Heineken: f 250
min. voor Bols
Energiebesparing noodzaak
ti
Lfiüf p..|
MINDER TROUWEN, MEER SCHEIDEN
Buitenom
Binnendoor
Personeel Schiphol
pleegde diefstallen
ZATERDAG 17 APRIL 1976
Verslapte houding verbruikers baart zorg j s
DEN HAAG De
worden in sneller tempo verbruikt
dan er nieuwe worden gevonden
en daarom is energiebesparing
een dringende noodzaak.
Dit zet de heer C. C. Garvin,
voorzitter van de raad van be
stuur, in een artikel in de Esso-
bron. Hij waarschuwt voor een
mogelijke lakse houding ten aan
zien van de nog altijd zeer actuele
energieproblewiatiek. Omdat er
doorheen verminderd wereldolie-
verlbruik een tijdelijk overschot is
ontstaan, menen velen, dat de
energievoorziening in haar vroe
gere toestand is hersteld. Er is
Verslapping
De verslapte houding van vele
verbruikers ten opzichte van ener
gieproblemen baart de olie-in
dustrie zorg, en wel om twee re
denen: de wereldoliereserves wor
den steeds minder groot en bo
vendien onvoldoende aangevuld,
terwijl er ook geen alternatieve
energievormen gereed zijn om
deze vermindering op te vangen.
De Exxon acht het voor alle gro
te energieverbruikers (overheid,
bedrijfsleven en particulieren)
hoog tijd, de pogingen tot energie
bezuiniging te verdubbelen. In
1975 liep het wereldolieverbmik al
met zes procent terug, maar dat
werd hoofdzakelijk door de re
cessie veroorzaakt. De reactie van
de verbruikers op de hogere ener
gieprijs leidde tot een verminde
ring van het verbruik, maar zo
dra de economie zich herstelt, zal
ook de energiebehoefte weer toe
nemen. Daarom ds het raadzaam
krachtig door te gaan met ener
giebesparende maatregelen.
Teruggelopen
Zelfs als het groeicijfer van de
olietoehoefite zal teruglopen, zal de
vraag in volume blijven toenemen.
Het verbruik zal daarom in de
komende jaren de nieuw ontdekte
hoeveelheden ruwe olie blijven
overtreffen.
Al tientallen jaren wordt Jaarlijks
gemiddeld een hoeveelheid ruwe
olie van 2 tot 3 miljard ton ont
dekt. De laatste jaren is het ge
middelde echter teruggelopen, ter
wijl het verbruik is toegenomen,
in de westelijke wereld zelfs tot
ruim 2 miljard ton. Nog steeds
neemt men aan, dat rond 1990 het
verbruik van ruwe olie zal liggen
op bijna 4 miljard ton per jaar.
Nederlandse hulp
aan Pakistan
DEN HAAG De Nederlandse rege
ring stelt dit Jaar in totaal 55 mil
joen gulden beschikbaar voor ont
wikkelingshulp aan Pakistan. Hier
van wordt f42 miljoen verstrekt in
de vorm van leningen tegen zeer
zachte voorwaarden, het resterende
bedrag is
Het gaat hierbij uitsluitend om fi
nanciële hulp voor de aankoop van
kunstmest en insecticiden behoe
ve van de landbouw en voor de aan
koop van telecommunicatie-appara-
tuux. Verder is f 14 miljoen uitgetrok
ken voor de uitvoering van sociale
projecten in de grote steden en op
het platteland. Met de schenking van
f 13 miljoen zullen tarwe-aankopen
in Nederland worden betaald.
AMSTERDAM (ANP) Heineken NV heeft gisteren definitief beslaten een openbaar
bod te brengen op alle geplaatste aandelen van NV Koninklijke Distilleerderijen Erven
Lucas Bols in Nieuw-Vennep.
Het bod houdt in, dat de aandeel
houders van Bols voor hun aande
len een bedrag in contanten kun
nen krijgen, of als ze dat liever
willen, een deel in contanten en een
deel in obligaties Heineken NV.
