Zeeschilders exposeren mojm ASTERIX IN HISPAM Tita Telajora VV£1<jHOUX,ISCHE. r WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1976 Gisteren en eergisteren heb ik verteld dat de in 1943 overleden Joegoslaaf Nikola Tesla een ze venhonderdtal patenten op zijn naam had, van de wissel stroommotor tot de turbine, maar dat hij, de „dichter in de wetenschap", nooit die mon diale erkenning en bekendheid kreeg die zijns gelijken als Edison en Marconi wel kregen. Niet dat de vakgenoten hem ooit over het hoofd hebben gezien (al begreep Edison, wiens mede werker Tesla was. niet waar hij heen wilde toen hij de gelijk stroom onvoldoende achtte voor massaproduktiewaarna Tesla zich van hem losmaakte en in de grootste armoede, waarbij hij zelfs als dagloner werkte bij het graven van kanalen door New York, aan de uitvinding van de wisselstroom werkte, die het mogelijk maakte de 2000 kleine elektrische centrales in New York te vervangen door een gro te), want in 1956 werd besloten de eenheid van magnetische in ductie voortaan „Tesla" te noe men, waardoor Tesla zich we liswaar nog niet in het rijtje Edison, Marconi en Röntgen kon scharen, maar wel in het rijtje Ampere, Volt en Tesla. De reden van zijn onbekendheid was zijn manier van leven .Toen na de oorlog al zijn bezittingen uit de Newyorkse hotelkamer waar hij gestorven was naar zijn vaderland Joegoslavië werden gestuurd, bleken daar onder ook twee grote dozen met duivenvoer te zijn: de duiven waren in zijn laatste jaren nog de enige levende wezens met wie hij contact had. Een zonderling dus. Maar een geniale en sym pathieke zonderlingW. H. Ec- cles schreef in .fiature", na zijn dood: Tesla's werkmethode be stond hierin dat hij een pro bleem stelde, oplossingen be dacht, machines bouwde en een aanvraag voor patent invulde. of anders een lezing over het on derwerp hield voor een tech nisch genootschap. Daarna be gon hij weer aan een nieuw pro bleem. Gedurende zijn hele lange leven van 85 jaar heeft Tesla maar zelden de aandacht op zijn eigen successen gericht, hij blikte nooit in geschriften te rug op zijn oude werk, en hij claimde zelden het eerstgeboor terecht van een van zijn vindin gen, hoewel die hem voortdu rend werden ontstolen, een der gelijke gereserveerdheid treft vooral in een geest die zo rijk was aan creatieve gedachten, en zo competent om die prak tisch uitvoerbaar te maken." Bol Nikola Tesla's as bevindt zich in het museum Nikola Tesla in Belgrado. In een kleine donkere ruimte ligt op een voetstuk een messing bol, waarop enkele schijnwerpers staan gericht. Hierin, zo weten de bezoekers elkaar fluisterend te melden, bevindt zich de as van Nikola- Tesla. In werkelijkheid bevindt die as zich in een volkomen identieke bol achter slot en grendel ineen safe. Wat is name lijk het geval? Terwijl aan de wanden en in de vitrines veilig heidshalve de fotokopieën van de persoonlijke documenten van Tesla werden tentoonges teld, achtte de directie van het museum het aanvankelijk niet nodig om ook Tesla's (onver vangbare) as met een zelfde om zichtigheid te behandelen. Wie immers zou de hol met as van Tesla willen stelen? Maar alweer een paar jaar ge leden bleek de bol inclusief de sokkel opeens verdwenen te zijn, toen de werkster 's ochtends be gon af te stoffen Gelukkig vond men het gehele gevaarte even la ter achter de gordijnen die de heilige schrijn afschutten: de dief of souvenirjager bleek er niet in geslaagd te zijn de mes sing bol die met een grote meta len pin in het stenen voetstuk vastzat, er uit te wrikken. Ge schrokken besloot men toen toch maar een kopie te laten maken van de messing urn, en die, in navolging van de fotokopieën in het museum, als de echte tentoon te stellen. En daar staat-ie nu, in het schijnwerperlichten iedere be zoeker denkt devoot: „daar zit z'n as in", in plaats van: „in precies zo'n bol in de safe zit z'n as."