verrast de toeschouwer Knap drama Aanklacht tegen film "the sting" Will Sampson gloednieuw acteur Maximilian Schell haat oorlog FILMS DEZE WEEK Chabrol op dreef VRIJDAG 18 JUNI 1978 FILM PAGINA 11 DEN BOSCH (ANP) - Op het zeventiende internationale in dustriële filmfestival dat eind september in Londen gehou den wordt zullen 15 Neder landse films te zien zijn. Deze films zijn uit een groot aantal Nederlandse industriële films geselecteerd. Dat gebeurde deze week tijdens "opdrachtfilm'761' een jaarlijks terugkerend festival georgani seerd door de stichting audiovi suele manifestaties, waarin sa menwerken de raad van de Ne derlandse werkgeversverbon den, de bedrijfsafdeling van de Nederlandse bioscoopbond, de stichting technisch filmcen trum en de Amsterdamse in dustrievereniging. Tijdens "opdrachtfilm'76" Industriefilms naar festival werd tevens de Prix d'Amster- dam toegekend aan de film "Towering Tows", die in op dracht van Smit Internationale werd geproduceerd en geregis seerd door Pim Korver. Deze prijs, beschikbaar gesteld door de stichting international film festival 1972 Amsterdam, wordt jaarlijks uitgereikt voor de be ste film voor een algemeen pu bliek. De door de stichting audiovi suele manifestaties uitgeloofde SAM-prijs, bedoeld voor de be ste film voor een select publiek werd toegekend aan de makers van "het KNMI in de weer". Deze film werd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat geproduceerd door Cinecentrum en geregisseerd door Charles Breyer. Overspel tussen een mooie jonge vrouw en een knappe jonge schrijver is het aanknopingspunt, waaraan Claude Chabrol een schitterende, vaak bizarre geschiedenis heeft gesponnen. De jonge vrouw is rijk bovendien en haar oudere man zal het niet lang meer maken. Om het lot een handje te helpen verzinnen de twee gelie ven een list, die hun handen welis waar vuil zal maken, maar die hun onschuld staande moet houden. En dan begint het werkelijke dra ma, waarom het in deze film draait pas goed. Chabrol speelt met kennelijk ple- Langdurige geschiedenis Het zal allemaal wel goed be doeld zijn door Hans Fallada, toen hij zijn "Ieder sterft in een zaamheid" kort na de Tweede Wereldoorlog schreef. Dit boek, dat in 1949 voor het eerst ver scheen, is nu verfilmd. Hoofd rollen worden vertolkt door Hildegard Knef en Carl Rad- datz. Het zal nog wel even duren voor deze produktie in Leiden op het witte doek verschijnt, maar na lezing van het boek moet ik eer lijk bekennen, daar totaal niet nieuwsgierig naar te zijn. Het is zo'n drakerig gegeven, zo vol valse sentimenten, dat je er een vieze smaak van in je mond krijgt. Korte inhoud: Anna en Otto Quangel hebben een zoon, die voor Fuhrer en vaderland sterft. Hun a-politieke houding ver andert dan in een persoonlijke guerrilla tegen Hitler, die hen duur te staan komt. Otto sterft onder de valbijl. Anna wordt dit bespaard, doordat vlak voor haar terechtstelling een bom bardement op de gevangenis plaatsvindt Een langdurig geschiedenis, waar geen eind aan schijnt te komen. Het verhaal had even goed in eenderde van het aantal pagina's vervat kunnen wor den. Titel: "Ieder sterft in een zaamheid"; auteur: Hans Fal lada; uitgeverij: Elsevier; 24,50. A.R. Debuut in One flew over the cuckoo s nest zier het effect van de psychologi sche thriller uit. Meteen grote dosis humor smeert hij een vleugje ervan tussen de bedrijven door, om de toeschouwer met een klap in de (film)werkelijkheid terug te bren gen. Een werkelijkheid, die even mense lijk als tragisch is. naar later zal blijken. Maar door het tot in het ab surde doorvoeren van thrillereffec ten en schijnbare ontknopingen, wordt het publiek door Chabrol vaak goed bij de neus genomen. Hij relativeert tot in het oneindige, door bijvoorbeeld twee inspecteurs maar een beetje aan te laten dollen, door