Keetje Tippel had het meeste succes INJECTIE VAN „NIEUWE LEVENSSTIJL" Neogothiek nu echt monument Bijbelverkoop vorig jaar teruggelopen WARRIGE EN BLOEDERIGE DIAMANTROOF Thorsen zet door met film over sexuele leven van Christus „minimum» Ministerie stelt aantal vast VRIJDAG 23 APRIL 1976 AMSTERDAM (ANP) De Nederlandse film „Keetje Tippel" was in 1975 in ons land de meest succesvolle film. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Nederlandse bioscoop bond. Criterium by deze beoordeling was de behaalde omzet. De lyst bestaat voorts uit: „The towering inferno", „The man with the golden arm", „Rooie Sien", „Gone in 60 seconds", „Dokter Pulder zaait papavers". „Jaws", Godfather deel twee", „Ema- I nuelle", en „Moord in de Oriënt Ex pres". Bij de eerste twintig staan de Nederlandse films „Mariken van Nieumeghen", „Het jaar van de Kreeft", en „Kind van de zon". In totaal werden in 1975 in ons land 309 hoofdfilms geïmporteerd, Titel: „Killer Force"; regie: Val Guest; hoofdrollen: Telly Savalas, Peter Fonda, Maud Adams en Chris- tofer Lee; theater: Lido; 18 jaar. Tien moorden per minuut. Dat is ongeveer de score in veel scènes van „Killer Force", een film waarin nogal warrig wordt gedaan over een dia mantroof. Er vloeit rijkelijk bloed, de gevechten en schietpartijen zijn niet van de lucht en een lijk meer of min der, daarop heeft de regisseur niet gekeken. Figuranten genoeg tenslotte. Het verhaal is te ingewikkeld om ln dit korte bestek uit de doeken te doen, maar het komt erop neer dat Iemand die voor boef speelt, zo in zijn eigen rol gaat geloven, dat hij het ook werkelijk wordt. En Telly Savalas moet dat voor komen. Uiteindelijk is hij ook een boef. want hy vindt diamanten be langrijker dan mensen. Er bestaat trouwens nog een kans, dat er een vervolg op komt ook. Want het slot is vry „open". Noodzakelijk ls het niet, want, wat mij betreft had het slot best sluitend mogen zyn. Eén zo'n warrig, bloederig verhaal is"al meer dan voldoende. ANNEMIEK RUYGROK. 108 uit de Verenigde Sta ten, 55 uit Frankrijk, 41 uit Enge land. 31 uit Italië en 19 uit West- Duitsland. Zowel het aantal bioscopen in ons land als het aantal bioscoopbezoe kers is in 1975 toegenomen, aldus het verslag. Volgens het Jaarverslag van de bioscoopbond werden er vorig jaar 33 nieuwe bioscopen in bedryf genomen, een naoorlogs record. Het accent lag hierbij vooral op bios coopcomplexen, in plaats van en kele bioscopen. Volgens de bioscoopbond is het ver nieuwingsproces tekenend voor het vertrouwen in de toekomstige positie van het bioscoopbedrijf. „Aan de an dere kant is er sprake van een noodzaak omdat de aantasting van de rentabiliteit door de sterke las tenstijgingen noopt tot zo efficiënt mogelijke bedrijfsvoering. Bovendien biedt het exploiteren van een aantal bioscopen in eenzelfde pand naast lastenverlichting per eenheid ook nog het voordeel van bezoekstimule. ring door de grotere keuzemogelijk heden", aldus het Jaarverslag. Het aantal bioscoopbezoekers nam in 1975 toe met 0.8 procent tot ruim 28 miljoen. De bruto-recettes stegen tot byna 137 miljoen gulden. De in druk bestaat by de bioscoopbond dat het bezoekerscyfer sterk nadelig is beïnvloed door de zeer fraaie zomer. Want in de eerste helft van het Jaar lag het bezoek nog ruim tien prooent boven dat in de overeenkomstige pe riode van 1974. Het derde kwartaal van 1975 vertoonde een daling met 12,6 procent. Warren Beatty wil film maken over Hughes LOS ANGELES De Amerikaanse acteur Warren Beatty heeft laten weten dat hy plannen heeft om het leven van de onlangs overleden mil jardair Howard Hughes te verfilmen en daarbij zelf de hoofdrol te vertol ken. Beatty zei dat hy ai maanden rondloopt met het idee. Hy zal de film zelf produceren. Beatty noemde Hughes een fenomeen waar bij veel bewondering voor heeft. r Monique van de Ven als Keetje Tippel. STOCKHOLM (AFP) De Deen se regisseur Jens Jörgen Thorsen heeft gezegd dat hy vast van plan is zyn