'We moeten ons wat meer in de provincie laten horen' /RADlOl programma Fors schilderwerk van Adrian Stahlecker ...en gisteren toegelicht Ingmar Bergman keert Zweden de rug toe VRIJDAG 23 APRIL 1976 In galerie Van der Vlist LEIDEN In Galerie Van der Vliss bestaat tot 1 mei de mogelijk heid werk te gaan zien van de Ne derlandse kunstschilder Adrian Stahl ecker. Hij werd geboren in 1937 in Den Haag en studeerde aan de Vrije Academie aldaar. In 1963 vertrok hij naar Spanje. Zijn werk was te zien in verschillende salons, zoals Salon de Mayo en Salon de Hospitaiet. Hij werd o.m. beloond met de zilveren medaille van Banolas. Zijn werk be vindt zich in het Museo de Arte KUKEN NAAR KUNST Contemporaneo in Barcelona en in verschillende collecties zoals de be kende Thomson-collectie. Ook in Ne derland werd zijn werk aangekocht door rijk en gemeente. De Nillmij wydde in 1965 een kalender aan zijn bloemen, stillevens en landschappen. Hij exposeerde zijn werk zowel in Londen, Parijs, Düsseldorf als in Spanje en Nederland. Stahlecker is een man diehet prettigst werkt op groot formaat, met een vaart en co- loriet die zo op het eerste gezicht overweldigend werkt. Zijn stijl van werken herinnert het meest aan het expressionisme, hoewel hy niet de dramatiek gebruikt die voor deze stijlperiode zo kenmerkend is geweest. Zy'n werk kenmerkt zich door ruwe, vaak zwaar omlijnde vormen. De verf is dik aangebracht op zijn doeken waarbij hij werkt met het mes en veel minder vaak met het penseel. Zijn kleuren variëren van het zwaar ste bruin naar het helderste rood van sombei' groen naar sprankelend helder blauw. Niet alleen in de por tretten maar ook in de stillevens weet hij een levendige, zeer eigen sfeer te leggen. Het is beheerst onbe heerst werk dat opgebouwd is uit kleurvlekken waar zware contouren zorgen voor een voorstelling. De emotie zit eerder in de draaiende verfstreken en de onregelmatig opge zette kleurvlakken dan in de voor stelling. De vaas met bloemen blijft dan ook zoals hy geschilderd is en heeft niets méér te vertellen. Van de serie portretten van vijf bekende ar_ tiesten die hy indertijd heeft ge schilderd is hier. het portret van Mary Dresselhuis te zien. Het is een mooi portret dat spreekt door de ge lijkenis en de uitdrukking van de ogen. Het werk van Adrian Stahlecker is krachtig, rauw, soms onbeheerst woest, wat een enorme indruk van spontaniteit en verbondenheid met materie achterlaat. Het werk dat Galerie Van der Vlist hier ten toon heeft gesteld geeft een goed overzicht 'an zijn oeuvre over de afgelopen tien Jaar. MARIJKE VAN DER STOEP Filmregisseur Moquy overleden PARIJS De van oorsprong Rus sische, Franse filmregisseur Leonide Moguy is op 78-jarige leeftijd in Parijs overleden. Mogue was zijn filmcarrière in 1918 in Rusland begonnen en had haar in de Verenigde Staten en (sinds 1950) in Frankrijk voortgezet. Onder Moguy's films zyn „Gevan genissen zonder tralies", „Parijs in duisternis" (over het Franse verzet in de Tweede Wereldoorlog, en „Morgen is het te laat", een in Italië ge maakte film waarin wijlen Anne- maria Pierangeli haar debuut als filmactrice maakte. Hij laat de film „Qua Vadis 2000" achter, waarvan de montage door zijn dochter ter hand zal worden ge- Tegen de 17-Jarige Giuseppe Pe- losi die schuldig is bevonden aan het doodslaan van de Italiaanse filmre gisseur en dichter Pier Paolo Paso- lini is een gevangenisstraf geëist van 10 Jaar en negen maanden. Bernard Haitink blijft bij Concertgebouw orkest LEIDEN In de concertserie van het Residentie-Orkest speelt morgen avond in de Leidse Stadsgehoorzaal het Concertgebouworkest onder lei ding van Bernard Haitink. Onze me dewerkster Bep Rijnders had in ver_ band met deze bijzondere gelegenheid een gesprek met de Amsterdamse di rigent. Haitink ontzenuwde tijdens dit gesprek het gerucht dat hy voorgoed naar Engeland zou gaan. Door Bep Rijnders AMSTERDAM/LEIDEN „Geruchten dden veel kwaad- Je bent de eerste die het mij