Leerhuis: spoorzoeken naar andere wereld Eucharistisch congres over honger KERKDIENSTEN CAPER op zoek naar oplossing Voor religieuzen Een aantal r.k. religieuze insti- 1 tuten (orden en congregaties) heeft, juist als instituut, mense lijkerwijs gesproken weinig overlevingskansen. Toch be rgen zij een macht aan vitale mensen, die misschien met an deren samen in andere vormen het religieuze leven zouden kunnen voortzetten. De be staande instituten doen echter weinig aan samenwerking en samengaan om tot levensvat bare groepsvorming te komen. Deze klacht komt van het Cen traal Adviesbureau voor Pries ters en Religieuzen, afgekort CAPER - wat in het Engelse taalgebied nogal verbazing wekt want daar betekent "ca per" iets als bokkesprong en capriool. Het Caper in Nederland is be gonnen als adviesbureau voor uittredende priesters in een tijd toen het vrijwel alleen celi- baatskwesties waren die tot vertrek leidden. Het bureau is door de bisschoppen en de pro vinciale oversten van orden en congregaties in het leven ge roepen om priesters en religieu zen met persoonlijke moeilijk heden of problemen in hun "werkomgeving" van advies te dienen. In het jaarverslag van het Caper wordt bericht dat het aantal uit- tredenden en alleenwonenden onder de religieuzen tussen 30 en 45 jaar groeit. "Het gaat hier om vitale en reli gieus bewogen mensen, die ook religieus willen blijven. Binnen de bestaande instituten zien zij geen perspectief meer of ze vin den daarbinnen geen leefwijze die aan hun religieuze of mense lijke verwachtingen beant woordt". "Een aantal van hen zou in een levensvatbaar verband van re ligieuzen hun religieus leven willen voortzetten, maar die al ternatieve vormen zijn er te weinig". Versneld Deze ontwikkeling zal zich vol gens het Caper op korte termijn in versneld tempo blijven voortzetten. Er is al eerder aan gedrongen op een veranderd beleid maar dat heeft geen ef fect gehad. Het Caper vindt dat lering uit Amerika getrokken moet wor den. Daar kunnen religieuzen, die het in de eigen congregatie niet meer zien zitten, zich onder de hoede van een bisschop stel len. Gelijkgezinden vormen een groep, die zich schriftelijk in Rome aanmeldt met een verkla ring van de betrokken bisschop dat hij "sponsor" van de groep is. Als "vroom gezelschap" kan de groep dan een zekere status krijgen totdat er een "regel" is geschreven. "Als wij samen", aldus het Caper, "niet bij machte zijn meer aan te bieden dan de huidige bestaande vor men, kan veel inspiratie en mankracht verloren gaan. Of moeten wij genoegen nemen met een afbouw (Limburgs en Duits en Binnenhofs voor af braak) en afsterven van die be staande instituten en wachten op een nieuwe revolutie vanuit mensen die opnieuw begin nen?" (Hier wordt gezinspeeld op de stichters van de be staande organisaties). Het Caper kan met zo'n nieuwe revolutie wel vrede hebben, maar alleen als er alles aan ge daan is om aan een kostbare traditie van religieus leven nieuwe mogelijkheden te bie den. Bij degenen die zich tot het bu reau wenden zijn steeds terug kerende thema's de eenzaam heid sbeleving. het gebrek aan ruimte om anders te zijn, de problemen van de kleine groe pen. Het is weer de tijd dat men zich in pastorieën, kerkeraden, parochie raden enz. bezint op het winter werk, zoals het nog al eens ge noemd wordt. Vroeger waren dat de catechisaties, gemeenteavonden en mogelijk een reeks bijbellezin gen of iets dergelijks, meestal om de veertien dagen. In de protes tantse kerken was dit geënt op het patroon dat sinds de Reformatie in ons land had gegolden. Naast de kerkdiensten waar van een bijbel tekst werd uitgegaan, had men de catechismus als het leerelement ook in de dienst op zondagmiddag. En in de week, meestal op woens dagavond, een ^stuk uitleg van een