"De bedevaarten zijn niet dood VV cammimr» Alphonse Schlatmann "deed" 25 keer Eehternaeh Leiderdorper in beroep tegen plan-Voordorp Scheidende leraressen: 'Wij gaan zeker niet op onze lauweren rasten' VRIJDAG 18 JUNI 1976 In het "Evangeliecentrum" Zijl singel 2 Leiden spreekt zondag morgen om 10 uur de Amerikaanse evangeliste Judv Fiorentino. Judv, weduwe en moeder van twee kin deren, maakt met een groep jonge Amerikanen een wereldreis, waarop zij een aantal evangelisatie campagnes houden. In de Ver. Sta ten is Judv - zelf baptiste - een be kend spreekster in kringen van de charismatische beweging. De huis-aan-huis-actie in Kou dekerk aan den Rijn ten bate van de dakrestauratie van de oude kerk heeft ruim f 8000 opgebracht. Met een aantal nagiften hoopt men de f 10.000 te halen. Omdat ook de to renspits een behandeling behoeft, zal de restauratie wel tot september duren, dit in tegenstelling tot de verwachting dat ze nog vóór de bouwvak-vakantie zou worden vol tooid. In verband met zijn onoverkome lijke bezwaren tegen de kinder doop,- hij wilde geen zuigelingen meer dopen en onderging zelf ook een herdoop - is ds. A. Pijnacker Hordijk (53 jaar), hervormd predi kant te Zevenaar, met ingang van 1 september losgemaakt van zijn gemeente. De generale commissie voor het opzicht in de Hervormde Kerk slaagde er niet in, met ds. Pij nacker Hordijk en zijn gemeente tot een minnelijke schikking te komen. De predikant is sinds 1964 werk zaam in Zevenaar. Voordien werkte hij in Buurse (Ov.) en Wamel, Dreumel en Leeuwen (Geld.). De bisschoppen van Nederland willen in beginsel vasthouden aan (Je rk status van de Tilburgse hoge school. Een delegatie uit de bis schoppenconferentie zal dit stand punt met de hogeSthool gaan be spreken. In het komende studiejaar wil het bestuur van de school een beslissing nemen over de vraag of de confessionele inslag moet blij ven of niet. O Ds. H. A. Visser in zijn blad voor de Amsterdamse Westerkerk: "Het evangelie is rooier dan de PvdA. radicaler van de PPR. pacifisti- scher dan de PSP, christelijker dan het CDA en vrijer dan de VVD". In navolging van tal van andere landen is nu ook in Denemarken een afdeling van "Christenen voor het socialisme" opgericht. Er zijn twee actieve groepen, in Kopenha gen en Aarhus Ze houden zich be zig met een studieprojekt hoe via het socialisme meer rechtvaardig heid in de Westerse samenleving kan worden gebracht. LEIDEN/OEGSTGEEST - "Op dat devotieprentje had eigenlijk de beeltenis van Sint Willibrord moeten staan, maar helaas, prentjes met de grote nationale heiligen maken ze niet meer. Overal heb ik ernaar gezocht. Zelfs in kloosters. Maar nergens. Ik vind dat jammer. Waaarom toch moeten die mensen, die zo veel voor ons betekend hebben, zomaar wegvallen?" In plaats van Sint Willibrord kwam toen op dat devotie prentje voor rector Vreeburg - ter gelegenheid van diens 25- jarig priesterschap - een foto van de romaanse basiliek van Echtemach. Daar ligt sinds 739 de apostel en patroon van Ne derland begraven. Alphonse Schlatmann uit Oegstgeest (84), die deze maand zelf voor de 25ste keer deelnam aan de nationale bedevaart naar het graf van Willibrord, had vrede met die oplossing omdat het prentje zo tóch een uitdruk king was van de dank der Ne derlandse pelgrims jegens de toegewijde Leidse rector, die de ziel is geworden van het reli gieuze evenement dat geen na dere aanduiding behoeft dan de naam "Echtemach". Het prentje is gedateerd 9 juni 1976.Dat was de derde dag van de bedevaart. Houvast De oude heer Schlatmann. die - vurig van geest als hij is - er rond voor uitkomt dat de bede vaart naar het in Luxemburg, aan de Sauer gelegen Eehter naeh hem elk jaar weer veel doet en dat hij er telkens naar uitziet als naar een vakantie, vindt, ter compensatie van zijn teleurstelling over het verdwij nen van de