Het leven overwint CONFRONTATIE MET KUITERT IN LEIDSE REGIO 'Onzin dat theologen uitverkoop houden KERKDIENSTEN HH ZATERDAG 17 APRIL 1976 „Het is iedere keer weer een tikje vernederend, geen visum te kragen voor een land", schrijft dr. A. van den Heuvel, secretaris-generaal van de Hervormde Kerk, naar aanleiding van de mededeling dat hy Zuid-Afri ka niet in mag. In relatie tot Zuid- Afrika overkwam hem dat tot drie keer toe. „Ik zal wel nooit weten waar ik het aan te wijten heb", aldus Van den Heuvel in „Hervormd Nederland" van vandaag. „Ik wilde mij in Zuid-Afri- ka graag gedragen zoals ik dat in andere landen gewend ben te doen: open naar alles wat autoriteit heeft, hartelijk naar allen die kerkelijke verantwoordelijkheid dragen, solidair met hen die de hoge prijs voor ,4e Naam" betalen. Een besluit voor een officieel synodebezoek aan dit land kan moeilijk worden doorgezet als de keus van de bemanning door een vreemde regering zou worden uitge maakt Wat er ook gebeurt, wij zul len ons niet in het isolement laten drukken. Voor politici kan er goede reden zijn, niet naar Zuid-Afrika te gaan. Kerkmensen zullen pas kunnen wegblijven als zij niet meer worden uitgenodigd door hun broeders en zusters. En zover is het nog niet". Dr. Van den Heuvel ziet het weigeren van een inreisvisum voor iemand die niet met misdadige plannen komt, als een schending van de rechten van de mens. „Natuurlijk is het weigeren van een visum niet te vergelijken met een arrestatie, laat staan met een marte ling, maar je realiseert Je opeens: zo begint het". Uit een verslag van de landelijke hervormde commissie voor het beroe ping^ werk blijkt, dat de afgelopen Ja ren niet alleen het aantal predikants plaatsen daalde, maar ook het aantal predikanten voor gewone werkzaam heden (in drie Jaar 47 minder op een gemiddeld totaal van 1460). De com missie bracht in 1974 260 keer advies uit en vorig Jaar 323 keer. In de twee de helft van '75 was slechts een klein aantal Jonge predikanten en kandi daten beschikbaar. Mede daardoor steeg t aantal herhaalde adviesaan vragen van 57 in '73 tot 103 in '75. Het resultaat van het werk van de commissie liep terug, doordat minder adviezen werden opgevolgd: van 45 procent in 1973 tot 32 procent vorig Jaar. Eind 1972 waren er in totaal nog 1884 hervormde predikantsplaat sen. In drie Jaar is dat met 78 ge daald. De daling van het aantal „ge wone" dominees gaat in tegen alle verwachtingen. De commissie ziet de oorzaak vooral In een groot aantal emeriteringen en een nog steeds voortgaande overgang naar een do centschap of een ziekenhuispredi- kantschao. Er zit een groot gat tn het predikantenkorps voor gewone werkzaamheden, dat ziin weerslag Juist krijfrt in het beroepingswerk van de gemeenten. Zelfs als de komende Jaren een groot aantal kandidaten zich beroepbaar stelt (wat verwacht mag worden), kan het nog Jaren du ren vóór de impasse is KATWIJK „Angst voor theologen is overbodig. We moeten zelf meedenken. En ook meekiezen. Vroeger werd er voor ons gedacht en gekozen. In de leer en in de kerk. Wie een man als Abraham Kuyper tegensprak, had het voor altijd gedaan. Theologen van nu ervaren dat wel anders. Ik hoef alleen de naam „Wiersinga" maar te noemen. Dan hoef ik niet over mezelf te pra ten Maar professor H. M. Kuitert, die op zijn toernee langs de re- gios van de Gereformeerde Ker ken in Nederland