Andre v. Duin
in bioscoop
Bedenkingen tegen film over Entebbe
[^^programma
...en gisteren
toegelicht
Slapstick
serie op
de KRO-tv
TOP DERTIG TOP DERTIG
Een gewichtig forum van mensen zoals u en wij,
gaan ook eens zeggen wat ze ervan denken.
Moet haast de vara wel zijn.
«sa
...Want als de VARA IIAAA
je nog geen tientje waard is- UMKH V
waar blijven we dan?
DONDERDAG 22 JULI 1976
In Israëlische diplomatieke kringen
JERUZALEM De Israëlische com-
dando-actie op het Oegandese
vliegveld Entebbe heeft tot de ver
beelding van mensen over de hele
wereld gesproken. Ofschoon de Is
raëlische minister van Defensie,
Sjimon Peres heeft verklaard dat
er geen behoefte aan nieuwe le
gendes bestaat, heeft vooral de
Amerikaanse filmindustrie zich op
haar Israëlische prooi geworpen.
Ruim twee weken na de bevrijding
van de gUzelaars hebben al meer
dan tien filmmaatschappijen hun
voornemen kenbaar gemaakt de
moderne Israëlische sage te verfil
men. De bekende Amerikaanse
script-schrijver Richard Maybaum
is Inmiddels in Israël begonnen
achtergrondmateriaal voor het
filmverhaal te verzamelen. May
baum, die in Hollywood tot een van
de grootste script-schrijvers gere
kend wordt, heeft 42 scripts op zijn
naam staan, waaronder zeven
scripts voor James-Bond-films. De
held uit de Universal-film van
Maybaum wordt een van de bevel
voerende officieren van de Israëli
sche commando's op het vliegveld
Entebbe, de 20-Jarige luitenant
kolonel Jonathan Netanjahoe, die
bij de actie om het leven is geko
men. Andere centrale figuren in
de film zullen minister van De
fensie Peres en opperbevelhebber
Goer zijn, die bij de voorbereiding
van de militaire operatie waren
betrokken, evenals brigade-gene
raal Shomron, die het bevel voer
de.
De film moet niet alleen een opwin
dend heldenepos worden, maar
Maybaum wil tevens het terroris
me en het isolement van Israël in
zijn strijd tegen terreurdaden aan
de kaak stellen. Met zijn filmische
boodschap wil deze Amerikaanse
scriptschrijver een spannende bij
drage leverep aan de Israëlische
informatie-campagnes in de we
reld. De stroom van aanvragen
van belangstellende filmproducen
ten uit Hollywood, die als eerste
met medewerking van de Israëli
sche autoriteiten uit de gijzeling
en de reddingsoperatie op het vlieg
veld Entebbe een onverbeterlijk
kassucces willen slaan, heeft intus
sen bij sommigen in Israël beden
kingen doen rijzen. De commando-
operatie op het Oegandese vlieg
veld past als de laatste schakel in
een keten die ditmaal volgens de
Hollywoodse filmmakers wordt ge
vormd door het hoofd van een
legale maffia (president Idi Amin)
Door
Rob Simons
en vertegenwoordigers van het in
ternationale terroristendom, die
tegenover de onschuldige slacht
offers (de gUzelaars) en de helden
(de Israëlische redders) komen te
staan. Dit populaire beeld appel
leert aan de wilde fantasieën van
het westerse publiek.
Smakeloos
Critici van de produktieplannen noe
men de verfilming van de operatie-
Entebbe „smakeloos".
Israëlische militairen stellen hun
leven niet in de waagschaal om
materiaal voor een spannende film
te leveren, zo is hun redenering.
Verwyzend naar de heldenverering
rond de omgekomen Israëlische
officier, naar wie de commando
actie op voorstel van minister Pe
res officieel „Operatie Jonathan"
is vernoemd, zegt scriptschrUver
Segal: „Voor de Israëlische rege
ring is dit een prachtige gelegen
heid om te zeggen, wU maken geen
films met onze dode helden. De
operatie is uitgevoerd. In de ge
schiedenis zal dat worden opge
tekend. Maak je films, maar niet
met onze hulp".
Ook in Israëlische diplomatieke
kringen zyn stemmen opgegaan
die tot voorzichtigheid manen ten
aanzien van een officiële steunver
lening van de Israëlische regering
aan een filmproduktie over de En-
tebbe-operatie. Over één of twee
jaar als zo'n film op het witte
doek verschUnt kan het politieke
klimaat in Afrika voor Israël zyn
opgeklaard. Een film over de
„Operatie-Entebbe" zou dan oude
wonden op het Afrikaanse contin
gent kunnen openhalen en anti-
Israëlische gevoelens kunnen aan
wakkeren.
