Veel televisiewerk voor Gerard Cox SfVjvsndssg^ toegelicht I ...e/7 gisteren 1 Oude tv-toppers terug In het komende seizoen „Herinneringen aan mijn schooltijd hebben me geleerd hoe het niet moet VERZEKERINGEN Een ongeluk is niet altijd te voorkomen. De financiële gevolgen ervan vaak wel RADIO - TV - KUNST Gerard Cox heeft het druk. Zelfs op zondag is hij in verband met filmactiviteiten niet te bereiken. Na zeshonderd voorstellingen met Frans Halsema in het cabaretprogramma: "Watje zegt dat ben je zelf' heeft Cox even de tijd genomen op adem te komen. Inmiddels staat er weer een druk seizoen voor de deur. De VARA vroeg hem een rol te spelen in de nieuwe drama-serie "Klaverweide", waarmee deze omroep vorige winter veel succes behaalde. Nog intensiever is Gerard Cox bezig met de voorbereidingen voor een eigen drie kwartier durende show, die door de KRO in oktober wordt uitgezonden. Titel van de show: "Leip op het leipenbal". Leidse leraar muziek Dick Borstlap: NEDERLAND I 18.45 - Kortweg (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Elsa de Leeuwin, tv-serie (TROS) 19.55 - Dorpsstraat ons dorp: programma over Biggekerke-Walcheren (TROS) 20.40 - Pepper, politieserie (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Aktua-special (TROS) 22.25-22.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Eddy go round special (NCRV) 19.30 - Hogan's Heroes, comedieserie (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Sutherland grijpt in, politieserie (NCRV) 21.15 - Licht klassiek met variaties (NCRV) 22.10 - Hier en nu (NCRV) In een Eddy-go-round-special staat vanavond een Duitse zanger centraal: Peter Orloff. Hij zingt onder meer: "Der kleine Prinz", "Die Insel Niemandsland", "Du", "Die Glocken von St. Petersburg", "Eind Madchen für immer" en "Lago magiore". Deze uitzending begint om 19.05 uur op Nederland II. NCRV's actualiteitenrubriek "Hier en Nu" zal vanavond in een eigen reportage informeren over een nieuwe methode bij de bestrijding van druggebruik. De voorlichting komt uit Berlijn. Ook is er een reportage over bedreigde diersoorten in verschil lende landen. Verder volgt "Hier en Nu" de actualiteiten van de dag. Wachten tot het leuk wordt. Zo heeft Wim Kan, lang geleden, het wezen van de Nederlandse televisie eens omschreven. Gis teravond duurde het tot tien over elf voor het „leuk" werd. De Stichting Nederlandse Vrijwil ligers (SNV) was in een wanho pige poging om nog wat aan dacht los te slaan voor de Derde Wereld, overgegaan tot het ma ken van een tekenfilm, met bolle Barbapappa-achtige figuur tjes, en een commentaar, dat uitgesproken werd dooreen van Neerlands meest geengageerde kunstenaars, Ton van Duinho ven dus. Dat was lachen. Jam mer dat de kinderen alnaarbed waren. De tekst leek speciaal voor hen (tien- tot twaalfjari gen) geschreven. „We moeten aan de slag. We moeten er iets aan doen, want zo kan het niet langer blijven", sprak Van Duinhoven aan het slot, zonder dat zelfs maar een gironummer volgde, of een opwekking werd gericht aan leraren- machinebankwerken om zich zo snel mogelijk te melden voor uitzending naar een arm, maar warm land, zodat ik vermoed, dat er nog meer van deze komi sche filmpjes zullen volgen. Zo dat we voorlopig kunnen blij ven lachen om dat domme volkje in die ontwikkelingslanden, dat veel te veel kinderen maakt, omdat ze een gaatje in het con doom hebben geprikt. Zo werd het dus toch nog leuk, aan het eind van een tamelijk matte televisieavond. Bij de VARA eiste Maigret anderhalf uur op voor het stoppen van ongeveer 1500 pijpen en het vertellen van een verhaal, waarvoor drie kwartier meer dan genoeg zou zijn geweest. Een dame maakte een rechercheur voor iets uit (het Franse woord ontging me) dat in de vertaling „kwakbol" heet te. Nooit van gehoord, mijn