„We zullen alleen geen Zwanenmeer dansen" vandaag... ...en gisteren toegelicht ramma Mounties naar TROS DONDERDAG 15 APRIL 1976 PA 18.15 Bedreigde landschappen herh. les 10 (TELEAC) 18.45 Toeristische tips (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Laurel and Hardy (VPRO) 19.25 Landgenoten! (VPRO) 19.40 Simplisties Verbond (VPRO) 19.55 All in the family (VPRO) 20.20 Het onbekende Mongolië (VPRO) 21.00 Herenleed (VPRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 De ondergang van de Onan (VPRO) 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 WK IJshockey in Polen (NOS) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Dierenleven ia Oost-Afrika (1) (VARA) 19.30 Horen zien zwijgen (VARA) 20.00 Journaal (N'OS> 20.25 Achter het nieuws (VARA) 20.40 Beryl's lot (VARA) 21.35 De Ombudsman (VARA) 22.00 Terug naar de natuur (VARA) 22.30 Achter het nieuws (VARA) 234)5 Gedichta (VARA) 23.06 Journaal (NOS) 23.11 Het lied van de week (IKON-NCRV) Alvorens gisteravond de PSVers zouden beginnen (zoals ze had den beloofd) aan het vernietigen van hun Franse tegenstanders, kwam om half acht nog even een Jonge, blonde mevrouw in beeld. Dat was in Kenmerk van IKON. Zij wilde „de basis activeren". Op dat moment wachtte de basis met pils en zoutjes gespannen op ver binding met Eindhoven. Active ren? Reken maar, we staan als een man achter PSV. Maar de spreekster richtte zich met name tot de havenarbeiders onder ons. Hen hoopte ze er toe te brengen voortaan geen Chileense schepen meer te lossen. Op die manier namelijk zou de basis een steen kimmen bijdragen aan het ontwrichten van de Chi leense economie. Opdat de revolu tie daar maar snel zal mogen komen. Maar daar hoeft het niet by te blijven. Ook wy, consumen ten, kunnen meedoen. Net als in- dertyd bij de Angola-koffie en de Outspan-sinaasappelen uit Zuid- Afrika. Geen appel of peer uit Chili meer door uw keelgat. Pro bleem: hoe herken Je het Chi leense fruit? Dat is lastig, en Kenmerk-presentatrice Van Bla- del hief in dit verband dan ook een waarschuwende vinger in de richting van de groenteman: „Ook hy zal ervan overtuigd moe ten worden dat er aan het fruit uit Chili een bitter smaakje zit". Kranige taal. maar waar leidt het toe? Het verleden heeft ge leerd dat dit soort boycots alleen maar succes kan hebben onder leiding vam vakbekwame actie voerders. Zoals destyds het An- gola-comité. Een totale boycot is zeer moeilijk uit te voeren, dat is herhaaldelijk gebleken. Boven dien zou ik weieens willen weten: hoe belangrijk is voor Chili de ex port van appels en peren naar Nederland? In deze uitzending werd de indruk gewekt dat de slechte generaals in Chili in yi- tempo uit het zadel gelicht zullen worden, als wy maar weigeren Chileens fruit te eten. En zo een voudig ligt het natuuriyk niet. En toen kon de basis eindelijk naar Eindhoven. Laten we het er maar niet meer over hebben GERARD PAQUES De VPRO brengt vanavond om 20.20 uur ,flet onbekende Mongolië", het vroegere Buiten-Mongolië met sinds 1924 de officiële naam Mongoolse Volksrépubliek. Hel Mongolië van nu is de minst bekende m\rxistische staat ter wereld: an derhalf miljoen vierkante kilometers en 1,2 miljoen inwo ners, in het noorden begrensd door de Sowjet-Unie en in het zuiden door China. Na vele maanden onderhandelen slaagde de Britse maatschappij Granada er in als eerste westerse tv- maatschappij het land te bezoeken. Het vanavond uit te zen den eerste deel gaat voornamelijk over