ditmaal de classis Leiden aandeed verge zeld van een wetenschappelijk medewerker en een student van de theologische faculteit van de door Kuyper gestichte Vrije Universiteit, kan wel begrijpen, waar die angst vandaan komt. Bescheidenheid '"Overal verandert de wereld om ons heen. Kijk alleen maar eens naar de aardrijkskunde. Wat een nieuwe landen zijn er niet bijgekomen. De wereldkaart is voortdurend in beweging. Ook de economie en de techniek ge ven diep-ingrijpende verschui vingen te zien. Als er nu maar één ding overeind bleef staan. En dan denken we al gauw aan de godsdienst, de kerk, het geloof, de belijdenis, het gezag van de Schrift, de schepping. Maar wat zien we nou gebeu ren? Ook daar is men niet meer zeker van z'n zaken. Theologen spreken anders en aarzelen. En de mensen denken: zie je wel, zij bederven het". De belangstelling voor wat het VU-driemanschap, onder aanvoe ring van de hooggeleerde Kuitert één van de leidslieden binnen de gereformeerde gezindte in ons land tegen wie de bitse kritiek op het moderne theologisch denken zich samenbalt, te berde zou brengen in deze samenkomst van ambtsdragers en geïnteresseerde gemeenteleden was zo groot, dat men verhuizen moest van de grootste zaal bij de Triumfator- kerk in Katwijk naar de weidse kerkruimte zelf. Kuitert toonde zich een be scheiden man, die na zijn inlei ding de aanwezigen alle gelegen heid wilde geven vragen te stel len en mogelijk ook hun eigen gedachten te uiten. Rust Hij bedient zich niet van pa- thos om zijn ideeën aan de man te brengen. Zijn betoog is even wichtig en ademt rust uit. Zijn stem was zelfs achter de micro foon nog zo zacht dat een door tastende broeder hem, met ver zuchtende instemming van de drie-kwart bezette kerk, vroeg alsjeblieft op de preekstoel plaats te nemen. Van dat ogenblik af ging het beter, maar de oren moesten wel gespitst blijven om geen woord te missen. Kuitert had zich deze avond kennelijk tot taak gesteld, de theologie uit de sfeer van de boosdoenersrol te trekken. "Theologie", zei hij. "is een vakwetenschap. Zoals alle ande re wetenschappen. Ze is uit op waarheid. Over God en het ge loof in God. Daarop mag men haar aanspreken. Wij theologen doen niet aan kerkpolitiek. De waarheid is voor ons boven alle6. Daarom is het verwijt dat theo logen uitverkoop houden van wat in het zoeken naar waarheid door de eeuwen heen aan het licht is gekomen, eigenlijk zo'n onzin. Zo kun Je niet met elkaar omgaan". Prof. Kuitert merkt in zijn wetenschappelijke arbeid steeds weer, dat alle waarheid die men sen hebben geformuleerd, voor lopige waarheid is. Ze is achter haalbaar. "Je ontkomt niet aan de vraag, wat gelovigen van giste ren daarmee wilden zeggen, en hoe wij dat vandaag moeten zeg gen. Alle menselijk spreken is tijdgebonden. De gereformeerde traditie maakt daarop geen uit zondering. De theologie nu is be zig. de gevolgen daarvan in het licht te zetten. Vroeger werd die tijdgebondenheid ontkend. Al les stond muurvast. Maar die ontkenning is gewoon niet vol te houden". Onderdrukking De bijbel geeft duidelijke aan wijzingen dat de vrouw in de christelijke gemeente moet zwij gen. Zij wordt geweerd uit het ambt. Nu worden vrouwen in ve le kerken overal ingeschakeld. "Wij moeten", zegt Kuitert, "de tijd niet tot norm maken. Dat leidt altijd tot onderdruk king. Ook over de slavernij spreekt het Nieuwe Testament