Smokkelen
met succes
voor drie
FILMS
DEZE
WEEK
Haanstra wil met "Dokter Pulder
via de Berlinale doorstoten
The Genius
soms leuk
maar wel
langdradig
King
Kong
stierf
weer
PAGINA 16
Verheerlijking
"Benji" bij
kinderfilm
Titel: Benji. Bioscoop: Trianon,
alle leeftijden.
Het lijkt me toch allemaal wel
wat overdreven, die Benji-
verheerlijking. Toegegeven: of
de hond is super-intelligent, of
hij heeft een uitstekende trainer
gehadMaar om nou met de hele
familie naar dit "kassucces" te
trekken, nee. Ber\ji pretendeert
een "familiefilm" te zijn. maar
kan niet anders dan alleen maar
door kinderen leuk gevonden
worden. Het is te overdreven
om erin te trappen. "Bepji"
wordt gespeeld vanuit het ge
zichtspunt van het hondje.
Moeilijk voor het beestje na
tuurlijk, hij slaagt er deson
danks in zonder te praten een
heleboel duidelijk te maken.
Maar na hem een half uur lang
over het scherm te hebben zien
draven heb je er wel genoeg
van. Bovendien is de filmmu
ziek even monotoon als irritant.
Het verhaal zelf behelst ook al
veel te weinig om met de hele
familie te willen zien. Het gaat
tenslotte om het hondje, maar
daarom is het des te aardiger als
het verhaaltje ook wat leuk in
elkaar zou zitten, want een
hondje alleen is lang niet ge
noeg, hoe slim en hoe leuk ook.
Benji leidt een vrij leventje. Hij
heeft een groot aantal vrienden,
maar geeft de voorkeur aan een
zwerversbestaan. Hij overnacht
in een oud, leegstaand huis. De
kinderen van een plaatselijke
huisarts willen Ber\ji vreselijk
graag opnemen, maar pa zegt
nee. Als Benji zich tenslotte
ontwikkeld tot een speurder en
redder-in-nood mag Benji na
tuurlijk blijven. Zo simpel als 't
maar kan.
MIEP DE GRAAFF
VRIJDAG 2 JULI 1976
We schrijven: Tijuana in Mexico tijdens de
"drooglegging" van de Verenigde Staten. Een ze
kere Claire verdient haar brood met het zingen
van dubieuze liedjes in een al even dubieus café,
waar de duistere gasten weinig waardering voor
haar opbrengen. Een poging om met behulp van
haar vriend Walker mensen uit Mexico naar de
VS te smokkelen loopt op niets uit. Gelukkig
voor het tweetal dient een derde compagnon zich
aan en gedrieën besluiten zij zich bezig te houden
met het smokkelen van drank naar de VS, waar
whisky en gin op dat moment geliefder zijn dan
wat ook.
En dan begint het grote avontuur,
waarin Liza Minelli (Clair), Burt
Reynolds (Walker) en Gene Hack-
man (Kibby) letterlijk verzeild ra
ken. Met de "Lucky Lady", een
zeilschip, dat betere tijden heeft
gekend, sjouwen zij over de wate
ren om drank te bemachtigen en dit
illegaal te verkopen. Gedwars
boomd als zy worden door de
kustwacht en een zekere McTea-
gue, een heerschap, dat via zijn
connecties met Maflaleden zo'n
beetje de alleenheerschappij in het
omstreden gebied heeft, is niets
hun te veel om toch hun portie al
coholica te versjacheren.
Een dolle komedie, die het midden
houdt tussen "The Sting" en
"Butch Cassidy and the Sundance
Kid". Maar natuurlijk is het alle
maal nog nèt even anders, al zijn er
aanknopingspunten genoeg. Liza
Minelli, die haar roem te danken
heeft aan de film "Cabaret", speelt
een heerlijke rol van de dolle meid,
die verliefd wordt op haar beide
compagnons. Ze sleept ze met haar
doordrijven bijna naar de onder
gang weliswaar, maar als het erop
aankomt gaat ze voor beiden door
het vuur.
