Godsdienstvrijheid is 'n illusie in Sovjet-Unie" Zoeterwoudse retraite over lofzang Publiek KERKUILEN Wereldraad bevordert vermenging religie Experiment met zonnebloemtuin LUXE HUIZEN VISSTEK? is klok kwijt Burgemeester WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1976 Op 1 september treedt dr. I. H. Enklaar af als rector van het Hend rik Kraemer Instituut (Zendings school Oegstgeest) wegens het be reiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het officiële afscheid is op zaterdag 4 september. Dan houdt dr. Enklaar in de Pauluskerk aan de Warmonderweg zijn afscheidsrede, waarin hij een terugblik werpt op zeven jaren zendingsopleiding en op zijn eigen betrokkenheid bij de zending en de kerk die hij veertig jaar lang heeft gediend, zowel in Indonesië als in Nederland. Na zijn rede volgt nog een receptie in het Zendingshuis te Oegstgeest. Dr. Enklaar werd in 1936 benoemd tot predikant van de Protestantse Kerk in Nederlands-Indie. In 1948 aanvaardde hij een docentschap aan de theologische school te Soe, later Makassar, en in 1956 volgde zijn benoeming tot hoogleraar aan de theologische hogeschool te Dja karta. Van 1963 tot 1969 doceerde hij aan de theologische faculteit te Groningen. In dat laatste jaar werd hij rector aan de Oegstgeester Zen dingshogeschool. die in 1971 werd omgezet in het Hendrik Kraemer Instituut. Maandag is het veertig jaar gele den, dat prof. dr. P. A. H. de Boer, hoogleraar te Leiden in de uitleg ging van het Oude Testament, de geschiedenis van dc Israëlitische godsdienst en van de Israëlitische letterkunde, predikant werd, cn wel van de hervormde gemeente te Berkenwoude (regio Gouda). Hij is daar maar twee jaar predikant ge weest, totdat hij hoogleraar in Lei den werd. Prof. De Boer woont in Oegstgeest. Onlangs kreeg hij van de universiteit van Cambridge een in de godgeleerdheid. Zondagmiddag om 3 uur neemt G. J. van Emlxl. n. wegens vertrek Dieren, afscheid van de her vormde gemeente in Bodegraven, waar hij sinds 1971 heeft gewerkt. 1955 tot 1962 was ds. Van predikant in Zoeterwou- Op zondag 5 september om 3 uur hoopt ds. A. W. J. A. Knorth zijn intrede te doen in de hervormde te Leiderdorp, waar hij vacature van ds. J. P. Honnef vervullen. Bevestiging en in zijn in één dienst (in de Dorpskerk). Morgenavond (donderdag) om over acht geeft de Ameri organiste Wilma Jensen uit City een orgelconcert in gereformeerde Immanuëlkerk :e Rijnsburg. Vrijdagavond om 8 aur concerteert Feike Asma op het Dienstweigering In een commentaar van Pax Christi Nederland en het Inter kerkelijk Gewetensbezwaren op het gewijzigde ontwerp voor de wet Gewetensbezwaarden Mili taire Dienst (dat in juni aan de Tweede Kamer is aangeboden) wordt opgemerkt, dat het ook in dit wetsontwerp de overheid is, die vaststelt welke gewetensbe zwaren voor erkenning in aan merking komen. „Wij achten", al- Dr. Potter - diepgaand overleg over Zuid-Afrika - dus liet commentaar, „het niet juist, dat de overheid alleen die gewetens ernstig zou nemen, die functioneren volgens de van rege ringswege vastgestelde richtlij nen". Volgens Pax en het IKV is de tekst nauwelijks een verbetering te noemen van hei voorstel dat in januari is ingediend. Beide herha len hun voorstel, de volgende for mulering te gebruiken: „Ernstige gewetensbezwaren zijn de on overkomelijke gewetensbezwa ren tegen de persoonlijke vervul ling van militaire dienst". In het ontwerp worden de bezwaren vooral gekoppeld aan het gebruik van wapens. Het weigeren van dienst