omstreden plan uit te voeren een film te maken over het „sexuele leven van Jezus", ondanks de pro testen hierover van Zweedse kerke lijke zijde. De Zweedse televisie heeft laten weten dat zy niet aan Thorsens plan zal meewerken, maar de Zweedse filmacademie denkt dat zy aan de verwezenlijking kan meewerken door een beroep op privé-financiers. Thorsen had zich tot Zweden ge wend, nadat hy in zyn vaderland nul op request gekregen had, zoals overigens ook in Frankrijk. Over zijn draaiboek dat Jezus engageert in verschillende hetero- en homosexuele activiteiten zei Thorsen dat hy het niet heiligschennend of „uitzon derlijk pornografisch" vindt. „Of je schildert een heilige of je schildert een echt, lichamelijk mens. met zijn sexuele leven", zei Thorsen. „Mijn film zal er een zyn van bloed, zweet en tranen en een aantal scènes, vooral die van de kruisiging, zullen byna ondraaglijk echt en sterk zyn". Aartsbisschop Olof Sundby van de Zweedse Lutherse staatskerk, heeft het draaiboek vorige week betiteld als „op en top pornografisch en hei ligschennend". Op Eerste Paasdag kon men in talrijke Lutherse kerken ln Zweden petities tegen het voor nemen van Thorsen tekenen. Ook de rooms-katholieke hiërar chie en de bisschoppen van de vrye kerk van Zweden, hebben tegen het project stelling genomen. Dat hebben ook gedaan het conservatieve parle mentslid Goesta Bohman en lezers van kranten in brieven aan de redac tie. „Te beoordelen naar de snelheid waarmee de eerwaarde aartsbisschop heeft geoordeeld", zei Thorsen, „zou ik denken dat hij alleen die delen ln het draaiboek heeft gelezen die met sexualiteit te maken hebben. Kerk mensen lezen het draaiboek zoals de duivel de bybel leest. De kerk kan zeggen wat ze wil, maar ik meen te weten dat de meerderheid van het Zweedse volk geen snars om Jezus Christus geeft. Iedereen geeft hoog op van de artistieke vrijheid in Zwe den, maar Je hoeft maar over deze film en de naam Thorsen te begin nen, of het establishment begint zich te gedragen als Joseph Goebels". Als de Zweedse filmacademie niet meer zou kunnen of willen meedoen, meent Thorsen de benodigde 5 mil joen kronen wel bijeen te kunnen krijgen voor een onafhankelijke pro- duktia Blijver LUXOR "Dog day afternoon" van Sidney Lumet met A1 Faci- no in een briljante hoofdrol als Sonny, de bankrover bij wie de zaak uiit de Ihand loopt. CAMERA "De kanonnen van Navarone", een ouderwetse mon- sterproduktie met veel geschut. STUDIO „Sherlock Holmes' slimmere broer", een komisch ge heel met Gene Wilder, Marty Feldman en Madeleine Kahn. REX 'De klokkenluider van de Notre Dame", legendarisch ver haal over een zielige bultenaar. Kindermatinee Nachtfilms CAMERA "Sunday, bloody Sunday". REX "Bedverhalen". Goede films in andere steden "One flew over the cuckoo's nest" van Milos Forman met Jack Nicholson en Louise Fletcher Alhambra en Noggerath, Amster dam, Thalia, Rotterdam. „Nashville" van Robert Altman, Tuschinski 2, Amsterdam. "Drie dagen van de Condor" met Robert Redford en Faye Du- naway, Tuschinski, Amsterdam en Oineac, Rotterdam. "Dood in Venetië" van Luchino Visconti met Dirk Bogarde en Silvana Mangano, Calypso Club, Rotterdam. Haagse bioscopen APOLLO 1: "De Eend en de Cadillac", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, ZO. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. AL. APOLLO 2: "De vier vuisten slaan weer toe", dag. 2.00, 7.30 en 10.00 uur, zo. 2.30, 5.00, 7.30 en 10.00 uur. 14 Jaar. ASTA: "The man who should be king", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. BIJOU: "Sherlock Holmes' slim mere broer", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. CALYPSO: "Tot iedere prijs", dag. 2.15. 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15. 7.15 en 9.30 uur. 18 Jaar. CAMERA: "Emmanuelle 2, de .antimaagd", dag. 2..00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. CINEAC: „Breakheart pass", dag. 5.