tijdgebonden. Hetzelfde geldt van de belijde nisgeschriften. Toen die werden opgesteld, moest er vap reforma torische kant wel wat worden vragen. Soms kunnen we dezelf- Projessor Kuiters: ,,Tijd niet tot norm maken" woorden staan van gisteren en Gevraagd naar zijn visie op de dat ze geen antwoord geeft op bijbel, zei prof. Kuitert, dat het vragen van vandaag, laat staan verhaal van Jezus de bijbel tot op die van morgen". bijbel maakt. Het antwoord op nieuwe vra gen spitst zich toe op de heilsbe tekenis van Jezus aan déze kant van het graf. Zou Hij ook een uitkomst kunnen zijn voor het probleem van recht en onrecht, voor onze leefbaarheid, voor onze overlevingskansen op deze pla neet, voor de verhouding rijk en arm, voor blank en zwart, voor het dilemma van onze bewape ning? "Het zijn tastende pogingen om hier vanuit de theologie ant woorden op te geven. We hebben altijd klaroenstoten van ant woorden gekend. Als Je ingaat op de vragen van nu, voel je je onwennig en onzeker". Kuitert is zich er terdege van bewust, als theoloog aan de weg te timmeren. "De theologie wil dienstbaar zijn aan een levende gemeente, maar ook aan de samenleving als geheel. Het is mogelijk, dat haar antwoorden in de samenle ving beter en eerder worden ver staan dan in de christelijke ge meente zelf die immers met haar eigen geschiedenis en tradities zit'. Kuitert gaf zijn gehoor de ver zekering dat hij als theoloog aan de Vrije Universiteit zijn relatie met de Gereformeerde Kerken duidelijk voelt. „Waarom zou Ik me anders zoveel ellende op de hals halen?" Diversiteit Het probleem ligt volgens hem voornamelijk in de diversiteit van de gemeente zelf. "Er zijn gereformeerden die de antwoorden van gisteren goed genoeg vinden. Anderen leven helemaal vandaag. Weer ande ren proberen de wereld van mor gen in het vizier te krijgen. Het zou heel goed zijn als de Geref. Kerken de periode van irritatie en ongeduld spoedig te boven kwamen". de geloofsantwoorden nog ge bruiken, maar als Je met het ge loof In Jezus Christus werkelijk in deze andere tijd staat, merk Je dat in de oude belijdenis ant- Kuitert verwacht meer van de dialoog dan van het conflict. "Dialoog betekent, dat ik de ander net zo serieus neem als mezelf. Moet Wiersinga nu wer kelijk zo'n kolossale ontwrichting in de kerk veroorzaken? Ik vind van niet. Hij heeft gewoon een paar nieuwe dingen ontdekt. We moeten dankbaar zijn dat zulke mensen het spits willen afbijten". Kuitert gaat er vanuit, dat de gemeente van nu mondig genoeg Getuigenis is om dat aan te kunnen. "Het ontstaan van de bijbel is een lang historisch proces ge weest. Van de steen moet telkens weer een nieuwe kamt worden bovengelegd. Maar het is dezelf de steen. Theologie veronderstelt groot respect voor het geschre ven woord. Op de letter tast zdj nauwkeurig af wat er staat en wat het kan betekenen. Daar ben je niet zo gauw mee klaar als velen denken. Je verantwoor delijkheid is niet afgelopen met te heriialen wat anderen vóór ons hebben gezegd. Soms moet je over 4000 Jaar heen een brug slaan". Hiernamaals Dat de deputatie van theolo gen ook vragen zou krijgen over de "zekerheid des geloofs" en het "leven na de dood", was te voor zien. Kuitert praat er niet omheen als hij zijn hoorders wil duide lijk maken, dat de geschiedenis van de kerk wat haar voorstel lingen van het "hiernamaals" betreft, niet vrij is van wild