Jennifer geniet van haar succes en gisteren toegelicht mi-MlMMIHUi. Rol in The Hammonds speciaal voor Jennifer Wilson geschreven TOP DERTIG Drop-out ten prooi aan de banaliteit LEZERS SCHRIJVEN Subsidie inderdaad prima stofzuigers inderdaad prima koelkasten /|jflDI0\ programma Schnitzler. SI50 VRIJDAG 14 MEI 1976 Jennifer Wilson hapte niet al te gretig toe toen haar een be langrijke rol in de BBC-serie „The Brothers" werd aangeboden. Ze weigerde aanvankelijk, omdat een grote rol in een langdu rige tv-serie nog steeds een etiket op een actrice plakt. En dit vooral in Engeland, waar de banen in de toneelwereld niet voor het opscheppen liggen- Daarnaast strekt zo'n stempel niet tot aanbeveling. Peter Gilmore (James Onedin) en Patrick McNee (De Wrekers) zijn daar typische voorbeelden van. Na hun succes kwamen ze niet of nauwelijks aan de slag. Hun ge zichten waren te veel gebonden aan die zeekapitein en aan die typische gentleman John Steed. NEDERLAND I 18.15 Sociale verzekeringen, les 9 (herh.) (Teleac) 18.45 Kortweg (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De man van zes miljoen (TROS) 19.55 Alles of niets (TROS) 20.40 Pepper (TROS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Interview met de minister-president (TROS) 22.00 Pablo Jazz Festival (TROS) 22.45 Nestgeur en voorkeur: portretten van twee vakbonds leiders (IKON) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's toppop presenteert de Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 15 jaar International World Life Fund (AVRO) 21.25 De gebroeders Hammond, tv-serie (AVRO) 22.15 Televizier (AVRO) 23.10 Journaal (NOS) Ondanks haar drukke leven van actrice, vindt Jennifer Wilson toch wel tijd om even in de keu ken te kokkerellen. Kleding Lang hield Jennifer Wilson haar weigering echter niet vol. Norm Crisp, de schrijver van de ook hier hoge ogen scorende serie, wist haar over te halen, om toch een paar delen van de serie te lezen. Jennifer Wilson viel voor Jennifer Kingsley. een rol die Crisp speciaal voor haar schreef, nadat hij haar in „Man of our time" had zien spelen. Nu, na veel afleveringen „Brothers", geniet Jennifer van de rol en de daaraan verbonden populariteit. Zelfs in het dagelijkse leven wordt ze aangesproken al Hammond. Hoewel er v komsten tussen Jennifer Wilson en de fiotieve creatie Mrs. Hammond zijn, blijven er ook grote verschillen. Jennifer Wilson: .Die Jennifer Hammond kan erg zakelijk zijn en dat is iets wat mij ten enenmale ontbreekt. Zelfs alle bijkomende verplichtingen zoals het openen van supermarkten en het te water laten van schepen, kan ik niet zelf regelen. Dat doet mijn man. Hij vertelt me waar ik naar toe moet. Zelfs geeft hij me adviezen wat ik het beste bij die gelegenheid aan kan trekken". „De kleding is voor mij altijd een groot probleem. Wanneer ik van de BBC een jurk uit de serie aan kan, zoals onlangs tijdens mijn Neder landse bezoek, dan voel ik me al geholpen. Het wordt gedaan om me meer herkenbaar te maken". Over het bezoek aan ons land, raakt Jennifer niet uitgepraat. Ook een herhaling van de Hollandse trip ziet ze wel zitten. „Het was fantastisch. De jaren de legendarische Beatles leken te herleven. Op het vliegveld en overal waar we kwamen, waren duizenden mensen die ons wilden zien of aanraken. Dat geeft je toch wel een heerlijk gevoel". bod. landelijk „Ik heb sindsdien