is een grondrecht, zo menen Pax Christi en het IKV. Dr. Philip Potter, secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken, heeft meegedeeld, dut de raad in diepgaand overleg is met de panafrikaanse Conferentie van Kerken en met bevrijdingsbewe gingen in Zuid-Afrika wegens de recente politieke en militaire ont wikkelingen in dat land. Het pro gramma van de Wereldraad ter be strijding van het racisme, sinds kort uitgebreid met een specialist op dit gebied, bereidt richtlijnen voor met betrekking tot economi sche boycot van Zuid-Afrika. Op de op een persconferentie gestelde vraag aan dr. Potter, waarom de Wereldraad tot vorige maand heeft gewacht met een antwoord op de brief van de AMRO-bank van april vorig jaar over de boycot van Zuid-Afrika, antwoordde hij, dat de reacties van andere banken dien den te worden afgewacht. Godsdienst Het Amerikaanse Gallup- Instituut voor meningenpeiling is tot de conclusie gekomen, dat in de Verenigde Staten de belangstel ling voor godsdienst weer toe neemt In de jaren '60 gingen steeds meer Amerikanen twijfelen aan de invloed van de godsdienst op de samenleving. In 1957 vond nog 69 procent van de Am'erikanen de godsdienst van belang voor de maatschappij. Dit percentage was in 1970 gezakt tot 14. maar nu is dit weer tot 39 toegenomen. In Vatikaanstad is meegedeeld, dat het rooms-katholieke aandeel in de wereldbevolking op 18,3 pro cent blijft staan Opvallend noemt bet Vatikaanse bureau voor de sta tistiek de stijging in de doop van volwassenen. Een interconfessionele studiegroep heeft de We reldraad van Kerken in Genève opgeroepen zich in te zetten voor de verdrukte christenen in de Sowjet-Unie. Dat blijkt uit een rapport dat de groep gisteren in Zurich publi ceerde. In onze rubriek „Nabij en Ver" van gisteren berichtten wij daar al over. Niet zwijgen De studiegroep vindt, dat de We reldraad niet kan zwijgen als zo vele christenen in de Sowjet- Unie een beroep doen op de ker ken om hen te steunen nu in hun land elementaire mensenrechten worden geschonden. Het rapport van de studiegroep, ge titeld „De Oecumenische Raad en de Sowjet-Unie", is bedoeld als aanvullend materiaal voor de bijeenkomst vam het centrale comité van de Wereldraad van Kerkem, die gisteren in Genève i Sowjet-Unie niet alleen moet worden bezien vanuit de wetge ving ten aanzien van de kerken, maar ook vanuit de communisti sche basisprincipes betreffende staat, recht, maatschappij en vrijheid. Ter verduidelijking gaat de studie in op de in de Russische grond wet vastgelegde gewetens vrijheid. Deze wordt in de Russi sche interpretatie gezien als mid del tot vernietiging van de religie. Het religieuze begrip gewetens vrijheid wordt niet geduld. Wie daarom in de Sowjet-Unie de on derdrukking van de gewetens vrijheid aan de kaak stelt, wordt geboekstaafd als een belasteraar van het Sowjet-systeem en loopt het gevaar, zwaar te worden ge straft. voorbeelden aan, dat de Sowjet-wetgeving de gods dienstvrijheid tot een illusie maakt. Wanneer drie gelovigen bij elkaar zouden willen komen om te bidden, de bijbel te lezen of over godsdienstige zaken te pra ten, dan is dit zonder uitdrukke lijke toestemming van Moskou verboden. Aan de kerk behoort niets meer toe: het kerkgebouw, de liturgische gewaden en andere benodigdheden zijn eigendom van de staat en worden slechts „uitgeleend". Deze uitlening kan elk ogenblik worden stopgezet. De drie onderzoekcentra in Enge land, Zwitserland en Nederland komen tot de conclusie dat er