Niet morrelen aan bemanning Hm JP Kerksluiting een zaak van bakens verzetten KERKDIENSTEN Wonder m p WÊhË Uk jgL. EHT» ifgrtsp ywHBÉ AK HEB mm f k TOCH LIEVER MANNEN DAN STENEN LEIDEN - "Zoals er moed voor nodig geweest is om ze te bouwen, zo is er ook moed voor nodig om ze weg te doen als de situatie dat vereist". KoningskerkPieterskerk en Oosterkerk. Ze omspannen eeuwen plaatselijke kerkgeschiedenis en verliezen binnen één generatie hun bestemming. ,Je moet ze niet willen houden omdat ze er nu eenmaal staan", zegt voorzitter-kerkvoogd Jongejan heel nuchter. Dat is het kalme commen taar van voorzitter kerkvoogd C. Jongejan op de vraag of de overdracht van de Pieterskerk aan een stichting, de afbraak van de Oosterkerk en de sluiting van de - nog vrij nieuwe - Koningskerk de Leidse hervormde ge meente mentaal niet ern stig hebben verzwakt. Jongejan is een kerkvoogd die be- reid is het historische patroon los te laten als daarmee belangrijker za ken worden gediend. En voor hem en zijn mede-kerkvoogden is een onverminderde pastorale bearbei ding van de kerkelijke gemeente een stuk gewichtiger dan een vol ledige instandhouding van haar materiële bezit. Een kerk moet meegroeien en de ontwikkelingen - bijvoorbeeld ten aanzien van stad suitbreiding - goed volgen, maar zij moet ook de bakens durven verzet ten. Wie wil in deze tijd nog bewe ren, dat er geen verlopend getij is? Jongejan zegt "In beweging moet die kerk blijven. Niet blijven zitten op watje hebt. Je heroriënteren als dat nodig is. Het wordt pas goed kritiek als je aan de bemanning van het pastoraat gaat morrelen". Dat laatste is in hervormd Leiden de afgelopen jaren nu juist niet ge beurd. In tegenstelling tot andere gemeenten waar soms een paar predikantsplaatsen tegelijk wer den opgeheven. Als de heer Jonge jan dat pluspunt voegt bij het feit dat er na het afstoten van drie ker ken nog plenty ruimte overblijft en dat het "levende geld" dat via de jaarlijkse vrijwillige bijdrage en de wekelijkse collecten bij de her vormde gemeente binnenkomt nog steeds een opgaande lijn vertoont, dan kan hij in geen enkel opzicht het pessimisme delen van mensen die in de "uitverkoop" van kerken alleen maar het begin van het einde willen zien. In de antwoorden die voorzitter- kerkvoogd Jongejan mij deze week op een aantal vragen gaf, waren steeds twee elementen opvallend aanwezig: realisme en vertrouwen. "Je moet doen wat je samen nodig vindt, maar kerkvoogd-zijn is ook nog een zaak van geloof. Aange name verrassingen zijn er ook". Illusie Sommigen menen, dat als de her vormde gemeente een wat minder ambitieus kerkbouwprogramma - Maranathakerk, Koningskerk, Vredeskerk - had uitgevoerd, het met de kerken in de binnenstad wel anders gelopen was. Jongejan: "We praten dan wel over een tijd waarin de mensen minder mobiel waren dan nu. Ik kan wel meevoelen met de gedachte van toen om de kerk bij de mensen te brengen. Hadden We toen maar geweten dat men zich later zo ge makkelijk van de ene naar de an dere wijk zou verplaatsen. Mis schien hadden we dan de centrale kerken wel in stand kunnen hou den. Maar vergeet één ding niet het echte wijkwefk had je toch moeten decentraliseren. Het is eenvoudig een illusie dat je als kerk in een nieuwe stadswijk niets hoeft te doen. Maar er is in Zuid-West ook geen hervormde en in