eigenlijk huis in voor een mee onderkomen in Chobham. alles Jennifer: ,De eerste tijd zijn we Ibsen tot de kluchtige vreselijk te keer gegaan in dit huis. Alles wilden we vernieuwen of opknappen. Het kostte handen vol geld, maar dat hadden we er wel Hobby's Veaudeville-stukken. Met veel zier. Met de tv kwam ik voor het eerst in aanraking toen de BBC me vroeg voor een rol in de serie „Nicolas Nickleby". Tijdens die serie leerde ik mijn man Brian Peck kennen. Sindsdien hebben we vaak samen op de planken gestaan. Brian Duidelijk zichtbaar in de ..cottage" heeft ons ook dikwijls geregisseerd". zijn. Jennifer's hobby's: het verzame len van schilderijen en antiek. Ook is er veel Victoriaans smeedwerk te bewonderen. Maker daarvan is de dorpssmid. inmiddels een goede vriend van de familie, zoals iedereen in het dorp. Zo doet buurman „Ik heb haar noodt Arthur erg vaak de afwas in huize Dochter Jennifer Wilson's carrière begon, na wat kleine rollen hier en daar, bij de beroemde „Old Vic", een gezelschap waarmee ze ook door de V.S. toerde. Clair Bloom was toenmaals de „leading lady" en Jennifer speelde, naar ze zegt, de „2e damesrollen", zoals Lady McDuff in „Macbeth" en Lady Capulet in gaan. Toen het toneel te Peck en zorgt hij de grote echter zestien zou en moest ze zo nodig. Ik heb haar toen vijf jaar gegeven om haar te laten bewijzen dat ze talent had Het is een hele rit van de en dat bleek hQü geval". BBC-studio's naar Chobham. Voor Jennifer geen bezwaar. Zij„Het „We hebben vaak erg plezierig met geeft me de tijd om me te 1(1) Baretta's theme, Sammy Davi's jr. 2 3) Music, John Miles 3(5) Sweet love, Ferrari 4 2) Save your kisses for me, Brotherhood of Man 5 7) Could it be magic. Donna Summer 6 (11) Hit the road, Jack Stamped ers 7( 8) You're the reason why, Rubettes 8 8) 002.345.709 thats my num ber, Trinity 9 (12) Midnight rider, Paul Davidson 10 (10) Miss you hights, Cliff Richard 11 (17) Fool to cry, Rolling Stones 12 (14) Glass of champagne, Sailor 13 (30) This melody, Julien Clerc 14 41 In dulci jubilo, >^n Clerc 15 (29) Wfe should be together, Cats 16 (20) Terug naar de kust. Maggie McNeal 17 (16) Just want to taste, Billy Swan 18 -) Disco lady, Johnny Taylor 19 -) Shake it down. Mud 20 -) Right back where we started from. Maxime Nightingale 21 9) Fernando, Abba 22 (19) You see the trouble with me, Barry White 23 6) 1 2 3, Cathérïne Ferry 24 -) Silly love songs. Paul McCartney 25 (28) Sing my love song. Jackpot 26 -) Remember september, Catapult 27 (18) What difference does it make. Earth and fire 28 -) Rocky, Frank Farian 29 (13) Love really hurts with, Billy Ocean 30 (25) File, André van Duin. De verzamelde informatieve krach ten van de VARA-rubrieken Achter het Nieuws en de Ombudsman zijn er niet in geslaagd de vraag die zij ons zelf via het beeldscherm voorlegden: Wie betaalt de bezuini gingen? te voorzien van een klinkklaar antwoord. Hoe zou dat trouwens ook hebben gekund nu de ministers nog steeds druk bezig zijn met him beraad over mogelijkheden om de groei van de overheidsuitga ven te beperken en te snoeien in de sociale uitkeringen? De oplettende krantelezer heeft meer over deze mogelijkheden kunnen vernemen aan de VARA gisteren te berde bracht. Het eerste deel van de uitzending had meer van propaganda dan van voorlichting weg. Proplfanda ten behoeve van het kabinet-Den UyL We moeten met