üf
„Kerk moet meer
aandacht geven
aan gehandicapte"
Mensen als dieren
Kerkdiensten
Ds. Oost van de „Hooge Burch
ZWAMMERDAM „Soms kom ik de preekstoel op en dan zeg ik: goeie mor
gen, ik hoop dat alles goed met u is. Op zo'n moment valt er een intense stilte in
de kerk. En dan zeg ik: ohsorry. Maar zitten er een paar kleine kinderen in
de kerk die goeie morgen terugzeggen, dan zie je iedereen glimlachen en is het ijs
in de kerk gebroken".
Ds. L. Oost van de Hooge Bruch in Zwammerdam: een stap op de grond die nog hele
maal braak lag.
Door
W. Chr. Nijeboer
Dominee L. Oost, predikant in
de bond van vrije evangelische
gemeenten ("vrolijk orthodox"
zegt hij zelf) is gewend zijn dien
sten op zo'n manier te beginnen.
Al vüf jaar is hij geestelijk ver
zorger eerst in de Johannes Stich_
ting in Nieuwveen, nu in het in
stituut de Hooge Burch in
Zwammerdam, beide instituten
voor geestelijk gehandicapten.
Iedere zondag leidt hy daar een
kerkdienst die behalve de dorps
bewoners, iedere belangstellende
mag bijwonen.
Wie van die gelegenheid gebruik
maakt, weet precies wat er leeft
onder de bewoner van "het dorp"
de Hooge Burch. Deze mensen
zijn precies in staat aan te geven
hoe erg ze 't vinden dat iemand
ziek is, of is overleden en hoe blij
ze zijn met een pas gekregen pop.
Ze komen spontaan in de kerk
voor de dag met wat ze bezig
houdt, wanneer de voorganger
vraagt waarvoor er gezamenlijk
zal worden gebeden of gedankt.
Dat zou in een gewone kerk ei
genlijk ook moeten kunnen, vindt
dominee Oost, "al moet je wel op
passen dat het in de gemeente
geen grote kermis gaat worden.
Misschien zullen het steeds dezelf
den zijn die aan het woord komen.
Maar dat stuk echtheid, eerlijk
heid dat bij onze mensen is, dat
zou in deze maatschappij ook bo
ven tafel moeten kunnen komen.
Dat de mensen elkaar gunnen
dat gezegd wordt, wat er gezegd
moet worden".
Geen houding
Zeven jaar heeft dominee Oost
gewerkt als "gewoon dominee in
een gemeente". En via dat werk
kwam hij in aanraking met in
richtingen en ziekenhuizen. Ook
met gezinnen waar een kind, een
broer of een zus was, die "niet
helemaal bij de tijd was", zoals de
mensen dat zeiden. "En dat boei
de mij. ik mocht graag met die
mensen praten. Vaak gebeurde
het dat als de dominee kwam, of
de wijkouderling, gezegd werd
Grietje, ga Jij maar even naar
boven. Alsof het bedreigend is zo
iemand in huis te hebben. Men
kon zich geen houding geven".
Tel bij die gegevens het feit dat
z\jn vrouw uit de verpleging komt,
en het is niet verwonderlijk dat
dominee Oost het ruim vijf Jaar
geleden "leuk leek iets nieuws op
te zetten op een terrein dat nog
helemaal braak lag".
Zo'n vijftien jaar geleden was
het nog heel gewoon dat het over
grote deel van de geeestelijk ge
handicapten iedere dag op bed
lag. In de christelijke visie was
de geestelijk gehandicapte een
mens die je goed moest verzor
gen, maar dat die mens zich ook
zou kunnen ontwikkelen was
nieuw voor die tijd.
Dat die mensen ook kunnen
werken, en later bijvoorbeeld 'n
eigen muziekgezelschap konden
vormen (dat grammofoonplaten
opneemt) is pas van de laatste
jaren. Het is dus logisch dat de
geestelijke verzorging van hen
(en hun verplegers) ingrijpend is
veranderd.