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. „Alice in Wonderland", dag. 11.30, 1.30 en 3.30 uur. AL. CORSO: "Mahogany", dag. 2.15 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 Jaar. DU MIDI: "De klokkenluider van de Notre Dame", dag. 8.15 uur, vr., za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. EURO: 'El Cid", dag. 1.45 en 7.45 uur, za.. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. FLORA: "Vrolijke sex in wel lustig Tirol", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar. METROPOLE: „Drie dagen van de Condor", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. ODEON 1: „Smokkelschip Luc ky Lady", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur. zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. ODEON 2: "Paniek in het Grand Restaurant", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. AL. ODEON 3: "Mozart's Die Zau- berflöte", dag. 1.30 en 8.00 uur. AL. OLYMPIA"Jesus Christ Su perstar". dag. 2.00 en 8.00 uur. AL. PASSAGE: „Vier vuisten op weg naar de hel", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. za. en 2». 1.30, 4.00. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: "De monsters zonder ogen (BUG)", dag. 11.30, 1.30, 3.30, 5.30 7.30 en 9.30 uur. 18 jaar. ROYAL '70: "The legend of Nigger Charley", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, dl. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: "Barabbas", do. t/m zo. 1.45, 6.45 en 9.30 uur. ma. t/m woe. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. STUDIO: „Slaapkamer Mazur ka". dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. Zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, 18 jaar. STUDIO 2000: 'Tot iedere prijs" dag. 7.00 en 9.30 uur. do., vr. ma. en di. ook 2.00 uur. 18 jaar. DE UITKIJK: "La femme aux bottes rouges", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. DEN HAAG De werkgroep „Nieuwe Levensstijl" van de Raad van Kerken in Nederland heeft sinds de start van de aktie in september een derde „injectie" gepubliceerd onder de titel „solidariteit en economie". In het vorige cahier werden de bestedingsgewoonten aan de orde gesteld. Nu gaat het om vragen als: leidt een soberder leven niet tot meer werkloosheid? Hoe zit onze economie in elkaar? Welke in vloed heeft een individu op de economische structuur terwille van grotere saamhorigheid onder de we reldbewoners, terwille van het recht van de arme? Zonder pasklare ant woorden te geven, gaat de informa tiemap in op de vragen en ook op de kritiek die de actie heeft opge roepen. Hierbij is gestreefd naar een zo helder mogelijke taal. Naast achtergronden reikt de map ook enige tips aan. V erlegenheden Volgens de werkgroep gaat het in nieuwe levensstijl om een pen delbeweging tussen persoon en structuur. "Een ander omgaan met dingen, met de natuur, met tijd, met elkaar moet persoonlijk ge oefend worden, maar wil het effect sorteren ook in de samenleving ingebed worden. Daar komen dik wijls de spanningen, de verlegenhe den". Verandering is volgens „in jectie" gewenst, omdat de huidige economische structuur teveel op korte termijn werkt, te weinig doet tegen ongewenste bijverschijnselen zoals vervuiling, dodelijke concur rentie en oncontroleerbare schaal vergroting en toelaat dat de wel vaart onrechtvaardig verdeeld blijft. Ook de economische orde is er volgens "injectie" om de mensen te dienen. "Als die orde sommigen bepaalde vrijheden geeft, waardoor die van anderen wezen lijk bekneld raken, dan moet er over verandering worden gedacht". Om te weten of bepaalde veran deringen in de goede richting gaan ontleent "Nieuwe levensstijl" enkele toetsstenen aan de verklaring van de Wereldraad van Kerken uit 1948: gedeelde verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en het voortbe staan van de aarde. De actie wordt tegelijk door de hond en de kat gebeten. Meer tra ditioneel denkende mensen vinden dat de door Nieuwe Levensstijl ge preekte soberheid werkloosheid in de hand werkt. Uit