(Het doet denken aan het mooie, maar naar het schijnt apocriefe verhaal dat de con- versator van het Multatuli mu seum voor alle zekerheid de urn met Multatuh's as mee naar huis nam bij een verbouwing of verhuizing van het museum, waarna zijn werkster in een on bewaakt ogenblik ,Jie jasses, as in een vaas") het ding in de asemmer leggooide en grondig reinigde: dit verhaal doet al ja ren de ronde, met een veel gro tere omloopsnelheid dan het verhaal dat er niks van waar is). NICO SCHEEPMAKER. WASSENAAR - In galerie JA, ge legen bij het sportfondsenbad van Wassenaar, wordt (ironisch genoeg) een tentoonstelling gehouden van zeeschilders. De exposanten zijn leden van de Nederlandse Vereni ging van Zeeschilders, die onder meer tot doelstelling heeft "het be vorderen der beeldende kunsten, voor zover deze betrekking hebbeb op de zee en de scheepvaart, door het houden van tentoonstellingen van werken van leden en niet-leden van de vereniging in Nederland en elders". De exposanten op deze tentoonstelling zijn achtereenvol gens R. H. Beider, H. Bosboom, A. J. Eschauzier, J. C. A. Goedhart, Flip Hamers, J. W. Heyting, Reint de Jonge, Hugo Liebe, Louk van Meurs-Mauser en Geertjan van Meurs. Te gast op deze expositie is de heer R. Labouchère, vervaardi ger van scheepsmodellen in fles sen. Deze scheepsmodellen zijn staaltjes van een eindeloos geduld en van een hoge graad van behen digheid. Ze zijn zeer vrolijk om te Het aardige van deze tentoonstel ling is dat men gekozen heeft voor een groep kunstenaars die zich in een en hetzelfde onderwerp uitle ven. Zij hebben allen hun eigen kijk op dit onderwerp (de zee en de scheepvaart) en verwerken dit op een voor ieder persoonlijke manier. Zo zijn er naast olieverfdoeken en aquarellen ook tekeningen in oost- indische inkt, gewassen tekenin gen en plastieken te zien. Van de geëxposeerde kunstenaars is vooral het werk van Hugo Liebe en R. H. Beider in het oog lopend. De grote blauwgrijze aquarellen van Liebe bezitten een geheel eigen sfeer en zijn bijzonder harmonieus. R. H. Beider heeft drie olieverfdoe ken hangen op deze expositie. Met felle kleuren (blauw, groen, paarse en gele tinten) en zwarte contouren weet hij een aantrekkelijk effekt te bereiken. Van een andere expo sant, Flip Hamers, zijn er drie sfeervolle aquarellen te zien. Ze zijn heel simpel van opzet en dat is ook juist de kracht van deze autodidak- tische schilder. De plastieken op deze tentoonstel ling zijn vervaardigd door Louk van Meurs-Mauser en Geertjan van Meurs. Louk van Meurs-Mauser heeft er twee plastieken van gelast ijzer staan: "De Johan Willem Friso verdrinkt bij Moerdijk" en het mo del van een speelplastiek (een schip) dat in Den Helder staat. Het plastiek "De Johan Willem Friso verdrinkt bij Moerdijk" zit vol spanning en actie. Het is jammer dat dit plastiek tegen de muur is geplaatst daar het juist de toe schouwer dwingt het van alle kan ten te bekijken. Geertjan van Meurs bezit het grootste aandeel op deze tentoonstelling. Naast een aantal gewassen tekeningen zijn er acht plastieken van hem te zien. Op merkelijk bij deze plastiek is dat het gekozen materiaal een eenheid vormt met de eigenschap van het onderwerp. Zo is een school vissen (bewegelijk van vorm en vol grillige lichteffekten) uitgevoerd in maho niehout dat die bewegelijke vor men en lichteffekten in zijn struc tuur heeft zitten. Uit albast, een zachte, schilferige gipssoort die min of meer doorschijnend is, heeft hij een 'roller" vervaardigd (een rol ler is een golf of breker die zo wit en poreus als albast aandoet). Zeer fraai is een in brons uitgevoerde vloedlijnen een uit eiken gecreërde "Vrolijke rivier". KLEINE VAART Corrie Broere 30 80 nw Izmir nr Piraeus Dutch Engineer 31 te Rotterdam verw Dutch Faith 30 v Rotterdam nr Grange mouth Happy Rider 30 400 z Tehuantepec nr Los Angeles Riet 29 te Karskaer Satumus 30 v Amsterdam nr Tananger. GROTE VAART Abel Tasman 30 600 wzw Streakers Bay nr Sydney Aeteon 31 te Shuaiba Alkes31 te Santos Amersfoort 30 260 w Canansche Eilan den nr Tenerife Amstelstad 30 v Hamburg nr Antwerpen Antilla Cape 30 500 no Puerto Rico nr Houston Anstoteles 30 v Port of Spain nr Orinoco Banggai 30 480 ozo Ceylon nr Mahe BiJderdijk 30 v Savannah nr Houston Capisteria 30 320 no Socotra nr Mom basa Cartago 30 v Davas nr Kobe Chevron Freeport 30360zo St. Helena nr Free port Chevron Nederland 31 te Syros Chevron Rome 30 500 nno Belem i Freeport Cinuba 30 3 65 wzw Fastnet nr Willem stad Doc lift 11 30 210 w Kreta nr Port Said Dordrecht 30 890 w Landsend nr Italië Dosina 