openlijk vraagt. Nee, beslist niet, ik ga niet voorgoed naar Engeland. Ik ben teveel aan Amster dam en aan mijn werk hier gebonden". Zoals het nu is, kent hooguit nog twintig procent van de orkestleden Eduard van Beinum. Het zyn alle maal nieuwe en Jonge mensen en ook de orkestklank is totaal veran derd. Maar goed, ik begon dus en ik moet zeggen dat ik een geweldige steun heb gekregen van myn orkest mensen. Die geweldige samenwerking is er nog. We doen het met elkaar, en niet de dirigent alleen. Ik ben nog wel redely k Jong., maar ik vind toch, dat we ons moeten gaan beraden, die ooit myn opvolger zal worden. We zyn het er in elk ge val over eens, dat het een Jonge be gaafde Nederlandse dirigent moet worden. En die zyn er gelukkig. Wat een begaafde dirigent is, vraag Je? Tja een bundeling van muzikale eigenschappen en van per- sooniykheid. Een dirigent moet zyn inzichten overtuigend kunnen over dragen. Maar hy kan het nooit al leen. Hy is aangewezen op samen werking met zyn mensen. Hy moet dus goed met mensen kunnen om gaan. Het is natuurlyk wel zo. dat de boog niet altyd gespannen kan zyn. Klikt het met je orkest, dan zit het goed. Maar als Je zo'n 150 concerten per jaar moet geven, dan is er altyd wel een groot aantal by dat onge wild toch niet meer dan een rou tineaangelegenheid wordt. Je weet niet, hoe dat komt. Bij een minder aantal concerten zou het ook gebeu ren. We hebben dikwyls een bepaald werk enorm voorbereid en dan komt het er toch niet uit, zoals we dat ge wild hebben. En een minder goed voorbereid concert wordt plotseling een laaiend suces. Waardoor? Ik vind het dat geheimzinnige iets, dat con_ tact heet. Ook met de mensen achter je rug in de zaal, waarvan Je dikwyls de spanning voelt en dat in zeker opzicht een weerwerking heeft op het orkest. Of ik, net als Ernest Mulder (was componist en hoofdleraar aan het Amsterdams Conservatorium) een Bernard Haitink zit in de enigs zins kille solistenkamer van het Amsterdamse Concertgebouw. In zijn stem klinkt even een onder toon van lichte irritatie. Direct daarna s-preekt hij verder met zachte stem, vlug en zakelijk. Zijn gezicht verraadt weinig emoties. Niettemin maakt hij een dynami sche indruk, hoe beheerst ook in expressie. Hij is vriendelijk, maar houdt afstand, ook tegenover eigen kunde en kennis. Hij be antwoordt onze vragen alsof het een ander betreft. Ik ben natuurlyk veel in Engeland door myn verbinternis met het Lou dens Philharmonisch orkest. Daar mee maakte ik in 1973 ook myn en tree in Glyndebourne, waar ik nu sinds het begin van dit jaar be noemd ben tot vaste dirigent. We geven er hooguit vier of vyf opera, uitvoeringen per jaar. Het is een prachtig gelegen, verbouwd landgoed met een moderne toneelaccommoda tie. Maar er kunnen slechts 800 be zoekers in, en dat maakt het naar myn smaak tot een te veel elitaire aangelegenheid. We werken met Jonge, voor het merendeel Engelse solisten, die nog aan het begin van hun carrière staan. Engeland heeft prachtig stemmateriaal, zodat we werkelyk uitstekende uitvoeringen kunnen geven. Het Concertgebouworkest? ja in het begin heb ik moeilyk gevon den. Ik was, eigenlyk gezegd, nog te Jong om zo'n belangrijke post te aan vaarden als tweede dirigent. Maar toen ik benoemd was, ben ik gewoon begonnen. Nee, ik heb er nooit by nagedacht, dat dit het orkest was van een Willem Mengelberg en een Eduard van Beinum. Maar bedenk ook, dat er wel iets veranderd was. nieuwe partituur kan lezen en tege- lykertyd kan horen? Bernard Hai tink trekt een bedenkelyk gezicht. Dan heel eerlijk: Mulder was een geniale vent. Ik kan het niet. Ik moet mij op een nieuw werk wel de gelijk goed voorbereiden: analyseren en uitdiepend bekyken waar de kneepjes zitten. En als je dan voor Je orkest staat ontdek Je altyd weer verrassingen, die Je inzichten wyzi- gen. Ik moet er ruimschoots de tyd voor nemen. Maar eigenlyk nog moeiiyker vind ik het bijhouden van de bekende repertoirestukken. Het mag, ook