Ongekunsteld
Wie zijn de mensen van wie
dominee Oost geestelijk verzor
ger is? "Een groep mensen die
eenvoudig, ongekunsteld leeft in
een gemeenschap waarin men
iedereen volledig accepteert zoals
hij is. Mensen die zich werkelijk
kunnen verheugen op hun ver-
Jaardag, op een aangekondigd
bezoek. De vakantie waar ze het
een jaar lang over hebben. Men
sen die zich echt blij tonen over
zaken die voor meer gezegende
mensen normaal zijn en die zich
echt verdrietig kunnen tonen.
Een predikant in een instituut
voor geestelijk gehandicap
ten komt nog meer dan zijn
collega's te staan voor oorspron
kelijke waarden, zegt domi
nee Oost. Voor zaken als vriend
schap, geborgenheid, veiligheid.
"Onze huisgenoten roepen pro
blemen op die we met elkaar in
het instituut hebben op te lossen.
Zoals de vraag over Piet, die al
zo lang ziek is. God zorgt wel
voor Piet, maar wat gaat er nou
met hem gebeuren. Dat soort
vragen, die niet altijd eerst aan
de dominee worden gesteld, maar
vaak aan de mensen met wie ze
dagelijks hebben te maken. Je
kunt je dan niet terugtrekken in
woorden, in algemene vaag
heden, want zo'n huisgenoot is
heus niet gek. Het gaat er dan
om hoe je daar dan met elkaar
tegenaan kijkt. Voor veel leer
ling-verplegers van rond zeven
tien jaar is zo'n vraag niet ge
makkelijk.
Er is een groep mensen uit
de verpleging en daarbuiten, die
met elkaar inhoud geeft aan dè
geestelijke verzorging van de
huisgenoten van Hooge Burch.
Daarin zitten geen andere pre
dikanten. "Ze zouden het wel
kunnen, maar ze zijn daarvoor
niet in de gelegenheid. Ze ken
nen onze mensen ook niet", zegt
dominee Oost.
„Met elkaar"
De vorige directeur van
de Johannes Stichting, dr. J.
Hoeing, is begonnen met veel
mensen te betrekken bij het be
leid. "Ze te laten meepraten over
de verzorging, over het dorp dat
voor de geestelijk gehandicapten
een oplossing biedt voor de
maatschaappij die voor hen on
veilig is". Volgens dominee Oost
heeft het daaraan in Dennendal
ontbroken. „Wy werken in de
Hooge Burch niet met elkaar in
progressieve zin, maar ook niet
conservatief. Ons huisblad het
"Wij met elkaaar". Dat geeft het
goed weer, geloof ik".
In de verzorging van geestelijk
gehandicapten is de inbreng van
de pastor vrijwel geaccepteerd.
In lang niet alle „gewone" zie
kenhuizen is dat zo. Het gebeurt
nog al te vaak dat de pastor niet
wordt uitgenodigd wanneer de
staf van een ziekenhuis praat
over zaken als stervensbegelei
ding.
"Dat komt", denkt dominee
Oost, "omdat de mensen zich bij
het werk van een pastor weinig
concreets kunnen voorstellen.
Veel van mijn collega's moeten
zich nog een plaats aan het ziek
bed veroveren.
Men veronderstelt dat de dominee
in het ziekenhuis een bijbel op
zak heeft, daar regelmatig een
greep in doet en dan bekende
fragmenten uit die bijbel lanceert.
Hij moet dat vlot kunnen en hij
moet ook een gebed kunnen doen.
Een plotselinge blikseminslag en
dan is de bui weer over. De man
vertrekt en je ziet hem niet meer.
En als hij dat alleen doet, is dat
wat aan de rand. Het gaat erom
dat wanneer iemand ziek is, je
als pastor bereid bent daarin een
stuk met hem mee te gaan. Naar
hem te luisteren, naar zijn twij
fels over morgen en overmorgen,
'naar zijn teleurstelling over het
weggebleven bezoek, dat zijn ver
jaardag waarschijnlijk in het wa
ter zal vallen.
Maar de meeste ziekenhuizen en
verpleeginrichtingen zijn daar he
lemaal niet op ingesteld. Daar is
vaak geen kamertje om eens
apart met iemand te praten. De
ziekenhuizen zyn erg gespeciali
seerd, erg technisch ep efficiënt.
