All the president's men journalistieke thriller Films deze week VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1976 LEIDEN - Als aan het eind van deze eeuw nog eens een lijstje wordt opgemaakt van de tien meest opzienbarende journalistieke prestaties dan zal daar zeker het pronkstuk van Carl Be rnstein en Bob Woodward op staan. Deze ver slaggevers van de Washington Post ontsluierden dankzij hun speurzin, inzicht en vasthoudend heid het Watergate-schandaal dat ten lange leste leidde tot het aftreden van president Nixon. Ze schreven over hun belevenissen later een boek: „All the president's men". Het werd een bestseller die nu is verfilmd onder regie van Alan Pakula, met in de hoofdrollen Robert Redford (Woodward) en Dustin Hoffman (Bernstein). Een film zonder franje, fascinerend van begin tot eind; een thriller ofschoon alles wat wordt ver toond van een sobere alledaagsheid is. Dustin Hoffman fort als het I journalisten-duo sidents men". Robert Red- beroemde "All the pre- HE^'^KRk m L. if t fi> ?d* JBSli lÉÉfe o Ti,- - i 5 De spelers en de echte speur dersvan de Washington Post: v.l.n.r. Bob Woodward, Ro bert Redford, Carl Bernstein en DiLStin Hoffman. i Toen de door Nixon en Co. betaalde handlangers op 17 juni van het ver kiezingsjaar 1972 inbraken in het hoofdkwartier van de Democraten in het riante flatcomplex Waterga te, waren Woodward en Bernstein vrij onbekende stadsverslaggevers van de Washington Post. Ze werk ten, onafhankelijk van elkaar, een onderdeel van het eerste Watergate-verhaal uit en kregen het prompt met elkaar aan de stok. Ze mochten elkaar niet zo erg. Beide journalisten waren wel eens gezind in hun advies aan de redac- tieleiding dat het hier om meer dan een gewone inbraak ging. Ze wer den vervolgens samen op karwei gezet. De antipathie veranderde nu vlug in vriendschap. Ze hadden ook veel gemeen in hun manier van werken; het waren doordrammers van de eerste categorie. Ze vulden elkaar aan, jutten elkaar op, hielpen elkaar over inzinkingen heen. Het resultaat van hun keiharde werken is bekend, de moeizame manier waarop Woodward en Bernstein hun gegevens bijeensprokkelden veel minder. De film geeft daar ook nog maar een beperkte selectie van. Ze werden afgeblaft door de tele foon, deuren werden voor hun ge zicht dichtgesmeten. Het ontmoe digde hen niet, integendeel, het stutte hun overtuiging dat er met Watergate iets grondig mis was. De grote politieke verslaggevers van de Washington Post (en van andere bladen) lieten de zaak links liggen; ze zagen niets in de activitei ten van het tweetal. Wat Woodward en Bernstein oogstten was louter cynisme. Maar Ben Bradlee, de hoofdredac teur van de Post, vond dat de speur tocht moest doorgaan. Hij bleef overigens op zijn hoede, Woodward en Bernstein hadden geen gemak kelijke aan hem. Terecht, want het was niet gering waarmee het twée- tal bezig was. Steeds wanneer het Watergate- verhaal (en wat er later aan verdere vuiligheid werd opgediept) vast liep, ging Woodward naar zijn uit erst geheime contactman in het Witte Huis om een nieuw spoor te bemachtigen. Hij ontmoette de man, bijgenaamd ,,Deep Throat", (ongetwijfeld een hoge functiona ris) steeds 's nachts in een onder grondse parkeergarage. Dat de ware naam van „Deep Throat" tot op de dag van vandaag geheim is gebleven, is een ironische speling van het lot. Want het ging hier ten slotte om een affaire waarvan niets geheim zou blijven. De gesprekken tussen de ook zeer behoedzame „Deep Throat" (die eigenlijk een grote hekel aan kranten en journa listen had) en Woodward zijn op Hitchcockiaanse wijze in de film verwerkt. Tot tien tellen Langzaam, stukje bij beetje, kregen de verslaggevers van de Washing ton Post de waarheid boven tafel. Hoofdredacteur Bradlee eiste dat elk te publiceren feit door tenmin ste twee bronnen was bevestigd. Dat „bevestigen" gebeurde soms op de meest absurde wijze. Dat Haldeman, op Nixon na de mach tigste man in het Witte Huis, bij de Watergate-zaak was betrokken, wilde een der bronnen telefonisch niet met zoveel woorden zeggen Bernstein stelde hem daarop voor tot tien te tellen. Als dat van Hal deman nu niet waar was, zou de ge tuige voor de tiende tel de haak op het toestel leggen, als het wel waar was, zou hij na de