de radicale hoek komt de kritiek dat de bevordering van minder consumptie prachtig past in het kapitalistische streven om de lonen laag te houden, zodat de winsten kunnen stijgen. Nieuwe Levensstijl stelt echter dat zijn streven niet is ontstaan uit zorg om de conjuncturele teruggang, maar vanwege meer structurele problemen, zoals de eindigheid van voorraden, de kloof tussen arm en rijk en de aantasting van het mi lieu door toenemende produktie en consumptie. Daarbij komt dat vol gens "injectie" de ombuiging gelei delijk moet gebeuren en dat de re gering de maatregelen tegen de te ruggang tevens zou kunnen benut ten om structureel het nodige te veranderen. De werkgroep constateert dat in vele landen de eerste stapjes zijn gezet naar een verandering van mentaliteit en gedrag. In een hoofdstuk over richting zoeken wordt benadrukt dat nie mand dit op zijn eentje kan vol houden. Spelen de kerken hierin een rol? De werkgroep heeft hier vra gen bij. "Wanneer denk- en leefge woonten doorbroken moeten wor den, dan is een bezield verband waar geëxperimenteerd, geme diteerd, getroost kan worden, brood nodig. De vraag komt steeds drin gender naar voren of de huidige vorm van gemeente-zijn daartoe niet ontoereikend is. De laatste tijd wordt intensief gezocht naar nieu we vormen van gemeenschap. Het kon wel eens een van de hoogste prioriteiten binnen de kerk zijn", aldus de informatiemap "InJeetie-3" van de werkgroep "Nieuwe Levens stijl" van de Raad van Kerken. "Injectie-3" is te bestellen bij pu- blivorm, Parkweg 20a. Voorburg en De Horstink, Kon. Wilhclminalaan 17, Amersfoort. LEIDEN Honderdzesendertig r.k. ke kerken van na 1840 zijn thans definitief geregistreerd als monu ment. Twee Jaar geleden is dat „voorlopig" gebeurd; de tussenliggen de tijd konden daar bezwaren tegen worden gemaakt; die bezwaren zijn verworpen: minister Van Doorn heeft de lijst definitief vastgesteld. Het bijzondere van deze lijst is dat ermee het startsein werd gegeven voor het onder de monumentenwet brengen van kerkgebouwen en andere bouwwerken van jonger datum. De eerste fase van registratie van monumenten richtte zich op de tijd voor 1840. Dat leverde een lijst van zo'n 40.000 bouwwerken op. Dat de monumentenraad de tweede fase van de registratie begon met r.k. kerken is niet verwonderlijk. Er is. vooral na 1853, bij het leven gebouwd in r.k. kring. En de in dat Jaar gestichte bisdommen hebben die bouw zeer zorgvuldig bijgehou den. Dus dat was makkelijk nazoeken. Lange tijd is de waarde van de neogothische bouwwerken die de kerk van Rome uit haar mouw scheen te schudden omstreden geweest. Thans staan de architecto nische kwaliteiten van veel uit die enorme bouwstroom wel boven twijfel. Het was geen zielloze namaak en de voornaamste bouw meesters Cuypers en Tepe en de hunnen hebben iets volkomen per soonlijks geschapen. Het enige dat men er tegen kan hebben, is dat hun werk vooral ten plattelande het begin is geweest van wat nu „horizonvervuiling" heet. De hoge spitsen doorbraken toen even storend het landschap als torenflats dat nu doen. De silhouetten van dorpen en kleine steden zijn er sedertdien zo op achteruitgegaan, dat de neogothi sche torens er nu volgens velen wel bijhoren, in tegenstelling tot recente bouwwerken. Een rol heeft indertijd ook gespeeld, dat de niet-katholieken in die hoog-oprijzende torens ook iets bedreigends zagen. Een soort stenen kreet van Rome: „Hee, opzij daar, wij zijn weer terug." Achteraf is men ook in r.k. kring niet algemeen gelukkig met die bouwdrift uit de vorige eeuw. In het Bossche Bisdomsblad viel een klacht te lezen over de middeleeuwse kerkjes die in die tijd tegen de vlakte moesten om ruim baan te geven aan de neogothiek. Het Bisdomsblad benijdde dan ook de enkele Brabantse dorpen, waar de oude kerk in protestantse handen kon blijven: die kerken zijn tenminste bewaard gebleven. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dit meer# lag aan gebrek aan middelen MJ de protestanten dan aan eerbied voor het verleden. Het blad schamperde ook een beetje over de opgewonden-roomse taal van: „Ze hebben ons onze kerken ontstolen." Had men ze teruggekre gen, dan gingen die oude kerken bijna allemaal tegen de grond, schreef het blad. Van de 136 kerken waren er drie die problemen opriepen. Ze zijn toch op de definitieve lijst geplaatst. Alleen bij een Alkmaarse kerk heeft minister Van Doorn aangetekend, dat hij haar misschien weer wil schrappen als er geen nieuwe bestemming voor wordt gevonden. Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft vorig Jaar 114.431 bijbels verkocht. ,Een respectabel aantal, maar voor het eerst in de Jongste geschiedenis van het bijbelgenoot schap is dat een daling van de verkoop in vergelijking tot het voorafgaande Jaar. Opvallend is evenwel dat er daaren tegen een geringe toeneming was van de verkoop van de traditione le Statenbijbel en een opmerke lijke verhoging van de omzet in bijbelgedeelten. Onder bijbelgedeelten verstaat het bijbelgenootschap in de eerste plaats nieuwe testamenten en af zonderlijke bijbelboeken. De ver koop in deze sector was in 1974, 132.012 stuks. In het vorig Jaar werd bijna het tweevoudige hier van verkocht, 241.505 exemplaren. Een spectaculaire omzefcvergroting bereikte het bijbelgenootschap in de sector selecties uit de bijbel. Hiervan verkocht het 350.000 exemplaren tegenover 90.000 in 1974. Deze selecties zijn handige vouwbladen met een aantal spe ciaal uitgekozen bijbelteksten rondom een bepaald thema. Zo werd vorig Jaar een keuze uitgegeven van teksten rondom het thema "vrede" in de Vredesweek. Zo'n vouwblad kan al gauw gesprek over de bijbel. De opzienbarende belangstelling voor dit soort vouwbladen kan er vol gens het bijbelgenootschap op wij zen dat de belangstelling voor de inhoud van de bijbelse boodschap in sommige kringen toeneemt, ook al daalt de verkoop van complete bijbels. Dat deze verkoop in het af gelopen Jaar wat minder was dan in 1974 komt omdat in 1974 een speciale goedkope uitgave gedTukt werd die in onverwacht grote aantallen werd besteld. Evenals in 1974 werd ook weer een grote omzet bereikt van "Groot Nieuws voor U" het nieuwe testa ment in de omgangstaal. Om te zorgen dat de prijs van dit nieu we testament voor Jongeren geen beletsel kan zijn, heeft het bij belgenootschap een uitgave ver zorgd van "Groot Nieuws voor U" in klein formaat en op goed koop papier. Van de bijna honderdvijftigduizend nieuwe testamenten, die vorig Jaar de deur uit gingen, werden er bijna vijftigduizend afgenomen door de Gideons, de organisatie die bijbels plaatst in hotels. Wanneer men de omzetcijfers op telt, komt men op een getal van meer dan 700.000 verkochte bij bels of bijbelgedeelten. Dat wil zeggen dat vorig Jaar ongeveer 700.000 Nederlanders een bijbel of bijbelgedeelte in handen kregen. Dit getal valt echter geheel in het niet bij het totaalcijfer van in de wereld verkochte bijbels of bijbel gedeelten. Dit bedroeg vorig jaar driehonderdmiljoen. Een aantal van deze uitgaven werd mede door Nederland gefinancierd. Het or gaan hiervoor is het Nederlands Bijbelgenootschap, de grootste niet op winst werkende uitgeverij in ons land. Beroepingsberichten Nederlandse Hervormde Kerk. Beroepen te: Stellendam, H. W. Beroepen te: Stellendam H. W. Riphagen, kand., te Reeuwijk, Die ren (vac. A. K. Kolman) toez G. J. van Embden te Bodegraven; Game ren, J. VroegindeweiJ te Katwijk aan Zee Aangenomen naar: Staveren K. Beuckens, kand. 'te Wageningen; Musselkanaal, EL P. Swets te Lely stad. Bedankt voor: NoordoostpoJder (wijkgem. Marknesse-Luttelgeest) C. Vijfhuizen te Oosterend (Fr), Rilssen (vac. W. van Tuyl) toez. J. den Hoed te Sliedrecht, Alblasser- dam (vac. J Wieman), K. Exalto te Hasselt, Beekbergen toez. D. Hei koop te Herwijnen, Capelle a. d. IJs- sel (vac. E. F. Vergunst), A. Vliet- tra te Doornspijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19