David Bowie de Veranderlijke
Vader en zoon en de Willem Ruisshow
Mjjfl programma
...en gisteren
toegelicht
Popster is'constant op zoek naar zichzelf
tATEROAG 8 MEI 1976
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
Door
Nico Scheepmaker
De beroemdste levende naïeve
schilder is Ivan Generatie, die in
het Joegoslavische dorp Hlebine
woont. Hij werd als tekenende
herdersjongen ontdekt door een
„echte" schilder, begon op zijn ge
heel eigen wijze te schilderen
'vooral ook veel achter glas, hy is
de meester van de ach terglas
schildering werd gaandeweg
steeds bekender en beroemder,
kon steeds meer geld vragen voor
zijn schilderijen, en op een ge
geven ogenblik was hij een van
de bekendste, populairste en best
betaalde naïeve sohildons van de
wereld.
Ivan Generatie had een zoon,
en die heeft hij trouwens nog
steeds. Josip heet hij. Ze speelden
samen in het plaatselijke voetbal
elftal, Josip (als de luiste van de
twee) In het doel, en vader Ivan
als spil, een paar jaar geleden
heb fik met vader Ivan op zijn
achtererf nog een balletje ge
trapt, hij was toen halverwege de
zestig, denk ik. Hij vertelde me
dat hij tot diep in de veertig nog
meegevoetbald had in het plaat
selijke elfltal, en waarom hij er op
een gegeven ogenblik mee gestopt
was. Elke keer als de bal in mijn
richting kwam verbelde hij), riep
Josip als keeper: „nedaj, tata, ne
daj" Dit betekent zoveel als:
„laat lopen, pappa, laat lopen".
Na elke wedstrijd vroeg z'n vrouw
smekend, wanneer hij er nu ein
delijk eens mee ophield, want als
zij langs de lijn stond, begon
iedereen langs de kant al meteen
nedaj. tata, nedaj" te roepen, zo
dra de bal ook maar in zijn nich-
timg kwam
Die zoon Josip (u begrijpt dat
dit een parabel is. want ik schrijf
op het ogenblik niet over de na
ïeve schilderkunst, maar over te
levisie). had al gauw door dat hij
er verstandig aan deed zijn vader
niet als ex-herdersjongen op te
volgen, maar wel als naïef schil
der. Hij begon net zo te schilde
ren als zijn vader, wat minder
achter glas natuurlijk, wamt dat
is moeilijker en moeizamer (de
luie keeper, nietwaar), en hij
maakte het wat bonter, met wat
meer bloemen en af en toe een
naakte vtouw er op. maar vooral
in zijn begintijd moest Je toch
donders goed opletten om niet
voor de prijs van een Ivan Ge-
neralic een Josip Generalic in Je
handen geduwd te krijgen. Het
onderscheid werd bovendien nog
bemoeilijkt door het feit dat Ivan
van kindsbeen af zijn doeken ge
signeerd heeft met I. Generalic
en Josip had al gauw door dat
als hij met J. Generalic
signeerde, en de poot van die J.
een beetje kont liet uiitvallen.
nacbtblimde kunstkopers dan al
gauw dachten dat zij een I. en
geen J. kochten.
En nu keer ik even terug naar
het eigenlijke onderwerp: de te
levisie, en met name de Willem-
Ruis-show. De voornaamste ver
dienste van deze „nieuwe" show
alias quiz vond ik, dat het pla
giaat of vriendelijke gezegd:
de navolging in elk geval bin
nen de familie bleef: de KRO.
Men had de echtparen die er blijk
van moeten geven in hoevrre zij
elkaar kennen uit de Berend-
Boudewijm-kwis overgeheveld,
evenals de stentorstem van Pierre
van Ostade, evenals liet prijzen
stelsel, 'in het panel zaten oude
bekenden als Rita Coriita en Gas
ton Durnez. de dobbelstenen wa
ren nog overgehouden van de
'tweede en als snel geschrapte Be-
rend-Boudewijn-kwis, kortom: Je
zag eigenlijk de Berend-Boude-
wijn-kwis met Willem Ruis als
Berend Boudewiin Ivan en Josin.