bijbelboek, hoofdstuk na hoofstuk, de z.g.n. kapittelpreken. Door S. J. M. Hulsbergen emeritus predikant Dat oude patroon doet het niet meer. Het heeft zichzelf overleefd. We kunnen dit jammer vinden, maar we zullen ons bij dit feit moe ten neerleggen. De zondagmor- genprediking is dan gebleven, zij het dan ook enigszins anders van vorm dan dit vroeger het geval was. De Heidelbergse catechismus is er uit. Hier en daar bespeuren we iets van herleving. En waar kent men nog de kapittelpreken, het behan delen van hoofdstuk na hoofdstuk? Gemist Nu is het niet zo, dat men dit alles in de gemeenten een stille dood heeft laten sterven en de zondagmorgen- dienst alleen heeft overgehouden. In de kerkeraden (ook in de paro chieraden, al ligt het daar iets an ders) heeft men toch een gevoel van gemis gekend wanneer er na de ca techisatie niets anders meer was. Men heeft het geprobeerd met een cursus over èèn of een bepaald aan tal onderwerpen, met kringen, die van allerlei aard konden zijn en gemakkelijk een interkerkelijk ka rakter konden krijgen toen dat iri zwang kwam. Die cursussen en kringen bewogen zich meestal op een terrein dat lag tussen kerk en maatschappij in. Dat is begrijpelijk in deze tijd. In voorgaande tijden was het vanzelfsprekend dat kerk en maatschappelijk leven met el kaar te maken hadden. Ze waren als het ware met elkaar vervlochten. Die vanzelfsprekendheid is er nu niet meer en dat roept allerlei vra gen op naar de plaats van de kerk in de tegenwoordige samenleving. Nu mag het getal van de deelnemers aan een cursus of kring niet al te groot zijn. Er moet iets beslotens blijven. Vijftien lijkt ons een goed getal. Doch men kreeg ook deze moeizaam bij elkaar en menige kring is al zeer spoedig aan bloe darmoede gaan lijden. En hoeveel gemeenten zijn er niet, waar men ondanks herhaalde pogingen, geen kans heeft gezien zulk een kring bijeen te krijgen? De belangstelling er voor ontbrak, tot teleurstelling van predikant en kerkeraadsleden, die hun best hadden gedaan om iets van de grond te krijgen dat nuttig en leerzaam zou zijn voor gemeen teleden. Jodendom Nu zien we de laatste jaren in de kerkelijke gemeenteberichten tel kens weer een "leerhuis" aange kondigd. In het kerkelyk spraak gebruik komen we dit woord ook nog al eens tegen. Op zichzelf is het een neutraal woord. Elke school zou men een leerhuis kunnen noe men. En werd vroeger, in menige streek van ons land, de catechisatie ook niet de „lening" genoemd? Dit zal een herinnering zijn geweest aan de tijd dat men de Heidelbergse catechismus uit het hoofd moest le ren. Achter het woord "leerhuis" zit toch een andere gedachte en om daarvan de inhoud te bepalen zul len we verder terug moeten gaan dan de Reformatie. We komen te recht bij het Jodendom, zoals zich dit ontwikkeld heeft na de ver woesting van de tempel door de Romeinen in het jaar 70, toen de Joden verstrooid raakten over heel de oude wereld en moesten leven onder geheel andere omstandighe den dan dat vroeger het geval was. Toen was het niet meer mogelijk te leven met de wetten van Mozes zoals men dat vroeger deed, althans niet met een groot gedeelte van de ze. En welke betekenis had nu de Thora, ons Oude Testament? Wat kon men daarmee nu nog doen? Volgens bepaalde, door allen aan vaarde regels van verklaring, werd in het "leerhuis" door de joodse rabbi's, in gesprek met leden van hun gemeente, heel de Thora op nieuw uitgelegd. De oude teksten werden toegepast op de omstan digheden die er nu waren. Men wilde de kloof overbruggen die er lag tussen de tijd waarin deze tek sten waren ontstaan en de tijd waarin men nu moest leven. Naast de Thora ontstond een hele stroom van mondelinge overleveringen, meestal in gespreksvorm, waaraan men steeds meer gezag ging toe- PHILADELPHIA - Zondag om 12 uur