Bols door Heine
ken vormt een belangrijke stap in
de richting, die Heineken omstreeks
1970 is ingeslagen, en die erop ge
richt was om naast bier en fris
dranken een markt op te bouwen in
gedistilleerd en wijn. Dit beleid werd,
aldus een mededeling van Heineken,
in eerste-instantie ingegeven om de
positie van Heineken op de Neder
landse markt te versterken. Daar
naast ging Heineken ervan uit dat»
het haar positie op de buitenland
se biermarkt ten goede zou komen,
wanneer ook een belangrijke export
positie op de internationale gedis-
tilleerdmarkt zou kunnen worden op-
gebouwd*
Wat de binnenlandse gedistil-
leerdmaikt betreft heeft Heineken
(met de dochterondernemingen Bok-
ma, Coebergh en Reuchlin) in de
afgelopen jaren een belangrijke om
zetgroei kunnen realiseren.
Met het oog op de verwachting van
Heineken dat de verkopen van haar
gedistilleerd verder zullen toenemen,
zal in 19781979 de daarvoor beno
digde produktiecapaciteit beschik
baar moeten zijn.
Heineken dient reeds thans te be
slissen over de investeringen dien
aangaande. Bij een samengaan met
Bols kan de gecombineerde produk
tiecapaciteit worden afgestemd op
de gezamenlijke toekomstige behoef
ten.
Grondstoffen
Heineken is voor de grondstoffen-
voorziening ten behoeve van de ge-
distilleerdproduktie, met name voor
wat betreft de graanaicohol, geheel
afhankelijk van derden. Heineken,
acht deze situatie niet langer verant
woord, zodat tot het stichten van een
eigen alcoholfabriek zou moeten wor
den beslaten.
een volledig samengaan met Bols
de gewenste waarborg voor de conti
nuïteit op dit gebied.
Een laatste argument voor Heine
ken om Bols over te nemen, is de
wens van Heineken om via Bols
(dat op de internationale markt een
uitstekende reputatie heeft), tot 'n
krachtige positie op de internatio
nale gedistilleerdmarkt te komen.
ven. Los van de vraag of er ar
beidsplaatsen in het geding zijn, is
het toch wel raar dat dit soort za
ken vandaag de dag kunnen gebeu
ren, zo merkte hij op.
Hier worden beslissingen geno
men zonder dat de werknemers
daar invloed op uit kunnen oefenen,
zo zei hij.
250 miljoen
Als de
Heineken f250 miljoen voor Bols
moeten neertellen. In dat geval zal
Heineken overgaan tot uitgifte van
een achtergestelde obligatiele
ning van ongeveer f 175 miljoen.
Als het bod gestand wordt ge
daan, ontstaat een drankenconcern
met een omzet van ongeveer f2.3
milljard en ruim 16.000 werknemers.
Heineken behaalde over het boek
jaar 1974—'75 een nettowinst van
f70.6 min op een omzet van fl.3
miljard. Het concern telt ruim
14.000 personeelsleden.
Bols maakte in 1975 een netto
winst van f 15.1 min op een omzet
van f515 min. Het bedrijf heeft
ruim 2000 werknemers.
Gistermorgen maakte Heineken
bcskend bereid te zyn het voor
genomen bod op de aandelen -Bols
uit te stellen, zodat partijen over
meer tijd voor besprekingen zouden
bsechikken. Het bestuur van Bols
zou dan het voorstel tot statuten
wijziging, dat in de jaarvergadering
op 28 april aan de orde komt, moe
ten aanhouden totdftt de besprekin
gen zouden zijn afgerond. Het be
stuur van Bols was echter niet be
reid om op het voorstel van Heine
ken in te gaan en het bleef een
volledige samenwerking afwij
zen. Gistermiddag is Heineken toen
met haar openbare bod gekomen.
Raar
Bestuurder T. Huisman van de
Industriebond NKV zei desgevraagd
dat hij niet veel toe kon voegen
aan de commentaren die de laatste
dagen voor de vakbonden zijn gege-
De kerkeraad van de hervorm
de gemeente in Leiderdorp heeft in
de vacature van ds. J. P. Honnef een
beroep uitgebracht op ds. A. W. J.
A. Knorth te Diepenveen. Ds. Knorth
werd in 1927 geboren en werd, na
vicaris in Zwolle en Velp te zijn ge
weest, in 1965 predikant in zijn hui
dige standplaats (classis Deventer).