Had Willem Ruis dan geen en
kele eigen inbreng? O jawel. Ik
kan trouwens melden dat Josip
Generalic zichzelf in de loop der
jaren ontwikkeld heeft als een
herkenbare semi-naïeve schilder
met een eigen signatuur, ook in
letterlijke zin, want nadat aan
vankelijk de J. voor zijn achter
naam al langer en langer werd,
tekent hij nu voluit en plomp
verloren met Josip Generalic. Dat
langzame groeiproces heeft Wil
lem Ruis zichzelf niet gegund, hij
begon meteen voluit met Willem
Ruis Show, en trouwens ook met
een eigen aanpak, namelijk die
van de onderkoelde verneiner van
het k wis wezen.
Het verschil met Berend Bou
de wijn (vond ik) was, dat Berend
weliswaar het kwis- en prijzen-
wezen niet au serieux nam, al
thans er speels mee omsprong,
maar dat Willem Ruis de indruk
maakt het programma zelf, de
Willem Ruis Show dus, al niet
Dat zal wel een onjuiste diagnose
zijn, maar die vloeit dan voort
uit die ondergekoelde aanpak, die
de kijker de indruk geeft dat het
programma net uit de diepvries
komt en eerst nog geruime tijd
moet ontdooien voordat het ge
consumeerd kan worden.
Een direct gevolg van die aan
pak was ook, dat Willem Ruis het
in de slotfase niet waar kon ma
ken dat het nu opeens ontzettend
spannend was geworden, ook al
zagen we met eigen ogen dat da
niet met grotere kaarten, en ze
ker niet als de kijkers niet over
de schouders kunnen meekijken.
Willem Ruis was in elk geval wel
zo handig er een (niet snel, maar
voortijdig) einde aan te maken,
door of expres vals te spelen, of
heel erg dom te doen. dus ik hoop
het eerste.
Ik vond ook niet dat je van
heinde en ver vijf bekende land
en/of beneluxgenoten kunt op
roepen voor het invullen van in
totaal drie woorden. Neem Harry
Mulisch, die Henri Knap nu blijk
baar definitief heeft opgevolgd.
De kandidaten moesten raden
welk woord de panelleden hadden
ingevuld in de navolgende zin-
1. Kees werd oneervol ontslagep
uit militaire dienst, wegens het
openen van een op een
onderzeeër.
2. Op de bruiloft van Frits de
loodgieter hadden ze i
bruiloftstaart in de
Willem Ruis
puntentotalen elkaar weinig ont
liepen, en ook al bezwoer hij ons
nog zo vaak dat het nu „ver
schrikkelijk spannend" was. Span
ning is iets dat opgebouwd moet
worden, mets is van het ene mo
ment op het andere spannend:
zelfs een stuk elastiek moet Je
eerst uitrekken voordat er span
ning in ontstaat, dus laat staan
een televisiekwis.
Maar hoe vond je de kwis nu
„an sich", zult u wellicht willen
weten. Wel. het onderdeel waar
in je in medeklinkercombinaties
als „wllm rs shw" zo snel moge
lijk de ontbrekende klinkers
moest invullen, vond ik best aar
dig, want je kon thuis lekker
meespelen, en zo makkelijk was
het nu ook weer niet. Maar je
moet natuurlijk nooit voor de
televisie gaan kwartetten, zelfs
3. De sociale werkster zei: nie
mand wilde op de fancy fair mijn
eigen-gebakken koekjes kopen.
Toen heb ik maar mijn
verkocht.
De deelnemers kozen voor het
ontbrekende woord in de eerste
zin „frietkraam", in de tweede
zin „badkuip" en in de derde zin
„eerbaarheid".
Wat waren nu de vondsten van
de vijf panelleden? Harry Mu
lisch: 1. raam, 2. elektrciën, 3.
eer. John Lanting: 1. bankreke
ning, 2. afvoerpijp. 3. kraam.
Dore Smit; 1. luik. 2 zwanehals, 3
recept. Rita Corita: 1. luik. 2
tang, 3. man en Gaston Durnez:
1. bordeel. 2. riool, 3. oven.
