Uitbundig tegenbezoek aan ork Nuttige kennismaking met Ballet Rambert vandaag... ...en gisteren toegelicht /dflllQl programma Vier maal voetbal op de tv Grasso in Hot House Beethoven spiritueel verklankt VRIJDAG 4 JUNI 1976 PAGINA 5 AMSTERDAM Het Londense Ballet Rambert. schepping van Dame Marie Rambert, bestaat nu een halve eeuw. De groep heeft in internationale vakkrin- 76 gen een grote naam: het was en is kweekplaats van danstalent, maar het grote publiek buiten Engeland kent Rambert. dat daar in de schaduw staat van het Royal Ballet, niet of nauwelijks. Men kan nu. in het Holland Fes tival. kennis maken met de aard en de kwaliteit van het dansge zelschap: een nuttige kennisma king, bleek gisteravond in de Am sterdamse Schouwburg, waar het ballet het tweede programma van de beide, die hier worden gedanst, liet zien. Marie Rambert werd sterk be- invloed door Diaghilew, zowel in techniek als in de aard van de choreografieën die zij op haar programma nam: modern van een betogend karakter. Later, een tiental jaren terug, toen de artistieke leiding werd ver nieuwd (al is Marie Rambert nog altijd de leidster) werd ook het repertoire drastisch veranderd en omgebogen in wat wij in ons land een Nederlands Dans.theater- stijl zouden kunnen noemen. Van beide stijlen is in het pro gramma iets te zien. De over-dra- matische stijl, zoals die vroeger werd gecreëerd door choreografen als Tudor, in een ballet als „Black Angels" van Christopher Bruce: een opgewonden toestand over de strijd tussen goed en kwaad in doorkijkbloeses en vodden (waar de dansers in verward raakten), met veel dia-achtige tussenstan den én wulps gekroel. De ver nieuwde stijl allereerst in Glen Tetley: in het eerste programma „Ricercare" en „Ziggurat.", gister avond „Moveable Garden", dat in de beproefde cyclische vorm van Tetley en met diens vaak gecom pliceerde bewegingen, die hij in deze choreografie niet altijd vol- ooende soepel en argeloos afwik kelt. Maar het wordt in die nu wat achterhaalde stijl (het Ne derlands Danstheater in zijn be ginjaren) goed gedanst, met een briljante bijdrage van Sally Owens, en de schok der herken ning bij Lenny Westerdijk, die het NDT veriet om bij Rambert te gaan dansen. Heel opwekkend tenslotte „Tutti-frutti" van Louis Palco. weer op muziek van Burt Alcantara, heel speels en jong goed gedanst en heel verfrissend en hartverwarmend om te zien. Dit programma kan men van avond nog zien in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. JAAP JOPPE Glen Tetley door het Ballet Rambert. Van Madrigaalkoor LEIDEN/YORK Het Nederlands Madrigaalkoor heeft van 27 tot en met 31 mei het bezoek beantwoord in York, dat het Chapterhouse choir uit dezelfde plaats verleden jaar aan Lei den heeft gebracht. In een lichtelijk uitgelaten stem ming heeft het de overtocht vol bracht via aV North Sea Ferries, zingend uit volle borst: Waar om maken de boeren de pap zo dun", een door Felix de Nobel voor vierstemmig koor bewerkt, volksliedje, <fn een wat minder schuimend lieitf, van Jan van Bel le: ,Laet ons nu verblijden". Uit bundig succes bij de overige pas sagiers. En dat was nog maar het begin. York en Leiden hebben veel ge meen. Beide zijn universiteitstad: hebben ongeveer een gelijk aantal inwoners, waarbij York iets in het voordeel is met 10 000 meer .York is een prachtige historische stad; Leiden heeft de naam dit te zijn. Een duidelijk verschil is de uiterste zorg waarmee York de overblijfselen uit zijn geschiedenis omringt en de betrokkenheid van alle ingezetenen daarbij. De oude 'wallen en de oude poorten verkeren in een prima staat. In Leiden staat de laatste poort, die nota bene verkocht werd