heel wat in de Sowjet-wetgeving begonnen en negen dagen zal du- Het rapport constateert, dat de Het centrale comité houdt „godsdienstvrijheid" in de zich in deze bijeenkomst voor namelijk bezig met de mensen rechten en de godsdienstvrijheid in de Oosteuropese landen, ge zien tegen de achtergrond van de ook door Rusland ondertekende slotakte van de vorig jaar in Hel sinki gehouden Europese veilig heidsconferentie. Het rapport staat op naam van de organisatie „Geloof in de tweede wereld" te Zurich, het Engelse Keston- Sowjet-Unie wordt afgeleid van artikel 125 van de grondwet. Daarin staat in overeenstem ming met de belangen van de ar beiders en met de bedoeling het socialistische systeem te verster ken worden de burgers wettelijk gegarandeerd: vrijheid van spre ken, vrijheid van pers, vrijheid van vergadering en massabijeen komsten, en vrijheid van straat optochten en demonstraties. college, dat de verhouding Kernwoorden hier zijn „i Communisme-godsdienst studeert, en het Interacademisch instituut voor missiologisch en oecumenisch Onderzoek in Utrecht. Discriminatie De samenstellers menen, dat de ge- loofsdiscriminatie eenstemming met de belangen van de arbeidersDeze be langen staan ter beoordeling van de door de staat gecontroleerd^ justitiële autoriteiten. Met andere woorden: iedere vrijheid, die vol gens de beoordeling van de justi tie de belangen van de arbeiders niet dient, is niet gegarandeerd. dc Het rapport toont met i reeks Op de zolder van de her- vurinde kerk in het Limburgse Urmond hebben vanouds ker kuilen gewoond. Dat was de plaatselijke kerkvoogden niet bekend, totdat een gemeente- lid meedeeldedat de uilen dit jaar in het dorp waren terug gekomen. maar Monumenten zorg had buiten medeweten van de kerkvoogdij het toe gangsgat tot de kerkzolder la ten dichtmetselen om bevui ling door de vogels tegen te gaan. Daar kerkuilen zeld zaam zijn geworden en moei lijk een geschikte woonplaats kunnen vinden, stelde kerk voogdij Monumentenzorg on middellijk voor, het gat weer te openen. De toestemming daan-oor kwam in hetzelfde tempo af. De toegang tot de kerkzolder is nu weer ontslo ten. Een vrijwilliger om de kerkzolder eens per jaar met de bezem te bewerken is al ge vonden. moet veranderen voordat men kan spreken van gewetens vrijheid en voordat christenen geen tweede-rangsburgers meer zijn. Opheffing Een groep jonge leden van de Russisch-orthodoxe kerk, die in 1974 begon met de organisatie van cursussen over godsdienstige-filosofische on derwerpen, is op last van de auto riteiten in de Sowjet-Unie opge heven. Volgens de wetgeving moet het christelijke leven zich beperken tot de eredienst Naar de stichting „Geloof in de tweede wereld" in Zwitserland uit de Sowjet-Unie vernam wer den de leden van de groep door de politie verhoord en hun huizen doorzocht. Eén van de organisa toren van de cursus, Aleksander Argenton, is opgesloten in de psychiatrische kliniek no. 14 in Moskou. Het verbod van de cursus en de maatregelen, die ermee gepaard gingen, zijn voor de andere orga nisatoren aanleiding geweest een oproep te richten aan de wereld, waaron zij vragen om krachtige steun, opdat de godsdienstige wedergeboorte in de Sowjet- Unie zo min mogelijk slachtof fers moge eisen. Uitsluiting i de c Bij de organisatoren die de oproep ondertekenden, bevinden zich ook de twee ortho doxe priesters Gleb Yakoenin en Lev Regelson, die de aandacht van de assemblee 1975 van de Wereldraad van Kerken in Nai robi op de christenvervolgingen in