Ik vond Harry Mulisch' ant
woord „elektricién" best leuk (ik
zelf dacht aan loodgieter, hij
sprong nog een dimensie verder',
maajr met „raam" en „eer" mee
reis Je daarvoor toch niet van
Amsterdam naar Hilversum als
beroemd schrijver, vind ik. Dit is
eigenlijk minder een verwijt aan
Mulisch, maar meer aan de uit
denkers van de Willem Ruis
Show, die te weinig gebruik ma
ken van de specifike eigenschap
pen van de vip's die zy optrom
melen.
En wat is nu eigenlijk de con
clusie? Althans myn conclusie,
want ik heb al gemerkt dat met
name de rol van Willem Ruis
zelf geheel verschillend werd be
oordeeld in mijn kennissenkring.
Mijn conclusie is dat Willem Ruis.
als hy de videoband van deze
eerste show nauwkeuring bestu
deert en analyseert, en er ook de
juiste conclusies uit trekt, het niet
als Josip Generalic heus wel zal
redden, vanaf de derde W. R.
Show, maar dat de kwis zelf de
finesses mist van de BB-kwis en
te veel reminicenties oproept aan
de gouden eeuw van de Berend.
Boudewyn-kwis om ooit tot het
meest bekeken programma uit te
kunnen groeien
Nog een enkele opmerking over
„Het proces Daniel en Sinjawski",
een Canadese produktie, geba
seerd op de verslagen van dit pro
ces die onder meer door de steno
graferende vrouw van Sinjawski
Maria, die alle vijf procc-sdagen
bywoonde, de buitenwereld be
reikten. Het proces, het aller
eerste in de Russische geschiede
nis dat ooit tegen het werk van
schrijvers werd gevoerd (in de
tsarentijd werden ook wel schrij
vers vervolgd, maar niet om wat
ze geschreven hadden, maar om
wat ze gedaan laadden) duurde
vijf dagen, en omdat het tv-spel
vijf kwartier duurde, kun je zeg
gen dat elke dag tot een kwartier
werd ingedikt.
Dat maakt een juist beeld na
tuurlijk onmogelijk, maar dat
neemt niet weg dat alles wat we
zagen en wat gezegd werd
een getrouw beeld gaf van het
uitvoerige procesverslag. Na af
loop had Karei van het Reve een
gesprek met Andrej Sinjawski, die
sinds bijna twee jaar in Frank
rijk woont.
Voor de kijkers was dit een on
bevredigend gesprek, al was het
natuurlijk aardig even te zien hoe
Sinjawski er nu in werkelijkheid
uitziet, en hoe oud je wordt van
zeven jaar dwangarbeid (hij is
van 1925 en nu dus 51 Jaar oud.
maar ziet er uit als 60)
Wat we echter hadden willen
weten, is in hoeverre de Cana
dese reconstructie klopte met de
werkelijkheid, maar helaas, noch
Karei van het Reve. noch Andrej
Sinjawski had het tv.spel gezien
toen het gesprek plaatsvond. Dit
noemt men, naar een oud-Rus
sisch spreekwoord: het paard ach
ter de wagen spannen.
Men zal de glitterkoning, de Apollo van de ruimterock don
derdag en vrijdag in het Sportpaleis Ahoy' in Rotterdam te
vergeefs zoeken. Hiervoor in de plaats is een confrontatie mo
gelijk met een in Art Deco-stijl uitgedoste figuur, een uitgestre
ken, gladde, in jaren dertig-mode geklede excentriekeling met
een kort, licht kapsel.
zijn muziek.
Door
Yvonne Parre
David Bowie verandert constant.
Het ia bekend. In interviews luidt
zijn verklaring voor die verandering
in tientallen verschillende poses:
„Ik ben nog op zoek naar mezelf,
bekijk mezelf daarom als een voyeur'
We doen het allemaal, alleen ik kom
er voor uit". Evenals- voor zyn bi-
sexualiteit. waarmee hy openlyk te
koop loopt en waaraan hij tevens
het stempel „Fag Rock" letterlijk de
rock van de zelfkant, maar vrij ver
taald potenmuziek en nichtenrock'
dankt. Bowie: „Ik mag kerels graag,
maar vrouwen toch meer". Het
woord „liefde" zegt hem weinig. Hij
vindt de uitwerking van dat woord
vaak te verstikkend. Zyn vrouw An
gela, een Amerikaanse die hy acht
jaar geleden trouwde en by wie hy
een zoon (Zowie) van vijf jaar heeft,
gelooft dat Bowie slechts „true love"
op kan brengea
zijn werk.