de Mors geen gereformeerde kerk gebouwd". Zijn drie kerksluitingen vol doende om financieel weer gezond te worden? Jongejan: "Ik zou niet willen bewe ren, dat de hervormde gemeente fi nancieel niet gezond is. Het vraagt wel veel overleg en een aanhou dend beroep op de leden om de za ken steeds weer rond te krijgen. Maar dat beroep is nog nooit tever geefs geweest. (Handelingen 14:8-20). Paulus en Barnabas bevinden zich ergens in Klein-Azië en het verhaal vertelt dat Paulus daar een wonder verricht door ie mand die vanaf zijn jeugd aan zijn benen verlamd was te ge nezen. Als dat wonder is ge beurd denken de mensen in die streek dat de goden, in mensengedaante, op aarde zijn verschenen, en zij noemen Bamabas Zeus (de oppergod) en Paulus Hermes (de bood schapper van Zeus). Zij willen de goden offers brengen, doch Paulus weet hen hiervan te weerhouden door te zeggen dat ook zij maar zwakke men sen zijn, en door hen op te roe pen zich te bekeren tot de le vende God van wie zij al enige kennis kunnen hebben, want zegt Paulus: "God heeft zich niet onbetuigd gelaten door u 'Natuurlijk doet het sluiten van een kerk verrekte zeer, maar het wordt wel minder moeilijk als je voor de keus staat: óf een kerk óf predikanten weg. Ik geef de voorkeur aan mannen boven stenen. Je moet een kerk niet in bezit willen houden omdat ze er nu eenmaal staat". Aan de predikantsplaatsen is niet getornd. In de wijkgemeente Vredeskerk-Staalwijk kon ds. Steenstra erbij komen. Voor de Me- renwijk hebben we een predikant splaats gesticht. En naar de wijk gemeente Koningskerk komt nu ds. Meyers. Een veelheid van facto ren heeft tot deze gunstige ontwik keling bijgedragen. Zoals de sa menwerking met de gereformeer den in Zuid-West en in de Mors, de verkoop van de Oosterkerk, de in spanningen van de kerkvoogdij om uit de exploitatie van "Rhijnhof' geldmiddelen ter beschikking te krijgen, de stijging van collecten en vrijwillige bijdrage, de vermin derde bezetting van het kerkelijke bureau en het pro-deo-werk van tientallen vrijwilligers. Het schoonhouden van de Vredeskerk bijvoorbeeld door een groep ge meenteleden bespaart jaarlijks tien- tot twaalfduizend gulden. We verwachten als kerkvoogdij, dat in iedere wijkgemeente zulke initia tieven op gang komen. Of de sanering die we tot nu toe hebben toegepast, voldoende is? Ik waag me liever niet aan voorspel lingen. Een kerkvoogd is niet alleen een rekenmeester. Er is ook nog zoiets als geloof. En dat kan ook in dergelijke zaken nooit te veel ver wachten". Overcapaciteit Maar de bouw van de Konings kerk is toch wel een beleidsfout geweest. Jongejan (lang nadenkend): "Het staat wel vast, gezien de afstand tussen Koningskerk en Marekerk, dat het verantwoord is, de Ko ningskerk te sluiten. Het antwoord wel te doen, door u van de he mel regen en vruchtbare tij den te geven en aan uw hart overvloed van spijs en vro lijkheid te schenken". Het lijkt waarschijnlijk dat Lucas, de verteller van dit verhaal, wel weet heeft gehad van een ander verhaal dat in die tijd in Klein-Azië werd verteld: Zeus en Hermes be sluiten om in mensenge daante naar de aarde af te da len, zich voor te doen als arme trekkers die op zoek zijn naar onderdak om op die manier de gastvrijheid van de mensen op de proef te stellen. Zij kloppen aan honderden deuren aan, maar worden