z'n allen toch vooral goed beseffen, dat er bezuinigd dient te worden. De nadruk die daarbij werd gelegd op de vermin derde economische groei in vergelij king met de groei in de jaren zestig, moest kennelijk verhullen dat ook het kabinet zelf niet van schuld is vrij te pleiten nu wij al enkele Jaren meer uitgeven dan wij met z'n allen verdienen. Het laatste deel van de uitzending bracht weer het gebruikelijke onzekere optreden van Achter het Nieuws-ohef Hans Jacobs. Hij wist KVP-leider Andriessen, FNV-voor zitter Kok en PvdA-Tweede-Kamer- lid Dolman niet in de hand te houden met als gevolg dat ook deze heren op de propagandistische toer gingen. Wezenlijke informatie kwam er niet. Netty Rosenfeld prikte in de vooravond ten behoeve van haar vijftien minuten durend program mable „Landgenoten" in een echt Amsterdamse volksbuurt met kinde ren op de stoep en hard getaalde vrouwen over de balkonrand. Een kostelijke aflevering, waarin Netty weinig vraagjes nodig had om het gezinnetje, drie hoog voor te laten babbelen over sex, kinderopvoeding, gezelligheid thuis of uitgaan en homofilie. Het werd weer eens duidelijk hoe preuts er met name in die kringen wordt gedacht en hoe rampzalig de ouders het zouden vinden wanneer hun kind homofiele trekken zou vertonen. In dat verband kwam het knaapje op de bank wat al te nadrukkelijk an beeld. Netty maakt van „Landgenoten" altijd een relaxed trait d'union in het VPRO-avond programma, maar Juist omdat het zo goed gebeurt verdient het misschien aanbeveling op de zelfde basis dit programma te verbreden en te verdiepen. Onmiddellijk daarna haakten Koot en Bie in op het actuele gegeven van de veronderstelde KGB-agenten onder vaderlandse politici. Zowel qua tekst als mimisch werd er weer verrukkelijk gepersifleerd, al lag het direct al voor de hand dat. beide heren elkaar van communistische activiteiten zouden beschuldigen. Bijtende spot van hoog niveau. PAUL VAN BECKUM. De sceptici noemen David (Jones) Bowie een .rode, rockende rat", maar z(jn fans liggen aan zijn voeten, wan neer hij zijn wereldberoemde hit „Fame", samengeschreven met John Lennon, op het podium brengt. Gis teravond in het Ahoy-complex in Rotterdam gaf Bowie, die er van dichtbij ontzettend moe., en afge leefd uitziet, zijn rockende, met soulinvloeden doorweven, show. He laas bracht Bowie niet het ijzersterke nummer „Janine" van de eerste elpee „Space Oddity" of „Black Country Rock" van de tweede elpee „The man Who Sold The World". Hij lijkt deze periode met de daarop aansluitende stage-acts achter zich gelaten te hebben en bracht veel werk van zijn nieuwste elpee „Station Vacaturebank van cle NOS geniet meer belangstelling Leiden schijnt een cultuurstad te worden; dat zou je als argeloze lezer kunnen gaan vermoeden wanneer je leest dat het Gewestelijk Orkest van Zuid Holland een garantiesubsidie van ruim f 5000,- van de gemeente krijgt voor een concert dat op 2 juli a..s in de Groenoordhal gegeven zal worden. Dat lijkt mooi, heel mooi, maar het is de vraag of het terecht is dat de stedelijke portemonnaie weer eens open gaat voor het Ge westelijk Orkest. Ik geloof namelijk, dat die extra subsidie ten onrechte wordt uitgekeerd. Niet ten onrechte omwille van de subsidie in het alge meen, maar ten onrechte omwille van dit orkest. Het Gewestelijk Or kest is namelijk opgericht als een be geleidingsorkest en