30 t.a. te Mina al Fahal Esso Nederland 30 50 nw Kaapstad nr Kaapstad Esso Saba 30 550 ono Mogadiscio nr Le Havre Farmsum 30 1400 no Mauritius nr Ge- raldton Katelysia 1 te Djibouti verw Kelletia 31 te Dampier Lovellia 30 120 zo Monrovia nr Rotter dam Machaon 30 225 wnw Minicoy nr Suez Macoma30360no Maputo nr Rotterdam Mercurius 30 v Amsterdam nr West- Meta 31 te Forcados Mitra 30 250 ozo Dar es Salaam nr Perzi sche Golf Musi Lloyd 30 v Port Kelang nr Singa- „Kier Weser 30 320 ono Bermuda nr Port Said NeJlloyd Delft 31 te Hoek van Holland Nedlloyd Katwijk 30 te Dubai Nedlloyd Kembla 31 te Port Elizabeth Neptunus 31 te St. Vincent Ondina 31 te Mena al Ahmadi Pericles 30 780 no Azoren nr Matanzas Prinses Margriet 30 v IJmuiden nr Go thenburg Schelpwijk 30 v Haiphong nr Singapore Serooskerk 31 te Port Elizabeth verw Simonskerk 30 75 nw Lissabon nr Rot terdam Skybird 31 v Hoek van Holland nr Wis- Straat Frazer 30 220 n Darwin nr Suva Straat Fresco 30 v Dar es Salaam nr Yo kohama Straat Luanda 30 70 z Madagascar nr lombo Straat Talbot 30 40 w Hoek van Holland nr Helsingborg Streefkerk 30 t.a. rede Bahrein Vitrea 31 rede te Kharg Waalekerk 31 te Port Said verw Walcheren 30 500 w Azoren nr Charles- Wieldrecht 30 v Suez nr Bangkok Willemskerk 30 137 nnw Alexandria nr Genua Wissekerk 30 v Karlshamn nr Bremer- GaTerie Van der Vlist: Botermarkt 3. Expositie Marjon de Wit en Andries Beeftink - aquarellen, Piet Gertenaar - schilderijen en Hans Karre- man - edelsmeedwerk. Tot 30 sept. Geopend di. t.m. za. van 10-17 uur, do. tot 21 i Ryk: burg 28)" Werkd. 10 nam zondag 1 Oudheden (Rapen- Galerie't Straatje (Nieuwstraat): hand werk Thea Gouverneur, dagelyks van 10-17 uur, behalve zondag en maandag (tot 15 sept). Atelier "De Scherf', Nassaulaan 41, OegstgeeSt, tel 150220. Ans v d. Hei- de-Kort exposeert eigen werk giasbüi- gen, houtwerk, tegels en mozaïeken. Galerie JA, Sportfondsenbad, Wasse- Tentoonstelling leden Nederlandse Ver eniging van Zeeschilders. Geopend woe 20-22 uur, do. t/m zo. 10-17 uur. Van 26 aug. t/m 12 sept. Galerie Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest. Tentoonstelling grafiek van Willy Rie- ser. Van 27 aug. t/m 16 sept. Dag. geopend van 10-16 uur. De Ruif, Janvossensteeg 59. Speelse landschapsfotografie van Wouter Daams. Tot 23 sept. (Di/c/ 6)CieiiwA 1 SEPTEMBER 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Te Bolsward is eene hardrij derij op velocipedes gehouden ("velocipede" was de naam van de eerste, primitieve fietsen, Red.). De prijs, een gouden hor loge, werd gewonnen door G. Andela, van Bakhuizen in Gaasterland; de premie, een si garenkoker met goud gemon teerd, door D. van den Berg, uit Parrega. Prachtig weder be gunstigde den wedstrijd en er was een groote menigte volk aanwezig. - De postbode van Vledder op Diever (beide gemeenten liggen in Drente, Red.) doet tegen woordig den dienst per veloci pede, wat uitmuntend voldoet, zoowel wat gemak voor den bode als meerdere snelheid in het vervoer betreft. Vijftig jaar geleden: - De "Roel" publiceert het pro gram van actie van de z.g. "rechtsche arbeidersoppositie" die volgens dit Russische blad vooral onder de arbeiders in de groote steden een sterken aan hang zou hebben. Het program omvat veertien puntenmet o.m. de volgende eischen: weigering van gelden aan de "derde inter nationale" voor de ondersteu ning van communistische par tijen in het buitenland: terzij destelling van den invloed van de communistische partij op re geering en staathuishouding: nieuwe verkiezingen, met vol komen vrije,geheime stemming: afschaffing van de doodstraf; amnestie voor alle gevangenen en herziening van alle in de laatste jaren gewezen strafvon nissen; afschaffing van den partij-invloed op de coöpera tieve beweging en de industrie afschaffing van de hegemonie der communistische partij; vol ledige vrijheid van pers, verga dering en godsdienst; het land blijve het onvervreemdbaar ei gendom der boeren; beëindi ging van de syndicaliseering der industrie, waaraan voor een groot deel de chaotische toe stand op economisch gebied is toe te schrijven. Tot zoover het program van actie. Intusschen gaat de overheid voort aanhan gers der oppositie op groote schaal te ontslaan. De