aan een particulier, op instorten. York heeft een prachtige gothische kerk: de Minster, het middelpunt van het geestelijke en culturele leven. In Lei den heeft de Pieterskerk haar be stemming moeten opgeven en voor haar behoud moest aan alle kanten geleurd worden. De gebrandschilderde ramen van de Minster, waarvan er een zo groot is als een tennisbaan, zijn een lust voor het oog. In Leiden schoten on verlaten de ramen van de Pieterskerk kapot. Maar beide steden hebben een grote koorcultus gemeen. Merkwaar digerwijze is Leiden of liever heel Nederland duidelijk in het voordeel. Het gehele muziekleven in Engeland wordt niet gesubsidieerd. Koordiri genten worden niet uitbetaald, koor concerten zijn niet gesubsidieerd. Het is onvoorstelbaar welke opofferingen (en met wat een trots die wordt ge daan) zij zich moeten getroosten om goede concerten te kunnen geven. De beroepsopleiding voor musici is HILVERSUM De NOS-televisie zal de vier voetbalwedstrijden die in de eindronde van het Europees kam pioenschap voor landenteams in Joe goslavië worden gespeeld, recht streeks uitzenden. Dat is op woens dag 16 juni de wedstrijd Nederland Tsjecho-Slowakije (Ned. I). donder dag 17 juni West-Duitsland—Joego slavië (Ned. II), zaterdag 19 Juni de wedstrijd om de derde en vierde plaats (Ned. I) en zondag 20 juni (Ned. II) de strijd om de titel. Alle uitzendingen duren van 20.10 uur tot 22.00 uur. VARA en AVRO hebben hiervoor resp. op donderdag en za terdag zenduren aan de NOS ter be schikking gesteld. Door Bep Rijnders beperkt tot Londen, en enkele andere grote centra, maar is zo duur d&t slechts weinigen zich dit kunnen ver oorloven. Muziekscholen als in Ne derland, kent men niet. Amateurs worden individueel opgeleid. Maar de honger naar goede concerten is heel groot, gezien ook de enorme belang stelling hiervoor. Er zijn twee Neder landers die in Engeland op handen gedragen worden: Bernard Haitink en Elly Ameling. En toen er dus een vergelijking met de laatstgenoemde werd gemaakt (in de krant) oVer het optreden van Esther Hillinga in "Magna res amor est" van Hendrik Andriessen, in de Minster, was dit een niet gering compliment voor Es ther. De grote koorcultus, maar vooral het prachtige stemmateriaal is voor het overgrote deel het werk van de officiële Anglicaanse kerk in Enge land. Ze is heel nauw betrokken bij de Minster in York een public school voor jongens, waar zorgvuldig gese lecteerde jongensstemmen worden gecultiveerd. De kinderen krijgen naast hun gewone schoolopleiding en sportopleiding zangles; elke dag, ook zondags, maar niet op woensdag, hébben zij repetitie en zij moeten tweemaal daags deelnemen aan een dienst in de kerk. Hun school begint 's morgens om kwart over acht en eindigt 's middags om half zes. De mannen in het Minster choir zijn voor het merendeel studenten. Madrigaalkoor onder leiding van Jan vaner Meer, en het Chapterhouse choir onder leiding van Andrew Car ter hebben bijne een week lang cen traal in de belangstelling gestaan. De concerten zijn druk bezocht ge weest. Overal trouwens in York hin gen aankondigingen. Bij de ontvangst in de Guildhall gaf het Madrigaalkoor het startsein met "Waarom maken de boeren de pap zo dun" en "Laet ons nu ver blijden". Met gloed gezongen, zat de stemming ermeteen in. De gebruike lijke wederzijdse toespraken volgden. York is na Londen, de enige stad in Engeland, die een Lord mayor heeft, een feit waarop men meer trots is dan op de man zelf, zo bleek. Nico Schrama bood namens de Leidse bur gemeester Vis een boekwerk aan, dat in dank werd aanvaard. 