omdat daarom ook Leidse koren in de toekomst ge bruik zouden moeten (want zo lag dat toen; het was geen kwestie van 'kunnen', maar van 'moeten') maken van dat orkest voor hun uitvoerin gen, besloot een ander dan het hui dige Gemeentebestuur om aan dat orkest een jaarlijkse subsidie te ver lenen. De contactgroep van Leidse koren was tégen die subsidie. De ko ren zelf zagen liever een aparte sub sidie wanneer het Gewestelijk Or kest inderdaad zou begeleiden. De Vroede Vaderen hadden echter een 'ruimer visie' en besloten tot een Jaarlijks uit te keren bedrag. De tijd gaat voort en het Gewes telijk Orkest wil een andere koers gaan varen: het wil zelfstandig con certeren. Daar is wezenlijk niets op tegen, mits men het begeleiden van blijft stellen. Het heeft er de schijn van dat dit laatste niet gebeurt. Ster ker noghet Gewestelijk Orkest heeft helemaal geen tijd meer om in Leiden te begeleiden in 1976. Maar voor het niet uitvoeren van de principiële taak ontvangt het Orkest wél ruim f 40.000 subsidie! Wanneer ik dan lees, dat de Gemeente een garantie-subsidie van nog weer eens een paar duizend gul den aan dat orkest verleent, vind ik dat een verspilling van geld, tenzij er beperkende maatregelen worden ingebouwd waar het de subsidie-ver lening in het algemeen voor niet uit te voeren werkzaamheden zou betref fen. Maar dat zou een op de helling zetten van het cultux-ele subsidiebe leid in het algemeen inleiden en ik vrees, dat Leiden weer niet zo'n cul tuurstad is om dat ook inderdaad op korte i/rmijn te realiseren. J. A. F. DOOVE, Papengracht, Leiden. Keukenhof nu op zh kleurrijkst Gezellig dagje uit? Maak er wat moois van. Bezoek de Keukenhof in Lisse. Miljoenen bollen nu in volle bloei. Een wereld van kleuren en geuren. Kom dat gebeuren snel beleven. Blijft u altijd bij. KMdkkheureaaietKodakTilm ARNHEM Blijkens cijfers van het Gelderse bureau voor de arbeids voorziening genieten de radiovaca turebanken van de NOS en de re gionale omreopen steeds meer be_ langstelling. In 1975, toen werd ge start met deze vorm van arbeidsbe middeling werden er voor Gelder land 650 vacatures omgeroepen door de NOS en RONO. In de eerste drie maandJen van dit jaar was dit aan tal al 460. Het aantal werklozen dat op de uitzendingen reageert steeds van 54 procent in 1975 tot 62 procent in de eerste maanden van dit Jaar. In 1975 kon 9 procent van de solli citanten aan een baan worden ge holpen en thans ligt dit percentage op 15. De heer J. van der Gijp, hoofdinspecteur-directeur van het Gelderse districtsbureau schrijft de grotere belangstelling voor de radio vacaturebank onder meer aan de sei zoensinvloeden en de grotere bekend heid met de uitzendingen. to Station". Verrassend was wel, dat de zeer goed verkopende single „Gol den Years" niet door Bowie werd ge_ bracht, terwijl nummers als „Wait For The Man" en „Suffercut City" haast vanzelfsprekend in zijn bühne- act waren opgenomen. Zijn biseksuele act heeft plaatsgemaakt voor een „kantoorklerk-act", compleet met strak achterover gekamd haar en wijde broek met vest. „Changes" bracht Bowie weer erg dicht bij zijn publiek, dat hem vaak identificeert met Lou Reed. Bowie heeft immers de elpee „Transformer" van Reed geproduceerd. Deze activiteiten pas sen in het beeld, dat Bowie door act en elpees by het publiek heeft opge bouwd. Zijn „Pin Ups" vertalen ge renommeerde Engelse