woordenboek ook niet. Zo leer je nog eens wat. Kwakbol.... Het enig programma dat enige „body" had, was een Franse do cumentaire over Hongarije. Twintig jaar geleden werd daar een opstand tegen de sta linistische regeerders neerges lagen, 1976 is dus een jubileum jaar, en vandaar dat wij dan zen film over Hongarije nu" te zien krijgen. De IKON was de VARA (die de film uitzond) trouwens al voor geweest, want deze zendgemachtigde ver toonde een week of wat geleden al een stuk of drie korte docu mentaires over Hongarije in het kader van „Jouw wereld, mijn wereld", meer voor de jeugd derhalve, dan voor iemand an ders. Het opvallende bij die IKON-films was, dat de veelal jeugdige geïnterviewden (scho lieren, studenten, fabrieksmeis jes) zich over het algemeen uit erst lovend uitlieten over wat er in Hongarije omgaat. Alles prima, nee, niets te klagen. De documentaire van gisteren gaf een wat genuanceerder beeld,er kwamen namelijk ook mensen aan het woord met kritiek. Zo was er een mevrouw, die ver telde dat ze de artsen en ver pleegsters van het ziekenhuis waar ze werd verpleegd, twee duizend forinten had geschon ken, „want als je dat niet doet, word je slecht behandeld"Offi cieel is de gezondheidszorg in Hongarije geheel gratis. Er kwamen meer klachten op tafel, op allerlei terrein. Maar in eco nomisch opzicht is de groei sterk, werkloosheid bestaat niet, en de sociale uitkeringen zijn hoger dan in kapitalistische landen. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Precies,om de veel geprezen arbeidersdemocra tiebijvoorbeeld. Twee fa brieksmeisjes, die dienaan gaande naar hun mening wer den gevraagd, hadden er wel veel over gehoord, zeiden ze, maar wat het inhield, nee, „dan moet u niet bij ons zijn". GERARD PAQUES Door Bep Rijnders Een van de 33 uitverkorenen, die onlangs van minister Van Doorn van CRM een stipen dium heeft gekregen, „teneinde in de gelegenheid te worden ge steld tijd vrij te maken voor compositorische arbeid", - zo heet het officieel - is de in Lei den Wonende Dick Borstlap, le raar muziek aan het Agnes- lyceum. „Beslist geen leraar schoolmu ziek!" Zijn gezicht krijgt een uitdrukking van walging. „Het is gewoon een foutieve bena ming. Trouwens de opleiding aan het conservatorium vind ik een duffe aangelegenheid. Ik heb wel mijn diploma gehaald, maar ik ben er een lastige jon gen geweest, vonden ze". Hoewel Dick Borstlap een vriendelijke, bedachtzame en wat stille indruk maakt, is hij een man van zijn tijd: kritisch vooral. Zijn maatschappelijk- sociale opvattingen zijn nauw verweven met zijn kunstzinnige inzichten. „Componeren is vorm geven aan iets dat om je heen gebeurt, of mogelijk nog meer ruimtelijk gedacht, dat je bezig houdt en datje wilt vastleggen. Het vast leggen dus van iets, waarin je verbaal of wiskundig tekort schiet". Dick Borstlap vertelt over zijn contact met Ton Hartsuiker, die zijn eerste schreden heeft geleid in de richting van de avantgarde muziek. Na zijn hbs-tijd werd hij toegelaten tot het Conserva torium in Den Haag voor com positie bij Kees van Baaren, voor wie hij grote waardering heeft. „Aan hem dank ik een voor liefde voor contrapunt, voor de uitgangspunt voor de oude Ne derlandse scholen, maar ook voor Strawinsky en meer nog voor Schönberg". Goede herin neringen ook heeft hij aan Dick Raaymakers, die hem heeft in gewijd in de electronica en de sereële muziek. Dick Borstlap heeft inmiddels zijn leertijd achter de rug en is nu zelf leraar en componist. „Herinneringen aan mijn eigen schooltijd hebben mij geleerd hoe het niet moet. Vorm en in houd van een les worden be paald door de betekenis van een vak binnen de school. En ondat een school een instituut is waar men opleidt voor een einddi ploma doet men de motivatie van een les tekort. Het