de Sowjet-Unie vestigen en om die reden gestraft werden, o.m. door uitsluiting van de priester lijke dienst. - Dc eptember-retraite binnen de her- ormde gemeente van Zoeter- i oude zal ditmaal gewijd zijn aan lofzang, de bijbelse achter- ronden daarvan en de konse- wenties van het zingen van een emeenschap. >p vrijdagavond 3 september rordt de retraite, na het avondge- bed, om halt negen geopend. De een gezinsdienst van Schrift en welkom. Voor de heel kleinen is er maar w ie een tent heeft w ordt ge- den kunnen zich opgeven bij Wa- sluiting is op zondag 5 september Tafel. Dan wordt ook het winter- de hele dag oppas, voor de kinde- vraagd, die in ieder geval mee te tertje 35 Zoeterwoude, telefoon dan nog mogelijk, werk van de plaatselijke ge- ren van vier jaar af wordt een nemen. De kosten van de deelne- 01715-1292. Zoeterwoude meente geopend. apart programma voorbereid. ming zijn voor volwassenen f30 en De predikant van Zoeterwoude, Kinderen zijn bij deze retraite ook Zoeterwoude heeft logeerruimte, voor kinderen f 15. Belangstellen- ds. S.L. Schoch, schrijft in zijn Heti tot zondagavond i te blijven. Die zondagmorgen i aankondiging van de retraite, dat de opzet daarvan is, een paar da gen de gelegenheid te hebben el kaar te ontmoeten, op adem te komen en van gedachten te wisse len. Het motto van deze dagen is psalm 107 vers 1: „Gods goedheid houdt ons staande, zolang de we reld staat. Houdt dan de lofzang gaande voor God, die leven laat". Dr. Vorster: - In de plaats van dr. K. Runia, hoogleraar aan e theologische school van de Ge ef. Kerken te Kampen, heeft de lereformeerde Oecumenische Sv- ode, die op het ogenblik in Zuid- haar achtste assemblee oudt, dr. John Galdraith van de Church in de Ver- nigde Staten tot haar voorzitter ekozen. deze algemene vergadering an de GOS nemen 37 reformatori- kerken uit heel dé wereld deel. aantal afgevaardigden, blank awel als niet-blank, is 120. >e Nederduits Gereformeerde (kleurlingenkerk) treedt op gastvrouw van de synode. werd de openingsdienst in van haar kerken gehouden. Een roer van de Zuidafrikaanse pre- fier, dr. Jan D. Vorster, ging erin Hij zei,dat de kerk nooit mag aangaan met et theologisch modernisme, met godsdiensten of met het larxisme. De kerk hoeft in deze ereld haar weg niet te zoeken, ant zij ként de weg. Jezus Chris- Compromissen leiden tot ver van religie. Hij zag de We- 'ldraad van Kerken als een orga- isatie die deze vermenging propa- 2ert. p de assemblee van de GOS komt meer de vraag ter sprake of lidmaatschap van deze synode ïrenigbaar is met dat van de We- ildraad van Kerken (de Geref. erken van Nederland bijvoor- zijn van beide lid). In Genève is het Centraal Co- van de Wereldraad van Ker en zijn negen dagen durende erkzaamheden begonnen. Zijn ieuwe voorzitter, ds. E. Scott, uit zei in een openingstoe- >raak, dat het probleem van de niet is of zij betrokken wil- n worden in politieke vraagstuk- en, maar veeleer welke invloed zij uitoefenen in hun onver- betrokkenheid. Wie zich onthoudt, is juist politiek ezig, aldus Scott Overleden: ds. J. J. Moll te Gou- i. 52 jaar, hervormd legerpredi- voorheen te Waddinxveen. Men neme een handje parkie- tenvoer, strooie dat uit in een nog onbegroeide voor- of ach tertuin en wachte op wat komen gaat. In de Fagelstraat, in het voortuintje van Chris en Mo nica Geesteranus, is nu over duidelijk het resultaat te zien van dit maanden geleden van stapel gelopen groei-maar- raak-experiment: talloze, me tershoge zonnebloemen die de