Van geestelijke wezens elders in het heelal weten wij niets Zuidbuurtseweg moppert Publiek Strohalm Zending in actie voor slachtoffers aardbeving «MMiLuiimi'H'a PROF. BERKHOF: „BEZIELDE SCHEPPING VEEL WIJDER" Utara» v<ra Affl§tf®ïdl<§iifiïïi Kortstondig geluk De melkboer moet omrijden PIET EUER (2) DINSDAG 17 AUGUSTUS 1976 De Raad voor de Zending van de Hervormde Kerk zal in totaal f 10,000 ter beschikking stellen voor hulp aan de slachtoffers van de aardbevingsramp in Irian Jaya (Nieuw-Guinea). Eenzelfde bedrag werd door de Zending van de Ge- ref. Kerken toegezegd. Het Neder landse Rode Kruis en het ministe rie van Buitenlandse Zaken heb ben al bedragen gegeven. Volgens een bericht van de Her vormde Raad voor de Zending (Oegstgeest) zal het in leven hou den van de bevolking zijn. Het gaat om het leven van naar schatting 15.000 mensen. Als het mogelijk is, in hun eigen gebied nieuwe tuinen aan te leggen, dan nog moeten zij door hulp van buiten - in dit geval via een lucht brug - gedurende ten minste zes maanden gevoed worden. De aar dappelen, het hoofdvoe^sel moe ten worden aangevlogen, maar ver scheidene vliegveldjes zijn onklaar geworden en vele dorpen liggen zeer geïsoleerd. Het voedsel moet dan ook neergelaten worden met Cessna-vliegtuigjes, per keer onge veer 400 kilo. De kans is echter groot, dat het niet mogelijk is, nieuwe tuinen aan te leggen, omdat de cultiveerbare aarde is weggespoeld. Het enige al ternatief is dan verplaatsing van de bevolking. De overheid van het dis trict zou plannen maken voor een verhuizing naar de Magri-vallei, dichtbij de rivier Mamberamo. De vaagheid in deberichtgeving de berichtgeving de aardbeving en haar gevolgen is te verklaren uit de onvoorstelbare geïsoleerdheid van het gebied en de primitieve leef wijze van de bevolking. De enige betrouwbare bronnen zijn zending en missie en het districtshoofd dat verklaarde zijn inlichtingen van zendingsmensen te hebben gekre gen. Vast staat dat de hulpverle ning alleen via de lucht kan gebeu ren. Het is zelfs de vraag, of de volksverhuizing over de grond kan geschieden. De zendingsluchtvaart maakt op het ogenblik tien vluch ten per dag voor het droppen van voedsel.Het hulpprogramma zal ongetwijfeld grote voedsel. Het vergen. De Stichting Oecumeni sche Hulp en het Hervormd We- relddiakonaat zijn ook benaderd en hebben een voorlopige toezegging gedaan. Prof. dr. H. Berkhof, hoogleraar in de dogmatiek en de bijbelse theologie aan de Leidse universiteit, heeft er veel moeite mee het triomfantelijke toontje te begrijpen van mensen die menen dat het toch wel een slag voor het christendom zou zijn al er vandaag of morgen in het heelal nog meer menselijk leven werd ontdekt. Hij schrijft dat in Hervormd Neder land. „dienst en gerech tigheid" van de Wereldraad van Kerken heeft er ten aanzien van het programma ter bestrijding van het militarisme op aangedrongen, dat het Centraal Comité, op het ogen blik in Genève bijeen, besluit tot uitgebreid overleg met kerken, vredesorganisaties en militaire deskundigen over acties voor vrede en over de betrokkenheid van de kerken bij wapenproduktie en handel. Men wil ook komen tot een wereldomvattende ontwapenings conferentie onder auspiciën van de Verenigde Naties. Overigens stelt men in Kringen van de Wereldraad duidelijk voorop, dat het anti-militarisme-program niet gericht is tegen het bestaan van legitieme legers met een duidelijk omschreven defensieve taak, maar tegen toestanden waarin het mili taire element overheersend aanwe zig is in de samenleving of wordt gecultiveerd, alsook tegen een .si tuatie waarin het militaire apparaat zich als enige organisatie be schouwt die besturend kan optre den. We weten, aldus prof. Berkhof, ze ker, dat nergens in ons planeten stelsel toestanden heersen waarin menselijk leven bestaan kan. Zelfs hebben we nog geen begin ontdekt van de meest primitieve leven svormen. En als er buiten ons pla netenstelsel - een piepklein stukje van het heelal - menselijk leven zou zijn, kunnen wij dat met onze mid delen op die enorme afstanden niet waarnemen. Juist mensen die graag wat zij voor "de feiten van de wetenschap" houden uitspelen tegen wat zij voor het christelijk geloof houden, heb ben op dit punt geen been om op te staan. De gedachte dat het toch hoogst onwaarschijnlijk is dat on der die miljarden hemellichamen alleen de aarde menselijk leven zou hebben, is geen wetenschap, maar een redenering los van de geconsta teerde feiten. Over menselijk leven buiten de aarde weten we absoluut