werktijd op de staatsbureau is ver lengd PANDA EN DE GOUDDORST 10-134- Panda vond geen klopgeest een leuk gezelschap, midden in de nacht. En daarom besloot hij om in zijn club te gaan slapen. Het was geen prettige wandeling, in het vale licht van de volle maan - en hij was dan ook blij toen hij in de stad aan kwam. Maar daar wachtte hem een teleurstellingwant het clubgebouw was gesloten. "Dan maar in een hotel", dacht hij. "Daar, naast de krant, is er een. Dat is misschien wel onrustig, met al die draaiende en dreunende persen - maar het is beter dan een kloppende geest". De persen draaiden echter nog niet. Want de nachtredakteur had nog geen pakkend artikel voor de voorpagina. "Wat moet ik met zo'n klein stukje over een klopgeest in Hobbeldonk?!" beet hij verslaggever Griffel toe. "Daar vul ik geen krant mee. Maak er hoofdnieuws van! Verzin een pakkende kop. Vooruit - laat je fantasie eens werken!" De avonturen van Jont meke. LUXOR: "Taxidriver", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30 uur enz., 18 jaar. CAMERA: "Once upon a time in the West", dag. 8.00 uur, 18 jaar. Kindermatinee: "Kara Ben Nem- Nachtvoorstelling: "The graduate", vr. en za. 11.30 uur, 18 jaar. LIDO: "Shout at the Devil", dag 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45, uur, 14 jaar. STUDIO: "One flew over the cuc koo's nest", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. TRIANON: "Andre van Duin's pretfllm", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, alle leeftijden. REX: "Ik wil het elke dag met je doen", dag. 7.00 en 9.15 uur, 18 jaar. Kindermatinee: "101 Dalmatiërs", Nachtvoorstelling: "Zomerzonden zonder grenzen", vr. en za. 11.30 uur, 18 jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13 00 Uur tot woensdag 13.00 uur iDiacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13 45-1430 uur Avond bezoekuur 1830-1930 uur Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ou ders zondag 14.00-15 00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de klnderafde- Sint Elizabeth-ziekenhuis voh dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30 tot 19.30 uur; klasse-afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00 uur (alleen voor echt- gen.)v. 15.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Laatste kwartier middag- en avondbezoek babyshow. Kinderafde ling dag. 15.00 tot 18.30 uur. CCU (hart- bewaking) dag. van 14.15 tot 14.45 uur en van 19.00 tot 19.30. Sport-Medisch Adviescentrum Spreek uur. ma. en do; 19 30-20 30 uur in het St. Elisabeth-Ziekenhuis. Endegeest: dinsdag en vnjdag 13-14.30 uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur; eerste klasse: de gehele dag 18.30 tot 20.00 uur Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00 uur en 18.30-19.30 uur. Kinderzaal: van 13.00-14 00 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.30-19.30 uur. ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders): Maandag tlm vrijdag: 18.30-18.45 uur. Zaterdag en zondag: 14.45-15r00 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door- ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; 3e kla4 13 30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). Of je mog'mwel rasfc- fouderj en dan zal ik er hord oen trekken.. Dat is leuk... Jakkes! Ctoa9 dender' Wiets mee te beginnen de botste tyd! FRED BASSET kyk ik heb hier een ouwe handschoen,de edeffiorr me weggooit zofjdmJfY weerMkten,~^5j 'OE heer BEejpjyp&o PAT DE nb*S, HBT"n !*JT*.cu£<ewrcTE pis*. oeccte peoBcsnBuv tvzezx pos Atk ik 'r qoBt> ts DE rt&NC HET HOOtjtJAAHP WE2CAJ H£T HBC Af Ml DBS - wAAt&pi^HetDCCDQHer KARNEMELK PUDDING 70 g custard poeder, 3/4 liter karnemelk, 60 g suiker, 150 g aardbeien, slagroom Meng de custard met de helft van de karnemelk tot een glad papje aan en breng dit onder voort durend roeren aan de kook. Laat de vla even doorkoken en roer er dan de resterende kar nemelk scheutje voor scheutje - van het vuur af - door. Voeg tot slot de suiker toe en de ge sneden aardbeien. Doe de pudding in een met water omgespoelde vorm. Laat deze koud worden. Keer de pud ding en garneer deze met slagroom. IK ONTVO&R U A Titsi met rust of

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 23