Bowie verwoordt in zijn muziek
een generatie. Zelf poneert hij daar
min of meer bescheiden, het vol
gende over: „minstens de helft van
myn concertpubliek wil bij mij iets
van de geesrt van de jaren zeventig
proeven."
Dat tot nog toe zeer weinigen te
leurgesteld de aftocht bliezen na een
Bowie-concert, heeft vooral te ma
ken met de kundigheid van de man
op dat podium. Zijn kenmerken:
stijl, variëteit en dynamiek.
Tot voor kort waren die ingrediën
ten verstopt in veel glitter, beweeg
bare ruimtecapsules, spiegels, dan
sers en draaiende podia. Zijn nieuw
ste show schijnt te appeleren aan
zyn image: een rustige sfeer, caba
retesk zelfs.
Bezadigd man
Bowie ontkent echter in alle toon
aarden een opmerking als: eindelijk
een bezadigd man. Superstar Bowie
Encyclopedie nodig!
Kijk vanavond om
En morgen kunt i
By AV BOEK.
1 Pirterskerkchoorsteeg 14. Leiden. 071-142441.
tegen een Engelae muziekjournalist:
„Ondanks dat ik geen stereotype op
welk gebied dan ook wil zijn en me
daarom nu ook bezig houd met
films, behoor ik nog niet tot de over
ground. Hou het maar op de best
verkopende underground-vertegen-
woordiger". Wat Bowie betreft, zal
dat veranderen zodra hij de politiek
ingaat! Zijn verlangens dienaan
gaande: Eerste Minister van Enge
land.
Realistischer zijn Bowie's filmac
tiviteiten. Zyn debuut vormt de
hoofdrol in „The Man Wo Fell To
Earth" onder regie van Nicolas Roeg,
vorige zomer opgenomen in New
Mexico, in maart in roulatie gebracht
in Engeland en binnenkort te zien
ln ons land. Bowie speelt daarin de
rol van Thomas Newton, een indus
trieel die voor de op hem uitgeoe
fende druk bezwijkt. Voor een man
als David Bowie een erg persoonlyk
gegeven; voor het publiek, zo meent
Bowie, eerder een Howard-Hughes-
imitatie.
Om zijn filmcarrière in de toekomst
nog meer uit te breiden, heeft Bo
wie een eigen filmmaatschappij,
Bewlay Bros.. Inc., opgericht. Zijn
plannen: een film over „Ziggy
Stardust", evenals „The Man Who
Felléén van zyn elpeetitels,
maar dit keer over een popster die
aan de top komt, maar kapot gaat,
en „The Eagle Has Landed" met
Michael Caine en Donald Suther
land over een complot tijdens de
tweede wereldoorlog om Churchill te
kidnappen.
Bowie: „Moeilijk? Nee, ik maak al
Jaren films op m'n platen!"
Wie is deze David Bowie?
Over zijn verleden is hij altijd
duister geweest! De nu 28-jarige
Bowie werd als David Jones geboren
in een voorstad van Londen. Pa was
een alcoholicus, bezat een worstel-
David, Bowie: stijl, variëteit en dynamiek.
club. en moeder Jones werkte als
ouvreuse in de plaatselijke bioscoop.
David volgde als zoveel jongens uit
zijn milieu de technische school en
kreeg via allerlei kleine trucs een
baantje in de Londense Marquee
Club!
Onder de naam David Jones and
The Lower Third vormde hy een
groep.
Toen echter een andere David Jo
nes, die van de Monkees, erkenning
kreeg, veranderde deze David Jones
zyn achternaam in Bowie, sloot zich
aan bij een mime-groep en brengt,
hetgeen hij daar leerde, op een con
certpodium nog steed-s in praktijk.
