UIT HET LOOD... Eeuwenoud ambacht aan de kant gezet Overgang na twee jaar voorbereiding een feit EXTRA Er loas vanmorgen in het bedrijf iets vreemds aan de hand. Op een moment dat het beeld normaal gesproken wordt bepaald door grote bedrijvigheidwas het stil. Het werk loas neergelegd. Niet vanwege de een of andere stiptheidsactie, waarmee iedere kritische en zichzelf respecterende werknemer vandaag de dag zijn baas minstens éénmaal slapeloze nachten moet hebben be zorgd, maar, omdat iedereen getuige wilde zijn van een historisch moment. Vandaag, maandag 16 augustus, is een belangrijke dag in de ge schiedenis van het bij het Leidsch Dagblad/Alphens Dagblad gedrukte woord. De moderne techniek heeft getriomfeerd. Een eeuwenoud ambacht is nu ook door het LD/AD aan de kant gezet. De zetmachines hebben hun laatste werk gedaan. Computers hebben in Amerika al decennia lang bewezen het allemaal veel beter mooier, sneller en economischer te kunnen, dan de in grijze stofjassen gehulde vakmensen, die zetters worden genoemd. „Schept uw geluck uit pers en druck. Druckt uw gemoet op 't woord des Heeren, soo dat de heilige letter net in het herte over word geset. Waar nu ghij u moogd reguuleren. En dat ghij t geen icat God behaagd, geduurig in uw boesem draagd", schreef de zeventiende eeuwse graficus en literatur Jan Luyken in zijn lofzang op de drukker. Hij deed dat op een moment dat het edele drukkersvak nog maar net de markt had veroverd en nog niemand vermoedde dat dit ambacht op een dag zou verdwijnen. Wel, die dag hebben we dan vandaag beleefd, vandaar dat we er vanmorgen in de baas zijn tijd even bij stil hebben gestaan en hebben gezien hoe voor de laatste keer, het in lood gedrukte woord zijn weg naar het papier vond Nu gaat de lezer zo'n interne, toch vrij vreedzaam verlopen revolte natuurlijk weinig aan, ware het niet dat het overdragen van de macht van de zetter aan de computer, niet alleen het beeld in het bedrijf heeft veranderd, maar ook zijn sporen in het uiterlijk van de krant heeft nagelaten. Vandaar dat vandaag, bij hoge uitzondering, de deur van onze keuken op een kier wordt gezet. ,Jk had een brok in mijn keel, toen ik die oude machines buiten in de regen zag staan". Eén van de laatste pagina's die bij het LD/AD in lood werden gezet. (Jo, 58 jaar, machinezetter: „Kijk, het ligt aan Je aard. In het be gin had ik het er vreselijk moei lijk mee. Je had er wel eens van gehoord. Ik heb een abon nement op een vakblad, de „Graficus" en daarin had ik al gelezen dat het oude vak er uit ging. Ik wist dat het hier ook zou gebeuren. Maar het is wat als je op Je 58ste nog moet omscholen. In het begin dacht ik, dat red ik nooit meer. Ik vertelde het thuis en toen zei mijn zoon: „Hoor eens pa, Jij moet dan één keer in Je leven omscholen, maar ik zal mis schien wel vijf keer wat anders moeten gaan doen". Daar had die Jongen natuurlijk gelijk in. Wat moet Je? Ergens anders kun Je niet heen, want ze doen het in andere bedrijven ook. Nu valt het wel mee, begrijp me wel, ik blijf het Jammer vinden, maar ik zie er niet meer zo tegen op als vroeger. Nee, ik ga niet met een rothumeur naar mijn werk. Je moet er lol in blijven houden, anders is het gauw met Je gebeurd. Op een bepaalde manier is het op mijn leeftijd ook nog een uitdaging"). Amerika Zo'n Jaar o ftien geleden zijn in Nederland de eerste kranten concerns begonnen met studies over een nieuwe manier van zetten. Niet meer met gebruik van lood, maar met behulp van een toen betrekkelijk nieuwe techniek in de drukkerswereld: de fotografie. In het buitenland, met name in Amerika, werd al ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheden van wat in de wandeling „fotografisch zetten" wordt genoemd. De tendens paste in het streven naar een meer efficiënte be drijfsvoering, die uiteindelijk moest resulteren in een zo kort mogelijk produktieproces, met zo min mogelijk risico's. Een eerste stap was a-1 gezet op het