Burt Reynolds is goed als de mooie,
maar onhandige en wat dommige
jongen, die het zonder het brein van
Kibby niet zou klaarspelen. Gene
Hackman moet als Kibby listen
verzinnen en het verstand laten ze
gevieren boven de zenuwen als het
op daden aankomt. Een lollige film,
waarin de harde realiteit van het
smokkelaarsleven meteen knipoog
wordt bekeken, maar waarin te-
Het illustere smokkeltrio: Burt Ri
vens de wrede kanten van het
"vak" niet worden vergeten.
Ontzettend leuke vondsten maken
van "Lucky Lady" een zeer aan
trekkelijke film, ongecompliceerd,
maar zeker niet onbenullig. Een
produktie, die je laat geloven, dat
échte misdadigers beslist niet altijd
de overwinning behalen, ook al
hebben zij meer pijlen op hun boog.
molds, Liza Minelli en Gene Hackmc
Een produktie ook, die de toe
schouwer de kant van de zwakste
doet kiezen, juist om zijn originali
teit, waarmee hij zijn vijand te lijf
gaat.
Dat die zwakste aan het slot de
sterkste wordt en als het ware een
vrijbrief krijgt voor dezelfde mis
dadige praktijken, is misschien een
zwak puntje. Maar het zou geen
komedie zijn, wanneer het publiek
daarvan een punt zou kunnen ma
ken. En daarvoor heeft regisseur
Stanley Donen door zijn aanpak
wel gezorgd.
Titel: "Lucky Lady"; regie: Stan
ley Donen; hoofdrollen: Liza Mi
nelli, Burt Reynolds en Gene
Hackman; theater: Lido, 14 jaar.
AN NE MI EK RUYGROK.
"The Genius"; hoofdrollen: Te
rence Hill. Miou-Miou en Patrick
McGoohan; regie: Damiano Da-
miani; theater: Luxor; leeftijd: 14
jaar.
Opgepast, laat u niet bedotten! Op
de advertenties voor de film "The
Genius" staat weliswaar in koeie-
letters de naam van topregisseur
Sergio Leone. Wanneer u echter
nogmaals kijkt leest u dat de regie
van deze film niet in zijn handen
rust. De vrij onbekende handen die
"The Genius" "vormden" behoren
toe aan Damiano Damiani. Ook bij
de presentatie van de medewerkers
aan het begin van de film wordt
weer gespeculeerd op Leone, wiens
naam publiek naar de bioscoop
moet lokken, maar wiens aandeel
onzichtbaar is. Na die teleurstelling
te hebben verwerkt, valt te conclu
deren dat "The Genius" niet eens
zo'n onaardige film is. Het op zich
aardige verhaal met een verrassend
plot levert best komische scènes
op, maar het duurt allemaal wat te
lang. Ook acteur Terence Hill, die
samen met Bud Spencer een be
faamd duo in spaghetti-westerns
vormde, is niet op zijn best. Hij
kwjjt zich door op vele spaghetti-
westerns gebouwde routine be
kwaam van zyn taak, maar erg
geïnspireerd is zijn spel bepaald
niet. Ook componist Ennio Morri-
cone, die met zijn muziek voor de
film "Once upon a time in the west"
van Leone veel faam verwierf, kan
zich door "The Genius" niet tot de
grootste daden laten verleiden. Re
gisseur Damiano Damiani tenslot
te, doet het van allen beslist niet het
onaardigst. Hij komt met een paar
verrassend gefilmde scènes voor de
dag. De langdradigheid is dan ook
niet in de eerste plaats aan hem te
verwijten, maar eerder aan het rou-
tinieuze spel van Hill, die zich bij
Leone blijkbaar meer in zijn ele
ment voelt.