begint in de Verenigde Staten het 41ste internationale eucharis tische congres rond het thema: "De eucharistie en de vormen van honger van de mensheid". Con- gresstad is Philadelphia, waar 200 jaar geleden de afgevaardigden uit 13 Amerikaanse koloniën bij eenkwamen om te bidden voor ge rechtigheid en vrijheid. Vanaf de opening in de kathedraal tot de slotplechtigheid op 8 augustus in het John F. Kennedystadion met 500 priesters, een koor van 1200 personen en een 200 man sterk or kest, waar 250.000 mensen worden verwacht, zijn er ruim 50 liturgi sche bijeenkomsten, naast vele conferenties, voorstellingen en tentoonstellingen van religieuze kunst. Miljoen De organisatoren rekenen op een miljoen bezoekers uit 100 landen, het aantal dat het laatste eucha ristische congres in 1973 in Mel bourne bezocht had. Het eerste congres, in 1881 in Rijsel, telde 800 bezoekers. In 1924 vond het con gres plaats in Amsterdam. Het vo rige eucharistische congres in de V.S., in 1926 in Chicago, trok een kennen. Daar het leven voortging en er steeds nieuwe situaties ont stonden, groeide deze stroom steeds aan. Het leven vroeg om steeds nieuwe beslissingen. In de vijfde en zesde eeuw na Christus vooral heeft men die traditie van beslissingen van het "leerhuis" verzameld in de vele geschriften, die gezamenlijk worden aangeduid met het woord "Talmoed". Het "leerhuis" is op deze wijze gewor den de ziel van de Joodse samenle ving en dit "leren" gaat nog steeds door, want telkens weer zijn de om standigheden waaronder wij moe ten leven, anders. Kerk en Israël Nu is in ons land in de protestantse kerken (voor zover we tenminste weten) het woord "leerhuis" geïn troduceerd door de kerkeraads- commissie van de hervormde ge meente van Amsterdam, die de naam heeft aangenomen: "Tenach en Evangelie". Al jaren lang ont vangen we maandelijks het blaadje van deze commissie, "Bekirsehoe". Het gaat deze commissie om het ge sprek van kerk en Israël en dat zulk een commissie in Amsterdam tot stand kwam, is ook begrijpelijk, daar deze stad een belangrijk stuk Joods leven heeft gekend en nu nog heeft. Amsterdam is daarom bij uit stek de stad om gestalte te geven aan wat er in de kerkorde van de N.H. Kerk kwam te staan als een van de taken der kerk, het gesprek met Israël. Voor beide, kerk en Is- half miljoen gasten. Van de ruim 200 bisschoppen, die zich hebben aangemeld, zijn er 19 afkomstig uit Polen. Nederland wordt verte genwoordigd door mgr. A. Simo- nis, bisschop van Rotterdam, en door kardinaal J. Willebrands, aartsbisschop van Utrecht en voorzitter van het sekretariaat voor de eenheid, die zal spreken op de oekumenische dag van het con gres. Tot teleurstelling van de Ameri kanen, zal paus Paulus, die in 1968 op het congres van Bogota wel aanwezig was, niet komen. Hij laat zich vertegenwoordigen door de Australische kardinaal Robert Knox, hoofd van de Romeinse congregatie voor de sacramenten en de eredienst. Om zich toet gees telijk met het congres te vereni gen, gaat de paus op de sluitings dag naar Bolsena, 100 km ten noorden van Rome, waar in 1263 een priester bloed zag stromen uit een hostie. Nieuwe stijl Ook in Philadelphia wordt de nieuwe stijl doorgezet, die het congres kreeg in München in 1960. raël is het Oude Testament Heilige Schrift en het Nieuwe Testament is zonder het oude niet te verstaan. Het Nationaal Socialisme van Hit- Ier heeft ons geleerd dat, wanneer Israël wordt aangetast, tegelyk ook de kerk wordt aangetast. Deze heeft leren zien dat het gesprek met Is raël niet alleen belangrijk, maar ook onmisbaar is. Wanneer ze met elkaar willen spreken, zullen ze samen in het "leerhuis" moeten. Bij beide gaat het om de vraag: wat moeten we in deze tijd met de H. Schrift? Hoe moeten we die lezen en uitleggen onder telkens veran