Veel mensen op één kamer, waar
Je Je privacy ligt te verbergen.
Er zyn pastores die de hele dag
doorbrengen op afdelingen als
hartbewaking en intensive care.
En die dan op een gegeven mo
ment in dat ziekenhuis vragen:
moet dat dan zo? Dat schrikt an
dere verzorgers af".
De geestelijke verzorging in de ge
zondheidszorg boeit dominee Oost
enorm. Daarom is het de vraag of
hij ooit zal besluiten terug te
gaan naar een "gewone gemeen
te". „Ik weet het niet zo precies",
zegt de man, die voor hij besloot
dominee te worden vijf jaar op
het kantoor van een bank werk
te. "De kerk mag wel eens wat
gaan nadenken over de plaats in
de gemeente van iemand die ge
handicapt is. Dat zo iemand echt
mag zijn die hij is. Aangepaste
diensten voor deze mensen zijn
een noodzakelijk kwaad, maar ze
zouden ertoe moeten leiden dat
kerken ruimte gingen bieden voor
iedereen, ook gehandicapten. Als
ik denk aan wat er wel gebeurt
voor gehandicapten, denk ik ook
aan wat er niet voor ze gebeurt.
De kerk zou meer aandacht moe
ten geven aan gezinnen waar ge
handicapten zijn, want dat is
vaak treurig. De opvang van
zulke gezinnen door de buurt, door
de kerk is vaak belabberd. De
mensen durven net meer aan
iemand uit zo'n gezin te vragen:
hoe gaat het, want dan beginnen
ze er weer over. Men weet kenne
lijk niet hoe men met zulke men-
bang is dat ze over die moeilijk
heden beginnen te praten",
sen moet praten, omdat men
Voor dominee Oost is ook bui
ten de Hooge Burch nog veel
"zending" te bedrijven.
9 Hat comité "Eerbied voor de
Schepper" houdt zaterdag 1 mei in
de grote of St. Jacobskerk in Den
Haag een gebedsdag tegen abortus.
Tevens heeft het comité de kerken
opgeroepen in de kerkdiensten van
zondag 2 mei te bidden vcor de le
den van de Tweede Kamer die in
mei zich zullen uitspreken over de
initiatiefvoorstellen inzake abortus.
In de bijeenkomst in Den Haag,
die duurt van 10 tot 16 uur, zullen
sprekers uit verschillende kerken en
kerkelijke groeperingen het woord
Jeugdconferentie
9 Het recreatiecentrum "Het
Grote Bos" in Doorn wordt dit jaar
de plaats waar de jeugdconferentie
van de Wereldbond van Bijbelge
nootschappen wordt gehouden van
17 tot en met 31 juli. Ongeveer zes
tig jongeren uit alle landen van
West-Europa zullen deze confe
rentie bijwonen.
Amerikaanse joden van naam
hebben in een open brief aan de
leiding van de staat Israël bezwaar
aangetekend tegen de recente
"schendingen van de burgerrechten
en het verlies van leven die heb
ben plaatsgevonden op de westelij
ke oever"
De briefschrijvers keren zich te
gen "acties van de politie, zelfs in
dien op zich zelf gerechtvaardigd",
die "geen eind zullen maken aan
groeiend Arabisch burgerlijk verzet
tegen het plan van de regering van
Israël Arabisch en Joods land in 't
gebied van Galilea te onteigenen".
Ook zullen die huns inziens "geen
pind maken aan groeiende frustratie
in de bezette gebieden wegens ne
gen jaar Israëlische bezetting".
Jezus-film
9 De Jezusfilm van de Deen
Thorsen krijgt ook in Zweden geen
slitussubsidie meer. Als gevolg van
de protesten der kerk tegen de film
waarin een pornografisch beeld van
Christus wordt gegeven, heeft de
Zweedse staatstelevisie zijn fi
nanciële steun ingetrokken. Daar
mee is ook de verwachte subsidie
van het Zweedse filminstituut ver
vallen. Het is onzeker of de film
doorgaat.