een advocaat in te voeren, die een rechter in het ootje neemt, door doodgewaanden weer tot leven te roepen. Je voelt het wel aankomen, maar telkens is het resultaat nét even anders dan je verwacht had en wordt je nagrijnzend van de ene scène direct in de ellende van de volgende gegooid. En als het werkelijke einde aan de film komt - in prachtige fotografie, die de scène het nachtmerrie achtige geeft - dan zit je als toe schouwer toch even te kijken van "nou had ik van alles verwacht, maar dit toch niet". Een klein juweeltje van Chabrol, waarin Romy Schneider alle kans krijgt om te bewijzen, dat ze een goed actrice is en Rod Steiger knap spel levert. Met een fotografie (van Agostini), die werkelijk heel mooi is en de soft focus-techniek, die op het ogenblik erg in is, snel doet ver geten. Er is ook een "maar" aan deze pro duktie verbonden en dat is dat het een Engels-Amerikaanse is. Dat blijkt pas goed alsje een politieman met een typisch Frans uiterlijk van een heerlijk stokbrood met ham ziet happen, waarna hij in een af schuwelijk Amerikaans accent ver telt, dat die "sandwich with ham" zo lekker is. Jasses! Titel: "Les innocents aux mains sales"; regie: Claude Chabrol; hoofdrollen: Romy Schneider, Rod Steiger en Jean Rochefort; theater: Studio; 18 jaar. ANNEMIEK RUYGROK Romy Schneider in de Chabrol-film. CHICAGO, ILLINOIS (UPI) - De schrijver van het levensverhaal van wijlen de Amerikaanse oplichter Joseph („yellow kid") Weil heeft voor een rechtbank in Chicago 50 miljoen dollar geëist van de produ cers, acteurs en distributeurs van de film „the sting" met Robert Red- ford, Paul Newman en Robert Shaw. William T. Brannon beschuldigt de aangeklaagden van overtreding van het copyright en het weergeven van Weils escapades zonder toe stemming. Weil is in februari op 101-jarige leef tijd in een bejaardentehuis in Chi cago overleden. Hoewel hij als op lichter miljoenen verdiende, was hij op zijn oude dag afhankelijk van de staat. In zyn eis zegt Brannon dat de ma kers en spelers van „the sting" min stens 200 miljoen dollar hebben geïncasseerd. Hij vraagt de rechter de vertoning van de film te verbie den hangende behandeling van de zaak. De schrijver van „yellow kid Weil: the autobiography of America's master swindler", eist 30 miljoen dollar van 15 aangeklaagden, onder Veel spanning in "Het monster leeft" "Het monster leeft"; hoofdrollen: John Ryan en Sharon Farrell; re gie: Larry Cohen; theater: Luxor; leeftijd: 18 jaar. Het begon met een groot uitgeval len haai, die het menselijke vlees prefereerde boven de gebruikelijke viskost. Dat slimme idee van regis seur Steven Spiegelberg, die zijn film de titel "Jaws" meegaf, bracht vele scenario-schrijvers en andere regisseurs op de meest schitternde fantasieën die hersenspinsels ble ken vaak te kostbaar voor realisatie of hebben ons land nog niet bereikt. Wel arriveerde de film "Het mon ster leeft" (of de Engelse, meer tot de verbeelding sprekende titel "It's alive"). Het betreft hier een onge hoorzame baby die de nare ge woonte heeft mensen de strot af te bijten. Terecht bemoeit ds politie zich daarmee, het moordlustige wurm blijft vooralsnog ongrijp baar. vindt troost bij de ouders, maar wordt uiteindelijk in de ar men van de vader doodgeschoten. Verdiende loon! Maar alle flink doenerige gekheid op een stokje: in de donkere bio scoop zaten wij ook danig te grieze len. Want Cohen hanteert dan wel alle trucjes, die Steven Spielberg al in zijn "Jaws" had gebruikt, de spanning blijkt ongemeen groot. En daar gaat het tenslotte om. BART JUNGMAN wie de spelers, producers David Brown en Richard Zanuck en de distributeurs. Hij eist 10 miljoen dollar van Ban tam books, de uitgever van Robert Weverka's boek „the sting", geba seerd op de film, en nog eens 10 miljoen in boetes voor alle betrok