derde omstandigheden? Nu weet ik natuurlijk niet op welke wijze men bij de kerkelijke aankondigingen van het "leerhuis" dat weer zal be ginnen, van plan is dit woord te gaan vullen. Het kan een mode woord geworden zijn, een ander etiket op een artikel dat vroeger ook reeds werd verkocht. Wanneer we de oorsprong van dit woord na gaan, is het "leerhuis" niet zo maar gelijk te stellen met een cursus of kring en het is ook niet zo maar te herleiden tot een stuk catechisatie. Het is een gezamenlijk zoeken hoe wij moeten denken en leven, naar uitwijzen van Thora en Evangelie, onder telkens veranderende om standigheden. Er zal wel niemand zijn die hier niet met vragen zit, ten zij hij het Evangelie heeft afgezwo ren. Evenals Israël kennen wij ook in de kerk een bepaalde traditie, maar die hapert nu op verschil lende onderdelen. We leven nu eenmaal in een andere wereld dan 9nze grootouders. Wanneer wij nu Daar beperkte men zich niet lan ger tot de massale viering en ver ering van de eucharistie, maar werd het congres ook benut voor allerlei werkbijeenkomsten. »n Philadelphia komt iedere dag een ander aspect van de honger aan bod: honger naar God, naar brood, naar vrijheid en gerechtigheid, naar de geest, naar waarheid, naar onderling begrip tussen volken, rassen, klassen, kerken en genera ties, naar vrede. De laatste dat staat in het teken van „honger naar Jezus, het brood des levens". Er zijn dagen gewijd aan het gezin, de zieken, priesters en religieuzen, oecumene en jongeren. Sprekers zijn moeder Teresa uit India, bisschop Helder Camara uit Brazilië en de generale overste van de jezulten, pater Pedro Arru- pe. Kardinaal Suens, voorman van de charismatische beweging, zal spreken over de honger naar de geest. De befaamde blues-zangeres Ella Fitzgerald is èèn van de op tredende artiesten. Prins Reinier en prinses Grace van Monaco, af komstig uit Philadelphia, zullen .aanwezig zijn. In een brief aan kardinaal Knox noemt de paus de naam Phila delphia, die betekent "broeder lijke liefde" op speciale wijze in ZATERDAG ai JULI 1976 de H. Schrift lezen, kunnen we niet volstaan met te zien: hoe hebben onze voorouders die uitgelegd? Het gaat om de vraag: wat heeft zij nu tot ons te zeggen en hoe moeten wij met het woord van de Schrift nu leven? Een "leerhuis" is dus een stuk bijbelstudie, maar met het da gelijks leven direct op de achter grond. Nog eens, ik weet niet hoe predikanten en kerkeraden hun "leerhuis" willen gaan vullen, maar die bijbelstudie met dit praktische doel, kan er volgens mij niet bij worden gemist Toepassing Eigenlijk moet men gezamenlijk in het "leerhuis" doen waarmee ie dere prediker worstelt wanneer hij zijn sermoen voorbereidt. In myn jeugd was het laatste stuk van ie dere preek de toepassing. Dat kwam dan na de tussenzang. Tegenwoordig is dat geen regel meer, maar al mag deze dan door heel de preek heenzitten, die toe passing moeter toch wel zijn, ook al wordt ze dan nooit meer zo ge noemd. Het gaat om de vraag: hoe moeten we met dat woord verder gaan in het leven dat vóór ons ligt. In de kerk willen we vanuit het Evangelie worden aangesproken. Ook daar moeten we iets willen le ren. Maar er is het gevaar dat men er zich zo gemakkelijk van kan afma ken met de opmerking dat het de mening van de prediker is. In een "Leerhuis" gaat het om een geza menlijk zoeken, het gezamenlijk worstelen om, aan de hand van de Schrift, de weg te vinden die we moeten gaan. "Cel" Een "leerhuis", zoals de joden het bedoelden is niet een plaats om kennis van alles en nog wat te ver zamelen, met misschien in het ach terhoofd de gedachte dat kennis macht is, maar het gaat om de wijs heid die zch wil laten leren en die bereid is "een cel in de gemeente te zijn, die de sporen van een nieuwe en totaal andere wereld in