WM Graham puur fliWlWAL •VS Y'. moim Generaal: Telajora BAANDAG 21 JUNI 1976 met (EN HAAG - Ze is dan toch nog gekomen. De hoogbe- 3 bi ei iarde vrouw, wier naam al meer dan een halve eeuw een egrip is in de wereld van het ballet. De Amerikaanse dan- Seres en choreografe, die haar opleiding heeft genoten aan e befaamde Denishawnschool in Los Angeles en die de iioed heeft gehad om in een tijd, waarin het klassieke ballet Donaangevend was in haar land, een geheel nieuwe dan- techniek te ontwikkelen. De grondlegster van de moderne ansstijl, die uitgaat van het principe, dat ook dansers ver- ionden moeten blijven met de aarde. Dit in tegenstelling Dt het klassieke ballet, dat er op gericht is de zwaartekracht e overwinnen en "moeiteloos" wil schijnen. 7t> [artha Graham dus. De 83-jarige lidster van de Martha Graham jance Company uit New York, die i het afgelopen weekeinde in het I34^der van het Holland Festival "Vorstellingen heeft gegeven zowel 1 Den Haag als Amsterdam. Deze ■■oorstellingen vormden eigenlijk en soort curiositeit. Er werden amelijk in de klassieke Graham- ^ostuums choreografieën uitge- >erd, die al vele jaren geleden zijn ?maakt zoals "Night Journey" uit 947, ..Diversion of Angels" uit [948, "Seraphic Dialogue" uit 1955 ?t inmiddels "klassiek" ge- vorden ballet voor één danseres J'Lamentation" uit 1930 als school voorbeeld van de Graham- l;echniek. Gedateerd werk, in al zijn libstractie, verhalend en voor een Lelangrijk deel gebaseerd op de pij bel en de Griekse mythologie, gedateerd overigens als het ïenmeer en al die andere J meesterwerken van het academi sche ballet. Pathetisch aandoend werk, maar subliem in de techni sche uitvoering, die zo typerend is voor wat tegenwoordig wordt aan geduid als "classic modern dance". Een pure presentatie van de Graham-techniek, waarvan het kenmerkende is dat de gestileerde dn met veel emotie geladen bewe gingen hun aanzet hebben in een centraal punt van het lichaam (tus sen bekken en ribben in). En daaa- rom waren de voorstellingen van het Newyorkse gezelschap, waar van die in het Circustheater door koningin Juliana werd bijge woond, een belevenis. Martha Gra ham, die nog maar enkele jaren ge leden is opgehouden met dansen, nam zelf de ovaties van het opgeto gen publiek in ontvangst. Als een levende legende stond ze enkele minuten, eenzaam en vermoeid, op dat grote toneel. De koningin van de moderne dans. die zelf liever de term eigentijds ballet gebruikt, maakte tijdens een persontmoeting na de voorstelling in Scheveningen haar opvattingen over de dans kunst nog eens duidelijk. Opmer kelijk daarbij was Grahams uit spraak dat ze persoonlijk niet erg kan geloven in een samensmelting van klassiek en modern ballet. Het gaat hier volgens haar om twee to taal verschillende werelden, die gevoelsmatig onverenigbaar zijn. "Ik houd er van om het Zwanen- meer of Giselle puur te zien net zoals ik ervan houd om Mozart puur te horen". PIETER C. ROSIER Koningin Juliana heeft zaterda- gavond in hel Circustheater in Scheveningen de koningin van de moderne dans, de Amerikaanse choreografe Martha Graham ont- moet. De koningin ivoonde een voorstelling bij van de Martha Graham Dance Company uit New York, die in het kader van het Hol land Festival drie voorstellingen geeft. Als ik voorde keus word gesteld naar een goede film te gaan of naar een veiling, kies ik in ne gen van de tien gevallen voor een veiling. Het is me dan ook een raadsel dat veilingen niet veel meer bezocht worden door huisvrouwen, gepensioneerden