kenen. "Eiland aan het einde van de wereld": sprookje "Eiland aan het einde van de we reld" - Trianon. Deze Walt Disney produktie zou voor hetzelfde geld "variaties op de avonturen van Jules Verne" of iets dergelijks kunnen heten. Want wie bij de naam Disney aan tekenfilms denkt, komt hier mooi bedrogen uit. "Eiland aan het einde van de wereld" heeft daar weinig of niets meer mee te maken. Alhoewel de film wèl een sprookjesachtige sfeer uitademt. De "ontdekkers" komen per luchtschip terecht op een ei land. dat qua beschaving in de Vi kingperiode is blijven steken, compleet met vikingschepen, go den en helden. Het eiland bestaat deels uit ys en sneeuw, deels uit veel groen (door de warmte die de krater op het eiland afgeeft). De vreemdelingen zijn echter niet zo welkom op het eiland: de bewoners zijn bang, dat zij de voorhoede zijn van een grootscheepse aanval van de "buitenwereld". De film wemelt van de trucages en montages, maar is wèl spannend genoeg om een re genachtige middag aan te wagen. MIEP DE GRAAFF CINE MANI FESTATIE IN UTRECHT AMSTERDAM (ANP) - Van 27 ok tober tot en met 3 november wordt in Utrecht voor de zesde maal een cinemanifestatie gehouden. Even als de vorige keren zal ook nu voor namelijk aandacht worden besteed aan artistiek waardevolle films, voornamelyk uit het 'art-house' ge nre. De cinemanifestatie zal zich concentreren in de theaters Camera en Studio. De organisatie is in han den van het bureau van de Neder landse bioscoopbond. LONDEN - Het Londense dagblad "Daily Mail" blijkt zich gevoelig in de vingers te hebben gesneden toen het de Amerikaanse acteur Telly Sava- las, wereldberoemd als tv-detective "Kojak", beschreef als een "over het paard getilde tweederangs-schmierder die vanwege zijn nachtelijke escapades geen letter tekst kan onthouden"Savalas heeft, zo oordeelde de civiele kamer van het Londende "High Court" gisteren vanwege deze "lasterlijke" zinsneden recht op een smartegeld van 34.000 pond sterling (170.000 gulden). Dat is zelfs i'oor Britse begrippen een bijzonder gulle schadeloosstelling De makers van "Cuckoo's nest" waren indertijd op zoek naar een "lange indiaan" en Mel Lambert, een man die bij rodeo's optreedt als aankondiger, een soort van cere moniemeester, was een hunner die gevraagd werd eens rond te kijken. Hij dacht aan Will Sampson en vond die in Yakima waar hij bezig was een kunsttentoonstelling in te richten. De broer van filmproducent Mi chael Douglas toog naar Yakima, voerde een gesprek met Sampson en rapporteerde teruggekomen dat de indiaan vast de man was die men zocht. Ondertussen had Sampson het boek van Ken Kesey gelezen dat zou worden verfilmd en liet weten dat hij wilde meedoen. "Voor nieuwe dingen loop ik altijd Sampson, een Creek-indidaan van het zuiverste water, is trots op zijn afkomst maar allesbehalve een dweper. Hij is niet een van diege nen die het eens zijn met de acteur .Marlon Brando en de zijnen die vinden dat indianen er op het witte doek alleen maar allermiserabelst afkomen. "Da's allemaal verleden tijd", aldus Sampson, "dat zal wel anders wor den. Wij indianen, lachen over onze mensen zoals die te zien zijn in films. Ze weten dat het niet waar is en trekken zich er eigenlijk niets Dat er nogal eens blanken worden gebruikt om voor indiaan te spelen omdat er regisseurs zijn die vinden dat indianen "te stoïcijns" zijn om emoties te kunnen uitbeelden voor de camera, gaat er bij Sampson ook niet in. "Wij beschikken over goede acteurs. Wij kunnen lachen en hui len zoals iedereen. Wij lachen zelfs heel makkelijk en dat is maar goed ook. Onze mensen hadden, gezien wat ze te verduren hebben gehad, een gevoel voor humor echt wel nodig". Er zijn mensen die vinden dat Will Sampson een "natuurtalent" is maar dat spreekt hij tegen. "Net zoals bij mijn schilderijen bereid