Een ontmoeting met arrangeur
Paul Buckmaster en de gemeen-
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15
BadMierie. 9.00 Nws. 9.10 Waterstan
den. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharistie
viering. 11.00 Da Capo. 11.50 Buiten -
12.00 Nws. 12.10
B.30 Boemerang. 19.01) De binst
18.00 (S) Ekspres 18.30 Nws. 19 00
(S) De VARA feliciteert. 21.00 (S)
Voor wie niet kijken wil. 22.30 Nws.
Scala. IKON: 19.30 Brood"
NOS: 20.00 Promenade Orkst. 20.30
Journalistenforum. 21.15 Ik wil een
21.55 Opleidingen in gezond-
10.00 (Si Kaboutertijd.10.3
Sphinx. RVU:
12.00 Piet Ponsl
schappelijke interesses Science Fic
tion en ruimtevaart resulteerden in
..Space Oddity" en later in „The
Man Who Sold The World" elpees
die pas later, toen het publiek rijp
bleek voor die andere roek-aanpak,
erkenning kregen. Pas „The Rise
and Fall of Zigy Stardust" uit 1972
maakte Bowie tot de Superstar.
Platenmaatschappij RCA rook in
ternationaal succes, in het bijzonder
dollars! Zijn eerste Amerikaanse
tournee kostte de maatschappij ka
pitalen: reclame op alle radiosta
tions en het verzorgen van volle za
len door erg veel kaarten gratis van
de hand te doen. Erg lang heeft RCA
daarna niet op terugbetaling hoeven
in wachten 1
BOND. 9.30 i
Kerkdienst
78 kerken
10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De an- (S) NOS-Jazz. 23.55 Nws.
Aziatische landen
(S) Nova Zembla. EO: 16.15 De EO
deze week. 10.20 (S) Licht en uitzicht.
17.00 (S) EO-metterdaad-informatie.
Toeraktua. 19.00 (S) Tross-country.
20.05 (S) Concert a la
wereld. 13.19
Radiojournaal. 13.30 Delta. KRO: 14.00
Kruispunt. 14.30 (2) Promenadecon-
15.15 (S) Aan de lijn. 16.15 (S)
NCRV: 19.02 Pers Vers. 20.02 Eddv
g i Round. 22.02 Sportshow. 23 02 La
te date. 0.30 Jazztime. 1.02 Midder
nacht blues. 2.02 Bent u daar nog.
£.02 Al wakker. 6.45 Zondagmorgen. Nieuws,
dag in Zoeterwoude. NCRV:
18.30 Nws. 18.40 Zondagavondzang.
19.05 De laatste der rechtvaardigen.
1? 25 Kerkorgelconcert. 20.05 Musica
Ieder heel uur nieuws.
AVRO: 7.02 Ko. de boswachtershow.
8 02 - Juist op zondag. 10.02 Muziek
Mczaiek. VARA: 11.30 Was ik maar
nooit getr.. 12.02 Klink Klaar. 13.02
NAR. NOS: 14 02 Langs de lijn. 18.0
seh archief. KRO
).02 Tombola. 23 0
1.02 De week in.
17.32 (S) Klankbord.
NCRV: 7.00 Nws. 7 11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54
Het levende woord. 8.00 Nws. 8.11
Hier en nu. 8.25 Muziek in uw straatje.
9.00 Plein publiek. 10.50 Schoolradio.
DUITSE TV
ll.Oü (S) Fur Elise.
:oegestaan. 13.00 Nws.
nu. 13.30 Onder schooltijd.
NOS: 14.50 Den Haag deze week. 15.00
Kijk op buitenland. NCRV 15.30 In
't zilver. 16.00 Nws. 17.00 Populaire
rond 12.00 klassieken 17.55 M«d.