9 Zondagavond tijdens de dienst
van 7 uur in de Gereformeerde Kerk
aan het Dr. Van Haeringenplantsoen
zal ds. G. Rang worden bevestigd
door zijn collega N. Wijngaarden
eveneens gereformeerd predikant in
Nieuw-Vennep. Daarna zal hij z'n
intrede doen als opvolger van ds. Den
Heeten. Ds. Rang is 44 jaar en een
geboren Amsterdammer. Na zijn stu
die werd hij predikant in Vijfhui
zen (1956-1960), vervolgens stond hij
in Haarlem tot 1976 en daarna in
Soest. Ds. Rang is getrouwd en heeft
twee dochters.
kapel Vredeskerk
uuu. li), lo, ar. oppeahei.
lsuopagez. GOm. lu.io US.
Heus Hooigracnt
Huijsituc, v rij Kaï
9. 10.40, 12 en Ö.30.
zo. 10. 11.30, 6 en
wegzai
11.30, Boönuizerlaan zat.
11, 12.15; Herensingel
6.30
Van Harmeien, Chr.
Bodegraven Hetrv. Dorpskerk 10 Halsema. 5, ds. De Vries, RK zat. 7.
ds Plaisier, 6.30 ds. v.d. Linden. Sal- a-«,° en liaö-
vatorekerk 10 ds. Van Emden, 6.30
kand. Kommers, Beth. Kerk 9.30 ds.
Hamoen. 6.30 ds. Droogers, Geref. 10
en 6.30 ds. Warner.
lioskoop Geref. Dorpskerk 9.30
dienst, 4.30 hx. Vam der Laaid (jeugd
dienst), Chr. Geref. 9.30 ds. Klelsen,
4.30 ds. Madern, RK kerk zat. 7, zo.
Ontmoetlngs Cen-
Vlnk, Pniëlkerk 9.30 d.
6 ds. Hovlius, Gr. van Prinsterersch.
10 ds. Oa/tsburg. Ziekenhuis Overduin
-* wljkgeb. Hoeksteen; geen
10.30.
voude Herv. 9._.
Sluys. 6.30 hr._ Goedhart (Jeugdd).,
Boogert. 5 zangdlenst.
J- Lamping, Egllse
Geref.
kerken Michaëlkeric zat. 7. zo. 9, Ber-
narduskerk zat. 7. zo. 10.30, Haz. dorp
kerk 10 ds. De
Chr. Geref. 10 c
Slagboom, Geref. art. 31, 8.30 d-. 3 ds
Hassefras, _RK Hoff. Geref. Vrij gem. 10 dienst. 7
Slagboom, 5 ds. v.d. Weerd. RK
Kerk Vrljg., Salvatori
Schfui- - -
en 3
8 30.
en 11.30, Mariakerk zat. 7. zo. 8.30, 10,
11.30 ein 5.30, Engelbew. zat. 7 zo. *7.30
9.30. 11 en 5.45.
Nieuwkoop Herv. 9.30 hr. Goed
hart, 18.30 ds. Boer. Katwijk. Geref.
I.3C en 6.30 ds. Nooteboom. Chr. Ge-
".30 dienst des woords. 2.15 ds.
zo. 7.30, 9. 10 45
'egstgeest Herv. Groene Kerk Geref Kerk q an
in rit Aoih», Da.tinoL-,r, wrei. i\.erK y.ju
Olde, Geref. FetraJoerk 9.30 ds.
Baayen. 5 ds. van Oever en, imma-
nuèlkerk 9.30 ds. v. Oeveren, 5 ds.
Hulsman, Maranathakerk 9.30 ds.
Hulsman. 5 ds. Baayen. Geref. Kerk
15 ds. Vreugdenhll, Chr.
Klomp
Bosman (jeugdd.). Geref. Mau
ri tskerk 10 ds. Vegter. Gem. centr. 7
cis. Bosman (jeugdd.). Geref. Kerk
bouwschool.
Rijpwetering RK zat. 7, zo.
7.30. 9 en 10.30.