's Avonds volgde, vooraf gegaan -door een repetitie, een concert in de Old Malton Church door een dode lijk vermoeid Madrigaalkoor. De kerk had een ongebruikelijk welkom voor bereid: met bloemstukken versierde reprodukties van schilderijen van Ne derlandse meesters ("Nachtwacht"), en een tafel rond een zuil, versierd met bloemen getooide klompen, voor zien van "real dutch windmills". De kerk was geheel gevuld. Het concert in de Minister werd als het hoogtepunt gezien van het bezoek van het Madrigaalkoor. Aanwijzingen aan de gastvrouwen waren: „Stop ze niet vol met allerlei heerlijkheden, zodat we ze zaterdagavond de Min ster zouden moeten indragen". Daar na was alles geoorloofd. Repetitie 's morgens. De kerk was vol bezoekers die in grote getale ston den te luisteren. Het concert zelf vond in dezelfde kleinere afgescho ten ruimte plaats, in elk geval groot genoeg om heel veel mensen te kun nen bevatten. Aan de concertbezoe kers gaf Andrew Carter verlof te ap- plaudiseren, hetgeen in de Minster ongebruikelijk is. 's Avonds een klaterend feest in een van de bijgebouwen, met veel muzi kale grapjes, veel drankjes en nog Het Frank Grasso kwintet bestaat vanavond op jazz-zolder Hot House in het 'Eigen Huis' van Augustinus (Rapenburg 24). Het Fraink Grasso kwintet bestaat uit vier Amerikanen en één Neder lander en speelt een vorm van jazz waarin elementen van de avant- garde Jazz en van de jazz-rock ver werkt zijn. Frank Grasso, de leider van dit kwintet, is nog niet zo lang in Nederland maar in deze korte tijd heeft hij veel bekendheid verkregen o.a. door z'n co-optreden met het Loek Dikker/Pierre Courbois sextet, we vinden hem op trompet. Het kwintet bestaat verder uit Har vey Wineapple op altsax, James Bat- ton, op het ogenblik deel uitmakend van de Chris Hinze Combination, op piano, Roger Cooke, eens ook deel uitmakend van de Combination en nu meespelend in talloze Nederlandse topformaties, op bas. Tenslotte de enige Nederlander in dit gezelschap Paul van Wageningen op drums. Volgende week vrijdag 11 juni is de slotavond van Hot House. Dan zal de aanvang niet om tien uur zijn maar om half negen. Dan zal er o.m. een jazzfilm gedraaid worden en zal er een workshop zijn onder leiding van de bekende bassist Arnold Dooyeweerd met daarna een optre den van het kwintet Arnold Dooye weerd. In Duivenvoorde VOORSCHOTEN Gister avond waren het de violist WybQ van Biemen en de pianiste Eli sabeth van Malde, die zich op het miniatuurpodium in Kasteel Dui venvoorde waagden. Als eerste werk voerde het duo de sonate in g, op. 2.6 van Locatelli uit. De voorgeschreven basso continuo werd oorspronkelijk uitgevoerd op een klavecimbel, al dan niet ver. sterkt door een cello; variaties in de samenstelling waren natuurlijk mogelijk, maar Locatelli zal aller- het forse pedaalgebruik. In te genstelling tot het werk van Lo catelli moet de vioolpartij hier worden beschouwd als een kleu ring van de pianoklank, met welk feit de violist niet altijd rekening hield. Het duo maakte de indruk, zich geestelijk voornamelijk te hebben bezig gehouden met Beethovens D-dur sonate, die dan ook een bijzonder spirituele verklanking kreeg. De grondvorm kwam over als duidelijk klassiek, de uitwer- vleugel gedacht hebben. Het pro bleem is nu om de gulden mid denweg te vinden tussen de me chanisch aandoende dynamiek van de oorspronkelijke instru menten en de vloeiende overgan gen waar de vleugel als het ware om vraagt. De pianiste slaagde hierin niet ten volle, omdat ze te „pianistisch" speelde. In iets mindere mate was dit het geval met de hierna volgende Mozartsonate in G, K. 379, waar in het parelende karakter van de pianoforte ten dele onderging in tieve brug naar de romantiek van later dagen. De sonate van Franck tenslotte