tiende tel nog aan de telefoon zijn. Aldus geschied de Woodward en Bernstein hebben ook mensen onder zeer zware druk gezet. Ze moesten wel, een verhaal als Watergate diep je niet op met salonmanieren. De film volgt het boek wat de meest vitale passages betreft op de voet; er is niets verfraaid, geromanti seerd of bijgemaakt. De realiteit was goed genoeg om de spanning twee uur lang in stand te houden. De middelen waarmee dat gebeurt, zijn, zoals gezegd, van de opperste eenvoud: het gaat om niet meer dan twee journalisten die ein deloos telefoneren, mensen bezoe ken, verklaringen tegen elkaar leg gen en naar nieuwe stukjes in de legpuzzel zoeken. Om het als niet-Amerikaan goed te kunnen volgen, moetje wel iets van de voorgeschiedenis afweten, an ders verslik je je in de namen en functies van talrijke personages. De film geeft de eerste episode van Watergate weer: als Woodward eh Bernstein eenzaam tegen de ma chinerie van het Witte Huis knok ken. „All the president's men" ein digt bij de herverkiezing van Nixon Terwijl de redacteuren van de Post naar de tv-beelden van Nixons in auguratie kijken, tikken Woodward en Bernstein hun zoveelste verhaal over Watergate. Ze zitten de presi dent dan al dicht op de hielen. Authentiek Robert Redford en Dustin Hoffman (die trouwens aardig op Carl Be rnstein lijkt) lijken als het ware in de huid van de twee verslaggevers te zijn gekropen. Het is zeer duide lijk meer dan zo maar een acteur sprestatie die ze leveren. De sfeer van de gehele film is trou wens authentiek, komt althans zo over. De redactie van de Washing ton Post is nauwgezet nagebouwd in Californië om de realiteit zo dicht mogelijk te naderen. Elke Hollywood-schittering werd ver meden. Jan Blokker heeft bij de verschij ning van het boek destijds geschre ven dat Woodward en Bernstein er uit te voorschijn komen als twee jongensboekenhelden, met de hoofdredacteur als de strenge va derfiguur en "Deep Throat" als mooie, geheimzinnige inspiratie bron die de jongetjes aanspoort hun uiterste best te doen en hen te vens op het goede pad houdt. Blok ker heeft gelijk: het is je reinste jongensboekenheroïek a la J. B. Schuil en Johan Kievit De ruwe bolster en de o, zo blanke pit. Blokker schrijft er nogal meesmui lend over, maar het enige wat je er van kunt zeggen is dat eens in de zoveel jaar jongensboekenhelden echt blijken te bestaan. Ook anderen De indruk die "All the president's men" - misschien onbedoeld - wekt is dat het werk van Woodward en Bernstein (en van hen alleen) leidde tot de ontrafeling van Water gate en vervolgens de val van Nixon. Dat is niet juist. De verslag gevers van de Post hebben er in zeer belangrijke mate toe bijgedra gen dat een groot deel van de smeerlapperij aan het licht kwam, maar voor de lawine van gebeurte nissen die daarna volgde, was meer nodig dan vermetel journalistiek werk Anderen droegen hun steentje bij, zoals de hard doorsto tende rechter Sirica, die zich geen knollen voor citroenen liet verko pen en er voor zorgdroeg dat de in brekers van Watergate hun mond gingen opendoen. En verder waren daar de ongelooflijke stommiteiten van Nixons staf en van Nixon zelf. Maar misschien het belangrijkste was wel dat het klimaat in de Ver enigde Staen rijp was voor oprui ming en schoonmaak, na de frusta- tie van Vietnam en het gedram rond de Pentagon Papers van Daniel Ellsberg. De vele vijanden die Nixon in zijn lange, politieke car rière had gekweekt, stonden klaar om van de gelegenheid gebruik te maken en grondig met hem af te rekenen. Tricky Dick kreeg in de meest letterlijke zin zijn trekken thuis. Maar tien In veler ogen is de oplossing van het Watergate-mysterie te be schouwen als een triomf van de moderne, onderzoekende journa listiek. En inderdaad, Woodward en Bernstein hebben een voorbeel dig stuk werk afgeleverd. Maar wie de zaak in wat breder verband ziet, zal al gauw tot de conclusie komen dat de pers geen enkele reden heeft om trots te zijn op hetgeen ze rond Watergate presteerde. Van de in to taal 2000 in Washington werkzame journalisten heeft aanvankelijk niet meer dan een tiental in de in braak in het hoofdkwartier van de Democraten meer willen zien dan een ordinaire criminele daad. Niet meer dan tien Al die fameuze politieke commen