voor rrUjzelf geen sleur worden. Het is altyd weer opnieuw zoeken. Een mens groeit door en zyn inzichten wyzigen zich". Bernard Haitink heeft zich grote faam verworven. Hy is in Amerika (Wasinghton), evenals in Beriyn en Wenen, een graag gehoorde gastdi- rigent. Het reizen en trekken hoort erby. Ooit eens En nu wordt het zaterdag dus Leiden? Bernard Haitink knikt instem mend. „Ik dacht dat ik er ooit eens was geweest met het Residentie-Or kest, maar zeker ben ik er niet van". Dan plotseling wat geïrriteerd: „Ik STOCKHOLM (AP) Een aan tal vooraanstaande personen uit de Zweedse theaterwereld heeft van daag sympathie uitgesproken voor de befaamde regisseur Ingmar Bergman (58) en diens besluit 't land te verlaten en een punt achter al zijn Zweedse activiteiten te zet ten. Een van hen. directeur van de Koninklijke Opera Bertil Bokstedt, beschreef Bergmans besluit zelfs als een "ramp voor het Zweedse cultu rele leven". "Zijn besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Zweedse film maar ook voor de operawe reld". Bergman was bezig met de toneelbewerking van 'The Road of the Rake", een stuk dat 14 april in première had moeten gaan en dat hu niet doorgaat. In de toekomst zou hij ook "Othello" en "Hoff- mans Vertellingen" op de planken brengen. Bergman verlaat Zweden na onenigheid met de Zweedse belas tingdienst, die hem in januari liet arresteren omdat hij geen belasting zou hebben betaald over een be drag, afkomstig van een inmiddels opgeheven filmfirma in Zwitser land. De in Zweden zeer populaire filmster Bibi Andersson, die in een aantal films van Bergman heeft gespeeld, is het met Bergmans be sluit eens. Zij heeft aangekondigd Zweden eveneens te zullen verlaten. "Niet omdat Ingmar het doet, maar omdat ik het zelf wil". Volgens Bergmans maatschappij Cinematograph verblijft de regis seur op het ogenblik in Parijs. Maar Bergmans publiciteitsman in Los Angeles verklaarde dat hij van plan is volgende week al naar de Verenigde Staten te gaan. vind het vervelend dat we het pro gramma hebben moeten wijzigen. Door de plotselinge dood van Marti- non, moest het Residentie-Orkest ook veranderingen aanbrengen. En toen merkten we dat we dus beide dezelfde werken op ons programma hadden staan. Dat kan natuurlyk niet. Vandaar". Jullie vinden jezelf by uitstek het Amsterdamse, om niet té zeggen: na tionale orkest? „Dat betekent niet, dat we aan Amsterdam vastgeklonken zitten. Ik vind het noodzakelyk dat we ons eens wat meer in de provincie laten horen. Vandaar dus ook Leidien". NEDERLAND I 18.15 Sociale verzekeringen (Teleac) 18.45 Kortweg, kunst op komst (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van Nature, natuurfilm (NCRV) 19.55 Indoor Motor Trial, sportprogramma (NCRV) 20.30 Kojak (NCRV) 21.15 Jeugdkoor Westpunt (NCRV) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Nee. eerlyk niet, tv-serle (NCRV) 22.15 Salvage 849, reportage (NCRV) 23.00 Tot besluit (NCRV) 23.05 Rachel Pinney liustert - kreatief filmprogramma (IKON) 23.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Toppop Hitparade (AVRO): 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Een mens wil(AVRO) 22.00 De gebroeders Hammond, tv-serie (AVRO) 22.50 Televizier (AVRO) 23.35 Journaal (NOS) 23.40 W.K. IJshockey (NOS) Het is u misschien ontgaan, maar tussen staatssecretaris Van Dam «Volkshuisvesting) aan de ene kant en de makers van de VARA-programma's „Achter het Nieuws" en „De Ombudsman" aan de andere kant is de afgelo pen weken een mooie ruzie opge bloeid. Donderdagavond bereikten ze een nieuw stadium: Van Dam beschuldigde de VARA-heren er schriftelyk van, dat zy het kabi net-Den Uyl onderuit willen ha len („pootje lichten") Wat u zegt: een volslagen belachelyke aantij ging. De staatssecretaris heeft het natuurlyk te druk met het bestu ren van het land om geregeld naar de televisie te kyken. Want anders zou hy weten, dat Hans Jacobs toch wel de allerlaatste is die iets dergelijks zou kunnen