Boek
TerwUl de bioscoopbezoekers nog
minstens een jaar geduld zullen
moeten uitoefenen, kunnen naar
heldhaftige avonturen snakkende
boekenlezers al aan him trekken
komen. De Israëlische schrijver-
Journalist Uxi Dan heeft een nieuw
Israëlische record gevestigd, door
reeds na acht dagen met zUn 166
pagina's tellende Journalistieke
werkstuk over de commando-actie
op het vliegveld Entebbe op de
Israëlische boekenmarkt te ver-
schynen. Van het boek „De ope
ratie Oeganda" zUn de rechten
voor publikatie in twaalf delen,
waaronder Nederlands, al verkocht,
waarvoor bedragen van vUf cU-
fers zUn neergeteld. De Ameri
kaanse filmmaatschappij Para
mount heeft de filmrechten van
het boek gekocht en een dagblad
heeft de rechten verworven om
het boek als feuilleton te publice
ren. Of de filmproducenten even
eens op een financieel succes mo
gen rekenen is lang niet zeker,
aangezien in een tijdsbestek van
twee jaar wellicht nieuwe helden
worden geboren.
„De film gaat 108 minuten duren, waarvan 102 minuten
om je gék te lachen. Dait ie uniek voor de bioscoop, zeg me
waar vind je dat
Theaterproducent Joop van der
Ende diept het enorme succes van
Andre van Duin verder uit. Op 12
augustus gaat in niet minder dan
vijfentwintig bioscopen tegelijk de
premiere van Andre van Duin's
pretfitai". Een dag eerder zal
Amsterdam vast in de stemming
worden gebracht voor deze produk-
tie. Na afloop van de officiële eerste
vertoning voor medewerkers van de
film en aanverwanten, zal het
Door
Frarre Happel
De KRO-tv begint zaterdag met de
uitzending van een serie slapsticks
met Buster Keaton. Deze films wor
den eenmaal in de veertien dagen op
de zaterdagavond uitgezonden. Op de
tussenliggende zaterdagen zullen,
eveneens eenmaal in de veertien da
gen, Ghapünfilms op het scherm
worden gebracht. De eerste afleve
ring van de zaterdag 1930 uur via
Nederland n te brengen Buster Kea-
ton-films heeft als titel „Romance in
het hooi".
■fr in de serie „In gesprek met...."
zendt de NCRV-radio vanavond om
31.00 uur via Hilversum I een uitge
breid interview uit met prof. dr. H.
Jonker in Hilversum. Prof. Jonker is
hoogleraar in de praktische theologie
aan de RUksuniversiiteit in Utrecht.
In mei van dit Jaar heeft hij een be
zoek gebracht aan Zuid-Afrika waar
hU zestig uitvoerige gesprekken heeft
gevoerd met zowel aanhangers als
tegenstanders van het regime-Vor-
ster,
Thorbeckeplein en het Remtorandt-
pïein voor het verkeer worden
afgesloten. Gedurende een uur biedt
Van der Ende dan in diverse
etablissementen gratis hapjes en
drankjes aan. Hij: „Al komen er
twintigduizend mensen, het maakt
niet uit, als men maar plezier heeft".
De fütai zal bestaan uit fragmenten
van zowel de televisie- ate de
theatershows van Andre van Duin.
Van der Ende: „Voor wat betreft de
televisie-opnamen hebben we een
gedeelte van de ampexbanden
overgeschreven, in het theater
hebben we normaal geregistreerd
met de camera en bovendien hebben
we een aantal scènes opgenomen die
het publiek nog niet eerder heeft
gezien."
Joop van der Ende vertelt het idee
voor deze lolfllm gekregen te hebben
tijdens een bezoek aan de Verenigde
Staten. „Het was de eerste keer dat
ik in Amerika was, hot viel me
allemaal niet mee, maar er ging wel
een lampje bij me branden toen ik
ontdekte dat er rond de films
„That's entertainment" een hele
trend is ontstaan. Films samenstel
len uit de beste fragmenten die er
bestaan van populaire zangers, van
artiesten. Toen dacht ik: dat kan ik
in Nederland ook, met Andre van
Duin."