Sassen hei m Herv. 9 ds. Westra,
gespreksdlenst.
ref. Jeruzalemkerk 9.30 i
Bouma, Chr. Ge-
9.45, Soefi bew.. Sportlaan
Kaal. RK zat. 7. z
Meuw-Vennep Herv. 9.30 kand.
Bakker (Jeugdd.), 7 ds. Goverte. Ge-
9.30 ds. Ros, 7 ds. Rang (intre-
Crorie Engeland
rakapel zat. 6.30, zo. 9 c
10.30
Westra, 6.30 ds. Jukkema, Schevenin-
gen, Geref. 9.30 ds. v.d. Berg. 5 ds.
Zulderkerk 10 drs. Van Dam.
10
a. Molukse Evang. kerk 8
Sitanala, Molukse Prot. Kerk 4
ds. Tcwnasoa, Leger d. Hells 10 en 7.30
(Corn, de Vlamlngstr.)RK Kerken
Bonlfacluskerk zat. 7. zo. 8.30, 10 en
11 30. Pluskerk zat. 7. zo. 9, 10.30 en
11.45. De Bron zat. 6.30. zo. 9 en 11.
11.30 en 12.46, Jozef zat. 7. zo.
30. 10 en 11.30.
Hoogmade Herv. 10 ds. Tonnon,
De Kaag Hen'. 10 ds. Fokkema,
u*jr. Wiel Inga, Meren wijk
en 11.30 pastoor Van Well, Dienst v.
bergen, jjoiexeiiüe Gerei, i*ooage-
ïnccriiue Gioot ij«*aeui ö.erengi.«»orit 70,
8.30. 10 en 11.30.
Lei mui den Herv. 9.30 ds.
Vree, Geref. 9.30 en 7 ds. Averes.
zat. 7. zo. 7.30. 9.30 en 11.15.
L.'sse Herv. Gem. Grote Kerk
ds. v.d. Velden, Pauluskerk 10 c
huis, RK zat. 7. zo. 9 en 10.30.
Noordwijk aan Zee Hen'. Hoofd-
iat 10 ds. Teyllger, 5 ds. Keunlng.
jfSchaap. 3.30
Keunlng,
Centrum De Rank
de ds. Hovius. Sole Mlo
RK Geref. Hoofdstraat 10 ds.
v.d. Drift, RK Maria t*
Klis.
9 30 ds. Laileman. 7 Jeugdd.. Geref.
8 15, 9.45 -n 11.30. Rem. Gem. io.15
dhr. Hulsbos uit Sassenhelm
Roelofarendsveen St. Petrus
Banden zat. 7. zo. 8. 9.30, 11 en 12.15.
7.30 de. Hartnck.
6 ds. ds. Batelaan (Jeugdd.), Het Dorpshuls Oostlnga, Geref. Kerk
1 geen opgave. Ontmoetlngskerk 10 ds. - -
Qoak. 6.30 ds. Bonman, Geref. 9 ds.
i tn zat. 7. 9-"
Noordwijk-Binnen Herv. grote
kerk 10 ds. Keunlng. 7 ds. Pannekoek.
Geref. 9.30 ds. v.d. Drift, 5 ds. v.d.
Kils, v.d. Berghstdohting, li ds. Bou-
Rijnsaterwoude Herv. 9.30 ds.
jstenbrug, 7 ds. Heymans. Chr.
Rijnsjiurg Herv. Grote
1. aer L. Dagen
i dienst, Legei a.
L0 en 19.30 Kapt.
ref. 9.30 en 5 ds. BIJleveld, RK
zo. 7.30 en 10.30.
Abbenes Herv. 9.30 ds. Goverts.
Doopagez. 10.30 ds. Beekhuis.