hits (o.a. .Fri day On My Mind") in een rockend, swingend geheel. Bowie was gister avond opvallend vriendelijk en legde in zijn stage-act niet de fascistoïde trekjes, die men hem wil toedichten. Bowie zag er opvallend netjes en ver zorgd uit. Op de latent-agressieve melodie van Rebel, Rebel" bewoog hij erotisch zijn onderlichaam. Zijn wyde broek kon echter niet verhul len, dat deze muzikale miljonair, on danks de goede zorgen van zijn se cretaresse Corinne Schwab en zijn vrouw Angela, zeer .skinny" is. Maar Bowie blijkt een intrigerende per soonlijkheid en zijn muziek is van een uitdagende originaliteit. De door Bowie bezongen „Fame" heeft de zanger zelf overrompeld. De „High- school-dropout" is een ster geworden. En is daarmee tevens ten prooi ge vallen aan de zelf opgeroepen bana liteit. Een banaliteit, die miljoenen blijkt aan te spreken. A. C. KOEK EB AKKER JR. Vanavond om 20-25 uur op Nederland 2 een reportage van een concert dat op 7 mei jongstleden in het RAI-congrescen trum in Amsterdam ter gelegenheid van het 15-j arig bestaan van International Wildlife Fund werd gegeven. De zanger Kamahl zo langzamerhand de mascotte van het Fund) zingt „Save the oceans of the ivorld", en dat is ook de nieuwe actie van het WWF. Televizier Magazine gaat op Nederland 2 om 22.15 uur dieper in op de problemen in Libanon. Verder informatie over de konsekicenties van de prijsstijgingen en een reportage over de voorbereidingen van de Miss-Holland verkiezingen. PP: 18.19 WD. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 (S) Zomaarste reo. 19.30 (S) Edwin, platen en zingen. 20j00 (S) In antwoord op uw schrij ven. 21.30 (S) Radio-televisie. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. 23.55 Nws. Hilversum II 8.00 Nws. 18.111 Embargo. 18.20 Sim- Lachappelle Berken breedstrook ongelegd f51,50 Sdmftzfer prftwitotft Lachapptlle porkot bdzfrifSaien. AVRO: 7.00 ws. 7.02 (S) Reveille. 1.15 (S) Muzlek-hobbyis- In de pauze 21.03 Nws. 21 .C kleintje kuituur). 22.30 Gamma Alpha en Beta. 23.00 Met het 00 morgen met akt. en Den Haag i op drie. VPRO: 20.02 (S) VPRO- op-drie. 23 2 Radio Vrij België. 24.02 (S) Amlgos de muslca. AVRO: 1.02 IS) Continu de nacht door. ZATERDAG 15 MEI Hilversum I VARA: 7.00 Nws 7.02 (S) Z.O. (7.30 Nws 7.41 Dingen van de dag.). 8.30 Nws, 8.36 Gymnastiek 10.30 Nws. DUITSE TV naai. (Regionaal progr. NDR: 18.00 Sport. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Amusementsprogramma. 13.26 De uitbreker. 19.59 Programmaov* TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym- Akt. nastlek. 7.20 Kom er maar eens uit. 8.00 Nws. 8.11 Aktua). 10.00 Tien-om. 10.30 Aktua-sportcafe. (11.00 Nws.), Duitsland II .00 Journ. 17.10 Reportages. 17.40 18.20 Comedy serie. 19.00 ■naai. 19.30 Reportages uit de helo ld. 20.15 Documentaire film. 21.45 11.30 Hartje Amsterdam. Overheids voorlichting. 12.40 Franco huis. TROS: 22.00 Filmnotities. 22.30 The Nws. 16.03 De 17.55 Med. Hilversum III Ieder heel uur nieuws. NCRV: 7.02 Happy Sound. 7.55 Eer lijk gezegd. 8.03 Pop Station. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.03 Hollands streets of San Francisco. 23.15 Jour- België Nederland n in 18 00 Fingerbobs. 18.15 De Olympla- p de 18.45 Overzicht kulturele akt. In Vlaanderen. 19.10 Katholieke gods dienstige uitzending. 19.40 Mededeling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5