Guido de Moor sterk in geladen „Butley" mumi éw 9ïu De Generaal: Het bekende pygmeeën- vergif Madam Pepermunt 'K en G' heeft nog veel in zijn mars MAANDAG 3 MEI 1976 Voor wie nog twijfelen mocht werd het vrijdag wel duidelijk dat althans de weergoden on voorwaardelijk partij hadden gekozen in de Lockheed-affaire: op de koudste 30-aprilnacht sinds een eeuw volgde het zonnigst denkbare Oranjezonnetje. En die zon maakte weer een stralende Koninginnedag mogelijk, zo eentje als ik me alleen nog van de 31e augustus herinnerde. Ik maakte Koninginnedag ten dele mee in Broek in Waterland, ten dele in Amsterdam. Eerst om 9 uur bij het gemeentehuis van Broek in Waterland de aubade door de schoolkinderen, met de burgemeester en zijn vrouw en de leden van het Oranjecomitê op het bordes. De juf dirigeerde achter de microfoon (ook op het bordes) de kleintjes, ze blies eerst even op een soort speelgoedtoeter „voor de toon", en daarna hoorde je eigen lijk alleen haar maar zingen .ozewiezewoze"), begeleid door wat mompelzang van de kinde ren Maar omdat het niet goot van de regen, vond iedereen het prachtig. Daarna kwam de ou dere meester, die blies, alweer „voor de toon", eerst even op zijn blokfluit, hij nam voetstoots aan dat iedereen de toon nu te pakken had, en we kregen enkele hard- verscheurend valse liederen te ho ren (,ja maar de zesde klas ging steeds sneller zingen" - veront waardigd commentaar van een vijfdeklasser). Na de aubade (het Wilhelmus en lang zalle ze leven kwamen er nog het beste uit), holden de kinderen die geacht werden achter het fan farekorps .Zuiderwoude" aan te lopen, vast vooruit naar het sportveld, waar meisjes en jon gens vanaf 4 jaar met oranje spe len ujerden zoetgehoudenU zult de wereld kriskras zeven maan den over moeten reizen om ergens rolbevestigender spelen te vinden dan hier het geval was. De vier-, vijf- en zesjarigen mochten nog gemengd blokjes rapen, vlaggetje steken en kegelen, maar boven die leeftijd werd alles gescheiden ge daan. en hoe de jongens baltrap- pen, zaklopen en zeepkistenrace, de meisjes bliklopen, skippiebal en de allerduidelijkste rolbeves- tiger: hindernisloop, waarbij ze met een mandje wasgoed naar een melkfles vol water moesten hollen, wasmand neerzetten en water overgieten in lege fles, met wasgoed doorhollen naar het doel, en zo snel mogelijk met knij pers het wasgoed ophangen aan de lijn die tussen de doelpalen ge spannen was toen de zeepkisten race begon, waarbij de jongens, met een helm op, vanaf een schuin plankier door de zwaartekracht snelheid kregen en langs enkele hindernissen moesten laveren, holden de meisjes van 9 en 10 jaar die aan het bliklopen waren ,/en masse" naar de zeepkistenrace want daar gebeurde wat hen het meest interesseerde), waardoor het bliklopen (onhandig voort stappen met conservenblikjes als stelten aan een touwtje) geruime tijd van zijn toeschouwers en deelneemsters beroofd was. Toffee ,J)ie noemen we altijd „toffee", zei een meisje van 9 jaar over prins Hugo Carlos. Waarom- ,/jmdat hij zo'n gezicht heeft". Altijd tevreden In Amsterdam was het natuurlijk ook weer heel feestelijk, met jon gens die op een naar buiten ge sleepte piano en een drumstel mu ziek maakten, en met al die kin deren die de zolder of hun eigen speelgoedkast hadden afge stroopt op onnutte prullen om die uit te spreiden op een deken en te verkopen. Ze hadden absoluut geen besef van de waarde van de dingen die ze verkochten. Ook het loterijwezen was populair. Voor 5 cent mocht je een lootje trekken, als je ,ja" trok mocht je iets uit zoeken, trok je „nee" dan kreeg je niets. Met afgewend hoofd haalde ik een lootje uit het busje, maar het meisje riep