Robert Kaessen, choreograaf en
leider van de Robert Kaessen
Dancers - een groep die vast
medewerking verleent aan de Van
Duin-shows - regiseerde de film en
Van der Ende zelf zette de
fragmenten op een rijtje. De film
wordt momente el in Engeland
gemonteerd.
Risico
Joop van der Ende: „De kosten van
een Nederlandse speelfilm zijn
relatief altijd erg hoog. Zo tussen de
anderhalf en twee miljoen gulden.
Eerlijk gezegd vind ik dat erg veel
geld en een groot 'risico, gezien ons
kleine taalgebied."
André van Duin: zes minuten om bij te komen van het lachen.
„André van Duin's pret-film" gaat
rond de zevenhonderdduizend gul
den kosten. „Het geld komt er best
uit" aldus Van der Ende, „want het
wordt een goede film. Tenminste
het publiek zal dat vinden. De
critici zullen denk ik een andere
mening zijn toegedaan maar zo
gaat het altijd met André van Duin.
De zogenaamde theaterkenners zeg
gen dat het sleoht is terwijl het
publiek de kassa's bestormt."
André van Duin zou ooit gezegd
hebben dat hij nimmer in een film
wil optreden omdat hij het medium
haat. Is er daarom gekozen voor
grotendeels bestaande scènes die
Van Duin toch al in het theater of
voor de televisie deed?"
Druk
Tot augustus 1977 is zijn agenda vol
en heeft hij nergens tijd voor zeker
geen tijd voor een speelfilm."
Resteert de Vraag wat er gebeurt in
„André v. Duin's pretfilm" geduren
de de zes minuten dat er niets te
lachen valt. Een mogelijkheidgeen
beeld geen geluid. Om op adem te
komen.
Tv-reclame in
Italië prent
kinderen teveel
commercie in
de Italiaanse televisie 's avonds om
half negen na het grote Journaal,
wordt gewijzigd omdat het „culturele
complicaties" met zich brengt.
Jarenlang is „Carosello" het klokje
van gehoorzaamheid voor de klein
tjes geweest, maar sociologen en des
kundigen op het gebied van de mas
sa-media zeggen nu dat het voor cul
turele complicaties zorgt en voor de
kykertjes problemen schept op so
ciaal, opvoedkundig en taalgebied. Er
kyken meer Italianen naar dan naar
enig ander programma en dat maakt
ADVERTENTIE
t C 2)] Show me the way,
Peter Framten
9 4): Nice and Slow, Jesse Green
8 GD Standing on the inside,
Fullhouse
4 (10) Dou to me are everything.
Real Thing
6 1)] Anns of Mary,
Sutherland Brothers
6(3) Blueberry hill,
Fats Domino
7 8) 111 go where the music takes
me, Jimmy James
8 (16) Kiss and say goodbye,
Manhattans
9 6) If you know what I mean,
Nein Diamond
10 (13) Dokter Berahard,
Bonnie St. Clair
11 5) My sweet Rosaly,
Brotherhood of Man
14 (14) Sunshine baby. Classics
13 7) You never walk alone,
Lee Towers
hi 18) My resistance is low,
Robin Sarstedt
15 (17)
16 (22)
17 (15)
18 (26)
19 9)
24 (12)
25 -)
Avant de nous dire adieu,
Jeane Manson
After sweet memories.
Jack Jersey
I never loved a woman,
John Russell
Eddie Howell
Shake your booty,
KC en Sunshine Baud
Looking out for nr 1., BTO
Goodbye and thank you.
Limousine
Breaker breaker, Outlaws
Sweet memories,
Tumbleweeds
Love is under control.
Lib. of Man
Everyday in action.
Dizzy Mans Band
Ay Dolores, Rita Hovlnk
One morning in may.
Sundown
Ik krijg een heel apart gevoel
Corry
Loving you, Marlska Veres
Oh Varlla, Mike Vincent
NEDERLAND I
17.15 Landing op Mars (NOS)
17.30 Olympische Spelen (NOS).
18.45 Toeristische tips (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Het hart van een vulkaan (EO)
19.25 Flap uit (EO)
19.35 De otter (EO)
20.25 Geestelijke liederen (EO)
20.55 Nader bekeken (EO)
21.25 Tenslotte (EO)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Uccelacci e uccellini (VPRO)
23.20 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS),
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Film-blik (VARA)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 Zo'n aardig badplaatsje (VARA)
21.55 Nederlands Elftal (VARA)
22.25 Reportages Olympische Spelen (NOS)
23.00 Journaal (NOS),
„Jouw wereld, mijn wereld" heet
te gisteravond een tiv-programma
▼an de IKON, de inteikeikelljke
omroep die, zonder dat Je het
mertct van de hele wereld een gro
te kerk maakt. Maar dan een kerk
waarvan elke steen anders is, en
waarvan de bezoekers bij elkaar
horen zonder elkaar te kennen.