Alphen aan den Rijn Herv. Ad-
ventskerk 10 ds. Hanemaayer, 4.50
zangd., 5 Jeugdd., ds. De Jong, Kruis
kerk 10 ds. Vink. Opstandingskerk 10
ds. De Leeuw, 6.30 ds. Bogers. Nabij
10 ds. Bogers (jeugdkapel)Opst. Kerk
10 hr. Scholten, Jeugdkapel. Salvato-
rikerk zat. av. 7 av. geb., Goede Her
derkerk 9 ds. Hoogendljk, 6.30 ds. De
F.ulter (comm. singing), De Bron zat.
av. 7.30, oec. gebed. zo. 10.30 ds. Hoo-
Het is mogelijk i
gelijken met dieren. Soms wordt
dat gedaan als een spelletje. Soms
is het een serieuze poging tot
grotere zelfkennis. In moderne
psychologische technieken vraagt
men dan b.v. aan de deelnemers
van een groep: "Met wat voor
dier zoudt u deze man/deze vrouw
kunnen vergelijken?" Dan komt
er na enig wikken en wegen iets
te voorschijn. Bijvoorbeeld: een
langzame doorzetter roept het
beeld op van "een beer". Of
iemand die erg schichtig is ver
gelijkt men met "een gazelle".
Vriendelijke mensen lijken dui
ven; anderen zijn vet en lomp als
een varken; je kunt rechtop zijn
als een reiger, wroetend als een
mol, trouwhartig als een hond,
spinnend als een poes, briesend als
een leeuw.
Mens en dier schijnen nog zo
sterk bijeen te horen, dat Je in het
beeld van een diersoort iets
over een medemens kunt zeg
gen, iets kenmerkends dat dan
natuurlijk heel sterk wordt over
dreven. Maar daardoor ook erg
duidelijk is.
Vooral de hogere diersoorten bie
den de mogelijkheid tot dit stukje
herkenning. Ze horen bij de men-
sen. Zoals ook te voorschijn komt i
in het bijbelse scheppingsgedicht,
waarin de wilde dieren en het vee
tot dezelfde fase behoren als de
mens. Beiden zijn geschapen op
de zesde dag, in de zesde fase van
de ontwikkeling, bezongen in het
zesde couplet van het loflied op
al wat geschapen is door de Ene
God. (Genesis 1:24-27). Natuuf-
lijk kim je schrikken als je ver
geleken wordt met een diersoort
waar je absoluut niet op zou wil
len lijken. Maar misschien zet net
Je toch aan het denken en helpt
het iemand in zijn/haar verdere
bewustwording. Trouwens: leder
dier is nodig. Alleen negatief is
het nooit.
Maar dat is maar een zijlijn. Het
gaat in dit verhaal om iets an
ders. Namelijk om dit, dat men
van oudsher ook Jezus van Naza
reth heeft vergeleken met een
dier. Niet als een spelletje, maar
in volle ernst. Men heeft de beeld
spraak van een diersoort gebruikt
om iets heel duidelijk te zeggen
ver hem. Wélk dier? Het zal u
verbazen: een Lam! Hy. een vol
wassen man, een leraar, een red
der van mensen-in-nood. Hij.
die de smerigste zieken aan
raakt, die tafelgemeenschap had
met zondige mensen. Niet gauw
zult u een medemens kenschet
sen door iets van "een lam" in
hem of haar te zien. Er komt dan
het beeld boven van de lamme
ren in de voorjaarswei. Een beeld
van onschuld, van het nieuze en
kwetsbare speelse en argeloze.
Missohien zien we dat nog wel
eens in een kind. In een volwasse
ne zien we meestal andere din
gen. Toch wordt Jezus hardnekkig
vergeleken met "een lam". Dat
komt ook omdat voor de mensen
van toén er direct de gedachte bij
kwam van: het offerlam, het
paaslam. Een argeloos, gaaf
dier, dat op Pasen geslacht werd
als een teken voor God en de
mensen. Zoals eertijds, toen de
plagen door Egypte gingen en
Mozes aan hot volk Israël op
droeg om het bloed van een lam
aan de deurposten te strij
ken. Opdat de doodsengel voorbij
zou gaan. Het lam, dat geslacht
werd, opdat de dóód voorbij zou
gaan! (U vindt hierover uitvoerig
geschreven in Exodus 12).
Zo wordt dus Jezus getekend
als een lam: degeen die in alle
onschuld is opgeofferd. Johannes
de Doper is ermee begonnen
Toen hy de mensen op Jezus
wees. deed hij dat zo: "Zie het
lam Gods, dat de zonden der we
reld wegneemt".