het leven op het plat teland deel twee van volgende week donderdag speelt zich af in de hoofdstad Oélan Bator. VARA's 'Achter het Nieuws' licht vanavond twee verenigingen voorbuitenlandse arbeiders in Nederland door. Deze repor tage betreft de Marokkaanse vereniging 'De Amicalen' en de Turkse vereniging 'De Grijze Wolf. Verder informatie over de in Nederland gevoerde socialistische Spanje-actie, die op 1 mei zijn hoogtepunt vindt. Minister-president Den Uyl zal in verband met Goede Vrijdag een dag eerder en dus in dit programma worden geïnter viewd. In de korte uitzending van de actualiteitenrubriek wordt nogmaals aandacht besteed aan de kwestie van de huurverhogingen. Jiri Kulian Danstheater een solide repertoire meegeven, maar. „Ik kwam in Praag terug in augustus 1968. Ik had de ver andering onder Dubcek niet meegemaakt, ik was in Londen. En het was zo prachtig in Praag, de gezichten van de men sen op straat waren zo mooi, alles was veranderd, ik heb daar twee geweldige weken gehad, toen kwamen op 21 augustus de Russen. Mijn vrienden en ik demonstreerden in de straten, we maakten affiches, schilderden leuzen op de huizen, we spraken met de Russische soldaten het heeft allemaal niet geholpen. Aan het eind van die week reali seerde ik me dat mijn uitreisvisum nog geldig was, ik heb de allerlaatste trein naar de grens genomen, naar Stuttgart, waar mij een contract a'ls danser was aangeboden. Door Jaap Joppe Jiri Kylian, *29 Jaar) is met Hans Khin samen artistiek leider van het Nederlands Dans Theater, en hij is als vaste choreograaf aan het gezelschap verbonden. Een gevoelige, intelligente jongeman, die Jonger lijkt dan hij is. als choreograaf weet hij wat hrj wil, als artistiek leider zoekt hij tastend zijn weg, al staat hem wel een doel voor ogen. Mijn moeder was danseres, een ballerina. Myn vader is nu directeur van de grootste bank in Tsjeoho- Slowakije: hij heeft zich van arme boerenzoon opgewerkt - hij kfeeg zijn hoge post bij de bank op het moment dat het geld een andere functie kreegIk begin in een soort gymnastiekciuibje voor Jongens, acrobatiek en zo, en toen ik een jaar of negen was kwam ik voor het eerst in contact met het theater in Praag: een cursus naast mijn gewone schoolwerk. Toen ik 15 was kwam ik op de balletopleiding voor het Nationale Theater. Ik kwam op de balletafdeling van het conserva torium in Praag, een opleiding met een grote traditie, anderhalve eeuw. Les in 'klassieke en moderne technieken, jazz, volksdans, piano, kunstgeschiedenis en theatergeschie denis, poëzie, schennen, talen; psychologie... PSYCHOLOGIE? „Heel nuttig voor een choreograaf, en ook als je als leraar wil gaan ■werken. Ik maakte er mijn eerste choreografie, een Jazzy balletje op muziek van Bartok." Waren er in Praag veel balletten te zien? Niet veel, de balletten van het Nationale theater stelden niet veel voor. Ik zag wel veel ander theater, ging naar concerten en zo meer." Een opleiding tot choreograaf heb je dus niet gehad? „Een choreograaf wordt als zodanig geboren, hij doet het uit innerlijke noodzaak, niet om eens iets te proberen. En de stoot ertoe (krijg je op twee manieren; als Je prachtige dingen ziet die Je zelf ook wil doen, en als je iets slechts ziet: dat kan ik beter. Er kiwam bij mij nog bij, dat Je in een klas, op school aan vaste regels gebonden bent, Je wil die regels doorbreken, Je hebt een drang naar vrijheid. En wat Je dan als chereograaf doet: Je eigen innerlijk