ZATERDAG
NEDERLAND I
15.30 Journaal (NOS)
15.32 NCRV Sport Ahoy (NCRV)
16.00 Kijkdoos (NCRV)
16.40 De reizen van Kim (NCRV)
17.05 De trom van Pandoera (NCRV)
18.15 Soc. Verz. (9) (Teleac)
18.45 TV-Inf. voor Marokkanen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Toi, toi. toi bij Ted (NCRV)
20.40 The Eddy-go-round show (NCRV)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Lied v. d. week (NCRV-IKON)
21.55 Farce Majeure (NCRV)
22.35 Nee. eerlijk niet (NCRV)
23.00 Blij musiceren (NCRV)
23.20 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Wickie de viking (KRO)
19.30 Kareltjes kolderieke kapriolen (KRO)'
20.00 Journaal (NOS)
20.25 The lady vanishes (KRO)
22.00 Brandpunt (KRO)
22.40 De Olympische Spelen (KRO)'
23.30 Journaal (NOS)
ZONDAG
NEDERLAND I
11.00 Eucharistieviering (KRO-RKK)
14.30 Les Gammas, les 36 (Teleac)
15.00 Wetenschap in beweging (Teleac)
15.30 Bedreigde landschappen (Teleac)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Sesamstraat (NOS)
16.27 Rugby League Cup Final (NOS)
16.55 Voetbal- en totouitslagen (NOS)'
17.00 Gereformeerde kerkdienst (vrijgemaakt) (IKON)
18.00 Onderbreking iIKONl
18.15 Huisartsen, les 1 (Teleac)
18.45 Pauze
18.55 TV-informatie voor Turken (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Gorilla, dierenfilm (TROS)
19.55 Moeders (TROS)
21.10 Aktua Special (TROS)
21.40 Music-all-in (TROS)
22.40 Je kunt niet vanaf de achterbank een auto besturen
(Hum. Verbond)
23.00 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.25 Woord voor woord (IKON-KRO-RKK)
18.30 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.35 Rogues Rock, jeugdserie (NOS),
19.00 Panoramiek (NOS)
19.15 Studio Sport (NOS)
20.30 Antillen (NOS)
21.05 De wonderbaarlijke beginjaren van de film (NOS)
21.30 Journaal (NOS)
21.35 Frontaal (NOS)
22.35 Beeldspraak (NOS)
23.15 Journaal (NOS)
De informatie in de Van Speyk-
show is vaak zeer zinvol zoals
bijvoorbeeld het interview met de
vrouw die in de oorlog met Han-
nie Schaft in het verzet had sa
mengewerkt De satire is vaak
scherp, de grap is er volop, het
divertissement evenzeer, maar
tweeënhalf uur achtereen naar
die bonte aaneenschakeling van
de meest uiteenlopende onderwer
pen te moeten aankijken, is wat
my betreft te veel van het goede.
Dan liever een korte directe re
portage, zoals de IKON aan het
eind van de avond gaf over de
Turkse: vrouwen in ons land
voortreffelijk van opbouw, zonder
dat enig oordeel, enige conclusie
aan de kijker werd opgedrongen.
De Turkse vrouwen spraken ieder
voor zich over hun leven, hun
werk, de wijze waarop zij door
hun bazen werden behandeld, hoe
zij het in Turkije hadden en hoe
zij hier in West-Europa werken
soms van vijf uur 's morgens tot
zes uur 's avonds toch de vrij
heid voor de vrouw hebben leren
kennen.
A. VAN WIJK
De film „The Lady Vanishesdie de KRO vanavond om 20.25
uur via Nederland II uitzendt, is èen van de ruim vijftig
thrillers die Alfred Hitchcock op zijn naam heeft staan. Het
is tevens de film waarmee hij in 1938 de kroon zette op zijn
Britse periodeHoofdrollen in de produktie zijn weggelegd
voor Margaret Lockivood en Michael Redgrave. De gebeurte
nissen spelen zich af in een trein, waarin plotseling een oude
dame verdwijnt. Op een enkele passagiere na ontkent ieder
een dat zij ooit in de trein is geweest. De geschiedenis ruikt
naar spionage.