zich draagt". "Want wie getraind is door de verhalen van Israël, heeft een gevoelen voor het gebeuren van zijn tijd gekregen." (Bouhuys en Deurloo). overeenstemming met de eucha ristie, "bron en voedsel van liefde en eenheid in het hart van de kerk". Hij sprak de hoop uit dat de Amerikanen, trouw aan hun grote religieuze en maatschappelijke tradities, hun welvaart en hun in spanningen aanwenden voor de wereldvrede. Het congres is in de V.S. voorbe reid door een jaar van geestelijke vernieuwing en een aantal liturgi sche, katechetische, apostolische en sociale projecten, zoals de actie "Rijstkom", die voor de derde we reld 12 miljoen gulden extra heeft opgebracht. Honger Juist vanwege de honger, het con gresthema, is er de nodige kritiek geuit op de glanzende reclamefol der voor het congres, die slechts de toeristische kanten toont van de stad en uitsluitend goed gevoede mensen. Ook zijn er bezwaren tegen de kosten. Dat het kolossale altaar in het stadion ruim 2,5 ton gekost zou hebben, is echter ont kend, maar over het totaal van de uitgaven blijven de organisatoren uiterst vaag: tussen een half en èèn miljoen. De Belgische kardinaal Suenens, die op het eucharistisch congres i Philadelphia zal spreken over "de honger naar de geest". Lucas 15 11 vv). ,Je hebt pas werkelijk geleefd, als je op het einde van je leven kunt zeggen: Als ik het nog eens over zou kun nen doen, dan zou ik het weer precies zo doen", luidt een ker nachtige uitspraak van Nietz sche. We hebben allemaal wel eens het gevoel, dat we bepaalde periodes van ons leven over zouden willen doen, en dan de pijnlijke ervaring dat dat on mogelijk is. Aan ons verleden is helemaal niets te veranderen. Vandaar dat we ook met schuldgevoelens omtrent het verleden zitten, die we zo moei lijk kwijt kunnen raken. - Vol gens Nietzsche worden ons dat soort schuldgevoelens waardoor we tot zielige mensen worden, door God „aangepraat"m.n. door de God zoals Hij in de christelijke traditie wordt gete kend en daa rom moet God dood worden verklaard, opdat de mens werkelijk in vrijheid kan leven. Het boeiende van de gelijkenis van de verloren zoon is. dat de jongste zoon zijn vader behan delt als ware hij dood: reeds tij dens het leven van zijn vader vraagt hij om het erfdeel (er zal toen nog wel niet voor hebben gezeten om op die manier aan Nieuwe kans ae hoge successierechten te ont- komen!). En de vader laat zich behandelen als ware hij dood en geeft het erfdeel aan zijn zoon. De gelijkenis suggereert dus, modern uitgedrukt De levende God laat zich dood verklaren, als wij mensen per sé zonder Hem willen leven, dan zal Hij ons niets in de weg leggenGod gunt ons onze vrijheid en geeft ons zelfs de mogelijkheid onze vrijheid te misbruiken. De jongste zoon loopt in zijn vrijheid vast en krijgt op dat moment berouw. Jierouw heb ben" is heel anders dan „achte raf spijt hebben dat het alle maal zo is gelopen of zo heeft moeten lopen". Berouw hebben betekent: Ik berunu op de ver keerde weg, maar ik kan nu nog anders. Op de weg van het be rouw, op de nieuwe weg die we daarbij inslaan, wil de levende God ons ontmoeten. ,JDe verloren zoon" in de gelij kenis hoeft niet alleen de jongste te zijnmaar kan ook de oudste zijn. Hij ergert zich aan de vreugde waarmee de vader zijn jongste zoon ontvangt. Hij geeft daarbij een merkwaardige mo tivering: trHij heeft zijn vermo gen doorgebracht met slechte vrouwen". Maar daarover wordt niets verteld in de gelij kenis. Waarschijnlijk herinnert de oudste zoon zijn vader, aan een tekst uit het boek Spreuken (29 3): „Wie wijsheid liefheeft verheugt zijn vader, maar wie met hoeren verkeert brengt zijn vermogen door". Hj herinnert zijn vader aan de overgeleverde godsdienstige wet. Maar in soe vereine vrijheid staat zijn va der boven de