9 Uit een onderzoek onder 32.000
dioceane priesters in Frankrijk blijkt,
dat de meeste Franse priesters zich
gelukkig voelen, blij zijn met de ver
anderingen die zich de laatste jaren
in de kerk hebben voltrokken en op
timistisch gestemd zijn over de toe
komst. De meeste priesters hebben
geen problemen met de „oude theo
logie": 74 procent gelooft in de op
standing van Christus in de traditio
nele bewoordingen, 72 procent zou er
aanstoot aan nemen als de kerk zei
dat God alleen symbolisch in de
eucharistie aanwezig is, en 83 pro
cent gelooft in vagevuur en hel.
Van de priesters beschouwt 78 pro
cent zich als „conciliair", wat wil
zeggen dat zij zich richten naar het
Tweede Vaticaans Concilie. Zij vin
den niet, dat de kerk bezig is uiteen
te vallen, maar juist zïfch te vernieu
wen. Wat betrefte de politiek zijn de
meeste priesters van oordeel, dat geen
enkel partijprogramma geheel aan
sluit bij het evangelie. Ruim 60 pro
cent acht het marxisme, wegens zijn
atheïstische uitgangspunten, onver
enigbaar met het christendom.
Wm
Boedapest: vrolijke paasdagen
SCHIPHOL De rijkspolitie op
Schiphol heeft met de aanhouding
van ach)t Schiphol-personeelsleden,
allen werkzaam bij de platformver
keersdienst, de afgelopen twee weken
een serie diefstallen van luchtvracht-
goederen opgelost.
Veertien dagen geleden werden
twee medewerkers van de platform-
verkeersdienst door agenten van de
luchthavenpolitie op heterdaad be
trapt toen zijwa ardevolle artikelen
uit een nabij het vrachtgebouw gele
gen houten noodloodsje stalen. De
rijkspolitie kreeg de zaak in onder
zoek. waarna bleek dat in totaal 'acht
mensen van dezelfde dienst zich aan
diefstallen werden in een periode
In totaal werd voor een bedrag
van f 15.000 aan goederen,
melijk kleurentelevisies en camera's
gestolen. Dit bedrag betreft de in-
koopwaarde van de goederen. Vol
gens overste E. E. Gerritsen, com
mandant van het korps Rijkspolitie
Dienst Luchtvaart, ligt de verkoop
waarde twee tot driemaal hoger. De
diefstallen werden in een perdiode
van twee jaar gepleegd.
Het is de eerste keer dat op een
dergelijke schaal personeelsleden van
de luchthaven Schiphol voor derge
lijke feiten door de politie zijn aan
gehouden. De acht Schiphol-werkne-
mers, in leeftijd variërend van 25 tot
40 Jaar zijn inmiddels ontslagen. De
rijkspolitie heeft een groot deel van
de buit kunnen achterhalen.
Geboortedaling zal maatschappelijke gevolgen hebben
DEN HAAG De Nederlanders zijn de laatste jaren hun
kindertal verder gaan beperken, zij trouwen minder en schei
den vaker. Dit komt naar voren, als men de bevolkingsstatis
tieken van de laatste jaren bekijkt. Het CBS heeft dit gedaan
en de uitkomsten van zijn bevindingen weergegeven in zijn
"maandschrift". Het komt tot de conclusie, dat de daling van
het aantal geboorten van de afgelopen jaren vooral de wens
van echtparen om minder kinderen te krijgen weerspiegelt,
al kunnen ook de daling van het aantal huwelijksvoltrekkin
gen en de lichte daling van de buitenechtelijke vruchtbaarheid
enige invloed hebben uitgeoefend.
Duidelijk is, dat de Nederlanders
over het geheel genomen hun gezin
steekds kleiner willen houden. Dit
blijkt uit het feit, dat er steeds min
der derde en volgende kinderen wor
gden geboren. Daarnaast daalt ook
het aantal eerstgeborenen en dat
kan volgens het C£S verband hou
den met een toeneming van de ge
wilde kinderloosheid in gezinnen als
permanent verschijnsel.