groei. "De levensomstandigheden waren vaak van dien aard, dat een hiernamaals nog de enige hoop was. De aarde was een jammerdal. Dat inspireerde tot een vieren van "de grote thuis komst" in kolossale beelden. De bijbel zelf is hierover aanmerke lijk soberder. Op het schrale af". Het klonk haast als een uit daging toen Kuitert een beroep op de bijbelgetrouwheid van de aanwezigen deed om het tegen deel aan te tonen. "In het Oude Testament komt het hiernamaals niet aan bod. De God van Israël wordt geloofd en geprezen zónder dat het ge loof aan die zekerheid daartoe aanleiding geeft. Dat is ook een van de beste argumenten tegen het marxisme, dat het christendom immers verwijt de aarde te laten voor wat ze is en de mensen berusting in hun lot aan te praten, met het uitzicht op een hemelse gelukzaligheid. Langzaamaan breekt zich bij het Jodendom het geloof aan een hiernamaals baan, en hierbij sluit het Nieuwe Testament dan aan door op te roepen daarmee in te stemmen, maar het doet dat bescheiden. God is geen God van doden maar van levenden, want voor Hem leven zij allen". "Theologen en gemeente heb ben ieder een eigen verantwoor delijkheid. Daarom kunnen ze met elkaar praten". Dat bijbelse getuigenis is het beste was professor Kuitert over het "hiernamaals" kon zeg gen. S. J. DE GROOT. Vrijgemaakt Buite Post. O. Koolstra, 5 ds. Sijtsma, as. v. Achterberg, 5 ds. nga, Mierennest kant 5.30 ds. Manieren, Evang. Chr. "Soefisme in het dagelijkse leven"). zond. Driehoorne 7 ds. Oort: Oudsh. kerk zat-a.v. 10.45 ds. Oort, zo. 10 ds. Oort: Sionsk. 9.30 ds Verploeg, Jong Leiden. II Tenyenhuis; De Bron 1 paasnachtdlenet studeirtecclesia, zo. 10 ars. Ruitenberg Jeugddienst (met can- tory), 11.45 oec. stud, deinst. Mare- kerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Verboom Wad.veen. Mar. kerk 10 ds. v. Ach terberg. Konlngsk. 10 ds. Sierat Oegst- geest. Bethl. k. 10 ds.Pannekoek, Be- nb k. 10.30 ds Ribs. ds. Bakker. Diac.h. 10.30 j. Jeugdk. Vredesk. 10 mej. Lagerwerf. Jeugdk. G. Herder zie Hoogl.k., Maren wijk 10 pastoor Van Weil. H Marekerk 10 ds. v. Achter berg. Geref. Zuiderk. 10 ds. Sijtsma. Verploeg. GK: Mar. Ruiter, 6.30 ds. v.d. Ree; De Bron 9 ds v.d. Ree. 6.30 ds. De Rtiiter. GKV: 9 ds. Wesseling, 2.30 ds. Grata. GKVBV: s. Toormam. II 9.30 evangelisatie- lenst. RK kerk zat. 7.30, zo. 8.45. 10 n 11.30, Ontm. centr. zat. 5.30. zo. 0.30. 11. 10.30. Hazerswoude HG 9.30 en 6.30 ds. Geertsema. II 9.30 In ger. k., GK 10 5 ds. VerdTuys dorp gez. 10.30. Michael 10.330, Ridderhof Hoogmade HG Vries. 5 ds. Pijlman. GKV: KOUDEKERK AAN DEN RIJN HG: 10 ds. v.d. Linden, 7 ds. Swierts. II 10 ds. Schoonenbooni te Woubrugge. GK: 10 ds. Swierts. LEIDERDORP Dorpsk. 10 ds. v. OEGSTGEEST HG Gr. k. 9 en 10.30 ds. Sass; Paulus 10 ds. Ter Linden: Gem.centr. 10.30 ds. Stenfert Kroese Bilthoven, 7 ds. Vegter; Gem. ref.). GK 9.30 Wijngaarden. prof. Floor Pretoria, en Apeldoorn, n 9.30 10.30 ds. Geursen, 5 HG 9.30 em 7. II 9.30 ds. v.d. Kooij. GK 10 ds. Nooteboom. 3 hr. Knotters Oudewater, RK zat. 7. en (in Kindervr.) Geest zat. 7 10. Plus zat 9 en 10.30. CGK 10 en 5 ds. v.d. Kamp. Open Hof 10.30 ds. Teygeler; Dorps huis 6 ds. d. Vos; OnitamJc. 10 ds Jucke- LEIMUIDEN— HG 9.30 ds. De Vree [I 9.30 gez. zangdienst. Lisse Hg. gr. k. 10 ds. v.d. Vel len II. 10 ds. Oost Inga, Paulus 10 Noord wijk HG Binnen 10 en 7 Ir. Jansen. S. Mio 9 dr. Jansen, ioofdstr. 