De Braziliaanse Indianen die er
gisteren ronddartelden, hadden
volgens onze begrippen in hun ar
moe geen enkele aanleiding om
feest te vieren. Toch deden ze het,
notabene om afscheid te nemen
van hun doden. Jouw wereld, mijn
wereld, wat een wereld.
Dichter bij huis gunde Ken
merk, de altijd werkelijk informa
tieve Informatierubriek van de
IKON, ons een kijkje ln de we-
reid van de Nederlandse buiten
landse dienst. Daar blijkt het heel
gewoon te zijn dat de Nederland
se ambassade in Buenos Aires
zich gedraagt als een onneembaar
fort voor Zuidamerikaanse vluch
telingen die hulp komen zoeken.
Het zal we3 waar zijn wat de des
kundigen zeggen. Je kunt niet ie
dereen binnen je grenzen halen.
Toch doen wij Nederlanders ons
best voor de vluchtelingen. Pre
mier Den Uyl blikte daarbij vu
rig naar de hemel, toen hij dit
aan Kenmerk verzekerde. Het ka
binet heeft al zoveel keer het
vluchtelingenprobleem op zijn
toch al overiaden agenda gehad,
dat de premier vond dat Je de
toelating eigenlijk beter kunt pro
grammeren of contiingen teren. De
Kenmerk-man dacht toen een
beetje aan het scheiden van de
goeden en kwaden. De gevluchte
Chilenen, Koerden en Turken zul
len voor een soort grote gemene-
deler moeten verschijnen, maar
waar zit die eigenlijk?
Het is Jouw wereld, maar ook
mijn wereld, zag Je die bedroefde
Chilenen denken. Het is natuur
lijk waar dat wij al overvol zijn
in dit land, maar het is ook waar,
zo meldde Kenmerk, dat Neder
land voor de Tweede Wereldoor
log minder Joodse vluchtelingen
uit Duitsland toeliet dan wij nu
denken. De toenmalige Nederland
se regering, die het moet met
nadruk worden gezegd nog niet
beter wist, lette zorgvuldig op een
bepefcte ooatingentering van de
vluchtelingen op grond van „eco
nomische redenen en het tegen
gaan van grote beïnvloeding van
ons volkskarakter".
AX
Religieuze liederen zijn om 2025 uur bij de EO te beluisteren.
Gezongen wordt er door Greetje Jansen-Kersbergen met de
Vlaardingse groep „The Ligthbearers".
In de aflevering van Urn-Blikom 19.05 uur op II, worden
op verzoek van de jongere füm-fans fragmenten vertoond uit
Slssimet Romy Schneider, diamonds are forever" met
James Bend en Jfs in the air" met George Formby. Het ge
heim van het spreken van commentaar bij de film wordt te
vens in deze aflevering onthuld. Speciale gast is daarvoor
Philip Bloemendal. Als finale zijn de Beatles te zien met een
fragment uit „The Magical Mysterie Tour".
De EO komt vanavand in ,J/ader Bekeken- terug op de za
terdag in Utrecht gehouden Ruslanddag, gewijd aan Christe
nen aan het IJzeren Gordijn. In een beschouwing over ach
tergronden van de Olympische Spelen wordt aangetoond dat
bij de Spelen sport en politiek ook in het verleden al met el
kaar hadden te maken.
Verder wordt de vraag behandeld, hoe het mogelijk is hoe een
klein land als Oost-Duitsland in de sport zo aan de top kan
staan.
Italië, volgens publidteMadireoteor
Carlo Livi, tot het enige land ter we
reld waar de reclame de grootste
kijkdichtheid heeft. Het programma
bestaat uit zes commercials", elk be-
staaande uit een sketch van 70 se
conden en 30 seconden directe re
clame. Het zou de kinderen te veel
de commercie inprenten.
„Carosello", waarvan de indringen
de herkenningstanen op warme zo
meravonden uit duizenden hulzen
schallen, wordt per 1 Januari gewij
zigd, hoe is nog niet bekend.