In 1969 werden nog ruim 85 eerste
kinderen geboren op honderd huwe
lijken, in 1974 was dit aantal ge
daald tot ruim 71.
Uit dit laatste cijfer moet men niet
afleiden, dat het percentage perma
ken rond de 30 zal komen te liggen,
want de sterke vermindering van de
geboortefrequentie van eerste kinde
ren in de eerste huwelijksjaren
wordt later in het huwelijk gevolgd
door toenemende frequenties. Men
is het krijgen van kinderen meer
gaan uitstellen en in latere jaren
blijkt een zekere inhaal plaats te
vinden. Bovendien wordt de daling
van de geboortefrequentie in de be
ginfase van het huwelijk in belang
rijke mate mede bepaald door de in de
afgelopen Jaren waargenomen sterke
vermindering van het aantal „ge
dwongen" huwelijken. In 1970 kwa
men nog 20.000 gedwongen huwelij
ken tot stand, in 1974 waren het er
nog maar 10.000.
Het moet niet uitgesloten worden
geacht, dat het aantal gezinnen met
niet meer dan een kind aan het toe
nemen is, maar er zijn hiervoor nog
geen duidelijke aanwijzingen. Is er
eenmaal een kind, dan volgt in on
geveer 85 procent van deze gevallen
ook een tweede kind.
Sedert het begin van de jaren 70
loopt het geboorte-overschot in ons
land snel achteruit: van 1,1 pet in
1969 naar 0,5 pet in 1975. In het af
gelopen jaar werden ruim 8.000 kin
deren minder geboren dan in 1974.
Het totale aantal geboorten bedroeg
178.000 (13 per 1000 inwoners).
Het CBS noemt de geboortedaling
snel en zelfs revolutionair. Zij zal
maatschappelijke gevolgen hebben.
Zo zal al gauw een snelle daling op
treden van het aantal zesjarige kin
deren, dat naar het basisonderwijs
stroomt. In 1976 zullen dat er nog
238.000 zijn, maar reeds over vijf
jaar zal dat een kwart minder zijn:
in 1981 zullen nog maar 176.000. zes
jarige kinderen zich voor het ba
sisonderwijs komen aanmelden.
Een ander verschijnsel, waar het
CBS de aandacht op vestigt, is
dat het aantal huwelijksvoltrekkin
gen snel terugloopt. Dat verschijnsel
is sedert 1970 waar te nemen. In dat
jaar werden nog 124.000 huwelijken
voltrokken, in het afgelopen jaar
waren dat er ongeveer 100.000. De
daling ging in 1975 in versneld tem
po, waarbij vermoedelijk de econo
mische recessie een rol speelde. In
1975 bedroeg het aantal huwelijks
voltrekkingen 7,3 per 1000 inwoners.
We moeten teruggaan naar de oor
logsjaren 1941 en 1943 en de crisisja
ren 1933 tot 1935 om een dergelijk
laag cijfer te vinden. De daling be
droeg in 1975 ongeveer 10.000 t.o.v.
1974.
Proefperiode
Een preciese verklaring voor de da
ling van het aantal nieuwe huwelij
ken kan heit CBS ïiiet geven. Een dui
delijke rol speelt in de eerste plaats
gedwongen huwelijken. Wel is er in
de jaren zeventig een eind gekomen
aan de neiging van de mensen om
steeds jonger in het huwelijk te tre
den. De jongeren van nu lijken an
ders tegenover het huwelijk te staan
dan de jongeren van vroeger. Meer
dan vroeger wordt het huwelijkspa
troon bepaald door huwelijken, die
gesloten worden na een proefperiode
van voorafgaand samenwonen. Har
de conclusies hieromtrent zijn echter
no gniet mogelijk.
Sedert het midden van de Jaren
zestig en in versneld tempo van
1970 af neemt het aantal echtschei
dingen in ons land toe. In 1970 wer
den ongeveer 10.000 huwelijken door
echtscheiding ontbonden of 3,3 per
1.000 echtparen.
In 1971 werd door wijziging van het
burgerlijke wetboek de mogelijkheid
om tot echtscheiding te geraken aan
zienlijk verruimd en onder invloed
daarvan steeg de echtscheidingsfre
quentie enorm, namelijk van 11.600
of 3,7 per duizend echtparen tot
15.000 (4,6 promille) in 1972.