BART JUNGMAN
BERLIJN (CSP) - Voor Bert Haanstra betekenen de ruim
34 graden, die Berlijn even hard teisteren als de rest van
West-Europa, nog eens extra zweetdruppels op de dag dat
zjjn "Dokter Pulder" zijn entree buiten het Nederlandse
taalgebied gaat maken.
De even grijze als sportieve emi
nentie van onze film, die de helft
van zijn zestig levensjaren achter
de camera en in de regiestoel heeft
doorgebracht is een heel oude be
kende 'op de Berlinale. Ze kennen
hem daar al sinds 1958, toen hij met
"Glas", dat twee jaar later een Oscar
zou krijgen, een Zilveren Beer ver
overde en na een kritiekprijs voor
"Zoo" in 1962 lag er zelfs een Gou
den Beer voor Haanstra klaar, toen
Door J. A. Frenkel
twee jaar later "Alleman" bekroond
werd.
Klaterend applaus dus voor onze
landgenoot, wanneer op de ope
ningsavond van de 26ste interna
tionale Festspiele Berlin bij het
voorstellen van de prominenten in
de zaal de schijnwerper op hem en
de hem vergezellende actrices Dora
van der Groen en Manon Alving
wordt gericht. Het chauvinistische
publiek in het Zoo Palast klapt ech
ter het hardst voor een stralende,
geheel in het zwart geklede Hilde-
gard Knef en de geliefde acteur-
regisseur Helmut Kauter, die bei
den een zware ziekte te boven zijn
gekomen. En dan dat burgemeester
Schütz sinds enige jaren zijn ope
ningswoord al niet meer heeft kun
nen afstemmen op een betreu-
'renswaardige afwezigheid van
films en vertegenwoordigers van
achter het IJzeren Gordijn, ligt het
voor de hand, dat de vele Russen,
Bulgaren, Polen, Joegoslaven en
Hongaren, die uit hun isolement
zijn gehaald, met nadruk worden
verwelkomd.
Kwart eeuw
Een van de grootste frustraties van
festival-leider Alfred Bauer is met
het doorbreken van die barrière
verdwenen en daarom kan hij na
ruim een kwart eeuw vechten voor
zijn Berlinale als gelijkwaardige
van het Cannesfestival met opge
heven hoofd afscheid nemen. De
kleine man met de energieke kin
duikt na zoveel jaren praktische
problemen nu de filmwetenschap
in; Wolfgang Donner (eveneens
met dr. voor zijn naam) volgt hem
op.
Hij zal het niet gemakkelijk krijgen
om zijn festival op peil te houden;
er zijn er jaarlijks honderden over
de gehele wereld en het aantal kwa
liteitsfilms is gering. De producen
ten zijn er nog niet altijd happig op
in de periode tijdens welke zo'n fes
tival plaatsvindt van hun toekom
stige kassuccessen afstand te doen.
Aan de andere kant tonen zij zich
gaarne bereid films ter beschikking
te stellen, die wat extra publiciteit
best kunnen gebruiken. Iedere se
lectie is dan ook een compromis,
waarbij allerlei factoren van com
mercie, artisticiteit en niet zelden
ook politiek een rol spelen.
De primeur, waarop ieder festival
zich zo gaarne beroept, is al lang
een betrekkelijke zaak geworden.
Van de 22 films, die zijn ingezet in
de strijd om de Zilveren en Gouden
Beren, hebben verschillende reeds
een bioscoop-roulement achter de
rug. Zoals bijvoorbeeld Truffauts
'TArgent de Poche" en Nicholas
Roegs "The man who fell to earth"
en dan ook "Dokter Pulder zaait
papavers", waarmee Haanstra (in
Duitsland "Besuch für dokter Pul
der", in Engeland "When the Pop
pies bloom again", in Frankrijk "Le
docteur Pulder sème des pavets")
op een internationale markt mikt.