wet. Hij kan zich zelfs verheugen in een zoon die de wijsheid niet liefheeft heeft gehad. Deze gelijkenis wil een illustra tie zijn bij het leven van Jezus. Jezus zelf komt in de gelijkenis niet voor, maar hij handelt er wel tiaar. Hij richt zich tot de mensen die in het leven door de godsdienstigen zijn afgeschre ven en geeft hun een nieuwe kans. Hij brengt Gods liefde hun nabij die het volgens de overge leverde normen niet verdiend hebben. Dat is de kern van het evangelie van Jezus. Dr.E.P Meijering remonstrants predikant LEIDEN -Herv. Gemeente: Hooglandse kerk: 10 dr. Lamping, 11.45 oec. stud, dienst; 7 ds Kloek, Soest. Marekerk: 10 ds. De Jong: 5 ds. Roelofsen, Zeist. Ma- ranathakerk: 10 ds. De Vree, Leimuiden. Komngskerk: 9 ds. Hemmes: Bethle- hemkerk: 10 ds. Pannekoek Bevrij dingskerk: 9 ds. Wagenvoorde (Ge- meensch. dienst). Vredeskerk: 10 ds. Hemstede: Acad. Ziekenhuis 10 ds. Bre- derveld: Diaconessehuis 10.30 ds. Hemmes. Merenwijk: 10 pastoor Van Well. Geref. Kerk: Zuiderkerk: 10 ds. Sijtsma; Petrakerk: 10 ds. v. d. Zwaan, 7 ds. Sijtsma; Oude Vestkerk: 10 ds. Koolstra; 5 ds. Brederveld. Maranathakerk: 10 ds. Van Achterberg; 5 ds. Koolstra. Bevrij dingskerk: 9 ds. Boogert, 5 dr. v. d. Zwaan. Groenhoven: 10 ds. Rikkers, Suameer. Gezinsdiensten Jeugdhaven: 10 de Mirt hr Boelee sr. 10 Het Mieren nest: hr. Kroon. Diaconessehuis: 10.30 ds. Hemmes Acad. Ziekenhuis: 10 ds. Brederveld Merenwijk: 10 pastoor Van Well. Maandag: 3 ds. Koolstra in Oud- Katholieke kerk, Zoeterw. singel. Dolerende Noodgemeente Groot Leiden (Herengr. 70): 8.30 ds. Van Mechelen, Urk 19 00 ds. Van Mechelen, h. avond maal. Geref Kerk Vrygem.: 10 en 5 leesdienst. Geref. Gemeente: 10 leesdienst, 7 n.m student Ekkeveld. Geref. Gemennte in Ned.: 11.30 en 5.30 dienst Evang.-Luth. Gemeente: 10.15 ds Hap- Remonstr.-Doopsgez. Gemeente: 10.15 ds Wagenvoorde Leger des Heils: 10 en 7.30 (Hooigracht). Baptistengemeente: 10 ds. van Mame- Evang. Christengemeente (Middelstegr. 3) 10 hr. Dikkes. Zendingskerk Middernachtsgroep (Zoe terw. singel 21): 6 uur n.m. Evangeliecentrum Zijlsingel 2: 10 hr. van Delft, Eindhoven dinsd. 3 aug 8 hr Verkuil; vrij. 6 aug. 8jeugdsamenkomst. Nieuw-Apost Kerk (H. Rijndyk 24): 9.30 en 4, woensdag 8. Christian Science (Steenschuur): 10.30. Kerk van J. Chr. v d. Heiligen d. Laatste Dagen (Steenschuur 6): 10.15 dienst Vrij-Kath. Kerk: 10 30 h mis Rk. kerken: Haagweg: zat. 7, zond. 9, 10.45, 12 en 6.30. Steenschuur zat. 7, zond 10, hoogmis, 11.30, 6 en 7. Lam- menschansweg: zat. 7, zond. 9, 10.30, hoogmis, 12,6. Haarlemmerstraat: zat. 7, zond. 9.30,10.45,12em 6.30. Rijndijk 281. zat. 7, zond. 9.30 én 11.30. Boshuizerlaan: zat 7, zond. 9.30, 11 en 12.15. Herensin gel: zat. 7, zond 8.30, 9.30 en 11. AARLANDERVEEN: Herv Gem. 10 eerw Wolf, Alphen; 19.00 dienst geref. kerk ds. Matter. Geref Kerk: 10 ds. Van Harmeien, 6.30 ds Matter, Baarn. Chr Geref. Kerk: 9 30 dienst des woords; 6.30 student Rietveld, Apeldoorn Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30 en 10-30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv Ge meente: Adventskerk 9.30 ds. Stehou- wer, Kruiskerk: 9.30 ds. Hanemaayer; Gpstandingskerk 9 30 ds Bogers; 6 30 ds. Hanemaayer; Maranathakerk 6.15 zangdienst, 6.30 open deurdienst met hr Goedhart, Nieuwkoop. Salvatorikerk zat 19.00 avondgebed Oudshoorn/Rid- derveld' Goede Herderkerk 9 en 10.30 ds. v. d. Ree De Bron: 9 en 10.30 ds. Hoogendijk. Rijnstroom Raadhuisstraat 20.00 ds. Bongartz, Woerden. Wijkge- meente Oudshoornsekekr 10 ds. Oort. Sionskerk 9.30 ds. Vermaas, Huizen, 6.30 kand. Oorschot, Dordrecht Geref. Kerk: Maranathakerk: 9.30 ds. Vree, 6.30 dhr. Goedhart. Salvatorikerk: 9.30 dr. Matter, Baarn, 6.30 ds. Van Mar- melen. Noord, Goede Herderkerk 9 en 10.30 ds. v. d. Ree, 6.30 ds. J. de Ruiter. De Bron: 9 en 10.30 ds. Hoogendijk, 6.30 ds. v. d. Ree Geref Kerk Vrijg Marthastichting, 8.45 en 18.30 dienst des woords. Geref. Kerk Vrijg Buiten Verband: 9.30 en 16.30 kand. Van leeuwen. Utrecht. Chr Geref. Kerk: 9 30 en 4.30 dienst des woords. Oud-Geref Gem.: 9.30 en 4 leesdienst, dinsd. 