traditionele devo tieprentjes, milde troost in het floreren van de bedevaarten zelf. "Het is met de bedevaarten niet afgelopen. Integendeel, je ziet ze groter worden. Vijf-en- twintig jaar geleden gingen er 120 mensen uit ons land naar Echtemach, nu 248, meer dan een verdubbeling. Dat komt ook door de propaganda die rector Vreeburg ervoor maakt, maar als het in het gevoel van de mensen werkelijk een aflo pende zaak was, zou dat niet veel uitwerken. Nee. ze vinden in dergelijke tradities weer een houvast. Er komen ook weer meer jongeren bij. Kijk maar eens naar die protestantse kloostergemeenschap in Taizé, Frankrijk. Uit de hele wereld ontmoeten daar grote groepen jongeren elkaar. En dat gaat al tijd maar door. Nee, ik ben niet zo bang voor de jeugd. Ze bele ven het op een andere manier, maar het zit erin". Hinder De hoog-bejaarde, met een speelse geest toegeruste Alp honse vermoedt, een verkla ring te hebben voor de neiging om bepaalde tradities op nieuw te beleven. "De veranderingen in de kerk in ons land zijn te vlug gegaan. Er zijn mensen die zich gekwetst hebben gevoeld. Ouderen had den hinder van het weghalen van beelden en kruisstaties. Ik geloof, dat als al die verander ingen zich wat geleidelijker hadden voltrokken, veel meer mensen dit' beter haddden ver werkt. Nu zijn er weggelopen. De kerk moet zich wel aanpas- sen, maar niet zo scherp ineens. Je moet de zaak niét uitkleden. Ik hèb het niet op een pastoor die tegen zijn bisschop zegt: ik doe dit niet meer en ik doe dat niet meer. Hij heeft gehoor zaamheid beloofd en is daarom gehoorzaamheid verschuldigd. De geestelijkheid moet zich aan dat gezag niet onttrekken. Sommigen hebben zich op een voetstuk gezet en willen zelf de dienst uitmaken". Incident De bedevaart naar Eehter naeh, waarvan de liturgische teksten de degelijke, traditie getrouwe rooms-katholiek als klassieke muziek in de oren moeten klinken, is in staat Alphonse Schlatmann in ver voering te brengen. Zijn eerste gang naar de crypte met het gebeente van de grote apostel maakte hij in 1939, als deelnemer in een particuliere groep van veertig. Het incident bij de reis herin nert hij zich nog haarfijn. Op het Alphonse Schlatmann, 84 jaar. collectieve paspoort mocht het Nederlandse gezelschap de grens met België niet passeren. Allemaal uitstappen. Na uren werd de zaak toch nog bijge legd, maar toen was de trein met de voor de pelgrims gereser veerde wagon wel doorgereden, met als gevolg dat ze alle aan sluitingen misten en pas 's avonds laat aankwamen. Na de oorlog werd "Eehter naeh" een nationale bedevaart, als onderdeel van "Lourdes". Tegenwoordig bereidt het in Leiden gevestigde comité "Echternach-bedevaart" de tochten voor, onder auspiciën van de Vereniging tot samen stelling van Nederlandse Bede vaarten. Alphonse Schlatmann, die voor zijn 25ste deelneming uit han den van bisschop Hengen een onderscheiding met oorkonde ontving, heeft na zoveel eeuwen nog diepe bewondering voor de manier, waarop Sint Willibrord in het jaar onzes Heren 695 in dit land begonnen is. Met heel een voudige middelen, maar met een geweldige inzet en geloofs kracht. "Wie een man Gods wil zijn, moet offers brengen en volgen zonder terughoudendheid. Dat deed Willibrord". Citeert Schatmann op plechtige toon uit een programma. Hij verliet Ierland om naaf het "land der Friezen" te gaan. Toen is de kerstening van de lage landen begonnen. In Hei- loo. Oegstgeest, Petten. Velzen en Vlaardingen stichtte hij zelfs kerkjes, maar hij werkte ook in Duitsland, en dankzij een schenking werd Echtemach een toevluchtsoord voor chris telijke missionarissen. Vijftig jaar lang heeft Willibrord het evangelie gepredikt. Hij stierf in Echtemach, waar hij zich zo vaak had teruggetrokken om weer op krachten te komen. Beentje Die bewondering heeft Alp honse Schlatmann ook wel van de