gauw: „nee nee, die niet, die was open, daar staat „nee" op". Ik liet me natuurlijk niet kennen voor 5 cent, ik zei dat ik niet gekeken had dus dal het toch gold maar eigenlijk had ze liever gehad dat ik nog een keer gratis getrokken had en dan een prijs had gewonnen. Want zo zijn kinderen wel. Zij houden van al tijd prijs.net als in de winkel: als je betaalt krijg je daar ook altijd iets. Daarom houd ik op de kermis ook het meest van de altijd pnjs-tent", waar je voor een kwartje aan een touwtje trekt en dan ook verzekerd bent van een volstrekt waardeloze prijs - het volmaakte tegendeel dus van de grijpautomaten waarmee je de waardevolle prijzen nooit te pak ken krijg, althans u en ik niet. In de altijd prijs-tent" op het Lange Voorhout in Den Haag was de fi losofie van dit keimisonderdeel kernachtig samengevat op een bord: „de kinderen altud tevre den'. NICO SCHEEPMAKER Het heeft wel een jaar of vijf ge duurd. maar tenslotte is "Butley" van de nu veertigjarige docent Si mon Gray uit Londen dan toch naar Nederland gebracht. Adrian Brine had er een tijd plannen mee bij Globe, maar het was tenslotte de Haagse Comedie, die zaterdag in de Koninklijke Schouwburg voor de eerste uitvoering hier zorgde. Die schroom is wel begnjpelyk, want met hoeveel diepgaand ge voel voor menselijke drijfveren de centrale figuur van een Londense literatuurgeleerde ook is door schouwd, het li.ikt zo op het oog een zo Engelse situatie te beschrijven, dat het misschien alleen over de Noordzee herkenning zou vinden. Maar daar zou men de bredere be tekenis van "Dutley" mee misken- Net zo goed als de bijkomstigheid, dat het hoogstwaarschijnlijk voor Gray juist de vlucht in het schrijven geweest is om aan de starre vorme lijkheid van zijn land en meer nog die van de onderwijswereld te ont komen in een zelfonderzoek via zijn held of liever gezegd anti-held. Want Dutley beleeft op zijn werk kamer in een Londense universiteit een ware off-day. Hij is een man teleurgesteld in het vervullen van zijn ambities; in zijn onderwijs- werk is hij enigszins op dood spoor geraakt, hij brengt er althans het noodzakelijke elan niet meer voor op. Zijn houding is er één van lichtelijk argwanende, verbale afweer ge worden in een vertwijfelde poging tot affectie, waartoe hij niet in staat In dat destructieve spel met woor den alleen voelt hij zich meester van de situatie. Dat hij evenwel als een boze grasmaaier alles om zich heen wegslaat, hij krijgt er die ene dag in zijn werkkamer de rekening voor gepresenteerd. Zijn vrouw Anne komt vragen de scheiding effectief te maken, opdat zij opnieuw kan trouwen, de jon gere man met wie Butley zijn werkkamer deelt, Joseph Keyston, verlaat hem om een puur homo- sexuele relatie aan te gaan. De vertolking, die Guido de Moor van Butley gaf kan niet anders dan schitterend worden genoemd, al veeleisend door de woordenmi- traillades. maar ook door de korze lige dwarsheid, de kwetsbaarheid, die hij zowel in kenmerkende als in felle genuanceerde reacties losliet. Hij was als een simultaanschaker, wanhopig agressief spelend maar gedoemd om aan alle borden te ver liezen, hier zijn koningin en daar zijn raadsheren. Dat tegenspel werd met erg precies bepaalde fi guren gespeeld door Eddy Brug man, Guusje Westermann. Nann Vermeer, Ton van der Velden, Anne Oostveen, Wim de Haas en Hugo Maerten. Tentoonstellingen Galene Ja, Sportfondsenbad Wassenaar. Ex positie Hanreke Schuit erna, keramische klein plastieken en Louis Vorkink, schilderden. Derde klasse bezoekuur van 13 00-14.0 Kinderzaal: van 13 00-14 00 uur Op w ACADEMISCH ZIEKENHUIS v Tot 21 Gemeentelijke Archiefdienst, Boisotkade 2a. Tentoonstelling Sociale zo van 2-5 uur nam, za. van 9- 7.30-8.30 uur nam. Atelier „De Scherf Nas eigen werk glasbuigen, hou Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Rijksmuseum Leidse bioscopen (Elisabeth-zieker Bezoekuren ziekenhuizen Middagbezoekuur 13 4: - Kinderen beneden 14jat Sint Elizabeth-ziekenhui pleegkundigc hier 1&30-19 0 Bezoektijden t Elke dag: LUXOR The d CAMERA. De kanonnen van Na' dag 8 00 uur. di (4 mei) 8 30 uur 14 ja Kindermatinee "Wmnetou en het gou< LIDO. "Death r ie". 