De ontvangst bij het publiek, dat
zaterdagavond het Zoo Palast voor
de helft vulde, was welwillend,
maar het tijdstip was niet gunstig
en ook bij de twee voorstellingen in
het Gloria Palast speelde het tropi
sche weer de belangstelling parten.
Haanstra wacht de uitspraak van de
jury, waarvan de regisseurs Shiyi
Terayma uit Japan en Jerzy Kawa-
letrowikz uit Polen deel uitmaken
zonder al te veel verwachtingen
rustig af. Behalve regisseur is hij
ook producent van de film en tot
dusver is hij er zo redelijk uitge
sprongen dat hij al weer denkt aan
een volgend werkstuk. Nu zou het
een komi-tragedie moeten worden
met het accent op het komische en
zijn vrien Anton Koolhaas is al druk
bezig met een scenario, dat helaas
vertraging ondervindt door een
ernstig verkeersongevaal waardoor
het gezin-Koolhaas is getroffen.
Inmiddels toont Bert Haanstra zich
een trotse vader, nu zoon Rimske
na zijn leerschool als regie-assistent
bij Nikolai van der Heyde ("Help!
de dokter verzuipt") Frans Weisz
("Rooie Sien") en zijn vader ("Dok
ter Pulder") zijn eerste korte CRM-
film heeft afgeleverd: "Duizend zie
len", over een dorp dat zijn dui
zendste inwoner krijgt. Er is dus
een redelijke kans dat de
t Kees Brusse met Ton Lensink in
"Dokter Pulver zaait papavers",
waarmee Bert Haanstra op Be
rlijn mikt.
Vandaar dat Bert zich op een ont
vangst na de film bij consul-
generaal Ritter daarover optimis
tisch uitliet. Optimisme ook bij
Dora van der Groen, de onvergete
lijke Mies in "Dokter Pulder", die
kritisch op haar volgende filmrol
wacht ("Nee, nooit meer toneel"!)
en bij Manon Alving, die na haar
Tsjechow-successen op de plan
ken, met echtgenoot Jaap van
Maarleveld en reisbeurs van CRM
een langdurig cultureel kijkje ach
ter het IJzeren gordijn gaat nemen.
Die reis hopen zij dan over water te
maken met zijn eigen botter, maar
de Russische wateren zijn al taboe
verklaard
Blijvers
Camera - "De tien geboden",
een monsterproduktie die tot
de klassieken behoort.
Studio - "One flew over the
cuckoo's nest", een van de
weinige films die je écht gezien
moet hebben. En het lijkt erop,
dat de belangstelling voor deze
produktie nu een beetje af
neemt, gezien de verhuizing
yan Lido naar het kleinere Stu
dio. Wie Jack Nicholson' en
Louise Fletcher in formidabele
rollen wil zieh, moet zich dus
haasten.
Kindermatinee
Camera - "Tarzans jungle boy".
Rex - "Honderd en een Dalma-
tiërs".
Nachtfilms
Rex
"Olijke ontucht in de Franse
Alpen", van de Alpen in Tirol
nu de bergen in Frankrijk, waar
ontucht ook al welig tiert. De
dames en heren leven er als God
in Frankrijk tenminste op los.
Goede films in an
dere steden
"Taxi driver" met Robert De-
niro, Calypso, Saskia, Amster
dam, Calypso I, Rotterdam.
"La grand bourgeoisie" met
Catherine Deneuve, Kriterion,
Amsterdam.
"Twee Russische weken" in 't
Venster, Rotterdam.
"The rocky horror picture
show" Lijnbaantheater, Rot
terdam.
Haagse bioscopen
Apollo - "Grizzly", dag. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15,
7.00 en 9.15 uur, 18 jaar.
Apollo 2 - "Azen zijn troefdag.
2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30,
4.45, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar.
Asta - "Het vergeten conti
nent", dag. 2.30,7.15 en 9.30 uur.
zo. 1.30,4.00,7.15 en 9.30 uur, 14
jaar.