vroegere Oegstgeester pas toor Looijaard, die een groot vereerder van Willibrord was. In de rk Willibrorduskerk van Oegstgeest bevindt zich een van de grootste relieken, een stukje been van de apostol. Volgens een aanduiding van de heer Schlatmann ter grootte van on geveer 20 centimeter. "De hele bedevaart, met lof, missen en springprocessie, is een uniek gebeuren, maar wat op mij wel de meeste indruk maakt is het intieme samenko men van alle Nederlanders in de crypte. Daar wordt afwisselend met de voorzanger het credo ge zongen en als besluit van de plechtigheid de twee bekende coupletten van het Wilhelmus". De spring- of dansprocessie door de stad, die een dankbe tuiging bedoelt te zijn voor het aflopen van een besmettelijke ziekte vele jaren geleden (de fie- teldans), trekt tienduizenden van heinde en ver. Dertig mu ziekkorpsen deden er dit jaar aan mee en zes- a zevenduizend mensen van jong tot oud. Voor één ding is de heer Schlatmann extra gevoelig: "Je ziet ook nog 's religieuzen in hun traditionele habijt". En het ontroert hem altijd weer als hij ziet hoe vaders en moeders spe lenderwijs het hun kinderen als het ware ingieten, deze traditie in ere te houden. "Het is een stralend en veelkleurig feest van dankbaarheid". Nazaat De oude Schlatmann kan zijn tranen soms moeilijk bedwin gen als zijn herinneringen hem terugvoeren naar de plaats waar hij zoveel rijke ervaringen had. Dat vloeit niet voort uit een al- Dansprocessie in Echtemach gemeen heimwee naar geluks momenten waarvan ieder weet dat ze toch niet terugkomen, maar veeleer uit een sterk per soonlijk besef, te behoren tot het nageslacht van hen aan wie Sint Willibrord eens het geloof bracht. Een Willibrord-lied zingt daar van en hij zingt het stoer en "Gij bracht geloof en gods dienstzin. En wijdde zelf hun kerkjes in. En niemand onzer die vergeet Wat gij voor onze vaad'ren deed". "Sint Willibrord, bescherm ons Dit vragen wij ook thans aan u: Dat op uw voorspraak bij de Heer Veel' komerl tot de christen leer". Koopje "Goed beschouwd hebben wij het geloof voor een koopje ge kregen". De oud-zakenman Alphonse Schlatmann weet wat koopjes zijn. "Anderen hebben er offers voor gebracht. Zij verdienen onze dank". S. J. DE GROOT LEIDEN - "Kinderen veranderen nooit. Ze zullen altijd voor hun eigen standpunt op blijven komen. Maar zijn daarbij wel steeds eerlijk, open en oprecht". Dit zeggen de twee leraressen mevrouw J. W. E. Meijs-Edelhauser en me juffrouw M. J. H. Bonnet, die gisterenen vandaag definitief afscheid hebben genomen van de RK Scholengemeen schap "De Noorderwiek" aan de Ter Haarkade. De beide dames hebben de pen- zeven, niveau B. Als bij twee sioengerechtigde leeftijd bereikt, vakken niveau C (het hoogste) is t op de lau- bereikt, dan kun je weer verdei r LEIDEN - Loco-burqemeester Van Aken en zijn vrouw hebben gisteren een bezoek gebracht aan het echtpaa Wijland-Van den Burg, dat zestig jaar lief en leed met elkaar heeft gedeeld. Het bruidspaar woont ii Hyacinthenstraat. Lezers schrijven Opnemen van brieven in deze rubriek behoeft niet te beteke nen dat de redactie het met de inhoud eens is. De redactie behoudt zich daar enboven het recht voor om bij dragen te weigeren dan wel in te korten. Gasbuis Donderdag 10 juni gebeurde het. Hoek Oosterkerkstraat- Oranjegracht. 