EXTRA ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1976 vdw@(sM(n}<g) km yyo1 (d) Door Penelope Gilliart Het kantoor van Alfred Hitchcock op het terrein van dc Universal Studio's is gebouwd in dc stijl van een Hollywoodse tearoom. Zijn ka mers staan vol imitatie- Jacobedanse meubelen die door boord worden door houtwormen lijkende spelden. In zijn eetkamer geeft hij me een biefstuk met patat, maar zelf neemt hij gehakt met aardappelpuree. Makkelijker voor het ggbifHxj pakt een telefoon van het buffet achter hem, een stuk namaak-antiek dat hem evenveel plezier biedt als gemak. Hij zegt er zonder nadere inleiding in: "Ik ge loof dat de wijn opraakt". Een doorsnee-secretaresse zou wellicht in paniek geraakt zijn, maar de aardige secretaresse van Hitchcock I is niet doorsnee. Ze heeft stalen ze- In zijn huis heerst Hitchcockiaanse hartstocht voor het gewone. Door hetzelfde talent voor het gewone heeft hij zijn Cockney-accent behouden dat nog stamt uit de tijd dat hij, in 1939, En geland verliet Zijn huis ligt op een golfveld in de wijk Bel Air. De grie zelige netheid van het gras zal hem wellicht amuseren. Hij woont toe vallig tegenover de negende hole. Jaren geleden vertelde hij me het verhaal van een nogal onaange naam zakenman die in een golfwa- gentje op de negende hole door een beroerte was getroffen; de man had kennelijk medische bijstand nodig, maar de duidelijk nog veel onaan genamere zakenman met wie de in coma verkerende man golf speelde, had besloten verder te spelen. Van uit de praktische logica dat de ne gende hole even ver van het begin als van het eind lag. Smetteloos I Het huis in Éel Air is met opzet in- gericht inde stijl van de meest angs- taanjagende scènes van zijn films. De keuken is smetteloos. Nergens i is ook maar een cornflake te be kennen. Een woestijn voor kakker- lakken. Joviaal deed hij een deur open. Ij zige lucht stroomde naar buiten. De vrie.sruimte; een hele kamer. Hammen en bouten hangen aan ha- I ken als bontjassen van rijke dames j in een zomerkluis. Meteen buiging liet hij me voorgaan. Ik aarzelde, denkende aan de deur die achter me zou dichtslaan. Hij wist wat ik dacht, en ik wist dat hij het wist. We hadden een Hitchcock-scene in ge dachten, een flits van Hitchcoc- kiaanse irrationele angst gleed langs. Truffaut heeft Hitckcocks eens j "een kunstenaar van de angst" ge noemd. en stelde hem op èèn lijn met Kafka, Dostojewski en Poe. Hitchcock is zijn filmcarrière in Engeland begonnen met het schrij- ven van tussentitels voor stomme films. Terwijl hij zit te eten zegt hij: "Het is zaak om de intrige over te laten komen. Het heeft geen zin om geheimzinnig te doen. Ik vind mys terie een misbruikt woord. Eigen lijk is het meest boeiende dat wat mystificeert, wat iets heel anders is. Stel, aan de andere kant, dat je een koninklyké gebeurtenis hebt en je ziet een Ridder in de Orde van de Kouseband wiens kouseband afzakt. Nou, er van uitgaande datje werkt met een schrijver met wie je het kunt uithouden, krijg je een close-up van die afzakkende kou seband. Het gaat er om dat het pu bliek je een stap voorblijft. En dan geef je er je draai aan". Improviseren Hij ziet niet veel in improvisatie. "Filmen is buitengewoon kost baar. De schilder kan het gewoon met zijn houtskool doen. De com ponist kan het gewoon met zijn no ten doen. De mensen vragen me wel eens: improviseert u nooit op lokatie? Ik zeg: nee, ik improviseer wel eens bij het schrijven. Als ik het anders zou doen zou ik als een componist, die voor honderd musi ci staat en met een blanco vel pa pier tegen de fluitist zegt "Geef me een noot". "In een filmscenario is het onzin om te schrijven "hij vroeg zich af', want hoe film je "zich afvragen"? Vroeger maakte ik een volledige beschrijving van watje precies zag. Alsof je watjes in je oren had Dan ging ik naar een schrijver. Ik zei dan: hier heb je de film. Gewoon een hoop steunbalken, snap je. Het is het schrijven dat het de moeite waard maakt". "Ik had een moeilijk technisch idee voor "Rope". Nou ik heb witte pa piertjes op de studiovloer gelegd, ter grootte van een gulden, om de cameraman aan te geven hoe hij zich moest bewegen. Er was een scène