ik mij bij het filmwerk terdege voor. Ik duik er de boeken voor in, ik wil helemaal weten wat ik ga doen". LOS ANGELES (AP) - Will Samp son, de majestueuze indiaan, wiens optreden in de bekroonde film "One flew over the cuckoo's nest" zeer de aandacht heeft getrokken, is een gloednieuw acteur. Hij is nu 43 jaar. Zijn rol in "One flew over the cuckoo's nest" was zijn eerste. Daarvoor was hij jaren lang een bekende figuur op rodeo's in het hele land waar het paarden volk bijeenkomt en roekeloze din gen laat zien in het zadel. Toen hij de leeftijd, en het gewicht, had bereikt dat zijn prestaties be gonnen af te nemen ging hij schil deren. Een aantal van zijn werken prijkt nu in het Smithsonian Instituut en in bekende kunstzaken en musea in het zuidwesten van de VS. Sampson heeft in zeer snel tempo vier films gemaakt, met steeds uit muntende collega's: "Cuckoo's nest" met Jack Nicholson. "Buffalo Bill and the indians" met Paul Newman, "The outlaw, Josey Wals" met Clint Eastwood en, zo juist, "The white buffalo" met Charles Bronson. In die laatste speelt hij uiteraard de rol van een Indianen-opperhoofd en doet met zijn 1 meter 95 en zijn karakteristieke, krachtige kop, in drukwekkend. ACTEUR IN "EEN BRUG TE VER' Will Sampson me" indiaan in cuckoo's nest". AMSTERDAM (ANP) - „Als er een oorlog uit zou breken, dan zou ik zo hard weglopen als ik maar kon. Mogelijk naar een plek waar geen oorlog was". Aan het woord de 45-jarige Zwit serse acteur Maximilian Schell. Hij houdt niet zo van het leger. Desondanks speelt hij de rol van de Duitse luitenant-generaal Wilhelm Bittrich in de film „Een brug te ver", waarvan momenteel in Deventer opnamen, worden gemaakt. Bittrich was een beroepsofficier, maar dat zou Schell nooit kunnen zijn. On langs zei Schell op een persconferentie in het Amsterdamse Sonestahotel: „Ik had al last met het leger toen ik in dienst moest. Mijn majoor zei altijd al dat ik niet zo'n enthou siaste soldaat was. Ik zou nooit een beroep kunnen hebben in een instelling die leert hoe je moet doden. Volgens mij was Bittrich niet eens zo'n geweldig militair, maar had hij een soort instinct op het juiste moment op de goede plek zijn. Je zou hem kunnen vergelij ken met de voetballer Gerd M'ller. Die heeft er een gevoel voor steeds op het juiste ogen blik op de juiste plek te zijn". Maximilian Schell werd in Wenen geboren en maakte als 11-jarige daar zijn toneeldebuut. Later ves tigde de hele familie zich in Zwitserland en beëindigde Maximilian aan de universiteit van Zünch zijn studie in filosofie én kunstge schiedenis. Nadat hij in dienst was geweest vertrok hij naar New York. Hij heeft al rollen gespeeld in tientallen films, waaronder "the young lions", „counter point", „the Odessa file" en „the man in the glass booth". Overigens verkiest Schell het regisseren boven het acteren. In Engeland zal hij binnenkort het toneelstuk 'Tales from the wood of Vienna' regisseren. Hij hoopt daar later ook een film van te maken. „Als filmre gisseur kun je acteurs en een script kiezen. Dat is een erg groot voordeel'" Volgens Schell zijn er twee hoofdredenen dat er oorlogsfilms worden gemaakt. "In een oor logsfilm moet iedereen, in wat voor functie dan ook beslissingen nemen omtrent leven en dood. Ik haat dat, maar het geeft de filmmaker de gelegenheid tot dramatiseren. Je kunt daarbij alleen maar hopen dat zoiets nooit meer gebeurt. Bovendien kun je dooreen film misschien wat duidelijk maken over wat er toen gebeurd is en kun je nagaan in hoeverre de gebeurtenissen betrekking hebben gehad op de verhouding tussen bijvoorbeeld Hol landers en Duitsers." Volgens de producer van de film, Joseph Levine. is nu 28 procent van de opnamen gemaakt en resten de ma kers nog vier maanden om het karwei te vol tooien. De film zal vermoedelijk in de zomer van 1977 