10 uur 's ochtends. De boormachine, die betonpalen voorde nieuw te bouwen woningen in de grond giet, draait een hoofd gasbuis lek. Onder een druk van 7 tot 8 atmosfeer spuit hoogst ont plofbaar aardgas (methaan) uit de grond. Het werk wordt onmiddel lijk stil gelegd. Er volgde geen ont ploffing. Ook geen politie. Er ston den wel baliekluivers met sjekkies. Ik had vrouw en kind onder het puin van ons huis vandaan kunnen halen. Twee meter in het bouwvak zat die buis. En die hadden ze ver ledenjaar gelegd toen de rooilijnen allang waren vastgesteld en de bouwplannen in een vergevorderd stadium verkeerden. Noem het een menselijke fout. maar men had be ter moeten en kunnen weten. De opzichter vertelde dat zowel de aannemer als de uitvoerder bij de gasfabriek om tekeningen had ge vraagd om te zien wat zij in de grond zouden hebben kunnen tegenkomen. Die kregen zij niet. Interne zaken, zou men daar gezegd hebben, het zit daar goed, ga je gang De gasbuis wordt nu verlegd. Da s twee keer werken, kost twee keer geld. De hoeveelheid verloren gas is verloren tarief en het boren van de betonpalen heeft van tien tot drie stil gelegen. Dat is ook niet mis met die peperdure machine. Ge brek aan coördinatie? Wie legt zijn hoofd op het blok? Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat zoiets kan gebeuren bij een dergelijk bouw project? Een project waar jaren voor en tegen geknokt is, waar bur gers, wethouders en ambtenaren grijze haren aan overhielden en de raadzaal bol van discussies van heeft gestaan, waar mensen intus sen voor uit hun huizen getreitérd werden door de jaar in jaar uit ver slechterende toestanden, waarvoor een projektontwikkelaar met zijn architekt door de zijdeur maar met drie ton in 't handje af mocht gaan, waar eer. landelijke prijsvraag voor werd uitgeschreven. 18 inzendin gen werden tentoongesteld en er drie van werden uitgekozen en waar dan uiteindelijk de staatsse cretaris Schaefer zelf in hoogst ei gen persoon op een hete zomerse dag vol feestelijke vlaggen voor het glunderend forum van een half stadhuis de eerste paal de grond in komt draaien. Kortom geen achte raf gebiedje waar een halfwas aan nemertje een schuur in elkaar moet klooien, nee een terrein waar dage lijks officieel belangstelling voor bestaat. Daar gebeurt zoiets. In Leiden. Had men de palen met een valblok geheid dan was het leed niet te overzien geweest. Men draaide en had het dubbele geluk de buis te raken zonder daarna bij Petrus aan de laatste poort te hoe ven aankloppen. Een men had tenminste de fout ontdekt. Was de boor naast de buis terecht gekomen dan had niemand voorlopig wat gemerkt en had men zoiets als een tijdbom onder de nieuwe woningen ingebouwd. Dat is dan voorkomen. Hopelijk een les en een aansporing om dergelijke werken in de be woonde binnenstad voortaan te coördineren. Je kunt bepaald niet zeggen "beter" te coördineren, want waar deze net-niet calamiteit blijk van geeft is van het volslagen ontbreken ervan. En dat vraagt om ongelukken. Niet alleen in die zandwoestijn langs Oranjegracht en Waardgracht maar in de hele verdere stad. Rene Henderiks. Oranjegracht 83. Leiden weren gaan rusten, zo vertelt r vrouw Meijs, tevens adjunct directrice van "De Noorder wiek". De goedlachse mevrouw Meijs: "Misschien val ik nog wel eens een keer in en bovendien heb ik een groot aantal hobby's. Ik inte resseer me ontzettend voor de Nederlandse letterkunde, lees werkelijk alles, en my house is my castle dus Sinds 1961 is mevrouw Meijs-Edelhauser AVO (algemeen vormend onderwijs) lerares en heeft met name les ge geven in de vakken Nederlands en biologie. In augustus 1969 werd zij aan de ,,RK Vakschool voor meisjes" aan het Galgewater benoemd tot adjunct-directrice. Toen in 1972 het aantal leerlingen te groot werd verhuisde me vrouw Meijs mee naar "De Noorderwiek", de school die wel nog steeds onder hetzelfde be stuur, als van de vakschool aan het Galgewater, werkt. Een van de taken van mevrouw Meijs als adjunct directrice was de opvang van meisjes die met bepaalde moeilijkheden kamp ten. Zij zegt daarover. "Er zijn di kwijls meisjes bij me gekomen die nogal fel van leer trokken als hun problemen op tafel kwamen. Maar na een praatje en een kopje thee waren de scherpe kantjes meestal wel weggewerkt en wis ten we toch gezamenlijk tot een oplossing te komen. Overigens heeft het Medisch Opvoedkundig