3 aug. 7.15 ds. Van Prooyen. Baptistengem 10 ds. Koekkoek, 18 30 ds. v d. Wetering Leger des Heils: 10 en 7.30 samenkomst. Volle-Evangeliegem (geb. Kinder vreugd): 10 hr. Van Leeuwen, avond- Moluks Evang. Kerk: 11 ds. Sitamala. Moluks Prot. Kerk: 16.00 ds. Molle, Den Bosch. Rk. Kerken: Bonifaciuskerk: zat. 7, zond. 8.30; 10 en 11.30; Piuskerk: zat. 7, zond. 9, 10.30, 11 45; De Bron zat. 6.30; zond. 9 en 11. BENTHUIZEN - Geref Gem. - 9 30 lees dienst; 14.30 ds. Honkoop, Rotterdam BODEGRAVEN - Herv Gem Dorps kerk 9.30 dr v. d. End, Ermelo; 6.30 ds. Droogers. Salvatorkerk: 9.30 ds Van Embden 6.30 ds Kunz, Werkendam. Bethlehemkerk: 9.30 ds. Droogers; 6.30 ds. Van Embden. Geref. Kerk: 8.30 ds. Steen, Utrecht, 5 ds. Huizebosch. WOUBRUGGE% Geref Kerk Vrygem 9 30 en 4 ds. Teunis BOSKOOP - Herv. Gemeente. 6.30 n.m ds Dijkstra, gezamenlijke dienst met Gereformeerden Geref. Kerk: 9.30 ds. Dijkstra. De Stek: 9 30 ds. Stelwagen; 6.30 gez. dienst in Herv. Kerk, ds. Dijkstra. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 student Visser, Veenendaal. Geref. Gemeente: 9.30 en 6 dienst. Opwekkingsgemeente (geb. Concordia): 9 30 dienst. Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr.): 9.30 en 5 Rk Kerk: zat. 7, zond. 8.45, 10 en 11.30. Ontmoeting: zat. 5.30, zond. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv Gemeente: 9.30 hr Bakker, Maassluis; 6.30 ds. Lefe- ber, Alphen. Geref Kerk: 9.30 en 5 ds Versluys. Rk Kerken: Michaelkerk: zat. 7. zond. 9, Bernarduskerk: zat. 7, zond. 10.30; Rid derhof zond. 10 30; Hazersw. dorp: zat 7, zond. 8. 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem.: 7 gem. dienst, cand. Bakker. Geref. Kerk: 10 drs. Van Es, Zwanen burg, 7 kand. Bakker. Gem. Dienst in Geref. Kerk. Chr. Geref. Kerk: 10 ds. v. d. Kamp; 7 ds. Moerdijk, Amsterdam Rk Kerk Martinuskerk: zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30 en 12 45. Jozefkerk; zat.7, zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gemeente: 10 dr. Van Vliet. Rk. Kerk: zat. 7, zond. 8 en 10.30. DE KAAG - Herv Gemeente: 9.30 jeugddienst, S. v. d. Land Rk. Kerk: zat. 7, zond. 8, 10 en 7. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Ge meente: Open Hof Kerk: 10.30 ds.Teyge- ler; Dorpshuis 6 ds. de Vos, Katwijk aan Zee; Ontmoetingskerk 10 ds. Gebraad; 6.30 ds. Teygeler Geref. Kerk: 9 ds. de Vries; 6.30 ds. van Halsema. Rk Kerk zat. 7, zond 9 30 en 11.15. KATWUJK AAN ZEE - Herv. Gemeen te: Nieuwe Kerk: 10.30 ds. Visser, Nieuwe-Tonge; 6 ds. Koelman, Oude Kerk: 10 ds. Van Roon, Zeist; 6 ds. Ho- vius. Ichtuskerk: 10 ds. De Vos; 5 ds. Visser, Nieuwe-Tonge; Pnièlkerk: 9.30 ds. Hovius, 6 ds. Van Roon, Zeist. Groen v. Prinstererschool: 10 ds. De Boer; Wijkgebouw Hoeksteen 10 ds. Karl Ha- laski Ziekenhuis Overduin: 2 ds. Baas. Geref. kerk: Vredeskerk 9.30 dhr. Brou wer; 5 ds. De Vries; Triumfatorkerk 9.30 ds. Van Halsema; 5 hr. Brouwer Geref. Kerk Vryg. 8.45 stud. v. d. Dus- sen, Rotterdam. 7 stud. v. d. Dussen. Geref. Kerk Vrijg. Buiten Verband 10.15 dienst, 3.30 ds. Hoff. Chr. Geref. Kerk: 10 ds. Van Rookhui- zen, stud. 5 idem. Geref. Gemeente: 10 en 4.30 kand Van Eckveld, ScherpenzeelDmdag 3/8 7.30 ds. Blok, Dirksland. Volle-Evangeüegemeente(Voorstr. 