10 ds. Keuning. 5 In geref. c. Hoofdstr. ds. Keuning. De Rank JO ds. Vroegindewey Katwijk, 7 ds. Schipper Dordt 13 Hoofdstr. 10 ds. Rxiazn. zat. 7.30 7.30, 9.30 en 11.15. H 7.30 zangd., Rank 10 ds. GK 9.30 en 7 hr. v.d. Kraan [l 9.30 gez. zangdienst. (in Heemstede). 5, OGG 9.3 ds. Elgersma, 5 ds. Warnink, ds. Den Dikken, GG Honkoop, II 9.30. Bodegraven HG Dorpsk. zang, 10 ds. v. Embden, 6.30 d! Vreugd. Salv. k. 10 ds. Droogei Damsma, 5 d: ds. __i Ned. 11.30 en 5.30 (Konlngsk.) Luth. Germ_ 10.15 ds. Happee. Doopsgez. Dikkes, Zeiidingsw. Midderoachtsroep (Zoet. singel 211 6 nam.. Erang. Dorpsk 10 ds. Droo- 9.30 ds. v. Embden. GK oerkerk. CGK 9.15 zang, 9.30 Gr. v. Prsch. 10 ds. do vend lenst; Overduln 2 ds. Baas. II Nk. 10 ds. Koelman: Pnlël 9.30 ds. Catsburg. GK: Vredesk. 10 ds. Pijlman 5 ds De Vries; Triumfator 10 ds. De zo. 7.30. 9.30 en 11. II 7.30, 9.30 en Nieuwkoop HG 9.30 ds. Brons geest, 6.30 zangd.. II 9.30 ds. Lager- wev. GK 9.30 ds. Vegh 6.30 ds. Noo teboom. CGK 9.30, 2.15 ds. v. d. Ent. II 11 ds. v.d. Ent. RK zat. 7.30, zo en ma. 7.30, 9. 10.45 en 7. NOORDWIJKERHOUT HG 8 p a as vroegdiensthr. Goedhart Nieuw koop. 10 ds. Streefland: De Zilk 10 mevr. Goudt. RK: Jozef zat. 9 nam., zond. en H 8. 10 en 11.30: Viktor zat. Oeveren; Mar.kerk 8. zond 8.30, 10 en 11.30, 11: 10 30 (aula t O 10; S. Bavo E Rijpwetering RK zat. 7.30. hi II 7.30. 9 en 10.30. i 12; 5 Mei- II 9".30 "en 1130: Steensch. 10. 11.30. 6 en 7. II 11; it 9.30 nam. zond. 9.3 10.30 en IS If 10. AARLANDERVEEN —HG 10 ds. Wolthaus. 7 hr Tenyenhuis (herv en geref GK: 10 hr. Tenenhuis. CGK: md. 9 en 12, II 9 en 12 ABBENES HG :9.30 ds. Den Har der. Doopsgez. 10.30 ds. v.d. Zee. ALPHEN AAN DEN RIJN HG: Adv.kerk 10 ds. Bogers; Kruiskerk 10 ds Hanemaayer; Opst.k. 10 ds. Fokke- ms, 6.30 ds v Harmeien; Mar. kerk 6.30 ds. Pokkema; G. Herderk. 9 s. Hoogen- dijk, De Bron 1030 dr. v. Santen; Het Paasverhaal wordt deze drie dagen in de kerken uitgeroepen en gevierd. Het omspant de diep ste duisternis en het sterkste licht. De doodsstrijd en de dood aan het kruis. De afdaling in het rijk van de dood. En dan een léég graf, een haast niet te geloven bericht bij 't opgaan van de zon opPaas- morgen. En de eerste ontmoeting, het roepen van een naam, een hand die gelegd wordt op de door boorde zijde. "De Heer is waar lijk opgestaan!" Dat zeggen we met Pasen tegen elkaar. Het staat midden in de reali teit. Soms gebeurt het vlakbij ons, aan onszelf. Dan wordt het donkerder en donkerder rondom iemand. En soms is er dan ie mand die daar doorheen komt en opnieuw begint te leven. Dat is opstanding, opstaan, pasen in het klein. Zoals die Jongen, die steeds somberder werd en zich van ge zin en vrienden terugtrok. Als ie mand probeerde hem eruit te ha len. gaf hy geen antwoord. Zelfs had hij zijn kamer helemaal zwart geverfd. Een toonbeeld van levenloosheid. En toch is op een dag zijn geest weer opgekomen. Langzaam begon hij zijn omge ving weer te zien en te reagereD op de mensen om hem heen. Nu zit hij weer in de klas tussen zijn leeftijdgenoten. Hij heeft gekozen om te léven. Pasen in het klein. "Zolang er leven is, is er hoop" Nee. nog verder: er is zelfs hoop over de doodsgrens heen. "Dood. waar is uw prikkel, dood, waar uw overwinning?" Dat Is Pasen in het groot. Jezus leeft! Misschien vindt u het belache lijk, maar ik blijf geloven dat er