Bijou - "The fortune", dag. 2.00,
7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur,
14 jaar.
Calypso - "Fantasia", dag. 2.15,
7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15,
7.15 en 9.30 uur, al.
Camera - "Sherlock Jones",
dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo.
ook 4.15 uur. al.
Cineac - "Diamonds are fore
ver", dag. 7.00 en 9.30 uur, 14
jaar.
Corso - "One flew over the cuc
koo's nest", dag. 2.15, 6.45 en
9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en
9.30 uur, 18 jaar.
Du Midi - "The Poseidon ad-
venture", dag. 8.15 uur, vr., zat.
en zo. 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar.
Euro - "Aardbeving", dag. 1.30
en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3.45
en 7.45 uur, al.
Metropole - "The Hinden-
burgh", dag. 2.00, 7.00 en 9.30
uur, 14 jaar.
Odeon 1 - "Benji", dag. 1.45,
4.15, 6.45 en 9.30 uur, al.
Odeon 2 - "Maak 'm soldaat",
dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, al.
Odeon 3 - "Hannah queen of
vampires", dag. 2.15, 7.15 en
9.45 uur. zo. ook 4.45 uur, 14 jaar.
Odeon/The Movies - "La
femme de Jean", dag. 2.15, 7.15
en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, 14
jaar.
Olympia - "Butch Cassidy and
the Sundance Kid", dag. 2.00 en
8.00 uur, 14 jaar.
Passage - "The genius", dag.
2.00, 6.45 en 9.30 uur, zat. en zo.
1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 14
jaar.
Réx - "Vlucht naar de Heksen-
berg", dag. 11.30,1.30,3.30,5.30,
7.30 en 9.30 uur, al.
Royal '70 - "Naakt op de lief-
desmarkt do., zat. en zo. 2.00,
7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45
uur, ma. 2.15 en 8 uur, di. en
woe. 2.15 uur, 18 jaar.
Royal - "De karate brigade",
ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur.
do., vr. en zat. 2.00, 7.00 en 9.30
uur, zo. 1.45, 7.00 en 9.30 uur, 18
jaar.
Studio 2000 - "Stavisky",.dag.
7.00 en 9.30 uur, do., vrij., ma. en
di. ook 2.00 uur, 18 jaar.
De Uitkijk - "De laatste vrouw",
dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 18
jaar.
•k De vervaarlijk uitziende King Kong-pop wordt i
delscentrum bij geschminkt.
Op dit moment moet je je echt een
weg banen door de monsters, die de
bioscoop bij tientallen de vrije loop
laat. Terwijl de zwartwit-"King
Kong" uit 1933 zich nog met alle
beschikbare klauwen aan de pro
jectoren vasthoudt en daar ruim
publiek applaus voor krijgt, wordt
aan zijn herrijzenis in kleur hard
gewerkt.
plannen voor een „ramek", "rema
ke", men heeft tenslotte de handen
min of meer ineen geslagen. Het
karwei moet toch al meer dan vijf
tig miljoen gulden kosten en dan
kan je beter hutje bij mudje leggen.
Deze week werd één van de meest
spectaculaire opnamen voor de
film in New York gedraaid. De om
vangrijke gorilla moest na een val
van 110 etages aan de voet van het
World Trajie Centre de laatste adem
z zijn "val" van het wereldhan-
uitblazen vlak naast het fragile fi
guurtje van Jessica Lange.
Het gevaarte van schuimrubber
was overigens zo groot, dat het hier.
en daar bezwaarlijk bleek het op
daken en luifels te plaatsen. De
echte val wordt in een Hollywoodse
studio voorbereid.
De oorspronkelijke "King Kong"
kostte maar een kwart miljoen dol
lar. Het amusement van de nieuwe
film, zal naar ment hoopt het tach
tigvoudige bedragen.