en werklozen, want waar kan je de dag prettiger stukslaan dan daar0 Je zit droog in een be schaafde omgeving, je ziet heel wat voorwerpen aan je voorbij trekken (meer dan de lopende band van Mies kan bevatten), soms is er sprake van een zekere spanning als twee mensen tot het uiterste doorbieden, en je kan ook nog wel eens lachen of grinniken. En dan zwijg ik nog maar over de mate waarin je je op veilingen kan verbazen bij voorbeeld over de hoge prijzen, of over de lage prijzen. Ik word altijd het meest gefa scineerd door de lage prijzen die bekende^in handboeken en mu sea figurerende namen dikwijls opbrengenLaatst bij Mak van Waay. een gouache van Charles Roelofszvoor35 gulden,een por tret van een meisje aan een tafel van W.J. Rozendaal (potlood en aquarel) voor 30 gulden, een potloodtekening van een lig gende koe van P. Stortenbeker voor 45 gulden, een portret van professor Schroers, getekend en- met opdracht van Jan Toorop voor 70 gulden, een portret van een meisje in zwart krijt van Nicolaasvan der Waay (33 jaar hoogleraar aan de rijksacade mie van Amsterdam, hij staat echt in alle encyclopedieën) voor 12 gulden, en van Kees Verwey, niet alleen beroemd als Haar lems schilder, maar ook als tele visiepersoonlijkheid. kon je \>oor 200 gulden al een portret ran een man met bolhoed kopen (potlood), en voor 150 gulden (o.i.-inkt, getekend in 1934). Daar staan dan weer uitschie ters naar boven tegenover. Wel eens van M. Sijs gehoerd? Toch brachten zijn drie aquarellen van zeilende botters op de Zuid erzee respectievelijk 2900 gul den, 4600 gulden en 3400 gulden op. Jan Sierhuis, die het risico had genomen zelf aanwezig te zijn, kwam ook nog niet zo gek weg met 500 gulden voor een fa brieksgebouw zwart en ge kleurd krijt) uit 1954, en 260 gulden voor een gouache uit 1969 ,al zal geen ga lerie genegen zijnzijn werk voor die prijzen te verkopen. Ik had in een klap rijk kunnen zijn als ik bijtijds toegeslagen had bij een potlood tekening van Antonio Segui van 1970, die voor 170 gulden werd afgehamerd. Even later kwam de heer Funke van Gale rie T. binnen, die Segui (mo menteel een van de hoogst aan geslagen hedendaagse kunste naars) in Nederland geïntrodu ceerd heeft. Hij bleek niet gewe ten te hebben dat er iets van Se gui geveild werd. "Had ik hem voor die prijs moeten kopen?", vroeg ik. het antwoord al we iend. "Natuurlijk",zei hij, "dan had je hem meteen met winst aan me kunnen doorverkopen" Maar ja, ik ben geen kunsthan delaar, en dan is het geloof ik een gezond principe dat je iets niet voor 170 gulden op de vei ling koopt,als je er in de galerie ook niet 710 gulden voor over gehad zou hebben. Reproduktie Als ik overigens de gave had om schilderijen te vervalsenzou ik geloof ik eerder gokken op namaak-WH. P. J. de Zwarts (die momenteel goede prijzen maken, al schieten ze niet de sterren uit de hemel) dan op Vermeers of Breitners. Toen ik een tijdje geleden rondkeek in een van die antiekpakhuizen in Londen en mijn blik getroffen werd door een wel aardig koetje-in-weiland-schilderij met Hollandse inslag, besefte ik opeens hoe groot de verleiding zou zijn geweest het voor 70 pond te kopen als ik er de signa tuur van J. J. Van de Sande Bakhuyzen onder had gezien "Deze uitstekende middenmoter kennen ze hier natuurlijk niet, de sufferds", zou ik gedacht hebben, en ik zou meteen mijn slag hebben geslagen, om pas thuis tot de ontdekking te komen dat het een handige vervalsing was. Op genoemde veiling van Mak van Waay nam veiling meester Glerum