waarin de muren wegge schoven moesten worden. Dat was toen we van de woonkamer naar de keuken gingen, snap je. Om de champagne te halen. Die dan naar de woonkamer gebracht moest worden Veel werk voor iedereen, dat werd geruïneerd omdat er een electriciën voor het raam stond. Een slechte dag. Publiek "Als ik aan een scenario werk", zei hij een andere keer - hij is een gebo ren schrijver, die zegt dat hij alles dat hij weet heeft geleerd door zijn werk met vrouwen in de tijd van de stomme film - "als ik aan een sce nario werk, vraag ik me af: wat denkt het publiek? Wat denken de Japanners? Ze hebben me verteld dat ze vroeger in Thailand buiten landse films draaiden en dan het ge luid weglieten en dat er een man naast de projector stond die be langrijker werd dan de film". Hij, die destijds studie heeft gemaakt van elektrotechniek en elektrische kabels en technisch tekenen, hij, die een zo nauwkeurig plan heeft voor elk camerabeeld, hij heeft nog nooit door een cameralens geke ken. Niettemin gelooft hij stellig dat de cinema stevig berust op sce- "Ik werk eigenlijk niet met een montageman. Het is niet nodig. Het enige wat hij hoeft te doen is de nummering vooraan de opnamen er af te halen. Producers zijn ook niet nodig. Op een dag zei die grote producer David Selznick over die grote producer Thalberg tegen me: "Hij is geweldig met een voltooide "Verbeeldingskracht in de film - wat wil zeggen, een heleboel stuk jes film die aan elkaar geplakt zijn - dat is een kwestie van verwachtin gen bij het publiek wekken, in- plaats van verrassing. Een verras sing duurt tien seconden. Verwach ting kan een uur duren. Geef een publiek alle informatie die je kunt. Toen ik voor het eerst naar Holly wood kwam, zou ik een film over de Titanic maken. Nooit gedaan. Maar èèn van de opnamen die ik altijd gemist heb in alle versies van de Titanic is een opname van een glas whisky en vier kaart spelende mannen. Alles normaal. Maar de whisky schommelt". Producers We kwamen terug op producers. "Ik werd met enige tegenzin met ze", zei hij. "Gelukkig is de toe stand veranderd. Vroeger was de producer koning. Ik zei een keer "Opname". Er waren toen mensen die zeiden: "De producer moet het zien. Meneer Selznick moet het zien." Nou, die zag de opnamen. Selznick vroeg: "Vind je niet dat Peck eon beetje te gelikt acteert?" Ik zei: "Ga jij het hem maar vertel len". Dat deed hij natuurlijk niet". "Nu heb ik de volledige artistieke controle, goddank. De producer van "North bv Northwest" was een ellendeling". Hij zei tegen me, zei Hitckcock somber, terwijl hij vro lijk keek, "we moeten die scene met het meisje en de man in het bos er eigenlijk uithalen". Ik zei: "Maar die geeft juist Cary Grant de gele genheid het 't meisje betaald te zet ten". Later zei hij dat ik gelijk had. Toen de vakbladen uitkwamen". Gemeenplaats Er bestaat een veel verbreide ge meenplaats, dat Hitckcock geen respect voor het publiek heeft, maar als zovele gemeenplaatsen- schuilt er weinig waarheid in. De taillering in de karaktertekening is een van zijn hartstochten. Iemand vroeg hem eens of hij een Western zou willen maken, maar nee: "Ik heb er geen idee van wat een brood in een Western kost". Een andere hartstocht is het werken in een stu dio. "Op lokatie is het behoorlijk moeilijk om een intieme scene op te nemen, nietwaar? De emotie waait "Ik heb nooit in geweld geloofd", zei hij. Misschien is het een verras sing dat de grote thriller vervaardiger een afschuw van bloed heeft. "Toen ik "Psycho" maakte heb ik die met opzet in zwart-wit gefilmd, want wie wil nou bloed in de badkuip zien stromen? Toegegeven, er komt een ontvoe ring voor in 'Familv Plot', maar het is met smaak gedaan". (Een ont voerde bisschop vraagt twee boe ven beleefd of hij eerst zijn kip mag opeten). Er komt ook een welge manierde moord in een kerk in voor. Niet èèn van de gelovigen ver- roert een vin. "De mensen zijn ge remd in de kerk", meent Hitch cock. Hij heeft een instinct voor het gevoel voor etiquette dat de men sen eigen is. In 'Family Plot' komt een achtervolgingsscene voor in het doolhof van een begraafplaats: een vrouw snelt weg, een man snelt achter haar aan, maar