1500 tot 18.30 uur CCU van 14 15 tot 14 45 uur va de Intensieve verpleging da en uur en van 1830 tot 19 00 S port-Medisch Adviescen za. en do 18 30-20 30 uur i Ziekenhuis. Endegeest, dinsdag en vrijdag 13-14 ïere zondags ll-12uuren 14-15uur;eerste) 4.45 gehele dag Annakliniek 9.15 Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur var Alphen aan den Rijn Geluidshinder Schiphol luidshinder Schiphol (020-175000) tenuis 3 MEI 1976 Honderd jaar geleden stond in de - Verleden week is te Portsmouth het groote gepantserde oorlogs schip de Inflexiblevan stapel geloopen, in tegenwoordigheid van een zeer groot aantal toe schouwers. Het is bestemd om in zijne torens vier van die gewel dige kanonnen van 81 ton te dra gen, waarmede onlangs te Wool wich proeven zijn genomen. De torens worden door ijzeren platen van 18 duim dikte beschermd. De platen, die de citadel, het hart van het schip, beschermen, heb ben eene dikte van 24 duim. Als deze drijvende vesting al wat zij dragen moet aan boord heeft, zal zij eene zwaarte hebben van 11,407 tonhetgeen nooit door een schip bereikt is. Men kan zich voorstellen met welk een gewel dige kracht de ram, waarvan het voorzien is. den vijand kan tref fen. Toch zal het zich lichter kun nen bewegen dan menig fregat van vroeger dagen. Door eene vernuftige toepassing der hyd- rauliek zullen de kanonnen van 81 ton gemakkelijker geregeerd kunnen worden dan de 38-tons kanonnen van de „Thunderer" De zware torens zullen in eéne minuut geheel kunnen rondd raaien en er zullen minder man schappen noodig zijn om de ka nonnen te doen werken dan voor heen voor kanonnen die de helft dier zwaarte hadden. Overigens vermeldt de „Times", dat in Italiè al schepen gebouwd worden met zwaardere kanonnen en dat een Krupp-kanon en eene mijl af stand platen als die van de „In- flexible"kan doorboren. Vijftig jaar geleden: - Te Munchen is, 58 jaar oud, prof dr. Rausenberger overleden, oud-directeur van de firma Krupp te Essen en uitvinder van de „dikke Bertha", de 42 c.m. houwitser, waarmee de Duit- schers in den oorlog van een af stand van 123 K.M. Parijs hebben beschoten. - 'De besprekingen te Oedsjda over vrede in Marokko hebben wederom geen resultaat opgele verd. De afgevaardigden van Abdel Krim zullen nogmaals met dezen overleg gaan plegen en binnenkort onherroepelijk moe ten antwoordenDe Franschen en Spanjaarden rekenen op een mis lukking. PANDA EN DE VREEMDE SLAAP Het plan van Joris, om door Panda een hypnotiserend middeltje over de stad te laten verspreiden, was dus mislukt. Inplaats daarvan was alles nu door een plakkerige smurrie bedekt - en dat hielp Joris natuurlijk niet om vlug rijk te worden. "Ik zou natuurlijk Panda als de schuldige aan kunnen wijzen, en dui zend florijnen beloning kunnen ontvangenmompelde hij. "Maar er gens staat me dat toch tegen Op dat moment passeerde hij een automobilist die probeerde om zijn voertuig te openen, maar omdat de smurrie aan het verharden was, lukte dat niet al te goed. "Ik zou graag degene willen ontmoetendie dit geleverd heeft!" hoorde hij de heer mompelen, en hij wilde zijn pas al verhaasten, toen hij de autobezitter hoorde uitroepen: "Er zit kapitaal in dit spulDit is nog eens