in première gaan in vele landen. Le vine: "Ik heb de film nog niet aan elk land verkocht maar als ik dat zou willen, dan zou ik dat wel kunnen..." Schell: "Eigenlijk heeft Levine al succes voordat de film gemaakt is. Met zo'n bezetting en zo'n script is de film bij voorbaat al een succes. Dat wil echter niet zeggen dat ie bij voorbaat ook goed is Levine beschikt niet alleen over veel topac teurs en een goed script maar ook over een grote hoeveelheid materiaal dat in de film zal worden gebruikt. Schell: "Op het ogenblik heeft Levine de sterkste luchtmacht van heel Europa. De Russen staan al te trillen op hun benen..." Blijver LIDO: "One flew over the cuckoo's nest", een van de be ste films van de laatste jaren, waarin Jack Nicholson de rol van de branie-achtige McMurphy, die in een psy chiatrische inrichting verzeild raakt, speelt. Louise Fletcher is te zien in een prachtige "bij rol". Terug in Leiden CAMERA: "De tien geboden", een oude kraker met Charlton Heston. Bijbels spektakel. REX: "Slippertjesschool voor huisvrouwen". Kindermatinee CAMERA: "Tony en de groene draak". REX: „Sneeuwwitje en de ze ven dwergen." Nachtfilms CAMERA: "Macbeth". REX: "Flossie" Goede films in andere steden "The groove tube" van Ken Shapiro, Lumière 2, Rotter dam. "Clowns" van Federico Felli- ni, 't Venster, Rotterdam. "De laatste vrouw" van Marco Ferreri met Gèrard Depar- dieu, Omella Muti en Michel Piccoli. Calypsoclub, Am sterdam. "Next stop Greenwich Villa- ge" van Paul Mazurskv met Lenny Baker, Shelley Winters en Ellen Greene, Saskia, Am sterdam. Haagse bioscopen APOLLO 1: "King Kong", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. APOLLO 2: "The wild bunch", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. ASTA: "De nacht van de rode lansiers", dag. 2.30,7.15 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 14 jaar. BIJOU: "The man who fell to earth", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 CALYPSO: "Fantasia", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. AL. CAMERA: "Nashville", dag. 2.00 en 7.45 uur. 14 jaar. CINEAC: "3 dagen van de Condor", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. CORSO: "One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. DU MIDI: "De langste dag", dag. 8.15 uur. 14 jaar. EURO: "Aardbeving", dag. L30 en 7.45 uur, za.. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. FLORA: "Zij wil wel", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar. METROPOLE: "Shout at the devil", dag. 2.00. 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. ODEON 1: "De vier vuisten van de duivel", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. ODEON 2: "Voorzienigheid gooit met dynamiet", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. ODEON 3: "Paniek in het Grand Restaurant", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur. zo. ook 4.45 uur. AL. ODEONijTHE MOVIES: "A day at the races", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. AL. OLYMPIA: "M.A.S.H.". dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. PASSAGE: "One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15, 4.00. 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. REX: "Diamonds are fore ver ".dag. 11.30, 1.45.4.00,7.00 en 9.30 uur 14 jaar. ROYAL '70: "Porno baby", ma. en woe. 2.15 en 8.00 uur, di. 2.15 uur, do., za. en zo. 2.00, 7.00en 9.30uur, vr. 2.15en 6.45 ROYAL: "Kung-Fu. de kan ton boxer", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vr. en za. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. STUDIO: "Sexplorer", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO 2000: "The Rocky horror picture show", dag. 7.00 en 9.30 uur, do., vr.. ma. en di. ook 2.00 uur. 14 jaar. DE UITKIJK: "De laatste vrouw dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 11