niets. Trouwens, waarom zou dat dan ménselijk leven moeten zijn? Waarom zou een eventuele ontwik keling van leven op andere hemel lichamen niet een heel andere rich ting dan op aarde kunnen inslaan en kunnen uitlopen op wezens die op een heel andere manier naar het beeld van God geschapen zijn? God is toch in zijn scheppingswerk niet aan één patroon gebonden? Prof Berkhof wijst erop dat het uit gerekend de bijbel en het geloof zijn die spreken over buitenaarse geestelijke wezens: de engelen. Vele mensen halen daaro.ver hun schouders op, terwijl ze met rode oortjes de science-fiction-boeken .over Marsmannetjes en andere bui tenaardse wezens verslinden. Het is juist het christendom dat ons heeft gewend aan de gedachte, dat God niet alleen de aarde schiep, maar "hemel en aarde" (in deze volgorde) en dat zijn bezielde schepping veel wijder is dan wat wij ervan kunnen Overigens ontkent prof. Berkhof niet, dat er aan deze zaak kanten zitten die ook de gelovige te den ken geven. Hij vat deze vragen in één vraag samen: als God zijn Zoon naar de aarde heeft gezonden om de mensheid van schuld en dood te redden, moet de aarde dan niet het middelpunt en hoogte punt van het heelal zijn? Zijn antwoord is: nee. Wij gelovi gen van de planeet aarde mogen weten, dat onze Schepper zich door de zending en opstanding van een "tweede Adam" (Christus) en door de uitstorting van zijn Geest zich geheel voor ons inzet. Omdat Hij er geheel voor ons is, kunnen wij de indruk krijgen dat Hij er alléén voor ons is. Van Christus wordt immers gezegd, dat Hij alle macht heeft in hemel n op aarde. Dat lijkt er op te wijzen dat met het lot van mens en aarde het lot van het heelal wordt beslist. Maar óns begrip "heelal" was toen nog onbekend. Bij nader toezien blijkt genoemde tekst dan ook niet méér te willen zeggen dan. dat Christus door de volmacht vanwege zijn Vader het lot van heel de mensheid en heel de geschiede nis bepaalt. Christus is het middel punt van Gods verhouding tot de aarde en haar zondige i Aangenomen dat God ergens an ders ook redelijke en geestelijke wezens naar zijn beeld heeft ge schapen, dan zal zijn geschiedenis met hen beantwoorden aan wat zij daarginds behoeven. Zoals Hij op aarde aan tallozen zijn liefde kan geven, zonder dat de liefde tot één van hen te lijden heeft onder de liefde tot allen, zo moet het ook in het groot heelal zijn, als daar vele "mensheden" zouden zijn. Christus zelf is er daar niet bij. Hij is de Zoon des ménsen, voor déze wereld. Hij ontfermt zich over het nageslacht van Abraham, zegt Hebreeën 2 vers 16 met nadruk. God zal zich in zijn omgang elders op eén andere wijzqf geven, maar niet als een andere, maar als dezelfde die Hij voor ons door Christus is. Prof. Berkhof besluit dan: Van geestelijke wezens elders in het heelal weten wij niets. Van de om gang met God met hen weten wij dus ook niets. Wat zou ik er graag van willen weten. Dat is nu eenmaal mijn menselijke nieuwsgierigheid, waarvoor ik me niet schaam. Maar voor mijn ziel en zaligheid zou zo'n kennis niets uitmaken. Ik moet het hebben van de ene bemiddelaar tussen God en Christus Jezus. Javastraat 100, Den Haag, waar niet alleen het persbureau van de Hervormde kerk zit maar ook het 350 jaar oude archief is opgebor gen. Weet u een onderwerp dat in deze rubriek past? Bel me dan maar op. Elke morgen wacht ik tot tien uur op uw telefoontje Bel 071-144941, toestel 39. 1 Plezierjacht gaat als dolle te keer VLISSINGEN (ANP) - Het Duitse' pleziervaartuig Petra uit Duisburg heeft gisteravond grote opschud ding veroorzaakt rond de Wester- schelde. Het schip kraakte in de Vlissingse vissershaven een klein pleziervaar tuig en zette zonder zich om de schade te bekommeren, koers via de Westerschelde naar Westkapel- Je. Daar liep het vast op een aantal paalhoofden, waarvan er drie vol ledig werden vernield. De politie probeerde de bemanning van het Duitse schip vanaf de kant toe te schreeuwen, maar niets hielp. De Petra besloot terug te keren naar Vlissingen. Op de Wester schelde ontkwam het schip na veel kunst en vliegwerk van de beman ning van een Duitse vrachtvaarder aan een ramp. De Petra stevende namelijk recht op het vrachtschip af dat de Petra met de grootste moeite kon ontwijken. Bij Vlissingen slaagde de rijkspoli tie te water erin het jacht te praaien. |De bemanning van de Petra bleek dronken te zijn. Er is proces verbaal opgemaakt. De Petra is tij delijk aan de kettinggeleod., ©@®r 'Ik weet niet of het extra zonnige weer er de oorzaak van is maar de laatste da gen krijg ik