Op Nederland II is de NOS morgenavond in de lucht. Om
21.05 imr is het programma „De wonderbaarlijke beginjaren
van de film" te volgen. Het betreft hier de eerste van een
serie van vier afleveringenivaarin de eerste twintig jaar van
de film icordt behandeld. De eerste aflevering handelt over
het epos (heldendrama)
In „Frontaal"om 21.35 uur morgen op Nederland II. is het
ondenverp dit keer „humor". De stelling luidt Nederlanders
hebben geen gevoel voor humor", een stelling die onder meer
iverd ingegeven door het amusementsaanbod op tv. Pleiter
vóór is dr. Peter Hofstede met de Belg Karei Jonkheere en de
Zwitser Heinz Polzer (Drs. P.) als getuigen. Tegenpleiter is
Eli Asser, bijgestaan door Simon Carmiggelt en Peter Knegt-
jens.
.03 Pop-kontakt
II. 16.03 De Hitmeesters.
Hilversum IV
VARA: 7.00 Nws. 7 02 (S) Groot en
klein. 9.00 Nws. 9.02 Wonen, verschil
tussen huis en thuis. 9 35 Kinderen
een kwartje. 10.00 (S) Feest der her-
,12.26 Penning. 12.00 (S) Tussen de middag.
Si Muziek. 1;'GG Maak eens nader kennis
16.55 Task Force Police. 17.45 Film
voor moederdag. 18.30 Journaal. 18.33
Sport. 19 "0 Buitenlandse correspon
denten berichten. 20 00 Journaal en
weerbericht. 20.15. Tatort. 21.45 Herin
neringen aan Hans Fallada. 22.30
Journaal.
Duitsland II
10.00 Programmaoverzicht voor de
komende week. 10.30 Der Parasit. 12.00
Concert. 12.50 Wetenschappelijk pro-
- gramma. 13.00 Journl. 13 02 Weekkro-
publiek. Aansluitend Herr Daniel passt niek 13.45 Kinderprogramma. 14.15
o,,r tt».i9oo Journaal. Kinderprogramma. 14.40 Kinderen in
het verkeer. 15.10 Journaal. 15.15 Lief
dadigheidsprogramma. 15 20 Madchen-
23.3o Journ
Duitsland II
13.00 Programmaoverz. 13.30 Amu
sements- en informatief programma.
14.15 Amusements- en informatief
programma. 14.58 Journaal. 15.00 lm
nf. 18.00 Kung
ZATERDAG 8 MEI
Duitsland I
15.00 Programmaoverz. 15.10 Journ.
15.15 Kinderprogramma. 15.45 Spel-
progranima. 17.00 Kwis. 17.15 Gesprek
ken 1745 Journaal. 17.48 Sport (Re
gionaal programma NDR: 18.30 War-
tet nur bis vater komt. 19.00 Aktua-
liteiten. 19.15 Amusementsprogramma
19.58 Programmaoverz. WDR: 8.05-
11.15 Schooltelevisie 18.30 Intermez
zo 19.15 Akt. 19.50 Kurz vor 8). 20 00
Journaal en weerbericht. 20.15 Spelpro-
gramma. 21.45 Trekking van de lotto
getallen. Aansluitend Journaal en
tain. 21.50 Journaal. 21.55 Sport,
portages interviews en lottogerallen
iJ.10 Lohngelder fur Pittsville. 23.55
Journaal.
Bclgië-Xed
18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Udoli Kras-
nych Zab. Tsjech, film. 19.30 Poppen-
ftim. 19.40 Med. 19.45 Journ. 20.15
Spelprogramma. 21.05 Terloops. 2150
Switch, 22.4023.00 Journaal.
ZONDAG 9 MEI
Duitsland I
9.30 Journaal. 9.35 Berichten uit de
hele wereld. 10.30 Programmaoverzicht
voor de komende week. 11.00 Informa
tief programma. 11.30 Muziek.
19.30 Muzikale quiz 20.15 Mame. 22.35
Gesprek. 3.20 Journaal.
ZONDAG 9 MEI
Belglë-Ned
9.00 Informatief programma. 9.30
Programma over nacht- en schemer-
10.00 Eucharlstlevering. 11 00
H ge-
aansluitend Herhalingen van gebeurl
17 40 Klassieke
Ti-ta-tovenaar 1850 Laurel en Har
dy. 19.10 Tekenfilm 19 15 Openbaar