie zijn de vingerafdrukken op de lamp in haar cel, waarom waren haar nagels kundig geknipt zodat geen sporen van een eventueel gevecht gevonden konden worden en hoe de dokter in zes minuten van zijn flat naar de gevangenis door alle zwaar bewaakte posten in de cel kon zijn. Verder werd er nog eens in alle soberheid het klimaat aange geven dat op het ogenblik in de bondsrepubliek heerst. Beelden van een politie-auto met verbinding met een cen trale computer, het afluisteren van telefoongesprekken en een grote hoeveelheid politie alleen gedetacheerd voor de jacht op de "terroristen" on derstreepte dat. Nog afgezien van posters waarop een aantal gezochte leden van de Baader-Meinhofgroep op hun ongunstigst stonden afge beeld. Voor 700.000 DM thuis te be zorgen bij de autoriteiten. De verwijzingen in de Pasolini- film van gisteravond naar de betogingen in Berlijn aan het einde van de jaren zestig deed na dat alles extra ironisch aan. Vooral omdat de hoofdper soon te lange leste door var kens werd verslonden. A.I. De TROS brengt om 19 55 uur via Nederland I een muzikaal portret van Hans Bouwens en zijn groep The George Baker Selection. De groep draait nu al weer enkele jaren mee op de wereldhitlijst. Vooral het tiummer "Una Paloma Blanca" leverde in veel landen goud op.In de tv-special brengt de formatie onder meer de nummers "Silver", "Gone by the wind" en het nieuwste succes "Wild Bird". Hoofdschotel van de TROS is vanavond 2020 uur "De Nacht van de Leguaan", een Amerikaanse speelfilm uit 1964 van John Juston, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Tennessee Williams. Met Richard Burton, Ava Gardneren Deborah Kerr. Williams trekt in de film een parallel tussen de vastgebonden leguaan, een flink uit de kluiten gewassen hagedis, die wordt vastgebonden,vetgemest en daarna opgegeten als lekkernij, en de op allerlei manieren vastge bonden mensenlevend met hun verledenfrustraties en complexen IKON-tv brengt vanavond 2235 uur via Nederland I "De Groep", een filmverslag van de Engelse tv over een experiment in een Lon- dense kliniek, waar een psychiater een aantal "cursussen" heeft georganiseerd, bedoeld voor mensen die al eerder onder behande ling zijn geweest. Een team van Televizier Magazine van de AVRO sprak in Israël met overlevenden uit het Duitse kamp Bobruisk over de voormalige SS.'er L. uit Limburg, die daar zijn praktijken uitoefende. Van avond wordt deze reportage uitgezonden. Ook is er een eigen reportage over de vrouwenvredesbeweging in Ierland. Uit Engeland komt een verslag over het toenemende gebrek aan water ondanks gevallen regen. Met Chriet Titulaer wordt ge sproken over het verschijnsel aardbeving. VRIJDAG 3 SEPTEMBER Hilversum I KRO. 18.30 Nws. 18 41 Marktoer. 18.44 Sprong in het heelal. 19.30 (S) Edwin, platen en swingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schnjven. 22.00 Reisoogst. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II VPRO: 18.00 Nws. 18.10 Embargo. NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees Concert podium. 23.55-24.00 Nws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. Veronica: 19.02 (S) Veronica op drie. VPRO: 20.02 (S) VPRO-vrijdag- op-drie. 23.02 Radio Vrij Belgiè. 0.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 Er floot een vogel in de wei. 2.02-7.00 (S) Continu de nacht door. ZATERDAG 4 SEPTEMBER Hilversum I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O., het zater dagochtendprogramma voor iedereen (7.30 Nws. 7 41 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw). 10.30 Nws. 10.33 (S) Z I. muziek en informatie. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Wegens vakantie gesloten. 14.30 (S) Muziek uit Studio 1.15.30 Nws. 15.33 (S) Het zout in de pap. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de Hilversum II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Ontbyt-soos. 8.00 Nws. 8.11 Aktua-I. 9.35 Waterstanden. 10.00 Tien- om. 10.30 Aktuasportcafé. 11.00 Nws. 11.30 Wegwezen. Overheidsvoorlich ting. 12.49 Werk en welzyn. TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua-II. 13.30 Voorzichtig, breekbaar. 