overal afgewe zen. Eindelijk vinden zij gast vrijheid bij een arm echtpaar op leeftijd. Voor straf wordt de hele streek verdelgd maar het echtpaar blijft gespaard: hun op de vraag, of deze kerk overbodig is, laat ik graag aan anderen over. Maar^haar afstoting verschaft ons wel dAmiddelen om-4rrTt?T'v«r£ier van het\stadscentrtim gelegen Me- renwijk iets npér te zetten. Dat ge beurt dan\n-dombinatie met de ge reformeerde en de rooms- katholieke kerk. Omdat het de be doeling is, zo efficiënt mogelijk te bouwen, wordt dat een centrum met één kerkzaal. Twee kerkzalen zouden de financiële attractie van het samen bouwen goeddeels weg nemen. Wil men gescheiden dien sten - voor protestanten en voor rooms-katholieken -, dan zal men het dus in de tijden moeten vin den". Het geheel van de hervormde ge meente en de gereformeerde kerk overziende, kom je al gauw tot de conclusie, dat er ook na de recente kerksluitingen nog sprake is van een overcapaciteit. Jongejan: "Het valt niet te ontken nen, dat we samen nog met een vrij behoorlijke overcapaciteit zitten. Maar over de gereformeerde situa tie kan ik me niet uitlaten. Wel vind ik, dat beide kerken voortdurend attent zullen moeten zijn op moge lijkheden tot beperking van de ex ploitatiekosten. Wij als hervorm den zijn op dat punt zachtjesaan uitgepraat. Met de commissie van beheer van de gereformeerde kerk hebben we heel goede contacten". Afbraak Als de kerk moet bezuinigen, waar moet ze dan beginnen? Jongejan: "Op het materiële vlak. Met een minimum aan gebouwen en een maximum aan inspanning hut verandert in een tempel waarvan zij priesters worden, en ze sterven tegelijkertijd doordat de man in een eik en de vrouw in een linde veran dert. Die twee verhalen lijken op elkaar en ze verschillen van elkaar. In het verhaal over het gastvrije echtpaar doen eerst de mensen iets en worden daarna door de goden be loond daar reageren de goden op wat de mensen hebben ge daan, en daar staat het indivi duele leven centraal. In het verhaal uit Handelingen worden de mensen opgeroe- van de gemeente zelf - en dat op ieder punt - kan je een heel eind komen. En pas als al die mogelijk heden zijn uitgeput of niet uitvoer- -ba^r blijken te zijn, kan de beman ning van het pastoraat een punt van overweging worden. Maar als je zó ver bent, begint de afbraak pas goed. Zolang ik lid ben van de kerkvoogdij, zal ik deze gedachte vurig blijven bepleiten. En de an dere leden denken er niet anders Als de Merenwijk een predikant heeft, kan Leiden tegenover verge lijkbare gemeenten de toets van de kritiek zeker doorstaan. Er werken hier ook nog, zij het buiten bezwaar van de plaatselijke kerkvoogdij, twee studenten- en een academie- predikant". Naarmate je meer bezit afstoot, worden de inkomsten uit die bron minder. Zulke meevallers komen maar één keer voor. En wat dan? Jongejan: "De opbrengst van de vrijwillige bijdrage en de collecten is inderdaad niet voldoende om de kosten van de predikantsplaatsen te dekken. Een voortdurende stij ging van die opbrengsten zal nodig zijn willen we de inflatie bijhouden en de achterstand inhalen. Ik ben wel niet pessimistisch, maar ik kan ook niet zeggen dat ik helemaal zonder zorg ben als ik naar de toe komst kijk. Het aantal bijdragenden (nu 5500) is de laatste jaren op peil gebleven, maar hoe die groep zich