Bureau ons bij bepaalde proble men altijd goed geholpen". Over de huidige ontwikkelingen bij het onderwijs zijn de twee lera ressen niet zo tevreden. "Met de voorschriften van het Departe ment valt niet meer te werken. Van ons wordt een MAVO 3 ni veau verlangd. Gevolg, vakken als koken en naaien komen nau welijks meer op het rooster voor. De naam "huishoudschool" moe ten de mensen dus maar defini tief uit hun hoofd zetten. Voorts kunnen er op het examen diverse niveaus bereikt worden. Bij voorbeeld: voor Engels heb je een studeren in het middelbaar be roepsonderwijs". aldus mejuf frouw Bonnet, die het maar een ingewikkelde en onprettige si tuatie vindt. Mejuffrouw Bonnet is 1967 in dienst gekomen bij de vakschool aan het Galgewater en ook mee verhuisd naar "De Noorderwiek" heeft de afgelopen jaren les gege ven in de vakken godsdienst, administratie en muziek. Juf frouw Bonnet: "Vooral in het laatste heb ik altijd veel plezier gehad. Ik speel trouwens nog steeds graag op het orgel". "Juf' Bonnet wordt op de school dan ook geërd voor het vele werk dat zij verzet bij de muzikale omlijs ting van de Eucharistie vieringen met de school. Hebben de twee leraressen kritiek op de nieuwe onderwijs metho den, over de jeugd vertellen ze geen kwaad woord. Mevrouw Meijs: "De jeugd is spontaner geworden. Als ze op mijn kamer komen zeggen ze "hallo" of "hoi". Ik vind dit helemaal niet erg, waarschijnlijk omdat ik zelf ook drie kinderen heb en het dus ge wend ben". Mejuffrouw Bon net": Ja, en tegenwoordig lopen ze met sjekkiesen zo. Maar zo gek deden we vroeger ook. Alleen hadden we toen wat anders dan een sjekkie. Ik geloof dat dit gewoon het stoer doen is, om de onzekerheid die je op die leeftijd hebt te verdoezelen. De sfeer is op deze school trouwens gewel dig". Iets dat mevrouw Meijs on dersteunt met de uitspraak: "Ik heb hier nog geen brutaal woord Terwijl er vandaag nog een receptie is voor oud-leerlingen en beken den werd gisteren reeds het af scheidsfeest op school gevierd met liedjes en toneelstukjes, ver zorgd door de leerlingen zelf. Waarvan er één opmerkte: "Juf frouw Meijs is een hardstikke aardig mens. Het is alleen jam mer dat je tijdens haar lessen niet even weg kan suffen, want ze geeft altijd zo enthousiast les". ADRIAAN BRANDENBURG Meijs-Edelhauser: "Kinderen DEN HAAG/LEIDERDORP - Een aantal inwoners van Leiderdorp, dat bij de gemeenteraad vergeefs protesteerde tegen het in oktober 1975 vastgestelde bestemmings plan Voordorp, heejt nu zijn be zwaren voorgelegd aön het dage lijks bestuur van de provincie en kreeg o'p een hoorzitting gelegen heid die bezwaren toe te lichten. De bezwaarde Leiderdorpers vin den, dat door de voorgenomen be bouwing van het Voordorpterrein het leefklimaat in hun aangren zende wijk zal worden aangetast. De argumenten, die zij voor die vrees aanvoerden, bleken echter niet erg overtuigend omdat de door hen gehanteerde cijfers volgens de woordvoerder van het gemeente bestuur onjuist zijn. Er komen na melijk veel minder woningen dan zij hebben aangenomen en de ont worpen flatbouw is langs de Oude Rijn gedacht, zodat aantasting van het karakter van de wijk evenmin gevreesd behoeft te worden, aldus de gemeente, die in haar opvattin gen gesteund wordt door de pro vinciale planologische commissie, die GS adviseert. Ook zonder on derzoek naar de woningbehoefte staat volgens het gemeentebestuur vast, dat Leiderdorp in groeiende mate twee- en driekamerwoningen nodig heeft voor kleine en onvolle dige gezinnen. Dit houdt o.m. ver band met de vestiging, in de laatste tijd, van een aantal inrichtingen met veel personeel, zoals revalida tiecentrum, ziekenhuis en mytyl school. GS gaan nu de wederzijdse standpunten afwegen voor zij be slissen of zij het plan al dan niet zullen goedkeuren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17