Toen is Jezus gestorven, gedood,
midden in de P aas voorbereidin
gen in Jeruzalem. En de eerste
christenen hebben dat niet als
toeval beschouwd: "Ook ons Paas
lam is geslacht, Christus!"
Daarnaast komen andere beelden
op om de betekenis van Jezus uit
te drukken. Hij is "de leeuw van
Juda", degeen die overwon. Hy is
"de vis" die door de doodswateren
heengaat. Maar al deze andere
beelden vallen toch in het niet
bij dat steeds herhaald motief
van "het lam". Vooral in het
laatste bijbelboek, waarin Johan
nes (Openb. 5» het gesloten en ver
zegelde boek van de geschiedenis
ziet. Niemand kan dat boek in
zien. En dan ziet Johannes "het
lam". Hij is degeen die de zeven
zegels kan openbreken en het
boek openen. Hij ontsluit de be
tekenis van het leven!
Dus de onschuld en offerbereid
heid van het lam weten uitein
delijk meer dan de briesende leeu
wen, grommende beren, sluwe
vossen - of wat voor gewelde
naars er verder nog op pad zyn
Dit toonbeeld van argeloosheid,
gaafheid, kwetsbaarheid is verder
dan alle diersoorten waar u en ik
misschien een beetje op lijken.
Daarom beeldt men het Lam ook
vaak af met een overwinnings
vaan. Het is de weerloze die over-
J. HAPPEE
Cobetstraat 51, Leiden, tel.
131966
alkenburg Herv.
i ds. Hoff. Kapel
kerk Vrljg. 9.30 en
Marine Vliegkamp
tievierimg.
Voorhout Herv. en Ger. 10 ds.
Gestóik, Sassenheim, RK aait. 7, zo. 9,
10.3C. 11.45 en 5.30.
Voorschoten Herv. Dorp 10 ds.
Meijertmg. 7 jeugdd. ds. Kattenberg,
iijk 10 vlc. Bijl., Paus Johannesschool
a 9.45 ds. De Ru. Geref.
Kerk Vrljg. 10.15 en 4.30 ds. Boxman,
Rem. Doopsg. kring dienst ln Leiden,
10.15 ds. Meijertng. RK Laurentius-
kerk zat. 7. zo. 8.30. 10.30 en 12. aula
Noord-Hofland 11. Moeder Godskerk,
v.d. Heuvel. 5 ds. d. Hoed. Immanuël
9.30 en 7 ds. Flink. Geref. Kruiskerk
9 30 ds. Meijnhardt, 5 ds. Dijkstra,
Boskoop. Ontmoetlngskerk 10 ds.
Dijkstra. Bodkoop.
Oud Ger. in Ned. 10 en 5 leesd., Chr.
Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop.
Volle Evang. Gem. (Sion) 9.30 hr. vd
Heyden, 4 leugdbijeenkomst. RK Ont
moetlngskerk zat. 7. zo. 8.30, 11.45,
6.30, Vlotorlcerk zat. 7. zo. 10.
Woubrugge Herv. 9.30 ds. Over-
gauw. 6.30 ds. Blenk. Geref. 9.30 en
6.30 ds. Huizebosch. Ned. Prot. b.,
geen dienst, RK zat. 7, zo. 10.
Zevenhoven Herv. 9.30 ds. Lefe-
ber. Alphen a.d. Rijn, Geref. 9.30 ds.
v. Wijngaarden. 7 ds. v. Wijk, Nieuw
koop. RK zat. 7. zo. 9 en 10.45.
Zwammerdam Geref. 10 ds. v.d.
Heiden. 6.30 Jeugdd. in Herv. Kerk,
ds. Treurniet mjn.v. Jeugdkoor.
Zoeterwoude Herv. 10 deken
Lamot, RK St. Janskerk zat. 7.30, zo.
7.30, 9.30 en 11.80. Chr. Dienaarkerk,
zat. 7. zo. 8.30, 10. 11.30 en 6. Rijn
dijk (Meerburg) zat. 7, zo. 10, 12 en