Daarna zette de stijging zich voort
en in 1974 werden ruim 19.000 hu
welijken (d.w.z. 5,8 per duizend)
door ehtscheicding ontbonden.
Dat wil zeggen, dat het aantal echt
scheidingen per aantal echtparen in
vijf jaar tijd bijna verdubbeld is.
Sterfte
Uit de sterftecijfers van de laatste
vijf jaren concludeert het CBS een
gunstige ontwikkeling voor mannen
zowel als vrouwen. In alle leeftijds
groepen, behalve in die van de 70-
plussers, stierven in 1975 minder
mannen dan vijf jaar eerder. In de
leeftijd van 1 tot 14 Jaar daalde dit
van 6,4 naar 4.8 per 10.000 mannen,
in de groep van 15 tot 19 Jaar van
10,3 naar 8,4, 30 tot 49 jaar van 23,6
naar 21,6 van 50 tot 69 jaar van 186,6
naar 176,2 per 10.000.
Het sterftecijfer vam de 70-plus-
sers vertoont sterke schommelingen:
het bedroeg in 1970 894,1 per 10.000;
dat was in 1973 nog hetzelfde om in
1974 sterk te dalen en in 1975 weer
sterk te stijgen tot 908,7.
Bij de vrouwen is de ontwikkeling
van de sterfte gunstig in alle leef
tijdsgroepen, ook bij de 70-plussers,
waar een daling optrad van 682,5
naar 635,9 per 10.000 (van 1970 op
1975).
Scheldlied
Misschien hebben afgelopen
woensdag de tranen om PSV al
le amdere informatiekanalen ver
stopt en heeft 's avonds laat op de
radio ('NOS "Met het oog op mor
gen") de discussie tussen bis
schop Simonis en liedjeszanger
Robert Long minder aandacht
gekregen dan ze verdiende. In
zet: het omstreden liedje van
Long "Jezus redt" dat enige we
ken tevoren in datzelfde NOS-
prograanma geklonken had en
waarom de bisschop verontwaar
digd naar de pen had gegrepen.
Ik geef hier een paar fragmen
ten weer uit dat gesprek: twee in
teger overkomende lieden die in
staat blijken over één zender op
zeer verschillende golflengten te
praten.
Vervalsing
gaat
Simonis: „Mijns
dit lied veel verder dan
re en komt het bij mij over als
een soort scheldlied. En dat vind
ik toch te ver gaan; des te meer
als je het gaat analyseren en dat
moet toch, wanneer Je teksten
schrijft. Ik vind dat het een gro
te vervalsing van de historie in
houdt en wat me het meest ver
driet, is dat het een aaneenrijging
is van halve waarheden. En hal
ve waarheden zijn veel erger dan
hele leugens. Destemeer omdat
dit soort muziek ook heel veel
door jongeren beluisterd wordt. Er
komt te weinig in dat lied naar
voren dat er ook andere kanten
zijn aan dat vermaledijde chris
tendom en wel zeer positieve kan
ten. Ik zou graag eens horen, wat
de bedoeling van meneer Long
■nou precies is".
Long: „Laat ik gelyk een paar
punten pakken uit uw betoog. Dat
er een vervalsing in dit lied zou
voorkomen is heel goed mogelijk.
Aan de andere kant is het chris
tendom ook niet geheel vrij van
vervalsing. Als ik in een lied een
stelling Wil poneren, vooral over
dingen die me bezighouden of
waarover ik me kiwaad maak,
dan moet ik dat in zwart-witstel
ling doen. Als ik zeg, het chris
tendom heeft best goede kanten,
dan kan ik net zo goed m*n mond
dicht houden. Daarenboven zyn
de uitingen hier, maatschappelijk,
van christendom zo groot en veel
vuldig dat ik me daarmee niet be
zig hoef te houden. Het stikt bij
ons van de dominees en de pas
toors die je op elk gewenst ogen
blik staande kunnen houden en
hun eigen gebouwen en clubs heb
ben, waar ze kwijt kunnen, wat
ze willen. Op straat kun Je re
gelmatig lastig gevallen worden,
door mensen met de meest uiteen
lopende verhalen, slim verpakt
in allerlei folders en zo. Van de
meeste punten die ik kwijt wil
de in dit lied, ben ik nu het groot
ste déél kwijt. Misschien had
het nog wat duidelijker gekund".