uitgaan- spunt is daardoor niet weten schappelijk of cultureel of be helst ook geen „menselijk on derwerp". En dit heeft mijns in ziens een negatieve uitwerking op een les. Men vindt alleen be langrijk, dat de kinderen moe ten slagen voor hun eindexa men. Om nu in mijn straatje te komen: muziek is geen ein dexamenvak. en daardoor is er een tegenstelling gekomen met de andere vakken. Trouwens in het algemeen gesproken heeft men naar mijn mening, een nogal vage gedachte over dat vak muziek. Kinderen moeten zingen. Waarom?! Omdat het zo mooi is? Of omdat zij dan netjes in de bank zitten? Ik heb er een andere mening over. Ik gebruik geen vastge legde methode. Ik probeer on derscheid te maken tussen de emotionele en de intellectuele benadering van muziek. Waar mee kinderen geen binding hebben moetje ze ook niet las tig vallen. Ik begin met iets dat in hun bereik ligt, met de Beat les bijvoorbeeld, van waaruit ik hun het een en ander kan vertel len en leren. Ik wil geen „dog matisch onderscheid tussen „goed" en „slecht", want dat werkt intolerantie in de hand, niet alleen in muziek, maar ook als mensen tegenover elkaar". Aldus pedagoog Dick Borstlap. De componist komt ook aan het woord. „Er gebeurt op het ogenblik in ons land op mu ziekgebied wel het een en an der. Er zijn nieuwe, levendige stromingen aan de gang". Opdrachten Dick Borstlap zelf is bezig aan twee opdrachten. Een van de Wagenaar-stichting, bestemd voor de „Volharding" in Am sterdam, een uit elf instrumen talisten bestaande groep, die in 1972 door Louis Andriessen is opgericht. „Het wordt een 4-delig werk, waarvan twee de len zijn voltooid. Aan het derde deel: „Ballade" ben ik bezig. Het beoogt een assimilatie van niet Europese muziek: lees Turkse muziek, binnen Euro pese muziek. Voor wat betreft de opdracht van het ministerie van CRM, als men het zo wil noemen, werk ik samen met Tony van Campen. Het is een theater-experiment met elek tronische muziek, dia's en alles wat daarbij te pas komt. Het is eigenlijk een klankspel over vorm en inhoud van taal. Toen Dick Borstlap nog op het conservatorium was, compo neerde hij „Echo". „Het is een afsluiting van mijn belangstel lingssfeer in de citatenstijl van Ives. Een kaleidoscoop van technieken: 12-toonsprincipe (van Schönberg), maar ook dia- toniek en de modale toonreek sen, een reminiscentie aan de oude Nederlandse scholen. Het werd in 1973 door het Utrechts Svmphonie Orkest uitgevoerd. Ik vind het eigenlijk het plezie rigst te schrijven voor een orkest-apparaat, waarvan ik de mensen ken, want dan alleen kan er sprake zijn van twee richtingsverkeer, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik houd niet van eenzijdigheid. Ik heb verder ook nog „Siklus" geschreven, op teksten van Lucebert. Het is voor zang, piano, fluit en cello. Ook dat is uitgevoerd. Mijn werk wordt uitgegeven bij Do- nemus. Maar zo héél veel heb ik nog niet kunnen doen, want daarvoor heb ik tijd nodig, van daar dat ik zo blij ben met dat stipendium". Cox zegt er dit over "Het wordt een show met babbeltjes en liedjes vanuit de studio, zonder publiek. Er is een ballet bij met choreogra fieën van Jimmy James. Een heel bekwaam man, die Nederlands spreekt zoals een Amerikaan Duits. Het décor is van Ronald de Groot, dezelfde die ook het internationaal geroemde décor maakte voor het Nationale en Eurovisie Songfesti val. Ik kan er verder nog weinig over zeggen. Charles Aznavour zal er in optreden. Met hem ga ik iets geks doen, tenminste als hij bereid is van de toppen van de Olympus af te dalen. Heel iets geks doe ik ook met Leen Jongewaard, maar ik zeg natuurlijk niet wat. Deze week be ginnen de geluidsopnamen. Egbert van Hees heeft de regie. Ik weet niet of er nog meer shows worden uitge zonden. De KRO wil eerst afwach ten of jullie er lief over schrijven en of de mensen het leuk vinden." Door Paul van Beckum Gerard Cox heeft ook nog andere bezigheden. Samen met Tom Blom gaat hij voor de KRO-televisie een sportshow presenteren, die om de acht weken wordt uitgezonden. Aan de vier afleveringen doen twin tig tot dertig topsporters mee. Cox: "Het is geen satire maar een serieuze wedstrijd waarin de deel nemers verschillende sporten be drijven. Ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit. Vraag het maar aan Rene Sleven, want die heeft de produktie in handen. Het programma komt uit het Rot terdamse sportpaleis "Ahoy" en wordt waarschijnlijk geregisseerd door Bob Rooyens. Hoe de presen taties worden verdeeld is nog niet bekend. Tom Blom is vooral be kend als coördinerend verslagge ver van het radio-programma "Langs de lijn" op zondagmiddag. Gerard Cox heeft het theater voor lopig vaarwel gezegd. "Ik wil nou zelf wel eens naar theater gaan kij ken of voor de buis zitten. Dat is in dertien jaar niet meer voorgeko men. In driejaar tijd hebben Frans en ik zeshonderd voorstellingen gegeven. We hadden met dat pro gramma misschien nog wel langer kunnen draaien, zoals ook in het buitenland gebeurt, maar we von den het wel genoeg zo. Bovendien, als je zolang met elkaar werkt, ga je elkaar ook de keel uithangen. We zijn als goede vrienden uit elkaar gegaan en niet omdat er onenigheid tussen ons zou bestaan. Hetzelfde hebben we gedaan na het succes HILVERSUM (SP)- Eind augustus en begin september komt de NCRV met een aantal oude tv- programma's uit het begin van de jaren zestig, een herhaling in het kader van de herdenking van een kwarteeuw televisie in Nederland. Op 22 augustus wordt Hans Tie- meyers minoloog „De brief van Ja cobus" uit 1960 nog eens uitgezon den. Op 24 augustus volgt een afle vering uit de komische serie „Ar thur en Eva", waarmee Kitty Jan sen en Paul Cammermans in 1962 triomfen vierden. Op 28 augustus de herhaling van één van de „Mu ziek voor U"-programma's va Pi Scheffer, uit 1963. Het blijspel „Soubrette" uit 1964 met Petra La- seur volgt op 30 augustus. En op de laatste dag van de maand een her haling van een documentaire uit 1960 van Kees van Langeraad, „Het besluit", wrarin Nederlandse emi granten met het thuisfront worden geconfronteerd. Gerard Cox: druk winterseizoen. van "Met blijdschap geven Wij kennis". Toen werd er ook niets ge zegd over onenigheid. Maar toen waren we ook nog niet zo bekend. Frans gaat geloof ik nu alleen op treden met een cabaretprogramma. We hebben trouwens nog steeds een B.V." Gerard Cox is het laatste jaar door deze of gene verweten dat hij niet meer de geënageerde jon gen is van vroeger, dat hij commer cieel denkt en zijn gave, daar op af stemt. Zijn reactie is lakoniek: "Ach, wat zal ik daar op antwoorden "Ik heb eens een liedje gemaakt dat heette: ,,'T Is weer voorbij die mooie zo mer". Daar heb ik een heleboel geld mee verdiend, maar er niemand te kort aan gedaan. Wel een hoop be lasting over betaald. Wie weet hoe veel studenten daar nu van stude ren? Dat is een goeie hè?" De 30-jarige Eindhovenaar H. van L. is maandag in een bar in de binnenstad van Eindhoven aange houden omdat de politie hem ver denkt van handel in verdovende middelen. De verdachte had 25 gram hasj in zijn kleding verstopt en in zijn directe omgeving werd nog eens 340 gram gevonden. H. van L. kreeg een aantal jaren ge leden grote bekendheid als Neder landstalig protestzanger. Hij was destijds vooral populair in Neder land en Nederlandstalig België. DINSDAG 10 AUGUSTUS HILVERSUM I AVRO 18.19 Lichte grammofoonmu- ziek. 18.30 Nws. 18 41 Instrumentaal en semble met orkest. NOS: 19.15 Koren in het vizier. AVRO: 20.00 (Mono en S) Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 23.00 (S) Dichter bij de muziek. 