nogal wat mopperende mensen aan de lijn, die in mijn rubriek graag hun hart zouden wil len luchten over wat men noemt "wantoestanden in ons dorp". Van mij mag dat, al hou ik me ook aan bevolen voor wat zonniger onderwerpen. De mopperaars van van daag komen uit Zoetër- woude. Ze wonen aan de Zuidbuurtseweg en in de Zonnegaarde, het buurt schap waar het leven door gaans rustig zijn gangetje gaat maar waar de gemoe deren van de paar honderd oewoners nu toch wat ver hit zijn geraakt, sinds vo rige week het aannemers bedrijf Fronik uit Mijd recht van start is gegaan met de reconstructie van de Zuidbuurtseweg, de enige directe verbinding met het moederdorp. Ik laat even een boze melk boer Onderwater aan het woord. Hij zegt "Die re constructie is tot daar aan toe. Zoiets is gewoon nood zakelijk. Maar de manier waarop een en ander wordt gespeeld is gewoon treurig. De gemeente en de aanne mer houden geen rekening met ons. Neem nu mijn zaak. Leveranciers kunnen hier niet meer komen om dat de weg voor het auto verkeer is afgesloten. Daarom worden nu mijn spullen maar neergezet bij een collega aan de Schen- kelweg. Twee keer per dag moet ik daar nu naar toe. Kost me extra geld en tijd omdat ik via Stomp wijk moet rijden. Maar naar een vergoeding kan ik fluiten". "Maar dat is nog niet het ergste. Waar we ons vooral aan ergeren is het optreden van die wegwerkers, die geen enkele moeite willen doen om het de bewoners van dit buurtschap onder deze omstandigheden wat aangenamer te maken. Ze graven diepe kuilen die ze niet dichtgooien, ze laten stukken ijzer rondslinge ren. Vooral 's avonds kan dat tot gevaarlijke situaties leiden". Andere buultbewoners reageren al net zo. Een be woner van de Zonnegaar de, die liever anoniem wenst te blijven. "Men pro voceert ons. Er worden zomaar hekjes weggehaald zonder dat men iets vraagt. Sommige mensen zijn ge woon bang voor ze gewor den." En wat zegt men van deze situatie bij de ge meente Zoeterwoude? Technisch ambtenaar Tati, medewerker bij gemeen tewerken: "Wij hebben de indruk dat 1 ongemak best meevalt, natuurlijk is het niet leuk voor deze mensen dat ze een paar weken met hun auto moe ten omrijden omdat de weg is afgesloten en het is ook niet leuk dat men zo in de troep zit maar ze krijgen er natuurlijk wel een prach tige weg voor terug. En daar gaat het toch om. V vendien hebben we elk van de middenstanders daar ruimschoots van tevoren ingelicht over de recon structieplannen. Toen heeft niemand bezwaar gemaakt. En nu begint n "En wat die vergoeding be treft voor het moeten c rijden; het is natuurlijk een ondoenlijke zaak1 om gemeentebestuur geld te gaan neertellen voor kleine beetje ongemak. Als je daar eenmaal aan begint is het einde zoek. Het enige wat ik die mensen daar kan adviseren is; bijt even door de zure appel heen. Binnen een paar weken is het met de overlast gedaan". Het feit dat de Zaandijkse amateur-filmer Piet Eijer, over wie ik vorige week in mijn rubriek schreef, niet veel aanvragen bin nenkrijgt om zijn films te komen vertonen, heeft een andere oorzaak dan de filmer mij tijdens ons ge sprek deed geloven. Want niet de kwaliteit van zijn films is de oor zaak maar het is rneer een geld kwestie; zo is mij gebleken uit de reacties die ik op mijn verhaal kreeg. Want wat vertelde mij mevrouw Kramer uit Leiden?" "Ook wij vroegen belastingambte naar Eijer een avondje te komen draaien. Hij deed ons een prijsop gave. We moesten 60 gulden voor het draaien van de film betalen en 120 gulden reiskosten. Is het dan zo gek dat niemand trek heeft? Op deze foto,die afgelopen vrijdag werd genomen in de kinderboerderij in Nieuw Vennep knuffelt moeder-lama nog trots haar pasgeboren baby. Een dag later echter zou er een abrupt einde komen aan het moedergeluk. Een dierenarts constateerde dat er iets mis was met de baby-lama, die geen kans zag te gaan staan. Een onderzoek wees uit dat de baby-lama, na een dracht van 330 dagen ter wereld gebracht, gedeeltelijk verlamd was. Men vond het toen maar het beste om het dier met een spuitje af te maken. Hetgeen overigens de dierenarts nogal wat moeite kostte omdat de moeder-lama zich fel verzette toen men in de buurt van de baby kwam. Met een bezem moest zij op een afstand worden gehouden. 'n beste borrel Puur of als basis van een longdrink JONGE en VIEUX voor rond de twaalf gulden. BESSEN en CITROEN voor rond een tientje te koop bij 600 "DELCAVE" slijters en wijnhandelaren, herkenbaar aan het vignet op de deur. f*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 11