is een graag gehoorde en graag gespeelde compositie, die echter voor de uitvoerenden hoge eisen stelt aan techniek en stijlgevoel. Het gaat inderdaad om het aan voelen van dat typisch Franse dat niet met woorden beschreven kan worden. Bij de violist was deze gave in rudimentaire vorm aan wezig, de pianiste maakte in technisch opzicht een betere in druk. RON HARMS Op deze foto v.l.n.r. de compo nist Herman Strategier. de Lord Mayor van York en echtgenote en de dirigent Jan v. d. Meer. meer heerlijkheden. Over het geheel genomen zijn allen diep onder de in druk van de overweldigende gastvrij heid die de Engelsen hun gasten heb ben geboden. Geen moeite is hun te veel geweest. De banden met Chap terhouse choir zijn zo hecht gewor den, dat deze van blijvende aard zul len zijn. En nu al spreekt men weer over een tegenbezoek aan Leiden vol gend jaar. NEDERLAND I 18.15 Sociale verzekeringen (12) (Teleac) 18.45 Kortweg: informatie over het Holland Festival (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 KROs wereldcircus (KRO) 19.55 Ik kwam, ik zag, ik schoot, Italiaanse western (KRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Interview met de minister-president (KRO) 22.00 Kan de kerk van Rome het Italiaanse communisme te genhouden. documentaire (KRO) 22.40 Dr. Eduard Wirths, SS-arts in Auschwitz, documen taire (IKON) 23.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18,55 Journaal (NOS) 19.05 Top-Pop (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 The invisible man, tv-serie (AVRO) 21.35 Mr. G. B. J. vandaag (AVRO) 21.40 The Brothers, tv-serie (AVRO) 22.30 Televizier Magazine (AVRO) 23.10 Sportpanorama (AVRO) 23.40 Journaal (NOS) Gisteren werd het een latertje, want na het laatste journaal viel er nog urenlang te kijken naar debatterende heren in de Tweede Kamer. Dat gebeurde onder ver antwoordelijkheid van ,,Den Haag Vandaag', waarin Ton Planken prijzenswaardige pogin gen blijft ondernemen om het politieke jargon voor gewone mensen zoals u en ik in begrijpe lijke taal om te zetten. Best leuk hoor. zo'n televisie-de bat. Wiegel, boos en verontwaar digd, waar moet het heen met Nederland? Andriessen speelt de rol van het hoofd der school, hij •is ontevreden over het proefwerk, maar de klas krijgt nog een kans. Ome Joop den Uyl. soms lacht hij zelfs, maakt zich ogenschijnlijk geen zorgen, want het land kan hem nog niet missen, denkt hij. Boer Koekoek, om wie altijd al gelachen wordt nog voor hij zijn mond heeft opengedaan. Het ci taat van de dag kwam voor reke ning van meneer Andriessen: „Ik heb gezegd wat ik gezegd heb", zei hij, en daar viel weinig tegen in te brengen. Bij „Achter het Nieuws" (dat tus sen twee haakjes de beste actua liteitenrubriek van de Nederlandse televisie dreigt te worden, wie had dat een jaar geleden kunnen den ken?) was een mooi verslag te zien van de laatste dag van de Bloemenhovebezetting. Er heerste een wat joelerige sfeer onder da feministische dames van alle ge zindten, die de afgelopen weken de kliniek bezet hebben gehou den. Tijdens de evaluatie spraken de bezetsters o.a. hun tevreden heid uit over de schone lakens, de aanwezigheid van port, en de kwaliteit van het toiletpapier <..lek\er zacht"). Groot, was de vreugde op Bloe- menhove toen bekend werd ge- maakV dat Van Agt gezegd had, dat hy „het hoofd niet in de schoot zou leggen". Wiens schoot werd er geroepen. Uitgelaten als of het een schoolreisje betrof zon gen de dames nog een keer hun strijdlied :..Baas in eigen buik. al zegt Van Agt ook nee, abortus In het ziekenfonds, Van Agt in de WW". Daarna was er nog een re portage over seksuele voorlichting aan jongeren, waarbij