DAG 22 JULI
18.63 De kerk vandaag.
AVRO: 18.00 Nwb. 18.11
naai. IKON: 18.30 Kleur,
en commentaar. AVRO: 10.00 (S)
menadeorkeet. 10.30 (S) Hoogtepun
ten uit operettes. 20.00 Nws. 20.05 Ra-
Essay kumstprogr. 22.40 (S) Dat zit
§3»
NOS: 7.02 Olympische Spelen, samen
vatting. EO: 7.20 (8) Goepelsound. 8.03
(S) Tijdsein. (8.30, 8.45 Akt. 9.03 (8)
De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te
Elfder ure. TROS: 11.03 (S) Drie
draalt op verzoek. 12.03 (S) De Hugo
van Gelderenshow. NCRV: 13.30 (S)
10.30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Onbe
kend. Nws. 14.02 (S) Klankspiegel.
14.00 Nws. 14.00 (S) Beethoven's klaai-
(6) Met het oog op
Aktjoverz. radlo-tv. 23.20
VPRO: 16.00-17.00
DUITSE TV
24.00 Nws.
Hilversum in
NOS: 17.08 (6) Olympische Spelen.
TROS: 6.02-7.00 De Nachtwacht.
VRIJDAG 23 JULI
Hilversum I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Zomer "76 (7.30 Nws.
7.41 Echo. 8.24 Overweging). 8.30 Nws.
8.36 Gymn. voor de hulsvrouw. NOS:
8.46 Spiegel van België. KRO: 9.16
(S) Zomer "76 (10.30 Nws.). 12.00 (S)
gesprek. 14.00 (S) Zomer. '76 (16.30
Nws.). 16.00 (S) Jacques van Kollen
burg: muzikaal spreekuur. 17.00 (S) Va
kantlettps voor kinderen. 17.30 Nws.
17.32 (8) Echo magazine.
Hilversum n
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Te Deum Laudaanus. 764 Spoor
zoeken. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu. 8.26
Roeegeur en prikkeldraad, het leven
DONDERDAG 22 JULI
Duitsland I
17.55-18.00 Journ. Regionaal pro
gramma. NDR: 18.00 Graf Yoster gibt
glbt slch
Ehre,
19.26 Graf u
vervolg. 19.59 Programma-overz WDR:.
NoordriJ nland - West f a-
«SSaJKi 'S-SL?' Journ"
18.00 Nws.
len. 18.06 Intermezzo: Kobra Uber-
nehmen, tv-serie. aansluitend: Frem-
der. woher kommat du?, tv-eerle. 19.15
Akt. 19.46 Tip urn 4tel vor 8). 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Economisch-
mag .21.00 Kojak. 21.46 Kontraste
22.30 Journ, kommentaar en weerber.
22.50 Pilmrep. 22.35-23.40 Journ.
Duitsland H
17.00 Journaal. 17.10 Olympische Spe
len. 18.55 Die Nlbelungen, tv-serie.
1900 Journ. 19.30 Spelprogr. en llef-
dadlgheidsprogr. 2100 Journaal 21.50
lymplsche Spelen. Vanaf 0.00 Recht
streekse uitzending Olympische Spe-
1000 Wat heeft dat kind?, pedagogi
sche rubriek. 10.16 De taai ln Je hand.
1060 Eurolight. 11.00 Nws. 11.03 Meer
i de spreken-
BELGISCHE TV
BelgiëNederland
19.36 Verkeersveiligheid. 19.40 Mede
delingen. 19.45 Journ. 20.15 Coronation
Street. 20.40 Panorama. 21.30 Stand
punten. 21.60 Journ. 22.00-01 00 Olym-
Een \oderlandselftal\andoodgewone kijkers,
onder leiding\an Koos Postema. Dat zal
de tongen losmaken. Want we willen ook wel
eens weten hoe die dagelijkse mensen over
allerlei actualiteiten denken. Van de alles
wetende com men tatoren weten we het zo lang-
zamerhand wel. Een zomerprogramma van
de ARA. l w eet w el. die arbeidersomroep.
I w as noggeen lid ?Zou u Koos en ons dan een
groot plezierwillen doen: bellen 02150-16353,
of schrijven aan de VARA. Antwoordnummer 3.
llilversum.om te zeggen dat u het doet
I ,id worden.\oor dat ene tientje per jaar.
)f automatisch jaarabonnee op de Gids voor
f.36.SU. 1 lartelijk dank namens ons allen.
DeNARAddbenpast