moment dat het handzetten alleen nog maar werd toegepast voor het fabriceren van koppen en het overige werk door een automatische machine was overgenomen. De op de re dak- ties vervaardigde kopij werd van dat moment af door vaardige krachten op ponsbandjes ge tikt, die, eenmaal in de ma chine gemonteerd, na een sim pele druk op de knop, voor de loden regels zorgde. Maar het kon allemaal nog veel beter, sneller en met minder fouten met de inmiddels in andere sectoren van het bedrijfsleven al flink terrein winnende com puter. Grote kranten stuurden eigen mensen naar de V.S. om poolshoogte te nemen en te be kijken hoe het daar ging. Wat nu precies de voordelen waren en wat een dergelijke omscha keling aan investering vergde. Voorzichtig Na studiereis werd dan ver slag uitgebracht over dit nieuwe produktieproces en dat de be richtgeving over dit nieuwe sy steem van meet af aan positief is geweest staat vast, want de naaperij begon op 't continent al snel. Voorzichtigjesaan wel iswaar, werd een computertje gina lood vijf kaders hebt of op een fotografische pagina. Vroe ger was het maken van kaders een rotwerk, nu is het zo ge beurd"). *t bedrijf binnengehaald, waar mee binnenskamers werd ge- experimenteerd. Dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn was, wat aan Amerikaanse breinen was ont sproten, bleek al spoedig. Zo'n computer ging er weer uit en werd vervangen door een an dere, waar opnieuw mee gestoeid werd, totdat men op een ge geven ogenblik zo ver was dat de eerste fotografische pagina in de krant verscheen. Het ei was gelegd, het kind was ge boren en wie zou er niet bly zijn met het resultaat. Experiment De verschillende Nederlandse krantenuitgevers hebben bij de overschakeling van lood naar fotografisch zetten, een stap, perimenteren door vrijwel ieder een werd gekozen, verschillende wegen bewandeld. In het ene concern werd gekozen voor bij voorbeeld een voorbereiding van twee Jaar, waarna van de ene dag op de andere het oude systeem aan de kant werd gezet en met het nieuwe werd be gonnen. Die methode, in Nederland weinig toegepast, bracht uiteraard grote risico's met zich mee, want is het oude machinepark een maal opgeruimd, dan kun je niet meer terug en hoe goed de voorbereiding ook is, problemen komen er altijd, terwijl de gul den regel „elke middag moet de krant er weer uit" onveranderd gehandhaafd wordt. Stap voor stap Schoon werk (Koos, 43 jaar, opmaker: „Nou, ik zal Je wat vertellen, ik had vroeger op school al gehoord, dat het in het buitenland werd gedaan. Toen was er hier nog niets van bekend. Ik heb het oude vak lang meegemaakt. Ben koppenzetter geweest, heb ad vertenties gemaakt en kwam uiteindelijk aan steen te staan als opmaker. Ik ben er hard- stikke blij mee, van mij had het eerder gemogen. Waarom? Je werkt nu veel schoner natuur lijk. Een stofjas heb Je niet meer nodig. Je loopt gewoon in Je normale kleren, vuile handen krijg Je niet meer. En het werk is minder zwaar. Het is een 'heel verschil of je in een pa- Logischerwijze kozen de meeste kranten voor een stap-voor-stap overgang. Eerst maar eens wat onderzoek doen, de verschillende manieren, waarop in deze tech niek te werk gegaan kan wor den, rustig bekijken. Dan kiezen voor een bepaald systeem, voor zichtig wat apparatuur aan schaffen, proefpagina's maken, en als dat allemaal lukt, een termijn uitzetten, waarbinnen de omschakeling gerealiseerd moet zijn en het personeel zijn omscholing achter de rug moet hebben. Geleidelijk aan het aan tal pagina's in lood laten af nemen. Dit dan onze laatste pagina in lood. We stappen over naar het fotografisch tijdperk. Dat overstapje ziet u op de volgende pagina. Ondanks de moeilijkheden bij het omschakelingsproces, bleef de gulden regel „de krant moet er elke middag om een uur of drie weer zijn", onveranderd gehanhaafd. Wat de persen betreft verandert er trouioens niet veel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 14