Simonis: „Moet mynheer
Long, wanneer hij weet dat zijn
teksten onder een groot publiek
komen toch niet zich afvragen of
ze niet vele mensen kunnen
kwetsen?
Long: „Dat kwetsen begrijp
ik niet helemaal. Als ik goed om
me heen kijk is tegenwoordig
iedereen gekwetst. Dat is een
punt waar ik al sowieso geen re
kening mee wens te houden, als
ik vind dat ik een gefundeerde
mening heb.
Simonis: „Er zyn inderdaad een
heleboel mensen gekwetst en dat
komt door de gespannenheid van
onze tijd endoor een heleboel an
dere factoren. Maar er zijn be
paalde zaken in je leven: je ouders,
je familie, je godsdienst, die lig
gen heel gevoelig en daar is die
kwetsbaarheid bijzonder groot.
Een soort sacraal gebied, Daarom
nogmaals, zou ik u willen vragen
wat nou uw eigen bedoeling is ge
weest".
Wauwelen
ten dat goed was, hij gaf ze Juist
de mogelijkheid om te leven zoals
hij dacht dat goed was. Dan
schrijft u "de aardkorst die be
dekt met bloed was" dan denkt u
aan de slachtoffers van dat chris
tendom, maar dan denk ik aan de
martelaren die er met duizenden
en duizenden gevallen zyn, ter-
wille van het geloof en die
door de heidenen zijl* omgekomen.
En dan zegt u in het eerste cou
plet „de hoogste tyd dat heidenen
na zware stryd door legers dooi
de kerk geleid van hun cultuur
werden bevrijd". Dat is toch wel
een hele groteske vertekening van
wat heeft plaatsgehad. Als u weet
dat we de cultuurverheffing in
Nederland uiteindelijk aan die
kerk te danken hebben, dan vind
ik het toch wel een heel grotesk
coupletje".
Long: „Wat ik aan cultuur om
me heen zie. vind ik sowieso al
weinig verheffend. Dus het chris
tendom heeft wat mij betreft tot
nu toe al niet geresulteerd in iets
verheffends. Het christendom is
een alles overkoepelende theemuts
geworden, waar alles onder kan en
die een opgeborduurde naam heeft
van .goedheid' en dat vind ik niet.
Simonis: "Dan kom ik op dat
couplet over de paus: „soms wordt
zo'n land vol hongersnood, be
zocht door weer zo'n vrome kloot".
Het spijt me dat ik het moet uit
spreken.
De paus is voor mij ook een
sacrale figuur, die heel direct ge
bonden is aan de opdracht die
hij van Christus heeft. "Die
steeds dezelfde oude kool komt
stoven en roept uit zijn draag
stoel. blijf geloven". Weet u in
hemelsnaam wel wat de Paus
doet? Denkt u dat u meer goed
doet dan deze man"?
Long: „Ongetwijfeld".
Simonis: „Denkt u dat u meer
goed doet dan hij? Dat vind ik
nogal zelfverzekerd. U doelt op
het bezoek van de paus aan Bom
bay en Columbia. Op de eerste
plaats heeft hij daar niet op een
draagstoel gezeten. Ik weet niet
of u zich dat nog herinnert?
Long: "Goed, hij heeft zelf
gelopen".
Simonis: "Hij heeft niet alleen
gezegd "blijft geloven", maar
juist ook in het bijzonder "blijft
hopen". Hij deed dat in het ka
de encycliek „Populorum
als u ooit een ge
schrift wilt hebben dat een ge
weldige beweging opgang heeft
gebracht in het hele Christen
dom van niet alleen maar pra
ten, maar doen, dan is het juist
dit. Dat uit zich in de geënga
geerdheid in ons eigen land van
talloze christenen, ouderen en
jongeren. Weet u dat in deze 40-
dagentijd zo'n katholieke bevol
king alleen zeven, acht miljoen
gulden opbrengt?"