14.30 Met een knipoog naar het theater. 16.00 Nws. 16.03 De Europa rade. Hilversum III Ieder heel uur nieuws. NCRV: 7 02 (S) Happy sound. 7.55 Medi tatie. 8.03 (S) Pop Station. 10.03 (S) Mu ziek by de koffie. (S) Hollands kwar tiertje. 11.15 Strictly country style. 12.03 Hilversum IV AVRO: 7.00 Nws. 7.03 (S) Reveüle. 9.00 Nws. 9.02 (S) Zo hoor je nog eens wat. 9.20 (S) Pierre Palla (VII). 9.40 In de we tenschap dat 10.00 (S) Ochtendconcert. 11.13 Kunsthoofd. 11.45 (S) Trad. Volksmuziek vandaag. 12.15 (S) Opera- galerij. 13.15 (S) Op haren en snaren. 13.40 (S) Stockholm Estlands Mannen koor met solist. 14.00 Nws. 14.02 (S) Cou rante). 15.20 (S) 25e Internationale Or- gelweek Neurenberg. 16.00 (S) Aspec ten. 16.40 Radiojournaal. DUITSE TV VRIJDAG 3 SEPTEMBER Duitsland I 17.55-18 00 Journaal. (Regionaal pro gramma: NDR 18.00 Journaal. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-magazine. 19.26 Die Unter- nehmungen des Herm Hans. 19.59 Pro grammaoverzicht. WDR- 18.00 Nws. uit Noordrynland-Westfalen. 18.05 Die Wahrheit hangt an einem Faden, tv- serie. 18.45 Cafe Hungana. 19.15 Akt 19.45 Hit um 4tel vor 8). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Congratulations it's a boy, film. 21.30 Die Knminal Polizei Rat. 21.35 Reportage uit Bonn. 22.00 Journaal en weerbericht. 22.15 Sport. 23.20 Tatort. 0.40-0.45 Journaal. Duitsland II 17.00 Journaal. 17.10 Kinder in Kerala. 17.40 Akt. en muz. 18.20 Vater der Kla- motte. 19.00 Journaal en verkiezings praatje. 19.30 Buitenlands journaal. 20.15 Die Levensgeschichte des Fried- rich Freidrich von der Trenck. 21.30 Journaal en verkiezingspraatje. 21.45 Kino, kino, filmnotities. 22.30 Die Stras sen von San Francisco. 23.15 Journaal. BELGISCHE TV VRIJDAG 3 SEPTEMBER Belgiê-Nederlands 18 00 Mumfie. 18 12 Licht concert. 18 45 Culturele agenda. 19 10 R.K. uitzending. 19 40 Med. en weerber. 19.45 Journaal. 20.15 De Tlintstones. 20.40 Uit liefde sterven. 22.30 Journaal. DEN HAAG - Nederland is op het country and western-festival van 10 tot 18 oktober in Nashville (Tenessee) vertegenwoordigd met Herman en Angie (van Keeken) en de groep Colt 45. Het zangduo bracht onlangs een langspeelplaat uit met onder andere "What about me", dat nogal eens de ether wordt ingestuurd. Ook van de country and western-groep verscheen kortgeleden een langspeelplaat. De Nederlandse vertegenwoordiging zal op het Amerikaanse country and western-festival in Nashville te zien en te horen zijn in onder meer de International Show, de Johnny Kay-show en de Midnight Jamboree. Echt rundlederen 2/3 zits- p,ii"n incl- is%btw On^SXafsubüeme Leid^ Nieuwe *3* afwerking en fraaie moderne 41"JGT-jéT] Bijpassende salontafel 295.- Anders Denken over Wonen. Tevens vestigingen te Den Haag, Leidschendam, Rijswijk, Voorschoten, Rotterdam, Zwolle, Eindhovea HILVERSUM - De NOS-radio zal woensdag 8 september van 19.25 tot 21.15 uur op Hilversum 3 een di recte reportage van de voetbal interland IJsland-Nederland uit zenden. Deze voorronde voor de wereldkampioenschappen wordt in Reykjavik gespeeld. Verslagge ver is Eddy Poelman. Aangezien een rechtstreekse televisie uitzending uit IJsland niet moge lijk is, zal de NOS-televisie de vol gende avond een samenvatting van de wedstrijd uitzenden. Deze is om 22.55 uur te zien in een sportpro gramma dat ook een verslag van de wereldkampioenschappen wiel rennen in Italië pmvat. AMSTERDAM - Voor de ogen van de Amsterdamse wethouder van Kunstzaken drs. P. Treumann is gistermiddag op de binnenplaats van het stadhuis een 50 meter lange rol papier afgewikkeld met daarop de 2500 handtekeningen die het in itiatie fbuurtcomite "Muziekthea ter nu" in de Amsterdamse wijk "De Pijp" heeft verzameld. De ei sen van het actiecomité zijn snelle uitvoering van de toegezegde buurtvoorzieningen en vooral geen uitstel van de plannen voor de bouw van een muziektheater in dat stadsdeel. De wethouder verklaarde blij te zijn met de petitie omdat dit voor hem een steun in de rug is bij zijn onderhandelingen in Den Haag. B. en W. van Amsterdam kregen al leen copieën van