kleefkracht! Maar hoe kom ik te weten, wie de uitvinder is?" "Kan ik u helpen?" vroeg Joris, op zijn schreden terug kerend.'Toeval lig heb ik overal konnektiesomdat ik vaak als kontaktpersoon optreed "Goed zo," sprak de heer. "Mijn naam is Blokstapel; ik ben bouwer. Hier is m'n kaartje. Als je de uitvinder van dit kleefspul kunt vinden, zit er een vette kommissie voor je aan." Kneed een soepel deeg van 150 g gezeefde bloem, een klein snufje zout, 75 g zachte boter, 100 g geraspte Franse of Zwitserse Gruyere, een losgeroerd eiwit en een eetlepel of iets meer wa ter. Verdeel het deeg in ongeveer 30 stukjes en rol daarvan balletjes. Neem 30 groene, met papnka gevulde olijven laat oral goed uitlekken. Verstop in elk deegballetje een olijf en zorg dat het deeg koelkast, met folie afge dekt. Leg de balletjes op een ingevette bakplaat voorverwarmde, hete oven. Schud nu en dan de bakplaat eens, om ze gelijkmatig te laten kleuren. Serveer ze heet, als borrelhapje. WINA BORN r_ £A/ WIE 'A OWOL DIT IK. Ti AAK EEZIVAAB-! MOEFWEEZ KH iS AJIET F/UK OA)2f SCHOOL- PRESTATIES EAJ (CAPACITE tTEAl AF TE HETE AAM -M paac cjFBtzi De avonturen van Jommeke LEIDEN - Onder grote belang stelling brachten de drum-, pijper- en trompetterkorpsen "Kunst en Genoegen" zaterdaga vond een muziekfestival m de Stadsgehoorzaal. Na de opening door de voorzitter ging Jong K en G, de toekomstige senioren, alleen op mars met een non-stop show van korte werkjes, zowel afwisselend als in samen spel gebracht door de houtgroep, het koper en de tamboers. De jongelui bewezen, al heel wat in hun mars te hebben, en wanneer zij binnenkort de gelederen van "Oud" K en G gaan versterken, zal het podium van de Stadsge hoorzaal niet meer toereikend zijn. De senioren brachten hun "Mu zikale Sound 1976", waarin de hout- en koperblazers tot een ge heel waren samengevoegd. Hier door werd een vollere klank be reikt dan vroeger, hoewel men soms de vertrouwde contrast werking wat mist. Junioren er>( senioren stonden onder de des kundige leiding van de heren De Jeu. Peeters en Vuyck. De ver schillende optredens kregen hun hoogtepunt in de Zuidamen- kaanse show, die het slot vormde van een avond, die duidelijk by het publiek aansloeg. Laten Schubert, Pink Floyd, Donny Hathaway en Miles Davis zich binnen één ballelmanifesta- tie combineren? Dat is de grote vraag, welke in het LAK-theater werd opgeworpen door de 'Groovy Dance Studio' uit Den Haag. De choreografie van de bal letvoorstelling was in handen van Ria Kanters, die ook in belang rijke mate het gezicht van 'de dansstudio naar buiten bepaalt. De jazz-dance I 'One Of These Days' op muziek van Pink Floyd werd aanvankelijk gekenmerkt door niet op elkaar afgestemde bewegingen van de dansers. Maar bij het haast klassieke 'Flo wer In Spring' op muziek van Schubert (de Vijfde Symphonie), leek de groep in haar artistieke uiting haast eén. In en rond het thema 'Initiation and Conclu sion' bewees de groep, dat het tij dens de balletmanifestatie naar een verfijnd hoogtepunt groeide. Goovy Dancers: veel variatie Deze indruk werd helaas enigs zins weggenomen door het wat te strakke en daardoor wat uit de toon vallende 'Jazz-Dance-2', dat werd begeleid door het'slagwerk van Gerard Haitsma. Een hoog tepunt was vervolgens 'Uncon- sious Sentence' op muziek van Miles Davis. Duidelijk is komen vast te staan, dat de 'Groovv Dan cers' een verantwoorde artistieke prestatie hebben geleverd. Toch dient met evenveel nadruk ver meld dat verschillende balletmo tieven niet grondig genoeg inge studeerd waren, waardoor een soms wat slordige indruk achter bleef. A. C. Koekebakker Jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19