tatoren, al. die senior reporters haalden hun schouders op bij dat gewroet van het onbekepde duo Woodward-Bernstein; ze luister den braaf naar de lasterlijke praat jesmakerij van Nixons perschef, Ron Ziegler Pas toen duidelijk werd dat de WP-journalisten het bij het rechte eind hadden, stortte de meute zich op Watergate. Het zwaarste werk was toen al geklaard. De journalistiek in haar geheel heeft geen enkele reden zich over de behandeling van Watergate op de borst te kloppen. "All the President's men" gaat deze week in première in Metro- pole - Den Haag en Tuschinski - Amsterdam. Blijvers LIDO - „Diamonds are fore- STUDIO - "One flew over the cuckoo's nest". TRIANON - „Vakantieperike- REX - "Blue Movie". Nachtfilm CAMERA - „Ontuchtige vertel lingen". REX - „Domme dingen achter het sleutelgat". Terug in Leiden. Goede films in andere steden Camera- The wild bunch een sterrenparade onder ing van Sam Peckinah Kindermatinee CAMERA - "De wraak "Taxi driver"met Robert Deni- ro, Calipso I, Rotterdam. "Fox's genadeloze vrijheid" (Faustrecht der Freiheit) van Wener Fassbinder, Cinétol, Amsterdam. Haagse bioscopen APOLLO 1: "The man from the organization", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15 uur enz., APOLLO 2: „Azen zijn troef', dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur, zo 2.30, 4.45 uur enz., 14 jaar. ASTA: "Mother, jugs speed", dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00 uur enz. 14 jaar. BIJOU: „De bedrieger bedro gen", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4 15uur, alle leeftijden. CALYPSO: „Tarzoon, de schande van de jungle", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo ook 1.45, 4.15CUUR ENZ., 18 jaar. CAMERA: "The genius", dag. 2.00, 7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15 uur enz., 14 jaar CINEAC „Hang 'em high", dag. 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. CORSO: „One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00 enz. 18 jaar. DU MIDI: „La grande bouffe", dag. 8.15 uur, vr., za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Kindermatinee: „Dik trom weet raad", dag. 2.00 uur. EURO Cinema: „The Sound of Music", za, zo en woe 3.45 en 7.45 uur, overige dagen 1.30 en 7.45 uur, alle leeftijden. METROPOLE/Tuschinski: „All the president's men", dag. 6.45 en 9.30 uur, za. en zo 1.00 3.45. 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar ODEONl: „Carnal Knodledge", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo ook 4.15 uur, 18 jaar ODEON 2: „Vlucht naar de heksenberg", dag. 2.00 uur, zo. ook 4.30 uur; alle leeftijden. „Skyriders", dag. 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. ODEON 3: „De 7e compagnie is weer boven water", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, alle leeftijden. ODEON: The Movies: Paniek in het warenhuis", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, alle leeftijden. OLYMPIA: „The drowning pool", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 PASSAGE: „The partv", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za en zo 1.30, 4.00 uur enz., alle leeftij- REX: „The way of the dragon dag. 11.30,1.30,3.30,5.30,7.30 en 9.30 uur, 18 jaar. Royal '70: „Samson contra de piraten", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, 14 jaar. ROYAL op zolder „Het ge nootschap van de zwarte draak", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vr. en za. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1 45, 7.00 en 9.30 STUDIO 2000: „Once upon a time in the West", dag. 8.00 uur. do., vr., zo., ma. en di. ook 2.00 uur, 14 jaar. DE UITKIJK: „Violence en passion", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 "EMMANUELLE" Nauwelijks heeft Sylvia Kristel aangekondigd dat ze haar „Emmanuelle"-periode achter zich heeft liggen, of een ge kleurde schoonheid permit teert het zich niet alleen haar naam, maar ook haar bezighe den over te nemen. Net als „on ze" Sylvia kent deze dame (Ka rin Schubert) een niet te stillen sexuele behoefte. Zelfs een heel hockey-team kan daar niets aan verhelpen. Jammer dat ze van acteren verder weinig kaas heeft gegeten, maar dat is niet oz belangrijk in „Black Erna- nuelle". Theater Luxor 18 jaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13