Long: Jk word toch een klein
beetje misselijk, als ik prelaten
een armenwykje zie binnen hob
belen, waar de mensen dood voor
hun voeten neervallen. Zo'n
beetje wanneer iedereen ligt te
kreperen en ik kom met m'n
zakje friet en ik deel er eentje
uit en roep dan verder pit "jon
gens blijf hopen en geloven". Zo
kan ik een heel eind goed doen,
Geluk
Long: „Door de eeuwen heen
zyn mensen gekwetst. Ook door
het christendom. In hun persoon
lijke gevoelens, op sexueel gebied.
De strekking van mijn lied is in
de eerste plaats een grote erger
nis over christelijke uitingen die
zich links en rechts voordoen,
het wezenloze gewauwel, het langs
de deuren lopen met overtuigin
gen. Dan denk ik, deze mensen
kunnen hun tijd veel beter ge
bruiken. Als die mensen zich wer
kelijk christelijk zouden opstellen
(als je christelijk dan als positief
bijvoegelijk naamwoord ziet) zou
den ze zich daadwerkelijk moeten
inzetten om dingen te veranderen.
En niet urenlang ouwehoeren of
God nou wel of niet bestaat. God
is voor mij zo'n abstract en vreemd
begrip, dat die mensen hun tijd
verdoen. Ga mensen helpen over
steken; dat is vlak bij de deur,
of ga naar het eerste het beste ar
moedige rotiand en doe daar wat.
Er zijn er die het doen; die acht
ik dan ook zeer hoog. Dat zijn er
helaas in verhouding tot die
maar lopen te leuteren, maar heel
weinig".
Simonis: „Ik heb het idee dat
de heer Long hier met dat 'wau
welen' een bepaald soort christe
nen op het oog heeft, terwijl in
het lied Juist een duidelijke strek
king is dat het gaat om de katho
lieke kerk en met name over de
paus. Mag ik even het eerste cou
plet nemen. Als u schrijft 'toen
het christendom op aarde kwam'
denk ik meteen aan de persoon
van Christus, die mij heilig is en
die ontnam de mensen niet het
recht om zo te leven als ze dach-
Simonis: „De christelijke leer
is alleen maar gericht op het
werkelijke geluk van mensen en
niet op kortzichtige ideeën".
Long: "En wat is dat werke
lijk geluk dan"?
Simonis: "Het werkelijke ge
luk is, wanneer je leeft overeen
komstig je natuur en over
eenkomstig de wil van God, die
daarin is neergelegd".
Long: "Er zijn ook nog een
paar mensen op de wereld die
helemaal niks aan God hebben".
Simonis: 'Dat weet ik en
daarom bewonder ik des te meer
die mensen die dan toch dkt
ethische waardenbewustzijn van
uit zichzelf handhaven. Er zijn
vele mensen die dat niet doen
en dan komt de vraag, m'oet Je
niet proberen, die mensen daar
toch toe,te brengen".
Hamvraag
Hebben dergelijke discus
sies zin? Als het antwoord be
vestigend luidt, dan heeft ook
het uitzenden van liedjes als "Je
zus redt" zin, want daar lag dan
de aanleiding tot het gesprek.
Zelden zou de NOS dan duidelij
ker hebben voldaan aan zijn
taak om ontmoetingsprogram
ma's te maken.
Maar nogmaals: hebben der
gelijke discussies zin?
Als de bedoeling bij beide he
ren heeft voorgezeten om elkaar
te overtuigen, dan mag worden
vastgesteld dat de bijna midder
nachtelijke ontmoeting een mis
lukking werd. Zelfs waag ik te
betwijfelen of er ook maar een
stroomstootje van begrip voor el
kaar van de ene pool naar de
nadere is geschoten. Simonis
bleef de onvervaarde Kruisridder,
kampend tegen het ongeloof,
Long de guerrillero, hand-
granaatjes werpend maar de
massieve kerk als instituut. Een
ontmoetingsprogramma was het
dus niet of nauwelijks.
En dus verdient mijn conclu
sie uit het eerste stukje een cor
rectie met 180 graden. Er was
niet sprake van één, maar twee
zenders. Twee integere lieden ble
ken in staat om van één golf
lengte twee zenders te maken.
HAN MULDER.