23.20 (S) Skymasters-show. 23.55-24.00 HILVERSUM II KRO: 18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S) Calorieën. 18.50 (S) Bel-canto. 19.30 Kerk in meervouw. 20.00 Nws. 20.05 Overwe ging. 20.15 (S) Komponist en radio. 21.15 Centropolis, hoorspel. 22.05 Tenor en piano NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24 00 Nws. HILVERSUM UI NOS: 18.00 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal VARA: 19 02 (S) Wimbloe- mendaal. 21.02 (S) Jazz and Blues. 22.02 (S) (P)opdonder. 22.55 Med. 23.02 Inter nationaal Jazz Festival. 0.02 (S) Rond middernacht. 4.02 (S) De rode dageraad. 5.02-7.00 (S) Truck. WOENSDAG 11 AUGUSTUS HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7 02 (S) Ontbyt-Soos 7 30 Nws 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) Van heinde en verre. 10 30 Nws. 10.33 (S) Met Rita Corita de markt op. 11.45 (S) Cafe-chantant. 12 26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Een mondje Frans. 13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Close-up. 15.30 Nws. 16.30 (S) Geachte jubilaris. Overheidsvoorlich ting. 17 20 Nederland en de Derde We reld. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua- HILVERSUM II VARA 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 In de Roode Cirkel. 8.00 Nu.s. 8 11 In de Roode Cirkel (vervolg). 9.35 Waterstanden. 9.40 Tekst en muziek van: grammofoonmuziek. 10.00 Radioweek blad. 11.00 Nws. 11.03 Even by draaien. 12.00 Gastvrij. 13 00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 Een middagje stoom radio. 16 00 Nws. 16.03 Kyk die kinde ren. 1635 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) Metropole Orkest RVU Wat we ten wij van Vrouwe Justitia. Over hoe het strafrechtelijk apparaat werkt. VA RA: 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. KRO 7 02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.15 Non-stop. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Pop-kontakt. 16.03 (S) Hitmeesters. HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.202 Het levende woord. 7.08Te Deum Laudamus. 7.30(S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onge hoord. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Zangersportret. 13.00 (S) In de schaduw van de meesters. 14.00 Nws. 14.02 (S) Bayreuth. DUITSE TV DINSDAG 10 AUGUSTUS DUITSLAND I 16.15 Journaal. 16 20 Die Menschma- schine, report. 17.05 Kinderprogramma. 17.45 Kinderprogramma. 17.55-18.00 Journaal. (Regionaal programma: NDR: 18.00 Kijkers vragen. 18.30 Akt. 1845 Zandmannetje. 18.55 Nord-schau- magazine. 19.26 Liedjes. 19.59 Pro grammaoverzicht. WDR: 18.00 Nieuws uit Noordrynland-Westfalen. 18 05 Graf Yoster gibt sich die Ehre. Aansl.: Frem- der woher kommst du. 19.15 Akt. 19.45 Houdt u van Kishon). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Internationale Stars te gast in Munchen. 21.00 Rosmersholm. 23 05-23.25 Journaal. DUITSLAND II. 16.30 Programma voor de oudere gene ratie. 17.00 Journaal. 17.10 Guatemala. 17.35 Akt. en muz. 18 20 Tom and Jerry. 18.55 Barbapapa. 19.00 Journaal. 19.30 Romantische Brautfahrt, speelfilm. 21.00 Journaal. 21.15 Dyits allerlei uit Oost en West. 22.00 Pfarrer Sommerauer antwoord. 22.30 Journaal. BELGISCHE TV DINSDAG 10 AUGUSTUS BELGIE-NED 18 55 Barbapapa. 19 00 Documentaire film. 19.10 Gastprogramma. 19 40 Med 19.45 Journaal. 20.15 De hoeder van myn broeder. 20.40 Klaverweide. 21.25 We- tenschappelyke documentaire. 22.25- 22.35 Journaal. ADVERTENTIE Voorkom dat u Sluit tijdig een uw gezin, huis Ga voor een in moeilijkheden raakt, goede verzekering voor uw auto en rekreatie. deskundig advies naar de LEIDSE SPAARBANK Kitty Jansen en Paul Cammermans in de TV-serie "Arthur en Eva" (14 jaar geleden). 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5