verzinnen. Waar gaat het nu eigenlijk om by dit boeiende conflict? Om de centen natuurlyk. Van Dam re kende een paar uitzendingen ge leden uiit, dat de toen als „de ge wone man" omschreven Neder landse minimumlyer ondanks een huurverhoging toch 40 gulden per maand meer in handen krygt. De staatssecretaris had daar toen een ingewikkelde becyfering voor van stal gehaald, waarvan hy meteen al zei: er zal wel niemand zy'n die dit snapt. Het klopte, en een al ternatieve instantie plus enkele „gewone mannen" berekenden, dat er in 1976 eerder minder dan meer in het loonzakje te vinden sou zyn. Van Dam sloeg daarna opnieuw san het cyferen, en kwam nu uit op een positief bedrag van f 16,28. Enfin, de situatie is nu als volgt: niemand begrijpt er meer iets van. Vol verwachting zie ik uit naar de volgende cyfers van de staatsscretaris. Dit kan een heel leuke serie worden. Wie zal de de finitieve knock-out uitdelen? Voorlopig heeft Van Dam een flinke puntenachterstand opgelo pen vanwege die onzinnige be schuldiging van „pootje lichten". We zullen er vast nog veel meer van horen. Centen, daar gaat het ook bij „Koning Klant' altyd om. ..Kortom: er is geen touw aan vast te knopen", zegt presenta trice Kosterman altyd, wanneer ?en of andere misstand is gesig naleerd. Dit keer ging het onder meer over battery en voor de ra dio, die volgens wetenschappelyke onderzoekers in gebruik veel duurder zyn (variërend van 1400 tot 10.000 maal) dan aansluiting op het lichtnet. Maar het pro bleem blyft natuurlyk, dat Je in bos en op hei geen stopcontacten hebt, daar heeft zelfs Wim Bos boom nog geen oplossing voor ge vonden. GERARD PAQUES De NCRV is om 22.15 uur op Ned. I in de lucht met "Sal vage 849", een documentaire van het Bureau Wijsmuller over de berging van de op 25 december 1972 op de rotsen van het Kanaal-eiland Guernsey gestrande ertstanker 'Elwood Mead' De IKON eindigt om 23.05 uur de uitzendingen op Ned. I met een uitgebreid portret van Granada TV over Rachel Pinney, de dochter van een generaal, arts. moeder van drie kinderengrootmoeder, Quaker en rebel. De meeste mensen vinden deze vrouw van middelbare leeftijd een buitenbeentje. Gilbert Bécaud is één van de muzikale gasten b\j Mies Bouwman in haar om 2025 uur op Nederland II uit te zenden "Een mens wil 18.30 Nws 18.41 Marktber. 18.44 (S) Zomaarstereo. 19.30 (S) Edwin. 20.00 (S) In antwoord op uw schril"" (S) Radio-Televisie. (S)~ Goal. 23.55 Nws. Hilversum II 18.00 Nws. 18.1.1 Embargo (PP: 18.20 ARP). NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Con certgebouw Ork. en piano. 22.30 Gam- (S) Hollands kwartiertje. 11.15 (S) Strictly Country Style). 12.03 (S) Drie» tussen de middag. 14.03 (S) Bij Ba- rend. 16.03 (S) Sportshow. Overweging. Hilversum IV AVRO: 7.00 Nws. TOSS^S^Reveil e^ - voorbij gingen. 9.20 (S) t (S) historisch. °°e °i Alpha Met Raüio-TV. 2320 Den Haag vandaag). 23.55 Nws. Hilversum III NOS: 18.02 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. Veronica: 19.03 (S) 7 02 (S) Z.O. (7.30 d. dag. 8.30 Nws huisvrouw). 10.30 10.33 (S) Z.I. 12.26 Med 12.30 helds voorlichting12.49 Franco (S) Baak recital. 11.45 (S) Festival van deren. 12.30 (S) Piajio-impro\ 12.50 Kortweg. 13.15 (S) Muzt byïsten. 13.22 (S) Kinderen maken r Aspecten. 16.40 Radlojoura. DUITSE TV halen. 19.59 Progr.o 3 Nws. 16.03 De Ned. Top-4( 18.00 Sportjourn.' Klaas Vaak 18.55 19.26 Gruwel ver-' ver/. WDR: Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 18 05- Intermezzo 18.45 Een doodgewone» geschiedenis. 19.15 Hier und heute.', 19.45 Adamo). 20.00 Journaal. 20.15, Winterreis. 21.55 Het zevende zintuig., 22.00 Akt. 22 25 Journ. 22.40 The night. 18 40 Comedy s 22.35 Sport. 23.05 Journ. 23.10 Show- progr .0.10 Journaal Belglé-Xed. 18.00 Tekenfilm. 18.15 Van landen. Vlaanderen. 19.1 dieren. 18.45 Kult. 7.02 (S) Happy Sound. 7.55 The African Queen, En- llm 22.30 Dok gelse speelfilm uit 1951. 22.20 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5