onderzoeken, indrukken opnemen, de dingen die rond je gebeuren, en dat alles op je eigen manier verwerken, op een poëtische manier, of een absurde, of op welke manier Je wilt. Een wonder „Na mijn eindexamen gebeurde er een wonder: ik kreeg een beurs van de Britse Arts Coüncil, die had ieder ander kunnen krijgen, schilders, of technici, of artsen, maar ik kreeg hem en kon een Jaar naar Londen. Ik kwam op de school van het Royal Ballet en leerde er in een jaar meer dan ik in al die Jaren in Praag had gedaan. Ik kwam in dat seizoen 1967-68 in contact met het werk van andere choreografen, Kenneth Mac-Millan, Jerome Rob- bins, Tudor. Ik heb er enorm veel geleerd, ik was geen topdanser, technisch ben ik niet sterk. Sommige dingen kon ik goed doen, ik probeerde dingen op mezelf uit. Ik had in Praag hoofdzakelijk een klassieke opleiding gehad: „daar moet je Je brood mee verdienen", want de opleiding was voor het nationale theater. Maar zo'n eigen opleiding is wel ideaal voor zo'n theater zelf." „John Cranko vroeg me naar Stuttgart te komen, dat deed ik dus via Praag. Daar maakte ik mijn eerste eigen choreografie in 1970, Jiri Kylian: 'Een choreograaj een pas de deux „Paradox" op eigen muziek: ik had een schitterende bandrecorder, daar heb ik die muziek mee gemaakt. Cranko presenteerde die pas de deux op een gala-avond, Margot Fonteyn zag hem en vroeg me het stuk in Londen te kamen dansen. Ze had me al eerder zien dansen: op de eind-voorstelling van de school in Londen. „En zo ben ik in Stuttgart meer choreografieën gaan ma^en. Cranko gaf de middelen voor mijn tweede ballet: dansers tyd, ruimte, orkest ga je gang maar, zei hij. Het is moeilijk je dan te beperken, een choreograaf wil graag alles zelf doen, muziek, decors, alles; maar het is gevaarlijk, ik wil dat niet. Ik wil liever met ee n componist en ontwerpen samenwerken; zo'n plan is aantrekkelijk, maar wel duur. Die choreografie .Hommen und Gehen" was een groot succes. Ik was 24 ik durfde alles, dansers van grote naam reageerden als leerlingen op mijn aanwijzingen, een geweldige ervaring. Zo ben ik verder gegaan, ik heb daar in totaal twaalf ohereografieën gemaakt. Plus een totale flop, „Der stumme Orpheus", een ballet over de potentiële kunstenaar die onmachtig blijkt. Het was een fraaie produkitie in een mooi decor, maar het kwam niet van de grond. Het heeft me wel tijd gekost daar over heen te komen." wil graag alles zelf doen, maar EN NU HET NEDERLANDS DANS THEATER „Ja. Het is mijn eerste doel het gezelschap weer bijeen te brengen, er een- eeheid van te maken, iedereen zijn plaats te geven. Daarin ben ik voor 80 procent al geslaagd. Een bewijs: er gaan maar twee dansers weg om medische redenen, ze hebben rugklachten en kunnen niet verder dansen. Dat is minimaal, speciaal bij een wijziging in de leiding. Toen in Stuttgart Glen Tetley weg ging. verdwenen ook twintig dansers Nu Mai'cia Haydee leidster is geworden, gaan er weer tien weg. Dat gaat bij ons dus goed. Verder moet het Nederlands Dans Theater een balletgezelschap worden zonder be perkingen'. We zullen alleen geen Zwanenmeer dansen". DAARVOOR IS OOK GEEN BEZETTING AANWEZIG „Nee, maar we willen dat type ballet ook niet. Verder alles wat goed is." WAT IS GOED? „De kunst is in de Jaren zestig erg onpersoonlijk geworden. Te abstract. Weg van de menselijke natuur. We moeten weer terug naar het contact van persoon tot persoon. ABSTRACTE KUNST IS TOCH MISSCHIEN WAT ANDIERS „In ieder geval is het idee: terug naar de natuur. Noem het romantiek: als daar maar geen 'at is gevaarlijk. misverstand over bestaat. Het gaat om de mens en zijn innerlijk. Dat moet de basis zijn van de verhoudingen binnen het gezelschap en ook van het repertoire. We hebben een ruime keus. Er is zoveel modieuze onzin. Die onderkoelde periode die we hebben gehad moet eindigen. Ik voel meer voor balletten die niet alleen suggereren maar een stap verder gaan. Zo'n ballet als de Grosse Fuge van Hans van Manen: het begint half-abstract, maar dan groeit het uit naar sterke onderlinge betrekkingen. Dat is in veel opzichten romantisch: iemand pro beert de regels te veranderen, het lukt hem niet en hij wordt gedood. Maar daarna wordt zijn idee aanvaard.*' Geen naakt GEEN VORMEXPERIMENTEN ALS BIJVOORBEELD „MUTA TIONS? „Voor experimenten zullen we niet terugdeinzen, maar ik voel er niet voor om naakte dansers te gebruiken. Het heeft, ons indertijd de naam gegeven een „bloot ballet" te zijn. En als je die reputatie hebt krijg je geen danseres van internationale reputatie meer. Maar verder kan alles En op de achtergrond wil ik in ieder geval een solide repertoire." In Zaandam werden ravond de eerste opnamen gemaakt voor de eerste televisie-uitzending van de Veronica Ömtoep Organisatie (VOO) op 21 april a.s. Rob Out, Tineke Vos, Lex Harding en Adje Bouman poseerden bij deze gelegenheid voor het oude Veronica-schip. Vaag op de achter grond de George Baker Selection, die het feestelijke programma zal openen. MENEER STERBAND WEEKAANBIEDING (GddfewcaMt23april) SPlSuili^SRnTubekss fe - Ml 1802/2000/2002, Chrysler 1C0/ wggtmmgm WÊÊ i Opel ona, Manta, 1 Simca 1301/1501, Fiat 124,Toyota Corolla, Ford Ml Taunus, Ford Capri H *A11-In: BTW4-advies4-montage+tril I ingvrij balanceren a-garantie. Daardoor meer km. STERBANtijb TSEANDENSEKVICE Leiden. Zoeterwoudwjweg 7. TeL 07V769302. Alphen a/d Rijn. Prinses Margrietlaan 12. Tel01720-92844. J TROS claimt Jezus-serie HILVERSUM De TROS heeft de uitzending van een Brits—Ita liaanse zesdelige televisieserie "Het leven van Jezus Christus" geclaimd. Ook andere Nederlandse omroepen hadden er belangstelling voor. De serie wordt gemaakt door de Ita liaanse opera- en filmregisseur Franco Zefferelli. De kosten bedra gen plm. f 25 miljoen. De serie had dit jaar klaar moe ten zijn, maar door de tijdrovende massaregie zal het nu voorjaar 1977 worden. Kies een Prisma. Keus genoeg. PRISAA^V Moderne kwaliteitshorloges. kwartier: gewijde muziek. 19.25 (S) De wereld zingt Gods lof: veraoek- platea van gewijde muziek. 20.05 (S) Klass. muz. 20.22 Johannes Passion van Johann Sebastian Bach, uitge- Het Bach Collegium Stutt- taal ln Je hand. 10.30 Eurolight. IJ.00 Nws. ïi.oe Meer over minder. 12.30 Toerisme. Overheidsvoorlichting12.49 üite. voor de landbouw. NCRV: 13.00 Nws. NCRV: 13.10 Hier en nu. NOS: 1.3-30 Vonken onder de as. 13.45 Onder V- ,Hnde- 14-°° Radio *»lh. Ork. lo.OO Zoeklicht op Nederland <16.00 °P hultenl. VPRO: .7.46 ÖesprelT vPRoTMed"' Syn""°6e- Hilversum III - EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 (S) ■- Tijdsein. (8.03, 8.30 en 8.45 Akt.) 9.08 s. (S) De Muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te Elfder ure. TROS: 11.03 (S) Drie Xö.uu INWS. Aö.11 iwuaiojournaai PP: «raait op verzoek. 12.03 (S) De Hugo 116.20 Uitzending van de Communis- vaai Gelderenshow. NCRV: 13.30 (S) tische Partij Nederland. IKON: 18.30 P°o-Konfakit. NOS: 16.02 (S) De Hit- Kieuir: informatie en kammentaar meesters. samenleving. Nws. way to the stare. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum n 10XK) Nws. 18.11 Radiojournaal PP Hilversur NOS: 7.0 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof 7.02 (8) Vroeg kiess. ,'S) Stof van eeuwen. 10.30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Passie- Residentie Orkest en solist: Klassieke ".00 (S) Sachalin, hoorspel. op morgen ___J Den Haag andaag t23.55-24.00 Nws. Hilversum III NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (3) NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster: i Presley story (4). 20.02 (S) DUITSE TV HILVERSUM (SP) De TROS gaat per 1 oktober van dit jaar met de Mounties in zee. Piet Bam- bergen en René van Vooren geloven dat ze bij deze omroep meer kansen kannen krijgen dan bij him huidi ge werkgever de AVRO. Bij de TROS blijven de Mounties hun vaste vrijdagavond als uitzend- avond behouden. De omroep ver huist namelijk komend wintersei zoen naar de vrijdag. Voorlopig staan er zes shows van het duo ge programmeerd. lues live. 0 02 (S) DONDERDAG 15 APRIL Duitsland 1 17.55-18 00 Jourai. (Regionaal prog.) NDR: 9 30-10.00 Sesamstrasae. 18,00 Informatief programma. 18.30 Actua liteiten. 18.45 Zandmannetje 19.26 Licht programma. 19.59 Programma overzicht. WDR: 9.3010.00 Se- 18-00 Nieuws, uit Noord magazine. 21.00 Elnsatz in Manhattan, detective-serie. 21.45 Ddökussle 22.30 Journaal, kommemtaar en weerbericht. I naa? WK IJsb°ckeY- 23.35-23.40 Jour- D ui taland II 17.00 Journaal. 17.10 Tekenfilm. 17.40 Akt. en muz. .18.20 Der Anwalt, tv-serie Willigenburg (1226 J855 Die Nibelungen, tv-serie. 19.00 (S) Geva- Journaal. 19.30 Spelprogramma. 2050 22.00 Mere, tv-spel. 1850 Voor de kinderen. 1855 Program ma voor de derde leeftijd. 18.45 Ge varieerd programma. 19.10 Informatief programma. 19.15 The biggest Tutle, Kollenburg ontvangt_ op_ zijn spreek - (S) Kinderprogr Echo magazine. Hilversum II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. l Te Deum Laudamus. 7.54 Vinger- 9.00 Eens gegijzeld blijft gegijzeld. Street, tv-serie. 20.40 Panorama. 21.30 Filrnmagazine. 22.15 Passie-muziek. 10.00- Wat heeft dat kind? 10.15 De 22.55-2355 Journaal. 1 (1) Fernando, Abba: 2 5) Save your kisses Brotherhood of man; 4 9) In duloe Jubilo, Mike Oldfield 5 2) I love to love, Tina Charles 6(8) Get up and boogie. Silver Convention; 7 (14» Banaple gas, Cat Stevens; 8 (12) Baby I'll give you every thing, Saskia en Serge; 9 (10) Love is the drug, Roxy Music; 10 6) Let youir love flow, Bellamy Brothers; 11 (11) Zet een kaars voor Je raam Rob de Nüs; 12 (mieuw) 1, 2, 3, Cathérine Ferryé; 13 (26) Don't let love bring you down, Limousine; 14 (nieuw) Miss you nigths. Cliff Richard; 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 4) Saterday night. Bay C. Rolers; (16) Love realy hurts without, Billy Ocean; (21) I love you baby, Albert West; (nieuw) Me and Bobby MacGee, Jack Jersey; (nieuw) Terug naar de kust, Maggie MacNeal; (13) Fooled around and fell, Elvin Bishop; (15) 1, 2. 3, 4fire. Penny MacLean (27) Smile baby smile, Tony Sherman; (30) What a difference does it, Earth and fire; (18) Ich liebe das Leben, Vicky Leandros; (nieuw) Sweet love, Ferrari; (29) People like you people like, Glitterband; (nieuw) Dancin on the table, Spirit of St. Louis; (nieuw) Love machine, Miracles; 7) The alternative way, Anita Meyer; (20) You see the trouble, Barry White. ■m

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5