voortuin hebben omgetoverd tot een mini-jungle en in hun opmars inmiddels zover zijn opgerukt dat het echtpaar nog maar met moeite de voordeur in kan. Maar Chris en Monica nemen dit ongemak op de koop toe. Ze zeggen bewust te hebben geko zen voor deze onstuimige zo merse plantengroei. Monica: „We houden ervan om met za den te experimenteren. Mijn man neemt er dikwijls mee uit het buitenland en dan proberen we ze hier uit. We vinden het gewoon spannend om te zien wat er uit groeit. Zo is het ook gegaan met dit zangzaad. We hadden er geen flauw idee van dat het spul zo snel zou groeien". „Toch hebben we er geen spgt van. Ik kan zo'n zonnebloemen- tuin iedereen aanraden. Het is hier nu zo dichtbegroeid dat ik geen overgordijnen meer nodig heb en bovendien is het een fan tastisch gezicht als je 's avonds binnen zit en je kijkt je voortuin in. Het licht uit de kamer valt in allerlei kleuren op de zonne bloemen en dat geeft een heel apart effect." VË.1 Weet u een onderwerp dat in deze rubriek past? Bel me dan maar op. Elke morgen wacht ik tot tien uur op uw telefoontje Bel 071-144941, toestel 39. Het voormalige zwembad is een gewilde visstek voor veel Sassenheimers, De politie van Alkemade kijkt uit naar een 300 jaar oude west- friese staartklok (zie foto). Het fraaie antieke uurwerk werd deze week in het holst van de nacht professioneel gekaapt uit de woonkamer van de ambts woning van de burgemeester van Alkemade, de heer Bos. Het is de tweede keer dat inbrekers het op de inboedel van de bur gemeester hebben gemunt. Toen hij nog de scepter zwaaide in zijn vorige standplaats Schi pluiden verdween er ook al het een en ander uit zijn ambtswo ning. "Het enige verschil met toen is dat we nu maar met drie man in huis sliepen. In Schipluiden la gen er elf op bed", aldus de la conieke reactie van burgemees ter Bos, die niet verwacht dat hij zijn klok, die hij 25 jaar geleden kocht en een geschatte waarde van zo'n 4000 gulden heeft, ooit nog terugziet. jc afe af Het ziet er niet naar uit dat de smeekbede van veel Sassen heimers om het voormalige zwembad in de woonwijk Ter Leede in tact te houden als vis- watertje, verhoord zal kunnen worden. De kans lijkt groter dat de gemeenteraad accoord zal gaan met het ontwerp- bestemmingsplan voor dit bos rijke hoekje waarin het zwem bad staat aangegeven als wo- ningbouwgebiedje. In dit geval luxe woningen op palen. Veel Sassenheimse visliefheb- bers betreuren dat. Want het zwembad blijkt een visstek bij uitstek, waar het elke avond weer dringen is om een plaatsje langs het diepe of het kikker badje te bemachtigen.Het raadslid Van Montfoort, zelf een verwoed vissen "De gemeente raad staat in dit geval voor een keuze. Of het zwembad krijgt de bestemming recreatie of er wordt toestemming gegeven voor woningbouw. Zover ik de meningen heb kunnen peilen zal het wel gaan uitdiaaien op die laatste mogelijkheid.En te recht. Want de verkoop van de grond levert de gemeente een smak geld op dat we op dit mo ment best kunnen gebruiken. Sassenheim zit momenteel niet zo best in de slappe was". "Bovendien zal in de beslissing van de raad ongetwijfeld mees pelen dat het zwembad niet de enige plek in Sassenheim is waar gevist kan worden. Lief hebbers van de vissport kunnen binnen de gemeentegrenzen op talloze andere plaatsen hun hart ophalen. Het is er misschien niet zo gezellig en beschut als in het oude zwembad maar ge noeg vis zit er in ieder geval wél."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 15