alsnog een Hob be Smith en een Toorop te rug,omdat de originaliteit hem ondanks de handtekeningen hoogst twijfelachtig leek. In die klasse glipt er nog wel eens iets tussendoor, want ook veiling meesters zijn niet onj'eilbaar. Zoals wel bleek toen Glerum een aquarel van 54,5 bij 39 cm, geti teld "Koeien aan een rivier (vanwege zijn kwaliteit in de catalogus afgebeeld) van J. M. Vrolijk uit de vaart nam. Twee andere aquarellen van dezelfde Vrolijk brachten 850 en 800 gul den op, maar de mooiste, afge beelde was (zoals Gleru m onder grote hilüriteit mededeelde "een reproduktie en werd ab usievelijk in de catalogus afge beeld door onze experts". NICO SCHEEPMAKER Galerie Van der Vlist: Voorjaarsten toonstelling Günther Borst (lino's), Frc- derik van Batenburg (grafiek), Jetty Wery (keramiek) en Judith Vermeeren. Atelier "De Scherf', Nassaulaan 41, Oegstgeest, tel. 150220. Ans v. d. Hei- de-Kort exposeert eigen werk glasbui- gen, houtwerk, tegels en mozaécekén. Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28) Werkd 10 uur voorm.-5 uur Pulchri Studio Oegstgeest (Passage 10): tekeningen van Els Hogendoorn en beeldhouwwerk van Frits Stapel (t/m 23 juni). De Waag: Expositie "Beeld en Straat beeld". dinsdag t/m zaterdag van 11-18 uur, donderdagavond van 19-21.30 uur (t/m 10 juli). naar). Paula Sluiter (grafiek), Toon Snij der (olieverfschilderijen), Jac. Baart (pentekeningen) en Werner Hacker (aquarellen en olieverfschilderijen), t/m Hoope (tot 26 juni). JA (Sportfondsenbad Wass< De Lakenhal: schilderijen van Ben Ak kerman en fotowerken van Jan Dibbets (t/m 20 juni). Galerie-bibliotheek, Wassenaar. Ten toonstelling Joop den Holder - verf- drukken en monotypes. G. J. van Kop- (Puc/ ^IteuivJ - Blijkens eene officieële opgave in den "Times of India" zijn in de jongst verloopen zes maanden tn de midden-provinciën van Hin- dostan niet minder dan 617 men- schen en 3536 stuks vee door tij gers en andere wilde dieren weg gevoerd, - en dit, ofschoon er in hetzelfde tijdsverloop 198 tijgers, 635 luipaarden en panters, beren 158 wolven en 271 hye na's werden gedood. De Britsch- Indische Regcering betaalt voor eiken tijgerkop 5 pond sterling, voor kleinere roofdieren naar evenredigheid - In Australië heeft eene langdu rige droogte - er is sedert vier maanden bijna geen druppel re gen gevallen - reeds duizenden stuks schapen en rundvee door gebrek aan drinken dien omko men. Ook sommige takken van industrie zijn door gebrek aan water in verlegenheid geraakt, terwijl het suikerriet - wellicht door dezelfde oorzaak - eene soort van bederf vertoont .waardoor de opbrengst aanmerkelijk kan verminderen Vijftig jaar geleden: - Te Ammendorf en Ossendorfbij Halle hebben verscheidene bloe dige botsingen plaats gehad tus- schen Stahlhelm-leden en Com munisten, waarbij aan beide zij den van schietwapens gebruik werd gemaakt. Er vielen vijj zwaar-en twintig lichtgewonden De Stahlhelm maakte met zeven auto's een propagandatocht van Halle naar de omliggende plaat sen en werd op zeker oogenblik door communisten met straat- steenen bekogeld, waarop het vuurgevecht ontstond. De Schupo Schutz-polizei) kwam te laat op het toneel van den strijd. Ook te Maagdenburg hebben botsingen plaatsgehad tussen rechtsradica- len en communistenwaarbij drie personen door revolverschoten werden gedood. PANDA EN DE MEESTER-FL1NKERD wier en Knars gebruikte een netwerk i daar maakten ze nu haastig gebruik "Ik bedien toestel 22-a wel", riep Zwarte Zwier. "En jij onderschept. Maar wees vlug. Die jongen