een kranige mevrouw van de Rutgers-stich- ting alles over zaaddodende pasta en kapotjes vertelde. Tja, als de jongelui, tot wie zij zich richtte, nti het geleerde ook maar In de praktijk brengen, dan kunnen die abortusklinieken in de toekomst misschien wel gesloten worden. GERARD PAQUES Kan de kerk van Rome het Italiaanse communisme tegen houden? Dat is de titel van een programma van Hans Wor- teltoer. dat de KRO uitzendt om 22.00 uur via Nederland I Aanleiding zijn de parlementsverkiezingen die op 20 juni iii Italië worden gehoudenGezien de zeer grote aanhang van de Italiaanse Communistische Partij is het bijna zeker dat de communisten zitting krijgen in het parlement. Het bui tenland met name Amerika maakt zich daar crnstiq zor9en over mede in verband met de toekomst van de NAVO In het onderhavige programma wordt tegen deze achtergrond de betekenis van de kerk belicht, die er tot nu toe in geslaagd is de communisten buiten het parleme/.t te houden. De uitzending van AVRO's Televizier Magazine is vanavond gewijd aan de uitslag van een politieke enquete. Gepeild is het stemgedrag in Nederland voor en na de kwesties, ontstaan kerno d Bloemenhove-kliniek en dgemiste Zuidafrikaanse VRIJDAG 4 JUNI Hilversum I 18.30 Nieuws. 18.41 Marktber. 18.44 (S) Zomaarstereo. 19.30 (S) Edwin, platen en swingen. 20.00 (S) Op vleu gels. 22.00 Reisoogst: toeristisch maga zine. 22.25 Overweging. 22^)0 Nieuws 22.40 (S) Goal. 23.55 Nws. ARPNOS Holland Alpha en Beta. 23.00 Met het oog 4.02 (S) Amlgos de Musica. 101 (S) Er floot een vogel si. 2 02 (S) Continu de nacht ZATERDAG 5 Jl NI 17.30 Nws. 17.32 Dingen v. d. dag. Hilversum II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7220 Ontbljt-soos. (8.00 Nws. 8.11 Ak- tua. 9.35 Waterstanden). 10.00 tien- 10.30 Aktua sportcafé. ll.OO 12.49 TROS: 13.00 Nws. Voorzichtig 14 03 (S) Bij Barend op de vrolijke toer. 16.03 (S) Sportshow. Hilversum IV AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (S) Reveille. 9.00 Nws. 9 02 (S) Wiens schuld is £et(8). 9.20 (S) Alert! 9.40 'r Is historisch. 10.00 (S) Berlljns Fil harmonisch Ork. 11.15 (S) Hooe- 11.30 (S) Kortweg. 12.15 (S) Hoog tepunten uit operettes. 13.15 (S) Op 13.40 (S) Kinde- 14.00 Nws. 1 zrr 15.25 (S) Zwits historische orgels (1). 16.00 (S) As pecten. 16.48 Radiojournaal. DUITSE TV Duitsland I 18 00 Sportoverrfcht. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje. 18 55 Nordschau magazine. 19.26 Kartno da Gesohichte eines Pferdes. WDR: 18 00 NWS. Uit Noordrljnland-Westfalen. 18.05 Intermezzo: Unter einem Dach. 18.15 Eine ganz gewohnllche Gesohichte. 19.15 Akt. 19 45 Hit um Stel vor 8). 20 00 Journaal en weerber. 20 15 Nach- rede auf Klara Hedebreck. film 21.15 Die Krimlnalpolizel rat. dok 21 20 Be richt uit Bonn. 21.45 Journaal weer bericht. 22.00 Pillow Talk. Amer. speel film uit 1959. 23.40 Journaal Duitsland II 17.00 Journaal. 17.10 Journaal voor het buitenl. 20.15 che: XY.ungelost. 21.15 Journaal. 21.30 Die Anne Bancroft Show. 22.20 Sport. 22.50 Aktenzei"1""- gelost, vervolg. 23.00 kabaretlers. 16.00 Nws. 16.03 De Ne derlandse top-40. 17.55 Med. Hilversum III NCRV: 7.02 (S) Happy sound. 7.55 Eerlijk gezegd. 8.03 (S) Pop station. 10.03 (S) Muziek bij de koffie. Cl 1.03 Holland kwartiertje 11.15 Strictly Country Style). 12.02 Los Vasu 13.30 Gast lm ZDT 0.05 Journaal. >30 Met BELGISCHE TV 18.00 Tekenfilm 18.15 De Olympia de. 18.45 Cult. akt. In Vlaanderen. 19.10 Sportportret. 19.40 Med. 19 45 Journaal. 20.15 The Flintstones 20.40 Aktleprogr. 20.45 Tire yellow Subma rine, Engelse speelfilm. 22.5 Gesprek met Emiël van Cauwelaert. 22 55 Jour-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5