100): aanvang dienst 9.45. Soefie-beweging: 4 nam. dienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: 10 ds. Van der Linden, 7 ds. Van Niel, Rijnsburg. Geref. Kerk: 10 ds. Koenekoop, Rotter dam. 7 ds. Versluys, Hazerswoude. LEIDERDORP - Herv. Gemeente en Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds. Van Mal- sen; Hoofdstraatkerk 10.30 ds. Van Loe- nen; 6.30 ds. De Vries, Katwijk; Schep- pingskerk 9 ds. Van Loenen; Leythen- rode 10 ds. Blonk. Baptistengemeente: 5 n.m. J. de Vries Rk. Kerk: zat. 7 zond 8 30, 10 en 11.30. LEIMUIDEN - Herv. Gemeente: 9.30 ds. Kramer. Geref. Kerk: 9.30 ds. Hoornstra, Nieuw-Vennep, 7 eerw hr. Van der Land, Wassenaar. Rk Kerk: zat. 7, zond 7.30,9.30 en 11.15. LISSE- Herv. Gemeente: Pauluskerk 9 ds. Oostinga. Grote Kerk: 10.30 en 19.00 ds. Oostinga, h. avondmaal Geref. Kerk: 10 en 7 kand. Zwaan, Am sterdam. Geref. Kerk Vrijg.: 10 en 5 leesdienst. Geref. Kerk Buiten Verband Vrijgem.: Salvatori 10.45 ds. Schuurman, 5 ere dienst. Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 ds. Leender- tse, Middelburg. Geref. Gemeente: 10 en 4 ds. Hakken berg. Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 3 lees- diensten, dond. 19.30 ds. Schinkelshoek. Rk Kerken: Agathakerk: zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Poelhuis zat 7, zond. 9 en 11 30; Manakerk zat 7, zond. 8.30, 10, 5.30; Engelbewaarders zat. 7, zond. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv Gemeente: 9.30 ds. Bronsgeest, Haarlem; 18.30 ds. Moerman, Als meer. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Verschoor, Leiderdorp. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 dienst des woords. Rk Kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9, 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gemeente: 9.30 ds. Kaai; 18.30 ds. Blenk, Woubrugge. Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds. Post, Oegst- Rk. Kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv Gemeente: 9.30 ds. Den Harder; 19 ds. Goverts. Geref. Kerk: 9.30 drs. Houtman, Lei muiden; 18.30 ds. Wijngaarden. Chr Geref. Kerk 9.30 en 3 student Riet veld, Apeldoorn. Rk. Kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NOORDEN - Herv Gemeente: 9.30 eerw. hr. De Groot, Nieuw-Lekkerland; 19.00 eerw. heer Henzen, Leiderdorp. Rk Kerk: zat 7.30. zond. 7.30,9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv Gemeente: Voor straat: 10 kand. Bakker, Sassenheim, 19.00 ds. Brokerhof, Voorhout; Hoofd straat. 10 ds Keuning; De Rank 17.30 ds. Keuning; De Rank Ichtus 10 ds. Harke- ma, Zeist; 15.30 ds. Van Eik, Gouda. Duitse dienst 20.00 Pfarrer Unversagt. Geref. Kerk: Hoofdstraat 1. ds. War- nihk; 7 ds. Boonstra, Wassenaar. Vin- kenlaankerk: 9.30 ds. Boonstra; Wasse naar; 19.00 ds. Warmnk; Stichtingskerk: 11 ds. Bouma; Sole Mio 9 ds. Van Duin. Rk Kerken: Binnen: zat. 7, zond. 8,10 en 11.30. Zee. zat. 7, zond. 9, 11 en 7. NOORDWIJ KERHOUT - Herv. Ge meente: 10 ds. Streefland, h. doop. Rk Kerken: Jozefkerk: zat. 7, zond. 8,10, 11.30 en 6; Viktorkerk: zat. 7, zond. 8, 9.30,11 en 6. H. Hart De Zilk zat. 7, zond. 8.30, 10. 11.30 Kapel Sint Bavo 9.30. Ka pel Sancta Maria zat. 7, zond. 10. OEGSTGEEST - Herv. Gemeente: Groene- of Willibrordkerk 9.30 ds. Ter Linden; Pauluskerk 10 ds. Oost, Leider dorp; Gemeentecentrum by Wytten- bachweg 10.30 ds. v Hylckema Vlieg, Maasdyk; 19.00 ds. Vegter; Diaconesse huis 10.30 ds. Hemmes. Geref. Kerk: Mauntskerk: 10 ds. Vegter; Gemeentecentrum: 7 ds. Vegter Geref. Kerk Vryg.: 9.30 leesdienst, 14.45 ds. De Vries. Geref. Kerk Vrijgem. Buiten Verband: 8.45 ds. v. d. Berg, 16.00 ds. v. d. Berg. Rk Kerk: Willibrorduskerk: zat. 7, zond. 10 en 12; Bonaventurakapel: zat. 6.30, zond. 9 en 11. OUD-ADE - Rk Kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gemeente: 9.30 ds. Lefeber, Alp hen. Geref. Kerk: 9.30 ds. Cziria, 6.30 ds. Lan- gedyk, Waarder. Remonstrantse Gemeente: 10 drs. De Jonge, Rotterdam. Rk Kerk: zat. 7, zond 8, 9.30 en 11 Vervolg kerkdiensten zie pagina 10

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4