toekomst is en dat alles over nieuw begint en dat het einde het einde niet is. Ook niet als 'n graf wordt gedolven of as wordt uitge strooid. Dat onuitroeibare geloof ademt op Paasmorgen en geeft het bericht door, dat de jaren en de generaties doortrekt: de dood is overwonnen! Daar zijn we dus uitgekomen na de 40 dagen van de lij denstij d. Daarheen heeft de weg gevoerd. Zoals het Joods volk eertijds na 40 jaren woestijnreis aankwam bij het beloofde land. Mozes ging de berg op en zag het in de verte liggen. Einde van de reis. Maar was het einde? Er komen nieu we moeilijkheden. Het land moet veroverd worden, ook al was het beloofd. Zo is ook het Paasfeest na de 40 dagen een blik in het be loofde land, een uitzicht dat niet meer vergeten wordt en dat je viert Maar intussen gaat straks het leven door en daarmee het gevecht om er iets van te maken Het kruis van Jezus Christus staat midden in dat gevecht, dat verlo ren lijkt, maar dat bij Hem toch tot een overwinning wordt. Als ik dat zo neerschrijf lijken het alleen maar mooie woorden. Wordt dit werkelijk beleefd? Ineens schiet mij te binnen een kruis dat iemand mij onlangs liet zien. Het was op een pastores- bijeenkomst van de wijk in Lei den waar ik woon. De rk pastores van de Petrusparochie (u weet wel, die kerk aan de Lammen- schansweg) vertelden ons over het Jubileum van hun kerk. Als geschenk had men een klein crucifix willen geven voor op het altaar. De pastores zelf hadden uitgezocht wat voor soort cruci fix het moest worden. Ze hadden niet gekozen voor een kruisbeeld met een stervende, lijdende Chris tus, maar voor een Christus, die zegenend zijn handen uitstrekt. Niet de dood. maar het LEVEN. Zo leeft Jezus bij ons, dwars door alle verschillen heen! J. Happee Cobetstraat 51. Leiden TeL 131966 SassenhPim HG 9 en 10.30 ds. Westra. 5 In Geref. K. II 9 ds. Westra, GK 9.30 ds. v.d. Berg. 5 ds westra en ds. v. Santen, II 9.30 ds'. Santen zangd.. CGK 10.30 OUDÉ EN NIEUWE WETERING HG 9.30 ds. Lalleman. GK: 9.30 en 6.30 ds. Cziria. Rem.Gem.10.1 Valkenburg HG 10 en 6 30 ds Overgaauw, H 10 gez. dienst. GK herv. 9.30 k-, GKV 9.30 hoogmis in kapel Vliegkamp. Hoff, RK 10 ROELOFARENDSVEEN RK Ma ria zat. 7. zond. en II 8. 9.30 en 11: Petrus zat. 8. zond. en n 8, 9.30, 11 en 12.15. RIJNSBURG HG: gx.k. 9.30 ds. v.d. Bogerd, 5 ds. v. Niel, II 9.30 ds. Huis- nan en ds. v. Niel, zangdienst; Bethel- kerk: 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Bogerd. Voorschoten HG Dorp 10 ds. Schoot. 7 ds. Meijermg, Hulp en H. 10 ds. Verheule, aula NH 9.30 zie ger. k„ kapel Rijndijk 10 ds. Meljering, Paus Doopsgez. Kring (cult.c.) 10.30 dr. Meljering. RK Laur. k. zat. 8 nam., zo. 10.30 en 12, II 1030. aula NH 11 i HG Brugk. 9.30 ds. Flink. n ie Den Haag, GK Kruisk. H 9.30 hr. 'X. Ontm. kerk 830 en Viktor zo. en II 10. I —HG 10 ds. Den Ton- Dorpscentr. 9.30 ds. Stolk Den Haag. GK 10 en 5 ds. v.d. Meulen. Zuid 10 en 7 ds. Bech, NPB 10.30 ds. Werner. Woubrugge HG 9.30 en 6.30 ds. SJollema Tuil gez. dienst, RK sat 7.30, zo. en D 9 en 10.45. Zoeterwoude HG 10 ds. Schoch, na. t/m zat. 7.30 nam. getljded., RK Jansk. 8.30 9 30 7.30 9.30 en 11.30. Chr. D. kerk zat. 8.30 nam., zo 10 en 11.30. n 8.30. 10 en 11.30. Zwammerdam HG 10 ds Mos ter t 6.30 ds. Pannekoek Lelden. GK 10 ds. v.d. Helden, 6.30 ds. Wester- veld LJsselstela.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4