ze rennen over de paden inplaats van het hei lige gras te beroeren. Het fatsoen heerst zowel op het kerkhof als in de kerk. "Hij is een echte heer", zei Barbara Harris nadat ze met hem had ge werkt in 'Family Plot'. "We waren de eerste dag allemaal bang. Hij gaf iedereen een hand. Hij kwam naar me toe, gaf me een kus op de wang 'en zei: "Barbara, ik ben bang. Speel nu. Velen zijn geroepen maar wei nigen zijn bevroren." Hij zag dat ik bibberde en liet cognac in een theekopje halen. „Breng juffrouw Harris haar dronk", zei hij. Hitchcock zal een met watten ge vulde arm gebruiken als een figuur iemand moet slaan. Zijn befaamde opmerking over "acteurs zijn vee" is beslist onjuist. Hitchcock werkte in 1924 in Duits- Jand, maar sprak geen Duits. "Ik moetje mee terugnemen naar de jaren twintig", zei hij, terwijl hij zijn Boeddhahouding aannam en thee dronk. "Er moest een stukje gaas voor de camera geplakt wor den terwille van de vrouwelijke ster, anders zou ze naar je toeko men en zeggen: "George, je laat me er oud uitzien". Ze brandden twee gaten uit voor haar ogen zodat ze konden fonkelen. Ze moest erg goed oppassen zich niet te verroe ren, anders kreeg ze een glim mende neus".Hij is een man zonder pretenties. "Maar ik heb wèl een fe tisj. De Oriënt Express. Ik droom over een zeer sjieke romance aan boord van de Orient Express. Een prachtige vrouw die zegt: "Het lijkt me dat een goede Beaujolais hier uitstekend bij zou passen, denk je ook niet, George?" Uitleg Hitchcock, in Londen aan het werk voor Frenzy. ,Jieimwee gestild in zijn eigen stijl' "Er van uitgaande datje dromen de dromen van je karakters zijn, moet de technische ploeg er ook bij be trokken worden. Toen ik 'Vertigo' maakte waarin Jimmy Stewart een detective is, zei ik tegen de ontwer pers: "Jongens, zoek een detective. Ga na hoe versleten zijn leunstoel er uitziet". Soms zeg ik over films: zijn we niet bezig mozaïeken te ma ken? Ravenna? Maar ik vind niet dat ik Picasso ben. Ik vind dat ik een filmmaker ben. Het punt is. er zijn bepaalde details die niet sjiek zijn, maar dat bevalt me, en ik kan ze aan filmliefhebbers uitleggen op een manier die me later amuseert". Een filmliefhebber vroeg Hitch cock onlangs in mijn bijzijn naar de betekenis van een van de figuren in 'Family Plot', die haar blonde pruik afeet en hem in de koelkast legt. "Het leek me een prettige koele plek om een pruik in te leggen", verklaarde hij. Afgezien van zijn adoratie voor zijn vrouw Alma, met wie hij lang, lang geleden is getrouwd toen ze script-girl was, is hij duidelijk zeer gesteld op vrouwen. Als filmmaker is hij altijd onder de indruk geweest van hun gevoel voor details. "Het was een vrouw die de sieraden van mevrouw Crippen op zijn secreta resse aantrof. In een andere zaak vermoordde een man een van zijn slachtoffers omdat ze zwanger van hem was en er bestonden niet de zelfde faciliteiten als nu. Wat moest hij met het hoofd doen? Onze held legde het in de open haard. Het hoofd wilde niet branden. De ogen gingen open. Dat is het soort verha len dat in de Engelse kranten stond voorjij geboren was". Stilte. "En ze staan er nog steeds in". Heimwee We hadden het over zijn terugkeer naar Londen om 'Frenzv' te maken. Zijn stillen van het heimwee naar Engeland doet de film zich onder: scheiden van zijn werk in Holly wood. Maar hij is toch sterk de in Hitchcock-traditie gemaakt. "Men heeft Picasso ervan beschul digd, dat hij zich herhaalde", zei ik. „Zelf-plagiaat in stijl", zei hij. Deze oorspronkelijke man, die zichzelf besëhouwt als een doorsnee-thrillervervaardiger maar wiens werk een steeds zeld zamer wordende scherpzinnigheid belichaamt.Later belde hij me op uit New York om zich er van te overtuigen, dat het vliegtuig niet was neergestort. "Zoals ik al zei", mompelde Hitch cock, "gaat heter om de intrige over te laten komen. In jouw geval zou een vliegtuigongeluk een intrige hebben betekend, omdat het een einde zou hebben gemaakt aan de voortzetting van onze gesprekken. Over intriges gesproken, zou het mogelijk zijn dat je voor ons een paar Engelse gebakjes uit Enge land in je toilettas smokkelt?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13