op de lange duur gaat ontwikkelen, weet ik niet. Welke invloed heeft de ver grijzing van het ledenbestand op het geheel en in welk tempo gaat die door? Zal de aanwas van jonge mensen zo groot zijn, dat het draag- pen om te reageren op wat God heeft gedaan, en daar gaat het meer om de hele mensheid (aan wie God regen en vrucht bare tijden geeft) dan om en kelingen. (Voor theologische 'insiders': deze tegenstelling heeft niets te maken met het verschil dat tegenwoordig in Nederland tussen 'grieks' en 'joods' denken wordt ge maakt: iedere jood en iedere griek die nadacht zou met de door Paulus bij die gelegen heid gesproken woorden heb ben ingestemd). Doordenkend over de woor den van Paulus kunnen we misschien zeggen: De regen uit de hemel en de vruchtbare tijden zijn een voorbeeld van het grote wonder van de na tuur, de schepping, die naar de levende God verwijst; de le vende God staat achter het vlak van de gemeente intact blijft? Dan kom ik nog even terug op het pastoraat. Je kunt het één niet los- zien van het andere. Waar dat func tioneert, zullen in de regel ook de materiële middelen gevonden worden om de gemeente in stand te houden. En dan komt het niet al leen aan op de beroepsmensen - de dominees -, maar ook op de teams van ambtsdragers en medewerkers die om hen heenstaan". Wat de kerkvoogdij zelf betreft, noemt de heer Jongejan graag de medewerking van de permanente commissie "Geldwerving", die be staat uit twee leden van de centrale kerkvoogdij en van iedere wijkge meente twee kerkvoogden. Twee gulden Is dat financiële draagvlak overal even sterk? Jongejan: "Eén van de meest frap pante dingen van de vrijwillige bij drage is, dat als ieder die nü minder dan f 2,- per week betaalt wél f 2,- zou betalen, en als ieder die nü meer of veel meer dan f 2,- per week betaalt hetzelfde zou blijven geven, de hervormde gemeente, wat het pastoraat betreft, uit de zorgen zou zijn. Kort gezegd: als ieder die nu minder bijdraagt f 100 per jaar zou gaan betalen. Nü is 3/4 deel van de betalenden goed voor 1/4 van de in komsten. Een kwart moet dus 3/4 van het totaal der vrijwillige bijdra gen opbrengen. Je kunt niet zeggen, dat dit zo'n heel sterke basis is. Al zijn we er bijzonder gelukkig mee, dat een grote groep bereid is de aanwijzin gen voor het vaststellen van de jaarbijdrage royaal te honorèren. Maar verrassingen buiten deze groep zijn er ook. Er komen jonge gezinnen terug, die de eerste moei lijke jaren - van bijvoorbeeld het eigen huis - voorbij zijn en nu weer gaan meedoen". Hoe staat het met de Hooglandse kerk? Jongejan: "Die is over 31/* jaar he lemaal klaar. Inclusief het orgel, waarvan de restauratie in Leer (Duitsland) nu is begonnen. De res tauratie van de aangrenzende be bouwing, tussen de Hooglandse Kerkgracht en de Nieuwstraat, is bijna voltooid. Daar komen het kerkelijke bureau en de kosterij. Ook de diaconie gaat van dit ge bouw gebruik maken. Over de in richting van de kerk hebben de studentenekklesia, die de kerk blijft gebruiken, en de wijkge meente Pniël overeenstemming bereikt". Uw beslissingen van nu werken door tot in de toekomst. In welk perspectief neemt u ze eigenlijk? Jongejan: "Ik ben ervan overtuigd, dat de kerk blijft bestaan. In welke vorm kan ik niet zeggen. Maar er zullen toch altijd plaatsen moeten zijn waar het evangelie