de handtekenin gen aangeboden, de originele hand tekeningen zullen over enige tijd in Den Haag aan minister Van Doorn worden overhandigd. Een carrière van veertig jaar in het Nederlandse theater is op zichzelf misschien niet zo in drukwekkend -een loopbaan in de moeilijke sector van het ca baret die een opgaande lijn ver toont en tenslotte uitkomt op een hoogst persoonlijke, im mens succesvolle vorm van ca baretkunst is uniek. Wim Kan („met Corry aan zijn zijde") heeft dat gepresteerd. Ondanks ernstige belemmerin gen: de schokkende ervaringen in Japanse krijgsgevangen schap, het gruwelijke beslaan aan de Birma-spoorweg, zou den een creatief kunstenaar voorgoed uit zijn evenwicht kunnen brengen. Wim Kan heeft de geestkracht opge bracht om ook die periode van zyn leven te overwinnen en daarmeé diepte te brengen in zijn visie op mensen en dingen. ,,'t Koffertje van Wim Kan" geeft van de ontwikkeling wel een duidelijk beeld. Dat plastic koffertje bevat een boekwerk van de hand van Wim lbo, waarin met heel veel aardige fo to's en een tekst de carrière van Wim Kan en zijn ABC-cabaret wordt beschreven, twee lang speelplaten met fragmenten van programma's en andere hoorbare zaken uit die veertig jaar, en een interview, dat de journaliste Bibeb eens met Wim Kan voor Vrij Nederland heeft gehad. Drie elementen van heel verschillend karakter, maar die met elkaar wel een goed beeld geven van die merkwaardige cabaretloopbaan van Kan. Het interview van Bibeb is goed als altijd: wat vriendelijker dan anders wel eens het geval wil zijn, maar wel verhelderend, al blijft het gesprek toch wel op pervlakkiger dan bij Biben ge bruikelijk en blijft ook zij op de theaterpersoonlijkheid van Wim Kan steken en krijgt ze geen kans naar de werkelijke Wim Kan door te stoten. Wim lbo probeert dat niet eens. Hij zit bewonderend aan de voeten van het monument, hij staat al leen nu en dan op om het kunstwerk uit een andere oog hoek te bekijken, hij veracht de vogeltjes en de (pers)muskieten die op en rond het fraaie beeld hun natuurlijke functies uitoe fenen, en hij zou het kunstwerk Kan het liefst achter glas tegen de invloeden van weer en wind beschermen. Het tekent Wim Op doktersadvies zal Wim Kan voorlopig vijf weken niet mogen optreden en daarna zijn werkzaamheden met tenmin ste 50 procent moeten vermin deren. Dat betekent dat zijn voorstellingen in Groningen op 30 september, 1 en 2 oktober geen doorgang kunnen vinden. Dit heeft Kan's agent gisteren meegedeeld. De serie voorstel lingen in het Rotterdamse Luxor-theater vanaf 7 oktober zullen tot twee per week op donderdag en vrijdag beperkt moeten blijven. lbo als een lieve jongen, maar het zegt niet veel van Wim Kan. Het aangedragen materiaal is wel weer aardig: teksten van liedjes, en andere geschriften, zoals dagboekbladen van Wim Kan, en bij voorbeeld ook reac ties van de toenmalige (1941) Indische gemeenschap op het optreden van Wim Kan en zijn Corry. En dan natuurlijk die fo to's: bijzonder interessante, zoals de prille foto's van Corry Vonk, foto's van Kan met colle ga's als Martie Verdenius, Lizzy Valesco, Tilly Perin- Bouwmeester en veel anderen. En dan de twee langspeelpla ten. De helft van de opgenomen fragmenten is merkwaardig, vooral voor wie belang stelt in de geschiedenis van het Neder landse cabaret liedjes van toen, dat oude, vriendelijke sfeertje. Maar echt boeiend en werkelijk uniek zijn de conferences: van Wim Kan zelf, stukken uit be roemde monologen, waaronder ook een erg aardige waarin Kan in zijn keuken laat kijken: hoe krijg je volwassen mensen zo gek dat ze gaan meezingen. En een lange conference van God fried Bomans ter huldiging van Wim Kan, een kunstwerk van cabaretkunst. Dat alles aan el kaar gepraat door de weemoe dige stem van Simon Carmig- geit. Een kleine twee uur cabaret van hoog niveau, de viering van dit toch wel indrukwekkende jubi leum waardig. Koffertje met in houd wordt in de handel ge bracht door De Bezige Bij; het kost compleet tot 15 oktober 49.50, daarna moet men er 59.50 voor neertellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5