Pam weet van aanpakken!" Ze hielden stil in een gedeelte van de gang dat onder het kruispunt Plantagelaan /Parkstraat lag, en Zwier richtte snel een televisie-scherm. "Daar komen ze!" siste hij. "Heb je een mini-micro bij de hand? Goed zo'. Drie twee een aktie!" Op dat laatste woord haalde hij een hendel over-en de gevolgen daar van waren daarbovenop straat, meteen te zien. Want het putdekseltje waar Pam net op stapte, zakte razendsnel weg: zodat Panda plotseling een lege plek zag, waar zijn neef zo-even nog was geweest. Zet een scholgraat en kop op met 4 dl. water, stukje ui en wortel, plakje citroen en wat zout en laat dit 20 min. trekken. Snipper 1 ui en 1 appel ragfijn en fruit de snippers in 50 g. bo ter heel licht goudgeel, boven laag vuur. Laat 2 theel. kerrie even meer- fruiten. Zeef de vis graatbouillon. Meng door de appel-uimassa 35 g. bloem en voeg daarna geleidelijk de gezeefde visbouillon toe. Blijf daarbij steeds goed roeren, boven laag r, tot een gebonden is ontstaan. Snijd grote banaan over langs in tweeën en bak de helften even in wat boter tot ze zacht zijn. Druk ze dan fijn en meng er 4 eetl. room door. Roer dit mengsel door de saus en laat deze zeer laag vuur nog napruttelen. Bestuif dunne visfilets (of dunne moten kabel jauw) met zout en bloem WINA BORN FEED BASSET Dab 2al die bvee verwaande boll- terriers eens leren... Ondertussen WgF ik hier; om het gevecht te leiden IK WEET z-EKEe pw-rue OUPEJSS" Z.UU.EAJ VSPWELfcCHEA) •Z.OAC.S 7 irttU.EKJ?UKtC,e JO/üOfGAJ J y De avonturen van Jommeke Verdraaiden ik die dacht dat hij met een wgfjes,papegaai. T san de zwier was 5 Tja, Blip is zo iets bijzonders, echt menseJigk Hjf is eigen ijk meer mens dan papegaai Maar dat gaat wat te verDaar steken we 'n stokje voor.' tdomop LEIDSE BIOSCOPEN Luxor "Het monster leeft (It's alive)", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zu. 2.15, 4.30, 7.00 en 9 15 uur, 18 jaar. Camera: "De tien geboden", dag. 8.00 Nachtvoorstelling: "Macbeth", 4.45 u J.15 u Trianon- "Eiland aan het einde van 1 wereld", dag 2.30, 7.00 en 9.15 uur. 3 ook 4 45 uur, al. Rex: "Slippertjessehool voor huisvro wen", dag. 2 30. 7.00 en 9.15 uur, 18ja; Kindermatinee: "Sneeuwvutje en de ergei 2.30 u Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middag bezoekuur 13.45-14.30 uur. Avond bezoekuur. 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling dage- hng. Sint Elizabeth-ziekenhuis volwassenen dagelyks van 14.00-14 45 uur en van 18 30tot 19.30uur, klasse-afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur. Kraamafdeling: dag. van 1115 tot 12.00 uur (alleen voor echt- gen.)v. 15.00 tot 16 00 uur en van 18.30 tot 19 30 uur Laatste kwartier middag- en avondbezoek babvshow. Kinderafde ling dag. 15.00 tot 18.30 uur. CCU (hart- bewaking) dag. van 14.15 tot 14.45 uur van 19.00 tot 19.30. Sport-Medisch Adviescentrum Spreek uur ma. en do. 19.30-20.30 uur in het-St. Elisabeth-Ziekenhuis. Endegeest dinsdag en vrijdag 13-14.30 uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur; eerste klasse: de gehele dag. 18.30 tot 20.00 i Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00 uur en 18.30-19.30 uur Kinderzaal van 13 00-14 00 uur Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.30-19.30 uur. zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Zaterdag en zondag: 14 45-15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de. hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18 30-19 30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17