verkondigd wordt. Gezien onze hang naar com fort zouden dat wel paleizen moe ten zijn. Maar dat kan niet. Het hoeft ook niet. We mogen al blij zijn met een aantal eenvoudige gods huizen. Als het Woord maar ver kondigd wordt. Desnoods in een tent. Of zelfs in de openlucht. Ook daar kan het evangelie van genade in volle omvang klinken en zal het harten vinden die er ontvankelijk voor zijn". s j DE GROOT wonder waardoor het leven op deze wereld mogelijk wordt. Dat is het wonder waarover wij ons ons leven lang mogen blijven verwonderen. Dat wonder gaat alle kleine won deren waardoor het ons ineens weer voor de wind kan gaan verre te boven. De moeilijkheid van de kleine wonderen in ons leven is dat ze vaak voor meer dan één uit leg vatbaar zijn en gauw weer vergeten worden. Maar het grote wonder is dat God ons ons leven schenkt, en ons de mogelijkheid heeft gegeven iets van dat leven te maken. Dat geschenk van God is geen beloning, maar dat hebben we al van God gekregen voordat wij naar God vroegen. E P. MEIJERING, remonstrants predikant LEIDEN - Herv. Gemeente: Hoogl. kerk 10 ds Sol Hoogeveen, 11.45 oec. stud, dienst: Marek. 10 ds De Jong, 5 ds La- gerwey Den Haag: Maranathakerk 10 ds v. Achterberg; Koningskerk 10 hr. Hui gen; Bethl. kerk 10 ds Knipscheer Epe, Bevr. kerk 9 ds Boogert, Vredesk. 10 mevr. De Mey, Waalse k. geen dienst, Acad. Z. 10 ds Brederveld, Diac.huis 10.30 ds Hemmes,.Merenwijk 10 dienst. Geref. Kerk Zuiderkerk 10 ds Sytsma, Petrak. 10 dr. Vlijm, 7 ds v. d. Ree Alp hen, O. Vest 10 ds v. d. Ree, 5 dr Vlijm, Mar.kerk 10 ds v. Achterberg. 5 ds Post, Bevr.kerk 9 ds Boogert, 5 ds Sijtsma, Groenh. 10 ds Post, De Mirt 10 hr Krom hout, Mierennest 10 hr. Spijker, Meren wijk 10 pastor Van Well, Petrakerk 10.30 dienst voor doven, hr. Van Dalen. Dole rende Noodgemeente Groot Leiden (Herengr. 70): 8.30 en 7 dr. Zeegers. Ge ref. Kerk Vryg. 10 en 5 leesdienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds Biesma Lisse. Ge ref. Gem. 10 en 4.30 ds Boogaard. Geref. Gem. in Ned. 11.30 en 5.30. Evang. Luth. Gem.: 10.15 ds De Wit, Leiden. Remonstr.-Doopsgez. Gem.: 10.15 dr. Meijering. Baptistengem. 10 ds v. Mame ren. Evang. Christengem. (Middelstegr. 3): 10 hr. Faber. Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw.singel 21): 6 nam., Leger des Heils: 10 en 7.30 u. Evangelie centrum Zijlsingel 2: 10 zr. Hilberink, dinsd. 8 hr. Leeflang. Pinkstergem. (O. Rijn 3): 3 hr. Eikerbout. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 25): 9.30 en 4 woensd. 8. Christian Science (Steenschuur 6): 10.30. Kerk van J. Chr. v. d. Heiligen d. Laatste Dagen (Steenschuur 6): 10.15. Oud-Kath. Kerk: geen dienst. Vrij Kath. Kerk: 10.30 h. mis. Rk kerken: Haagweg zat. 7, zond. 9, 10.45, 12 en 6.30, Steenschuur zat. 7, zond. 10, 11.30, 6 en 7, Lammenschans- weg zat. 7, zond. 9, 10.30, 12 en 6. Haar lemmerstraat zat. 7, zond. 9.30, 10.45, 12 en 6.30. Rijndijk 281 zat. 7, zond. 9.30 en 11.30, Boshuizerlaan zat. 7, zond. 9.30,11 en 12.15, Herensingel zat. 7, zond. 8.30, 9.30 en 11. AARLANDERVEEN - Herv. Gem.: 10 dr Kamma O.geest. Geref Kerk 9 en 2.30 hr. Tenyenhuis. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 7 kand. Klomp. Rk Kerk: zat. 7, zond. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Adventskerk 9.30 ds Bogers, 6.30 kand. Tenyenhuis, Kruiskerk 9.30 ds v. Hoegee. Opst. kerk 9.30 ds Lefeber, 6.30 ds Bogers, G. Herderkerk 9.30 ds De Rui ter, De Bron 9.30 dr v Santen, Drie- hoorne 7 ds De Ruiter, Oudsh.weg 10 ds Cadee, Sionsk. 9.30 ds Verploeg, 6.30 kand. De Leede. Geref Kerk Mar. kerk 9.30 drs. Boonstra Wassenaar, Salv.kerk 10.30 kand. Tenyenhuis, 6.30 drs Boón- stra, G. H.kerk'9.30 ds De Ruiter, 6.30 ds Hanemaayer, De Bron 9.30 dr v. Santen, 6.30 ds Lefeber. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 en 6.30. Geref. Kerk Vrijg. Buiten Ver band 9.30 hr Mollema, 4.30 hr v. d. Hout. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30. Oud Geref. Gemeente 9.30 en 4, 20 juli 7.15 ds v. d. Meer. Baptistengem. 109 ev. Bouhof, 6.30 ds Postma. Leger des Heils 10 en 7.30 samenkomst. Volle- Evangeliegemeente (geb. Kinder vreugd): 10 hr v Leeuwen. Moluks Evang. Kerk 11 ds sitanala. Moluks Prot. Kerk 4 ds Molle. Remonstr. Kring 10 ds Hooykaas. Rk kerken: Bonifacius zat. 7, zond. 8.30, lOen 11.30. Piuszat.7,zond.9, 10.30 en 11.45, De Bron zat. 6.30, zond. 9 en 11. BENTHUIZEN - Herv. Gemeente: 9.30 en 6 ds Den Dikken. Geref. Gemeente: 9.30 leesdienst, 2.30 ds Honkoop R.dam, dond. 22-7.30 ds Blok Dirksland. BODEGRAVEN - Herv. Gem.: Dorps kerk 9.30 kand. Geluk, 6.30 kand. Boer, Salv. kerk 9.30 ds Van Embden, 6.30 kand. Geluk, Bethl.kerk 9.30 ds v. Ma- lenstein Veenendaal, 6.30 ds v. Embden. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds 't Hart. BOSKOOP - Herv. Gem.: 9.30 en 6.30. Geref. Kerk 9.30 ds Omta, De Stek 9.30 ds Dijkstra, in herv. kerk 6.30 ds Breder veld Leiden. Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 6.30 ds Moerdijk A.dam. Geref. Gemeente 9.30 en 6 dienst. Opwek kingsgemeente (geb. Concordia): 9.30 dienst. Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5. Rk kerk: zat. 7, zond. 8.45, 10 en 11.30, Ontmoeting zat. 5.30, zond. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem.: 9.30 ds Stehouwer Alphen, 6.30 kand. v. Harten Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds Bouma Noordwijk, 5 hr Tenyenhuis Alphen. Rk kerken: Michael zat. 7, zond. 9, Bernar- dus zat. 7, zond. 10.30, Ridderhof zond. 10.30 Hazdorp zat. 7zond. 8,10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10. Geref. Kerk 10 ds Hartkamp, 7 ds Carstens De Kaag, gemeensch. dienst Chr. Geref. Kerk: 10 en 7 ds v. d. Kamp. Rk kerk: Martinus zat. 7, zond. 8.30,10, 11.30. HOOGMADE - Herv. Gemeente 10 dr. v. Vliet avondmaal. Rk kerk: zat. 7, zond. 8 en 10.30. DE KAAG - Herv. Gemeente: 9.30 ds Carstens. Rk kerk: zat. 7, zond. 8,10en 7. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Dorpshuis 9.30 en 6 ds Teygeler, avondmaal, Ontm.kerk 10 en 6.30 ds Baas avondmaal, school Narcisstr. 10. Geref. Kerk 9 ds Vrolijk, 6.30 ds Dijkstra Boskoop. Rk kerk zat. 7, zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N. Kerk ds Treure, 6 ds Boer, O. Kerk 8.30 ds Koelman, 10 ds Kool, 6 ds Catsburg, Ichthus 10 ds v. Roon, 5 ds Treure, Pnièlk. 9.30 ds Catsburg, 6 ds Reyenga te Leiderdorp, Gr. v. Pr. school 10 ds Koelman, Hoekst. 10 ds Koch, Duitse dienst Overduin 2 ds. Baas. Geref Kerk Vredesk. 9.30 ds De Vries, 5 ds Vrolijk, Triumfatork. 9.30 ds Snoey, 5 ds De Vries. G. -ef. Kerk Vrijg.: 10.15 en 3.30. Geref. Ken. Vrijg. Buiten Verband, 8.45 en 7 ds v. d. Lingen. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds De Jong Driebergen. Geref. Ge meente 10 en 5 dienst, woensd. 7.30 stud. Vogelaar. Volle Evangeliegemeente (Voorstr. 100): 9.45. Soefie-beweging: 4 nam. dienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. drs Kattenberg V.schoten, 7 hr Stroo (in ger. kerk). Geref. Kerk 10 ds Baayen Rijnsburg, 7 hr. Stroo. LEIDERDORP - Herv. Gemeente én Geref. Kerk: Dorpskerk 10 prof. Rasker, Hoofdstr. 10.45 ds Swierts Koudekerk, Scheppingskerk 9 mevr. Sysling. Bap tistengemeente: 5 hr. Lourens. Rk kerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. LEIMUIDEN - Herv. Gemeente 9.30 ds Kramer Aalsmeer. Geref Kerk 9.30 en 7 ds Klapwijk Eindhoven, Rk kerk zat. 7 zond. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem.: gr. kerk 9 en 7 ds Oostinga. Pauluskerk 10.30 ds Oostinga. Geref. Kerk 10 en 7 kand. Zwaan. Geref. Kerk Vryg.: 10 en 5 ds Simpelaar. Geref. Kerk Vrijg. Buiten Verband: 9 ds Waag- meester, 5 dienst. Chr. Geref. Kerk: 7 ds Biesma, geen opgave voor morgen dienst. Geref. Gemeente: 10 dienst, 4 kand. v. d. Net Moerkapelle. Oud-Geref. Gemeente 9.30 en 3 dinsdag 7.30 ds v. d. Poel. Aktie Kruistochten: ma. 8 ds Gra vendeel. Rk kerken: Agatha zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30, Poelhuis zat. 7, zond. 9 en 11.30, Maria zat. 7, zond. 8.30, 10 en 5.30 Engelbewaarders zat. 7, zond. 7.30, 9.30 11 en 5.45. NIEUWKOOP-Herv. Gemeente: 9.30 hr Goedhart, 6.30 ds v. d. Broeck Bodegra ven. Geref. Kerk 9.30 ds Beukenkamp A.dam, 7 ds Damsma Rijnsburg. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9, 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gemeente: 9 30 en 6.30 ds Kaai. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds Veenendaal Sneek. Rk kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NOORDEN - Herv. Gemeente: 9.30 hr Henzen Leiderdorp, 7 ds De Vree Lei- muiden. Geref. Kerk: 10 en 7 ds Booy Linschoten. Rk kerk: zat. 7.30, zond. 7.30, 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gemeente: Zee - kerk Hoofdstr. 10 ds Keuning, De Rank 10 en 3.30 ds v. Estrik Dordt, 5.30 ds Keuning. S. Mio 9 dr. Jansen, Binnen 10 en 7 dr Jansen. Geref. Kerk - Zee 10 kand. v. Loo, 7 ds Warning Binnen 9.30 ds Warnink, 7 ds Baayen Rijnsburg, v. d. Bergh-st. 11 ds Warnink. Rk kerk Zee 9, 11 en 7; Binnen 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem.: 10 ds Streefland, 7.30 zangdienst. Rk kerken Jozef zat. 7, zond. 8,10,11.30 en 6, Viktor zat. 7, zond. 8,9.30,11 en 6, De Zilk zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30, S. Bavo 9.30, S. Maria zat. 7.15, zond. 10. OEGSTGEEST - Herv. Gemeente: Groene K. 9.30 pater van Vliet en ds Ter Linden. Paulusk. 10 ds Smits Edam; Gem.centr. 10.30 ds v. Malssen te L.dorp. Geref. Kerk: 10 en 7 ds Vegter. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 dienst, 3 ds. Simpelaar. Geref. Kerk Vryg. Buiten Verband: 8.45 br. v. Dyk, 4 br. v. d. Wetering. Rk kerk: Willibrorduskerk zat. 7, zond. 10 en 12, Bonaventurakapel zat. 6.30, zond. 9 en 11. OUD ADE - Rk kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 hr De Reus te Leider dorp. Geref. Kerk 9.30 ds v. d. Heiden 6.30 ds Cziria. Rk kerk zat. 7, zond. 8,9.30 en 11. ROELOFARENDSVEEN - Rk kerken: Petrus Banden zat. 7, zond. 8, 9.30, 1 en 12.15; M. Presentatie zat. 7. zond. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gemeen te: 10 ds Hanemaayer Alphen, 7 ds v Malssen Leiderdorp. Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gemeente: gr. kerk 9.30 kand. Dee O.geest, 5 ds v. d. Bogerd. Bethelkerk 9.30 ds v. d. Bogerd, 7 ds Vink Katwijk. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds Kremer Den Haag, 7 ds Hoornstra N.-Vennep; Mar. kerk 8.30 kand. Zwaan, 5 ds Baayen. Immanuel 9.30 ds Swierts Koudekerk, 5 kand. Zwaan, Camping K.hof 10.30 hr. Ravensbergen. Geref. Kerk Vryg. 10 en 5.15 ds v. Nus. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5. Evang. Christen gemeente (aula mavo): 10 dienst. Rk ge meenschap (aula tuinbouwschool): 10.30 zat. 7. RIJPWETERING - Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. tiemeente: 9 en 10.30 kand. Bakker, 6.30 ds v. Achter berg Leiden. Geref. Kerk 9.30 ds v. d. Berg, 7 ds v. Santen. Chr. Geref. Kerk 10 dienst, 5 ds v. d. Kamp. Rk kerk: zat. 7 zond. 8, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gemeente: 9.30 ds Lindenburg, 6.30 ds Abma Kortenhoef. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Oost te Alp hen. Rk kerk dorp 9 en 12, Langeraar zat 7, zond. 8, 9.30, 11 en 12.15. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 ds Overgaauw, 6.30 ds Rooze. Geref. Kerk 9.30 ds Rooze, 6.30 ds Overgaauw. Geref. Kerk Vryg.: 9.30 en 5. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 ds Bro kerhof. Rk kerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gemeente: dorp 10 ds Wagenvoorde, Leiden, 7 ds Meijering, aula NH 9.30 ds Meijering, Hulp en Heil 10 hr v. d. Hout, Rijndijk geen dienst. Geref. Kerk 9.30 dienst, 7 ds Meijering in herv. kerk. Geref. K. Vrij gemaakt: 10 en 5 ds Blokland. Rk ker ken: M. Godskerk zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30, Laurentius zat. 7, zond. 8.30,10.30 en 12, aula NH 11. WARMOND - Herv. Gemeente 10 ds Hollemans. Rk kerk: zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30. WASSENAAR - Geref. Kerk: 10 ds Koers Den Haag, 7 ds Overdulve Pijnac- ker. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds Lugt Den Haag. WOUBRUGGE - Herv. Gemeente: 9.30 ds Blenk, 6.30 dr. v. Vliet Hoogmade. Ge ref. Kerk 9.30 ds Huizebosch, 6.30 dienst. Rk kerk: zat. 7, zond. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9.30 ds Nicolai. Geref. Kerk 9.30 drs. Houtman te Leimuiden, 7 ds Van Houten Aals meer. Rk kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gemeente 10 ds Schoch. Rk kerken Janskerk zat. 7.30, zond. 7.30, 9.30 en 11.30. Chr. Dienaar- kerk zat. 7 zond. 8.30,10,11.30 en 6, Ryn- dyk Meerburg zat. 7, zond. 10, 12 en 6. ZWAMMERD AM - Herv. Gemeente 9.30 hr Nap Woerden, 6.30 hr Christ Gouda. Geref. Kerk 9.30 ds v. d. Heiden, 6.30 ds Cziria. Beroepingswerk: Hervormde Kerk: beroepen te Stellendam J. Vroegindewey Katwijk aan Zee, te Alblasserdam M. Verduin Brakel; bedankt voor Kesteren en voor Schoonrewoerd J. P. Verkade Montf-»ort, voor Berkel en Roden rijs en voor Almkerk D. Heikoop Herwijnen. Geref. Kerken: be noemd tot legerpredikant J. D. Cremer Hellendoorn. Geref. Ge meenten: beroepen te Genemuiden Chr. v. d. Poel Ierseke; Baptisten gemeenten: bedankt voor Pernis A. Visscher Veendam. HHppr Voorzitter-kerkvoogd jWÊ$ C. JONGEJAN: i i? •i vr W y^i v* V" zJli -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4